huppe kee, het water in
Jïeen ongezuiverde troep,
1CHTER
NSCHRIJVINGEN
NDELSREGISTER
binnenland
buitenland
lEGENWOORDIG heet een
arbeider geen arbeider meer,
maar werknemer of zelfs
produktie-assistent; een boer is
omgedoopt tot agrariër, een
jongste bediende heet soms
assistant-executive. Een zoe
thoudertje, want verder dan hun
naam is er niets aan hun positie
veranderd. En omdat de melk
boer allang melkman of SRV-
agent heet, heet een classificeer
der nu „conserveerder van duur
zame produktiemiddelen". De
ruigste hinken van de haven
moet je nu „schoon-
schipmakers" noemen.
Het gekke alleen is, dat het die
classificeerders zelf een rotzorg
zal zijn of zij voor hetzelfde werk
wat zij blijven doen een glan
zende nieuwe naam krijgen. Zij
zelf pleiten niet voor een nieuwe
naam, dat doen hun bazen. Die
bazen, de gezamenlijke scheep-
sonderhoudbedrijven, hebben
via een formidbabele adverten
tiecampagne een ballonnetje
opgelaten. Een ballonnetje dat
nodig doorgeprikt moet worden,
zo blijkt al gauw.
Eindschakel
Onderdoor zet -
ten
Negatief
Strenge eisen
Vakman
Viezige klank
het Handelsregister van
Kamer van Koophandel
Fabrieken voor Weste-
Noord-Brabant te
Ma zijn in- de afgelopen
ek de volgende onder-
ningen ingeschreven:
insportbedrijf H. van
ien B.V. i.o.. Hoge Dijk
Oosteind. Exploitatie
i een transportbedrijf
aronder veevervoer.
rendrecht, Rode Vaart
■13, Moerdijk. T en
nstructie (scheepswerf),
meskappersbedrijf ',,Na-
eska". Europastraat 3,
seadrecht. Dameskap.
rsDedrijf annex parfu-
bewonersvereniging. „Maar ja,
wat wil je. Moeten wij weg of
moeten de mensen weg. Plano
logisch is hier in Schiedam en
in de hele Rijnmond de zaak
niet in de hand gehouden. Ze
bouwen mooie flats aan de
boulevard, mooit uitzicht op
de scheepjes zeggen ze dan.
Maar als zo'n scheepje wat
overlast geeft moet het van die
kersverse flatbewoners weg.
Als het in Schiedam stinkt, dan
hebben wij het gedaan. Ik vind
dit ook geen ideale locatie om
schepen schoon te maken. Dan
is de Botlek beter, ja, of de
Maasvlakte. Maar je kan niet
zomaar even verhuizen."
De tankercleaning-
directeur is in deze jaren van
ondankbaar ondernemerschap
ietwat verbitterd geworden je
gens de overheid in de huid van
het Openbaar Lichaam Rijn
mond. „Ieder schip in de haven
kan een bron van vervuiling
zijn. Als het aan Rijnmond ligt
komen er alleen nog maar zeil
schepen in de haven en dan nog
liefst zonder hulpmotor. Dan
moeten we hier zeker ook zelf
onze aardappels en groente
verbouwen. Die milieu-eisen
worden gewoon te gek.'
Heel anders op de campag-
nekreten van de scheeps-
schoonmaakbedrijven reage
ren de mensen van het Cen
traal Actiecomité Rijnmond,
kortweg CAR. Het CAR, dat
zich jarenlang heeft ingespan
nen voor een redelijk schoon
milieu in het Rijnmondgebeid,
is onlangs opgegaan in het lan
delijke Milieu Actiecentrum
Nederland. Drijvende kracht
achter (onder veel andere)
CAR en MAN is Vlaardinger
Remy Poppe. De werkgevers in
de Rijnmond kunnen zijn
bloed wel drinken. Hij op zijn
beurt steigert bij kreten als
„wij reinigen land en water
van verontreiniging door olie
en andere substanties" en „wij
doen aan milieu-behoud". Ik
ken geen scheepsschoonmaak-
bedrijf dat niet vervuilt. De si
tuatie is al jarenlang ongewij
zigd. Dit soort bedrijven is de
eindschakel in het vervui
lingsproces en verdienen daar
erg veel geld aan."
Volgens hem blijft dat ook
wel zo, ondanks een vrij recent
rapport van de Rotterdamse
Havendienst die ook wat dit
betreft een sterke vervuiling
van de haven erkent. „Deze
bedrijven die hun zakken
steeds gevuld hebben ten koste
van het milieu worden nog
steeds in de kaart gespeeld
door de overheid."
Maar de Havendienst wil
ook de watervervuiling nu di
rect opsporen via een net van
meetapparatuur, „vooral op de
plaatsen waar de tankers wor
den schoongemaakt." Poppe:
„Wij hebben al jarenlang hier
een meetnet van snuffelpalen.
Dat heeft nog nooit een vervui
ler aangewezen. En alle to
pambtenaren van Rotterdam
en Rijnmond hebben boter op
hun hoofd."
Kreten van een oproerkraai
er? Misschien, maar Remy
Poppe heeftvaak ook achteraf
gelijk gekregen. Hij noemt het
rapport van de Havendienst
een pleidooi voor peperdure
apparatuur, „een technische
oplossing voor iets dat
politie-economisch opgelost
moet worden". Poppe vertelt
van onder ede door verbalise
rende havenambtenaren ver
klaarde intimidaties door
„Schoonschipmaker" Booy
Clean, een nog recente explosie
met twee doden bij het tanker-
cleaningbedrijf van Wilton
Feijenoord, levensgevaarlijk
werk waarvoor hoogstwaar
schijnlijk veel illegale gastar
beiders gebruikt worden. En
schoonmaken van het milieu?
„Ja, de schepen maken ze
schoon, maar waar die schepen
in varen maken ze vuil".
De actievoerder geeft voor
beelden uit de praktijk van de
tankercleaning, hem verteld
door werknemers van die be
drijven. „Scheepjes van 80 ton
nemen rustig 500 ton olie- of
chemicaliënhoudend afvalwa
ter over. Aan de andere kant
hangen de slangen in het wa
ter. Ee walinstallaties zijn erop
gemaakt dat ze zo nodig in één
klap alles in het water kunnen
laten lopen, die zijn er dus op
gebouwd om te vervuilen.
Schoonmaakscheepjes lozen al
varende via een standpijp bo
ven de schroef onder water hun
inhoud. Zij nemen slopwater
over maar komen leeg aan de
wal. Onderdoor zetten noemen
ze dat."
Poppe heeft voorbeelden
te over om zijn gelijk te be
wijzen. ,,Er is een schip dat
buitengaats chemicaliën
verbrandt, de Matthias. Die
kan lang niet alles verwer
ken. Wij hebben hier de
verbrandingsovens van de
Afval Verwerking Rijn
mond, maar daar maakt de
industrie bijna geen ge
bruik van. Ra, ra, waar
blijft de troep? Ze gooien de
troep inderdaad niet „hup-
pekee" het water in. Niks
huppekee roepen, ze kijken
nu wel uit. Alle schoon
maakscheepjes zijn erop
ingericht om hun rommel
handig te kunnen lozen.
Olielozingen komen inder
daad mindervoor, ja. Maar
denk niet dat de heren beter
op het milieu gaan letten.
Dat komt alleen maar om
dat de olie zo duur is ge
worden dat het nu ineens de
moeite loont het op te van
gen en terug te winnen."
RINZE BRANDSMA
!rieën.
r'vr. Bermcl, Valkeniers,
ein 311, Breda. Dames.
herenkappersbedrij f,
ders dan m een inrich.
'g-
ituurbar 't Bijltje, Volta-
-aat 45a, Roosendaal. Ca.
tariabedrijf - cafébedrijf,
itges Holding B.V., FuU
nstraat 4, Bergen op
>om. Het deelnemen in
idere vennootschappen of
chtspersonen, alsmede
:t beheer en de 'ïnancie-
ig hiervan enz.
ebr. Dames BAGroot
pelaardreef 29, Breda,
roothandel in planten,
loemen, bomen, struiken
i andere gewassen en aan.
irwante artikelen.
Maas Elektra, Parallel,
eg 101, Bergen op Zoom.
lektrotechnisch installa.
ebedrijf en advies en re-
aratiehandel in elektro-
ichnische materialen,
oiffeur Antoin, Boven-
raat 12, Hoeven. Dames-
apsalon.
anden Centrun West-
rabant B.V., Zwingel-
naansedijk 5, Fijnaart.
leinhandel in banden, in
et bijzonder autobanden
n banden welke gebruikt
lorden voor landbouw-
werktuigen, het monteren
an banden en het verlenen
>an bandenservice.
owi-Transporten, Markt
3, Oudenbosch. Trans
cribed rij f-
IACON B.V., Provincia-
eweg 120, Oosterhout.
landel in en de exploitatie
'an schepen en alle andere
Irijvende vaartuigen enz.
Service Montage Utrecht
3.V„ Zandheuvel 52, Oos-
érhout. Montage van ra-
nen en deuren, binnen- en
buitenwanden.
Van Dongen-Perdijk Make-
laardij B.V., Waldhoom-
laan 93, Ettèn-Leur. Het
ritoefenen van de make-
aardij in onroerende goe-
ièren, het verrichten van
taxaties, het voeren van be
heer over onroerende goe
deren, voorts het verzorgen
van hypotheken en finan
cieringen, het geven van
adviezen terzake van on
roerende goederen en het
ontwikkelen en realiseren
van bouwprojecten, het
verkopen of doen verkopen
van deze objecten, alsmede
het bemiddelen en afsluiten
van verzekeringen enz.
Zansi-bar, Hoogstraat 8,
Roosendaal, Café-bar.
S.H.M. v.d. Klundert, Hoe-
venseweg 42, Etten-Leur.
Varkenshouderij en
verkoop, commissiehandel
in zonweringen.
Maarhout, Korte Dubbel-
straat 9 Bergen op Zoom.
Kleinhandel in doe-het-
zelf artikelen, ijzerwaren
en gereedschappen e.d.
Metimpo Keuken Komfort
B.V., Markendaalseweg 34,
Breda. Detailhandel in
keukens en aanverwante
artikelen.
Maas International B.V.
i.o., St. Antoniusstraat 13,
Bergen op Zoom. Aanleg en
onderhoud van machines,
leidingen en tanks t.b.v. fa
brieken en petrochemische
industrie, montage- en con
structiewerk, koeltoren
bouw.
ft tot doel het eigen
jwen van woningen voor
hoogbouw.
ten wij voor de tijdsduur
en, geschat op een jaar,
enstverband zal worden
afhangen van gebleken
woordelijke baan is een
ide vergelijkbaar, vereist.
to per maand
itrekkelijke secundaire ar-
:mie voor rekening van het
mening, ziektekostenrege-
■n een week schriftelijk
s Zuid-Nederland N.V.,
bomen vangen veel wind. Uit
eraard gebeurt er nog wel eens
een calamiteitje. Er worden al
leen al in de Rotterdamse ha
ven honderdduizenden sche
pen per jaar schoongemaakt.
Dat vuil moet weg, zij moeten
het ergens laten. En er kan
niets meer het water in, hoog
uit af en toe door een foute
koppeling. En ach, u begrijpt
het, een werknemer is ook
maar een mens. Een foutje
sluipt gauw ergens tussen."
De campagneleider vertelt
uit zichzelf dat de advertenties
en de folders ook verband hou
den met de steeds strenger
wordende vestigingseisen. Met
andere woorden: het bedrijfs
leven trekt bij de overheid via
een omweg aan de bel, beduch-
ter voor het klimaat van de on
dernemer dan voor dat van de
bevolking.
Bijzonder op zijn hoede
wordt de campagneleider als
er contact gelegd gaat worden
met zo'n „Schoonschipma
ker": Booy Clean in Rotter
dam, een van de grootste in z'n
soort maar ook het bedrijf dat
heel wat aanslagen op het mi
lieu op z'n geweten heeft, stuk
voor stuk per ongeluk uiter
aard. „Natuurlijk is dat een
groot, goed-geleid bedrijf,
maar zou u dat wel doen? Die
zijn zo vaak slecht in de pictu
re."
Vooruit, je wilt ook niet de
beroerdste zijn, een onschuldi
ger bedrijf dus: Tankerclea
ning in Schiedam. Directeur
daar is J.D. Winters, een be
minnelijk causeur maar vol
gens de aangrenzende woon
wijk een levensgrote milieu
boef.
Winters geeft nog een andere
reden voor de campagne. „Het
beroep classificeerder heeft
een ongunstige betekenis ge
kregen. Dan denkt men aan po
tige, harde jongens die vaak te
recht staan voor defstallen.
Een echte classificeerder is een
vakman. Hij kan een scheeps
huid gritstralen, comparti
menten aan boord schoonma
ken voordat die gerepareerd
kunnen worden, brandstof
tanks en vrachtruimen rein
igen, aan de wal industrieel
onderhoud en schoonmaak
plegen. Kijk, als zo'n man in
een tank bezig is geweest ziet
hij er uit als een oordeel. En
schoonmaken vindt men vaak
weggegooid geld. Stel dat er
iets stuk is in een brandstof
tank van een schip. Een tank
moet dan eerst helemaal
schoon voor de reparatie kan
beginnen. Dat is ondankbaar
werk, want na reparatie komt
precies dezelfde olie in die
tank."
directeur J.D.Winters voor het Schiedamse scheepsschoon-
aak- en onderhoudsbedrijf Tankercleaning: „De gekste-
"Ulieu-eisen"
Ook Tankercleaning is in de
twintig jaar dat het bedrijf be
staat herhaaldelijk negatief in
de publiciteit geweest: stank-
golven, roet, watervervuiling,
explosies. Volgens directeur
Winters valt het allemaal wel
mee. „Zoveel gebeurt er niet.
We hebben hier wel eens een
explosie gehad, uiteraard ge
beurt er wel eens wat, maar we
hebben hier echt niet continu
olie op het water. Ach, in
Rijnmond is er altijd kans op
verontreiniging van het water.
Maar veel kunnen wij ons niet
permitteren, de veiligheids- en
milieuvoorschriften worden
steeds strenger. Je hebt te ma
ken met de gekste milieutech
nische eisen. Vaak zijn die niet
haalbaar, met als voorbeeld
het damp-retoursysteem. Dat
zou verplicht worden bij het
schoonmaken van tanksche
pen. Maar het spul mag niet in
de lucht want dan stinkt het,
en niet in het schip want dan is
het gevaarlijk. En geen één
tanker is hetzelfde."
Winters moet toegeven dat
de verhouding tussen zijn be
drijf en de omwonenden niet
bepaald vriendelijk is. Hij ge
waagt van acties tegen Tan
kercleaning door de naburige
van zeggen zij er meteen
achteraan: „Er gaat geen
ongezuiverde troep, hup
pekee, het water in".
Het loont de moeite om te spit
ten naar het waarom van deze
fors-opgezette reclamecam
pagne. „Zij willen af van die
viezige klank die hun bedrij
ven hebben", zegt de man ach
ter de campagne en voegt er vol
begrip aan toe dat „er uiter
aard nog wel eens een calami
teit" voorvalt. „De milieu-
eisen worden te streng voor een
gezond ondernemersklimaat",
zegt een van de heren Schoon
schipmakers. „Zoveel moge-
lijkverdienen gaat hier nog
steeds ten koste van het mi
lieu", zegt iemand van een ac
tiegroep in Rijnmond. Wie
heeft gelijk? U mag het zelf
zeggen na dit verhaal.
F. Jongenelen van het publi
citeitsbureau AMP kondigt
aan dat de campagne zeker een
paar jaar zal duren. „Het gaat
ons niet om meer opdrachten,
het gaat er ons om van die vie
zige klank af te komen die de
scheepsschoonmaakbedrijven
hebben. Net of onderhoud
minderwaardiger is dan
scheepsbouw." Maar die vie
zige klank is toch terecht, het
zijn toch vuile bedrijven die
veel vervuilen? Jongenelen,
vergoeilijkend: „Och, er zijn
zoveel milieuwetten. Hoge
Fraaie advertentie
pagina's verschenen
onlangs in enkele dag
bladen, nog fraaiere
folders belandden op
tientallen redactiebu
relen. In die adverten
ties en in die folders
werden in vlotte, pak
kende bewoordingen
een stel Hollandse
deugden opgesomd:
een zeewaardig volkje,
schoon op zichzelf,
hardwerkend. Genoeg
redenen voor de heren
classificeerders, par
don scheepsschoon-
makers, om te conclu
deren „de beste
schoonschipmakers
vindt men in het lage
landje bij de zee".
En al die berichten over
stankgolven, vervuild wa
teren roetpluimen die dank
zij die uitnemende schoon-
maakactiviteiten ons mi
lieu verpesten slaan ook
nergens op. Want de
scheepsschoonmakers, zo
zeggen zij tenminste zelf,
zijn „eigentijds geëqui
peerd en milieu geïnvol
veerd". De betekenis daar-