id
NT
LM dreigt
eiligheids-
genten
;e verliezen
vr-*
„Afloop te danken
aan Palestijnen"
MIJ.
pensioen in stilte
.„SNIPPERKAART".
IN ZIEKENHUIS MENU
MET 1276 VARIATIES
Gezagvoerder van gekaapte DC-9:
Houding Tunis grof schandaal
PeêeWeek
HUBS
DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND
DINSDAG
IE STEM
Zeker 35 doden
bij treinramp
in Znid-Airika
GEHEIM TOESTEL LANDT IN JAPAN
Russische
vlieger
wil asiel
in VS
eenmaal
ipraten.
)ongoed,
)orbeeld.
are
chte
reduwe
D52.
7 SEPTEMBER 1976
116e jaargang - no. 18050
WERHANDELINGEN MET JUSTITIE
Troef
Uit
viiegsT
zwaaide mug
Nederlandsche
Bank
koopt dollars
PvdA-bestuur
en Van Veen
willen vrij
loonoverleg
Passagiers en bemanning:
Angstwekkend
si.- 'd ll^-.ssnsaas^
üg
loop-
bhikken
pntaktuele
prk
kelijk
ervuld
leer
verdere
egewezen
i met
Bdekwaat
Tbeids-
kkring.
u zich, bij
met
ken,
at 21,
29011,
-21.30 uur
JW
iiljFji'illiltlrill.llillJIIIllllllillllJllllliiiJulJi'l -
60 mod-
130,32
174,24
240,13
306,01
338,95
P ONZE TARIEVEN.
X 362,66
x/ 471,34
x/ 552,85
x/ 634,36
x/ 688,70
off aantebtecsen?
Met een „Kleintje" in onze
rubriek „Huizen" zit u dan
zogezegd op rozen. Immers
vele tienduizenden
Stern-lezers en lezeressen (vijf
van ds tien) hebben bijzondere
belangstelling voor onze
',,Klsinties"-njbriek „Huizen1
DIRECTEUR: DR W.A.J.M. HARKX
HOOFDREDACTEUR: L. LEIJENDEKKER
KANTOREN TE BREDA - BERGEN OP ZOOM - GOES - HULST - OOSTERHOUT - ROOSENDAAL - TERNEUZEN - VLISSINGEN
I WENEN (DPA) - De vrouw van een ambtenaar in Wenen wil
j.jaten scheiden, omdat haar man een jaar lang thuis zijn
turtijdige pensionering had verzwegen.
I De 64-i"r'9e man Pa^te iedere ochtend zijn ontbijt in en ging
aar kantoor". In werkelijkheid bracht hij de uren tot „na kan-
rtijd" door in het koffiehuis, in musea en bioscopen. Uit vrees
■Jmeer voor vol aangezien te worden, waagde hij het niet zijn
■mille en vrienden mee te delen dat hij voortijdig was gepensio-
biri.
I Het bedrog kwam aan het licht toen zijn vroegere chef telefo-
ijjcii naar hem informeerde. De vrouw zag in het verzwijgen van
pensionering een vertrouwensbreuk en begon derhalve een
[cfit scheidingsprocedure.
(Van een onzer verslagge
vers)
VENRAY - De eindexa
menleerlingen van de Ven-
rayse scholengemeenschap
Jerusalem hebben sinds en
kele dagen een „snipper-
kaart" op zak. De direktie
van de scholengemeenschap
wil met deze kaarten een op
lossing bieden voor een nij
pend probleem, dat zich op
vele scholen voordoet: het
regelmatig spijbelen in het
eindexamenjaar.
Leerlingen van de hoogste
klassen blijven regelmatig
voor de tentamers weg van
de lessen om op die manier
thuis extra studietijd te heb
ben. Het systeem van de
„snipperkaart", waarvan het
principe is ontwikkeld aan
het Fivolcollege in Delfzijl,
houdt in, dat elke eindexa
menleerling van 5 HAVO of 6
VWO de mogelijkheid krijgt
om maximaal resp. 30 en 35
lesuren te „spijbelen" op het
moment, dat hen dat het
beste schikt
Voor elke les die de leerling
wil „snipperen'moet hij toe
stemming aan de leraar, van
wiens lessen hij wil weg
blijven. De leraar registreert
de gesnipperde les dan op de
spijbelkaart.
De directie hoopt met dit
„snipperexperiment" een
compromis tot stand te bren
gen tussen directie en leer
lingen.
De directie moet namelijk
zorgen voor de nodige conti
nuering in de lessen en
waken voor overdreven les-
verzuim. Anderzijds wil men
bereiken, dat de leerlingen
op deze wijze een zelfstandig
leergedrag krijgen.
Kam?'
De Russische MIG-25 straaljager, die op het Japanse eiland
Hokkaido landde, gefotografeerd vanaf het televisiescherm,
zoals dat in Japan te zien was. Het „ultra-geheime" toestel wordt
hier met doeken afgedekt om het tegen nieuwsgierige ogen te
vrijwaren.
(Van onze redactie binnenland)
SCHIPHOL - Indien de onderhandelingen met het mi
nisterie van Justitie niet spoedig resulteren in een nieuwe
Kgeling, dan zal de KLM per 1 oktober niet meer kunnen
tekenen op de veiligheidsagenten, gerecruteerd uit mare-
haussee, douane en rijkspolitie, die het ministerie van
jlustitie tot nu toe op rijkskosten aan de luchtvaartmaat-
'iappij heeft geleverd.
Hoewel de KLM en ook het
aisterie over de veilig
heidsmaatregelen rond de
[vluchten liefst zo weinig moge-
WOOG
I fWe zonnige perioden.
I zwakke tot matige
I west-zuidwestelijke wind.
I Maximumtemperatuur
rml 22 graden.
wao EN TELEVISIE
poon is
or weer bovenop.
BINNEN./BUITENLAND-2
I Weinig optimisme na
BINNEN-/BU1TENLAND-3
Wiek op WUB bij
n van Akademisch
I^NEN-'BUITENLAND^
gingen zoeken
I OP rarborough-
l'^aartshow.
SP0RT-1
„Tegen
231 het knokken
I *Werï
NERUNTJE
i diensten
lijk bekend maken, is van
beide zijden gisteravond op
desbetreffende vragen toch
bevestigd, dat er al enkele
weken besprekingen aan de
gang zijn.
Op vele KLM-vluchten,
hoewel niet op alle - en ook
niet op die van de gekaapte
DC-9 reizen al enige jaren
veiligheidsagenten mee. Het
betreft hier enkele tientallen,
die het ministerie van Justitie
levert en voor wie het rijk de
salarissen betaalt, alsmede een
onbekend aantal leden van de
KLM-bedrijfsbeveiliging, die
geheel voor rekening van de
luchtvaartmaatschappij ko-
Per 1 september zou echter
het aantal agenten van het rijk
worden gehalveerd en per 1 ok
tober zou de KLM de beveili
ging geheel voor eigen reke
ning moeten gaan uitvoeren.
De maatschappij zou dus
ofwel van de door justitie gele
verde agenten moeten afzien,
ofwel de salariskosten van
deze ambtenaren moeten gaan
betalen. Daarover is de KLM-
directie allerminst te spreken.
In de onderhandelingen die
al enige weken aan de gang
zijn, poogt de KLM de mede
werking van het rijk te behou
den. In het licht van de onder
handelingen bezien, hadden de
Palestijnse terroristen voor
hun kaping van de KLM DC-9
geen beter tijdstip dan het af
gelopen weekeinde kunnen
uitkiezen. Zij gaven er de KLM
ongewild een troef mee in han
den. De kaping vormde immers
een prachtige illustratie van de
risico's, die de KLM nog steeds
buiten haar schuld loopt.
(Van een onzer
verslaggevers)
SCHIPHOL - Mevrouw
G. Spanjer uit Vlissingen,
een van de gegijzelde
DC-9-passagiers, vond de
landing in Tunis „ons
angstigste ogenblik". De
luchthaven was verduis
terd en de landingsbanen
waren geblokkeerd, maar
de captain zag kans veilig
te landen. „Hij strekt de
mensheid en zijn maat
schappij tot eer", vond
mevrouw Spanjer.
Ze vertelde ook dat zij
had gezwaaid naar de
vliegers van de twee Israë
lische jachtvliegtuigen
die het gekaapte toestel
hadden gevolgd. „Ik
zwaaide naar hen door
mijn raampje en één van
de Israëlische vliegers,
een erg jonge man,
zwaaide terug."
AMSTERDAM (ANP) - Voor
het eerst sinds woensdag heeft
de Nederlandsche Bank weer
ingegrepen op de valutemarkt.
In de markt was men van
mening, dat de reden om dit te
doen de wens van de centrale
bank was, om de zeer krappe
geldmarkt een beetje lucht te
geven. Doordat de dollar iets
naar beneden ging, was de
Bank in staat om ongeveer 25
min dollar te kopen, waardoor
circa 65 miljoen in de'
geldmarkt gaat stromen.
(Van een onzer verslaggevers)
EINDHOVEN - Begin volgende maand start het Catharinazie-
kenhuis in Eindhoven met een landelijke primeur. Naar Ameri
kaans voorbeeld zal de patiënten een menu worden aangeboden,
waarop 1276 variaties mogelijk zijn.
Vooral voor de dieetpatiënten betekent deze menukeuze een
geweldige uitbreiding van de serviceverlening.
De chefkok van het Catharinaziekenhuis, de heer P. Kosten,
verklaarde, dat het hier niet gaat om diepvriesmaaltijden.
De directie van het Catharinaziekenhuis gaat octrooi aanvra
gen op deze Nederlandse primeur in de ziekenhuiswereld.
(Van een onzer verslaggevers)
S CHI PH OL-De bemanning
van de gekaapte City of Madrid
is door de koningin onder
scheiden bij monde van minis
ter Westerterp. Tweede piloot
N. Geysendorpher, purser N.
Peterkamp, en de stewardes
sen F. Neuman en A. Nuis wer
den benoemd tot ridder in de
orde van Oranje Nassau. Cap
tain P. Janssen, hierboven met
zijn echtgenote na aankomst
op Schiphol, werd officier in de
orde van Oranje Nassau. De
uitreikingsceremonie was uit
erst onceremonieel. Mr. Wes
terterp die na zijn speech de
versierselen wilde opspelden
werdonder luid geroep van
„kusje, kusje", min of meer ge
dwongen de stewardessen te
zoenen voor de fotografen (zie
foto rechts). De minister prees
de bemanning voor haar vast
beradenheid, nuchterheid en
doorzettingsvermogen.
AMSTERDAM - Het partij
bestuur van de Partij van de
Arbeid wil herstel van de vrije
onderhandelingen over het ar
beidsvoorwaardenbeleid tus
sen werkgevers en werkne
mers.
In een gisteravond uitgege
ven verklaring dringt het par
tijbestuur er bij de regering op
aan zo spoedig mogelijk initia
tieven te ontwikkelen waar
door het overleg over het ar
beidsvoorwaardenbeleid voor
1977 tijdig op gang wordt ge
bracht.
Ook VNO-voorzitter Van
Veen heeft gepleit voor vrijer
loonoverleg. „Afgaande op wat
wij nu weten, zal er voor 1977
en volgende jaren te weinig
ruimte zijn voor reële loonon
derhandelingen tussen de so
cial e partners op centraal en
op bedrijfsniveau. Ik doe een
beroep op het kabinet om het
bedrijfsleven de nodige ruimte
daarvoor te verschaffen",
aldus mr. Van Veen maandag
middag in Drachten.
Volgens hem kan in ons land
niet eeuwig worden doorge
gaan met een loonbeleid dat
wordt bepaald door besluiten
van de overheid.
(Van onze verslaggevers)
SCHIPHOL - JERUZALEM
De snelle en voor passagiers
en bemanning goede afloop
van de vliegtuigkaping is te
danken aan Palestijnen, zo
blijkt uit getuigenissen van de
inzittenden van het gekaapte
KLM-toestel „City of Mad
rid".
Eerste piloot Janssen: „Toen
°P Cyprus een Arabisch spre
kend iemand op een enorme
manier op ze in begon te praten
was het gauw bekeken".
Volgens passagier mr. Kra
nenburg, oud-commissaris der
koningin in Noord-Holland,
was die onderhandelaar een
Libanees, juist uit het Pales
tijnse vluchtelingenkamp Tal
AJ-Zatar ontkomen naar Cy
prus.
„De beslissing van de kapers
om ermee te stoppen is een
schitterend staaltje psycholo
gische oorlogsvoering van
Arabisch sprekende mensen
die vanuit de Cyprische ver
keerstoren probeerden de ka
pers te overreden. Die ont
snapte Palestijn, bijgestaan
door een vertegenwoordiger
van de Palestijnse Bevrij
dingsorganisatie PLO over
tuigde ze dat ze met hun ka
ping de Palestijnse zaak geen
goed deden. Toen was hun
weerstand gebroken en waren
wij vrij".
De drie Arabische kapers
van de „City of Madrid" heb
ben maandag Cyprus met on
bekende bestemming verlaten.
Dit meldde gisteravond de Is
raëlische radio-omroep in Je
ruzalem.
Een officiële bevestiging van
dit bericht was niet te krijgen,
maar in politiekringen in At
hene werd vernomen dat twee
van de drie kapers (een Syriër
en een Algerijn) maandag op
het vliegveld van de Griekse
hoofdstad waren gearriveerd.
Naar verluidt zou geen enkele
luchtvaartmaatschappij hen
willen vervoeren. Ze bleven
onder politiebewaking op het
vliegveld totdat in de avond
een Cyprisch toestel hen kwam
ophalen.
Staatssecretaris Brinkhorst
van Buitenlandse Zaken heeft
maandagmiddag op Schiphol
bij de aankomst van de be
manning en de passagiers van
de gekaapte KLM-machine
desgevraagd medegedeeld, dat
de regering niets bekend is
over de huidige verblijfplaats
van de drie Palestijnse kapers.
(Van een onzer verslaggevers)
SCHIPHOL - „Het is een
grof schandaal, dat een vlieg
tuig in nood niet eens mag lan
den. Dat het zelfs van staats
wege uit geblokkeerd wordt".
In zeer felle bewoordingen
hekelde gisteren de gezag
voerder van de gekaapte KLM
DC-9, captain P.A. Janssen de
houding van de autoriteiten
van Tunis, die hun best hadden
gedaan om de toch al riskante
landing nog onmogelijker te
maken.
Op een duistere baan, ge
blokkeerd door olievaten,
moest Janssen, slechts gehol
pen door een per vergissing
niet uitgeschakeld navigatie-
instrument, zijn toestel aan de
grond zetten.
Captain Janssen vertelde
gisteren tijdens een persconfe
rentie na aankomst op Schip
hol hoe de kaping had plaats
gevonden.
De kapers zijn in Malaga aan
boord gekomen, met genoeg
wapens en sprinstof aan boord
om „een oceaanstomer mee op
te blazen".
Zij dwongen het toestel om
koers te zetten naar Damascus,
maar omdat dit te ver was,
moest het toestel in Tunis lan
den.
Dit besluit zou bemanning
en kapers bijna noodlottig
worden. Tunis verbood name
lijk de landing botweg.
Janssen: „Maar we moesten
wel! De brandstof was op een
angstwekkend minimum ge
komen. We konden "nergens
naar toe en we moesten wel
naar beneden. Toen we aan
kwamen, was alle verlichting
uit en konden we hooguit via
radar een mijl voor ons uit
kijken. En wat is nou een mijl!
Gelukkig hadden ze verge
ten het Instrument Landing
System uit te schakelen.
Bij het schijnsel van de maan
en onze landingslichten kwa
men we een beetje scheef neer
op de baan. Ik lette op de in
strumenten en mijn tweede pi
loot Geysendorpher, keek naar
beneden.
Op de baan stonden olied
rums, we moesten er met veel
gooi - en smijtwerk tussendoor
schaatsen. We hebben geloof ik
een vat geraakt of misschien
wel meer.
Ik kreeg toestemming van de
kapers om te kijken waar het
toestel beschadigd was. Een
klep hing nog slechts aan een
bout. Had ik een moersleutel
gehad, dan had ik hem zelf ge
repareerd. Maar we hebben
geen sleutel aan boord. Zui
nigheid van de KLM vermoed
ik".
(Vervolg op binnen- en buiten
land 2).
JOHANNESBURG - Bij een
treinongeluk op 30 km van Jo
hannesburg in Zuid-Afrika
zijn zeker 35 mensen om het
leven gekomen.
Het ongeluk gebeurde toen
een buurttrein uit Johannes
burg naar de zwarte woonge
meenschappen op een snel
trein reed, die Mozambikaanse
arbeiders naar Mapoeto terug
bracht. Er vielen ongeveer 30
gewondea
(Van onze redactie buitenland)
TOKIO - Een luitenant
vlieger van de Sowjetrussische
luchtmacht heeft gisteren
grote diplomatieke opschud
ding veroorzaakt door zijn
ultra-geheime Mig-25 „Fox
bat", naar hij zegt, wegens
brandstof gebrek neer te zetten
op het vliegveld van Hakodate
op het Noordjapanse eiland
Hokkaido.
De vlieger, Viktor Ivanovitsj
Belenko, zegt politiek asiel in
de Verenigde Staten te wensen.
Men is er echter niet zeker van
of hij dat werkelijk wil, of al
leen maar bang is naar zijn
land terug te keren.
De kneep zit hem namelijk in
het toestel waarmee hij is ge
land. Die machine, in het wes
ten bekend als „Foxbat", is de
meest moderne jachtbom
menwerper van de Sowj et-
luchtmacht. Nog nooit tevoren
is er een in het westen geland
en het is zeker dat tal van in
lichtingendiensten popelen om
de machine zorgvuldig van
dichtbij te bekijken.
De „Foxbat" toonde zijn su
perieure eigenschappen toen
hij het Japanse luchtruim bin
nenvloog. De radar pikte het
Russische toestel op toen het
zich boven de Japanse Zee be
vond, op een koers in de rich
ting van Hokkaido.
Twee Phantoms van de Ja
panse luchtmacht stegen op
om de „Foxbat" te onder
scheppen. Zij raakten het
spoor echter bijster en het
eerstvolgende wat men van de
Rus hoorde, was dat hij al op
Hakodate was geland.
Op de luchthaven van Hako
date, 800 kilometer ten noor
den van Tokio, ontstond grote
paniek toen de „Foxbat" zon
der enige waarschuwing als
een zilveren vogel over de lan
dingsbaan suisde. Die was te
kort, de piloot maakte een
overshoot" en kwam ondanks
het gebruik van twee rempara-
chutes achter de landingsbaan
tegen twee radarschotels tot
stilstand.
De vlieger klom met getrok
ken pistool uit de cockpit van
zijn licht beschadigde kist en
loste een waarschuwingsschot,
kennelijk om de op hem toera-
cende brandweerwagens en
politieauto's op afstand te
houden. Hij bood overigens
geen verzet toen de politie hem
even later meenam voor on
dervraging.
(ADVERTENTIE)
fk'Vv
m
DINSDAG EN WOENSDAG
BIJ ALBERT HEIJN