rovinciale advies-
ommissie voor
eeland overbodig
an
Izen
01
Ongenoegen over
veerdiensten
in weekeinde
VAKANTIEBOEKINGEN
ONTSTELLEND GROOT
Admiraalzeilenin stamboekschepen
hoogtepunt feest in Antwerpen
cjrenslanjjg
"""contact
earn
«1st
aardiging
feraenzen
aat met
Fan Huiten
iter haven-
nncnrrentie
Film
festival
in
Gent
Ipuder
Vlaamse
vlot-
vaarder
wil na
Nederland
weer
naar zee
Gent zes
jaar
grootte
stad
.V.K.-VOORZITTER F. DE VOS:
or
5
Kruispunt
Heille -Sluis
blijft levens
gevaarlijk
Somber
Kamer van Koophandel:
Hoogwaardig
Winkels
Klachten
overrompelen
woningbouw -
vereniging
VVV -directeur J. de Regt:
DE
\/an WOENSDAG 21 JANUARI
)van een onzer verslaggevers)
TERNEUZÉN - Weldra verschijnt een SER-rapport, waarin onder meer
aandacht wordt geschonken aan de samenstelling van de Kamers van
koophandel en aan het eventueel oprichten van provinciale adviescommis
sies in provincies met twee kamers van koophandel, zoals Zeeland. Tijdens
de vergadering van de kamer van koophandel voor Zeeuwsch-Vlaanderen
heeft voorzitter F. de Vos gisteren gezegd voor Zeeland zo'n centrale
provinciale adviescommissie overbodig te vinden.
it dat hun geleerd
hun eigen wijze,
sch verantwoord
jkdom aan moge-
aatief uit te leven.
:e alleen ook kan
g als het Zeeuws
ior Kunstzinnige
zin en betekenis
handhaven,
it hier talrijke
voelige, soms het
naderende teke-
lderijen, plastie-
kruiken, kommen
jten, bijeen die een
aalkaart vormen
te banen geleide
drang. Een ten-
die ieder, die in
unst belang stelt,
ook allen die wel
ld hebben met de
de wens zich daar
unnen uitdrukken
uitstekend niveau
seren en stimule-
ositie is slechts ge-
le dagen te bezich-
ag 23 januari van
r, zaterdag 24 ja-
-12, van 2-5 en van
r en zondag 25 ja-
-6 en van 19.30-22
LLEM ENZINCK.
een onzer verslaggevers)
ÏRNEUZEN - Een afvaar-
ig van de Vereniging Ha-
elangen Terneuzen zal
liddag een gesprek heb-
fcmet staatssecretaris dr. M.
1 Huiten over de ongelijke
.arrentiepositie tussen de
ens van Gent en Terneuzen.
maak hiervan is de onge
leid in vrachttarieven tus-
ielgische en Nederlandse
ipers. Gisteren, tijdens de
tdering van de Kamer van
handel in Terneuzen kon
ier F. de Meijer meedelen
[oor een rechtstreeks ge-
met de betrokken schip-
bereikt is dat de nu ont-
wanverhouding wat
ier geworden is. „Het gaat
ide kant op, maar we zijn
[niet waar we willen zijn".
rerigens had de heer Van
in zijn brief waarin de
iiging aan de Vereniging
jopgenomen al gezegd dat
i korte termijn contact
opnemen met het Belgi-
I ministerie van Verkeers-
pn. Doel van dit contact is
tot een zodanige af-
mmg van tarieven dat
t geen verstoring van de
irrentieverhoudingen zou
in. Erop gewezen werd
Ide staatssecretaris dat op
lelijk niveau wettelijke
mtarieven in het verkeer
ië naar Frankrijk
Men voorbereid.
ich het betere team
iet De Linde naar de
ts verwees.
n van de gemeente
iloeg in zijn eerste
de rijkspolitie met
een doelpunt van J.
,jl Goossens in zijn
tegen De Linde niet
am dan een 0-0 ge-
utorijschool Saman
akte zijn eerste punt
trijd tegen G.T.I uit
B. de Burger
lfs op voorsprong,
jnesaal zorgde voor
tand. Het team van
ijf Goossens stelde
tweede wedstrijd
nu kwam het tegen
t verder dan een 1-1
G. Kindt scoorde
ssens maar F. Totté
>01' de gelijkmaker,
i van de gemeente
d opnieuw een goede
rijschool Saman met
rslaan, W. Everaert
■oor het winnende
De derde wedstrijd
issens met een 1-0
ing af te sluiten. L.
gde voor een beslis-
lpunt. De gemeente
n zich toen al bijna
noemen van het toer-
ït het versloeg op zijn
r.I. uit Terneuzen met
was R. Neefs die twee
schoot. Helem aal be
was de wedstrijd
- Gemeente Hulst,
uiteindelijk H. van de
lie de gemeente Hulst
vinst bezorgde. Tegen
kwam de gemeentet
er dan de 0, maar toen
winnaar al bekend,
d: 1. gemeente Hulst
punten 5-0, 2. Bouw-
Goossens Klooster-
f6, doelpunten 4-2, 3.
Kloosterzande 5-6,
ddelde 4-2, 4. Rijks-
5-3, doelgemiddelde
ijschool Saman Hulst
ilgemiddelde 3-6 (na
ippen), 6. G.T.I. Ter-
5-13, doelgemiddelde
joruitzichten voor don-
J en vrijdag, opgesteld
•het KNMI op dinsdag om
Juut: Af en toe buien. Iets
per
iersvooruitzichten in cij-
»ver Nederland.
>ordonderdag: aantal uren
lot 4; min. temp.: om-
ts 2 graden; max. temp.:
(reeks 7 graden; kans op
Iclroge periode van min-
s i2 uur: 70 procent; kans
^geheeldroog etmaal: 30
Pjr vrijdag: aantal uren
tot 4; min. temp.: om
waden; max. temp.:
s 6 graden; kans op
,.,-i periode van min
st uur: 50 procent; kans
geheel droog etmaal: 20
"s anz 275 min 1, Rhein-
b ,lmm 3> Püttersdorf
s 15. Maxau 409 plus 2,
I J'4 mm 5, Mann-
tlus9iPiJis 12> Steinbach
|'us,£.Mamz 294 min 14,
lit in! min 12> Kaub 212
Trier 317 min 10, Ko-
,s'i ,mm 19, Keulen 256
IÓj7^0rï„435 min 5, Lo-
I lnii Panner dense
W12"n1 1n' NiimeSen
l, °P 932 min
liter 490 min 18-
tv», o min 10'
«r-bpooldersluis 103
Monsin 5434 min 26>
[m? J936 min 32, Be-
foo, P'us 2, Grave bene-
j e Sluis 507 plus 7_
donderdag 22 jan.
P'
I.i9°P Zoom
Veert
reizen
P'hgen
r"eldinge
Hij vond dat de belangen van
de regio's zo ver uiteen kunnen
lopen dat behandeling ervan
door een centrale instantie al
leen maar nadelen oplevert.
Bovendien werkt de instelling
van zo'n commissie alleen
maar kostenverhogend. De
heer De Vos zei de voorkeur te
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN - „Eerst zul
len er een paar naar het kerk
hof gedragen moeten worden
voordat passende maatregelen
genomen worden. Ik zie
daarom ook liever verkeers
lichten".
Dit zei gisteren de heer J. van
de Voorde in de vergadering
van de Zeeuwsch-Vlaamse
Kamer van Koophandel over
het kruispunt Heille/Sluis.
Volgens de heer Van de
Voorde, hierin bijgevallen
door de heer J. Barendregt zul
len er op dit kruispunt nog
meer verkeersdoden vallen.
Hij noemde de thans genomen
maatregelen, borden en waar-
schuwingslichten onvoldoen
de.
Voorzitter F. de Vos wees
erop dat het gemeentebestuur
van Sluis had laten weten te
vreden over de thans genomen
voorzieningen te zijn. Voor de
heer J. Martinet reden op te
merken dat op de gevaarlijke
kruispunten in de rondweg om
Hulst - waar sinds enige tijd
verkeerslichten staan - meer
gevaar ontstond toen reeds
meer borden en waarschu-
wingslichten. „Wij zullen de
zaak in de gaten blijven hou
den", beloofde de heer De Vos.
geven aan een goede samen
werking tussen de beide ka
mers van koophandel in Zee
land. Overigens is die samen
werking wettelijk voorge
schreven.
De samenstelling van de
kamers van koophandel moet
volgens de heer De Vos een af
spiegeling zijn van het be
drijfsleven. Hij zag de nood
zaak er niet van in om onaf
hankelijke deskundigen aan de
kamers toe te voegen. Die des
kundigen komen in een be
perkte regio meestal van de
overheidsinstellingen. De
vraag is dan of deze mensen
zich onafhaneklijk kunnen op
stellen en bovendien zou hier
mee de kamer met politieke in
vloeden gevonfronteerd kun
nen worden. Een daarvoor
voelde de heer De Vos hele
maal niets.
Somber liet de heer De Vos
zich uit over de economische
situatie van dit moment. Vol
gens hem is het bedrijfsleven
nu meer dan ooit gebaat bij een
drastische afremming van de
kostenstijgingen. Allerminst
tevreden was de heer De Vos
over het regeringsbeleid.
„Door de nu genomen rege
ringsmaatregelen op het ge
bied van de lonen, die slechts
een tijdelijk karakter hebben,
ontbreekt de zekerheid over de
ontwikkeling in het tweede
halfjaar, waardoor geen be-
leidskoersen kunnen worden
uitgezet", aldus de heer De
Vos. Een goede samenwerking
tussen werkgevers en werk
nemers achtte de voorzitter
onmisbaar voor het herstel van
de conjunctuur.
Voor Zeeuwsch-Vlaanderen
signaleerde de heer De Vos in
een overzicht van 1975 een
stijging van de werkloosheid
en een verslechtering van de
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN Tijdens de
gisteren gehouden algemene
vergadering van de Kamer van
Koophandel voor Zeeuws-
Vlaanderen heeft vicevoorzit-
ter P. van de Plas zijn ongenoe
gen uitgesproken over de veer
diensten tijdens het weekein
de.
Hij wees erop dat o.m. op
„derde Kerstdag" en nieuw
jaarsdag slechts een-
uurdiensten op Breskens-
Vlissingen waren ingezet, wat
aanleiding gaf tot behoorlijke
wachttijden. „De veerpleinen
stonden vol en ik heb mensen
gesproken die al bij al drie uur
op de veerponten hebben moe
ten wachten. En dat om even in
het ziekenhuis een bezoekje af
te leggen", zo zei hij.
De verbindingen over de
Westerschelde kwamen ook ter
sprake toen voorzitter F. de
Vos zijn teleurstelling uitsprak
over het uitblijven van een ka
binetsbeslissing over de Vaste
Oeververbinding Wester
schelde. „Dat is een ernstige
zaak. Hiermee wordt
Zeeuws-Vlaanderen geen
dienst verleend. Uitstel doet
afbreuk aan de evenwichtige
ontwikkeling van ons gebiecr',
zo zei de heer De Vos.
positie van het bedrijfsleven.
Toch waren er in 1975 nog wel
enkele lichtpunten. In dit ver
band noemde de heer De Vos
de grotere belangstelling van
de Finnen voor verschepen via
de haven van Terneuzen, de
uitbreiding van de havenac
commodatie in Terneuzen, het
feit dat eind 1975 een nieuwe
investeringspremieregeling
voor Terneuzen van kracht
werd e.d.
Die nieuwe regeling geldt
voor bedrijfsvestigingen van
meer dan plaatselijke en re
gionale betekenis, dat zulke
bedrijven er komen acht de
heer De Vos van groot belang.
In dit verband zei hij: „Juist op
wat langere termijn zal de
ontwikkeling van het loonpeil
zodanig blijken te zijn dat al
leen hoogwaardige industrie
kan meekomen. Dat alleen
groei in de dienstensectoren
gezocht moet worden is een
utopie. Het bestrijden van die
mening acht ik verspilde tijd".
Jammer vond de heer De Vos
het dat het ontwerp-
streekplan voor Oost-
Zeeuwsch-Vlaanderen nog
niet klaar is. „Het ontbreken
van dit plan heeft een rem
mende invloed op de ontwikke
ling van Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen", zo stelde hij.
Vercler reageerde de voorzitter
nog tegen een mogelijke invoe
ring van winkelsluiting op de
zaterdagmiddag. Als dat gebe
urt, dan gaan er volgens de
heer De Vos in plaatsen als
Sluis, Oostburg, Axel, Sas van
Gent en Hulst heel wat winkels
dicht.
(Van een onzer verslaggevers)
SAS VAN GENT - De wo
ningbouwvereniging „Sas van
Gent-Vooruit" te Sas van Gent
voelt zich overrompeld door de
klachten van de bewoners van
de renovatiebuurt, Burge
meester Hoefnagelstraat en de
Wite Wijk. In een schrijven aan
de bewoners zegt de woning
bouwvereniging de klachten te
gaan onderzoeken.
De brief aan de bewoners
valt een dezer dagen in de bus.
Het is een korte reactie op
klachten van zesentwintig be
woners over achterstallig on
derhoud in hun woningen. In
hun klacht dreigden de bewo
ners met een rechtsgeding.
Volgens de woningbouwver
eniging zijn de klachten over
het achterstallig onderhoud
nog niet eerder door de bewo
ners aangemeld. De technische
dienst van de vereniging gaat
de genoemde gebreken aan de
woningen controleren.
6.41-18.41
5.43-18.10
5.13-17.38
7.07-19.29
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG-Op het bu
reau van de Zeeuwse provin
ciale vereniging voor vreemde
lingenverkeer (V.V.V.) heeft
men op dit moment alle han
den nodig om de vakantieboe
kingen te verwerken. De be
langstelling voor een vakantie
in Zeeland is in de eerste helft
van deze maand al bijzonder
groot gebleken.
Een dergelijke grote drukte
in deze tijd van het jaar heb ik
nog niet meegemaakt, zo ver
klaarde gisteren desgevraagd
direkteur J. de Regt van de
Zeeuwse provinciale V.V.V.
Vooral de laatste paar dagen is
er een sterke opleving vastges
teld bij de V.V.V in het, aantal
aanvragen en boekingen voor
een vakantie in Zeeland. De
heer de Regt kon echter nog
niet zeggen of het speciale car
navalsarrangement hiervan de
oorzaak is. Naar zijn oordeel is
het nog een beetje aan de
vroege kant voor de carnavals
reserveringen.
De meeste reserveringen van
dit moment zijn voor het zo-
merhoogseizoen. „In de piek
van het hoogseizoen wordt de
spoeling helaas wat dunner",
aldus V.V.V.-direkteur De
Regt. Buiten het hoogseizoen
loopt de zaak ook reeds voller,
maar nog niet vol. Een van de
oorzaken van de grote drukte
van dit moment is volgens de
heer De Regt toch wel het feit,
dat de V.V.V. „heerlijk op tijd"
was met haar aanbiedingsgids.
Maar in het algemeen boeken
de mensen voor hun vakantie
steeds vroeger, aldus de heer
De Regt. Dat steeds vroeger re
serveren geldt met name voor
het zomerhoogseizoen.
Toch wil de beer De Regt uit
de drukte van dit moment niet
concluderen, dat het dit jaar in
Zeeland met de vakanties
drukker zal worden dan vorige
jaren. Of de mensen gezien de
laatste mooie zomer eerder ge
neigd zijn in eigen land te blij
ven, valt volgens de heer De
Regt ook niet hard te maken.
zeeuws
weK
Vlotvaarder Raonl de Boel
uit Gent wil Nederlander
worden. Na zijn avontuur
lijke tocht met de Antwerpe
naar Oerlemans, op het vlot
over de Atlantische oceaan,
nu ongeveer een jaar geleden,
werd hij weer chauffeur bij
een bestelfirma in Gent. Na
een jaar vaste grond onder de
voeten heeft hij echter weer
heimwee naar zijn vroegere
leven als matroos. Het zelfde
heimwee naar zee dat hem
deed besluiten Oerlemans te
helpen bij de bouw van zijn
vaartuig en het waagstuk
met hem en de Marokkan
Hassan mee te maken.
De moeilijkheid voor Ra-
oul is echter dat hij in de
z.g.n. „pool der zeelieden"
afgeschreven is omdat hij
enkele jaren officieel niet
meer gevaren heeft. Onder
tussen is hij 36 jaar gewor
den, juist één jaar te oud om
in België nog opnieuw aanv
aard te worden als matroos.
Met andere woorden in Be
lgië kan hij onmogelijk nog
op een schip aanmonsteren.
Daarom wil hij uitwijken
naar Nederland waar daar
voor geen leeftijdsgrens be
staat. „Er staan daar echter
zo'n 600 mensen op de wacht
lijst, zodat het nog wel even
zal duren vooraleer ik daar
het dek onder mijn voeten
heb", vreest hij.
i Raoul de Boel met Oerlemans en Hassan op het vlot in februari 1975.
Op 10 en 11 juli is het feest
bij de Royal Yacht Club de
Belgique in Antwerpen. Op
die dagen viert deze water
sportvereniging het 125-
jarig bestaan. Ter gelegen
heid van het jubileum zijn er
op de Schelde bij Antwerpen
flink wat watersportaktivi-
teiten gepland. Hoogtepunt
van het hele feestprogramma
is ongetwijfeld het admiraal-
zeilen met naar schatting
zo'n tweehonderd ronde- er,
platbodemjachten, alle inge
schreven bij de Nederlandse
Stichting Stamboek Ronde-
en Platbodemjachten. Om
een beetje in de stijl te blijven
zet de RYCB ook een ouder
wets spiegelgevecht op touw,
een spektakel zonder weerga.
De RYCB telt achthonderd
leden. De vereniging is de op
een na oudste zeilvereniging
van België. Alleen de Royal
Yachtclub Oostende is nog
een tikkeltje „grijzer". Deze
club werd in 1847 opgericht,
de RYCB in 1851.
Het jubileum van de RYCB
wordt voorafgegaan door de
viering van het 125-jarig be
staan de Koninklijke Roei
en Zeilvereniging „De
Maas", op 26 en 27 juni. Tij
dens deze dagen vindt in
Dordrecht een eerste optre
den van de Stamboek-vloot
plaats. De hele club van
oud-Hollandse schepen zakt
vervolgens de Zeeuwse stro
men af, via de Westerschelde
richting Antwerpen, voor een
tweede uitgave van het admi-
raalzeilen op de rede van
Antwerpen.
Het admiraalzeilen is een
zeemansgewoonte van Hol
landse oorsprong. Al in de
twaalfde eeuw voeren Neder
landse schippers „in admi
raalschap", weliswaar toen
nog op eigen initiatief. Het
admiraalzeilen, opvaren in
gesloten collonne, was een
zeer praktisch afweermiddel
aanvallen van zeerovers en
vijandelijke vloten. Meestal
kreeg een van de schippers
van zo'n „peloton" handel
schepen de leiding. Hij moest
zich goed van zijn leider-
staak kwijten. Deed hij dat
niet, dan liep hij zelfs de kans
om schadevergoeding aan
collega-schippers te moeten
betalen.
In latere eeuwen, tijdens de
bloeijaren van de-Oost- en
West-Indische Compagnie
werd het zeilen „in admi
raalschap" door de hoogmo
gende heren als bindend
voorgeschreven. Dat gebe
urde dan onder leiding van
een viertal admiraals, die
met hun eigen schepen, twee
aan twee, kop en staart van
de vloot moesten bescher
men. Niemand van de schip
pers mocht zich aan de plicht
van het gezamenlijk opzeilen
onttrekken. In latere tijden
werd de nood een deugd en
het admiraalzeilen een soort
volksvermaak, dat gewoon
lijk één keer per jaar op het IJ
en de Amstel bij Amsterdam
plaatsvond.
Het admiraalzeilen is door
de Stichting Stamboek
Ronde- en Platbodemjachten
in haar oude glorie hersteld.
Zelfs de oude reglementen en
de vlagvoering is uit de kast
opgediept. Ter gelegenheid
van het jubileum van de
RYCB gaat het op het Steen
bij Antwerpen ook flink
knallen. Dat gebeurt bij het
spiegelgevecht, dat op zater
dagavond 10 juli op het pro
gramma staat. Aan deze nep-
zeeslag verlenen alle Ant
werpse havendiensten hun
medewerking.
De door de Nederlander
Ben Ter Eist opgerichte stu
dio Skoop pakt eind januari
in Gent weer uit met een in
ternationaal filmfestival. In
één week, van 23 tot 29 ja
nuari wordt een dertigtal
films vertoond, in twee ver
schillende bioscopen met een
frequentie van soms vijf rol
prenten per avond. Het zal er
dan ook op neerkomen dat de
belangstellenden een keuze
maken uit het overladen pro
gramma.
Overigens biedt het film
festival wel afwisseling. Er
worden films vertoond uit
Canada, de Verenigde Sta
ten, Frankrijk, Engeland, en
Japan. Oude films, (zoals The
Son of the Sheik, de aller
laatste film waarin de legen
darische Rudolf Valentino
optreedt), nieuwe films, zoals
de Franse Les Noces de Ca
ryl, die zijn wereldpremière
beleeft, erotische fUms (my
Very Private Eros, Japan),
•O
politieke films (Last Grave at
Dimbas, clandestien opge
nomen in Zuid-Afrika) en
andere.
Het gaat het meestal om
produkten die wel een grote
artistieke waarde hebben
maar die toevallig -of niet
toevallig?- geen kans kresen
in België in roulatie te Ro
men. Vast staat dat het van
veel films de laatste keer zal
zijn dat ze vertoond worden.
Daaronder is te vermelden
Deep Throat (USA), die door
meer dan 25 miljoen Ameri
kanen werd gezien, of Bad
lands (USA, gebaseerd op
een waar gebeuren en waar
bij een jong paar tien mensen
vermoordt).
De vertoningen van dit
derde internationaal filmge-
beuren, zoals de manifestatie
officieel heet, hebben plaats
in de zalen Studio Skoop en
cinema Select. Voor inlich
tingen of reservaties zich
wenden tot Studio Skoop,
Van Artveldeplein, Gent, tel.
09-3291234948.
Van 1976 tot 1982 zal Gen1
de grootste stad van België
zijn, althans wat betreft het
aantal inwoners. Deze pro
motie is te danken aan de sa
menvoeging van gemeenten,
die nu in België zijn beslag
zal krijgen. Gent wordt
daarbij uitgebreid met de
tien randgemeenten en krijgt
meteen een bevolking van
250.000 inwoners.
De agglomeraties Antwer
pen en Brussel worden bij de
samenvoeging buiten be
schouwing gelaten. Laatst
genoemde stad vormt in de
Belgische politiek sinds lang
een heet hangijzer, en in
Antwerpen wacht men liever
met samengaan tot in 1982.
Dan wordt de metropool de
grootste stad van Belgi',' met
bijna 400.000 inwoners.
De toename van het aantal
inwoners in Gent heeft ook
zijn weerslag op de gemeen
teraad. Het aantal schepenen
wordt verhoogd van acht tot
tien; het aantal raadsleden
van 41 tot 53.
Door de herstructurering
van gemeenten wordt het
aantal gemeenten in België
drastisch verminderd. In de
kanaalzone blijven Wachte-
beke, Zelzate en Moerbeke
hun eigen grenzen behouden.
Ertvelde, Evergem en Slei-
dinge worden samenge
voegd, evenals Boekhoute,
Bassevelde, Assenede en
Oosteeklo, en Watervliet,
Waterland-Oodeman, St-
Laureins en St. Margriete.
Het andere kleine grens-
dorpje Middelburg, komt bij
Maldegem.
eindredactie:
rein van der helm
i
!'i
1 I
I
i
I
i,l
i i
!ri
I
I I
1 '5
I 1