Zoidmolnkse beschuldigingen aan
Nederlandse regering ongegrond
norit
Werktijd
verkorting
kostte
14 miljoen
160 gouden broches
ss»l(crc
kan leiden tot
politiewiliekeur
s!i SS
lurs
teurs
irs
epen
NCW WIL BERAAD
Damrak
wacht af
binnenland
j. PERIJN TOONT AAN UIT BESCHIKBARE BRONNEN:
driehoek
i
SSMpSff
"•Mi-asss
36, 076-
|>og straat 4,
Deelstaten
Boventoon
Angsten
Niet levend
Wet
België
Middel
ook in witgoud en briljant van 39.75 tot 875.-
Halstraat 14 - Breda
bij de Grote Markt
scheepsberichten
faillissementen
dE STFM VAN DONDERDAG 26 MEI 1977
buitenland
IËRCEHOPZOÖM"
KONIJNEBURCWEC SS
TEL 01640-*3611
(DAGAVOND GEOPEND
DEN BOSCH
HAVEMWJK19
TEL.073 -145293
1JDAG AVOND GEOPEND
EINDHOVEN
TONGEIRESESTR 103
TEL 040-430440
|I1DAGAVQHD CEOPEMD
BERGEN OP ZOOM
V KONIJNEBURCWEC SS
TEL 01640-436»
VRIJDAGAVOND GEOPEND
DEN BOSCH
HAVENDIJK19
TEL 073 -145293
VRIJDAGAVOND GEOPEND
EINDHOVEN
TONCELRESESTR 103
TEL 040-430440
VRIJDAGAVOND GEOPEND
wm
HilPf
BREDA - Twee maanden na
de gijzelingen in de trein bij
Wijster en het Indonesische
consulaat te Amsterdam ver
scheen er in het tijdschrift In
ternationale Spectator een
opmerkelijk doch niet alom
opgemerkt artikel over de poli-
tieke idealen van de
Zuidmolukse bevolkingsgroep
in Nederland. De auteur van
het artikel, J. Persijn, stelt dat
het uit voor iedereen beschik
bare bronnen duidelijk moet
zijn dat de ideeën van de
Zuidmolukse bevolking in Ne
derland en vooral daarbij de
beschuldigingen van verraad
van de zijde van de Neder
landse regering ongegrond
zijn.
In het kort stellen de Moluk-
kers in Nederland, dat het uit
roepen van een zelfstandige
republiek op Ambon het legale
uitvloeisel was van het in de
Ronde-Tafel-Conferentie
(RTC)-overeenkomsten van
1949 tussen Nederland en In
donesië overeengekomen zelf
beschikkingsrecht van de sa
menstellende delen van de
Verenigde Staten van Indone
sië. Tevens zijn de Molukkers
van mening, dat zij in 1951
naar Nederland kwamen
omdat Indonesië hun Republik
Maluku Selatan (RMS) bezet
had. Zij kwamen naar Neder
land op bevel van Nederland,
terwijl de Nederlandse
regering had beloofd, dat zij
mochten terugkeren zo gauw
als de Republiek Vrij Ambon
tot stand zou zijn gekomen.
Nederland heeft echter niets
gedaan om dit door de RTC-
overeenkomst verplichte zelf
beschikkingsrecht af te dwin
gen.
Daarnaast wordt als grie
vend ervaren, dat de Moluk
kers onverwacht en op on
rechtvaardige wijze uit
militaire dienst (KNIL) zouden
zijn ontslagen, terwijl Neder
land zich van zijn financiële
verplichtingen niets zou heb
ben aangetrokken (de KNIL-
pensioenen zijn nooit uitbe
taald). Tot zover in het kort de
Molukse visie.
Deze grieven nu zijn onder
werp van Persijns analyse en
daarbij begint hij met het
hoofdpunt, het zelfbeschik
kingsrecht.
Door de RTC-
overeenkomsten droeg Neder
land, daartoe mede gedwongen
door internationale pressie
(vooral de Verenigde Staten),
de soevereiniteit over Indone
sië over aan een federale staat,
de Verenigde Staten van Indo
nesië (VSI). Daar er nog geen
definitieve grondwet voor de
nieuwe staat was, was er in ar
tikel 2 van de overeenkomst
een bepaling opgenomen, dat
deelstaten (van die federatie)
zouden kunnen onderhandelen
over een speciale verhouding
met de VSI of het Koninkrijk
der Nederlanden, wanneer zij
de definitieve grondwet niet
zouden aanvaarden.
Dit was het zogenaamde ex
terne zelfbeschikkingsrecht.
1970: hongerstakende Zuidmolukkers op het Binnenhof
Er bestond ook een intern zelf
beschikkingsrecht; als de.VN-
toezichthouder (UNCI) of een
andere VN-organisatie en als
de federale regering stappen in
die richting zouden onderne
men, kon een referendum wor
den gehouden, waarbij een
volk of een gebied zich kon uit
spreken over de vraag of het
een afzonderlijke deelstaat
binnen de federatie wilde vor
men.
De soevereiniteit was echter
nauwelijks overgedragen, of
de Republiek Indonesia (een
van de deelstaten onder leiding
van Soekarno en Hatta) zette
zijn streven naar een eenheids
staat door politieke actie en
militaire pressie kracht bij. Dit
kon gebeuren, omdat de Repu
bliek de boventoon voerde
binnen de federatie (en die had
de beschikking over de
militaire middelen). Als laatste
deelstaat viel daarbij Oost-
Indonesië, waarvan de „dae-
rah" Zuid-Molukken deel uit
maakte. De Zuid-Molukken
hadden altijd al geijverd voor
autonomie binnen de deelstaat
Oost-Indonesië.
Men reageerde op Ambon op
deze gebeurtenissen door zich
af te scheiden van de VSI en de
deelstaat Oost-Indonesië en de
RMS uit te roepen (25 april
1950). Premier was onder an
dere Soumokil, die in 1966 in
Indonesië ter dood werd ge
bracht en wiens weduwe bij de
kapingen in 1975 nog een be
middelende rol heeft gespeeld.
Deze poging tot afscheiding
werd echter door de Republi
keinse troepen (waaronder
Molukse eenheden) in bloed
gesmoord (7* november 1950)
tot grote verontwaardiging
van de Nederlandse regering
en de Nederlandse bevolking.
Protesten van Nederlandse
zijde tegen het opheffen van de
deelstaten en pogingen om via
de Verenigde Naties (UNCI)
diplomatieke pressie uit te oe
fenen hadden geen succes. Ne
derlands, internationaal ge
zien, zwakke positie had de
soevereiniteitsoverdracht tot
gevolg, maar ook de onmoge
lijkheid om de RTC-
overeenkomsten en het daarin
verankerde zelfbeschikkings
recht als het moest af te dwin
gen.
Daarnaast hadden de grote
westerse landen in verband
met de Koude Oorlog belang
bij een goede verhouding met
de jonge republiek Indonesië
(in die tijd verkeerde
Zuidoost-Azië in een maal
stroom, waarbij Vietnam de
kroon spande), terwijl Neder
lands ingrijpen tevens ge
doemd was te falen, juist
omdat het ex-kolonisator was.
De liquidatie van de
deelstaten en de kwestie-
Ambon leidden in Nederland
tot een intens anti-
Indonesische gezindheid, het-*
geen later zijn dramatische ge
volgen zou hebben voor de
kwestie-Nieuw-Guinea
(waarbij het zelfbeschikkings
recht van de Papoea's in het
geding was). Nederland er
kende echter nooit de RMS,
omdat de eenzijdige uitroeping
van de RMS in strijd was met
de RTC-overeenkomsten (Am-
bon was geen deelstaat) en dus
was het externe zelfbeschik
kingsrecht niet van kracht.
Bij de RTC-overeenkomsten
werd ook het koloniale leger,
het Koninklijk Nederlands In
disch leger (KNIL) opgeheven.
De ex-KNIL—militairen kon
den overgaan naar het federale
leger of afvloeien naar plaat
sen van hun keuze. Begin 1950
waren er van de 65.000
KNIL-militairen 26.500 over
gegaan naar het federale leger
(onder wie vele Ambonezen),
3.250 naar Nederland vertrok
ken en de meeste anderen
waren gedemobiliseerd.
Toen de RMS uitgeroepen
werd, moesten nog zo'n 4.000
man (Mcüukkers) gedemobili
seerd worden, die op Java ver
bleven. Direct na de val van de
RMS was de Republiek Indo
nesië bereid met Nederland
een regeling óver deze groep te
treffen, die de instemming had
van de betrokken Molukkers.
Enige Molukse voormannen
vreesden, dat deze militairen
hetzij door toedoen van de In
donesische bevolking hetzij
door toedoen van de Indonesi
sche autoriteiten in gevaar
zouden komen.
Ook onder Nederlanders
deed de theorie opgeld, dat
deze Ambonezen bij
demobilisering op Java of
Ambon afgeslacht zouden
worden. Hoewel getwijfeld
kan worden aan de gerecht
vaardigdheid van deze angs
ten, dwong de Molukse delega
tie de Nederlandse regering
door middel van gerechtelijke
vonnissen de circa 4.000
Molukse militairen met hun
gezinnen naar Nederland te
laten overkomen. Opmerkelijk
was bij deze overeenkomst, dat
de RMS-ideologie een te ver
waarlozen rol speelde.
Voor Nederland was een en
ander een noodoplossing en er
werd dan ook met Indonesië
afgesproken, dat dé Moluk
kers, die naar Indonesië wilden
terugkeren, dat konden doen,
uiteraard als Indonesische
staatsburger. Van een belofte
van Nederlandse zijde voor te
rugkeer naar een Vrije Repu
bliek Ambon is nooit sprake
geweest. Ook is er nooit be
loofd door de Nederlandse re
gering, dat de Molukkers na
hun overkomst naar Neder
land him militaire status zou
den behouden.
Tot slot gaat Persijn nog in
op het idee van de groep Zuid
molukkers in Nederland.
Op 27 december 1949 waren
er in het KNIL 8.000 Molukse
militairen (van de 65.000), van
wie er 1.800 werden gedemobi
liseerd en er 1.000 overgingen
naar het federale leger. Op het
moment dat de RMS werd uit
geroepen, zaten er 1.200 man
Molukse ex-KNIL-troepen op
Ambon en 4.000 man - in af
wachting van hun demobilisa
tie - op Java. Deze laatste
groep ging naar Nederland en
vormden dus de helft van het
aantal in het KNIL aanwezige
Molukkers. De grootste tra
giek van de RMS-ideologie is
dat zij thans slechts de 36.000
in Nederland wonende Moluk
kers vertegenwoordigt. Onder
de 1,2 miljoen inwoners van de
Zuid-Molukken en de 1,8 mil
joen Molukkers die elders in
Indonesië leven, is de RMS-
beweging geen levende zaak
meer.
Persijn besluit zijn artikel
met de volgende conclusie:
„Een schuld van de Neder
landse regering of het Neder
landse volk - in zin van belof
ten en verraad - is niet aan te
wijzen. Indien de Molukkers
een partij willen zoeken, die,
historisch gezien, schuldig is
aan de liquidatie van het zelf
beschikkingsrecht, dan is het
duidelijk Indonesië. Daar
naast zijn de Molukse voor
mannen van destijds op de eer
ste plaats verantwoordelijk
geweest voor de komst van de
Molukkers naar Nederland,
met de Stichting Door de Eeu
wen Trouw, en politici als
Gerbrandy, Romme en Oud op
een goede tweede plaats.
FRITS THISSEN
J. Persijn: „Uit de schaduw
van het verleden. Legende en
realiteit in het Molukse vraag
stuk", Internationale Specta
tor, XXX, 2, februari 1976, pp.
103-111.
(ADVERTENTIE)
ook in de vakantie!
(ADVERTENTIEl
Meevaller
vandeSRV
en nog thuis
gebracht
ook
kano's
pak a 6 stuks
van 1.42 voor
(Van onze Haagse redaktie)
DEN HAAG - Het illegale
wapenbezit styaat door de
gijzelingszaken weer in het
middelpunt van de belang
stelling. De handel en het in
bezit hebben van wapens is
aan een vergunning gebon
den. Desondanks is de ille
gale wapenhandel in ons
land groot.
Exacte cijfers zijn niet be
kend. De oprichting van spe
ciale vuurwapenteams bij de
rijkspolitie en de korpsen in
de grote steden geven een
duidelijke aanwijzing van de
ernst van deze situatie. Sinds
de oprichting van deze
teams, die onder een lande
lijke coördinatie staan, is de
opsporing groot.
De politie wordt echter ge
hinderd in de opsporing van
de illegale wapens, omdat
voor huiszoeking etcetera
een speciaal opsporingsbevel
moet worden gegeven.
Onlangs is door de minister
van justitie bij de Tweede
Kamer een wetsontwerp in
gediend, dat het voor de poli
tie mogelijk zal maken zon
der dit bevel tot huiszoeking
een onbelemmerde opspo
ring in gang te zetten wan
neer ergens vuurwapens
worden vermoed.
Ook bepaalt deze wet dat
de politie zonder meer men
sen op straat mag aanhouden
en fouilleren als ze verdacht
worden van wapenbezit.
Verwacht wordt dat de
nieuwe wet pas tegen het
midden van het volgend jaar
in werking zal kunnen tre
den. Vooruitlopend daarop
heeft het ministerie verleden
jaar aan illegale wapenbezit
ters de gelegenheid gegeven
gedurende een bepaalde pe
riode wapens vrijwillig in te
leveren zonder strafvervol
ging. Het succes van deze
actie is niet denderend ge
weest. De legale wapenhan
del gelooft niet dat het wa
penbezit in ons land momen
teel groter is dan een aantal
jaren geleden.
Volgens de legale handel
gaat het slechts om kleine
partijtjes, die verhandeld
worden en waarvan de wa
pens afkomstig zijn uit dief
stallen van legerplaatsen, uit
import uit Tsjechoslowakije
en uit België (zie de Stem van
gisteren). Opposanten tegen
de nieuwe huiszoekingswet
van minister Van Agt voeren
aan, dat een controle nooit
afdoende kan zijn, omdat de
handel en het in bezit hebben
van wapens in de grenslan
den als België en Duitsland
niet aan vergunningen ge
bonden zijn.
Bovendien vrezen de oppo
santen tegen de wet wille
keur bij de politie bij het ver
richten van huiszoeking of
het staande houden van men
sen op straat onder het mom
van „verdenking van wapen
bezit".
(Van onze sociaal-
economische redacteur)
DEN HAAG - Het Neder
lands Christelijk Werkgever
sverbond vindt diepgaand be
raad nodig met de regering
over het voornemen de werk
tijdverkorting te verruimen.
Het NCW is bang, dat door
de verruiming meer structu
rele elementen insluipen in het
beleid van werktijdverkorting.
Vorig jaar, toen de verruimde
werkdtijdverkorting als proef
van een jaar werd ingevoerd,
had het NCW al aangedrongen
op een diepgaand beraad over
aard, reikwijdte en financie
ring van de verruimde werk
tijdverkorting.
In het bijzonder de langzame
insluiping van ook andere con
juncturele elementen in het be
leid maken diepgaand beraad
nodig, aldus het NCW in zijn
blad „De Werkgever". De
werktijdverkorting kostte
vorig jaar 14,1 miljoen gulden,
tegen 31,5 miljoen in 1975.
Het middel van werktijd
verkorting werd oorspronke
lijk gebruikt om tijdelijke pro
blemen bij de afzet van de
normale produktie van het be
drijfsleven te overbruggen. De
verruimde werktijdverkor
ting, waartoe de regering dit
voorjaar besloot, houdt onder
meer in dat de overheid naast
de normale regeling een finan
ciële tegemoetkoming geeft.
Deze verruiming geldt tot 1980
en de maximale termijn is
daarbij van negen maanden op
twaalf maanden gesteld.
(ADVERTENTIES)
Alkes 25 vn Hamburg nr Rot
terdam, Breehorn 25 300 o Pa
ramaribo nr Recife, Calamares
24 vn Panamakan. nr. Galves
ton, Dutch Faith 25 te Rotter
dam verw., Dutch Glory 25 vn
Rotterdam nr Bilbao, Esso Eu
ropoort 24 150 nw Cochin nr
Bahrein, Esso Nederland 25 35
w Pulawe nr Perz. Golf, Ga-
briella pass 24 Nice nr Londen,
Hega Smits 25 te Rotterdam,
Hollandsburcht 24 450 o Rio de
Janeiro nr Riverplate, Kapelle
2 5 te B alboa, Kermia 25 te Rot
terdam, Loire Lloyd p 24 Kp
Villano nr Hamburg, Mytilus
24 350 wzw Manilla nr Singa
pore, Ondina 24 150 o Okinawa
nrBekapi, Onoba 24 vn Missis
sippi nr Curacao, Salland 24
vn Nassau nr Morehead City,
Schielloyd 24 vn Hamburg nr
Bremen, Straat Chatham 25 te
Melbourne, Straat Fresco 25 te
Shanghai, Straat Nagoya 24 vn
Montevideo nr Buenos Aires,
Straat Singapore 24 vn Dur
ban nr Prt. Elisabeth, Tala-
manca 24 650 zzo San Diego nr
Los Angelos, Toloa 25 125 n
Socotra nr Khorramsharr,
Westland 23 vn Basse Terre nr
Paramaribo, Wieldrecht 24
225 ono Chatteras nr Antwer
pen.
Uitgesproken: Gerag Hol
land BV, bewerken v. metalen
en kunststoffen voor grafische
e.a. industrieën volgens galva
nische en/of andere procédés,
Penningweg 3, Etten-Leur.
Cur. mr. J.A. Decker, Oude
Bredaseweg 64, Etten-Leur.
Tel. 01608-13171. Infra-Leder
B.V., handel in leer en aan-
verw. art. gev. Stationsstraat
28, Kanth. Pastoor Gillisstraat
86, Rijen. Cur. mr. J.L.M. van
Gastel, Tivolistraat 32, Til
burg, tel. 013-426437. E.J.
Panday, Sandenburgstraat
137, verblijvende Bontwerker
straat 3, Breda. Cur. mr. H.D.
Cotterell, Sophiastraat 28,
Breda. Tel. 076-123481.
Opgeheven: Schelfhout
Transport B.V., Absdaalseweg
37, Hulst. Wegens gebrek aan
actief.
Uitgesproken: R.E. Cort-
vriendt, Middenstraat 32,
Sluiskil. Cur. mr. H.A.R. de
Mul, Nieuwstraat 19, Oos
tburg. Tel. 01170-2878. J.
Schorsy, expl. v.e. cafetaria
Maasstraat 74, Middelburg.
Cur. mr. M.L. Huisman, Hof
plein, 3, Middelburg. Tel.
01180-2574.
Opgeheven: Schoenfabriek
Vita Nova BV, gev. en kanth.
Hoofdstraat 75, Kaatsheuvel.
Wegens gebrek aan actief.
S".llfflli
WOENSDAG 25 MEI 1977
le kolom slotkoersen vorige beurs. 2e kolom koersen 2e tijdvak beurs
a laten b bieden c exclaim
d exdividend e gedaan bieden f gedaan-laten
Actieve aandelen
H«gov 20 ?°'20 100,00e
«gov. (20 3940 3g70
KNSMcrt f?oot9'3°e 49'60
KLMfioo 109'50 110,00e
K«»0Ü, 20 |°?.8° 107,50
N«-N«l ,10 «.10 140,70
96.°M
pkiUps t to if '00 m'50
Robe» 0» 29,00
SeCotso 5°'10 181'59
^Pï»5t 131'79
Staatsleningen
9 50 ij 7! .19M° 108,30
8511 id 762 6'50 106'6(l
900id75 IS ,7° l°ü,10
9*75id75 IS4'10 I04'°°
«75 id 75, J??'59 104,50
8'7S id 76-97 IS!'40 103'40
850i(M5 |?3'50 103,30
l02,40 102,30
8.50 id 75-2
8
102,70
100,90
,25.d 76-96 J0100
8,25 id 77-92 100,30
8.00 id 69 100,30
8.00 id 70-95 ioo,20
8.00 id 71-96 103,00
8.00 id 7(fl 102,20
8.00 id 7011 102,10
8.00 id 70III 100,40
8.00 id 76-9198,80
7.75 id 71-96 98,80
7.75 id 73-98 100,80
7.75 id 70-78 97,20
7.50 id 69-94 97,00
7.50 id 71-96 96,90
7.50 id 72-97 101,60
7.50 id 71-81 94,40
7.20 id 72-97 95,90
7.00 id 661-91 95,70
7.00 id 6611 94,20
7.00 id 69-94 92.°°
6.50 id 681-93 91»80
6.50 id 6811 9M°
6.50 id 68ID 91»40
6.50 id 68IV 92.50
6.25 id 66-91 90»80
6.25 id 67-92 89»80
6.00 id 67-92 90»90
5.75 id 651-90 90-50
5.75 id 6511 89>50
5.25 id 641-89 89»10
5.25 id 6411 85,30
5.00 id 64-94 92>30
4.50 id 58-83 88,80
4.50 id 59-89 92»°°
4.50 id 601-85 85.40
4.50 id 6011 .82,90
102,50
100,80
100,70
100,20
100,20
100,20
103,00
102,20
102,30
100,40
98,80
98,80
100,80
97,20
97,00
96,90
101,70
94,40
95,90
95,70
94,20
92,00
91,80
91,40
91,40
92,50
90,80
89,80
91,20
91,00
89,50
89,10
85,30
93,50
86,80
92,50
85,40
82,70
Convert. Obligaties
.4.75 Akzo
8,75 A.B.N.
6.00 A.B.N.
6.75 AmRo73
5.50 AmRo
8.25 Ball.Ned
8,50 BosKalis
6.25 Buhr.T
7.25 Furn. 73
4.75 Gelder
5.75 Gist-Br
7.25 H'meijer
5.25 Hoogov.
7.50 IHC HoU
7.25 Kappa73
6.50 Kluwer
8,75 KNSM
8,75 KBB
5.75 KLM
7.75 K.N.Pap.
7.25 KSH 73
7.00 Lyons N
7.25 M'intosh
9.00 Meneba
7.00 NBM-B
7.25 Nederh.
6.50 NMB
7.75 Nutricia
8.00 Nijverd.
6.50 Oce v.d. G 101,50
4.75 Philips 93,25
10.00 Pont 109,50
7.50 Proost.B 93,00a
6.50 Rolinco 78,20e
76,20
117,50
120,00
98,90
188,25
106,50
115,00
103,50
93,70
97,70
92,50
97,00
91,50
90,80
123,50
102,50b
104,00
88,50e
113,50
70,20
79,50
87,40
100,50
85,70
1,60
244,50
94,00
88,00
76,50
117,90
120,50
98,80
189,25
106,50
114,90
103,30
94,00
97,50
92,50
96,50
91,50
91,30
123,50
103,00b
104,00
89,00
113,50
70,20
78,50
87,30
100,50
85,50e
1,80
241,00
94,80
87,80
103,00
94,75
108,80
94,20
78,00
6.50 id 1000 79,20e
8.00 Sanders 90,70
7.00 Skol Br. 93,00
7.00 Slav.Bk 97,80
8.75 Stevin Gr 115,50
9.00 Vmf-Stork98,75
8.25 Vih-But. 94,80
7.00 Wsanen 92,80
8,75-W.U.Hyp 120,50b
79,50
90,50
93,00
98,10
114,00
99,00
94,50
92,50
121,50b
197,00
85,20
8,60
62,80
84,10
Aandelen
ACF
Ahog-BOB
Ahold
AMAS
AMEV
Amfas
Asd Droogd. 88,30
Asd Rijtuig 201,00
Aniem Nat. 21,50
Ant.Brouw. 200,00b
Ant.Verf 146,00
Arnh.Schbw 63,00
Asselberg 630,00
AssSt.R'dam 91,60
AUDET 380,00
Aut.lnd.Rt 1650,00
Ballast-N 87,50
BAM 68,00
Batenburg 308,10
Beek,van 67,80
Beers
Begemann
Bergoss
Berkel P
Blydenst C 365,00
Boer Druk 167,00
Bols 63,00
Borsumij W 124,00
Bos Kalis 123,00
78,00
102,00
90,20
117,00
197,00
41,80
84,90
8,50
62,90
85,50
91,50
201,00
21,10
200,00b
145,00
66,00
620,00a
94,00
385,00
1650,00
87,50
69,50
308,30
67,80
76,70
102,00
90,20
117,00
365,00
168,00
64,40
124,00
125,40
Buhrm.Tett.c. 76,30
Calve-D cert 175 00
id 6 pet cert 1321,00
Centr.Suik. 83 50
id cert 83,50
Ceteco 205,50
id cert 205,50
Chamotte 27,60
Cindu-Key 43^0
Crane Ned 900,00b
Desseaux 56,go
Dikkers 63,00
Dorp Co. 133,50
Dr.Ov.Hout 308,00
Droge 1260,00
Duiker App 150,00a
Econosto 38,60
Elsevier
id cert
EMBA
Ennia
Fokker
Braat Bouw 235,00 245,00
BrederoVG 1277,00 1262,00
id cert 1225,00 1210,00
Bredero VB 288,00 286.50
id cert 278,00e 277,00
226,00
225,20
150,20
114,00
27,80
Ford Auto 7l0,00e
Fr.Gr.Hyp. 109,00
Furn ess 63,10
77,00
171,00
1330,00
83,50
83,00
206,00e
206,00e
27,70
45,90
900,00e
56,60
61,00
133,00
300,00
1260,00
170,00
38,70
237,00
236,40
150,50
114,00
27,60
697,00
112,50
64,00d
Gamma H
id 5 pet PW
Gel.Delft c
Gelder cert
Geld.Tram
Gerofabr
Giessen
Gist Broc.
id cert
Goudsmit
Grasso
Grofsmed.
Hagemeijer
Hero Cons.
Heybroek
Hoek's Mach
Holec
Holl.Beton
Hunter D.
41,50
16,80
236,00
31,50
53,50
167,00
56,10
56,10
126,00
112,00
102,00
89,80
70,60
137,00
81,30
31,20
41,50
16,80
240,00
31,50
367,00
52,80
167,00
57,00
57,00
126,50
113,00
101,00
90,00
178,00a
140,00
81,30
31,20
ICU
IHC Holland
Ind.Maatsch.
IBB Kondor
listerias
InternatioM
Inventum
Kappa cert.
Kempen Beg
Key Houth.
Kiene S
Kloos
Kluwer
KBB
id cert
id 6 cum
Kon.Ned.Pap
Krasnap.sky
KSH
Kwatta
88,20d
17,00
193,50
73,00d
43,80
735,00
185,30
70,50f
231,00
133,00
76,00
78,50
78,50
50,00
137,50
24,50
17,60a
86,50
17,70e
177,50d
73,00
7l,00e
43,80
720,00
185,30
70,10e
234,00
125,00a
75,10
78,50
78,50
50,50
131,OOd
24,70
Landre&Gl
Lei ds. Wol
Macintosh
Maxw. Petr
Meneba
Metaverpa
MHV A dam
Moeara En.
id 1-10
id 1-4
Mijnb.W.
Naarden
Naeff
Nat.Grondb.
NBM-Bouw
Nedap
Ned.Bontw.
.Ned.Crediet
Ned.Dagbl
id cert
NMB
NeUe
Netam
Nierstrasz
Norit
155,00
314,00
64,00e
162,00
67,00f
2000,00
50,00
282,OOf
3500,OOf
760,OOf
800,00a
43,00
51,50
29,50
290,00
151,00
48,40
218,00
542,50
154,40
53,00b
1030,00
101,50
154,00
315,00e
65,50
162,50
67,50
2050,00<
49,00
281,00
3500,00
760,00a
790,00
43,00
90,00a
51,00
30,OOf
290,00
149,00
49,00
220,00
547,50
153,50
55,00
1000,00
99,00
Nutricia GB 48,00 (49,00
Nutricia VB 48,00 49,00
Nijverdal 40,30e 40,30
Oce v.d. Gr. 160,00 162,00
OGEM Hold. 28,80d 30,00e
Orenstein 245,00 248,50
Oving-D-S
Pakhoed H
id eert
Palembang
Palthe
Philips
Pont Hout
Porcel.Fles
Proost&Br
Rademakers
Reesink
Reeuwijk
Reiss en Co
RIVA
id cert
Rohte&Jisk
Rommenholl.
123,20
81,20
79,70
76t00
55,00e
236,50
110,00e
150,00a
352,00
154,50
50,00
170,00
333,00
332,00
57,50
310,00
Rijn-Schelde 64,20
,00
58,00a
3150,00
18,70
Sanders
Sarakreek
Scheepshyp.
Schev.Expl.
Schlumberger 805,00
Sdhokbeton 1380,00
Schuitema 184,50
Schuppen 389,00
Schuttersv. 69,50
Slavenb.Bnk 233,00
Smit Intern. 111,00
Stevin Gr 105,50
Stoomsp Tw. 54,20
Tablnd.Phil. 63,00e
123,20
83,00
81,50
76,00
57,50e
237,00
108,00
143,00
352,00
157,50
49,50
171,00
334,00
330,00
57,50
302,00
64,00
90,00
55,00a
3150,00
18,70
790,00
1380,00
182,90
389,00
70,OOf
230,10
110,50
106,00
55,00
63,20e
Telegraaf 88,00 89,50
THV Intern 136 50 136,50
Tilb.Hyp.bk 153,00 153,50
Tilb.Waterl. 384,00 381,00
Tw.Kabelf. 293,00 298,00
Ubbink
Unikap
Unilcert
id 7 pet
id 6 pet
V.d.Vliet-W
Veneta
Ver.Gl.Nat.b.
Vmf-Stork
Ver.Uitgmij
Verto Cert
Vezelverw.
VihamijButt
VRG Papier
Vulc.oord
Wegener C
id cert
Wessanen c
W.U.Hyp.
Wolsp. Ede
Wyers
Wijk en Her
177,00 181,00
162,20 168,50
86,20
74,00
80,50
32,50
100,00
81,00
83,50d
22,20
155,00
65,00
56,00
58,00e
58,00e
70,80
343,00
84,50
84,00
1910,00
86,20
74,00
84,00
32,50
100,80
80,50
85,50
22,20
155,00
68,00
54,00e
27,00
56,00
55,50
70,50
352,00e
83,00
84,00
1900,00
Beleggings Inst.
Alg.Fondsenb.
America Fnd
Asd Belegg.D
Binn.Belf.VG
Breevast
Converto
Dutch Int
Eur.Pr.Inv.
Goldmines
Holland F
IKA Belegg
Interbonds
Leveraged
Ned.Vastgoed
Obam
Rorento
Tokyo PH(S)
Tokyo PH
Uni-Invest
Wereldhaven
Concentra
110,00
125,00
130,50
145,00e
144,80
555,00
115,60
95,50e
380,00
130,50
116,50
526,00
76,00b
665,00
71,40
130,00
70,80
95,50
75,00
105,30
198,00
109,50
125,00
130,50
145,00
145,00
555,00
116,00
95,90
371,00
130,50
116,50
526,00
76,00b
661,00
69,50
130,50
71,00
95,50
75,20
105,70
197,00
AMSTERDAM - De Am
sterdamse effectenbeurs
heeft zich op de verkie
zingsdag afwachtend opge
steld. Bij hervatting van de
handel had de markt een
licht verdeeld aanzien, ter
wijl de handel nogal be
perkt bleef. Wall Street
waar de index bijna vijf
punten was gezakt, oefende
geen invloed uit. Na ope
ning had de markt eerder de
neiging te stijgen.
Van de internation als was
Akzo een dubbeltje beter op
f 32.50. Een dubbeltje
winst was ook weggelegd
voor Philips en Kon. Olie op
f 28.70 resp. f 140.20.
Daarentegen verloor Unile
ver 40 cent op f 129 en
Hoogovens 30 cent op
f 39.10.
Heineken was f 1 lager op
f 125.50. Nationale Neder
landen won vijftig cent op
f 95.50, terwijl KLM on
veranderd f 105.80 noteer
de. Van de cultures was Deli
f 1.30 op haar retour, maar
HVA kon licht terrein win
nen. In de scheepvaarthoek
bleven de verschuivingen
eveneens beperkt. Kon.
Boot was twee kwartjes be
ter, Van Ommeren f 1.50 en
Scheepvaart Unie f 1. HAL
verloor 20 cent. ABN deed
er f 1 bij op f 305, terwijl
Amro Bank onveranderd op
f 68.20 van eigenaar ver
wisselde. De staatsfond-
senmarkt was onveranderd
tot iets lager.
Op de lokale markt viel het
allemaal nogal mee. Een
grote uitschieter in gunstige
zin was Westland Hypot
heekbank, die op de mede
deling van een zeer forse
winststijging f 9 omhoog
schoot, terwijl ook de war
rants flink duurder werden.
Ook de Friesch-
Groningsche Hypotheek
bank werd meegetrokken.
Fumess noteerde ex f 3 di
vidend en wist dit meer dan
op te vangen. Voor Duiker,
die dinsdag fors in elkaar
was geklapt, kwam men er
niet uit, en werd een f 17
hogere advieskoers geadvi
seerd. Bos Kalis was f 2 in
herstel, terwijl ook fondsen
als Cindu, Van der Vliet-
Wemink, Hoek, Vihamij,
Palthe en IHC goed in de
markt lagen.
Aan de andere kant werd
Krasnapolsky f 3 goedko
per. Ook Inventum en In-
dustrile Maatschappij
stonden onder druk. Op de
actieve markt kwamen de
internationals ten slotte uit
op een niveau, dat iets
boven de opening lag.