ZITTEN EN LIGGEN IN ONTWERPERSHANDEN Langs de grens Kunst van Walt f 'mVnhauser, een van Wagners populairste opera's wordt de laatste première vanavond - bij de KVO in Antwerpen. Nog andere voor stellingen op 28,30 mei en 5,11 en 13 juni. orm oek STOP CULTUREEL GRENSVERWEER J0P0PLAGE BOEK VAN DE MAAND -If s Dols wil - als het samen kan I enhuizen - haar activiteiten! 11. Voor het geven van adviezen! eld aan vrouwen bij een bor- j tie. Want aan de nazorg van jsychisch diepe ingreep ont- g wel van alles. „Dat zijn heel wat dankbaar-;! n dan het verzorgen van vrou-1 Heen maar mooier willen zijn".! Ik laat mensen die voor eenca-J abehandeling komen pas in d jken als ze klaarzijn. Omdatikl ■an intense blijdschap wilzienf ;en". kom je wel voor verrassingeii Ik had een vrouw hier met tos/ indingen. Ik had haar behan-j camouflagecrème, de lippenf en de ook verbrande oogleden! ene mascara bedekt. Ze zag] in de spiegel en zei zacht: ben ikl n ik net wilde gaan praten over! kleding waar ze ook eens iets 1 st doen, kwam er achteraan: „I wat zal moeder—overste van-f eggen als ik terug kom in het 1 de de mascara en de lippen- ighalen, maar ze wilde er I in weten. Ze is zó terugge- J t naderhand belde ze me ly- i dat het mócht Kt'NST- en antiekveiling L a. Verhage, Middelburg Hilton Rotterdam op lensdag 26 mei om 14.00 uur. O-der andere schilderijen van jH Koekkoek (schepen uit de eVhenee), Isaac Israels, Jozef V Louts Apol, Jan Breughel de Oude-toegeschre- ten. J. Bosboom, G. Breitner, ,jCob Maris, Corn. Springer, ian Voerman, J. Weissen- bruch, Willem de Zwart. Ver- dermeubels, tapisserie, tegels, sieraden, 295 nummers. GÜNTEB Grass, de bekende Duitse auteur, exposeert zijn eisen in de galerie Balans, Leidsegracht 74, Amsterdam; tot en met 29 mei. MICHAEL Jepkes toont zijn j «rafisch werk in galerie Micro tsOosterhout; tot 18 juni. VAN WILLEM van Genk, de bekende zondagsschilder, is bijna zijn gehele werk te zien op een overzichtstentoonstel ling»! galerij De Ark te Boxtel; FANFARELLA, het succes volle toneelstuk van Jan Naai- jkens - in '63 onder andere als t.v. stuk uitgezonden - krijgt heropvoeringen op de binnen plaats van het gemeentehuis in Hilvarenbeek. Maet Hout Staet speelt het op 5, 6 en 7 telkens om 20.30 juni. ens om 20.30 uur. FOPPEN, uit het Koninklijk bezit, tentoonstelling die in het Nederlands Textielmuseum te Tilburg grote belangstelling trekt, is verlengd tot en met dinsdag 1 juni. TOT Pinksteren blijft kas tel Wijenburg te Echteld (bij Tiel)voor het publiek geopend met een tentoonstelling van Russische iconen rond het Paasgebeuren en andere or thodoxe feestdagen. Dinsdag lot en met zaterdag van 11-18 uur. ANS Wortel exposeert goua ches tot 15 juni in galerie Ko- kon te Tilburg. BEELDENTUIN van Nic Jonk op zijn erf in Groot Schermer, tussen Purmerend en Alkmaar is (als zijn atelier) tot 12 juli voor het publiek open. BAAL, toneelgroep, kreeg voor uitvoering van Handke's "De laatste der onverstandi- gen" de Defresneprijs. Er ligt een hele tijd tussen de periode, dat Marie-Cécile Moerdijk in het Zeeuwsche Zuiddorpe voor drie cent per regel stukjes schreef voor De Stem en nu. We zitten er nu samen hartelijk om te lachen in de prachtige buurtschap Leenderstrijp nabij het Bra bantse Leende. Daar staat een mooi gerestaureerde boerderij - een Frankische nederzetting uit 1651 - waar ze sinds haar huwelijk, één jaar geleden, woont. Naast „De Strijpe" ligt ,,De Spoorenhoeve"; al even fraai gerestaureerd. Daarin woont een andere interessante vrouw, Madeion Spoor. „Het klikte direct" vertelt Marie- Cécile. Die „klik" willen be iden, vanaf zondag a.s„ door geven, wanneer zij samen offi cieel gaan optreden als „Het Muzekoppel". De beidekoppc- laarsters willen de muzen van beeldende kunst, muziek, to neel en letteren de ruimte ge ven in hun boerderijen door middel van allerlei culturele activiteiten. Om vier uur'. Dan gaat het. Marie-Cécile komt juist terug van een concert. Voor een be sloten groep op een kasteel. Er werd iemand geëerd, die in vele landen had gewoond en dan kan zij er wel een reper toire bij bedenken met haar vele volksliederen. „Dat gaat iedere dag zo". Ik mag rond kijken in het tot woonruimte omgebouwde stalgedeelte. Ruimte. „Ik wil leven", zegt ze. Metershoge deur uit het oude Rotterdamse raadhuis sluit de ruimte als een soort hemel poort af. Een oude eiken com muniebank uit een Franse kerk omzoomt de hooggelegen gale rij. Middenin een vleugel. Ideale ruimte (150 vierkante meter) voor culturele bijeen komsten. Via een tuinpad komen we bij de Spoorenhoeve- buurman. Die is bezig de laat ste hand te leggen aan een om gebouwde varkensstal. Groene wanden; bruine binten. Veel licht. Leuke ruimte voor expo sities, maar ook voor toneel. De wat oudere lezers zullen bij de naam van Madeion Spoor mis schien al gedacht hebben aan Cornelis Spoor, kunstschilder en zoon van-een toneelspeler en regisseur. Als kleindochter van de Spoortoneelfamilie (Kees en Henri), met namen Ro- yaards en Ruys in de stam boom, houdt Madeion het theater in de familie. Behalve de toneelschool heeft zij lesge geven in vrije expressie op En gelse scholen en het drijven van een weverij achter de rug, zodat zij dus alles aan boord heeft om met deze stal iets te doen. „Geen arrogante preten ties" zegt ze, „maar wel in dienst van het amateurtoneel en (amateur) beeldende kun stenaars, die onvoldoende er kenning krijgen". „Wij willen alleen maar gé ven", zegt Marie-Cécile; we willen er niet beter van wor den; geen zaakje opzetten. We zijn beiden optimistisch; be iden getrouwd met een zaken man; hebben beiden kinderen; zijn allebei creatief. Alleen ik ben groot en blond en Madeion is wat kleiner en donker. We zijn alleen uiterlijk eikaars tegenpolen". Beiden willen samen in een omgeving, waar nog bijna het karretje langs de zandweg rijdt, speelse cultu rele activiteiten van goed ge halte bundelen voor iedere se rieuze belangstellende. „Mijn grote liefde is het klassieke lied", aldus Marie- Cécile. „Dat ik het etiket „volksniuziek" opgeplakt kreeg is niet tegen te houden. Het heeft me trouwens geen windeieren gelegd". Helemaal enthousiast wordt ze als ze ver telt over haar, nu al acht jaar durend radioprogramma, dat nog steeds iedere week tiental len brieven oplevert. Maar bo venal wil ze graag haar „Summerschool"-activiteiten, die ze thuis in Zeist ontwik kelde, hier in De Strijpe weer opnemen. „Ik heb twintig slaapplaatsen (geen bedden)". En ze droomt alweer van grote emmers kippensla, kersen en aardbeien, die er dan altijd aan te pas komen, maar vooral van het samen kritisch zingen, luis teren en podium-rijpheid op doen. Voor zaterdag 20 juni staat er een Nacht der Troubadours op het programma, met een achttal troubadours (waarbij natuurlijk Hans Godefroy met de zijnen niet ontbreekt) Van karakteristieke punten in het gehucht zingend optrekken. En verder? „Ik treed zo'n vij fendertig keer per jaar gratis op voor verenigingen, die zich zelf maar moeilijk kunnen be druipen. Ik ben van plan colle ga's te vragen: heb jij dat al gedaan? Nee? Doe het dan bij mij! Zangrecitals; instrumen tale recitals en dergelijke. Ja, er zal door datgene wat wij brengen wel een gericht pu bliek ontstaan". Madeion begint in haar boerderij met een expositie met werk van haar grootvader. Maar daarnaast krijgen tevens Irmgard Wille en Charles Sol er de gelegenheid hun werk te tonen. De link naar het toneel wordt zondag bij de opening gelegd door Jan Nelissen, die met zijn poppen de Koffiekan- tate van Bach speelt. Maar haar doel is om vooral ama teurtoneelspelers er de gele genheid te bieden onder be roepsregisseurs te oefenen en te spelen. Behalve kamermuziek, be eldende kunst en toneel wordt er nog gedacht aan de litera tuur door bv. bekende auteurs naar de beide hoeves te halen. Enthousiast scribent als Marie-Cécile is, kent ze heel wat schrijvers. Zondag 23 mei worden de beide boerderijen muzisch ge koppeld. Dat gebeurt door de heer J. van Nieuwenhuyzen van CRM, terwijl de tentoon stelling van Corn. Spoor en de anderen ook al weer ingeleid wordt door een Spoor, André-Simon. Maar die is hoofdredacteur van de NRC. Verder treden nog op het bla zersensemble van de TH Eind hoven BESTHE, het Eindho- vens Koperensemble, het Phemios trio, Carlos en Jos Moerdijk, Elsa Winter en vele anderen. Terwijl we zitten te praten belt de gitarist Benny Ludemann, dat hij door andere verplichtingen verstek moet laten gaan. Dat spijt Marie- Cécile enorm, omdat ze op deze uitstekende Bredase musicus als begeleider zeer gesteld is (wat radioluisteraars en tv- kijkers wel gemerkt zullen hebben). Nogmaals benadrukken Madeion en Marie-Cécile dat ze door deze koppeling van hun beider creativiteit en ruimten alleen maar willen gé ven aan iedereen, die werkelijk geïnteresseerd is in hun muzi sche creativiteit. Het gaat niet om roem of winst. Zelfs als Marie-Cécile zegt: „Maar mijn vader zegt altijd: de politie en de pers moet je in ieder geval te vriend houden", protesteert Madelon. Ieder die graag wil delen in de activiteiten van De Strijpe en de Spoorenhoeve doet er goed aan eerst even te bellen (respectievelijk 04906/1947 en 1813) en dan staan ongetwijfeld daar de deuren ook voor u wagenwijd open. HENK EGBERS BOET K0KKEJ er weliswaar 40.000, maa daar horen 28.000 woonhuizen bij. En daar hebben we voorlo pig geen zorgen over: een man die een monumentaal nu» heeft is daar meestal erg bi] be trokken. Hij ziet zelf dat» die weggewaaide dakpa Maar als een ouderling op ec dag een grote bruine vochtpk in zijn kerk ontwaart, aan tien meter daarboven al du l zenden kosten schade aange richt. Verder staan ook zojMi wijzers, uithang o - stoeppalen en stadspoor de lijst. Ook geen zorgenkind jes. Waar het ons om gaat z li vooral kerken en kastelen', I zijn zo groot, dat aI'ee" A kundigen de noodzakelij specties kunnen doen Monumentenwacht een jaar of vier'J^ b^wakcn-I 3000 monumenten new» i Daar horen dan ««"«"'«J kerken, kastelen, molen j buitens bij. event»" Walter Kramer zieUeven j eel wel kans alk- 4 numenten geregeld leren op lekkages e ring (vocht, grondwater), dat betekent beh°u<i, Jj wil geen tweede amb J paraat worden. Monumental wacht drijft nu nog °P z;eriJ siasme, ambitie en P z0 vakmanschap. Dat af blijven, en wat d rgen. maakt hij zich wein g bcton", „We zijn moe van k0II1t] zegt hij. „Het verleen terug. Noem het nostalg^ er 1 zal mij een zor8^auratiege' gens een cursus res ^on». I geven wordt, loopt revefl| Ik heb een boek ge over Carel Willek ^.t bi,i streden schilderi en ikl realistisch is, hill hoor nou van he krijgtj dagelijks verzoeken hj|!l van schilders di -jien le-1 wel eens het vak paar I ren. Zo is het os e .J zit een verhaal m- zijn merlui die het te j kant-en-klare ^ctt'j plaatsen en dulZ ren"- j Je moet wel van goede huize komen wil je nog iets origineels bedenken op het gebied van zitten. Zo langzamerhand zijn wel zo ongeveer alle standen voor ons rustende lichaam be dacht, gevat in allerlei mate- j "alen. Toch blijven de prijs vragen doorgaan, die ontwer pers willen inspireren tot die ene vonk: dat is nog nooit ver toond! Dunlop probeert ook leder jaar meubelontwerpers j 'e bewegen dat ontwerp te le- I Wen, dat industrieel interes- I ^1 is om de latex, Polyuethaan- en andere kunst- Joifenproduktie op gang te *0. The Dunlopillo De- j'gn Award is dan ook een in- j ^nationaal begrip geworden. I jotenmet 12 juni zijn in het B°uwcentrum te Rotterdam de ?s "^kroonde ontwerpen uit "geland tentoongesteld van j e Dunlopillo Student Desig- ner Award 75, nadat ze in het a)aar in honden te zien wa- Forbicine: zitelementen (zie tekst) ,„J^aren 97 inzendingen uit landen. De deelnemers n Imn krachten beproe- n °P een modern bed, een zi- *tent in huis of een zitele- ®eH voor i 8nt dus projectgebruik. Het om en commercieel SfK,J,Daar Pr°dukt, waarbij w 'm eer> belangrijke rol speelt. Uit de jury beoordelingen bij de be kroonde ontwerpen (prototy pen) lees je een groot aantal vraagtekens juist bij dat com mercieel haalbare. Het is dan ook niet zo ver wonderlijk dat de eerste prijs van vijfduizend gulden ging naar een stoelontwerp van Su san Layton van de Middlesex Polytechnic. Voor het oog een vrij „normale" stoel bestaande uit rechthoekige secties spaanderplaat, bekleed met polyether schuim en bedekt met calico. De stoel is vrij sim pel in elkaar te zetten, terwijl de drie secties uit elkaar ge klapt kunnen worden om als zitelementen op de grond ge bruikt te worden. De in Milaan studerende Ja panner Higuchi (tweede prijs) heeft vanuit één stuk een inte ressant buisframe bedacht, waarbij het traditionele zitge deelte bestaat uit - wat dacht u schuim, bedekt met polyure- thaan kunstleer. De jury vond ook, dat met dit ontwerp nog wel het een en ander gebeuren moest. Het modulaire zitsysteem van de in Parijs studerende Al- thabégoity kreeg de derde prijs. Het inwisselbare stoe- lensysteem is opgebouwd uit in blauw en geel met linnen be klede afscheidingen, waartus sen met houten planken en schuimplastic zitunits zitten en liggen mogelijk gemaakt worden. Interessant is natuurlijk wel de poging van de Noordierse Susan Anderson, die een spe ciale studie maakte van ge breide stoffen als bekleding. Dunlopreme schuimkussens, bevestigd op een stalen frame en voorzien van (niet meer te zien) gebreide hoezen leverden een nogal traditionele fauteuil op, die als prototype .werd uit gevoerd. Fulvio Forbicini uit Flo rence maakte zitelementen (zie foto), die bestaan uit paren so lide schuim krukken, verbon den door zittingen. Ze kunnen met elkaar zo verbonden wor den, dat er een stoel met rug leuning uit te voorschijn komt. En als ze in tegenovergestelde richtingen worden gevouwen Eerste prijs voor Susan zie tekst) kunnen ze worden gedragen aan een ingebouwde hand greep. Hoewel Forbicini een prototype mocht maken had de jury er nogal wat moeite mee en vond, dat de ideeën (goed) onvoldoende uitgewerkt wa ren. Een andere Italiaan, Roberto Messana, bracht „Een bed voor Vandaag" mee naar Rotter dam. Het bestaat uit een in Dunlopreme gevoerde houten frame, waarin een springma- tras in een buizenframe is aan gebracht. Het hoofdeinde is dik bekleed en is zó ontwor pen, dat er overdag de kussens in opgeborgen kunnen worden. Ook de bijpassende beddesprei onttrekt de schuimrubber ma tras overdag aan het oog. Veel geschreeuw en weinig wol. Zo ziet u maar weer hoe ontwerpers bezig zijn ons zit ten en liggen te bevorderen. Wat je bij de meeste ontwerpen mist is een gezond uitgangs punt: namelijk het menselijke lichaam zélf. De objecten zijn er toch in de eerste plaats om daar dienstbaar aan te zijn. Natuurlijk is het de zittende en liggende mens zelf, die licha melijk bewust moet zitten of liggen. Maar in verschillende gevallen wordt gespot met de mogelijkheden om tot een zelf- bepalende houding te komen. Het industriële doel van Dun lop heiligt niet altijd de midde len. Het blijft overigens interes sant kennis te nemen van deze ontwerpen. En als u bedenkt dat in hetzelfde gebouw van het Bouwcentrum nog zo ont stellend veel meer te zien is, dan zou een bezoek aan de Dunlopillo Student Designer Award 75 nog wel eens méér kunnen opleveren. 2? het juist k«kj verschenen MlivVan C0RKIE LÜHRS: 8LóÏ. LUSTER ANNA (uitg. Meulenhoff- I j Uitgelezen had, dacht I bmf„n?UzLalerzeker iemand tils e beweert dat Corrie kind nauwelijks heeft ge- beng ?'f nhik maar een toJL dat ze nu tegen de if(e de dierbare overle- domri aanleunen". En ver- Èllen'wen week later storten toen \rmond en Ver leekt» j l'teraire om-de- iCfd ..Hollands Diep" venijn uit over de len» raster die, nota r tof na meer dan vijftien bL Pers()onlijke herinne- I Wk hJier Anna Blaman te «.^teld. urlijk behoeft niemand JU' -"'iiji V;-, a«w stukje oppervlak- debiteren als I. Sit- y in „De Telegraaf J J - i«i« i I OI 68" samenvatting !olste|,,lne driehonderd re- I !l)Uerei.!nv°l§endoordeaan inna Ryoorgelegde vraag: echt n°g de "bnsriii, "ent 's°n"i sehrijfste, tp Lührs en vei voor ren haar houden? Is haar werk niet aan het verouderen? Hoe dit ook zij, in deze herinnerin gen komen de jaren dertig, oor log en de jaren vijftig weerheel anders tot leven dan in andere boeken. En wat is het lang ge leden dat Sartre, Simone de Beauvoir en Camus het nieuw ste van het nieuwste waren. En dat je 's avonds tijd had om te lezen en te praten, in plaats van naar de televisie te kijken. Die tijd komt nooit weerom!". Zeg dat wel, Sjit, zeg dat wel. Maar 't is toch jammer dat je je publiek wel vragen voorlegt omdat je blijkbaar zelf 't ant woord niet weet. Een ant woord had je bijvoorbeeld kunnen vinden, beste Sjit, in de studie van Henk Struyker Boudier „Speurtocht naar een onbekende; Anna Blaman en haar eenzaam avontuur". Dat proefschrift is nog maar drie jaar oud en slingert misschien nog wel ergens op jullie bure len rond, want ik kan me best voorstellen dat je door al dat televisiekijken geen tijd meet; over had om het te lezen. Bo- altijd zelf nog moeten formule ren. Eigenlijk is het boekje van Corrie Lührs na die voortreffe lijke analyse van Struyker Boudier niet zo erg nodig. Het vertelt op huiselijke manier - en dat is wat anders dan de keukenmeidenroman waar voor Warmond en Verroen het houden - het leven zoals Jo hanna Petronella Vrugt dat leidde binnen de beschermde gemeenschap welke haar moe der en de twee zusters samen vormden. Een ware drieëen- heid en wie daar binnen werd gelaten behoefde niet zozeer van goeden huize te komen dan wel zichzelf te kunnen wegcij feren. Zowel de tweede man van moeder Vrugt als Jan Lührs de man van Corrie, hebben dat opgebracht en dat pleit voor hun menselijke kwa liteiten. Zuster B. - waarom dat mens langzamerhand niet bij haar ware naam wordt aangespro ken is een raadsel na alle foto's die er van haar zijn gepubli ceerd - bezat kennelijk te veel „„--„„„^ikheid voor p"~ vazalschap, hoe eervol ook. Haar verschijning roept de conflicten op, waaraan de schrijfster Anna Blaman haar eigen tekorten heeft herkend. Dat tekort was in wezen een te veel: ze stelde te hoge eisen aan de mensen waarvan ze hield. Zeer terecht schrijft Corrie Lührs dat die karaktertrek niets met homofilie van doen heeft. Hoofdthema van het werk van Anna Blaman is de contactarmoede welke alle menselijke relaties bedreigt. Dat is een eeuwig gegeven en daarmee is de vraag van mijn uiteraard hoogst erudiete Telegraaf-collega of haar werk al dan niet verouderd is ook beantwoord. Die contactarmoede heeft dus zeer uitdrukkelijk niet ge speeld binnen de enge kring van het gezin Vrugt, voorzover eïot r1r>r»r r\n rlqnrirt Telkens opnieuw duikt het begrip „cultureel grensver keer" op. Toen ik vorige week zondag 's morgens om vijf uur wakker werd en de plaatselijke harmonie marsenblazend tus sen de weilanden door naar Be lgië zag trekken, dacht ik: hé, cultureel grensverkeer Maar het heet „dauwtrappen". Dat wordt dan ook niet gesubsidi eerd en de enige toeschouwers waren de koeien. Geweldig Nee, het gaat om het officië le, gesubsidieerde stuivertje wisselen aan de grens. Daar zijn zo her en der plaatselijke, regionale en provinciale initia tieven op gebied van toneel, muziek, literatuur, exposities e.d„ die ons af en toe een ver- broederingsgevoel geven. Sommigen denken bijvoorbe eld nog met weemoed aan de Groot Kempisehe Kultuurda- gen. En dan zijn er natuurlijk nog de officiële uitwisselingen van de Kunst met een grote K. Maar telkens kun je ook een stuk onvrede beluisteren op dit terrein. Langs de Brabants- Vlaamse grens wordt al jaren intern vergaderd om tot een sterkere bundeling van activi teiten op dit gebied te komen. Er komt al jarenlang niets uit. In Vlaanderen hoor je klagen dat het toch (vooral admini stratief) zo moeilijk is om ex posities naar Nederland te brengen of auteurs hier geïn troduceerd te krijgen. Kortom er moet nog veel gebeuren. Nu heeft onlangs het Tweede-Kamerlid Kleisterlee de minister vragen gesteld over het Belgisch-Nederlands Cul tureel Akkoord. Hij vroeg hem onder andere of de erm- minister op de hoogte is van de onvrede bij het Algemeen Ne derlands Verbond over de sa menstelling en werkzaamhe den van de zogenaamde tech nische commissie voor uitvoe ring van dat Akkoord, die van Nederlandse zijde geleid wordt door drs. L. van de Laar uit Bergen op Zoom. „Nee" zegt de minister. Tenslotte kan hij niet alles weten en heeft-ie wel iets anders aan zijn hoofd. De minister weet wel, dat de Belgen moeilijkheden zitten te maken over de samenstelling van de commissie. Maar die Walen en Vlamingen zijn altijd aan het donderjagen met el kaar. Of dat voor Nederland nog consequenties heeft zullen we wel zien. Kleisterlee meent ook dat er onvrede is over het niet func tioneren van de subcommissie Volksontwikkeling, Jeugd werk en - daar heb je het - Cul tureel Grensverkeer. Och, zegt de minister, er zijn wel eens wat moeilijkheden, maar die moet je maar wijten aan gewij zigde structuren bij uitvoer ende overheidsinstanties. Van ernstige onvrede weet ik niets. En wat geeft die subcommis sie dan uit zo wil Kleisterlee weten. Dit jaar, zo antwoordt de minister mag er 90.000 uitgegeven worden door deze subcommissie; in '75 werd 93.399 en in'74 72.972 be steed. Het zou gek zijn, als Kleisterlee - na zijn informatie over het niet functioneren van deze club - de minister niet zou vragen: Wat hebben ze dan met dit geld gedaan Hij stelde ook nog vragen over de richtlijnen van subsi diëren aan door de subcom missie goedgekeurde projec ten. Die zijn nieuw. Van Doorn zegt. dat ze al gehanteerd wor den. Maar zo af en toe komt hij toch in België en dan wil hij wel eens praten over de wijze waarop het cultureel verdrag uitgevoerd wordt of zou kun nen worden. Wat moet je daar nu mee? Niet zoveel. Nogmaals: wil het culturele grensverkeer met Be lgië effectiever worden dan blijft het nodig, dat nu einde lijk de verschillende losvaste initiatieven langs de Nederlands-Belgische grens gebundeld worden: dat er ge- zamelijk wordt geopereerd; dat er een vuist gemaakt wordt, die het cultureel ak koord onder druk kan zetten. We hebben er al eens eerder op gewezen, dat onze indruk is, dat het culturele grensverkeer Nederland-Duitsland de laat ste jaren voorbeelden van een gezamelijk effectief opereren te zien heeft gegeven, die hier inspirerend zouden kunnen werken. Er wordt nu nog te veel gemorreld in de marge. ANTIEKWERELD -5: „Het is gewoon eng zoals die prijzen stijgen", zegt J. Berkman, als hij vertelt over zijn 4500 tel lende muntencollectie. Hans Kreft vraagt zich af wat er met gestolen antieke klokken ge daan wordt en Juffermans ging kijken in het riante kasteel De Wijenburgh in Echteld, dat door Rob Roozenmond vol ikonen is gehangen. Oude en antieke speelkaarten brachten H. Kenter en A. Rijnen bijeen; naar aanleiding van een expo sitie ervan in Amsterdam veel wetenswaardigheden daar over; met kleurrijke afbeel dingen. Verder aandacht voor Siam keramiek op een ten toonstelling in Leeuwarden en besteedt Harrie Leyten aan dacht aan brons-kunstwerkjes uit Ghana en de Ivoorkust. Ook wordt De Cranerie. die deze week in Willemstad geopend werd, onder de aandacht ge bracht en in „Kruiken, zwaan tjes, bijlen en andere uithang tekens" komt de tentoonstel ling". In 't bonte uithangte ken", die momenteel in het Noordbrabants Museum in Den Bosch te zien is, aan de orde. Agenda's, boekbespre kingen en andere tips maken dit nummer weer vol (antie kwereld, postbus 14 Lochem). werd bepaald. Het was een domein waarbinnen buiten staanders niet konden door dringen. Wellicht dat daaruit de woede van Warmond en Verroen in hun roddelpraatje moet worden verklaard. Anna Blaman leefde, alle latere er kenning met de daarmee gep aard gaande poespas ten spijt, in een besloten Rotterdams binnenhuisje en dat is, per de finitie, een vreugdeloos be staan. Wie de lectuur van Blamans werk begeleidt met het lezen van de al genoemde studie van Struyker Boudier heeft de her inneringen van haar zuster niet strikt nodig. Maar het is wel een verkwikking te lezen dat er milieus bestaan waar binnen een afwijkend gedrag spatroon niet onmiddellijk aanleiding geeft tot allerlei dramatische toestanden. JOOP BARTMAN eindredactie henk eahers Zes jaar na Walt Disney's dood verscheen in 1973 in de Ver enigde Staten een compleet overzicht van Disney's werk, vanaf de eerste aarzelende schets tot de bekroning van zijn stoutste fantasieën: Disneyland en Walt Disney World. Het boek werd onmiddellijk een bestseller. In juni 1975 ver scheen van dit boek „The art of Walt Disney", een paperbackedi tie, waarvan in minder dan zes maanden ruim een half miljoen exemplaren werden verkocht. Hoewel thans in een aantal landen een Europese editie van „Walt Disney" wordt voorbereid, zal het boek als eerste in Nederland verschijnen. Voor Nederland werd de niet geringe oplage van 121.000 exemplaren vastgesteld. De door Ron Kaal vertaalde tekst geeft een boeiend verslag van het totstandkomen van de beroemde figuren (vaak met originele layouts), de tekenfilms, de natuurfilms, de latere projecten waar van,, Walt Disney World" het onbetwiste hoogtepunt is. Het boek staat aan de wieg van Mickey Mouse en toont de eerste penne- streken, de eindeloze correcties, totdat het muisje klaar is. Een ander aspect van het boek is de uitgebreide aandacht die in woord en beeld wordt besteed aan het „décor", de achtergrond waartegen een bepaalde scène zich afspeelt Aandacht ook voor de karakters en gedragingen van de zo vertrouwde figuren - vaak een knappe persiflage op bestaande maatschappelijke situaties. De chronologische beschrijving van het fenomeen Walt Disney van zijn geboorte in 1901 tot zijn dood in 1966 Ls ondergebracht in hoofdstukken. Het boek Walt Disney is een produktie van And reas Landshoff Productions en wordt vanaf 3 j uni als Boek van de Maand in de boekhandel aangeboden. Tot 3 juli kost het 13,50 en daarna f 22.50.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1976 | | pagina 27