Met 3 ude orgels ren d dingg BENAUWENDE KUNST-GLIMLACH DER CHINEZEN Schudden van het lachen MACHTELOOSHEID? BITTERE RAYC VE Qol I I geldleni kom met ca naar zeei vrii VAN ZATERDAG 14 FEBRUAR11976 Uit persiflage op familieroman Wonirigboi St.-Laurent direktie secret Frans Jespers inventariseerde historische orgels in Noord-Brabant eleid xpositie oek reeuwse nota inspraak over woonomge literaire beeldroman en andere stripverhalen eindredactie HENK EGBERS PROVINCIALE VV\ PË STEM VAN zaterdag te* te te MARIJ Neyens-Wiegman, wandkleden en Harry Storms, bronzen beelden, in galerie Micro, Heuvel, Oosterhout. Tot en met 5 maart. NICOLAAS Wijnberg, sinds 1938, is een overzichtstentoon stelling met 80 schilderijen, 15 tekeningen, 20 grafiekbladen en 30-theaterontwerpen; van 21 febr. - 14 maart in De Krab- bedans, Eindhoven. Door de décorontwerpen voor toneel groep Globe kennen velen al iets van zijn werk. HENRI Van Nes, fijnschilder-realist genoemd, uit Dordrecht exposeert zijn Raamsponningen in de Mori aan te Den Bosch; tot 7 maart. TAFELTJE-dek-je, sprookje van Grimm, bewerkt door Wunderlich en Breuer voor to neel, wordt door het Jeugd theater Antwerpen vanaf woensdag 18 febr., iedere za terdag en woensdag in de KNS gespeeld. Iets om met de kinde ren heen te gaan (tel. 333525 van 11-15 uur). PETER Schruyren met men selijke figuren in brons, steen en hout, alsmede Ruud de Ca- luwé met zijn vrije emaille- kunst, laten hun werk tot 15 maart zien in kunstzaal De Hoge Hees, tussen Steensel en Eersel. FILMHUIS Breda draait deze week Bof van Claudio Fa- raldo; Reizend Filmhuis 't Kiekkot in Terneuzen: Falsche Bewegung en Reizend Film huis Midden-Zeeland in Goes, Middelburg en Souburg van Joseph Despins: Moons over the Alley, alsmede in Goes nog: De Angst van de doelman van Wenders (voor tijden: zie agenda) GRAFIEK-tentoonstelling in galerie d'Eendt, Nwe. Zijds Voorburgwal 306, Amsterdam. Niet zomaar grafiek, maar een uitvoerig overzicht van 120 voor de moderne grafiek be langrijke kunstenaars van A' (afro, Alt, Andal, Antes, Appel, Arp, Arroyo) tot Z( Zack), met daartussenin o.a. Berserik, Hamilton, Heyboer, Hockney, Kokoschka, Moore, Paolozzi, Segal. CORNELIS Ploos van Am- stel (1726-1798), veelzijdig Amsterdams tekenaar en col lectioneur, heeft t.g.v. zijn 250e geboortedag een tentoon-' stelling in het Rijksprentenka binet te Amsterdam; een van de grootste tentoonstellingen, die er ooit georganiseerd wer den. Van Amstel is ook nog di recteur van het Zeeuwsch Ge nootschap geweest. Roosendaal^Schijver^rgeL(1800^cas^852)Jnjijk^SintJ^^ „Noord-Brabant heeft prachtige orgels, maar de si tuatie ervan is niet rooskleu rig". Met deze constatering be gint Frans Jespers uit Oosteind zijn boek „Brabants Orgelbe zit", dat juist is uitgekomen. Waarschijnlijk is hetzelfde te zeggen over de andere provin cies. Maar het is even waar schijnlijk, dat geen enkele pro vincie het precies weet. Alleen in Noord-Brabant is daar nu in zoverre verandering ingeko men, dat met de inventarisatie in dit boek duidelijker zicht op de situatie is gekomen. Frans: „Ik durf wel zeggen, dat ik met deze inventarisatie Brabant in de breedte in de greep heb; nu is het zaak in de diepte te gra ven. Als ik een jaar zou krijgen om het boek te herschrijven, zou het vijf maal zo dik wor den". „Het is begrijpelijk dat ou dere orgels niet altijd optimaal bruikbaar zijn. Onbegrijpelijk is het, dat naar sommige inte ressante orgels niet eens om gekeken wordt. Niemand weet dat ze er zijn, laat staan wat ze waard zijn. Met die orgels ge beuren de gekste dingen", con stateert hij. Voorbeelden? Een van de drie unieke Müller-orgels in Nederland in de H. Hart te Oosterhout werd vernield. De kas werd door de Vara gekocht om dienst te doen bij de opname van Merijntje Gijsen in Nieuw Vossemeer; de pijpen gingen naar het Bis schoppelijk Museum in Breda, waar ze stuk voor stuk ver kocht worden; nu nog. In Oos- telbeers was het pedaal met een plank dichtgetimmerd en diende als asbak. In hervormde kerken wordt het orgel door gaans beter onderhouden dan in de rooms-katholieke". Dat zijn enkele wederwaar digheden van Frans Jespers op zijn jarenlange zwerftocht door Brabant; het land, dat rijk is geweest aan goede or gelbouwers (nu zijn er geen meer), zodat er een cultuur goed ontstaan is, dat verdient bewaard te worden. Hoe is hij ertoe gekomen? In zijn boekenkast staat een in drukwekkende rij werken van de Duitse filosoof Hegel. Zijn dagelijkse arbeid is dan ook meer gericht op Hegels pan theïstische idealisme dan op orgelpijpen. Hij is bezig met een scriptie over deze wijsgeer om daarmee zijn theologie/filosofie-studie in Tilburg af te ronden. Met het orgel werd hij geconfronteerd als organist op het klein semi narie van de Missionarissen van het Heilig Hart in Tilburg. Het bleef zijn favoriete in strument, zodat hij bv binnen kort in Boxtel te vinden is on der de deelnemers aan het amateur-orgelconcours. Bijzonder geïnteresseerd in de geschiedenis en de techniek van het instrument begon hij een documentatie aan te leg gen. De monnik Nico Wesse- ling van de Oosterhoutse abdij zei: leg een verzameling- Brabant aan. Archivaris Broe ders van het streekarchivaat Oosterhout - zelf organist - stimuleerde hem en Frans mocht al zijn gegevens in dat archief opslaan. Het Provinci aal Genootschap van Kunsten en Wetenschappen in Noord- Brabant kreeg lucht van zijn activiteit. Het was zelf al van plan te komen met een rapport over de Brabantse orgels maar geldgebrek verhinderde een opdracht aan een (te) dure kracht. Frans werd een ver goeding geboden, Waardoor hij in staat was een bromfiets aan te schaffen, om daarmee vooral gedurende de vakan ties, Brabant „af te stropen". „Toen ben ik op jacht ge gaan. Het hele telefoonboek, de Piusalmanak etc. doorge ploegd. Behalve wat histori sche orgels bij Monumenten zorg, staan orgels nergens ge registreerd. Niemand weet b. v. wat er aan orgels in een stad als Breda staat". Zo ontdekte hij o.a. het bestaan van ongeveer 50 tot 60 pijporgeltjes, die in particulier bezit zijn. „Bij or ganisten en hobbyisten, die toevallig chirurg zijn, al je be- grijptwat ik bedoel".. Hij heeft zich beperkt tot pijp-orgels. Afspraak was: inventariseren van belangrij ke orgels. Als his torisch belangrijk heeft hij de leeftijdsgrens 1890 aangehou den, terwijl hij uit de periode erna enkele karakteristieke exemplaren heeft opgeno men". Er staan wel zo'n 150 waardevolle orgels in Bra bant". Het boek, dat inmiddels door het Provinciaal Genootschap is uitgegeven (f 14,90), is inge deeld op orgels, die respectie velijk zijn vervaardigd door de orgelmakers Smits, Volle- bregt, Van Hirtum; orgels, die onder Monumentenzorg vallen en niet onder de eerder ge noemde categorieën; belang rijke orgels, die nog niet ter sprake kwamen bij de vorige indelingen; orgels waarvan al leen de kas belangrijk is en or gels met beperkte historische waarde. Van veel orgels is een afbeelding opgenomen. Van ieder orgel worden de volgende gegevens verstrekt: bouwjaar (periode), bouwer en zo nodig verbouwer; de registers en de tractuur (hoe het orgel tech nisch werkt); verder worden in het kort historische bijzonder heden verstrekt. „Tot nu toe, ben ik erachter gekomen, dat alleen een or geltje in Heusden mij ontsnapt is" zegt Frans. „De indeling blijkt goed, maar het is nog on voldoende uitgewerkt; dat geldt met name voor Smits' en Vollebregts' orgels, maar dat komt omdat ik mensen, die be zig zijn met een dissertatie, daarover niet in de wielen wilde rijden. Van die Brabantse Volle- bregt is trouwens - en dan nog wel door een officiële orgelad viseur - een orgel uit Zeeland naar Amerika verkocht. Zo is ook vanuit Veghel een Smits' orgel aan een particulier (ju rist) verkocht, die het wilde plaatsen in zijn huis te Rotter dam, maar omdat dat niet ging, het toen maar in zijn buiten huis in Spanje heeft opgesteld. „Tja", zegt Frans, „ik heb ge merkt bij mijn werk, dat ik mensen, die orgels willen ver kopen in de wielen rijd. Zo staat er in de r.k.-kerk van De Heen een erg mooi orgeltje, uit het begin van de 19e eeuw, in een erg desolate toestand. Er komt dan iemand met de smoes: ik ruim deze zaak voor f 5000 op. Gelukkig gaat dat niet door en blijft het orgeltje om gerestaureerd te worden. Chauvinistisch hoeven we niet te zijn", aldus Frans Jes pers, „maar het Brabant, dat door zijn armoede in het verle den toch al niet zo rijk aan cul tuurgoed is, moet dat bezit niet te graffel gooien. Temeer, om dat Brabant erg goede orgel bouwers gehad heeft en deze nu niet meer heeft; althans niet meer voor orgels met derge lijke maten." In zijn inleiding op het boek schrijft hij: „orgels vergaan zelden door onverschilligheid, vaak door onwetendheid. Veel beheerders weten niet wat hun orgel waard is. Wanneer ze zich wel van die waarde be wust zijn, hebben ze meestal veel zorg en interesse voor het orgel. Daarom is het zaak, die beheerders en organisten be wust te maken van de waarde van hun instrumenten. Dit boekje dient als gids". Beheerders van cultuurgoed zijn we allemaal. Daarom zal dit boekje ieder, die houdt van orgels, welkom zijn. Mogelijk is het tegelijk een stimulans voor andere provincies tot een soortgelijke inventarisatie, en ik maak me sterk, dat het Ge nootschap nu over wat méér middelen beschikt oin dit lof waardige initiatief verder uit te bouwen naar een onderzoek in de diepte. De provincie zou hier achter moeten gaan staan. HENK EGBERS In het Kultureel Sentrum in Tilburg is, tot 7 maart, een op merkelijke tentoonstelling te zien: GRAFIEK UIT DE VOLKSREPUBLIEK CHINA. In Europa zijn in de schilder kunst als enige tijd maoistisch-realistische in vloeden speurbaar, maar na de culturele revolutie in China is deze tentoonstelling - afgezien van een confrontatie op de Biënnale des Jeunes, vorig jaar in Parijs - een eerste geor dende manifestatie vanuit dat land zelf. De 74 grafische bla den, vol bonte taferelen over een land, „waar het leven goed- schijnt", zijn een merkwaar dige variant op het aloude so cialistisch realisme. Vanuit Irak kwam de collectie naar Tilburg, is vervolgens nog te zien in Arnhem, Emmen en Delft, om daarna naar Scandi navië te verdwijnen. Het is de moeite waard deze kans te be grijpen. Over de relatie tussen kunst en politiek is al heel wat afge- boomd en geschreven. We ken nen de pathetisch- romantische taferelen uit Oost-Europa, die de arbeid verheerlijken met vliegende vaandels en slaande trom. Ook Karakteristiek blad uit de verzameling Maoistische kunst uit China. in West-Europa zijn theorieën en uitingen over kunst aan het volk en als wapen in de politiek niet vreemd; al bestaan de re sultaten vooral uit maat schappelijke rationalisaties en anti-esthetische manifestaties. Mao heeft indertijd een plei dooi gehouden voor het sa menbrengen van artistieke kracht en politieke boodschap. Op deze tentoonstelling komt "de politieke boodschap wel over; de artistieke kracht van een aantal Chinese kunste naars ook, al lijken zij vaak aan banden gelegd door die boodschap. Binnen de artistieke uit drukkingskracht van goed tot slecht, blijkt er na de culturele revolutie een soort eenheids worst ontstaan te zijn. Onder het motto „kunst moet zonder moeite door iedereen begrepen worden" wordt het leven van de werkende mens in felle di recte kleuren en in meestal grove lijnen geafficheerd. De Chinese People's Association for Friendship with Foreign Countries (het Chinese volks verbond voor vriendschap met vreemde volkeren) zegt in een begeleidend schrijven o.a.: „De Chinese grafische kunst kan bogen op een lange ge schiedenis en een unieke na tionale stijl. Ze heeft zich vooral verder ontwikkeld sinds de „grote proletarische culturele revolutie" en sinds de beweging tot het bekritiseren van Lin Piao en Confucius". Die „unieke nationale stijl" - de Chinese kunst, zoals die traditioneel ons voor de geest staat - werkt zo hier en daar nog wel door. Het bloed kruipt toch waar het niet gaan mag. Maar die verdere ontwikkeling waarover gesproken wordt, gaat in de richting van de re clameplaatjes; de kunst naar het volk in plaats van het volk naar de kunst. Hoewel het vaak knap gedaan wordt, blij ken de concessies aan het zo genaamde artistieke analpfa- betisme van het volk de dood steek voor die „unieke natio nale stijl". De nieuwe stijl, die aldus de Association, „het nieuwe gezicht van het socia listisch China weerspiegelt", groeit van die nationale stijl af in de richting van de vermale dijde westers kapitalistische strip- en reclame-industrie. Het panorama, dat deze prenten bieden van vooral het werkende China, heeft weinig van het pathetische realisme van de Oostbloklanden. Ze ver tellen van een „naïef" idealis me; romantiek. De onderda- nige glimlach, zo kenmerkend in onze Chinese restaurants, verzacht taferelen als: de grote graafmachine; de arbeiders aan het werk; scheepswerf; het bouwen van een nieuwe brug; hoop voor geëmancipeerde lij feigenen; recordoogst; het me ten van nieuwe grond voor de volkscommune; suikerriet groeit zoet in het zuiden; het verzamelen van medische kruiden; zo hecht als één gezin; De enige werkelijk vermake lijke persiflage op de dokter roman is zuster Belinda of het geheime leven van dokter Dushkind van PETER AND RIESSE. Een minder sterke persiflage op de detectiver oman - of misschien is het een satire op de bezoekers van een literair café - is van dezelfde schrijver Moord in de Engel bewaarder. De imitatietrilogie is zojuist voltooid met het ver schijnen van de vrolijke roman LEVEN OP HET LAND (uitg. Peter Loeb, Hellenburg 35, 17,90), waarin Peter And- riesse de ondergang beschrijft van het trotse geslacht Bokse- berend in de Achterhoek. Een roman om te schuddebuiken van de lach. In zuster Belinda wordt het treurige verhaal verteld van het onschuldige verpleeg stertje dat van het platteland naar de grote stad trekt om in het ziekenhuis half letterkun dig Nederlands uit de lappen mand te halen. De gebeurte nissen zijn nog ongeloofwaar diger dan in een gewone dok tersroman, de personen dragen allen de naam van een sigaret- v tenmerk tot de doktersassis tenten Drum en Samson toe. De chirurg houdt er verderfe lijke praktijken op na en Be linda is gewillig slachtoffer. Leven op het land speelt in de Achterhoek in een dorp waar dominee Stuiveling een geliefd predikant is en de zwerver Gradus Kromrijm („Ik rijm erg rot-Gerrit Kom- rij") de gewaardeerde verteller is van wie hoofdpersoon Lu- cus, een grote stadsjongen, hoort dat er een vloek rust op het geslacht Van de Peppelen bosch. Van iedere generatie zou de oudste zoon verdrinken in een kolk. En ja hoor, op pa gina 92 is het gedaan met de rust op de hoeve Gods Zegen als Tinus inderdaad verdrinkt. De titel: Leven op het land, is fout. In de Nieuwe Linie is een deel van de roman gepubli ceerd onder de kop: Het Ge slacht Bokseberend; veel pak- kender dan Leven op het land, wat voor leven? Mensenleven? Herrie en lawaai op het land? Wie het weet steekt zijn vinger maar op. De foto op het omslag geeft al aan wat er van And- riesse verwacht kan worden: een melkbus die naar onderen verandert in de onderbuik van een vrouw. Net als in Zuster Belinda wemelt het van de sek suele beschrijvingen. Stopt een doorsnee familieroman met de aankondiging van het wonder der liefde, Andriesse trekt op dat moment alle registers open om haarfijn uit te leggen hoe onbeholpen die Tinus bezig is. Zonder ook maar één cliché te gebruiken, want hierin is And riesse helemaal Andriesse. Akelig vervelend soms, al ha len onnozele opmerkingen („Potverdrie, .die weet van aanpakken! dacht hij nog ter wijl het hem duizelde in het hoofd. Een vreemde opwin ding maakte zich van hem meester, een gevoel dat hij ei genlijk nooit eerder ervaren had") het net uit het Candy- achtige sfeertje. Een beetje handige schrijver zou hele delen van een gewone familieroman kunnen over schrijven en met verandering van namen het zó tussen het eigen manuscript kunnen plakken. Een persiflage wordt het als alles iets banaler, iets clichématiger wordt geformu leerd. De dialogen bij And riesse zijn onbeholpen en krukkig, maar weet een suc cesvolle schrijver van streek romans de lezers in een soort droomtoestand te brengen, Andriesse houdt volgens de zelfde ijzeren wetten de lezers klaarwakker. De roman is verdeeld in 49 hoofdstukken met een gemid delde lengte van om en nabij de tweeënhalve pagina's. In bijna elk nieuw hoofdstuk verandert het perspectief en neemt het verhaal wel een verrassende wending. Daarmee schrijf je Na een uitvoerige voorbe reiding heeft de Zeeuwse cul turele raad de conscpt-nota OVER INSPRAAK gereed. De komst ervan hadden we al ge meld; melding ervan op dit moment lijkt zinnig. De nota is bedoeld als bijdrage aan me ningsvorming over inspraak bij de provinciale en gemeente lijke overheden en instellin gen, die zich met inspraak bij woningbouw en ruimtelijke ordening bezighouden. Aan vragen bij de Zeeuwse Cultu rele Raad, Dam 31, Middel burg (01180-28024). Doen Iedere morgen en avond, rijd ik met grote ergenis over een landweg naar huis. Het is ont stellend welke (m.i. onnodige) vernielingen daar op dit mo ment aangericht worden ter- wille van het verkeer (welk verkeer Is er inspraak ge weest Was ik te lui om daar aan deel te nemen Of weer hield de hooghartige wijze, waarop onlangs in de gemeen teraad bezwaren tegen land schapsvernieling werden weg- gewuift me ervan Ik weet het niet. Het gebeurt gewoon. Vra gen en ervaringen, waarin ve len zich terug zullen vinden. Eén van de oorzaken is onget wijfeld, dat deze inspraak on voldoende of niet georgani seerd is. Daarin probeert deze nota op een acceptabele ma nier verandering te brengen. Het is belangrijk, dat men sen zoveel mogelijk zelf kun nen bepalen in wat voor huis zij wonen, hoe het er van bin nen uitziet èn hoe de omgeving ervan is ingericht. Zij hebben hun eigen deskundigheid, om dat zij hun huis, straat en ver dere woonomgeving dagcliii aan den lijve ervaren. Zo\J. gesteld. Een woonomgev moet kunnen groeien etii j achter een bureau door ast ren voor anderen bedath I worden. De lijfelijke betroJ kenheid is de beste norm 1 Inspraak is geen toelicLl op reeds gemaakte planJI het laat mogelijkheden opa I voor alternatieven; er dit, alle informatie gegeven I worden; bereidheid om n&l elkaar te luisteren; rol van I inspraak bij besluitvorm,, moet vastgelegd wordenjfi, onderwijs moet mensen iel, I discussiëren en „stukken' le. I zen; inspraak is nodig op niveau etc. etc. Dat zijn5lti losse kreten - die de nota n. I voldoende recht doen - uit I inleiding op het organisatie. I schema, op de methodiek,,, I die verder geschetst worden. De meeste inspraak is n0 schijninspraak, omdat ze I laat in gang gezet wordt Zei gauw er een plan ontstaat moe: I deze erin betrokken worden. I Minder pijn en minder tijdver-1 lies zullen dan een gevolg km. f nen zijn. En wat belangrijker is: mensen krijgen weer een leef- en woonomgeving waarin I ze zichzelf terugkennen en die I niet door anderen bedacht i. I We maken met de inspraaknog I veel fouten. Deze Zeeuwse I nota is een bijdrage, waant-] len hun voordeel mee kunnea I doen. het lied van de herder in het olieveld; het nieuwe aanzien van de tachai-brigade etc. etc. De lach, die voor de westerling altijd iets ondoorgrondelijks heeft. Slechts op twee prenten is iets te ontdekken van recrea tie: ping-pong en kleuren-tv kijken door kinderen. Opval lend is ook, dat op alle afbeel dingen mensen voorkomen - 'steeds in verband met een of ander werkproject. Ook als de kunstenaar zich wat verloren heeft in die oude „uniek natio nale stijl", prakizeert hij die er bij om te voldoen aan de norm. In hoeverre deze didactische (lerende) realistische kunst aansluiting vindt bij het wer kelijke of gedroomde leven van de Chinezen weet ik niet. Dui delijk is wel, dat de vaak knappe artistieke vermogens, nogal eens, naar mijn gevoel, weggepoetst door gemene vieze kleuren, helemaal dienstbaar gemaakt worden aan een uniforme ideologie. Mij benauwt dat wel een be etje. De Chinezen? Als ver schijnsel is deze tentoonstel ling zeker een kennismaking waard. Henk Egbers HOLLANDS MAANDBLAD-339: „Dat fa meuze Italiaanse communisme heeft evenveel of weven weinig gemeen met het communisme als het Italiaanse katholicisme met het christendom", schrijft Fr. Bokshoorn in Tutto sbag- liato (alles verkeerd), waarin hij de totstandkoming van de Italiaanse eenheid analyseert. Paul 't Veer gaat weer eens in op de rol van Schermerhorn in de Indië-politiek onder het motto: Nieuw bericht uit hye- naland. „Kind en kunst en ster en sterren" zet Jos Ruting bo ven zijn bijdrage, waarin hij o.a. ingaat op de Sterreclames voor tekenmethodes. Biesheu vel schreef het verhaal: Wat zag Jezus vanaf het kruis? en A. Hartkamp schreef een Ode aan de juridische faculteit der Universiteit van Amsterdam (HM., postbus 180, Den Haag). COSA-1: „De Brabantse Kunst Stichting heeft een visie op tafel gelegd die getuigt van diepgaand inzicht in de maat schappelijke en artistieke pro blemen. Dat is een goede ont wikkeling die alle kans moet krijgen", zo wordt o.a. ge schreven in het artikel. Uit bouw van de Brabantse Kunst stichting. H. Verwiel besteedt aandacht aan de Gobelins v Jan Dijker en de Tilburgse Ta-1 pisserie, terwijl verder nog de I keramiste Lucie Bal Sculptures van Jules Dewaele, I Touwobjecten van Oetske Ka- lenberg en het Auschwia I wandkleed van Cor Larrooon-1 der de loep genomen wordet I (Cosa, Oude Delft 145, Delft) ijdschrift TREFPUNT - IA: Dit tijd schrift van erm heeft een' thema-nummer gemaakt over Stadsvernieuwing en maat schappelijk welzijn. „De be woners hebben - veelal niet of niet geheel ten onrechte-het gevoel, dat zij niet meetellen, zo wordt in het begin gesteld Hoewel de taal niet helemaal ,Des bewoners'is, kan veelin- formatie uit dit nummer ge haald worden. Onderwerpen o.a.: Stadsvernieuwing en sub sidie; Recreatiebeleid in stads vernieuwingsgebieden. Pjotr van Oorschot: „Zonder de be woners zouden wij nooit een goede woonomgeving voor hen kunnen maken" (Trefpunt Staatsuitg. Chr. Plantijnstr. Den Haag). a- -- *,;rW 7 ,r een roman waarbij het aan vaart zeker niet ontbreekt. Vlot geschreven en met het no dige gevoel voor humor. Aan de indringende, maar o zo on interessante vraag of Leven op het Land tot de heuse litera tuur behoort, wordt hier voor bijgegaan. Behoort u tot de groep mensen die liever een imitatie van Bram en Freek op André van Duin ziet dan de volkskomiek zelf, of toch liever een persiflage van de VPRO volgt op de E.O. dan deE.O., of bent u gewoon een imitatie van uzelf, dan kunt u schateren om deze persiflage van Peter And riesse. „Het regende zachtjes uit een grauwe zwerk" luidt de laatste regel. Het donderde in de roman dat het een aard had. En zo hoort het. JOHAN DIEPSTRATEN Van JEAN-PAUL VROOM herinner ik me een boekje ui (He), waarin hij de menselijke verschijningsvorm onder de nam. Samen met HANS PLOMP maakte hij nu een ander poM OP ZOEK (uitg. De Harmonie). Daarin is alle esthetica, die I „He" nog kon puren, overboord gezet en samen zijn zeu, boekje op zoek naar alles wat lelijk is; in de vorm van een be roman met al of niet getruceerde foto's en tekst. De uitgaf I populair; de inhoud is dat niet. De bewuste banaliteit is zelfs ondoorgrondelijk, wat mede veroorzaakt wordt door de sen zende grapjes. Het object van hun speurtocht is de symoo is figuur van dr. Gegenstreber, waarbij beelden uit Neder Amerika en een tropisch land. In deze „eerste literaire beel man" wordt gespeeld met tijd en ruimte, met bittere hiinn* deconstrueren de werkelijkheid of ze duwen je met de neus op niet graag geziene werkelijkheid. Een soort hallucinere droom. Maar of velen zich daarin herkennen is een gr°te(v' j. Bij de Harmonie verscheen ook een stripbundel, schappijkritische en politieke strips van WILLEM: sl OVER BATAVIA. Het is een verzamelbundel van eerder ver nen strips. Storm over Batavia verscheen eerder in Charlie, daad betaalt niet, Verraad, De grijze cellen, De bruiloft van dora, Climax, De schat van het Derde Rijk en Gestrafte vro in Harakiri en Het tegengif, Rob Remington op zoek naar stein en Kijkzoek in Charlie Hebdo. Voor echte stripfai,s t deze mallotige tekeningen, die op de stripachtige manier' zeggen: niet zo spiritueel diepgravend - de Indiëpoli'ie terrorisme, de tweede wereldoorlog e.d. lachwekkend 3 kaak stellen, welkom zijn. Harde misdaad in een satilJysterï snerpende vorm, waardoor veel zaken in deze wereld ont worden; een vervreemding, die doorprikkend werkt. Wij bieden U die mog kunt aantonen dat U voor hebt. Een midde opleiding achten wij r Ervaring in de komme ekonomische sfeer is Leeftijd 25-28 jaar. A woonplaats krijgt U o kantoren een ople Kantoren te; Amster Enschede - Den Haa Leiden - Nijmegen - zoekt i Het be ges. Het me person De sec functio Tot zijn taken zullen o.a - het onderhouden van c - het voorbereiden en afs - de controle op de nalev - het verzamelen en verv Gevraagd wordt: - middelbare schoolopleie onroerende goederen - goede contactuele eige - positieve instelling t.o.v - bij voorkeur ervaring in Geboden wordt: - een salaris overeenkorr - arbeidsvoorwaarden vo Sollicitaties met curriculum bestuur en in te zenden a inlichtingen kunnen worde een wereldberoemde naam ir Voor Rollei Nederland B.V. zoe tus 1976 een Beheersing van de Duitse of halve de perfecte kennis van werkzaamheden de noodzal voor haar werkkring in het geb daal. Schriftelijke sollicitaties met dt scheiden te richten aan Rolle neidecke, t.a.v. Herrn Verkau P-O. Box 3365, 3300 Brauns land. ■■VOORUITGANG VAN DE Fl Niet om carnaval te vieren een Paar daagjes uit te zijr siqÜu dan een leuke vakai rk gereduceerde prijs. bNe de Vakantieverblijver MirtH .u POSTBUS 'ddelburg, telefoon (011 i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1976 | | pagina 24