Raigeerder Jan de Jonge: ik rende voor m'n leven Jf Mar, Lof alom voor de snelle hulpverlening zeer Duizenden liters fosfor in goederentrein MMIER KEES ME1MDER (22): HET IS GEBEURD" OOGGETUIGE KRIJGER: ..ALSOF DE BLIKSEM INSLOEG... waterstanden hoogwater VONKEN ACHtNES kRATEN tELKASTEN NUIZEN E MERKEN I en hi Van kortsluitingen I&yontp, d. SESTRAAT 13 HULST 01140-3067 Droog Vooruitzichten, voor vrijdag en zaterdag, opgesteld door het KNMI op woensdag om 18.00 uur: Overwegend droog met opklaringen? Tempera turen van 5 tot 10 gra den. Weersvooruitzichten in cij fers gemiddeld over Neder land. Voor vrijdag: Aantal uren zon: 0 tot 4. Min. temp.: om streeks 5 graden. Max. temp.: omstreeks 10 graden. Kans op een droge periode van min stens 12 uur: 90 procent. Kans op een geheel droog etmaal: 70 procent. Voor zaterdag: Aantal uren zon: 1 tot 6. Min. temp.: om streeks 5 graden. Max. temp.: omstreeks 10 graden. Kans op een geheel droog etmaal: 70 procent. DEN HAAG De water hoogten van woensdagmorgen, meegedeeld door Rijkswater staat: Konstanz 312 min 1; Rheinfelden 194 min 17, Plit- tersdorf 332 plus 4, Maxau 380 plus 5, Plochingen 119 min 5, Mannheim 188 plus 1, Stein- bach 120 min, Mainz 197 min 6, Bingen 74 min 6, Kaub 103 min 6, Trier 234 onveranderd, Ko blenz 114 onveranderd, Keu len 59 min 4, Ruhrort 205 min 3, Lobith 818 min 9, Panner- dense Kop 796 min 9, Nijme gen 629 min 10, IJsselkop 772 min 7, Eefde IJssel 317 min 3, Deventer 191 min 4, Katerveer-Spooldersluis 0 min 1, Monsin 5442 plus 2, Borgha ren 3757 min 8, Belfeld 1085 plus 3, Grave beneden de Sluis 494 plus 4. Morgen, vrijdag 29 oktober Bergen op Zoom 7.37 en 20.16 Hansweert 6.53 en 19.30 Terneuzen 6.22 en 19.03 Vlissingen 5.56 en 18.35 Wemeldinge 7.45 en 20.11 's-HEER ARENDS- KERKE - „Ik hoorde achter onze trein een vreselijke klap. Door de potdichte mist kon ik niet zien wat er aan de hand was. Eerst dacht ik dat er een wagon uit de rails was gelopen. Daarna hoorde ik overal hulpgeroep en mensen die door elkaar schreeuwden. Ik ben naar voren gerend en kon mijn eigen ogen niet ge loven". Uiterlijk rustig en be dachtzaam een sigaret ro kend, vertelt rangeerder Jan de Jonge (42) zijn eerste in drukken van de treinramp in 's-Heer Arendskerke. Hij was een van de twee rangeer ders die de goederentrein be geleidden. Aan de tegenwoordigheid van geest van rangeerder J. de Jonge is het te danken dat er geen grotere treinramp is gebeurd, zo werd later mee gedeeld van NS-zijde. Na de botsing rende hij de spoor baan in de richting van Mid delburg op om zogenaamde alarmklappers op de rails te leggen en een rode lamp op de baan te plaatsen. „Mijn maat bediende de wissels. Na de botsing kon ik geen zinnig woord uit hem krijgen. Volgens mij had hij een shock". Middelburger Jan de Jonge zit al twintig jaar bij 't spoor. „Toen ik al die mensen uit de trein zag springen, flitste het door me heen dat er elk ogenblik uit de richting Mid delburg nog een trein kon passeren. Volgens mij was er nog maar een speling van zes of zeven minuten. Ik rende voor mijn leven langs de baan en een paar honderd meter van de plaats van het ongeluk heb ik een stel alarmklappers op de rails gelegd en heb ik een rode seinlamp op de baan geplaatst. Als een trein over die klappers rijdt, hoort de machinist aan de knallen dat er op zijn lijn iets niet pluis is en weet hij dat hij de trein zo snel mogelijk moet laten stoppen". Over de oorzaak van het treinongeluk heeft Jan de Jonge zo zijn eigen gedach ten. „Maar daar laat ik me niet over uit. Ik zal wel als getuige worden opgeroepen. Dan wil ik wel mijn visie ge ven, eerder niet. Want anders krijg ik er toch maar narig heid mee". Men moet er niet aan den ken wanneer die trein uit Middelburg op de ravage van de twee verongelukte treinen was ingereden „Mijn vrouw en ik lagen nog in bed toen we achter ons huis een klap hoorden alsof de bliksem was ingeslagen. We vlogen naar het raam en zagen door de dikke mist blauwe vonken heen en weer schieten boven een vorme loze hoop spoorwagens. Nog geen minuut later werd er bij ons aangebeld door twee jon gelui die vroegen of ze van de telefoon gebruik mochten maken om de politie en am bulance te waarschuwen". De heer M. J. Krijger, tim merman van beroep, heeft het geweten dat zijn woning aan de Noordweegse Weg, het dichtst bij de plaats van de treinramp in 's-Heer Arendskerke staat. De gehele dag was het een komen en gaan van mensen die drin gende telefonische bood schappen moesten versturen. Mevrouw Krijger wordt het niet moe, steeds maar verse koffie voor de bezoekers te zetten. In haar huis vindt ook het eerste spoedberaad plaats van leidinggevende NS-mannen over de oprui ming van de ravage op de spoorbaan. „Vlak na de botsing keek ik op de klok en die wees kwart over zeven aan", vertelt me vrouw Krijger. „De politie, brandweer en de ambulance waren hier, dacht ik, binnen een kwartier. Ja, het viel me op dat er zo snel na de eerste alarmmelding hulp geboden kon worden". „Het was een luguber schouwspel", voegt haar man er aan toe. Uit die puinhoop van ijzer en staal klauterden tientallen treinpassagiers. Sommige sprongen omlaag alsof ze een duik in het zwembad maakten. En dan dat schreeuwen en kermen van de gewonden. Ik hoop Rangeerder De Jonge (l.) en ooggetuige Krijger (r.) voor 2oiets nooit meer mee te ma_ het huis van laatstgenoemde in 's-Heer Arendskerke. ken". L. 01140-3445 L. 01140-3774 Dinsdags gesloten zondags geopend 140-4398. el. 01148-1X70 «dingen 0p de foto's boven en rechtsboven, van de hand van onze fotografen Dick de Boer en Willem Mi eras, details van de enorme, trieste ravage en hulpverlening. Hulpverlening door het Leger des Heils. Wij tonen V graag de fantastische kollektie DESIREE verlovinas- en vriendschapsringen. s-HEER ARENDSKERKE - Uitermate snel waren gistermiddag hulpgroepen van Hoechst ederland op het terrein waar gisterenmorgen de treinramp plaatsvond, aanwezig. Naast medi enemensen waren er specialisten in het bestrijden van calimiteiten met gevaarlijke stoffen. De vijf liwagons, die achteraan de zeventien wagens tellende goederentrein waren gekoppeld, en waar overheen het treinstel van de verongelukte personentrein was geschoven, waren wagons bedoeld Voot he' vervoer van fosfor. ft ^a80ns waren leeg, maar Hoechstdeskundigen schatten dat er per wagen nog twee tot vijf "bleke meter fosforvloeistof aanwezig was. „en als dat gaatbranden ben je niet jarig", zo zei een eechstwoordvoerder. De speciaal voor dit vervoer gemaakte wagons hebben de fatale botsing I ]C, 'erS°ed doorstaan. De zes tot acht millimeter dikke stalen wand van de ketels vertoonden geen I e 8es en sen lekkende afsluitkraan van een der wagons kon snel gerepareerd worden. Tijdens de I PWmmgswerkzaamheden gisterenmiddag is besloten vier van de vijf ketelswagons naast de tak aK 'e P'aatsen om ze vervolgens af te voeren naar Fijnaart waar een speciale firma zich NS °UC" met ket neutraliseren van fosfor. De vijfde ketelwagon kan, zo deelde gisterenmiddag I dp "woor^v°erders mee tijdens de persconferentie op het Goese politiebureau, weer rijdend wor- I n gemaakt en zo worden afgevoerd. iAKEVncLE~'S-HEEB IÏÏNDSKERKE -Het I is f Moment dacht ik: het I Ea?.e^Urd' de wereld ver eent üet was Bet of ie °P I sekt-8 e P'311661 was. Ge- I hett«VV Van mensen> ge- jaar en IS^gaU-tKapdlfi'reedaf- l^orgenirwa weken iedere l's-He 4 et de trein die nu bij l'ukt walhïvikerke veronge" I fsterocht J s de botsing «Cst zat in ^n der ste compartimenten. „Er was geen paniek bij ons in het treinstel. Een paar dames keken wat vreemd, maar toen dacht ik: ik moet zorgen dat ik hieruit kom, straks knalt er een andere trein op. De deuren waren echter ge sloten en konden niet open. Ge lukkig bleek een deur vanuit Goes - waar de trein gestopt had - nog open te zijn en om zichtig de gebroken electrische draden vermijdend ben ik eruit gekropen". Wat hij toen zag noemde Kees Meulpolder „on beschrijflijk". Een compleet treinstel boven op goederen wagons en overal geroep van mensen om hulp. Aanvankelijk dacht Kees dat zijn buurman, die altijd in het voorste treinstel van de nu verongelukte trein zat ook bij het ongeluk zou zijn omgeko men. „Toevallig bleek die van daag het tweede treinstel te hebben genomen. Ik zag hem er opeens uitkruipen. Dan gaat er toch wel wat door je heen". Het enige dat Kees overgehouden heeft zijn wat schaafwonden en een bult op zijn hoofd. Kees zal wel weer met de trein rei zen de komende dagen. „Maar de eerste keren zal ik toch wel wat angst hebben want eigen lijk sta je er niet bij stil dat ook in Zeeland zo'n treinramp kan plaatsvinden". (Vervolg van pag. 1) GOES - Tijdens de persconferentie die woensdagmid dag in het politiebureau in Goes is gehouden, begon de heer Clemens, chef exploitatie van het district Zuidwest van de N.S., met namens de N.S. zijn leedwezen te betui gen over het verlies van zes mensenlevens. De toestand van de gewonden noemde hij bevredigend. Veel lof had de heer Clemens, zoals ook veel andere autori teiten, voor de snelle hulpverlening na het ongeluk door de ambulancediensten van Goes, Vlissingen en Middelburg, waardoor de gewonden binnen een halfuur naar zieken huizen konden worden vervoerd. Ook de politie, de brandweerkorpsen van Goes, Middelburg en Vlissingen, de bedrijfsbrandweer van Hoechst, het Leger des Heils en de huisartsen Van Driel en Van der Werf verdienen, zo zei hij, voor hun inzet alle waardering. Dat de treinbotsing exact om 7.15 uur plaatsvond, kon worden vastgesteld op het horloge van de omgekomen machinist, dat op dat tijdstip stilstond. In het ziekenhuis de Bevelanden in Goes heeft een opvangteam, bestaande uit twee artsen, maatschappelijk werkers en schade- experts, de binnengebrachte gewonden met raad en daad terzijde gestaan. De niet of zeer licht gewonde reizigers, die daartoe de wens te kennen gaven, zijn met bussen naar Middelburg en Vlissingen vervoerd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1976 | | pagina 15