IGNUS
Automatische
brommer met
waterkoeling
aar voor
letVelectro
Ü"A5!- zoemen
en trappen
Zoemen
met de
Elektra
Union
IWIELEN
IOMFIETSEN
BOGAERT
IERMARKT
en ZN.
RAI-
ALLERLEI
\ONZE SHOWROOM
IGELWAARDE
GROTE KEUZE
MELEN
lielen bromfietsen
jgeot Peugeot
)arta Sparta
|l
I TASSEN
DUO'S
RS
Tweewieler RAI
RUM ZUIDPLEIN
oOmO-2373
iwiel- en bromfietsgebied
en wij de modellen 1976
Ivoor u reeds in voorraad
t ook de snorfiets" beschikbaar
En bromfietshandel
|e Poort 1, Hulst, tel. 01140-2185
g vele
onze zaak
wij u 'n ruime keuze aan in
24 tm 29februari
I pe Tweewieler-RAI
wodt gehouden van dinsdag
l\ t/m zondag 29 februari in
ie Europa-, Zuid- en West-
hal van het RAI-gebouw te
Amsterdam. De expositie be-
een oppervlakte van
2i,ooü vierkante meter.
I Er zijn 138 exposanten uit
22 landen, waaronder Grie-
id, Hongarije, Hong
Kong, Japan, Korea, Marok-
Taiwan en de Sovjet
Unie.
Het expositieprogramma
omvat: motorrijwielen,
scooters, zijspanwagens,
fietsen, snor- én bromfiet
sen, transportdriewielers,
invalidenwagens en verder
onderdelen, toebehoren en
handgereedschappen,
De openingstijden zijn: op
alle werkdagen van 10 tot 17
en van 19 tot 22 uur en op
zondag alleen van 10 tot 17
uur.
De toegangsprijs bedraagt
5 per persoon.
Bezoekers, die met de trein
komen, kunnen op het sta
tion van vertrek een
TT(trein-toegang) biljet ko
pen; dit geeft met driemaal
reductie recht op een treinre-
tour naar Amsterdam, een
dagkaart voor de trams en
bussen in de hoofdstad en
toegang tot de tentoonstel
ling.
Bezoekers, die met de auto
uit de richting Utrecht ko
men, slaan direct na het pas
seren van de verkeersbrug
over de Amstel linksaf; zij
komen dan op de Kennedy-
laan die bij de RAI op het EÜ-
ropaplein uitkomt.
vis '-i-v - V..-1"?**-""
I Nieuw bij Yamaha is o.a. de XT 500.
Het lijkt wel alsof de
|kromfietsindustrie zich de
maanden in hoofd-
heeft bezig gehouden
®et het ontwikkelen van de
I snorfiets en dat de eigen
lijke bromfiets wat op de
ithtergrond is geraakt al-
thans wat nieuwe ontwikke-
en en modellen betreft.
sjt zijn tenminste niet veel
|'[omfietsprimeurs op de RAI,
lugezien van de Puch Maxi Su
it» in ouderwetse uitvoering,
|ta Kreidler bromfiets met
|®®inium gegoten wielen en
I® Peugeot SX 5 met vier ver-
stellingen en voetschakeling.
I-jee merken maken zeer na-
|ttukkelijk een uitzondering op
I «gel en wel Solo en Batavus.
I, 713 is de eerste auto-
i ssiische ter wereld met water-
Idling en de Batavus HS 50 is
I Weens een automaat.
Watermantel
Bij het koelsysteem van de Solo
713 wordt geen gebruik ge
maakt van een radiateur maar
van een watermantel rondom
de cilinder. Belangrijk voor
deel van dit systeem is de ge
lijkmatige koeling waardoor
met geringere toleranties ge
werkt kan worden en minder
geluid geproduceerd wordt.
Het koelsysteem is bestand
tegen temperaturen van min
25°C. De Solo is te zien op stand
89.
De HS 50 van Batavus is een
geheel nieuwe uitvoering van
de Mot-O-Mat en is evenals zijn
voorganger uitgerust met voor-
en achterwielvering, terwijl de
aandrijving geschiedt door de
volautomatische Sachsmotor.
Het buisframe heeft een lage
instap, de wielen zijn voorzien
van extra zware spaken en vol-
trommelnaven met een grote
remcapaciteit. Deze brommer
wordt geëxposeerd op stand 96.
S m I
-- ü^i «itw PI
Zonder enige twijfel zal de snor- (zoem-) fiets op de RAI in het brandpuntvan de
belangstelling staan. Zeven bromfietsfabrikanten danwel importeurs tonen op de RAI
prototypen van de snor- of zoemfiets, waarover deze maand de ministeriële beslissing
inzake al dan niet toelating wordt verwacht.
FIETS
WORDT
STEEDS
BETER
Sinds enkele jaren herondekt Nederland de fiets. Niet
alleen is onze oudste tweewieler opnieuw in zwang geraakt
in de vrije tijd om erop uit te trekken en tegelijk de spieren
los en soepel en het hart braaf kloppend te houden. Steeds
meer mensen gaan de fiets ook gebruiken om zich op eigen
kracht te verplaatsen van huis naar werk en terug.
Met z'n allen hebben we nu zo'n
8Vi miljoen fietsen, vorig jaar
werd om en nabij het miljoen
nieuwe exemplaren verkocht
en industrie en handel houden
het erop dat het een haalbare
kaart is dat voortaan elk jaar
zo'n aantal wordt afgezet.
In ons land zorgt de fiets mo
menteel voor ruim een kwart
van alle verkeersverplaatsin-
gen en vooral in de kleine ste
den en op het geïndustriali
seerde platteland staat de fiets
als vervoermiddel bovenaan.
Het meest wordt gefietst door
jongeren tot zestien jaar en dat
zit 'm natuurlijk voor een be
langrijk deel in het feit dat zij
geen ander vervoermiddel zelf
standig mogen berijden. Vrou
wen fietsen over het algemeen
wat meer dan mannen, en bo
ven de 40 jaar kan men van een
nieuwe top spreken. Merk
waardig is dat welgestelden
een grotere belangstelling voor
de fiets aan de dag leggen dan
de lagere inkomensklassen;
vooral voor recreatieve doel
einden gaat de voorkeur van
de beter betaalden duidelijk uit
naar de fiets.
De verbeteringen die de laatste
tijd aan de fiets zijn en worden
aangebracht zijn er vooral op
gericht het karretje gemakke
lijker berijdbaar en veiliger te
maken. De berijdbaarheid is
verbeterd onder andere door
dat lichtere materialen worden
verwerkt en gedeelten vervol
maakt. De fiets van 1976 kan
dan ook met heel wat minder
inspanning voortgetrapt wor
den als zijn voorganger van
twintig jaar geleden. Ook het
gewicht werd teruggebracht,
de wendbaarheid groter, de be
stuurbaarheid beter.
De industrie is gereed om de
produktie ter hand te nemen en
als de ministeriële beslissing in
positieve zin uitvalt kan de le
vering van de snor- en zoem-
fietsen weldra beginnen. De
snorfiets zal in het verkeers
beeld gemakkelijk te onder
scheiden zijn van de normale
bromfiets door de kleine wie
len.
Voor bromfietsen geldt een mi
nimaal toegestane wielmaat
van 16" terwijl de maximale
wielmaat voor de snorfiets 12"
is. Zoals bekend mag worden
verondersteld zal de maximale
snelheid van de snorfiets
20km/uur zijn en de berijder
ervan zal vrijgesteld worden
van de verplichting tot het dra
gen van een valhelm. Verwacht
wordt dat voornamelijk dames
belangstelling voor de snorfiets
zullen tonen. Zij hebben im
mers de meeste problemen met
de valhelm en hebben over het
algemeen weinig behoefte aan
een grotere snelheid dan 20
km/uur. Ook wat oudere men
sen zullen, naar de industrie
verwacht, in de snorfiets geïn
teresseerd zijn omdat deze een
matig tempo heeft en toch het
gemak biedt van gemotoriseerd
rijden.
Uit Japan is de Handicraft afkomstig, een vierwielige
door bijzondere arm- en handbeweging aangedreven fiets,
die in Japan op medisch advies wordt gebruikt door perso
nen die aan benen en/of voeten gehandicapt zijn (stand 63).
Gazelle heeft een nieuw ach
terlicht ontwikkeld met een
bijzonder groot reflecterend
vermogen en een grote lichtuit-
straling zowel naar achter als
opzij. Ook is er ruimte inge
bouwd voor een reservelampje.
De Woerd uit Barneveld
komt op de RAI met een ket-
tingkast van kunststof die een
voudig gemonteerd kan wor
den. Ook toont deze firma klas
sieke kettingkasten van lak-
doek gespannen over een stalen
raam en kinderwindschermen,
die met en een simpele hand
beweging op het stuur beves
tigd kunnen worden.
IKU uit Montfoort brengt
breedhoek-zij reflectoren voor
bevestiging aan de spaken van
fietsen en bromfietsen. De re
flector .heeft een uitstulping
waardoor de reflecliehoek is
vergroot tot 120 graden zodat
licht van schuin-achter en
schuin-voor ook wordt terug
gekaatst.
7. f
v
'ëX-Y
De Union Elektra zoemfiets is door Philips en Unikap
ontwikkeld
X hilips en Unikap hebben
samen een elektrische snorfiets
ontwikkeld, De Union Elektra.
Als krachtbron dient een Phi
lips PM(permanentmagneet)
gelijkstroommotor van 24 volt,
waarvan de snelheid geregeld
wordt door een elektronische
besturing die de rijsnelheid re
gelt en de stroom begrenst.
Als aandrijfpoelie dient een
Poly V-schijf met 8 groeven en
een diameter van 20 mm. De
voeding wordt verzorgd door
twee accu's van elk 12 V. met
een capaciteit van25Ah/110A.
en waarvan de afmetingen zijn
186 x 130 x 174 mm. Deze ac
cu's hebben een bak van kunst
stof, poolafdekkapjes en een
centrale gasafvoer.
Achterzijde
De motor is bevestigd aan de
achterzijde van de vaste drager
boven het achterspatbord en
drijft de achterwielen aan. De
accu's bevinden zich in een ge
sloten kast onder het frame. De
laadinrichting is een gelijk-
richter, die geschikt is om
zonder toezicht te laden. Om
dat gewerkt wordt met een
magnetisch constante trans
formator, is de laadstroom van
tevoren ingesteld. Het maakt
geen verschil of de batterij ge
laden, deels geladen deels ont
laden is, want de beginlaad-
stroom resp. de eindlaatstroom
past zich onmiddellijk aan de
situatie, waarin de accu's zich
bevinden, aan.
Niet schadelijk
De fiets kan zonder bezwaar
aangesloten blijven aan de
laadinrichting, want na een
voltooide lading volgt een con-
serveringslading die niet scha
delijk is voor de accu's. Op de
laadinrichting bevindt zich een
controlelamp en de inrichting
wordt door middel van een ste
ker in de laadplug van de fiets
gestoken. In de hoofdschake
laar van de fiets bevindt zich
een laadstand welke de span
ning naar de motorregeling uit
schakelt.
De Union Elektra heeft geen
vering, voor en achter een
trommelrem en de 6 Volt ver
lichting wordt elektronisch
verkregen uit de accu's. Aan
het stuur bevindt zich een
kastje met een rood signaal
lampje; gaat dat branden dan
kan men nog ongeveer 10 km
rijden. Het gewicht van deze
zoemfiets is, met gevulde ac
cu's, 43,8 kg. en zijn maximum
snelheid bedraagt 19,7 km/uur.
Zijn actieradius per lading is 30
tot 40 km. Met het goedkope
nachtstroomtarief kan de
zoemfiets 's nachts moeiteloos
en voordelig opgeladen wor
den. Kosten per lading 10-15
cent.
Voordelen
De voordelen van de elektri
sche zoemfiets ten opzichte van
de snorfiets met benzinemotor
zijn het milieuvriendelijke ka
rakter (geen geluid, geen uit
laatgassen, geen gesmeer van
olie door uitlaat en carbura
teur), hij heeft geen opvoermo-
gelijkheden (bij het knoeien in
het elektronische gedeelte ver
brandt de motor), hij heeft een
zeer eenvoudige bediening,
vereist weinig onderhoud (al
leen accuniveau controleren en
zonodig bijvullen met gedistil
leerd water), stoort niet op ra
dio of tv, er is geen brandbare
brandstof aanwezig, heeft een
laag energieverbruik en goede
herkenningsmogelijkheden.
tel. 01150-5318
ester en wethouders van T®rn Hme(
:er algemene kennis, dat in ve^ nav0!.
ering van werkzaamheden de )(1
<egen respectievelijk wegge®®® a||0
htingen zullen worden gesloten
eehalve voetgangers: n f
n Bovenstraat vanaf 23 februari toi
3 maart 1976,
arkstraat te Spui met ingang van
met 19 maart 1976, .«aMus- II
deelte van de Zeven Triniteitsstra
3 Kastanjelaan en de Lindeniaa
iruari tot en met 12 maart 197°. a|S
I korter als mogelijk of zoveel lang (6
akelijk zal zijn in verband met o
i werkzaamheden.
sen, 20 februari 1976.
Burgemeester en wethoud#-
voornoemd. loco-
drs. R.C.E. Barbe, w
burgemeester.
AJ van Pagee, secretans.
{Jwika stamt de Velectro zoemfiets
«>%te
II 'enzo uit Uithoorn sinds enige tijd
en die op de RAI te zien is op stand
e® zeer lichte tweewieler die bo-
|ta k 'ijkt op een gewone fiets. Al-
"S® twee kleine elektromotoren,
eerszijden van een van de wielen,
K aandrijving.
Vpn wor<ien gevoed door een
,n ze worden in bedrijf gesteld met
r«uris onder handbereik op het
L gemonteerd. Natuurlijk is ook de
'L®evenals de Union Elektra milieu-
Nttt t n geruis'oos- ^ijn snelheid is
taiiw i? 'cm- Per uur en naar de ver-
"iden u k elektrische aandrijving
jluld u'kt of kan men gewoon fiet-
sTnüïk1 k'i ingeschakelde elektromo-
si zelr wat °Pvoeren door te fiet-
'tavelin j 'let wegrijden verdient het
'chtvon eerste tien meter op eigen
ïtidesn ik''te komen en pas als er vol-
^kakel ls Semaakt de motortjes in
''LH,.-6'"' k*3* scheelt niet onaanzien-
energieverbruik.
In de wegracerij en bij de moto-
cross is de tweetakt motor op
permachtig. Daarentegen doet
zich bij de ontwikkeling van
standaard motorfietsen, onder
druk van de steeds strenger wor
dende milieu-eisen (zeker in
Amerika), een duidelijk streven
voor naar viertakt motoren.
Vooral de grote tweetaktfabrie
ken in Japan, (Yamaha, Suzuki
en Kawasaki) hebben hun pro
gramma radicaal gewijzigd.
Lanceerden deze fabrieken enkele ja
ren geleden nog het ene na het andere
nieuwe tweetaktmodel, deze politiek
is thans stopgezet en omgebogen in
de richting van de viertaktmotor,
waarvan het verbrandingsproces op
eenvoudiger wijze dan bij de twee-
takt milieu-vriendelijk gemaakt kan
worden.
Kawasaki begon ermee. Ruim drie
jaar geleden gooide de fabriek het
roer om met de 900 cc viertakter,
terwijl eind 1974 de milieu
rfiets wordt schoner
mf r-":T I TT,- tó:i.:v... mïvmM
WIÊÊÊtBÊIBÊÊKÊÊSIKÊÊÊÊtÊÊÊÊlÊIÊKÊÊ/IÊÊÊ/ÊÊtKÊÊÊÊÊÊ/ÊÊIÊtÊHÊÊÊÊIÊKKÊÊÊÊÊÊÊÊKÊÊÊÊÊÊIIIIKIttlÊÊÊÊKÊÊÊKÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊKIÊÊÊÊÊ
vriendelijke KZ 400 parallel-twin
volgde, een viertakt met een matig
vermogen maar met een zeer schone
motor wat de verbranding aangaat.
In 1975 volgde in de KZ-serie de 750
twin.
Ook bij Yamaha en Suzuki werkt
men in die richting. De vroegere
tweetaktmodellen worden hoofdza
kelijk technisch vervolmaakt, maar
de onderzoekingen gaan toch in de
richting van de viertakt. Yamaha
biedt thans dan ook een grote serie
viertakt machines en met name de
500 cc eenpitter XT-500 maakt furo
re. Bij Suzuki zijn de viertakters nog
in ontwikkeling. Al enkele malen
zijn experimentele modellen gesig
naleerd van 750 tot 1000 cc viercilin-
ders met twee bovenliggende nokken-
assen. Aangenomen mag worden
dat naast de RE-5 wankel binnen
kort van Suzuki ook een viertakt mo
tor op de markt zal komen.
Milieu
Hoezeer de motorfabrikanten de
laatste jaren erop bedacht zijn aan
dacht aan het milieu te schenken
blijkt b.v. uit de technische specifi
catie van modellen als de Kawasaki
KZ-serie en de watergekoelde
Honda G1 1000. De fabrieken zijn
bovendien gaan inzien dat men niet
eeuwig in pk's tegen elkaar kon blij
ven opboksen, waarbij Kawasaki
zover is gegaan de 500 en 750 drieci
linder tweetakten minder pk's te ge
ven met de bedoeling de motoren wat
minder agressief te maken.
Automaten
Enkele jaren geleden werd het nog
voor onmogelijk gehouden dat een
sportief vervoermiddel als de motor
fiets zou worden uitgerust met een
automatische versnellingsbak. Moto
Guzzi introduceerde in 1975 echter
de eerste zware motorfiets met au
tomaat, de V 1000 Hydro Convert. Bij
Honda worden ai enige tijd proeven
genomen met een automatische ver
sie van de CB 750 en het lijkt aanne
melijk dat ook een automatische ver
sie van de GL 1000 op stapel staat.
Het Zweedse merk Husqvarna
bracht onlangs in de sportsektor een
terreinmodel uit met een automati
sche 4-bak en de eerste testritten
moeten bevredigend zijn verlopen.
Schijfremmen
Een andere ontwikkeling die steeds
meer algemeen gaat worden is die
van de gegoten licht metalen spaak-
wielen, die enkele jaren geleden nog
vrijwel uitsluitend in de wegracerij
werden toegepast, maar die thans
meer en meer te vinden zijn op
standaard-motorfietsen.
Er zijn meer voorbeelden dat ont
wikkelingen uit de racerij thans in
aangepaste vorm in standaardma
chines worden gebruikt. Men denke
maar aan hydraulisch bediende
schijfremmen die tegenwoordig op
elke machine gevonden worden,
bijna altijd in het voorwiel maar
steeds vaker ook in het achterwiel. In
dat verband moet zeker melding
worden gemaakt van het gekoppelde
remsysteem van Moto Guzzi op de
850 cc Guzzi Le Mans en op de V 1000
Hydro Convert. Met het voet
rempedaal worden gelijktijdig de
schijf in het achterwiel en een van de
twee schijfremmen in het voorwiel
bediend. Een remkrachtverdeler
zorgt ervoor dat 70% van de rem-
kracht naar het voorwiel gaat en dat
30% op de achterste schijfrem werkt,
terwijl de tweede hydraulische
schijfrem in het voorwiel met de
hand bediend wordt.
Vering
Uit de motocross stammen nieuwe
veersystemen zoals de monovering
bij Yamaha en de parallellogram-
achtervorken bij Bultaco en Kawa
saki. Verwacht mag worden dat deze
constructies binnen niet al te lange
tijd ook op de standaardmachines
aangetroffen zullen worden. Intus
sen is het een feit dat met name de
constructie en werking van de tele
scoop en de achterschokbrckers met
lange veerwegen, betere en meer
constante dempingskarakteristieken
(door toepassing van gas-
hydraulische systemen) de laatste ja
ren enorm verbeterd zijn.