id NT LM dreigt eiligheids- genten ;e verliezen vr-* „Afloop te danken aan Palestijnen" MIJ. pensioen in stilte .„SNIPPERKAART". IN ZIEKENHUIS MENU MET 1276 VARIATIES Gezagvoerder van gekaapte DC-9: Houding Tunis grof schandaal PeêeWeek HUBS DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND DINSDAG IE STEM Zeker 35 doden bij treinramp in Znid-Airika GEHEIM TOESTEL LANDT IN JAPAN Russische vlieger wil asiel in VS eenmaal ipraten. )ongoed, )orbeeld. are chte reduwe D52. 7 SEPTEMBER 1976 116e jaargang - no. 18050 WERHANDELINGEN MET JUSTITIE Troef Uit viiegsT zwaaide mug Nederlandsche Bank koopt dollars PvdA-bestuur en Van Veen willen vrij loonoverleg Passagiers en bemanning: Angstwekkend si.- 'd ll^-.ssnsaas^ üg loop- bhikken pntaktuele prk kelijk ervuld leer verdere egewezen i met Bdekwaat Tbeids- kkring. u zich, bij met ken, at 21, 29011, -21.30 uur JW iiljFji'illiltlrill.llillJIIIllllllillllJllllliiiJulJi'l - 60 mod- 130,32 174,24 240,13 306,01 338,95 P ONZE TARIEVEN. X 362,66 x/ 471,34 x/ 552,85 x/ 634,36 x/ 688,70 off aantebtecsen? Met een „Kleintje" in onze rubriek „Huizen" zit u dan zogezegd op rozen. Immers vele tienduizenden Stern-lezers en lezeressen (vijf van ds tien) hebben bijzondere belangstelling voor onze ',,Klsinties"-njbriek „Huizen1 DIRECTEUR: DR W.A.J.M. HARKX HOOFDREDACTEUR: L. LEIJENDEKKER KANTOREN TE BREDA - BERGEN OP ZOOM - GOES - HULST - OOSTERHOUT - ROOSENDAAL - TERNEUZEN - VLISSINGEN I WENEN (DPA) - De vrouw van een ambtenaar in Wenen wil j.jaten scheiden, omdat haar man een jaar lang thuis zijn turtijdige pensionering had verzwegen. I De 64-i"r'9e man Pa^te iedere ochtend zijn ontbijt in en ging aar kantoor". In werkelijkheid bracht hij de uren tot „na kan- rtijd" door in het koffiehuis, in musea en bioscopen. Uit vrees ■Jmeer voor vol aangezien te worden, waagde hij het niet zijn ■mille en vrienden mee te delen dat hij voortijdig was gepensio- biri. I Het bedrog kwam aan het licht toen zijn vroegere chef telefo- ijjcii naar hem informeerde. De vrouw zag in het verzwijgen van pensionering een vertrouwensbreuk en begon derhalve een [cfit scheidingsprocedure. (Van een onzer verslagge vers) VENRAY - De eindexa menleerlingen van de Ven- rayse scholengemeenschap Jerusalem hebben sinds en kele dagen een „snipper- kaart" op zak. De direktie van de scholengemeenschap wil met deze kaarten een op lossing bieden voor een nij pend probleem, dat zich op vele scholen voordoet: het regelmatig spijbelen in het eindexamenjaar. Leerlingen van de hoogste klassen blijven regelmatig voor de tentamers weg van de lessen om op die manier thuis extra studietijd te heb ben. Het systeem van de „snipperkaart", waarvan het principe is ontwikkeld aan het Fivolcollege in Delfzijl, houdt in, dat elke eindexa menleerling van 5 HAVO of 6 VWO de mogelijkheid krijgt om maximaal resp. 30 en 35 lesuren te „spijbelen" op het moment, dat hen dat het beste schikt Voor elke les die de leerling wil „snipperen'moet hij toe stemming aan de leraar, van wiens lessen hij wil weg blijven. De leraar registreert de gesnipperde les dan op de spijbelkaart. De directie hoopt met dit „snipperexperiment" een compromis tot stand te bren gen tussen directie en leer lingen. De directie moet namelijk zorgen voor de nodige conti nuering in de lessen en waken voor overdreven les- verzuim. Anderzijds wil men bereiken, dat de leerlingen op deze wijze een zelfstandig leergedrag krijgen. Kam?' De Russische MIG-25 straaljager, die op het Japanse eiland Hokkaido landde, gefotografeerd vanaf het televisiescherm, zoals dat in Japan te zien was. Het „ultra-geheime" toestel wordt hier met doeken afgedekt om het tegen nieuwsgierige ogen te vrijwaren. (Van onze redactie binnenland) SCHIPHOL - Indien de onderhandelingen met het mi nisterie van Justitie niet spoedig resulteren in een nieuwe Kgeling, dan zal de KLM per 1 oktober niet meer kunnen tekenen op de veiligheidsagenten, gerecruteerd uit mare- haussee, douane en rijkspolitie, die het ministerie van jlustitie tot nu toe op rijkskosten aan de luchtvaartmaat- 'iappij heeft geleverd. Hoewel de KLM en ook het aisterie over de veilig heidsmaatregelen rond de [vluchten liefst zo weinig moge- WOOG I fWe zonnige perioden. I zwakke tot matige I west-zuidwestelijke wind. I Maximumtemperatuur rml 22 graden. wao EN TELEVISIE poon is or weer bovenop. BINNEN./BUITENLAND-2 I Weinig optimisme na BINNEN-/BU1TENLAND-3 Wiek op WUB bij n van Akademisch I^NEN-'BUITENLAND^ gingen zoeken I OP rarborough- l'^aartshow. SP0RT-1 „Tegen 231 het knokken I *Werï NERUNTJE i diensten lijk bekend maken, is van beide zijden gisteravond op desbetreffende vragen toch bevestigd, dat er al enkele weken besprekingen aan de gang zijn. Op vele KLM-vluchten, hoewel niet op alle - en ook niet op die van de gekaapte DC-9 reizen al enige jaren veiligheidsagenten mee. Het betreft hier enkele tientallen, die het ministerie van Justitie levert en voor wie het rijk de salarissen betaalt, alsmede een onbekend aantal leden van de KLM-bedrijfsbeveiliging, die geheel voor rekening van de luchtvaartmaatschappij ko- Per 1 september zou echter het aantal agenten van het rijk worden gehalveerd en per 1 ok tober zou de KLM de beveili ging geheel voor eigen reke ning moeten gaan uitvoeren. De maatschappij zou dus ofwel van de door justitie gele verde agenten moeten afzien, ofwel de salariskosten van deze ambtenaren moeten gaan betalen. Daarover is de KLM- directie allerminst te spreken. In de onderhandelingen die al enige weken aan de gang zijn, poogt de KLM de mede werking van het rijk te behou den. In het licht van de onder handelingen bezien, hadden de Palestijnse terroristen voor hun kaping van de KLM DC-9 geen beter tijdstip dan het af gelopen weekeinde kunnen uitkiezen. Zij gaven er de KLM ongewild een troef mee in han den. De kaping vormde immers een prachtige illustratie van de risico's, die de KLM nog steeds buiten haar schuld loopt. (Van een onzer verslaggevers) SCHIPHOL - Mevrouw G. Spanjer uit Vlissingen, een van de gegijzelde DC-9-passagiers, vond de landing in Tunis „ons angstigste ogenblik". De luchthaven was verduis terd en de landingsbanen waren geblokkeerd, maar de captain zag kans veilig te landen. „Hij strekt de mensheid en zijn maat schappij tot eer", vond mevrouw Spanjer. Ze vertelde ook dat zij had gezwaaid naar de vliegers van de twee Israë lische jachtvliegtuigen die het gekaapte toestel hadden gevolgd. „Ik zwaaide naar hen door mijn raampje en één van de Israëlische vliegers, een erg jonge man, zwaaide terug." AMSTERDAM (ANP) - Voor het eerst sinds woensdag heeft de Nederlandsche Bank weer ingegrepen op de valutemarkt. In de markt was men van mening, dat de reden om dit te doen de wens van de centrale bank was, om de zeer krappe geldmarkt een beetje lucht te geven. Doordat de dollar iets naar beneden ging, was de Bank in staat om ongeveer 25 min dollar te kopen, waardoor circa 65 miljoen in de' geldmarkt gaat stromen. (Van een onzer verslaggevers) EINDHOVEN - Begin volgende maand start het Catharinazie- kenhuis in Eindhoven met een landelijke primeur. Naar Ameri kaans voorbeeld zal de patiënten een menu worden aangeboden, waarop 1276 variaties mogelijk zijn. Vooral voor de dieetpatiënten betekent deze menukeuze een geweldige uitbreiding van de serviceverlening. De chefkok van het Catharinaziekenhuis, de heer P. Kosten, verklaarde, dat het hier niet gaat om diepvriesmaaltijden. De directie van het Catharinaziekenhuis gaat octrooi aanvra gen op deze Nederlandse primeur in de ziekenhuiswereld. (Van een onzer verslaggevers) S CHI PH OL-De bemanning van de gekaapte City of Madrid is door de koningin onder scheiden bij monde van minis ter Westerterp. Tweede piloot N. Geysendorpher, purser N. Peterkamp, en de stewardes sen F. Neuman en A. Nuis wer den benoemd tot ridder in de orde van Oranje Nassau. Cap tain P. Janssen, hierboven met zijn echtgenote na aankomst op Schiphol, werd officier in de orde van Oranje Nassau. De uitreikingsceremonie was uit erst onceremonieel. Mr. Wes terterp die na zijn speech de versierselen wilde opspelden werdonder luid geroep van „kusje, kusje", min of meer ge dwongen de stewardessen te zoenen voor de fotografen (zie foto rechts). De minister prees de bemanning voor haar vast beradenheid, nuchterheid en doorzettingsvermogen. AMSTERDAM - Het partij bestuur van de Partij van de Arbeid wil herstel van de vrije onderhandelingen over het ar beidsvoorwaardenbeleid tus sen werkgevers en werkne mers. In een gisteravond uitgege ven verklaring dringt het par tijbestuur er bij de regering op aan zo spoedig mogelijk initia tieven te ontwikkelen waar door het overleg over het ar beidsvoorwaardenbeleid voor 1977 tijdig op gang wordt ge bracht. Ook VNO-voorzitter Van Veen heeft gepleit voor vrijer loonoverleg. „Afgaande op wat wij nu weten, zal er voor 1977 en volgende jaren te weinig ruimte zijn voor reële loonon derhandelingen tussen de so cial e partners op centraal en op bedrijfsniveau. Ik doe een beroep op het kabinet om het bedrijfsleven de nodige ruimte daarvoor te verschaffen", aldus mr. Van Veen maandag middag in Drachten. Volgens hem kan in ons land niet eeuwig worden doorge gaan met een loonbeleid dat wordt bepaald door besluiten van de overheid. (Van onze verslaggevers) SCHIPHOL - JERUZALEM De snelle en voor passagiers en bemanning goede afloop van de vliegtuigkaping is te danken aan Palestijnen, zo blijkt uit getuigenissen van de inzittenden van het gekaapte KLM-toestel „City of Mad rid". Eerste piloot Janssen: „Toen °P Cyprus een Arabisch spre kend iemand op een enorme manier op ze in begon te praten was het gauw bekeken". Volgens passagier mr. Kra nenburg, oud-commissaris der koningin in Noord-Holland, was die onderhandelaar een Libanees, juist uit het Pales tijnse vluchtelingenkamp Tal AJ-Zatar ontkomen naar Cy prus. „De beslissing van de kapers om ermee te stoppen is een schitterend staaltje psycholo gische oorlogsvoering van Arabisch sprekende mensen die vanuit de Cyprische ver keerstoren probeerden de ka pers te overreden. Die ont snapte Palestijn, bijgestaan door een vertegenwoordiger van de Palestijnse Bevrij dingsorganisatie PLO over tuigde ze dat ze met hun ka ping de Palestijnse zaak geen goed deden. Toen was hun weerstand gebroken en waren wij vrij". De drie Arabische kapers van de „City of Madrid" heb ben maandag Cyprus met on bekende bestemming verlaten. Dit meldde gisteravond de Is raëlische radio-omroep in Je ruzalem. Een officiële bevestiging van dit bericht was niet te krijgen, maar in politiekringen in At hene werd vernomen dat twee van de drie kapers (een Syriër en een Algerijn) maandag op het vliegveld van de Griekse hoofdstad waren gearriveerd. Naar verluidt zou geen enkele luchtvaartmaatschappij hen willen vervoeren. Ze bleven onder politiebewaking op het vliegveld totdat in de avond een Cyprisch toestel hen kwam ophalen. Staatssecretaris Brinkhorst van Buitenlandse Zaken heeft maandagmiddag op Schiphol bij de aankomst van de be manning en de passagiers van de gekaapte KLM-machine desgevraagd medegedeeld, dat de regering niets bekend is over de huidige verblijfplaats van de drie Palestijnse kapers. (Van een onzer verslaggevers) SCHIPHOL - „Het is een grof schandaal, dat een vlieg tuig in nood niet eens mag lan den. Dat het zelfs van staats wege uit geblokkeerd wordt". In zeer felle bewoordingen hekelde gisteren de gezag voerder van de gekaapte KLM DC-9, captain P.A. Janssen de houding van de autoriteiten van Tunis, die hun best hadden gedaan om de toch al riskante landing nog onmogelijker te maken. Op een duistere baan, ge blokkeerd door olievaten, moest Janssen, slechts gehol pen door een per vergissing niet uitgeschakeld navigatie- instrument, zijn toestel aan de grond zetten. Captain Janssen vertelde gisteren tijdens een persconfe rentie na aankomst op Schip hol hoe de kaping had plaats gevonden. De kapers zijn in Malaga aan boord gekomen, met genoeg wapens en sprinstof aan boord om „een oceaanstomer mee op te blazen". Zij dwongen het toestel om koers te zetten naar Damascus, maar omdat dit te ver was, moest het toestel in Tunis lan den. Dit besluit zou bemanning en kapers bijna noodlottig worden. Tunis verbood name lijk de landing botweg. Janssen: „Maar we moesten wel! De brandstof was op een angstwekkend minimum ge komen. We konden "nergens naar toe en we moesten wel naar beneden. Toen we aan kwamen, was alle verlichting uit en konden we hooguit via radar een mijl voor ons uit kijken. En wat is nou een mijl! Gelukkig hadden ze verge ten het Instrument Landing System uit te schakelen. Bij het schijnsel van de maan en onze landingslichten kwa men we een beetje scheef neer op de baan. Ik lette op de in strumenten en mijn tweede pi loot Geysendorpher, keek naar beneden. Op de baan stonden olied rums, we moesten er met veel gooi - en smijtwerk tussendoor schaatsen. We hebben geloof ik een vat geraakt of misschien wel meer. Ik kreeg toestemming van de kapers om te kijken waar het toestel beschadigd was. Een klep hing nog slechts aan een bout. Had ik een moersleutel gehad, dan had ik hem zelf ge repareerd. Maar we hebben geen sleutel aan boord. Zui nigheid van de KLM vermoed ik". (Vervolg op binnen- en buiten land 2). JOHANNESBURG - Bij een treinongeluk op 30 km van Jo hannesburg in Zuid-Afrika zijn zeker 35 mensen om het leven gekomen. Het ongeluk gebeurde toen een buurttrein uit Johannes burg naar de zwarte woonge meenschappen op een snel trein reed, die Mozambikaanse arbeiders naar Mapoeto terug bracht. Er vielen ongeveer 30 gewondea (Van onze redactie buitenland) TOKIO - Een luitenant vlieger van de Sowjetrussische luchtmacht heeft gisteren grote diplomatieke opschud ding veroorzaakt door zijn ultra-geheime Mig-25 „Fox bat", naar hij zegt, wegens brandstof gebrek neer te zetten op het vliegveld van Hakodate op het Noordjapanse eiland Hokkaido. De vlieger, Viktor Ivanovitsj Belenko, zegt politiek asiel in de Verenigde Staten te wensen. Men is er echter niet zeker van of hij dat werkelijk wil, of al leen maar bang is naar zijn land terug te keren. De kneep zit hem namelijk in het toestel waarmee hij is ge land. Die machine, in het wes ten bekend als „Foxbat", is de meest moderne jachtbom menwerper van de Sowj et- luchtmacht. Nog nooit tevoren is er een in het westen geland en het is zeker dat tal van in lichtingendiensten popelen om de machine zorgvuldig van dichtbij te bekijken. De „Foxbat" toonde zijn su perieure eigenschappen toen hij het Japanse luchtruim bin nenvloog. De radar pikte het Russische toestel op toen het zich boven de Japanse Zee be vond, op een koers in de rich ting van Hokkaido. Twee Phantoms van de Ja panse luchtmacht stegen op om de „Foxbat" te onder scheppen. Zij raakten het spoor echter bijster en het eerstvolgende wat men van de Rus hoorde, was dat hij al op Hakodate was geland. Op de luchthaven van Hako date, 800 kilometer ten noor den van Tokio, ontstond grote paniek toen de „Foxbat" zon der enige waarschuwing als een zilveren vogel over de lan dingsbaan suisde. Die was te kort, de piloot maakte een overshoot" en kwam ondanks het gebruik van twee rempara- chutes achter de landingsbaan tegen twee radarschotels tot stilstand. De vlieger klom met getrok ken pistool uit de cockpit van zijn licht beschadigde kist en loste een waarschuwingsschot, kennelijk om de op hem toera- cende brandweerwagens en politieauto's op afstand te houden. Hij bood overigens geen verzet toen de politie hem even later meenam voor on dervraging. (ADVERTENTIE) fk'Vv m DINSDAG EN WOENSDAG BIJ ALBERT HEIJN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1976 | | pagina 1