WERELDREIZIGER VIA
RODE ZEE IN AFRIKA
vooruit.
ETEX
Oei! Wij zijn ingeslagen
jmtmet
de2e
roef van
dit
seizoen
optafel..
Voor
ravotters,
zo'n
stoeisterk
pracht
vaneen
deni
mpak!
gemeente
Soldaten
Klappen
Sprinkhaan
Tento
Bezetene
Groeten
Trein
ster van de gemeente Ter
end, dat met ingang van 9
:nde een maand, op het stad-
n (kamer 504) voor een ieder
ontwerp van de 2e partiële
t bestemmingsplan „Zaam-
bovenvermelde termijn van
n ieder bij de gemeenteraad
iren indienen tegen boven
in, 5 maart 1976.
burgemeester voornoemd,
.E. Barbé.
itstrevende auto-
leven de Simca 1100 i n
lotor bijvoorbeeld,
staafvering en onafhan-
ïimca 1100 comfortabel
ïeerklapbare achterban*
Dor elke hoeveelheid
ndig, comfortabel, veilig
vooruit,
ica 1100 de Voorloper.
We hebben Paul Pari-
daen en zijn Australische
reisgenoten in onze laat
ste aflevering van zijn
avonturen achtergelaten
in het snikhete Saoedi-
Arabië. Het „reisgezel
schap" wilde graag de
oversteek maken over de
Rode Zee, van Azi'naar
Afrika. Hoe een en ander
in zijn werk ging kunt u
vandaag lezen in deze af
levering van dit reisver
haal.
Mocha is een klein haven
stadje in het zuiden van
Noord-Yemen, een staatje op
het Arabische schiereiland.
Het was in dit plaatsje, dat
we meenden de meeste kans
te hebben een boot te vinden,
die ons naar het Afrikaanse
vasteland zou brengen. Mo
gelijkheden waren er ook el
ders wel geweest, maar die
gingen doorgaans naar de
Ethiopische provincie Eri
trea. Aangezien het momen
teel onmogelijk is om over
land vanuit Eritrea naar de
rest van Ethiopië te reizen,
waren we genoodzaakt naar
Djibouti in „Terre de France
des Ifars et Issas" uit te wij-
ken.
Het feit, dat we de tent ops
loegen op de kade van de ha
ven van Mocha, had twee re
denen. „In de eerste plaats
vonden we'daar beschutting
tegen de harde wind, die uit
de woestijn waaide en in de
tweede plaats werden, we
binnen de kortste keren be
vriend met iedereen in de ha
ven, hetgeen uiteraard grote
voordelen heeft. Het duurde
echter toch nog 6 dagen,
voordat we een kapitein be
reid vonden, die ons in prin
cipe wel mee wilde nemen.
Het was een Somaliër, die
echter een prijs vroeg, welke
verboven onze raming lag.
Bovendien speelde hij het
spel van loven en bieden zo
onsympathiek, dat we hem
uiteindelijk zonder ons lieten
vertrekken. Ons gezelschap
was inmiddels uitgebreid
met twee Australische meis
jes, die tot Addis Abeba met
ons mee zouden reizen, ver
der een Canadees en een
fransman.
DEALER £HBVSL$
De eerste halteplaats was
"iet een station, zoals men
zou verwachten. We werden
midden in het veld aange
houden door militairen van
het Vreemdelingenlegioen.
De trein werd in de schijn
werpers gezet en alle passa
ges moesten uitstappen. We
j^aren op de stadsgrens van
i uti en de Franse politie
controleerde bagage en pa
pieren. Na drie kwartier kon
e reis worden voortgezet,
maarrond half twee's nachts
werden we weer gewekt.
Ditmaal
11V.C UUllW^ll-
ene militairen, die de trein
rnkw,
grens
gepasseerd en men
dus pa
Cnatiebewijzen zien.
wi'de dus paspoorten en vac-
Deer
den ?ensen in moeilijkhe-
soldaten
*en enkindeL
t>0rren- Het was koud en
we zaten met slaapzakken
om ons heen.
Na twee uur wachten
kwam de commandant naar
buiten. Enkele tieners wer
den aan de oren omhoog ge
trokken en er werden klap
pen uitgedeeld. Wij kregen
tehoren, dat we naar Dji
bouti terug werden gestuurd.
Het bleek een intimidaties
pelletje te zijn, want een tijd
later kregen we de paspoor
ten terug en konden we gaan.
De trein bleek nog met te zijn
vertrokken en we klommen
het goederencompartiment
De volgende ochtend om 11
uur waren we in Dire Dawa,
waar we Graham met de auto
aantroffen. We reden op ei
gen gelegenheid verder naar
Harer, waar ruim honderd
jaar geleden de Engelse ont
dekkingsreiziger Richard
Burton vermomd als moslim,
de eerste niet mohamme
daanse bezoeker was. Het
avontuur kostte hem bijna
het leven.
Harer is ook bekend om
zijn hyenaman, een man die
wilde hyena's uit het bos roep
en met de hand voert. Het ge
beurt regelmatig, dat de be
esten 's nachts door de stra
ten van het stadje dwalen.
De weg naar Addis Abeba
is interessant, maar niet
overal ideaal. We namen de
onverharde weg door de
steppe, die door talloze ri
vierbeddingen bleek te lo
pen. De meeste beddingen
waren droog, maar de wan
den waren vaak steil en hoog.
Regelmatig moest de auto
omhoog worden geduwd. Bij
een van de duikvluchten door
de beddingen verloren we
bijna het imeriaal en liepen
we een lekke band op. Ook de
schokbrekers moesten een
maal worden gerepareerd.
Intussen zagen we vele gazel
len, antilopen, struisvogels,
roofvogels, kamelen en ba
vianen langs onze route.
Toen we op een avond mid
den in het steppegebied de
tent opsloegen, barstte het
binnen de kortste keren van
de sprinkhanen, die een ge
middelde lengte hadden van
10 centimeter. We sloten de
zaak met muskietennetten
af. De hele avond hoorden we
de beesten tegen de tent en de
auto aanknallen. Momenteel
zijn we in Addis Abeba te
gast bij een Frans echtpaar,
dat we enkele weken gelegen
in Sana'a, de hoofdstad van
Noord-Yemen hadden ont
moet.
waren het Ethiopi-
amen. We waren net de
tuf? st'iSende verontrus
ts'egden we uit, dat we de
1 ,tlnatle bewijzen peronge-
U 'n de auto hadden laten
sgen. die inmiddels met een
on rein «aar Dire Dawa
ImriT® was' antwoord
e kort en duidelijk:
ïat de 'rein"- "Het is
voej 'Twerd eraan toege-
verti loen we van onze
ten Wijk gaven. We wis
hed 1 sPande in dit ge-
Was .aar n'et dat bet zo erg
k.. 'n een stationsge-
^«ie werden v
tl mdda.ren.
Er waren
schepten er
genoegen in vrou-
z'chtbaar K
te P„:: "'"deren met stokken
Dagen lang leefden we met
zijn achten in en rond de tent.
We vertoonden dia's aan de
belangrijkste havenautori
teiten en trachten een doua
neambtenaar uit te leggen,
dat de aarde rond is en dat
Amerika niet op de rand van
de aarde balanceert. Onze
voetbal is nog steeds beschil
derd met alle werelddelen,
met Mocha als middelpunt.
Mocha is ook het middelpunt
van de Yemense alcohols
mokkel. De kapitein van een
smokkelscheepje werd uit
eindelijk bereid gevonden
ons aan boord te nemen voor
200 dollar (één auto en 8 per
sonen) maar dan moesten we
zelf de ontlading in Djibouti
regelen. In totaal kwam dit
neer op eenderde van de tot
op dat moment gangbare
prijs en enkele collegakapi
teins zagen deze precenden-
tenscheppende prijsdaling
niet zitten.
Op 29 januari, na 10 dagen
wachten en onderhandelen,
voeren we 's morgens om 6
uur de haven uit. De auto was
overdwars op het scheepje
geplaatst (met aan weerskan
ten 5 cm speling) en hing op
een paar planken boven het
ruim. Gelukkig was de zaak
goed vastgebonden. Het 20
meter lange, houten scheepje
ging tekeer als een bezetene.
Het water sloeg in grote hoe
veelheden over het dek, waar
wij als verzopen katten, al
dan niet met fototoestellen
om de nek, houvast zochten.
15 uur aan een stuk stampte
en rolde het ogenschijnlijk
kwestbare scheepje over de
metershoge golven in de
monding van de Rode Zee.
Om 9 uur 's avonds stoomden
we de haven van Djibouti
binnen, waar de politie
dreigde ons terug te sturen,
omdat de namenlijst van de
bemanning onvindbaar was.
Uiteindelijk kwam het
doorweekte stukje papier
toch nog boven water.
De volgende ochtend, op 30
januari, zetten we voet op Af
rikaanse bodem. Er moest
echter nog drie uur worden
onderhandeld, met deze en
gene, voordat iemand bereid
werd gevonden de auto van
boord te halen. Tenslotte
wisten we beslag te leggen op
een klein tweetonskraantje.
De eerste poging faalde,
maar bij de tweede poging
kon de auto op de kant wor
den getrokken. Bij deze ope
ratie werd de nummerplaat
finaal weggeschraapt, maar
daar konden we niet mee zit
ten; de overtocht naar Afrika
was volbracht. Zelfs het feit,
dat de beide accu's finaal
leeg waren (zelfs aanduwen
hielp niet meer) kon de
stemming niet bedelven. We
sliepen die nacht genoeglijk
op een vracht witte wonen in
een hangar ter plaatse. Nadat
de motor op een geleende
accu was gestart, was het op
laden van de eigen batterijen
een kwestie van tijd.
In Djibouti werden de visa
voor Ethiopië vlot geregeld.
We brachten enkele dagen
aan het strand door en klau
terden aan boord van het Ne
derlandse schip „Mussil-
loyd" waar een opperbeste
stemming bleek te heersen.
Na de droge avonturen in de
woestijn en de zoute ervarin
gen op de Rode Zee was een
koel Hollands pilsje precies
wat we nodig hadden. Aan
boord ontmoette ik Mare de
Haan uit Eindhoven, die
Zeeuwse bindingen bleek te
hebben. Zij verloofde Pien
Mijnheer uit Vlissingen,
krijgt de groeten van hem.
eindredactie:
rein van der helm
De auto wordt aan boord gebracht in Mocha.
Uit informaties in Djibouti
was gebleken, dat de weg
naar Dire Dawa in Ethiopië
onberijdbaar is. We besloten
met de trein te gaan. Graham
vertrok met de auto op de
trein om halfacht 's avonds.
De passagierstrein vertrok
om negen uur Ergens in een
stampvolle derdeklaswagon
zaten wij, gehurkt op de
grond. We zagen een treinreis
van 14 uur op deze manier
helemaal niet zitten en bij de
eerste de bestehalte verhuis
den we naar het goederen
compartiment, waar het
aanmerkelijk comfortabeler
GOES
Grand - 20.00 uur: Bruce
Lee's Kato", 14 jaar; 23.00
uur: „De Beierse Boerenka-
pel stort zich in het liefdes
spel", 18 jaar.
Museum voor Zuid- en
Noord-Beveland Tentoon
stelling „Dieren om ons
heen", werkgroep voor na
tuurhistorisch museum, Zee
land. (t/m 31 maart).
HULST
De Koning van Engeland -
20.00 uur: „Gas op de plank",
14 jaar; 20.30 en 23.00 uur:
„Histoire d' O", 18 jaar.
MIDDELBURG
City - 20.00 uur: The wild
bunch.
Schouwburg 20.00 uur:
in
zeeland
Paul van Vliet, one-man-
show.
Zeeuws Kunstenaarscen
trum - Expositie van schilde
rijen van Albert Masten
broek. Geopend van dinsdag
t/m zaterdag van 14.00-17.00
uur. Woensdag van 19.30-
21.30 uur; zaterdag van
10.30-12.00 uur. (t/m 25
maart). Zeeuws Museum -
Expositie „Zeeland in schil
derij, tekening, prent en fo
to's.
OOSTBURG
Ledeltheater - 20.00 uur:
„The Sting", a.l.
Chez Renee, filmhuis
't Kiekkot - 20.00 uur:
Landschap na de slag.
TERNEUZEN
Luxor Theater - 20.00 uur:
Scenes uit een huwelijk, 18
jaar; 22.30 uur: „Lenny", 18
jaar.
Galerie des Beaux Arts -
Walter Vermin exposeert
schilderijen. Geopend dage
lijks van 10.30-18.00 uur.
Zondag van 13.00-15.00 uur.
Maandag gesloten, (t.m. 18
maart).
VLISSINGEN
Alhambra - 20.00 uur: Pi
kante avonturen van de
wilde boerendochter, 18 jaar;
23.00 uur: Bonny en Clyde,
18 jaar.
ANTWERPEN
Kon. Vlaamse Opera
20.00 uur: Hello, Dolly".
Ontmoeting op het Nederlandse schip „Musilloyd". In het midden marconist Lourens
Visser uit Purmerend en assistent Mare de Haan uit Eindhoven.
(ADVERTENTIE)
Frank Jean dan.
Als een bom. De Lois
en Levi's jeans vliegen
de winkel uit. Plus
jackets, hemden,
riemen, rokken,T-shirts.1
Frank Jean
verheugen zich in de
belangstelling van
jong en oud. Wij
blijken kortom, op de
go'ede weg. Welke?
Dat staat hieronder
Noordstraat 47,
Temeuzen
St. Jacobsstraat 18,
Vlissingen
DAGBLAD VOOR ZUIDWEST NEDERLAND
Uitgave Uitgeversmaatschappij De Stem B.V.,
Editie Zeeland
ABONNEMENTSPRIJZEN: f 37,75 per kwartaal; f 12,71 per maand; f 145,- per
jaar. Losse nummers f 0,50.
RAYONKANTOREN: TERNEUZEN, Nieuwstraat 9, 01150-7920 (4 lijnen),
HULST: Steenstraat 14,01140-3751 (3 lijnen), GOES: Klokstraat 4,01100-28030
(3 lijnen).
KANTOORUREN: Maandag t.m. vrijdag 8.15-12.30 en 13.30-17.00 uur.
BUITEN KANTOORUREN: ADVERTENTIE-EXPLOITATIE: Breda Maandag
t.m. vrijdag van 19.00-20.00 uur, 076-122341. Zondag van 20 00-22.00 uur, 076-
122341.
BEZORGKLACHTEN: Zeeuwsch-Vlaanderen: 01140-3751, Midden-Zeeland:
01100-14944
HUISAANSLUITINGEN REDACTIE: Chef Zeeuwse redactie: S.C. Augustijn, Lo-
rentzlaan 50, Terneuzen, 01150-5745. Algemeen redacteur Zeeland drs. J.
Bouwmans, Zuidvlietstraat 53, Goes, 01100-28138, redacteur Midden-Zeeland:
G. vanBerkel, Voorburcht 37, Kapelle, 01102-2320. Redacteur voor Terneuzen en
Kanaalzone: P. de Schipper, Noordstraat 45, Hoek, 01154-1556. Redacteur voor
Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen: H. Postma, Walmolenstraat 12, Hulst, 01140-4159.
Redacteur voor West-Zeeuwsch-Vlaanderen: R. van der Helm, Melkweg 40,
Oostburg, 01170-3370, foto-journalist voor Zeeland: C.J. de Boer, Langs de
Kreek 56, Terneuzen, 01150-^3137, sportredactie Zeeland: A. Koomen, Troelstra-
laan 8, Axel, 01155-2594.
ABONNEMENTEN-EXPLOITATIE: Inspecteur Zeeland: W Hendrikx, 01140-
3751.
ADVERTENTIE-EXPLOITATIE: Inspecteur Zeeland C Menu