grote verslagenheid op vlissingse mts NAC FINANCIEEL IN MOEILIJKHEDEN Treinramp in Zeeland: zes doden, acht gewonden zovaaku wilt van a kopje koffie want w KOFFIE HUG mag! Aardverschuiving in omroepland ONTKOPPELD LIDMAATSCHAP: Speciale hertTme- politieman up ambassade in Bangkok Nu de 2e pudding voflrdghalve prijs. DONDERDAG 28 OKTOBER 1976 116» jaargang - no. 16096 Doden en gewonden SEINEN T reinverkeer vanmiddag hersteld FNV tegen PvdA/PPR - resolutie DIRECTEUR: DR. W.A.J.M. HARKX HOOFDREDACTEUR: L. LEIJENDEKKER KANTOREN TE BREDA - BERGEN OP ZOOM - GOES - HULST - OOSTERHOUT - ROOSENDAAL - TERNEUZEN - VLISSINGEN (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGEN - De trein ramp van woensdag heeft op Z Vlissingse MTS grote ver slagenheid teweeggebracht. In je bewuste trein zaten name lijk 52 MTS-leerlingen die uit alle delen van Zeeland op weg naar school waren. Het groot ste deel zat in het voorste van de vijf rijtuigen. Drie jongens werden gedood, vier andere MTS'ers werden gewond naar ziekenhuizen in Goes en Rot terdam gebracht. Een aantal leerlingen, dat bet ongeluk wel overleefd had, kwam druppelsgewijs volko men overstuur de Vlissingse school binnen. Andere jongens zijn liftend of met bussen naar huis teruggegaan. Van de jon gens die op de MTS werden op gevangen hoorde de directie van de school eigenlijk pas de ware toedracht van het onge luk. Toen pas werd echt duide lijk welke rampzalige gevolgen de treinramp voor de MTS had. De jongens vertelden dat zij zelf een van hun dode klasge noten met een jas bedekt had den voordat ze uit het treinstel waren geklommen, dat een paar meter boven de grond in de lucht hing. Het heeft zeker tot twaalf uur geduurd voor de schoolleiding wist hoeveel leerlingen er precies in de be wuste trein hadden gezeten. De directeur van de Vlis singse MTS, de heer M. Ver hoeven, heeft alle bij de ramp betrokken leerlingen gevraagd om van iedereen die ze in de trein hadden gezien de naam op te geven. Dat hebben ze ge daan en aan de hand van die opgaven kon het aantal leerlingen dat in de trein zat worden vastgesteld. Een situatieschets van de plaats waar de Zeeuwse treinramp zich voltrok. Bij de pijl de aftakking bij het vroegere station 's Heer Arendskerke. Hier was de ketelwagentrein naar Hoechst in het Sloegebied bezig van de hoofdlijn af te takken naar de zijlijn naar het industriegebied aan het Sloe. Daarachter volgde de stoptrein 4611 van Roosendaal naar Vlissingen, die om 7.11 uit Goes vertrok. Daar de goederentrein op dat ogenblik het hoofd spoor nog niet had verlaten, moet het uitrijsein bij het station Goes geel licht getoond hebben en het sein voor het wissel bij 's-Heer Arendskerke rood. (Van een onzer verslaggevers) BREDA - Ondanks de goede resultaten en het sterk geste gen bezoek aan de wedstrijden van het eerste elftal zweeft de Bredase voetbalvereniging NAC op de rand van de finan ciële afgrond. In een controle rapport van de Nederlandse Accountants Maatschappij, dat vanavond tijdens een ver gadering aan de Verenigings raad aangeboden zal worden, wordt o.a. geconstateerd, dat de positie van NAC „uiterst zorgelijk is" en dat „de acute liquiditeitsproblemen slechts met noodvoorzieningen opge lost kunnen worden". Het liquiditeitstekort be droeg per 1 juli 1976 832.000 gulden. Er was toen een nega tief vermogen van 603.000 gul den. Dit alles ondanks het feit dat NAC vorig jaar bepaald geen slecht seizoen door maakte en ongeveer 12 procent meer toeschouwers trok: 122.442 tegen 104.746 het sei zoen ervoor. De zwaarste klappen zijn gevallen door de investering van ca. 400.000 gulden voor een lichtinstalla tie en door de contractering van enkele nieuwe spelers, terwijl er voor vertrekkende spelers nagenoeg niets gevan gen werd. Dat gaf een nadelig saldo op die post van 254.300 gulden te zien. Het accountantskantoor wil zijn goedkeuring aan de jaar rekening '75-'76 niet onthou den, omdat het NAC-bestuur plannen ontwikkelt om het voortbestaan van de vereni ging te waarborgen. Wat die plannen zijn wil het bestuur van NAC pas volgende week door middel van een speciale huis-aan-huis-krant die in Breda en omstreken zal wor den verspreid, bekendmaken. (vervolg op pag. sport-1) ALLE SEINEN WERKTEN NORMAAL (Van onze verslaggevers) GOES - Het horloge van de dode machinist in het wrak van de cabine van zijn treinstel was op 7.15 uur blijven stilstaan. Op dat moment boorde de personentrein 4611 die woensdagmorgen om elf minuten over zeven uit Goes was vertrokken ter hoogte van de aftakking bij 's-Heer Arendskerke zich met een snelheid van honderdtwintig kilometer in de achterste ketelwagen van een goederentrein die het spoor naar Hoechst opreed. De gevolgen waren ontzet tend. Door de enorme schok schoven de voorste rijtuigen van de personentrein boven op vijf ketelwagens, die gebruikt worden voor het vervoer van fosfor. De cabine van de trein werd finaal afgescheurd en verpletterd. Nadat de hulpverlening op gang was gekomen kon het aantal slachtoffers worden vastgesteld: zes doden en acht gewonden, waarvan drie ern stig tot zorgwekkend. Onder hen de Roosendaalse machi nist J. Schijven (44), die was ingevallen voor een collega die met op tijd op zijn werk was gekomen, en de 51-jarige NS- storingsmonteur A.J. van de Vreede, die ook in de cabine zat. Zij moeten beiden onmid dellijk dood zijn geweest. De vier om het leven gekomen rei zigers en de gewonden zaten allen in het voorste rijtuig. Een van de slachtoffers werd onder het onderstel van de trein ge vonden dat tientallen meters was weggeslingerd. Onder de doden en gewonden veel jonge ren, leerlingen van de Vlis singse MTS. De machinist en de twee rangeerders van de goederentrein bleven onge deerd. VEEL BEWOLKING MET ENIGE REGEN Maximumtemperatuur twaalf graden. HNNEN-/BUITENLANO-2 Vooravond Rhodesië-top in teken van tweedracht. «NNEN-/BUITENLAND-3 Van der Doet: Van Agt wil van twee walletjes eten. BWNEN-/BUITENLANO-4 Sint-Franciscus als patroon van Artis. SP0RT-1 Oopingschandaal in Frankrijk. "WIJNTJE ZO'AMQ countant toch De definitieve lijst van doden en gewonden van het treinongeluk bij 's- Heer Arendskerke luidt: machinist J. Schijven (44) Roosendaal; storings monteur N.S. A.J. van de Vreede (51) Roosendaal; H.J. Schoonen (24) Zie- rikzee; M.E. Pekaar (19) Yerseke; R.C. Bosselaar (16) Wilhelminadorp en H. de Wee (18) Kruinin- gen, die allen omkwamen. Ernstig gewond wer den: A.J. Quaak (17) Goes, opgenomen in het Dijk- zigtziekenhuis te Rotter dam; J.W. Roose (26) Goes, opgenomen in Aca demisch ziekenhuis te Leiden en J. Remijn (27) Middelburg, opgenomen in het St.Ignatiuszieken- huis te Breda. Opgenomen in streek ziekenhuis De Bevelan- den te Goes: A. Feijtel (19) Kruiningen en A.H.M. Scheppers, Sint-Kruis (24). Overige gewonden: A.J. van der Borgt (19) Schore; P.J.M. van Zijl (21) Woer den, tijdelijk verblijvende in Heinkenszand en A. Uitterhoeve (54) Goes. Twee uur na het ongeluk kon bij het inmiddels ingestelde onderzoek worden vastgesteld dat alle seinbeelden tussen Goes en 's-Heer Arendskerke, waar de goederenspoortrein naar het Sloegebied aftakt van de hoofdlijn, normaal functio- neerden.Ook is vastgesteld dat de machinist van de stoptrein nog heeft geremd. Het onder zoek wordt in bijzonderheid gericht op het tijdstip waarop de remkraan is gaan werken. Een duidelijke oorzaak kan dus op dit moment nog niet worden aangewezen. Het offi ciële onderzoek en het getui genverhoor begint volgende week donderdag Vast staat wel dat de goede rentrein zich volkomen regel matig op het hoofdspoor be vond. Hij had een paar minu ten vertraging bij het afbuigen naar de zijlijn naar het Sloe ondervonden omdat hij op de trein uit Middelburg had moe ten wachten. Dat houdt in dat het hoofd spoor niet vrij was voor de per sonentrein. De machinist daarvan heeft eerst een geel en anderhalve kilometer verden een rood moeten zien. Geel be tekent dat er niet harder dan veertig kilometer per uur mag worden gereden om bij het daarop volgende rode sein vol doende remweg over te hou den. Na het rode licht volgt dan het wissel naar de goederen- lijn, ongeveer tweehonderd meter verder. De voornamelijk uit ketel wagens bestaande goederen trein kwam uit West- Duitsland en was met zeven tien wagons op weg naar Hoechst. De ketels waren niet gevuld, al bevonden zich in de achterste wagon nog restanten witte fosfor, Hoechst was on middellijk met hulpploegen paraat om bij eventuele cala miteiten in te grijpen, maar de ketels bleken de schok uitste kend te hebben doorstaan. Vier tankwagens worden naar Fij naart overgebracht, waar een gespecialiseerd bedrijf zich bezig houdt met het neutrali seren van fosfor. (Zie ook Stad e* Streek) (Van een oneer verslaggevers) UTRECHT - De NS ver wacht dat het treinverkeer tus sen Goes en Vlissingen pas vanmiddag omstreeks twee uur weer hersteld zal zijn. De ravage was over een lengte van honderd meter zo groot dat er zwaar materieel moest worden ingezet om de vernielde sporen en bovenlei ding te verwijderen en te ver vangen. De treinen uit Roo sendaal reden niet verder dan Goes. Tussen Goes en Middel burg werd een busdienst geïm proviseerd, terwijl tussen de Zeeuwse hoofdstad en Vlissin gen een enkel treinstel pendel de. De hulpverlening, waaraan tal van organen en instellingen in Midden-Zeeland meewerk ten, kwam snel op gang. De foto toont het wegdragen van de eerste gewonden. (Foto Mieras) Een overzicht van het ter rein van de ramp. Duidelijk is te zien hoe het treinstel van de stoptrein gedeeltelijk boven de laatste wagens van de ketel- trein terecht zijn gekomen. (Foto Dick de Boer) (ADVERTENTIE) coffei'nevrije (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Een aardvers chuiving in omroepland, waardoor VPRO, EO en VOO groter zouden worden. Dat zou het gevolg zijn als het lidmaat schap van een omroepvereni ging losgekoppeld zou worden van het betalen van de om roepbijdrage en bet abonne ment op het programmablad. De VPRO zal na de door mi nister Van Doorn (CRM) voor gestelde ontkoppelingen gro ter zijn dan de AVRO. Van het totale ledental van alle omroe pen heeft de AVRO thans 24 procent. Na ontkoppeling zou dat 12 procent worden. De VPRO zal zijn aandeel zien groeien van vier naar dertien procent. Dit blijkt uit een onderzoek dat het bureau Interview uit Amsterdam voor het ministe rie van CRM heeft verricht. Het rapport van het onderzoek is gisteren aan de Tweede Kamer aangeboden. De TROS, die nu een aandeel heeft in het ledental van 20 procent, zal dit zien teruglopen tot 18 procent. Dat van de KRO gaat van 16 naar 10 procent. De VARA zal van 14 op 15 pro cent komen. De NCRV zou met een procent dalen tot 13. Be halve de VPRO zal ook de VOO een groter aandeel in het le dental krijgen: het huidige percentage van vier zou uit komen op 12. De EO zal zijn aandeel zien groeien van vier naar zeven procent. Minister Van Doorn heeft de ontkoppelingen voorgesteld in zijn medianota. In de Tweede Kamer werd een motie aange nomen met het verzoek de ef fecten van de ontkoppelingen -na te gaan. De Kamer wilde weten hoe de organisatiegraad zou worden en ook hoeveel leden de verschillende omroe porganisaties wel zouden gaan tellen. (ADVERTENTIE) (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG - Op de Neder landse ambassade in de Thai- landse hoofdstad Bangkok zal door het ministerie van Justitie een speciale politieman wor den aangesteld die zich gaat bezighouden met bet be strijden van het heroïnever- voer vanuit Zuidoost-Azië naar Nederland. (Van de redactie binnenland) DEN HAAG Vooraan staande woordvoerders van de Federatie Nederlandse Vak beweging (FNV) hebben zich in de rij van critici geschaard, die ontevreden zijn over de ontwerpresolutie van PvdA en PPR over de te volgen strategie bij de verkiezingen komend voorjaar. Het FN V-bestuur vreest dat de PvdA zich door deze resolu tie buiten de toekomstige rege ring plaatst en zo schade toe brengt aan het arbeidsvoor waardenoverleg tussen rege ring en sociale partners, door dat het kabinet-Den Uyl als gevolg hiervan ernstig ver deeld is geraakt. Een verdeeld kabinet kan de verwezenlij king van een aantal niet mate riële voorzieningen nog vóór de Kamerverkiezingen boven dien in gevaar brengen, aldus een woordvoerder van het FNV. (ADVERTENTIE) pietsjes melk/ 2.10-1*5 puurj-'vüaen. -2^09r- 40 -1A9 I P suikerde v«en i_4U 1 speculaas*n or. 2.Z" - _J Er zijn 4 verschillende smaken: bitterkoekjes, chipolata, aardbei en chocolade-mousse. Luchtig en lekker, een zondagse traktatie voor elke dag. Nu de 2e verpakking voor de

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1976 | | pagina 1