rovinciale advies- ommissie voor eeland overbodig an Izen 01 Ongenoegen over veerdiensten in weekeinde VAKANTIEBOEKINGEN ONTSTELLEND GROOT Admiraalzeilenin stamboekschepen hoogtepunt feest in Antwerpen cjrenslanjjg """contact earn «1st aardiging feraenzen aat met Fan Huiten iter haven- nncnrrentie Film festival in Gent Ipuder Vlaamse vlot- vaarder wil na Nederland weer naar zee Gent zes jaar grootte stad .V.K.-VOORZITTER F. DE VOS: or 5 Kruispunt Heille -Sluis blijft levens gevaarlijk Somber Kamer van Koophandel: Hoogwaardig Winkels Klachten overrompelen woningbouw - vereniging VVV -directeur J. de Regt: DE \/an WOENSDAG 21 JANUARI )van een onzer verslaggevers) TERNEUZÉN - Weldra verschijnt een SER-rapport, waarin onder meer aandacht wordt geschonken aan de samenstelling van de Kamers van koophandel en aan het eventueel oprichten van provinciale adviescommis sies in provincies met twee kamers van koophandel, zoals Zeeland. Tijdens de vergadering van de kamer van koophandel voor Zeeuwsch-Vlaanderen heeft voorzitter F. de Vos gisteren gezegd voor Zeeland zo'n centrale provinciale adviescommissie overbodig te vinden. it dat hun geleerd hun eigen wijze, sch verantwoord jkdom aan moge- aatief uit te leven. :e alleen ook kan g als het Zeeuws ior Kunstzinnige zin en betekenis handhaven, it hier talrijke voelige, soms het naderende teke- lderijen, plastie- kruiken, kommen jten, bijeen die een aalkaart vormen te banen geleide drang. Een ten- die ieder, die in unst belang stelt, ook allen die wel ld hebben met de de wens zich daar unnen uitdrukken uitstekend niveau seren en stimule- ositie is slechts ge- le dagen te bezich- ag 23 januari van r, zaterdag 24 ja- -12, van 2-5 en van r en zondag 25 ja- -6 en van 19.30-22 LLEM ENZINCK. een onzer verslaggevers) ÏRNEUZEN - Een afvaar- ig van de Vereniging Ha- elangen Terneuzen zal liddag een gesprek heb- fcmet staatssecretaris dr. M. 1 Huiten over de ongelijke .arrentiepositie tussen de ens van Gent en Terneuzen. maak hiervan is de onge leid in vrachttarieven tus- ielgische en Nederlandse ipers. Gisteren, tijdens de tdering van de Kamer van handel in Terneuzen kon ier F. de Meijer meedelen [oor een rechtstreeks ge- met de betrokken schip- bereikt is dat de nu ont- wanverhouding wat ier geworden is. „Het gaat ide kant op, maar we zijn [niet waar we willen zijn". rerigens had de heer Van in zijn brief waarin de iiging aan de Vereniging jopgenomen al gezegd dat i korte termijn contact opnemen met het Belgi- I ministerie van Verkeers- pn. Doel van dit contact is tot een zodanige af- mmg van tarieven dat t geen verstoring van de irrentieverhoudingen zou in. Erop gewezen werd Ide staatssecretaris dat op lelijk niveau wettelijke mtarieven in het verkeer ië naar Frankrijk Men voorbereid. ich het betere team iet De Linde naar de ts verwees. n van de gemeente iloeg in zijn eerste de rijkspolitie met een doelpunt van J. ,jl Goossens in zijn tegen De Linde niet am dan een 0-0 ge- utorijschool Saman akte zijn eerste punt trijd tegen G.T.I uit B. de Burger lfs op voorsprong, jnesaal zorgde voor tand. Het team van ijf Goossens stelde tweede wedstrijd nu kwam het tegen t verder dan een 1-1 G. Kindt scoorde ssens maar F. Totté >01' de gelijkmaker, i van de gemeente d opnieuw een goede rijschool Saman met rslaan, W. Everaert ■oor het winnende De derde wedstrijd issens met een 1-0 ing af te sluiten. L. gde voor een beslis- lpunt. De gemeente n zich toen al bijna noemen van het toer- ït het versloeg op zijn r.I. uit Terneuzen met was R. Neefs die twee schoot. Helem aal be was de wedstrijd - Gemeente Hulst, uiteindelijk H. van de lie de gemeente Hulst vinst bezorgde. Tegen kwam de gemeentet er dan de 0, maar toen winnaar al bekend, d: 1. gemeente Hulst punten 5-0, 2. Bouw- Goossens Klooster- f6, doelpunten 4-2, 3. Kloosterzande 5-6, ddelde 4-2, 4. Rijks- 5-3, doelgemiddelde ijschool Saman Hulst ilgemiddelde 3-6 (na ippen), 6. G.T.I. Ter- 5-13, doelgemiddelde joruitzichten voor don- J en vrijdag, opgesteld •het KNMI op dinsdag om Juut: Af en toe buien. Iets per iersvooruitzichten in cij- »ver Nederland. >ordonderdag: aantal uren lot 4; min. temp.: om- ts 2 graden; max. temp.: (reeks 7 graden; kans op Iclroge periode van min- s i2 uur: 70 procent; kans ^geheeldroog etmaal: 30 Pjr vrijdag: aantal uren tot 4; min. temp.: om waden; max. temp.: s 6 graden; kans op ,.,-i periode van min st uur: 50 procent; kans geheel droog etmaal: 20 "s anz 275 min 1, Rhein- b ,lmm 3> Püttersdorf s 15. Maxau 409 plus 2, I J'4 mm 5, Mann- tlus9iPiJis 12> Steinbach |'us,£.Mamz 294 min 14, lit in! min 12> Kaub 212 Trier 317 min 10, Ko- ,s'i ,mm 19, Keulen 256 IÓj7^0rï„435 min 5, Lo- I lnii Panner dense W12"n1 1n' NiimeSen l, °P 932 min liter 490 min 18- tv», o min 10' «r-bpooldersluis 103 Monsin 5434 min 26> [m? J936 min 32, Be- foo, P'us 2, Grave bene- j e Sluis 507 plus 7_ donderdag 22 jan. P' I.i9°P Zoom Veert reizen P'hgen r"eldinge Hij vond dat de belangen van de regio's zo ver uiteen kunnen lopen dat behandeling ervan door een centrale instantie al leen maar nadelen oplevert. Bovendien werkt de instelling van zo'n commissie alleen maar kostenverhogend. De heer De Vos zei de voorkeur te (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN - „Eerst zul len er een paar naar het kerk hof gedragen moeten worden voordat passende maatregelen genomen worden. Ik zie daarom ook liever verkeers lichten". Dit zei gisteren de heer J. van de Voorde in de vergadering van de Zeeuwsch-Vlaamse Kamer van Koophandel over het kruispunt Heille/Sluis. Volgens de heer Van de Voorde, hierin bijgevallen door de heer J. Barendregt zul len er op dit kruispunt nog meer verkeersdoden vallen. Hij noemde de thans genomen maatregelen, borden en waar- schuwingslichten onvoldoen de. Voorzitter F. de Vos wees erop dat het gemeentebestuur van Sluis had laten weten te vreden over de thans genomen voorzieningen te zijn. Voor de heer J. Martinet reden op te merken dat op de gevaarlijke kruispunten in de rondweg om Hulst - waar sinds enige tijd verkeerslichten staan - meer gevaar ontstond toen reeds meer borden en waarschu- wingslichten. „Wij zullen de zaak in de gaten blijven hou den", beloofde de heer De Vos. geven aan een goede samen werking tussen de beide ka mers van koophandel in Zee land. Overigens is die samen werking wettelijk voorge schreven. De samenstelling van de kamers van koophandel moet volgens de heer De Vos een af spiegeling zijn van het be drijfsleven. Hij zag de nood zaak er niet van in om onaf hankelijke deskundigen aan de kamers toe te voegen. Die des kundigen komen in een be perkte regio meestal van de overheidsinstellingen. De vraag is dan of deze mensen zich onafhaneklijk kunnen op stellen en bovendien zou hier mee de kamer met politieke in vloeden gevonfronteerd kun nen worden. Een daarvoor voelde de heer De Vos hele maal niets. Somber liet de heer De Vos zich uit over de economische situatie van dit moment. Vol gens hem is het bedrijfsleven nu meer dan ooit gebaat bij een drastische afremming van de kostenstijgingen. Allerminst tevreden was de heer De Vos over het regeringsbeleid. „Door de nu genomen rege ringsmaatregelen op het ge bied van de lonen, die slechts een tijdelijk karakter hebben, ontbreekt de zekerheid over de ontwikkeling in het tweede halfjaar, waardoor geen be- leidskoersen kunnen worden uitgezet", aldus de heer De Vos. Een goede samenwerking tussen werkgevers en werk nemers achtte de voorzitter onmisbaar voor het herstel van de conjunctuur. Voor Zeeuwsch-Vlaanderen signaleerde de heer De Vos in een overzicht van 1975 een stijging van de werkloosheid en een verslechtering van de (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN Tijdens de gisteren gehouden algemene vergadering van de Kamer van Koophandel voor Zeeuws- Vlaanderen heeft vicevoorzit- ter P. van de Plas zijn ongenoe gen uitgesproken over de veer diensten tijdens het weekein de. Hij wees erop dat o.m. op „derde Kerstdag" en nieuw jaarsdag slechts een- uurdiensten op Breskens- Vlissingen waren ingezet, wat aanleiding gaf tot behoorlijke wachttijden. „De veerpleinen stonden vol en ik heb mensen gesproken die al bij al drie uur op de veerponten hebben moe ten wachten. En dat om even in het ziekenhuis een bezoekje af te leggen", zo zei hij. De verbindingen over de Westerschelde kwamen ook ter sprake toen voorzitter F. de Vos zijn teleurstelling uitsprak over het uitblijven van een ka binetsbeslissing over de Vaste Oeververbinding Wester schelde. „Dat is een ernstige zaak. Hiermee wordt Zeeuws-Vlaanderen geen dienst verleend. Uitstel doet afbreuk aan de evenwichtige ontwikkeling van ons gebiecr', zo zei de heer De Vos. positie van het bedrijfsleven. Toch waren er in 1975 nog wel enkele lichtpunten. In dit ver band noemde de heer De Vos de grotere belangstelling van de Finnen voor verschepen via de haven van Terneuzen, de uitbreiding van de havenac commodatie in Terneuzen, het feit dat eind 1975 een nieuwe investeringspremieregeling voor Terneuzen van kracht werd e.d. Die nieuwe regeling geldt voor bedrijfsvestigingen van meer dan plaatselijke en re gionale betekenis, dat zulke bedrijven er komen acht de heer De Vos van groot belang. In dit verband zei hij: „Juist op wat langere termijn zal de ontwikkeling van het loonpeil zodanig blijken te zijn dat al leen hoogwaardige industrie kan meekomen. Dat alleen groei in de dienstensectoren gezocht moet worden is een utopie. Het bestrijden van die mening acht ik verspilde tijd". Jammer vond de heer De Vos het dat het ontwerp- streekplan voor Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen nog niet klaar is. „Het ontbreken van dit plan heeft een rem mende invloed op de ontwikke ling van Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen", zo stelde hij. Vercler reageerde de voorzitter nog tegen een mogelijke invoe ring van winkelsluiting op de zaterdagmiddag. Als dat gebe urt, dan gaan er volgens de heer De Vos in plaatsen als Sluis, Oostburg, Axel, Sas van Gent en Hulst heel wat winkels dicht. (Van een onzer verslaggevers) SAS VAN GENT - De wo ningbouwvereniging „Sas van Gent-Vooruit" te Sas van Gent voelt zich overrompeld door de klachten van de bewoners van de renovatiebuurt, Burge meester Hoefnagelstraat en de Wite Wijk. In een schrijven aan de bewoners zegt de woning bouwvereniging de klachten te gaan onderzoeken. De brief aan de bewoners valt een dezer dagen in de bus. Het is een korte reactie op klachten van zesentwintig be woners over achterstallig on derhoud in hun woningen. In hun klacht dreigden de bewo ners met een rechtsgeding. Volgens de woningbouwver eniging zijn de klachten over het achterstallig onderhoud nog niet eerder door de bewo ners aangemeld. De technische dienst van de vereniging gaat de genoemde gebreken aan de woningen controleren. 6.41-18.41 5.43-18.10 5.13-17.38 7.07-19.29 (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG-Op het bu reau van de Zeeuwse provin ciale vereniging voor vreemde lingenverkeer (V.V.V.) heeft men op dit moment alle han den nodig om de vakantieboe kingen te verwerken. De be langstelling voor een vakantie in Zeeland is in de eerste helft van deze maand al bijzonder groot gebleken. Een dergelijke grote drukte in deze tijd van het jaar heb ik nog niet meegemaakt, zo ver klaarde gisteren desgevraagd direkteur J. de Regt van de Zeeuwse provinciale V.V.V. Vooral de laatste paar dagen is er een sterke opleving vastges teld bij de V.V.V in het, aantal aanvragen en boekingen voor een vakantie in Zeeland. De heer de Regt kon echter nog niet zeggen of het speciale car navalsarrangement hiervan de oorzaak is. Naar zijn oordeel is het nog een beetje aan de vroege kant voor de carnavals reserveringen. De meeste reserveringen van dit moment zijn voor het zo- merhoogseizoen. „In de piek van het hoogseizoen wordt de spoeling helaas wat dunner", aldus V.V.V.-direkteur De Regt. Buiten het hoogseizoen loopt de zaak ook reeds voller, maar nog niet vol. Een van de oorzaken van de grote drukte van dit moment is volgens de heer De Regt toch wel het feit, dat de V.V.V. „heerlijk op tijd" was met haar aanbiedingsgids. Maar in het algemeen boeken de mensen voor hun vakantie steeds vroeger, aldus de heer De Regt. Dat steeds vroeger re serveren geldt met name voor het zomerhoogseizoen. Toch wil de beer De Regt uit de drukte van dit moment niet concluderen, dat het dit jaar in Zeeland met de vakanties drukker zal worden dan vorige jaren. Of de mensen gezien de laatste mooie zomer eerder ge neigd zijn in eigen land te blij ven, valt volgens de heer De Regt ook niet hard te maken. zeeuws weK Vlotvaarder Raonl de Boel uit Gent wil Nederlander worden. Na zijn avontuur lijke tocht met de Antwerpe naar Oerlemans, op het vlot over de Atlantische oceaan, nu ongeveer een jaar geleden, werd hij weer chauffeur bij een bestelfirma in Gent. Na een jaar vaste grond onder de voeten heeft hij echter weer heimwee naar zijn vroegere leven als matroos. Het zelfde heimwee naar zee dat hem deed besluiten Oerlemans te helpen bij de bouw van zijn vaartuig en het waagstuk met hem en de Marokkan Hassan mee te maken. De moeilijkheid voor Ra- oul is echter dat hij in de z.g.n. „pool der zeelieden" afgeschreven is omdat hij enkele jaren officieel niet meer gevaren heeft. Onder tussen is hij 36 jaar gewor den, juist één jaar te oud om in België nog opnieuw aanv aard te worden als matroos. Met andere woorden in Be lgië kan hij onmogelijk nog op een schip aanmonsteren. Daarom wil hij uitwijken naar Nederland waar daar voor geen leeftijdsgrens be staat. „Er staan daar echter zo'n 600 mensen op de wacht lijst, zodat het nog wel even zal duren vooraleer ik daar het dek onder mijn voeten heb", vreest hij. i Raoul de Boel met Oerlemans en Hassan op het vlot in februari 1975. Op 10 en 11 juli is het feest bij de Royal Yacht Club de Belgique in Antwerpen. Op die dagen viert deze water sportvereniging het 125- jarig bestaan. Ter gelegen heid van het jubileum zijn er op de Schelde bij Antwerpen flink wat watersportaktivi- teiten gepland. Hoogtepunt van het hele feestprogramma is ongetwijfeld het admiraal- zeilen met naar schatting zo'n tweehonderd ronde- er, platbodemjachten, alle inge schreven bij de Nederlandse Stichting Stamboek Ronde- en Platbodemjachten. Om een beetje in de stijl te blijven zet de RYCB ook een ouder wets spiegelgevecht op touw, een spektakel zonder weerga. De RYCB telt achthonderd leden. De vereniging is de op een na oudste zeilvereniging van België. Alleen de Royal Yachtclub Oostende is nog een tikkeltje „grijzer". Deze club werd in 1847 opgericht, de RYCB in 1851. Het jubileum van de RYCB wordt voorafgegaan door de viering van het 125-jarig be staan de Koninklijke Roei en Zeilvereniging „De Maas", op 26 en 27 juni. Tij dens deze dagen vindt in Dordrecht een eerste optre den van de Stamboek-vloot plaats. De hele club van oud-Hollandse schepen zakt vervolgens de Zeeuwse stro men af, via de Westerschelde richting Antwerpen, voor een tweede uitgave van het admi- raalzeilen op de rede van Antwerpen. Het admiraalzeilen is een zeemansgewoonte van Hol landse oorsprong. Al in de twaalfde eeuw voeren Neder landse schippers „in admi raalschap", weliswaar toen nog op eigen initiatief. Het admiraalzeilen, opvaren in gesloten collonne, was een zeer praktisch afweermiddel aanvallen van zeerovers en vijandelijke vloten. Meestal kreeg een van de schippers van zo'n „peloton" handel schepen de leiding. Hij moest zich goed van zijn leider- staak kwijten. Deed hij dat niet, dan liep hij zelfs de kans om schadevergoeding aan collega-schippers te moeten betalen. In latere eeuwen, tijdens de bloeijaren van de-Oost- en West-Indische Compagnie werd het zeilen „in admi raalschap" door de hoogmo gende heren als bindend voorgeschreven. Dat gebe urde dan onder leiding van een viertal admiraals, die met hun eigen schepen, twee aan twee, kop en staart van de vloot moesten bescher men. Niemand van de schip pers mocht zich aan de plicht van het gezamenlijk opzeilen onttrekken. In latere tijden werd de nood een deugd en het admiraalzeilen een soort volksvermaak, dat gewoon lijk één keer per jaar op het IJ en de Amstel bij Amsterdam plaatsvond. Het admiraalzeilen is door de Stichting Stamboek Ronde- en Platbodemjachten in haar oude glorie hersteld. Zelfs de oude reglementen en de vlagvoering is uit de kast opgediept. Ter gelegenheid van het jubileum van de RYCB gaat het op het Steen bij Antwerpen ook flink knallen. Dat gebeurt bij het spiegelgevecht, dat op zater dagavond 10 juli op het pro gramma staat. Aan deze nep- zeeslag verlenen alle Ant werpse havendiensten hun medewerking. De door de Nederlander Ben Ter Eist opgerichte stu dio Skoop pakt eind januari in Gent weer uit met een in ternationaal filmfestival. In één week, van 23 tot 29 ja nuari wordt een dertigtal films vertoond, in twee ver schillende bioscopen met een frequentie van soms vijf rol prenten per avond. Het zal er dan ook op neerkomen dat de belangstellenden een keuze maken uit het overladen pro gramma. Overigens biedt het film festival wel afwisseling. Er worden films vertoond uit Canada, de Verenigde Sta ten, Frankrijk, Engeland, en Japan. Oude films, (zoals The Son of the Sheik, de aller laatste film waarin de legen darische Rudolf Valentino optreedt), nieuwe films, zoals de Franse Les Noces de Ca ryl, die zijn wereldpremière beleeft, erotische fUms (my Very Private Eros, Japan), •O politieke films (Last Grave at Dimbas, clandestien opge nomen in Zuid-Afrika) en andere. Het gaat het meestal om produkten die wel een grote artistieke waarde hebben maar die toevallig -of niet toevallig?- geen kans kresen in België in roulatie te Ro men. Vast staat dat het van veel films de laatste keer zal zijn dat ze vertoond worden. Daaronder is te vermelden Deep Throat (USA), die door meer dan 25 miljoen Ameri kanen werd gezien, of Bad lands (USA, gebaseerd op een waar gebeuren en waar bij een jong paar tien mensen vermoordt). De vertoningen van dit derde internationaal filmge- beuren, zoals de manifestatie officieel heet, hebben plaats in de zalen Studio Skoop en cinema Select. Voor inlich tingen of reservaties zich wenden tot Studio Skoop, Van Artveldeplein, Gent, tel. 09-3291234948. Van 1976 tot 1982 zal Gen1 de grootste stad van België zijn, althans wat betreft het aantal inwoners. Deze pro motie is te danken aan de sa menvoeging van gemeenten, die nu in België zijn beslag zal krijgen. Gent wordt daarbij uitgebreid met de tien randgemeenten en krijgt meteen een bevolking van 250.000 inwoners. De agglomeraties Antwer pen en Brussel worden bij de samenvoeging buiten be schouwing gelaten. Laatst genoemde stad vormt in de Belgische politiek sinds lang een heet hangijzer, en in Antwerpen wacht men liever met samengaan tot in 1982. Dan wordt de metropool de grootste stad van Belgi',' met bijna 400.000 inwoners. De toename van het aantal inwoners in Gent heeft ook zijn weerslag op de gemeen teraad. Het aantal schepenen wordt verhoogd van acht tot tien; het aantal raadsleden van 41 tot 53. Door de herstructurering van gemeenten wordt het aantal gemeenten in België drastisch verminderd. In de kanaalzone blijven Wachte- beke, Zelzate en Moerbeke hun eigen grenzen behouden. Ertvelde, Evergem en Slei- dinge worden samenge voegd, evenals Boekhoute, Bassevelde, Assenede en Oosteeklo, en Watervliet, Waterland-Oodeman, St- Laureins en St. Margriete. Het andere kleine grens- dorpje Middelburg, komt bij Maldegem. eindredactie: rein van der helm i !'i 1 I I i I i,l i i !ri I I I 1 '5 I 1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1976 | | pagina 3