Raigeerder Jan de Jonge:
ik rende voor m'n leven
Jf Mar,
Lof
alom voor de
snelle hulpverlening
zeer
Duizenden liters fosfor
in goederentrein
MMIER
KEES ME1MDER (22):
HET IS GEBEURD"
OOGGETUIGE KRIJGER:
..ALSOF DE BLIKSEM INSLOEG...
waterstanden
hoogwater
VONKEN
ACHtNES
kRATEN
tELKASTEN
NUIZEN
E MERKEN
I en hi Van kortsluitingen
I&yontp, d.
SESTRAAT 13
HULST
01140-3067
Droog
Vooruitzichten, voor vrijdag
en zaterdag, opgesteld door het
KNMI op woensdag om 18.00
uur:
Overwegend droog met
opklaringen? Tempera
turen van 5 tot 10 gra
den.
Weersvooruitzichten in cij
fers gemiddeld over Neder
land.
Voor vrijdag: Aantal uren
zon: 0 tot 4. Min. temp.: om
streeks 5 graden. Max. temp.:
omstreeks 10 graden. Kans op
een droge periode van min
stens 12 uur: 90 procent. Kans
op een geheel droog etmaal: 70
procent.
Voor zaterdag: Aantal uren
zon: 1 tot 6. Min. temp.: om
streeks 5 graden. Max. temp.:
omstreeks 10 graden. Kans
op een geheel droog etmaal: 70
procent.
DEN HAAG De water
hoogten van woensdagmorgen,
meegedeeld door Rijkswater
staat: Konstanz 312 min 1;
Rheinfelden 194 min 17, Plit-
tersdorf 332 plus 4, Maxau 380
plus 5, Plochingen 119 min 5,
Mannheim 188 plus 1, Stein-
bach 120 min, Mainz 197 min 6,
Bingen 74 min 6, Kaub 103 min
6, Trier 234 onveranderd, Ko
blenz 114 onveranderd, Keu
len 59 min 4, Ruhrort 205 min
3, Lobith 818 min 9, Panner-
dense Kop 796 min 9, Nijme
gen 629 min 10, IJsselkop 772
min 7, Eefde IJssel 317 min 3,
Deventer 191 min 4,
Katerveer-Spooldersluis 0 min
1, Monsin 5442 plus 2, Borgha
ren 3757 min 8, Belfeld 1085
plus 3, Grave beneden de Sluis
494 plus 4.
Morgen, vrijdag 29 oktober
Bergen op Zoom 7.37 en 20.16
Hansweert 6.53 en 19.30
Terneuzen 6.22 en 19.03
Vlissingen 5.56 en 18.35
Wemeldinge 7.45 en 20.11
's-HEER ARENDS-
KERKE - „Ik hoorde achter
onze trein een vreselijke
klap. Door de potdichte mist
kon ik niet zien wat er aan de
hand was. Eerst dacht ik dat
er een wagon uit de rails was
gelopen. Daarna hoorde ik
overal hulpgeroep en mensen
die door elkaar schreeuwden.
Ik ben naar voren gerend en
kon mijn eigen ogen niet ge
loven".
Uiterlijk rustig en be
dachtzaam een sigaret ro
kend, vertelt rangeerder Jan
de Jonge (42) zijn eerste in
drukken van de treinramp in
's-Heer Arendskerke. Hij
was een van de twee rangeer
ders die de goederentrein be
geleidden.
Aan de tegenwoordigheid
van geest van rangeerder J.
de Jonge is het te danken dat
er geen grotere treinramp is
gebeurd, zo werd later mee
gedeeld van NS-zijde. Na de
botsing rende hij de spoor
baan in de richting van Mid
delburg op om zogenaamde
alarmklappers op de rails te
leggen en een rode lamp op de
baan te plaatsen.
„Mijn maat bediende de
wissels. Na de botsing kon ik
geen zinnig woord uit hem
krijgen. Volgens mij had hij
een shock".
Middelburger Jan de Jonge
zit al twintig jaar bij 't spoor.
„Toen ik al die mensen uit
de trein zag springen, flitste
het door me heen dat er elk
ogenblik uit de richting Mid
delburg nog een trein kon
passeren. Volgens mij was er
nog maar een speling van zes
of zeven minuten. Ik rende
voor mijn leven langs de baan
en een paar honderd meter
van de plaats van het ongeluk
heb ik een stel alarmklappers
op de rails gelegd en heb ik
een rode seinlamp op de baan
geplaatst. Als een trein over
die klappers rijdt, hoort de
machinist aan de knallen dat
er op zijn lijn iets niet pluis is
en weet hij dat hij de trein zo
snel mogelijk moet laten
stoppen".
Over de oorzaak van het
treinongeluk heeft Jan de
Jonge zo zijn eigen gedach
ten. „Maar daar laat ik me
niet over uit. Ik zal wel als
getuige worden opgeroepen.
Dan wil ik wel mijn visie ge
ven, eerder niet. Want anders
krijg ik er toch maar narig
heid mee".
Men moet er niet aan den
ken wanneer die trein uit
Middelburg op de ravage van
de twee verongelukte treinen
was ingereden
„Mijn vrouw en ik lagen
nog in bed toen we achter ons
huis een klap hoorden alsof
de bliksem was ingeslagen.
We vlogen naar het raam en
zagen door de dikke mist
blauwe vonken heen en weer
schieten boven een vorme
loze hoop spoorwagens. Nog
geen minuut later werd er bij
ons aangebeld door twee jon
gelui die vroegen of ze van de
telefoon gebruik mochten
maken om de politie en am
bulance te waarschuwen".
De heer M. J. Krijger, tim
merman van beroep, heeft
het geweten dat zijn woning
aan de Noordweegse Weg,
het dichtst bij de plaats van
de treinramp in 's-Heer
Arendskerke staat. De gehele
dag was het een komen en
gaan van mensen die drin
gende telefonische bood
schappen moesten versturen.
Mevrouw Krijger wordt het
niet moe, steeds maar verse
koffie voor de bezoekers te
zetten. In haar huis vindt ook
het eerste spoedberaad
plaats van leidinggevende
NS-mannen over de oprui
ming van de ravage op de
spoorbaan.
„Vlak na de botsing keek ik
op de klok en die wees kwart
over zeven aan", vertelt me
vrouw Krijger. „De politie,
brandweer en de ambulance
waren hier, dacht ik, binnen
een kwartier. Ja, het viel me
op dat er zo snel na de eerste
alarmmelding hulp geboden
kon worden".
„Het was een luguber
schouwspel", voegt haar man
er aan toe. Uit die puinhoop
van ijzer en staal klauterden
tientallen treinpassagiers.
Sommige sprongen omlaag
alsof ze een duik in het
zwembad maakten. En dan
dat schreeuwen en kermen
van de gewonden. Ik hoop
Rangeerder De Jonge (l.) en ooggetuige Krijger (r.) voor 2oiets nooit meer mee te ma_
het huis van laatstgenoemde in 's-Heer Arendskerke. ken".
L. 01140-3445
L. 01140-3774
Dinsdags gesloten
zondags geopend
140-4398.
el. 01148-1X70
«dingen
0p de foto's boven en rechtsboven, van de hand van onze fotografen Dick de Boer en Willem
Mi eras, details van de enorme, trieste ravage en hulpverlening.
Hulpverlening door het Leger des Heils.
Wij tonen V graag
de fantastische
kollektie DESIREE
verlovinas- en
vriendschapsringen.
s-HEER ARENDSKERKE - Uitermate snel waren gistermiddag hulpgroepen van Hoechst
ederland op het terrein waar gisterenmorgen de treinramp plaatsvond, aanwezig. Naast medi
enemensen waren er specialisten in het bestrijden van calimiteiten met gevaarlijke stoffen. De vijf
liwagons, die achteraan de zeventien wagens tellende goederentrein waren gekoppeld, en waar
overheen het treinstel van de verongelukte personentrein was geschoven, waren wagons bedoeld
Voot he' vervoer van fosfor.
ft ^a80ns waren leeg, maar Hoechstdeskundigen schatten dat er per wagen nog twee tot vijf
"bleke meter fosforvloeistof aanwezig was. „en als dat gaatbranden ben je niet jarig", zo zei een
eechstwoordvoerder. De speciaal voor dit vervoer gemaakte wagons hebben de fatale botsing
I ]C, 'erS°ed doorstaan. De zes tot acht millimeter dikke stalen wand van de ketels vertoonden geen
I e 8es en sen lekkende afsluitkraan van een der wagons kon snel gerepareerd worden. Tijdens de
I PWmmgswerkzaamheden gisterenmiddag is besloten vier van de vijf ketelswagons naast de
tak aK 'e P'aatsen om ze vervolgens af te voeren naar Fijnaart waar een speciale firma zich
NS °UC" met ket neutraliseren van fosfor. De vijfde ketelwagon kan, zo deelde gisterenmiddag
I dp "woor^v°erders mee tijdens de persconferentie op het Goese politiebureau, weer rijdend wor-
I n gemaakt en zo worden afgevoerd.
iAKEVncLE~'S-HEEB
IÏÏNDSKERKE -Het
I is f Moment dacht ik: het
I Ea?.e^Urd' de wereld ver
eent üet was Bet of ie °P
I sekt-8 e P'311661 was. Ge-
I hett«VV Van mensen> ge-
jaar en
IS^gaU-tKapdlfi'reedaf-
l^orgenirwa weken iedere
l's-He 4 et de trein die nu bij
l'ukt walhïvikerke veronge"
I fsterocht J s de botsing
«Cst zat in ^n der
ste compartimenten.
„Er was geen paniek bij ons
in het treinstel. Een paar
dames keken wat vreemd,
maar toen dacht ik: ik moet
zorgen dat ik hieruit kom,
straks knalt er een andere trein
op. De deuren waren echter ge
sloten en konden niet open. Ge
lukkig bleek een deur vanuit
Goes - waar de trein gestopt
had - nog open te zijn en om
zichtig de gebroken electrische
draden vermijdend ben ik eruit
gekropen". Wat hij toen zag
noemde Kees Meulpolder „on
beschrijflijk". Een compleet
treinstel boven op goederen
wagons en overal geroep van
mensen om hulp.
Aanvankelijk dacht Kees
dat zijn buurman, die altijd in
het voorste treinstel van de nu
verongelukte trein zat ook bij
het ongeluk zou zijn omgeko
men. „Toevallig bleek die van
daag het tweede treinstel te
hebben genomen. Ik zag hem er
opeens uitkruipen.
Dan gaat er
toch wel wat door je heen". Het
enige dat Kees overgehouden
heeft zijn wat schaafwonden
en een bult op zijn hoofd. Kees
zal wel weer met de trein rei
zen de komende dagen. „Maar
de eerste keren zal ik toch wel
wat angst hebben want eigen
lijk sta je er niet bij stil dat ook
in Zeeland zo'n treinramp kan
plaatsvinden".
(Vervolg van pag. 1)
GOES - Tijdens de persconferentie die woensdagmid
dag in het politiebureau in Goes is gehouden, begon de
heer Clemens, chef exploitatie van het district Zuidwest
van de N.S., met namens de N.S. zijn leedwezen te betui
gen over het verlies van zes mensenlevens.
De toestand van de gewonden noemde hij bevredigend.
Veel lof had de heer Clemens, zoals ook veel andere autori
teiten, voor de snelle hulpverlening na het ongeluk door de
ambulancediensten van Goes, Vlissingen en Middelburg,
waardoor de gewonden binnen een halfuur naar zieken
huizen konden worden vervoerd. Ook de politie, de
brandweerkorpsen van Goes, Middelburg en Vlissingen,
de bedrijfsbrandweer van Hoechst, het Leger des Heils en
de huisartsen Van Driel en Van der Werf verdienen, zo zei
hij, voor hun inzet alle waardering.
Dat de treinbotsing exact om 7.15 uur plaatsvond, kon
worden vastgesteld op het horloge van de omgekomen
machinist, dat op dat tijdstip stilstond. In het ziekenhuis
de Bevelanden in Goes heeft een opvangteam, bestaande
uit twee artsen, maatschappelijk werkers en schade-
experts, de binnengebrachte gewonden met raad en daad
terzijde gestaan.
De niet of zeer licht gewonde reizigers, die daartoe de
wens te kennen gaven, zijn met bussen naar Middelburg en
Vlissingen vervoerd.