WERELDREIZIGER VIA RODE ZEE IN AFRIKA vooruit. ETEX Oei! Wij zijn ingeslagen jmtmet de2e roef van dit seizoen optafel.. Voor ravotters, zo'n stoeisterk pracht vaneen deni mpak! gemeente Soldaten Klappen Sprinkhaan Tento Bezetene Groeten Trein ster van de gemeente Ter end, dat met ingang van 9 :nde een maand, op het stad- n (kamer 504) voor een ieder ontwerp van de 2e partiële t bestemmingsplan „Zaam- bovenvermelde termijn van n ieder bij de gemeenteraad iren indienen tegen boven in, 5 maart 1976. burgemeester voornoemd, .E. Barbé. itstrevende auto- leven de Simca 1100 i n lotor bijvoorbeeld, staafvering en onafhan- ïimca 1100 comfortabel ïeerklapbare achterban* Dor elke hoeveelheid ndig, comfortabel, veilig vooruit, ica 1100 de Voorloper. We hebben Paul Pari- daen en zijn Australische reisgenoten in onze laat ste aflevering van zijn avonturen achtergelaten in het snikhete Saoedi- Arabië. Het „reisgezel schap" wilde graag de oversteek maken over de Rode Zee, van Azi'naar Afrika. Hoe een en ander in zijn werk ging kunt u vandaag lezen in deze af levering van dit reisver haal. Mocha is een klein haven stadje in het zuiden van Noord-Yemen, een staatje op het Arabische schiereiland. Het was in dit plaatsje, dat we meenden de meeste kans te hebben een boot te vinden, die ons naar het Afrikaanse vasteland zou brengen. Mo gelijkheden waren er ook el ders wel geweest, maar die gingen doorgaans naar de Ethiopische provincie Eri trea. Aangezien het momen teel onmogelijk is om over land vanuit Eritrea naar de rest van Ethiopië te reizen, waren we genoodzaakt naar Djibouti in „Terre de France des Ifars et Issas" uit te wij- ken. Het feit, dat we de tent ops loegen op de kade van de ha ven van Mocha, had twee re denen. „In de eerste plaats vonden we'daar beschutting tegen de harde wind, die uit de woestijn waaide en in de tweede plaats werden, we binnen de kortste keren be vriend met iedereen in de ha ven, hetgeen uiteraard grote voordelen heeft. Het duurde echter toch nog 6 dagen, voordat we een kapitein be reid vonden, die ons in prin cipe wel mee wilde nemen. Het was een Somaliër, die echter een prijs vroeg, welke verboven onze raming lag. Bovendien speelde hij het spel van loven en bieden zo onsympathiek, dat we hem uiteindelijk zonder ons lieten vertrekken. Ons gezelschap was inmiddels uitgebreid met twee Australische meis jes, die tot Addis Abeba met ons mee zouden reizen, ver der een Canadees en een fransman. DEALER £HBVSL$ De eerste halteplaats was "iet een station, zoals men zou verwachten. We werden midden in het veld aange houden door militairen van het Vreemdelingenlegioen. De trein werd in de schijn werpers gezet en alle passa ges moesten uitstappen. We j^aren op de stadsgrens van i uti en de Franse politie controleerde bagage en pa pieren. Na drie kwartier kon e reis worden voortgezet, maarrond half twee's nachts werden we weer gewekt. Ditmaal 11V.C UUllW^ll- ene militairen, die de trein rnkw, grens gepasseerd en men dus pa Cnatiebewijzen zien. wi'de dus paspoorten en vac- Deer den ?ensen in moeilijkhe- soldaten *en enkindeL t>0rren- Het was koud en we zaten met slaapzakken om ons heen. Na twee uur wachten kwam de commandant naar buiten. Enkele tieners wer den aan de oren omhoog ge trokken en er werden klap pen uitgedeeld. Wij kregen tehoren, dat we naar Dji bouti terug werden gestuurd. Het bleek een intimidaties pelletje te zijn, want een tijd later kregen we de paspoor ten terug en konden we gaan. De trein bleek nog met te zijn vertrokken en we klommen het goederencompartiment De volgende ochtend om 11 uur waren we in Dire Dawa, waar we Graham met de auto aantroffen. We reden op ei gen gelegenheid verder naar Harer, waar ruim honderd jaar geleden de Engelse ont dekkingsreiziger Richard Burton vermomd als moslim, de eerste niet mohamme daanse bezoeker was. Het avontuur kostte hem bijna het leven. Harer is ook bekend om zijn hyenaman, een man die wilde hyena's uit het bos roep en met de hand voert. Het ge beurt regelmatig, dat de be esten 's nachts door de stra ten van het stadje dwalen. De weg naar Addis Abeba is interessant, maar niet overal ideaal. We namen de onverharde weg door de steppe, die door talloze ri vierbeddingen bleek te lo pen. De meeste beddingen waren droog, maar de wan den waren vaak steil en hoog. Regelmatig moest de auto omhoog worden geduwd. Bij een van de duikvluchten door de beddingen verloren we bijna het imeriaal en liepen we een lekke band op. Ook de schokbrekers moesten een maal worden gerepareerd. Intussen zagen we vele gazel len, antilopen, struisvogels, roofvogels, kamelen en ba vianen langs onze route. Toen we op een avond mid den in het steppegebied de tent opsloegen, barstte het binnen de kortste keren van de sprinkhanen, die een ge middelde lengte hadden van 10 centimeter. We sloten de zaak met muskietennetten af. De hele avond hoorden we de beesten tegen de tent en de auto aanknallen. Momenteel zijn we in Addis Abeba te gast bij een Frans echtpaar, dat we enkele weken gelegen in Sana'a, de hoofdstad van Noord-Yemen hadden ont moet. waren het Ethiopi- amen. We waren net de tuf? st'iSende verontrus ts'egden we uit, dat we de 1 ,tlnatle bewijzen peronge- U 'n de auto hadden laten sgen. die inmiddels met een on rein «aar Dire Dawa ImriT® was' antwoord e kort en duidelijk: ïat de 'rein"- "Het is voej 'Twerd eraan toege- verti loen we van onze ten Wijk gaven. We wis hed 1 sPande in dit ge- Was .aar n'et dat bet zo erg k.. 'n een stationsge- ^«ie werden v tl mdda.ren. Er waren schepten er genoegen in vrou- z'chtbaar K te P„:: "'"deren met stokken Dagen lang leefden we met zijn achten in en rond de tent. We vertoonden dia's aan de belangrijkste havenautori teiten en trachten een doua neambtenaar uit te leggen, dat de aarde rond is en dat Amerika niet op de rand van de aarde balanceert. Onze voetbal is nog steeds beschil derd met alle werelddelen, met Mocha als middelpunt. Mocha is ook het middelpunt van de Yemense alcohols mokkel. De kapitein van een smokkelscheepje werd uit eindelijk bereid gevonden ons aan boord te nemen voor 200 dollar (één auto en 8 per sonen) maar dan moesten we zelf de ontlading in Djibouti regelen. In totaal kwam dit neer op eenderde van de tot op dat moment gangbare prijs en enkele collegakapi teins zagen deze precenden- tenscheppende prijsdaling niet zitten. Op 29 januari, na 10 dagen wachten en onderhandelen, voeren we 's morgens om 6 uur de haven uit. De auto was overdwars op het scheepje geplaatst (met aan weerskan ten 5 cm speling) en hing op een paar planken boven het ruim. Gelukkig was de zaak goed vastgebonden. Het 20 meter lange, houten scheepje ging tekeer als een bezetene. Het water sloeg in grote hoe veelheden over het dek, waar wij als verzopen katten, al dan niet met fototoestellen om de nek, houvast zochten. 15 uur aan een stuk stampte en rolde het ogenschijnlijk kwestbare scheepje over de metershoge golven in de monding van de Rode Zee. Om 9 uur 's avonds stoomden we de haven van Djibouti binnen, waar de politie dreigde ons terug te sturen, omdat de namenlijst van de bemanning onvindbaar was. Uiteindelijk kwam het doorweekte stukje papier toch nog boven water. De volgende ochtend, op 30 januari, zetten we voet op Af rikaanse bodem. Er moest echter nog drie uur worden onderhandeld, met deze en gene, voordat iemand bereid werd gevonden de auto van boord te halen. Tenslotte wisten we beslag te leggen op een klein tweetonskraantje. De eerste poging faalde, maar bij de tweede poging kon de auto op de kant wor den getrokken. Bij deze ope ratie werd de nummerplaat finaal weggeschraapt, maar daar konden we niet mee zit ten; de overtocht naar Afrika was volbracht. Zelfs het feit, dat de beide accu's finaal leeg waren (zelfs aanduwen hielp niet meer) kon de stemming niet bedelven. We sliepen die nacht genoeglijk op een vracht witte wonen in een hangar ter plaatse. Nadat de motor op een geleende accu was gestart, was het op laden van de eigen batterijen een kwestie van tijd. In Djibouti werden de visa voor Ethiopië vlot geregeld. We brachten enkele dagen aan het strand door en klau terden aan boord van het Ne derlandse schip „Mussil- loyd" waar een opperbeste stemming bleek te heersen. Na de droge avonturen in de woestijn en de zoute ervarin gen op de Rode Zee was een koel Hollands pilsje precies wat we nodig hadden. Aan boord ontmoette ik Mare de Haan uit Eindhoven, die Zeeuwse bindingen bleek te hebben. Zij verloofde Pien Mijnheer uit Vlissingen, krijgt de groeten van hem. eindredactie: rein van der helm De auto wordt aan boord gebracht in Mocha. Uit informaties in Djibouti was gebleken, dat de weg naar Dire Dawa in Ethiopië onberijdbaar is. We besloten met de trein te gaan. Graham vertrok met de auto op de trein om halfacht 's avonds. De passagierstrein vertrok om negen uur Ergens in een stampvolle derdeklaswagon zaten wij, gehurkt op de grond. We zagen een treinreis van 14 uur op deze manier helemaal niet zitten en bij de eerste de bestehalte verhuis den we naar het goederen compartiment, waar het aanmerkelijk comfortabeler GOES Grand - 20.00 uur: Bruce Lee's Kato", 14 jaar; 23.00 uur: „De Beierse Boerenka- pel stort zich in het liefdes spel", 18 jaar. Museum voor Zuid- en Noord-Beveland Tentoon stelling „Dieren om ons heen", werkgroep voor na tuurhistorisch museum, Zee land. (t/m 31 maart). HULST De Koning van Engeland - 20.00 uur: „Gas op de plank", 14 jaar; 20.30 en 23.00 uur: „Histoire d' O", 18 jaar. MIDDELBURG City - 20.00 uur: The wild bunch. Schouwburg 20.00 uur: in zeeland Paul van Vliet, one-man- show. Zeeuws Kunstenaarscen trum - Expositie van schilde rijen van Albert Masten broek. Geopend van dinsdag t/m zaterdag van 14.00-17.00 uur. Woensdag van 19.30- 21.30 uur; zaterdag van 10.30-12.00 uur. (t/m 25 maart). Zeeuws Museum - Expositie „Zeeland in schil derij, tekening, prent en fo to's. OOSTBURG Ledeltheater - 20.00 uur: „The Sting", a.l. Chez Renee, filmhuis 't Kiekkot - 20.00 uur: Landschap na de slag. TERNEUZEN Luxor Theater - 20.00 uur: Scenes uit een huwelijk, 18 jaar; 22.30 uur: „Lenny", 18 jaar. Galerie des Beaux Arts - Walter Vermin exposeert schilderijen. Geopend dage lijks van 10.30-18.00 uur. Zondag van 13.00-15.00 uur. Maandag gesloten, (t.m. 18 maart). VLISSINGEN Alhambra - 20.00 uur: Pi kante avonturen van de wilde boerendochter, 18 jaar; 23.00 uur: Bonny en Clyde, 18 jaar. ANTWERPEN Kon. Vlaamse Opera 20.00 uur: Hello, Dolly". Ontmoeting op het Nederlandse schip „Musilloyd". In het midden marconist Lourens Visser uit Purmerend en assistent Mare de Haan uit Eindhoven. (ADVERTENTIE) Frank Jean dan. Als een bom. De Lois en Levi's jeans vliegen de winkel uit. Plus jackets, hemden, riemen, rokken,T-shirts.1 Frank Jean verheugen zich in de belangstelling van jong en oud. Wij blijken kortom, op de go'ede weg. Welke? Dat staat hieronder Noordstraat 47, Temeuzen St. Jacobsstraat 18, Vlissingen DAGBLAD VOOR ZUIDWEST NEDERLAND Uitgave Uitgeversmaatschappij De Stem B.V., Editie Zeeland ABONNEMENTSPRIJZEN: f 37,75 per kwartaal; f 12,71 per maand; f 145,- per jaar. Losse nummers f 0,50. RAYONKANTOREN: TERNEUZEN, Nieuwstraat 9, 01150-7920 (4 lijnen), HULST: Steenstraat 14,01140-3751 (3 lijnen), GOES: Klokstraat 4,01100-28030 (3 lijnen). KANTOORUREN: Maandag t.m. vrijdag 8.15-12.30 en 13.30-17.00 uur. BUITEN KANTOORUREN: ADVERTENTIE-EXPLOITATIE: Breda Maandag t.m. vrijdag van 19.00-20.00 uur, 076-122341. Zondag van 20 00-22.00 uur, 076- 122341. BEZORGKLACHTEN: Zeeuwsch-Vlaanderen: 01140-3751, Midden-Zeeland: 01100-14944 HUISAANSLUITINGEN REDACTIE: Chef Zeeuwse redactie: S.C. Augustijn, Lo- rentzlaan 50, Terneuzen, 01150-5745. Algemeen redacteur Zeeland drs. J. Bouwmans, Zuidvlietstraat 53, Goes, 01100-28138, redacteur Midden-Zeeland: G. vanBerkel, Voorburcht 37, Kapelle, 01102-2320. Redacteur voor Terneuzen en Kanaalzone: P. de Schipper, Noordstraat 45, Hoek, 01154-1556. Redacteur voor Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen: H. Postma, Walmolenstraat 12, Hulst, 01140-4159. Redacteur voor West-Zeeuwsch-Vlaanderen: R. van der Helm, Melkweg 40, Oostburg, 01170-3370, foto-journalist voor Zeeland: C.J. de Boer, Langs de Kreek 56, Terneuzen, 01150-^3137, sportredactie Zeeland: A. Koomen, Troelstra- laan 8, Axel, 01155-2594. ABONNEMENTEN-EXPLOITATIE: Inspecteur Zeeland: W Hendrikx, 01140- 3751. ADVERTENTIE-EXPLOITATIE: Inspecteur Zeeland C Menu

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1976 | | pagina 17