huppe kee, het water in Jïeen ongezuiverde troep, 1CHTER NSCHRIJVINGEN NDELSREGISTER binnenland buitenland lEGENWOORDIG heet een arbeider geen arbeider meer, maar werknemer of zelfs produktie-assistent; een boer is omgedoopt tot agrariër, een jongste bediende heet soms assistant-executive. Een zoe thoudertje, want verder dan hun naam is er niets aan hun positie veranderd. En omdat de melk boer allang melkman of SRV- agent heet, heet een classificeer der nu „conserveerder van duur zame produktiemiddelen". De ruigste hinken van de haven moet je nu „schoon- schipmakers" noemen. Het gekke alleen is, dat het die classificeerders zelf een rotzorg zal zijn of zij voor hetzelfde werk wat zij blijven doen een glan zende nieuwe naam krijgen. Zij zelf pleiten niet voor een nieuwe naam, dat doen hun bazen. Die bazen, de gezamenlijke scheep- sonderhoudbedrijven, hebben via een formidbabele adverten tiecampagne een ballonnetje opgelaten. Een ballonnetje dat nodig doorgeprikt moet worden, zo blijkt al gauw. Eindschakel Onderdoor zet - ten Negatief Strenge eisen Vakman Viezige klank het Handelsregister van Kamer van Koophandel Fabrieken voor Weste- Noord-Brabant te Ma zijn in- de afgelopen ek de volgende onder- ningen ingeschreven: insportbedrijf H. van ien B.V. i.o.. Hoge Dijk Oosteind. Exploitatie i een transportbedrijf aronder veevervoer. rendrecht, Rode Vaart ■13, Moerdijk. T en nstructie (scheepswerf), meskappersbedrijf ',,Na- eska". Europastraat 3, seadrecht. Dameskap. rsDedrijf annex parfu- bewonersvereniging. „Maar ja, wat wil je. Moeten wij weg of moeten de mensen weg. Plano logisch is hier in Schiedam en in de hele Rijnmond de zaak niet in de hand gehouden. Ze bouwen mooie flats aan de boulevard, mooit uitzicht op de scheepjes zeggen ze dan. Maar als zo'n scheepje wat overlast geeft moet het van die kersverse flatbewoners weg. Als het in Schiedam stinkt, dan hebben wij het gedaan. Ik vind dit ook geen ideale locatie om schepen schoon te maken. Dan is de Botlek beter, ja, of de Maasvlakte. Maar je kan niet zomaar even verhuizen." De tankercleaning- directeur is in deze jaren van ondankbaar ondernemerschap ietwat verbitterd geworden je gens de overheid in de huid van het Openbaar Lichaam Rijn mond. „Ieder schip in de haven kan een bron van vervuiling zijn. Als het aan Rijnmond ligt komen er alleen nog maar zeil schepen in de haven en dan nog liefst zonder hulpmotor. Dan moeten we hier zeker ook zelf onze aardappels en groente verbouwen. Die milieu-eisen worden gewoon te gek.' Heel anders op de campag- nekreten van de scheeps- schoonmaakbedrijven reage ren de mensen van het Cen traal Actiecomité Rijnmond, kortweg CAR. Het CAR, dat zich jarenlang heeft ingespan nen voor een redelijk schoon milieu in het Rijnmondgebeid, is onlangs opgegaan in het lan delijke Milieu Actiecentrum Nederland. Drijvende kracht achter (onder veel andere) CAR en MAN is Vlaardinger Remy Poppe. De werkgevers in de Rijnmond kunnen zijn bloed wel drinken. Hij op zijn beurt steigert bij kreten als „wij reinigen land en water van verontreiniging door olie en andere substanties" en „wij doen aan milieu-behoud". Ik ken geen scheepsschoonmaak- bedrijf dat niet vervuilt. De si tuatie is al jarenlang ongewij zigd. Dit soort bedrijven is de eindschakel in het vervui lingsproces en verdienen daar erg veel geld aan." Volgens hem blijft dat ook wel zo, ondanks een vrij recent rapport van de Rotterdamse Havendienst die ook wat dit betreft een sterke vervuiling van de haven erkent. „Deze bedrijven die hun zakken steeds gevuld hebben ten koste van het milieu worden nog steeds in de kaart gespeeld door de overheid." Maar de Havendienst wil ook de watervervuiling nu di rect opsporen via een net van meetapparatuur, „vooral op de plaatsen waar de tankers wor den schoongemaakt." Poppe: „Wij hebben al jarenlang hier een meetnet van snuffelpalen. Dat heeft nog nooit een vervui ler aangewezen. En alle to pambtenaren van Rotterdam en Rijnmond hebben boter op hun hoofd." Kreten van een oproerkraai er? Misschien, maar Remy Poppe heeftvaak ook achteraf gelijk gekregen. Hij noemt het rapport van de Havendienst een pleidooi voor peperdure apparatuur, „een technische oplossing voor iets dat politie-economisch opgelost moet worden". Poppe vertelt van onder ede door verbalise rende havenambtenaren ver klaarde intimidaties door „Schoonschipmaker" Booy Clean, een nog recente explosie met twee doden bij het tanker- cleaningbedrijf van Wilton Feijenoord, levensgevaarlijk werk waarvoor hoogstwaar schijnlijk veel illegale gastar beiders gebruikt worden. En schoonmaken van het milieu? „Ja, de schepen maken ze schoon, maar waar die schepen in varen maken ze vuil". De actievoerder geeft voor beelden uit de praktijk van de tankercleaning, hem verteld door werknemers van die be drijven. „Scheepjes van 80 ton nemen rustig 500 ton olie- of chemicaliënhoudend afvalwa ter over. Aan de andere kant hangen de slangen in het wa ter. Ee walinstallaties zijn erop gemaakt dat ze zo nodig in één klap alles in het water kunnen laten lopen, die zijn er dus op gebouwd om te vervuilen. Schoonmaakscheepjes lozen al varende via een standpijp bo ven de schroef onder water hun inhoud. Zij nemen slopwater over maar komen leeg aan de wal. Onderdoor zetten noemen ze dat." Poppe heeft voorbeelden te over om zijn gelijk te be wijzen. ,,Er is een schip dat buitengaats chemicaliën verbrandt, de Matthias. Die kan lang niet alles verwer ken. Wij hebben hier de verbrandingsovens van de Afval Verwerking Rijn mond, maar daar maakt de industrie bijna geen ge bruik van. Ra, ra, waar blijft de troep? Ze gooien de troep inderdaad niet „hup- pekee" het water in. Niks huppekee roepen, ze kijken nu wel uit. Alle schoon maakscheepjes zijn erop ingericht om hun rommel handig te kunnen lozen. Olielozingen komen inder daad mindervoor, ja. Maar denk niet dat de heren beter op het milieu gaan letten. Dat komt alleen maar om dat de olie zo duur is ge worden dat het nu ineens de moeite loont het op te van gen en terug te winnen." RINZE BRANDSMA !rieën. r'vr. Bermcl, Valkeniers, ein 311, Breda. Dames. herenkappersbedrij f, ders dan m een inrich. 'g- ituurbar 't Bijltje, Volta- -aat 45a, Roosendaal. Ca. tariabedrijf - cafébedrijf, itges Holding B.V., FuU nstraat 4, Bergen op >om. Het deelnemen in idere vennootschappen of chtspersonen, alsmede :t beheer en de 'ïnancie- ig hiervan enz. ebr. Dames BAGroot pelaardreef 29, Breda, roothandel in planten, loemen, bomen, struiken i andere gewassen en aan. irwante artikelen. Maas Elektra, Parallel, eg 101, Bergen op Zoom. lektrotechnisch installa. ebedrijf en advies en re- aratiehandel in elektro- ichnische materialen, oiffeur Antoin, Boven- raat 12, Hoeven. Dames- apsalon. anden Centrun West- rabant B.V., Zwingel- naansedijk 5, Fijnaart. leinhandel in banden, in et bijzonder autobanden n banden welke gebruikt lorden voor landbouw- werktuigen, het monteren an banden en het verlenen >an bandenservice. owi-Transporten, Markt 3, Oudenbosch. Trans cribed rij f- IACON B.V., Provincia- eweg 120, Oosterhout. landel in en de exploitatie 'an schepen en alle andere Irijvende vaartuigen enz. Service Montage Utrecht 3.V„ Zandheuvel 52, Oos- érhout. Montage van ra- nen en deuren, binnen- en buitenwanden. Van Dongen-Perdijk Make- laardij B.V., Waldhoom- laan 93, Ettèn-Leur. Het ritoefenen van de make- aardij in onroerende goe- ièren, het verrichten van taxaties, het voeren van be heer over onroerende goe deren, voorts het verzorgen van hypotheken en finan cieringen, het geven van adviezen terzake van on roerende goederen en het ontwikkelen en realiseren van bouwprojecten, het verkopen of doen verkopen van deze objecten, alsmede het bemiddelen en afsluiten van verzekeringen enz. Zansi-bar, Hoogstraat 8, Roosendaal, Café-bar. S.H.M. v.d. Klundert, Hoe- venseweg 42, Etten-Leur. Varkenshouderij en verkoop, commissiehandel in zonweringen. Maarhout, Korte Dubbel- straat 9 Bergen op Zoom. Kleinhandel in doe-het- zelf artikelen, ijzerwaren en gereedschappen e.d. Metimpo Keuken Komfort B.V., Markendaalseweg 34, Breda. Detailhandel in keukens en aanverwante artikelen. Maas International B.V. i.o., St. Antoniusstraat 13, Bergen op Zoom. Aanleg en onderhoud van machines, leidingen en tanks t.b.v. fa brieken en petrochemische industrie, montage- en con structiewerk, koeltoren bouw. ft tot doel het eigen jwen van woningen voor hoogbouw. ten wij voor de tijdsduur en, geschat op een jaar, enstverband zal worden afhangen van gebleken woordelijke baan is een ide vergelijkbaar, vereist. to per maand itrekkelijke secundaire ar- :mie voor rekening van het mening, ziektekostenrege- ■n een week schriftelijk s Zuid-Nederland N.V., bomen vangen veel wind. Uit eraard gebeurt er nog wel eens een calamiteitje. Er worden al leen al in de Rotterdamse ha ven honderdduizenden sche pen per jaar schoongemaakt. Dat vuil moet weg, zij moeten het ergens laten. En er kan niets meer het water in, hoog uit af en toe door een foute koppeling. En ach, u begrijpt het, een werknemer is ook maar een mens. Een foutje sluipt gauw ergens tussen." De campagneleider vertelt uit zichzelf dat de advertenties en de folders ook verband hou den met de steeds strenger wordende vestigingseisen. Met andere woorden: het bedrijfs leven trekt bij de overheid via een omweg aan de bel, beduch- ter voor het klimaat van de on dernemer dan voor dat van de bevolking. Bijzonder op zijn hoede wordt de campagneleider als er contact gelegd gaat worden met zo'n „Schoonschipma ker": Booy Clean in Rotter dam, een van de grootste in z'n soort maar ook het bedrijf dat heel wat aanslagen op het mi lieu op z'n geweten heeft, stuk voor stuk per ongeluk uiter aard. „Natuurlijk is dat een groot, goed-geleid bedrijf, maar zou u dat wel doen? Die zijn zo vaak slecht in de pictu re." Vooruit, je wilt ook niet de beroerdste zijn, een onschuldi ger bedrijf dus: Tankerclea ning in Schiedam. Directeur daar is J.D. Winters, een be minnelijk causeur maar vol gens de aangrenzende woon wijk een levensgrote milieu boef. Winters geeft nog een andere reden voor de campagne. „Het beroep classificeerder heeft een ongunstige betekenis ge kregen. Dan denkt men aan po tige, harde jongens die vaak te recht staan voor defstallen. Een echte classificeerder is een vakman. Hij kan een scheeps huid gritstralen, comparti menten aan boord schoonma ken voordat die gerepareerd kunnen worden, brandstof tanks en vrachtruimen rein igen, aan de wal industrieel onderhoud en schoonmaak plegen. Kijk, als zo'n man in een tank bezig is geweest ziet hij er uit als een oordeel. En schoonmaken vindt men vaak weggegooid geld. Stel dat er iets stuk is in een brandstof tank van een schip. Een tank moet dan eerst helemaal schoon voor de reparatie kan beginnen. Dat is ondankbaar werk, want na reparatie komt precies dezelfde olie in die tank." directeur J.D.Winters voor het Schiedamse scheepsschoon- aak- en onderhoudsbedrijf Tankercleaning: „De gekste- "Ulieu-eisen" Ook Tankercleaning is in de twintig jaar dat het bedrijf be staat herhaaldelijk negatief in de publiciteit geweest: stank- golven, roet, watervervuiling, explosies. Volgens directeur Winters valt het allemaal wel mee. „Zoveel gebeurt er niet. We hebben hier wel eens een explosie gehad, uiteraard ge beurt er wel eens wat, maar we hebben hier echt niet continu olie op het water. Ach, in Rijnmond is er altijd kans op verontreiniging van het water. Maar veel kunnen wij ons niet permitteren, de veiligheids- en milieuvoorschriften worden steeds strenger. Je hebt te ma ken met de gekste milieutech nische eisen. Vaak zijn die niet haalbaar, met als voorbeeld het damp-retoursysteem. Dat zou verplicht worden bij het schoonmaken van tanksche pen. Maar het spul mag niet in de lucht want dan stinkt het, en niet in het schip want dan is het gevaarlijk. En geen één tanker is hetzelfde." Winters moet toegeven dat de verhouding tussen zijn be drijf en de omwonenden niet bepaald vriendelijk is. Hij ge waagt van acties tegen Tan kercleaning door de naburige van zeggen zij er meteen achteraan: „Er gaat geen ongezuiverde troep, hup pekee, het water in". Het loont de moeite om te spit ten naar het waarom van deze fors-opgezette reclamecam pagne. „Zij willen af van die viezige klank die hun bedrij ven hebben", zegt de man ach ter de campagne en voegt er vol begrip aan toe dat „er uiter aard nog wel eens een calami teit" voorvalt. „De milieu- eisen worden te streng voor een gezond ondernemersklimaat", zegt een van de heren Schoon schipmakers. „Zoveel moge- lijkverdienen gaat hier nog steeds ten koste van het mi lieu", zegt iemand van een ac tiegroep in Rijnmond. Wie heeft gelijk? U mag het zelf zeggen na dit verhaal. F. Jongenelen van het publi citeitsbureau AMP kondigt aan dat de campagne zeker een paar jaar zal duren. „Het gaat ons niet om meer opdrachten, het gaat er ons om van die vie zige klank af te komen die de scheepsschoonmaakbedrijven hebben. Net of onderhoud minderwaardiger is dan scheepsbouw." Maar die vie zige klank is toch terecht, het zijn toch vuile bedrijven die veel vervuilen? Jongenelen, vergoeilijkend: „Och, er zijn zoveel milieuwetten. Hoge Fraaie advertentie pagina's verschenen onlangs in enkele dag bladen, nog fraaiere folders belandden op tientallen redactiebu relen. In die adverten ties en in die folders werden in vlotte, pak kende bewoordingen een stel Hollandse deugden opgesomd: een zeewaardig volkje, schoon op zichzelf, hardwerkend. Genoeg redenen voor de heren classificeerders, par don scheepsschoon- makers, om te conclu deren „de beste schoonschipmakers vindt men in het lage landje bij de zee". En al die berichten over stankgolven, vervuild wa teren roetpluimen die dank zij die uitnemende schoon- maakactiviteiten ons mi lieu verpesten slaan ook nergens op. Want de scheepsschoonmakers, zo zeggen zij tenminste zelf, zijn „eigentijds geëqui peerd en milieu geïnvol veerd". De betekenis daar-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1976 | | pagina 21