IGNUS Automatische brommer met waterkoeling aar voor letVelectro Ü"A5!- zoemen en trappen Zoemen met de Elektra Union IWIELEN IOMFIETSEN BOGAERT IERMARKT en ZN. RAI- ALLERLEI \ONZE SHOWROOM IGELWAARDE GROTE KEUZE MELEN lielen bromfietsen jgeot Peugeot )arta Sparta |l I TASSEN DUO'S RS Tweewieler RAI RUM ZUIDPLEIN oOmO-2373 iwiel- en bromfietsgebied en wij de modellen 1976 Ivoor u reeds in voorraad t ook de snorfiets" beschikbaar En bromfietshandel |e Poort 1, Hulst, tel. 01140-2185 g vele onze zaak wij u 'n ruime keuze aan in 24 tm 29februari I pe Tweewieler-RAI wodt gehouden van dinsdag l\ t/m zondag 29 februari in ie Europa-, Zuid- en West- hal van het RAI-gebouw te Amsterdam. De expositie be- een oppervlakte van 2i,ooü vierkante meter. I Er zijn 138 exposanten uit 22 landen, waaronder Grie- id, Hongarije, Hong Kong, Japan, Korea, Marok- Taiwan en de Sovjet Unie. Het expositieprogramma omvat: motorrijwielen, scooters, zijspanwagens, fietsen, snor- én bromfiet sen, transportdriewielers, invalidenwagens en verder onderdelen, toebehoren en handgereedschappen, De openingstijden zijn: op alle werkdagen van 10 tot 17 en van 19 tot 22 uur en op zondag alleen van 10 tot 17 uur. De toegangsprijs bedraagt 5 per persoon. Bezoekers, die met de trein komen, kunnen op het sta tion van vertrek een TT(trein-toegang) biljet ko pen; dit geeft met driemaal reductie recht op een treinre- tour naar Amsterdam, een dagkaart voor de trams en bussen in de hoofdstad en toegang tot de tentoonstel ling. Bezoekers, die met de auto uit de richting Utrecht ko men, slaan direct na het pas seren van de verkeersbrug over de Amstel linksaf; zij komen dan op de Kennedy- laan die bij de RAI op het EÜ- ropaplein uitkomt. vis '-i-v - V..-1"?**-"" I Nieuw bij Yamaha is o.a. de XT 500. Het lijkt wel alsof de |kromfietsindustrie zich de maanden in hoofd- heeft bezig gehouden ®et het ontwikkelen van de I snorfiets en dat de eigen lijke bromfiets wat op de ithtergrond is geraakt al- thans wat nieuwe ontwikke- en en modellen betreft. sjt zijn tenminste niet veel |'[omfietsprimeurs op de RAI, lugezien van de Puch Maxi Su it» in ouderwetse uitvoering, |ta Kreidler bromfiets met |®®inium gegoten wielen en I® Peugeot SX 5 met vier ver- stellingen en voetschakeling. I-jee merken maken zeer na- |ttukkelijk een uitzondering op I «gel en wel Solo en Batavus. I, 713 is de eerste auto- i ssiische ter wereld met water- Idling en de Batavus HS 50 is I Weens een automaat. Watermantel Bij het koelsysteem van de Solo 713 wordt geen gebruik ge maakt van een radiateur maar van een watermantel rondom de cilinder. Belangrijk voor deel van dit systeem is de ge lijkmatige koeling waardoor met geringere toleranties ge werkt kan worden en minder geluid geproduceerd wordt. Het koelsysteem is bestand tegen temperaturen van min 25°C. De Solo is te zien op stand 89. De HS 50 van Batavus is een geheel nieuwe uitvoering van de Mot-O-Mat en is evenals zijn voorganger uitgerust met voor- en achterwielvering, terwijl de aandrijving geschiedt door de volautomatische Sachsmotor. Het buisframe heeft een lage instap, de wielen zijn voorzien van extra zware spaken en vol- trommelnaven met een grote remcapaciteit. Deze brommer wordt geëxposeerd op stand 96. S m I -- ü^i «itw PI Zonder enige twijfel zal de snor- (zoem-) fiets op de RAI in het brandpuntvan de belangstelling staan. Zeven bromfietsfabrikanten danwel importeurs tonen op de RAI prototypen van de snor- of zoemfiets, waarover deze maand de ministeriële beslissing inzake al dan niet toelating wordt verwacht. FIETS WORDT STEEDS BETER Sinds enkele jaren herondekt Nederland de fiets. Niet alleen is onze oudste tweewieler opnieuw in zwang geraakt in de vrije tijd om erop uit te trekken en tegelijk de spieren los en soepel en het hart braaf kloppend te houden. Steeds meer mensen gaan de fiets ook gebruiken om zich op eigen kracht te verplaatsen van huis naar werk en terug. Met z'n allen hebben we nu zo'n 8Vi miljoen fietsen, vorig jaar werd om en nabij het miljoen nieuwe exemplaren verkocht en industrie en handel houden het erop dat het een haalbare kaart is dat voortaan elk jaar zo'n aantal wordt afgezet. In ons land zorgt de fiets mo menteel voor ruim een kwart van alle verkeersverplaatsin- gen en vooral in de kleine ste den en op het geïndustriali seerde platteland staat de fiets als vervoermiddel bovenaan. Het meest wordt gefietst door jongeren tot zestien jaar en dat zit 'm natuurlijk voor een be langrijk deel in het feit dat zij geen ander vervoermiddel zelf standig mogen berijden. Vrou wen fietsen over het algemeen wat meer dan mannen, en bo ven de 40 jaar kan men van een nieuwe top spreken. Merk waardig is dat welgestelden een grotere belangstelling voor de fiets aan de dag leggen dan de lagere inkomensklassen; vooral voor recreatieve doel einden gaat de voorkeur van de beter betaalden duidelijk uit naar de fiets. De verbeteringen die de laatste tijd aan de fiets zijn en worden aangebracht zijn er vooral op gericht het karretje gemakke lijker berijdbaar en veiliger te maken. De berijdbaarheid is verbeterd onder andere door dat lichtere materialen worden verwerkt en gedeelten vervol maakt. De fiets van 1976 kan dan ook met heel wat minder inspanning voortgetrapt wor den als zijn voorganger van twintig jaar geleden. Ook het gewicht werd teruggebracht, de wendbaarheid groter, de be stuurbaarheid beter. De industrie is gereed om de produktie ter hand te nemen en als de ministeriële beslissing in positieve zin uitvalt kan de le vering van de snor- en zoem- fietsen weldra beginnen. De snorfiets zal in het verkeers beeld gemakkelijk te onder scheiden zijn van de normale bromfiets door de kleine wie len. Voor bromfietsen geldt een mi nimaal toegestane wielmaat van 16" terwijl de maximale wielmaat voor de snorfiets 12" is. Zoals bekend mag worden verondersteld zal de maximale snelheid van de snorfiets 20km/uur zijn en de berijder ervan zal vrijgesteld worden van de verplichting tot het dra gen van een valhelm. Verwacht wordt dat voornamelijk dames belangstelling voor de snorfiets zullen tonen. Zij hebben im mers de meeste problemen met de valhelm en hebben over het algemeen weinig behoefte aan een grotere snelheid dan 20 km/uur. Ook wat oudere men sen zullen, naar de industrie verwacht, in de snorfiets geïn teresseerd zijn omdat deze een matig tempo heeft en toch het gemak biedt van gemotoriseerd rijden. Uit Japan is de Handicraft afkomstig, een vierwielige door bijzondere arm- en handbeweging aangedreven fiets, die in Japan op medisch advies wordt gebruikt door perso nen die aan benen en/of voeten gehandicapt zijn (stand 63). Gazelle heeft een nieuw ach terlicht ontwikkeld met een bijzonder groot reflecterend vermogen en een grote lichtuit- straling zowel naar achter als opzij. Ook is er ruimte inge bouwd voor een reservelampje. De Woerd uit Barneveld komt op de RAI met een ket- tingkast van kunststof die een voudig gemonteerd kan wor den. Ook toont deze firma klas sieke kettingkasten van lak- doek gespannen over een stalen raam en kinderwindschermen, die met en een simpele hand beweging op het stuur beves tigd kunnen worden. IKU uit Montfoort brengt breedhoek-zij reflectoren voor bevestiging aan de spaken van fietsen en bromfietsen. De re flector .heeft een uitstulping waardoor de reflecliehoek is vergroot tot 120 graden zodat licht van schuin-achter en schuin-voor ook wordt terug gekaatst. 7. f v 'ëX-Y De Union Elektra zoemfiets is door Philips en Unikap ontwikkeld X hilips en Unikap hebben samen een elektrische snorfiets ontwikkeld, De Union Elektra. Als krachtbron dient een Phi lips PM(permanentmagneet) gelijkstroommotor van 24 volt, waarvan de snelheid geregeld wordt door een elektronische besturing die de rijsnelheid re gelt en de stroom begrenst. Als aandrijfpoelie dient een Poly V-schijf met 8 groeven en een diameter van 20 mm. De voeding wordt verzorgd door twee accu's van elk 12 V. met een capaciteit van25Ah/110A. en waarvan de afmetingen zijn 186 x 130 x 174 mm. Deze ac cu's hebben een bak van kunst stof, poolafdekkapjes en een centrale gasafvoer. Achterzijde De motor is bevestigd aan de achterzijde van de vaste drager boven het achterspatbord en drijft de achterwielen aan. De accu's bevinden zich in een ge sloten kast onder het frame. De laadinrichting is een gelijk- richter, die geschikt is om zonder toezicht te laden. Om dat gewerkt wordt met een magnetisch constante trans formator, is de laadstroom van tevoren ingesteld. Het maakt geen verschil of de batterij ge laden, deels geladen deels ont laden is, want de beginlaad- stroom resp. de eindlaatstroom past zich onmiddellijk aan de situatie, waarin de accu's zich bevinden, aan. Niet schadelijk De fiets kan zonder bezwaar aangesloten blijven aan de laadinrichting, want na een voltooide lading volgt een con- serveringslading die niet scha delijk is voor de accu's. Op de laadinrichting bevindt zich een controlelamp en de inrichting wordt door middel van een ste ker in de laadplug van de fiets gestoken. In de hoofdschake laar van de fiets bevindt zich een laadstand welke de span ning naar de motorregeling uit schakelt. De Union Elektra heeft geen vering, voor en achter een trommelrem en de 6 Volt ver lichting wordt elektronisch verkregen uit de accu's. Aan het stuur bevindt zich een kastje met een rood signaal lampje; gaat dat branden dan kan men nog ongeveer 10 km rijden. Het gewicht van deze zoemfiets is, met gevulde ac cu's, 43,8 kg. en zijn maximum snelheid bedraagt 19,7 km/uur. Zijn actieradius per lading is 30 tot 40 km. Met het goedkope nachtstroomtarief kan de zoemfiets 's nachts moeiteloos en voordelig opgeladen wor den. Kosten per lading 10-15 cent. Voordelen De voordelen van de elektri sche zoemfiets ten opzichte van de snorfiets met benzinemotor zijn het milieuvriendelijke ka rakter (geen geluid, geen uit laatgassen, geen gesmeer van olie door uitlaat en carbura teur), hij heeft geen opvoermo- gelijkheden (bij het knoeien in het elektronische gedeelte ver brandt de motor), hij heeft een zeer eenvoudige bediening, vereist weinig onderhoud (al leen accuniveau controleren en zonodig bijvullen met gedistil leerd water), stoort niet op ra dio of tv, er is geen brandbare brandstof aanwezig, heeft een laag energieverbruik en goede herkenningsmogelijkheden. tel. 01150-5318 ester en wethouders van T®rn Hme( :er algemene kennis, dat in ve^ nav0!. ering van werkzaamheden de )(1 <egen respectievelijk wegge®®® a||0 htingen zullen worden gesloten eehalve voetgangers: n f n Bovenstraat vanaf 23 februari toi 3 maart 1976, arkstraat te Spui met ingang van met 19 maart 1976, .«aMus- II deelte van de Zeven Triniteitsstra 3 Kastanjelaan en de Lindeniaa iruari tot en met 12 maart 197°. a|S I korter als mogelijk of zoveel lang (6 akelijk zal zijn in verband met o i werkzaamheden. sen, 20 februari 1976. Burgemeester en wethoud#- voornoemd. loco- drs. R.C.E. Barbe, w burgemeester. AJ van Pagee, secretans. {Jwika stamt de Velectro zoemfiets «>%te II 'enzo uit Uithoorn sinds enige tijd en die op de RAI te zien is op stand e® zeer lichte tweewieler die bo- |ta k 'ijkt op een gewone fiets. Al- "S® twee kleine elektromotoren, eerszijden van een van de wielen, K aandrijving. Vpn wor<ien gevoed door een ,n ze worden in bedrijf gesteld met r«uris onder handbereik op het L gemonteerd. Natuurlijk is ook de 'L®evenals de Union Elektra milieu- Nttt t n geruis'oos- ^ijn snelheid is taiiw i? 'cm- Per uur en naar de ver- "iden u k elektrische aandrijving jluld u'kt of kan men gewoon fiet- sTnüïk1 k'i ingeschakelde elektromo- si zelr wat °Pvoeren door te fiet- 'tavelin j 'let wegrijden verdient het 'chtvon eerste tien meter op eigen ïtidesn ik''te komen en pas als er vol- ^kakel ls Semaakt de motortjes in ''LH,.-6'"' k*3* scheelt niet onaanzien- energieverbruik. In de wegracerij en bij de moto- cross is de tweetakt motor op permachtig. Daarentegen doet zich bij de ontwikkeling van standaard motorfietsen, onder druk van de steeds strenger wor dende milieu-eisen (zeker in Amerika), een duidelijk streven voor naar viertakt motoren. Vooral de grote tweetaktfabrie ken in Japan, (Yamaha, Suzuki en Kawasaki) hebben hun pro gramma radicaal gewijzigd. Lanceerden deze fabrieken enkele ja ren geleden nog het ene na het andere nieuwe tweetaktmodel, deze politiek is thans stopgezet en omgebogen in de richting van de viertaktmotor, waarvan het verbrandingsproces op eenvoudiger wijze dan bij de twee- takt milieu-vriendelijk gemaakt kan worden. Kawasaki begon ermee. Ruim drie jaar geleden gooide de fabriek het roer om met de 900 cc viertakter, terwijl eind 1974 de milieu rfiets wordt schoner mf r-":T I TT,- tó:i.:v... mïvmM WIÊÊÊtBÊIBÊÊKÊÊSIKÊÊÊÊtÊÊÊÊlÊIÊKÊÊ/IÊÊÊ/ÊÊtKÊÊÊÊÊÊ/ÊÊIÊtÊHÊÊÊÊIÊKKÊÊÊÊÊÊÊÊKÊÊÊÊÊÊIIIIKIttlÊÊÊÊKÊÊÊKÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊKIÊÊÊÊÊ vriendelijke KZ 400 parallel-twin volgde, een viertakt met een matig vermogen maar met een zeer schone motor wat de verbranding aangaat. In 1975 volgde in de KZ-serie de 750 twin. Ook bij Yamaha en Suzuki werkt men in die richting. De vroegere tweetaktmodellen worden hoofdza kelijk technisch vervolmaakt, maar de onderzoekingen gaan toch in de richting van de viertakt. Yamaha biedt thans dan ook een grote serie viertakt machines en met name de 500 cc eenpitter XT-500 maakt furo re. Bij Suzuki zijn de viertakters nog in ontwikkeling. Al enkele malen zijn experimentele modellen gesig naleerd van 750 tot 1000 cc viercilin- ders met twee bovenliggende nokken- assen. Aangenomen mag worden dat naast de RE-5 wankel binnen kort van Suzuki ook een viertakt mo tor op de markt zal komen. Milieu Hoezeer de motorfabrikanten de laatste jaren erop bedacht zijn aan dacht aan het milieu te schenken blijkt b.v. uit de technische specifi catie van modellen als de Kawasaki KZ-serie en de watergekoelde Honda G1 1000. De fabrieken zijn bovendien gaan inzien dat men niet eeuwig in pk's tegen elkaar kon blij ven opboksen, waarbij Kawasaki zover is gegaan de 500 en 750 drieci linder tweetakten minder pk's te ge ven met de bedoeling de motoren wat minder agressief te maken. Automaten Enkele jaren geleden werd het nog voor onmogelijk gehouden dat een sportief vervoermiddel als de motor fiets zou worden uitgerust met een automatische versnellingsbak. Moto Guzzi introduceerde in 1975 echter de eerste zware motorfiets met au tomaat, de V 1000 Hydro Convert. Bij Honda worden ai enige tijd proeven genomen met een automatische ver sie van de CB 750 en het lijkt aanne melijk dat ook een automatische ver sie van de GL 1000 op stapel staat. Het Zweedse merk Husqvarna bracht onlangs in de sportsektor een terreinmodel uit met een automati sche 4-bak en de eerste testritten moeten bevredigend zijn verlopen. Schijfremmen Een andere ontwikkeling die steeds meer algemeen gaat worden is die van de gegoten licht metalen spaak- wielen, die enkele jaren geleden nog vrijwel uitsluitend in de wegracerij werden toegepast, maar die thans meer en meer te vinden zijn op standaard-motorfietsen. Er zijn meer voorbeelden dat ont wikkelingen uit de racerij thans in aangepaste vorm in standaardma chines worden gebruikt. Men denke maar aan hydraulisch bediende schijfremmen die tegenwoordig op elke machine gevonden worden, bijna altijd in het voorwiel maar steeds vaker ook in het achterwiel. In dat verband moet zeker melding worden gemaakt van het gekoppelde remsysteem van Moto Guzzi op de 850 cc Guzzi Le Mans en op de V 1000 Hydro Convert. Met het voet rempedaal worden gelijktijdig de schijf in het achterwiel en een van de twee schijfremmen in het voorwiel bediend. Een remkrachtverdeler zorgt ervoor dat 70% van de rem- kracht naar het voorwiel gaat en dat 30% op de achterste schijfrem werkt, terwijl de tweede hydraulische schijfrem in het voorwiel met de hand bediend wordt. Vering Uit de motocross stammen nieuwe veersystemen zoals de monovering bij Yamaha en de parallellogram- achtervorken bij Bultaco en Kawa saki. Verwacht mag worden dat deze constructies binnen niet al te lange tijd ook op de standaardmachines aangetroffen zullen worden. Intus sen is het een feit dat met name de constructie en werking van de tele scoop en de achterschokbrckers met lange veerwegen, betere en meer constante dempingskarakteristieken (door toepassing van gas- hydraulische systemen) de laatste ja ren enorm verbeterd zijn.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1976 | | pagina 9