vrll* Duivelskunstenaars in dienst van de schoonheid ZITTEN Uit" Camouflage Overwinnen boet kokkJ vrij., uit De heer B. kreeg, na het trekken van een kies, een infectie, waarschijnlijk omdat hij op een grasspriet had gekauwd. Er werd operatief ingegrepen, maar de infectie woekerde voort. Tien operaties waren er in totaal nodig om de pijn weg te nemen. De totaal „verdwenen" wang van de heer B. werd vervangen door een transplantatie uitzijn borst en bovenarmen. ,,lk ben dolblij dat ik van de pijn af ben", zegt hij, „maar met die witte wang durfde ik de straat toch niet meer op" Hij is dolgelukkig met de camouflage die de gevolgen van de operatie vrijwel onzicht baar maakt. Een nieuwe tandprothese en een extra-vulling zal de rest doen. De heer B. na de behandeling, die hij voortaan zelf kan uitvoeren:,Nou durf ik tenminste de kinderen van mijn dochter weer van school te halen" Anneke Dols aan het werk Jaren geleden heeft ze de laatste spiegel van de wand genomen en weggesmeten. Omdat ze er niet meer tegen kon zichzelf tegen te komen. Met die wijnvlek die de ene kant van haar gezicht bedekte. Haar leven lang had ze te horen gekregen dat „het toch om iets heel anders en wezenlijkers gaat" en dat ze „zich er niets van moest aan trek ken". Maar elke keer als ze zichzelf ontmoette bleken al die redenerin gen niet op te gaan. Een week na de behandeling belt ze enthousiast op. Een vrouw van in de vijftig, voor het eerst in haar leven niet meer bang om gezien te worden. „En ik heb drie spiegels gekocht", zegt ze. „Dat zijn geweldige ervaringen", zegt Anneke Dols-Bedaux, „maar als er zo iets tegen je gezegd wordt realiseer je je meteen hoe erg het is dat veel mensen die in dezelfde omstandigheden verke ren eenvoudig de mogelijkheden niet kennen om er iets aan te doen". Mevrouw Dols, afkomstig uit Heer len, wonend en werkend in Nijmegen is, wat met een onmogelijk woord, „esthe- ticienne" heet. Toen haar kinderen groot waren volgde ze de opleiding tot wat men vroeger schoonheidsspecialiste noemde. Daarna is ze zich verder gaan specialiseren. Anneke Dols: „Die woorden - er zijn gewoon geen andere. Ik ben me gaan specialiseren in wat camouflage heet - het wegwerken van ontsieringen. Wijn vlekken, levervlekken, littekens, ver brandingen. Toen ik de mogelijkheden eenmaal ontdekt had, realiseerde ik me hoeveel belangrijker werk er te doen is dan het „normale" - hoeveel mensen echt lijden onder dingen zonder dat dat nodig is". Talloze mensen hebben het talloze malen te horen gekregen: trek je er niks van aan, kom, doe met zo ijdel - enzo voorts. Van familieleden, van vrienden, van artsen. Er is dan ook menig rob bertje gevochten om begrip te wekken voor het feit dat mensen werkelijk kun nen lijden onder ontsieringen. Dat be grip is er nu steeds in bredere kring. Zozeer zelfs dat verschillende zieken fondsen zich bereid hebben verklaard het werk dat mevrouw Dols en haar ruim zeventig gespecialiseerde collega's in Nederland verrichten, helemaal of voor een deel te betalen. Basis voor de behandeling waarvan mevrouw Wanrooy uit Oosterbeek pio nierster is voor Nederland, is een ca mouflagecrème, waarvan de kleur prcies die van de huid moet zijn. Als de crème is aangebracht wordt er met fixeerpoeder een zo grote mate van hechting bereikt dat men zonder gevaar kan zwemmen, de sauna in kan of welke inspannende bezigheid dan ook kan verrichten. Alleen voor het slapen moet de camouflage worden verwijderd, om de volgende morgen weer te worden aangebracht. Anneke Dols: „Doorgaans heb ik er twee uur voor nodig om de juiste samen stelling te vinden en de mensen te leren hoe ze met de crème moeten omgaan. Daarna hebben ze er zelf nauwelijks meer werk mee dan met normale ma- ke-up. In het begin had ik het idee dat het vooral mannen wel moeilijk zou val len maar die blijken net zo-handig als vrouwen". Mannen? „Ja hoor - de tijd dat men vond dat een man niks aan zichzelf mocht doen is gelukkig voorbij. Misschien moeten mannen iets meer overwinnen om eraan te beginnen - maar ze kunnen net zo lijden onder ontsiering". Het geval van de oudere Limburgse pater bijvoorbeeld. „Hij had zijn leven lang een wijnvlek op het topje van zijn neus: „Veertig jaar hebben ze me aangekeken njet een blik van: nou, die lust d'r wel een paar, en dat terwijl ik nooit een druppel alcohol ge dronken heb". Nou kan hij tenminste eindelijk door het leven gaan zonder voor een zatladder te worden versle ten....". Anneke Dols werkt nauw samen met plastische chirurgen van het Rad- boud-ziekenhuis, die vaak mensen naar haar doorsturen. Ze is erg dankbaar voor de medewerking, die ze ook haar collega's elders toewenst. Ze zegt: „Sommige dingen kunnen met plastische chirurgie niet meer ver holpen worden, soms willen mensen met aan een operatie. Dan wordt eerst uit voerig overlegd en tenslotte wordt er dan besloten wat het beste is. De nor male gang van zaken is dat men eerst naar de huisarts gaat en een verwijs- briefje krijgt. Ja - het is natuurlijk denkbaar dat men een arts treft die de zaak wegwuift. Dan kan men het beste een huisarts raadplegen en praten over mogelijkheden van camouflage". Al doende heeft Anneke Dols geleerd dat ze met méér bezig is dan het weg werken van ontsieringen: „Als men hier eenmaal zit, ontspan nen, komt er verschrikkelijk veel los aan ellende die men heeft beleefd. Ik heb gemerkt hoe je moet leren luisteren, ge duld moet, af en toe voorzichtig raad moet geven. Gek, we hebben hebben zo veel instellingen, maar toch kunnen veel mensen hun problemen kennelijk niet kwijt. De arts heeft geen tijd, er zijn weinig geestelijken voor een gesprek be- schikbaar. Soms denk ik: waar ben je mee bezig-maar dan merk ik dat luiste ren vaak genoeg is. Telkens stuit je weer op nieuwe din gen. Onlangs heb ik in een t.v.-uitzen- ding gedemonstreerd, daarna kreeg ik bijvoorbeeld een telefoontje van een vrouw die zo verschrikkelijk bloosde dat ze de straat niet meer op durfde. Ook dat is weg te werken. Ze heeft me nou gezegd dat ze een baan heeft als secretaresse en dat ze de crème eigenlijk niet meer nodig heeft". Ik: is het eigenlijk niet triest dat men sen zo onder ontsiering lijden? Anneke Dols: „Natuurlijk zou het ei- gehlijk niet nodig moeten zijn - maar we leven nu eenmaal in een maatschappij die de gehele dag bezig is met het uiter lijk. De t.v.-spots roepen dat iedereen mooi en onweerstaanbaar kan zijn - wie kan zich daar werkelijk aan onttrek ken? Je kunt dat zomaar niet wegwui ven. Hoeveel tieners gaan verschrikke lijk gebukt onder het feit dat ze onder de jeugdpuistjes zitten bijvoorbeeld? En daar is veel aan te doen. Niet door sim pel zo'n uitdroogmiddeltje te nemen dat als het ei van Columbus wordt geadver teerd, maar door echte goede behande ling en advies. Trouwens - ook die be handeling wordt door veel ziekenfond sen tegenwoordig betaald". Anneke Dols wil - als het samen la. met ziekenhuizen - haar activiltiltj uitbreiden. Voor het geven van a bijvoorbeeld aan vrouwen bij een bi stamputatie. Want aan de nazorg ral die ook psychisch diepe ingreep#) breekt nog wel van alles. Ze zegt: „Dat zijn heel wat dankbati der dingen dan het verzorgen vanvrow wen die alleen maar mooier willenzijn'J Dan: „Ik Iaat mensen die vooreena-f mouflagebehandeling komen pas ii spiegel kijken als ze klaarzijn. Omdat! die blik van intense blijdschap mhitf in hun ogen". Lacht: „Soms kom je wel voor verrassing! te staan. Ik had een vrouw hiermetisl forverbrandingen. Ik had haar behsif deld met camouflagecrème, de lipp! aangezet en de ook verbrande oogled! met groene mascara bedekt. Ze ti j zichzelf in de spiegel en zei zacht: 1 zo mooi? En toen ik net wilde gaan pratenoverl de saaie kleding waar ze ook eens ra aan moest doen, kwam er achteraan:,] maar wat zal moeder-overste van] avond zeggen als ik terug kom in In klooster?". Ik wilde de mascara en de lippen] stift weghalen, maar ze wilde t: niets van weten. Ze is zó tenigjl gaan, en naderhand belde ze me lp risch op dat het mócht MONUMENTENWACHT De Monumentenwacht aan het werk tijdens een inspectie van een kerk Wie haalt die bal uit de dakgoot van de kerk? Het zal Jantje de Boer wel NIET wezen, want die dakgoot is zeventien-meter hoog, ons STER-Jantje klein, en zo'n bal kost trouwens maar een riks. De bal blijft dus liggen, er waaien en drijven bladeren tegenaan, en de kans op een lek is groot. „In theorie kan je het zo zien", zegt Walter Kramer: „Vandaag wordt een gerestaureerd gebouw, dat een miljoen gekost heeft, feestelijk geopend, als de autoriteiten weg zijn wordt een bal de goot in geschopt en die bal betekent de volgende restauratie". Walter Kramer (38) uit een Amerfoortse nieuwbouwwijk is oprichter en voor zitter van de Stichting Monumentenwacht Nederland. Deze Monumentenwacht (vergelijk de Wegenwacht) restaureert niet, maar is er voor de kleine pechgeval- len: een opstopping, een lek, een weggewaaide lei, een defecte bliksemafleider of een kierend raam. Kleine dingen die later een kapitale schade kunnen veroorzaken. Walter Kramer kreeg het idee voor die Monumen tenwacht een dikke drie jaar geleden. Niet toevallig, hoewel het als alle grote ideeën in wezen eenvoudig is. Hij is namelijk hoofd van het district Noord (Gronin gen, Friesland en Noord-Holland) van de Rijksdienst voor de Monu mentenzorg. Een boeiende dubbelbaan: de Monumentenwacht klaagt voortdurend zijn broodheer aan. Want die - de naam zegt het al - heeft toch de ZORG voor onze monumenten. Kra mer: „Zo erg is het niet hele maal. De schuld, als je van schuld kan spreken, en dat doe ik liever niet, ligt bij de Tweede Kamer, die toen in '61 de mo numentenwet ingediend werd, de onderhoudsplicht niet wet telijk wilde maken. Men vond dat een te grote aantasting van het recht op privé-eigendom. Het gevolg is dat een tip van Monumentenzorg om een noodzakelijke reparatie te la ten verrichten, in de vuilnis bak gegooid kan worden". Wat kan de monumenten wacht, die slechts vier vaklui in dienst heeft (een aantal dat overigens verdubbeld wordt) nu wel en de overheid niet? Om dat in de gaten te krijgen moe ten we met Walter Kramer naar het wijde Friese land. Friesland heeft tiental len kerken die op de monumen tenlijst staan. Heel wat daar van zijn inmiddels gerestau reerd, maar daar bleef het bij. Onderhoud was er niet bij: de kerkbesturen zijn arm, want er zijn soms nog maar dertig ge lovigen over, en bovendien: welke dominee, koster of kerkmeester komt regelmatig in de toren of onder het dak kijken of er' soms een lek is? Niemand, nergens. Walter Kramer: „Het is geen kwestie van onwil. Men weet het ge woon niet. En wat meer is: stel dat een inspecteur van Monu mentenzorg zoiets ontdekt en een rapportje stuurt; dan moet het kerkbestuur een loodgieter charteren, of een leidekker en een timmerman. Begin' daar maar eens aan. We horen vaak als wij langs komen: „O, ge lukkig we wachten al een half jaar op een leidekker". Er zijn nauwelijks vakmensen meer, en de kosten zijn vele malen hoger dan die van ons". De vraag of de Monumen tenwacht geen misselijke con current is voor het toch al bijna uitgroeide gilde van kleine ambachtslieden, kapt hij me teen af: „Kom nou, alleen het feit dat je maandenlang moet wachten op een goede tim merman of dakdekker. Die mensen hebben voorlopig werk genoeg". Maar terug naar de Monu mentenwacht, waar kennelijk op gewacht wordt. Kramer heeft zoals gezegd momenteel vier mensen in dienst, twee aan twee opererend. Het zijn ware duivelskunstenaars, die haast alle denkbare reparaties snel en accuraat kunnen uitvoeren. Entegen een kostprijs van het materiaal en een uurbed rag van 16,50. Dat kan zo goedkoop omdat CRM en de provincies waarin de Monu mentenwacht werkt elk de helft van de salarisen betalen. Monumentenwacht is momen teel actief in zes provincies: Groningen, Friesland, Drente, Utrecht, Noord-Brabant en Zeeland. De onderhandelingen met Noord-Holland zijn zo goed als afgesloten en Gelder land volgt waarschijnlijk ko mend najaar. Het klinkt erg mooi: dui velskunstenaars die dakgoten inspecteren, een raam vastzet ten en een minister van CRM die bij de installatie van de af deling Brabant van de Monu mentenwacht opmerkt dat die instelling niet in een behoefte voorziet, maar „in een schreeuwende noodzaak". Edoch: Nederland telt ruim 40.000 monumenten, de Mo numentenwacht heeft er mo menteel zevenhonderd onder haar hoede: is dat niet om ver schrikkelijk moedeloos van te worden? Walter Kramer, la chend, energiek, zeer zeker niet moedeloos: „Nee hoor. Om te beginnen beschouwen we ons werk als een begin, een kleine aanzet tot het defini tieve behoud van de vader landse monumenten. Dat zijn er weliswaar 40.0 daar horen 28.000 woonta® bij. En daar hebben we voor! pig geen zorgen over: een sir die een monumentaal fj heeft is daar meestal ergbïM trokken. Hij ziet zelf dat .sj die weggewaaide dakpa Maar als een ouderling op6 dag een grote bruine vochtp! in zijn kerk ontwaart, dan I tien meter daarboven al »j zenden kosten schade aanj] richt. Verder staan ook zo®1 wijzers, uithangbo' -j stoeppalen en stadspoort®! de lijst. Ook geen zorgn"M jes. Waar het ons om g - vooral kerken en kastelen. zijn zo groot, dat alleen kundigen de noodzaken]e specties kunnen doen Monumentenwacht wil oti een jaar of vier, vijf onge' i 3000 monumenten bev® Daar horen dan wellw kerken, kastelen, molens buitens bij. Walter Kramer ziet ev®1 eel wel kans alle 40.0 numenten geregeld te c leren op lekkages en ring (vocht, grondwater), dat betekent behoud, "J V wil geen tweede ambt II paraat worden. Monnmafl wacht drijft nu nog op v siasme, ambitie en P vakmanschap. blijven, en wat da maakt hij zich we®®betcil „We zijn moe van alle"j zegt hij. „Het verleden k° terug. Noem hetnost t1 zal mij een zorg zijn- - gens een cursus «sta«r geven wordt, loopt hetJ Ik heb een boek ges Jj over Carel Willink ^ntli streden schilder, o i realistisch is, j hoor nou van hem i dagelijks verzoeken van schilders die wel eens het vak J ren. Zo is het °yw,|e|iit zit een verhaal in. i merlui die het kant-en-klare d plaatsen en dttw® j plint per dag 'CJ WIMKUr KUNST- en antiekveiling door A. Verhage, Middelburg Hilton Rotterdam op Loensdag 26 mei om 14.00 uur. Onder andere schilderijen van j h Koekkoek (schepen uit de Sehenge), Isaac Israels, Jozef Israels, Louis Apol, Jan Breughel de Oude-toegeschre- ven_, J. Bosboom, G. Breitner, Jacob Maris, Corn. Springer, jan Voerman, J. Weissen- bruch, Willem de Zwart. Ver der meubels, tapisserie, tegels, sieraden, 295 nummers. CÜNTER Grass, de bekende Duitse auteur, exposeert zijn etsen in de galerie Balans, Leidsegracht 74, Amsterdam; tot en met 29 mei. MICHAEL Jepkes toont zijn grafisch werk in galerie Micro te Oosterhout; tot 18 juni. VAN WILLEM van Genk, de bekende zondagsschilder, is bijna zijn gehele werk te zien op een overzichtstentoonstel ling in galerij De Ark te Boxtel; tot M juni. TANNHAUSER, een van Wagners populairste opera's wordt de laatste première vanavond - bij de KVO in Antwerpen. Nog andere voor stellingen op 28,30 mei en 5,11 en 13 juni. FANFARELLA, het succes volle toneelstuk van Jan Naai- jkens - in '63 onder andere als t.v. stuk uitgezonden - krijgt heropvoeringen op de binnen plaats van het gemeentehuis in Hilvarenbeek. Maet Hout Staet speelt het op 5, 6 en 7 juni, telkens om 20.30 uur. POPPEN, uit het Koninklijk bezit, tentoonstelling die in het Nederlands Textielmuseum te Tilburg grote belangstelling trekt, is verlengd tot en met dinsdag 1 juni. TOT Pinksteren blijft kas teel Wijenburg te Echteld (bij Tiel) voor het publiek geopend met een tentoonstelling van Russische iconen rond het Paasgebeuren en andere or thodoxe feestdagen. Dinsdag tot en met zaterdag van 11-18 uur. ANS Wortel exposeert goua ches tot 15 juni in galerie Ko- kon te Tilburg. BEELDENTUIN van Nic Jonk op zijn erf in Groot Schermer, tussen Purmerend en Alkmaar is (als zijn atelier) tot 12 juli voor het publiek open. BAAL, toneelgroep, kreeg voor uitvoering van Handke's "De laatste dar onverstandi- gen" de Defresneprijs. Je moet wel van goede huize komen wil je nog iets origineels bedenken op het gebied van zitten. Zo langzamerhand zijn wel zo ongeveer alle standen voor ons rustende lichaam be dacht, gevat in allerlei mate rialen. Toch blijven de prijs vragen doorgaan, die ontwer pers willen inspireren tot die ene vonk: dat is nog nooit ver toond! Dunlop probeert ook ieder jaar meubelontwerpers bewegen dat ontwerp te le veren, dat industrieel interes sant is om de latex, haan- en andere kunst- stotfenproduktie op gang te ouden. The Dunlopillo De- i'®n Award is dan ook een in ternationaal begrip geworden. 0 en met 12 juni zijn in het "ouwcentrum te Rotterdam de p bekroonde ontwerpen uit ngeland tentoongesteld van D«nlopillo Student Desig- er Award 75, nadat ze in het re[jaar 'n Londen te zien wa- ai' tyaren 97 inzendingen uit knnri aaden- De deelnemers v en bun krachten beproe- een modern bed, een zi- menT6111 m kuis of een zitele- gaat j00r Projectgebruik. Het haa k om en commercieel schi,,aar Produkt, waarbij srimm^en belangrijke rol boetf1 'k ket ■'uist verschenen .Mrm V3n CORRIE LÜHRS: CASTER ANNA 22 -ui Meulenhoff - ik: )uitSelezen had, dacht k°m'en die if1 er zeker iemand haar^n. beWeert dat Corrie tand pr, nauwelijks heeft ge- taeng k ,f?enUik maar een roem j" ze nu tegen de dene wil" dlerbare overle- domd i aanleunen". En ver- EUen'wt0 Week later storten roen ,rmond en Dolf Ver- tfeekhlaj 1 Lteraire om-de- a"e Eal o "Hol.la"ds Diep" argelo7k n uit over de kebe na, scbrijfster die, nota iaar.Wat ï?3 meer dan vijftien bngen persoonlijkeherinne- b°ek heeftr Anna Blaman te NaCr"f«teW- 2°'n fla„ behoeft niemand tagheid tèVkUk:ie °PPervlak- niakowsl,, t®ren als 1 Sit- deed dom-ln Telegraaf VaneenP] 8en samenvatting Mstelat 6 driehonderd re- z'in lezer8n„volgen door de aan l1s Anna'uT°0rgeleSde vraag: *angriik man echt nog de igriii- ecnt nog de .schrijfster voor le Luhrs en vi.u

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1976 | | pagina 26