grote verslagenheid
op vlissingse mts
NAC FINANCIEEL
IN MOEILIJKHEDEN
Treinramp in Zeeland: zes doden, acht gewonden
zovaaku
wilt van a
kopje koffie
want
w
KOFFIE
HUG
mag!
Aardverschuiving
in omroepland
ONTKOPPELD LIDMAATSCHAP:
Speciale hertTme-
politieman up
ambassade
in Bangkok
Nu de 2e pudding
voflrdghalve prijs.
DONDERDAG
28 OKTOBER 1976
116» jaargang - no. 16096
Doden en
gewonden
SEINEN
T reinverkeer
vanmiddag
hersteld
FNV tegen
PvdA/PPR -
resolutie
DIRECTEUR: DR. W.A.J.M. HARKX
HOOFDREDACTEUR: L. LEIJENDEKKER
KANTOREN TE BREDA - BERGEN OP ZOOM - GOES - HULST - OOSTERHOUT - ROOSENDAAL - TERNEUZEN - VLISSINGEN
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN - De trein
ramp van woensdag heeft op
Z Vlissingse MTS grote ver
slagenheid teweeggebracht. In
je bewuste trein zaten name
lijk 52 MTS-leerlingen die uit
alle delen van Zeeland op weg
naar school waren. Het groot
ste deel zat in het voorste van
de vijf rijtuigen. Drie jongens
werden gedood, vier andere
MTS'ers werden gewond naar
ziekenhuizen in Goes en Rot
terdam gebracht.
Een aantal leerlingen, dat
bet ongeluk wel overleefd had,
kwam druppelsgewijs volko
men overstuur de Vlissingse
school binnen. Andere jongens
zijn liftend of met bussen naar
huis teruggegaan. Van de jon
gens die op de MTS werden op
gevangen hoorde de directie
van de school eigenlijk pas de
ware toedracht van het onge
luk. Toen pas werd echt duide
lijk welke rampzalige gevolgen
de treinramp voor de MTS had.
De jongens vertelden dat zij
zelf een van hun dode klasge
noten met een jas bedekt had
den voordat ze uit het treinstel
waren geklommen, dat een
paar meter boven de grond in
de lucht hing. Het heeft zeker
tot twaalf uur geduurd voor de
schoolleiding wist hoeveel
leerlingen er precies in de be
wuste trein hadden gezeten.
De directeur van de Vlis
singse MTS, de heer M. Ver
hoeven, heeft alle bij de ramp
betrokken leerlingen gevraagd
om van iedereen die ze in de
trein hadden gezien de naam
op te geven. Dat hebben ze ge
daan en aan de hand van die
opgaven kon het aantal
leerlingen dat in de trein zat
worden vastgesteld.
Een situatieschets van de plaats waar de Zeeuwse treinramp
zich voltrok. Bij de pijl de aftakking bij het vroegere station 's
Heer Arendskerke. Hier was de ketelwagentrein naar Hoechst in
het Sloegebied bezig van de hoofdlijn af te takken naar de zijlijn
naar het industriegebied aan het Sloe. Daarachter volgde de
stoptrein 4611 van Roosendaal naar Vlissingen, die om 7.11 uit
Goes vertrok. Daar de goederentrein op dat ogenblik het hoofd
spoor nog niet had verlaten, moet het uitrijsein bij het station
Goes geel licht getoond hebben en het sein voor het wissel bij
's-Heer Arendskerke rood.
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA - Ondanks de goede
resultaten en het sterk geste
gen bezoek aan de wedstrijden
van het eerste elftal zweeft de
Bredase voetbalvereniging
NAC op de rand van de finan
ciële afgrond. In een controle
rapport van de Nederlandse
Accountants Maatschappij,
dat vanavond tijdens een ver
gadering aan de Verenigings
raad aangeboden zal worden,
wordt o.a. geconstateerd, dat
de positie van NAC „uiterst
zorgelijk is" en dat „de acute
liquiditeitsproblemen slechts
met noodvoorzieningen opge
lost kunnen worden".
Het liquiditeitstekort be
droeg per 1 juli 1976 832.000
gulden. Er was toen een nega
tief vermogen van 603.000 gul
den. Dit alles ondanks het feit
dat NAC vorig jaar bepaald
geen slecht seizoen door
maakte en ongeveer 12 procent
meer toeschouwers trok:
122.442 tegen 104.746 het sei
zoen ervoor. De zwaarste
klappen zijn gevallen door de
investering van ca. 400.000
gulden voor een lichtinstalla
tie en door de contractering
van enkele nieuwe spelers,
terwijl er voor vertrekkende
spelers nagenoeg niets gevan
gen werd. Dat gaf een nadelig
saldo op die post van 254.300
gulden te zien.
Het accountantskantoor wil
zijn goedkeuring aan de jaar
rekening '75-'76 niet onthou
den, omdat het NAC-bestuur
plannen ontwikkelt om het
voortbestaan van de vereni
ging te waarborgen. Wat die
plannen zijn wil het bestuur
van NAC pas volgende week
door middel van een speciale
huis-aan-huis-krant die in
Breda en omstreken zal wor
den verspreid, bekendmaken.
(vervolg op pag. sport-1)
ALLE SEINEN WERKTEN NORMAAL
(Van onze verslaggevers)
GOES - Het horloge van de dode machinist in het wrak van de cabine van zijn treinstel
was op 7.15 uur blijven stilstaan. Op dat moment boorde de personentrein 4611 die
woensdagmorgen om elf minuten over zeven uit Goes was vertrokken ter hoogte van de
aftakking bij 's-Heer Arendskerke zich met een snelheid van honderdtwintig kilometer
in de achterste ketelwagen van een goederentrein die het spoor naar Hoechst opreed.
De gevolgen waren ontzet
tend. Door de enorme schok
schoven de voorste rijtuigen
van de personentrein boven op
vijf ketelwagens, die gebruikt
worden voor het vervoer van
fosfor. De cabine van de trein
werd finaal afgescheurd en
verpletterd.
Nadat de hulpverlening op
gang was gekomen kon het
aantal slachtoffers worden
vastgesteld: zes doden en acht
gewonden, waarvan drie ern
stig tot zorgwekkend. Onder
hen de Roosendaalse machi
nist J. Schijven (44), die was
ingevallen voor een collega die
met op tijd op zijn werk was
gekomen, en de 51-jarige NS-
storingsmonteur A.J. van de
Vreede, die ook in de cabine
zat. Zij moeten beiden onmid
dellijk dood zijn geweest. De
vier om het leven gekomen rei
zigers en de gewonden zaten
allen in het voorste rijtuig. Een
van de slachtoffers werd onder
het onderstel van de trein ge
vonden dat tientallen meters
was weggeslingerd. Onder de
doden en gewonden veel jonge
ren, leerlingen van de Vlis
singse MTS. De machinist en
de twee rangeerders van de
goederentrein bleven onge
deerd.
VEEL BEWOLKING
MET ENIGE REGEN
Maximumtemperatuur
twaalf graden.
HNNEN-/BUITENLANO-2
Vooravond Rhodesië-top in
teken van tweedracht.
«NNEN-/BUITENLAND-3
Van der Doet: Van Agt wil
van twee walletjes eten.
BWNEN-/BUITENLANO-4
Sint-Franciscus als patroon
van Artis.
SP0RT-1
Oopingschandaal in
Frankrijk.
"WIJNTJE
ZO'AMQ
countant toch
De definitieve lijst van
doden en gewonden van
het treinongeluk bij 's-
Heer Arendskerke luidt:
machinist J. Schijven (44)
Roosendaal; storings
monteur N.S. A.J. van de
Vreede (51) Roosendaal;
H.J. Schoonen (24) Zie-
rikzee; M.E. Pekaar (19)
Yerseke; R.C. Bosselaar
(16) Wilhelminadorp en
H. de Wee (18) Kruinin-
gen, die allen omkwamen.
Ernstig gewond wer
den: A.J. Quaak (17) Goes,
opgenomen in het Dijk-
zigtziekenhuis te Rotter
dam; J.W. Roose (26)
Goes, opgenomen in Aca
demisch ziekenhuis te
Leiden en J. Remijn (27)
Middelburg, opgenomen
in het St.Ignatiuszieken-
huis te Breda.
Opgenomen in streek
ziekenhuis De Bevelan-
den te Goes: A. Feijtel (19)
Kruiningen en A.H.M.
Scheppers, Sint-Kruis
(24).
Overige gewonden: A.J.
van der Borgt (19) Schore;
P.J.M. van Zijl (21) Woer
den, tijdelijk verblijvende
in Heinkenszand en A.
Uitterhoeve (54) Goes.
Twee uur na het ongeluk kon
bij het inmiddels ingestelde
onderzoek worden vastgesteld
dat alle seinbeelden tussen
Goes en 's-Heer Arendskerke,
waar de goederenspoortrein
naar het Sloegebied aftakt van
de hoofdlijn, normaal functio-
neerden.Ook is vastgesteld dat
de machinist van de stoptrein
nog heeft geremd. Het onder
zoek wordt in bijzonderheid
gericht op het tijdstip waarop
de remkraan is gaan werken.
Een duidelijke oorzaak kan
dus op dit moment nog niet
worden aangewezen. Het offi
ciële onderzoek en het getui
genverhoor begint volgende
week donderdag
Vast staat wel dat de goede
rentrein zich volkomen regel
matig op het hoofdspoor be
vond. Hij had een paar minu
ten vertraging bij het afbuigen
naar de zijlijn naar het Sloe
ondervonden omdat hij op de
trein uit Middelburg had moe
ten wachten.
Dat houdt in dat het hoofd
spoor niet vrij was voor de per
sonentrein. De machinist
daarvan heeft eerst een geel en
anderhalve kilometer verden
een rood moeten zien. Geel be
tekent dat er niet harder dan
veertig kilometer per uur mag
worden gereden om bij het
daarop volgende rode sein vol
doende remweg over te hou
den. Na het rode licht volgt dan
het wissel naar de goederen-
lijn, ongeveer tweehonderd
meter verder.
De voornamelijk uit ketel
wagens bestaande goederen
trein kwam uit West-
Duitsland en was met zeven
tien wagons op weg naar
Hoechst. De ketels waren niet
gevuld, al bevonden zich in de
achterste wagon nog restanten
witte fosfor, Hoechst was on
middellijk met hulpploegen
paraat om bij eventuele cala
miteiten in te grijpen, maar de
ketels bleken de schok uitste
kend te hebben doorstaan. Vier
tankwagens worden naar Fij
naart overgebracht, waar een
gespecialiseerd bedrijf zich
bezig houdt met het neutrali
seren van fosfor.
(Zie ook Stad e* Streek)
(Van een oneer verslaggevers)
UTRECHT - De NS ver
wacht dat het treinverkeer tus
sen Goes en Vlissingen pas
vanmiddag omstreeks twee
uur weer hersteld zal zijn.
De ravage was over een
lengte van honderd meter zo
groot dat er zwaar materieel
moest worden ingezet om de
vernielde sporen en bovenlei
ding te verwijderen en te ver
vangen. De treinen uit Roo
sendaal reden niet verder dan
Goes. Tussen Goes en Middel
burg werd een busdienst geïm
proviseerd, terwijl tussen de
Zeeuwse hoofdstad en Vlissin
gen een enkel treinstel pendel
de.
De hulpverlening, waaraan
tal van organen en instellingen
in Midden-Zeeland meewerk
ten, kwam snel op gang. De
foto toont het wegdragen van
de eerste gewonden. (Foto
Mieras)
Een overzicht van het ter
rein van de ramp. Duidelijk is
te zien hoe het treinstel van de
stoptrein gedeeltelijk boven de
laatste wagens van de ketel-
trein terecht zijn gekomen.
(Foto Dick de Boer)
(ADVERTENTIE)
coffei'nevrije
(Van onze parlementaire
redactie)
DEN HAAG Een aardvers
chuiving in omroepland,
waardoor VPRO, EO en VOO
groter zouden worden. Dat zou
het gevolg zijn als het lidmaat
schap van een omroepvereni
ging losgekoppeld zou worden
van het betalen van de om
roepbijdrage en bet abonne
ment op het programmablad.
De VPRO zal na de door mi
nister Van Doorn (CRM) voor
gestelde ontkoppelingen gro
ter zijn dan de AVRO. Van het
totale ledental van alle omroe
pen heeft de AVRO thans 24
procent. Na ontkoppeling zou
dat 12 procent worden. De
VPRO zal zijn aandeel zien
groeien van vier naar dertien
procent.
Dit blijkt uit een onderzoek
dat het bureau Interview uit
Amsterdam voor het ministe
rie van CRM heeft verricht.
Het rapport van het onderzoek
is gisteren aan de Tweede
Kamer aangeboden.
De TROS, die nu een aandeel
heeft in het ledental van 20
procent, zal dit zien teruglopen
tot 18 procent. Dat van de KRO
gaat van 16 naar 10 procent.
De VARA zal van 14 op 15 pro
cent komen. De NCRV zou met
een procent dalen tot 13. Be
halve de VPRO zal ook de VOO
een groter aandeel in het le
dental krijgen: het huidige
percentage van vier zou uit
komen op 12. De EO zal zijn
aandeel zien groeien van vier
naar zeven procent.
Minister Van Doorn heeft de
ontkoppelingen voorgesteld in
zijn medianota. In de Tweede
Kamer werd een motie aange
nomen met het verzoek de ef
fecten van de ontkoppelingen
-na te gaan. De Kamer wilde
weten hoe de organisatiegraad
zou worden en ook hoeveel
leden de verschillende omroe
porganisaties wel zouden gaan
tellen.
(ADVERTENTIE)
(Van onze Haagse
redactie)
DEN HAAG - Op de Neder
landse ambassade in de Thai-
landse hoofdstad Bangkok zal
door het ministerie van Justitie
een speciale politieman wor
den aangesteld die zich gaat
bezighouden met bet be
strijden van het heroïnever-
voer vanuit Zuidoost-Azië
naar Nederland.
(Van de redactie binnenland)
DEN HAAG Vooraan
staande woordvoerders van de
Federatie Nederlandse Vak
beweging (FNV) hebben zich
in de rij van critici geschaard,
die ontevreden zijn over de
ontwerpresolutie van PvdA en
PPR over de te volgen strategie
bij de verkiezingen komend
voorjaar.
Het FN V-bestuur vreest dat
de PvdA zich door deze resolu
tie buiten de toekomstige rege
ring plaatst en zo schade toe
brengt aan het arbeidsvoor
waardenoverleg tussen rege
ring en sociale partners, door
dat het kabinet-Den Uyl als
gevolg hiervan ernstig ver
deeld is geraakt. Een verdeeld
kabinet kan de verwezenlij
king van een aantal niet mate
riële voorzieningen nog vóór
de Kamerverkiezingen boven
dien in gevaar brengen, aldus
een woordvoerder van het
FNV.
(ADVERTENTIE)
pietsjes melk/ 2.10-1*5
puurj-'vüaen. -2^09r- 40 -1A9 I
P suikerde v«en i_4U 1
speculaas*n or. 2.Z" - _J
Er zijn 4 verschillende smaken:
bitterkoekjes, chipolata, aardbei
en chocolade-mousse.
Luchtig en lekker, een zondagse
traktatie voor elke dag.
Nu de 2e verpakking voor de