AGENDA Sandie Shaw werkt aan haar come-back w, Pipo naar de noorderzon vertrokken Treinrit genas doofheid. r AILLE. chryslb fpH Vijf orkesten op slotavond van club 't Kerkepadje Bekende orkesten tijdens Schelde Jazz Festival /A*I lil r Witschge: 1100 naar Dus stap n. i 4ARDIG KLEREN Paul Huf won Amerikaanse filmprijs Liedjes luifdak of radio Achterruit wisser '-""""en -wasser Prachtige interieurbekleding rstrips JW nbedrijf jnaart: .L. v.d. B.V. g DE STEM VAN DONDERDAG 9 JUNI 1977 Samenstelling: Eugene loomans en Dirk Vellenga De jeggpap New Orleans Jazzband, uit Dendermonde, een van de optredende orkesten tijdens de slotavond van 't Kerkepadje. Het tweede seizoen van de Oosterhoutse jazzclub 't Kerkepadje wordt op zater dag 18 juni afgesloten met een slotavond, waarop vijf orkesten en een zangeres op treden. In verband met het grote aantal bezoekers, dat die avond verwacht wordt, is men van 't Kerkepadje uit geweken naar De Pannehoef. Voor het voetlicht treedt dan onder andere Max Col lie's Rhythm Aces. Deze „we reldkampioen van de jazz", een titel vorig jaar behaald in Amerika, is in Nederland be kend om hun opzwepende jazz. Ook naar Oosterhout komt dan de Savoy Jazzmen uit Eindhoven. Dit orkest heeft bekendheid gekregen door haar laatste elpee en vooral door de speciale zang nummers neemt het orkest een speciale plaats in onder de Nederlandse dixieland- bands. The Jeggpap New Orleans Jazz Band komt uit Dender monde (België) en wordt wei eens het beste Europese New Orleans orkest genoemd. Het vierde orkest, dat optreedt is het huisorkest van 't Kerke padje, The Paradise Jazz band. Dit orkest zal ook zan geres Tosca Peeters begelei den, die al meerdere malen optrad met de Paradise Jazz band. Het trio In Traduction speelt in de stijl van Oscar Peterson en Monty Alexan der. Het tweede seizoen van 't Kerkepadje is een succesvol geweest. Dankzij een ver dubbeling van de ruimte in 't Kerkepadje, was de publieke belangstelling dit jaar erg groot. Er zijn het afgelopen seizoen elf orkesten in 't Ker kepadje geweest. Nog meer dan in het eerste seizoen lag de nadruk dit jaar op de mo derne oude stijlen, zoals dixieland en Chicago-jazz. Toppers waren Diksi Mes- jien, de Jazzband Ball Orche stra, Harbour Jazzband, New Orleans Syncopators en de South Jazzband. De voor liefde van de clubleden gaat uit naar de oudere stijlen en dat is ook de reden geweest dat de oudere stijl-orkesten maar een enkele maal optra den. Door: Ron Gregoor Als het waar is, dat een lustrum een maatstaf is voor het welslagen van een feest, dan kan men in Terneuzen het komend weekend de borst nat maken. Daar wordt voor de vijfde maal het Schelde Jazz Festival gehouden. Porgy and Bess is drie dagen lang het middelpunt van het festival, maar ook in andere gelegenheden en buiten zullen de jazzliefhebbers genieten van goede oude stijl jazz-muziek. Organisator van het Schelde Jazz Festival is de Jazz Evenementen Schelde Stichting (Jess). Het Schelde jazzfestival speelt zich voor een groot ge deelte op de straat af. Om kwart over acht wordt mo- genavond het festival geopend. In optocht gaat de harmonie De Vliegende Hol lander met wat straatorkes ten vanaf de Blide naar het Molenpleintje, waar het fes tival geopend wordt. Hij zal dit doen om negen uur. Pal na de opening geeft het Duitse orkest DieFeuerwehrkapelle een openingsconcert op het podium op het Molenplein- tje. Na een half uur trekt het gezelschap naar Porgy and Bess. Om tien uur begint daar een concert, waar optreden de Zweedse band Scaniazz, de Jazz-O-Matic Four en de zelfde Feuerwehrkapelle. De Feuerwehrkapelle, afkom stig uit Mönchengladbach, speelt muziek, die doet den ken aan de jaren twintig. Scaniazz, het Zuidzweedse orkest speelt een stijl, geba seerd op de vroege „hot" jazz. Het orkest trad op tijdens het nachtconcert van het Bre dase Jazzfestival. Jazz-O- Matic Four is een Amster dams orkest, in'73 opgericht, dat bekendheid kreeg door optredens in het Shaffy thea ter. Zaterdag is het, zoals trouwens bij de meeste jazz festivals het geval is, de dag van de streetparades. De streetparades worden inge leid door de aankomst van het straatorkest en reünis tenvereniging Ochtendch- loor. Dit orkest treedt nog slechts tweemaal per jaar op, tijdens het jazzfestivals in Breda en Terneuzen. Het or kest komt aan per boot. In de streetparade lopen verder de Scat Cats, Jazzus en The Lazy River Jazzband. Er is zaterdagavond een dubbel jazzconcert. In Porgy and Bess spelen de Freetime Old Dixie Jassband, Sca niazz en de Jazz-O-Matic Four en in Du Commerce speelt de Savoy Jazzmen. Om negen uur beginnen de con certen. The Freetime Old Dixie Jassband is een veel gevraagde band op de diverse festivals. In '76 maakte het orkest een toernee van acht dagen door Engeland, waar het ook dit jaar weer gaat op treden. Het dixielandorkest The Savoy Jazzmen bestaat al vanaf '62. In '66 maakte het orkest de eerste elpee. De laatste elpee is tien jaar latfer uitgebracht en gepresenteerd in de Vuist van Willem Duys. Het katerconcert, dat tra ditioneel op zondagmiddag gegeven wordt en dat spe ciaal bestemd is voor het hele gezin, belooft dit jaar een sensationele gebeurtenis te worden. Samen met de Belgi sche band The Cotton City Jazz Band speelt de Ameri kaanse saxofonist George Probert, die zijn Belgische toernee daarvoor zal onder breken. The Cotton City Jazz Band staat bekend als een van de beste New Orleans or kesten in West-Europa. Begin '77 heeft het orkest een toernee gemaakt langs de Ivoorkust. De band speelt zondag zowel blues als spiri tuals, marchin' stomps en ragtime. Rond zeven uur zul len zondagavond de klanken van het jazz-gebeuren weg sterven. In schouwburg De Kring in Roosendaal speelt volgende week zaterdag The Lazy River Jazzband samen met George Probert. Vanaf tien uur. Ook Middelburg heeft een jazzfestival. De pas opge richte jazzclub Scaldis Swing Society heeft voor volgende week vrijdag en za terdag een oude stijl festival georganiseerd. In de rubriek van volgende week komen wij op dit gebeuren terug. Een rit met een hortende en stotende trein heeft een vstralische verlost van een hoorstoring die volgens de a°kters ongeneeslijk was. Jean Garling was na het vonnis van de geneesheren een van elf uur gaan maken in een hortende en stotende em van Western Mail tussen Sydney en Dubbo in de staat 'euw-Zuid-Wales. „De artsen hadden tegen me gezegd te niets voor me doen konden. Het was een probleem "armee ik zou moeten leren leven. Ik had een gehoorsto- ion9 i 'le£ 9ev°lg was van een oorinfectie die ik een half r geleden had opgelopen", vertelde miss Garling. elic waakte ik de rit met de trein. We werden door ;°Qr gegooid en heen en weer geschud dat het een lieve onr, t^as' no9 vreselijke schok werd de blokkering pgeileven en kon ik weer horen", zei ze. Ver A aj^us^ean Garling, „het treinkaartje was goedko- an de rekeningen van de dokters en specialisten". aiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii|iiiiiiiiiii,iiiiiiii'''''''''''''''ll'''ll''''',l'll,',''''''l'''''''''''''''''''ll''''''l'''''''''''''''''''l'''''''''IIH'''!'1''111''''''''1''''''''""""""""""""1""""1"""""""""""" e moeten er langzamerhand rekening mee gaan houden dat er binnenkort een come-back valt te beleven van Sandie Shaw. Sandie wie? Sandie Shaw, een van die Engelse zangeressen uit de zestiger jaren die zich over de gehele wereld een be paalde populariteit verwierf. Haar speciale kenmerk: optreden op blote voeten. Sandie Shaw past in het rijtje namen Cilla Black, Helen Shapiro, dat wat stijve Engelse meisje, dat bevreesd de wereld van de muziekbu- siness inblikte. Sandie Shaw was een wat kittiger meisje, met haar lange donkere ha ren, die overigens dezelfde soort liedjes zong, waarvan er dertien in een dozijn gin gen. Ze won zelfs een keer het Eurovisie Songfestival voor Engeland met „Puppet on a string", dat een massale ver koop opleverde. Sandie Shaw staat nu op het punt terug te komen. Deze maand nog hoopt zij een nieuw plaatje op de markt te brengen in een „nu of nooit"-poging iets van haar oude populariteit terug te krijgen. „Ik wilde het ge woon opnieuw proberen nu ik er nog steeds een kans voor heb. Ik denk niet dat het goed zou zijn geweest om er langer mee te wachten", zegt ze nu in haar Londense huis. En dat is toch op zijn minst een merkwaardig geluid uit de mond van een zangeres, die er in 1971 plotseling de brui aan gaf omdat ze totaal geen plezier meer beleefde aan haar werk. Toen ont dekte ze „plotseling" dat ze in verwachting was en ge bruikte dat min of meer als excuus om de show-bizz vaarwel te zeggen. Als zangeres Sandie Shaw kon ze zich in die tijd nauwe lijks op straat bewegen, zon der meteen te worden om ringd door een grote schare fans en andere belangstel lenden. „Ik probeer steeds om niet op mezelf te lijken", zei ze toen in die jaren. „Een pruik van een andere kleur, andere make-up. Maar zelfs dat helpt vaak niet. Dan be gint er opeens iemand in een winkel te schreeuwen. Oh kijk eens, Sandie Shaw. En de eerste jaren vond ik dat beroemd worden. Ik wilde succes. Steeds meer zelfs". Maar dat begon snel te ver velen. Het gebrek aan priva cy, zoals dat tegenwoordig zo fraai heet, begon op te bre ken. Niet alleen voor Sandie Shaw, maar ook voor haar man Jeff Banks. Daar kwam bij dat ze niet meer geloofde in haar eigen werk als zange res. „Volgens mij is het fout te werkgn als je het niet pret tig vindt. Het kost ook veel moeite om een liedje vijftig miljoen keer te zingen en het dan nóg aardig te vinden". Als compensatie wierp Sandie Shaw zich op het Sandie Shaw. ontwerpen van kleren, waarmee ze de naam Sandie Shaw als merk meer bekend heid wilde geven. Dat lukte vrij aardig, maar ook uit dat werk trok ze zich terug om rustig te gaan leven met haar dochter Grace en echtgenoot Jeff. Nu zegt ze over haar toen malige carrière: „Op een of andere manier probeerde ik toch niet hard genoeg om er iets van te maken. Ik bleef mezelf maar herhalen. Ik rolde de business in toen ik 16 was. Ik heb gewoon wat tijd nodig gehad om volwassen te worden en dat ben ik nu", zegt ze heel wat ingetoge ner. Maar goed, Sandie Shaw is met beide benen op de grond terecht geko men en ze gaat het op nieuw proberen, met of zonder blote voeten. EUGÈNE LOOMANS leuk, wilde ik kost wat kost linn De film „Carel Willink, fan tastisch realist" van de Am sterdamse cineast Paul Huf is op het National Educational film festival in Oakland, Cali- fornië (Amerika) in de afdeling internationale inzendingen bekroond met de eerste prijs. Paul Huf, die de film heeft ge maakt in opdracht van het Ne derlandse ministerie van Bui tenlandse Zaken, kreeg voor zijn film over deze Amster damse schilder de „internatio nal award". Tezamen met een Japanse inzending was zijn film kandidaat voor deze tro fee. ■J M, lil j i IkH 1 3 mé 1 I 1 sdl "l aaspiB k! I éi Éi *4? ■p;rs 1 >1 I 1/ kgÈm Ls aaa» k 1 «p PIPO de Clown heeft ons land per schip verla ten. Maar geen paniek, Pipo is niet met, maar naar de noorderzon ver trokken. Naar Noorwe gen, om precies te zijn en in dat land zal de nieuwe Pipo-serie die de Vara in de loop van het volgend jaar op het scherm zal brengen, zich afspelen. Het is niet voor het eerst dat de opnamen voor een Piposerie in het buiten land werden gemaakt. In Marokko en op Aruba was dat ook al eens het geval. De nieuwe serie zal „Pipo en de Noorderzon" heten en werd als altijd door Wim Meuldijk geschre ven. De serie zal uit zeven afleveringen van elk een half uur bestaan. „Het wordt spannend en toch leuk", zegt regisseur Nico Knapper gekscherend. Het is voor het eerst dat hij iets met Pipo heeft te maken. Nico tekent doorgaans voor showprogramma's en was eerder dit jaar de verant woordelijke man voor de Ne derlandse finale van het Eurovisie-songfestival. Nico: „Ze vroegen me of ik de filmopnamen voor de nieuwe Pipo-serie wilde doen. Ik heb toen gezegd dat ik graag de hele serie wilde maken. Ik vind het ontzet tend leuk, het is voor mij even belangrijk als een drama serie en het is net zo bewerke lijk. Ik ga er hard aan wer ken, uiteindelijk zijn kinde ren het meest kritische pu bliek dat er is". Direct al werden er aan boord van het schip filmop namen gemaakt, evenals tij dens de eerste stopplaats in Noorwegen. En zo gaat dat Het team rond Pipo de Clown op weg naar Noorwegen en volgend jaar koninginne dag, zit ik nu al weer vol. Ik vind het heerlijk hoor, ik werk graag met kinderen". 14 dagen. In totaal moet dat uiteindelijk een goed half uur film opleveren. Nico: „Het lijkt misschien weinig, maar het is veel hoor. Het wordt echt hard werken. De rest maken we in septem ber in de studio". Het gaat in deze serie om een verdwaalde Noorman, ene Per Pleksen. De man is lelijk uit de koers geraakt en heeft erge heimwee naar het hoge noorden. Pipo zal hem daarbij helpen, met alle ge volgen van dien. Het lijkt een eenvoudige klus de man naar zijn bergdorp terug te bren gen, maar het wordt uiter aard een ingewikkeld avon tuur. De Noorse mystiek heeft schrijver Wim Meuldijk daarbij niet vergeten. Er zul len trollen opduiken, evenals bergkoningen. De eeuwige bossen zullen eindelijk echt gaan zingen, Pipo zal ijzige dames moeten bestrijden en ga zo maar door. Het is, zoals Nico Knapper het zegt: „De hele Noorse folklore- trommel wordt opengerukt". De rol van Pipo is als van ouds voor Cor Witschge. Vlak voordat de boot vanuit de Amsterdamse Coenhaven vertrok zei hij: „Het kan erg leuk worden, al weet je het natuurlijk nooit van tevo ren". Op de vraag de hoeveel ste serie dit wordt, heeft hij geen antwoord. Hij zegt: „Ik weet het echt niet. We zijn in 1958 begon nen, de honderdste afleve ring is vast wel geweest, bui ten de kleintjes". En daarmee bedoelt Cor de dagelijks Nos-Pipo-serie; die twee seizoenen heeft stand gehouden, de eerste met 200, de tweede met 240 afleverin gen. Niet zonder trots zegt hij: „Pipo de Clown is de langstlopende serie op de Nederlandse televisie". Een verklaring voor dat niet alledaagse feit heeft hij niet. „Ach", zegt hij, „er komen steeds nieuwe genera ties kinderen. En een voor deel is misschien dat ik onder een masker speel. Ze kunnen niet zien dat ik ouder wordt. Maar ik zelf zie het wel hoor. Of er verschil is met toen? Nou en of, het heeft meer ka rakter gekregen, meer vorm. Als je een 15 jaar oude opname zou bekijken, zou je een groot verschil zien met nu" Afgelopen seizoen was Cor Witschge te zien in de BRT- KRO-serie „Centraal Sta tion". De opnamen daarvoor waren al in 1975 gemaakt", zegt hij. „Het heeft allemaal een beetje lang geduurd. Het was leuk om te doen, maar het was een rol waar je niet zo veel eer in legt. Een beetje ondervragen, belangrijk kijken en achter verdachten aanhollen. Maar nogmaals, het was leuk om te doen. Paul Cammermans, de regisseur, is een geweldig mens. Ik kan geen kwaad woord van hem horen". Wat Cor na de nieuwe Pipo-serie gaat doen, weet hij nog niet. Hij vertelt: „Ik heb net twee gezelschappen achter de rug. Een aanbod voor een derde heb ik afge slagen, ik vond het stuk niet best. Ach, er komt wel weer werk. Ik ben free lance en zo wil ik het houden. Al moet je in een jaar heel wat spelen om aan een behoorlijk salaris te komen. Ik kan me een keertje nee zeggen permitteren, omdat ik Pipo als basis heb. We treden nog steeds veel in het land op. Voor Sinterklaas Frits Hassoldt onder streept die uitspraak, zonder overigens uit ervaring te spreken. Hij speelt de rol van Per Pleksen en dat betekent zijn eerste grote televisierol. Frits begon als danser, ging toen naar de Arnhemse toneelschool waar hij in 1971 afstudeerde. Hij was onder meer te zien in vrije produk- ties van Luc Lutz en van het gezelschap van Herman van Veen. Eerder dit jaar speelde hij onder regie van de Duitse re gisseur Franz Gottlieb in een speelfilm, waarvoor de op namen in Nice en Salzburg werden gemaakt. In eigen land speelde hij kleine rolle tjes in de Roald Dahl-serie van de TROS en in „Kalver- weide". En nu dan de eerste hoofdrol. „Ik vind het erg leuk", zegt hij. „Zeker ook omdat het in Noorwegen speelt. Ik ken dat land heel goed en spreek ook de taal. In de serie zal ik Ne derlands spreken, maar met een Noors accent. Ik mag bovendien een paar liedjes zingen. Ik heb al jaren zangles en heb er al tijd van gedroomd op dat vlak iets te mogen doen". r uci„ „e ccinc >u vuiuuci us vui.u.i „s vsiosuii tien mei we ireaen nog steeds veel in j t Noorwegen. En zo gaat dat Amsterdamse Coenhaven nu". het land op. Voor Sinterklaas v,aK iets te mogen doen".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1977 | | pagina 11