I
Werklozen gratis „naar kantoor"
NEDERLANDERS
DOOR HALE
EEROPA MET
LUCHTCIRCUS
SPELEN
MET
BEHANG
Aïïon ii
Directeur A
GG en GD
onbekende
Publicitei
psychiatr
patiënt k
,lV
Prijsvoorbeeld:
2495.-
binnenland
buitenland
Uit de tijd
Amsterdam
7500 lampjes
Wild enthousiast ook, omdat Mondileder, waar
kwaliteit, stijl en komfort onbetwist aan de top
staan, toch kans ziet om zoiets goeds vaak
voor verrassend gunstige prijzen te leverea
Deze zonnige zithoek met de natuurlijke
warmte en waardigheid van zacht, soepel rund-
Ieder, komt kompleet als 2- en 3-zits formatie
op niet meer dan
Te bezitten:
dagelijks 9-18 uur
vrijdags 9-21 uur
zondags gesloten
in
Oisterwiik N.Br.
„Interieurcentrum Insaid"
Heusdensebaan 50
WIJZIGING SEU
ZATERDAG 22 FEBRUARI 1975
12
DOETINCHEM (ANP)
Een groep werkloze hoofdar
beiders uit Doetinchem en om
geving gaat dagelijks „naar
kantoor" en houdt zich bezig
met project-ontwikkeling.
Plannen voor de restauratie
van oude gebouwen werden
besteksklaar gemaakt, men
onderzoekt een bestemming
voor die gebouwen en bekijkt
de exploitatiemogelijkheden.
Voor die arbeid wordt geen
club-Doetinchem de stichting
„Leo Linter" op met het doel
mensen die buiten hun schuld
honorarium berekend. De
werklozen willen door het
werk alleen „in conditie bln-
ven".
Vorig jaar richtte de Lions-
werkloos zijn geworden en
niet opgewassen waren tegen
het gedwongen nietsdoen, zin
vol werk te laten doen. Na
een half jaar experimenteren
is men tot de slotsom geko
men, dat de stichting aan het
doel beantwoordt.
Een aantal werklozen, dat
na ontslag onzeker en zonder
zelfvertrouwen was geworden
en psychische problemen bij
sollicitaties ondervond, heeft
inmiddels weer werk kunnen
vinden.
Dit voor ons land unieke
experiment zal in de komende
tijd navolging vinden in ande
re delen van het land.
De stichting houdt zich op
het ogenblik bezig met de ont
wikkeling van de restauratie
van de stadsgevangenis in
Doetinchem, met het renove
ren van een oude herberg ch
de stichting van een vakantie
centrum voor lichamelijke ge
handicapten.
(Van onze correspondent)
ROME „Over een paar weken gaat ons vliegend circus
weer op reis. Half Europa door, of liever gezegd, er over
heen. Dan bezorgen we miljoenen mensen weer een halve
stijve nek van het omhoog kijken".
Ton v. d. Schuyt gluurt over zijn zonnebril naar de „blimp"
het luchtschip dat zilver-glanzend, lichtwiegend in de wind
op zijn Italiaanse thuisbasis staat. Op een grote wei met
een reusachtige hangar en een futuristisch stations-kantoor-
gebouwtje.
Ton v. d. Schuyt afkom
stig uit Bussum en enorm
trots op zijn enkele weken
geleden in Rome geboren
dochtertje Annemarieke is
een van de drie Nederlanders
die deel uit maken van de 23
man tellende, zeer internatio
naal samengestelde staf die
bij het Europese luchtschip
van Goodyear hoort. Deze
firma heeft in Europa een
luchtschip en in Amerika drie
zulke kolossen permanent in
dienst en in de lucht, tijdens
een overvol jaarprogramma.
De wintermaanden is de
„Europa N2A" gestationeerd
op de Italiaanse basis bij Ca
pena, zo'n dertig kilometer
noordelijk van Rome. De
warme helft van het jaar
zwerft de ..Europa" door de
Europese luchtruimen, ver
schijnend en desgewenst as
sisterend bij tal van niet-
commerciële activiteiten, bij
grote sportevenementen, bij
luchtvaartexposities.
Tom v.d. Schuyt woont vlak
bij de basis: „Ik moet op de
fiets heen en weer kunnen,
geen gelazer met de auto in
dit krankzinnige verkeer".
En voor hem is het alsof 'ie
door een Hollandse polder
fietst.
De tweede Nederlander in de
technische onderhoudsploeg
is de jonge Eindhovenaar
Ge* van Maarseveen. Hij
heeft de Autoschool in Drie
bergen doorlopen, kwam
daarna bij Goodyear terecht
en verblijft nu al ruim an
derhalf jaar in Italië, samen
met zijn uit Waalre afkom
stige verloofde Henriëtte Stal
len die nog enige tijd in
Veldhoven voor de klas heeft
gestaan.
Administratief-organisato-
risch is tenslotte Leen v.d.
Boogerd uit Rotterdam als
derde Nederlander in de staf
actief. Hij heeft een aantal
jaren als hofmeester bij de
KLM gevlogen, maar was
daar langzamerhand op uit
gekeken. „Bovendien is het
door de strakke werksche
ma's lang niet meer dat ro
mantische vak wat het tijden
terug toch wel geweest moet
zijn".
Elk op hun eigen manier zijn
deze drie zeker tussen de
Italianen nuchtere Neder
landers verkikkerd op „hun
blimp".Ze spreken zelden of
nooit van luchtschip of zep
pelin, maar gebruiken het
Amerikaanse woord daar-
jor. Zeker in een tijd van
Starfighters, Jumbo's en
Concordes lijkt een lucht
schip hopeloos uit de tijd. En
tóch blijven ze vliegen als
trotse enkelingen.
Goodyear heeft een traditie
op het gebied van zeppelin-
bouw. Sins 1917 heeft de
luchtvaartafdeling van het
bedrijf er ruim 300 gecon
strueerd. In de beide wereld
oorlogen hebben ze een ac
tieve ro' gespeeld. Het Ame
rikaanse leger dankte de
luchtschepen al in 1930 af,
maar de marine daarentegen
heeft de luchtschepen tot
1962 in dienst gehad.
De „Europa" is een betrek-
keliik nieuw exemplaar. In
1972 afgeleverd via de En
gelse vestiging van Goodvear.
Het luchtschip is ze«tig
metvr lang, twintig meter
hoog. De cabine plaatsbie
dend aan zes personen plus
de (enige) piloot is zeven
meter lang. Twee zes-cilin
der Continental-motoren van
210 pk elk kunnen het lucht
schip een snelheid van maxi
maal 80 kilometer per uur
bezorgen. De kruissnelheid
ligt tegen de 60 kilometer
per uur. Er kan 800 kilome
ter gevlogen worden zonder
bijtanken op de gebruikelij
ke hoogte van 1000 meter
Maar als het moet kan de
„Europa" tot 3000 meter
klimmen.
De „Europa" is op de eerste
plaats een reclame-object: de
firmanaam staat niet voor
i
De model-Zeppelin (links) en het luchtschip van Goodyear (rechts)
niets op de zilveren buiten-
wand.„Maar we werken gra
tis mee aan tal van niet-
commerciële evenementen en
onderzoekingen. Bijvoorbeeld
op het gebied van luchtver
ontreiniging", aldus public-
relationsman Heath. Op de
komende zomertoernee zal
het luchtschip bij het Duitse
Kassei ingeschakeld worden
bij de peilingen voor de bes
te lokatie voor een nieuw te
bouwen televisiemast.
Bij diverse sportevenemen
ten wordt het luchtschip in
geschakeld bij tv-reportages.
„We hebben een Philips-
kleurencamerainstallatie,
Vanuit een luchtschip is het
wel nonderd keer stabieler
en rustiger werken dan bij
voorbeeld vanuit een heli
kopter". In de zomer zal de
„Europa" ook Nederland aan
doen. „We gaan boven Am
sterdam vliegen en we han
gen Ook boven de Grote
Prijs van Zandvoort", vertelt
Ger van Maarseveen.
Spectaculair zijn de „dvotid-
vöörstellingen" van het
luchtschip. Aan weerszijden
van de buitenwand zijn in
totaal meer dan 7500 lampjes
aangebracht, via 125 km ka
bel verbonden met een com
puter-bestuurde tape-instal
latie. In wit, rood, groen,
blauw en geel kunnen woor
den, cijfers, bewegende fan
tasiefiguren en simpele pop
petjes, huisjes, boompjes en
beestjes worden geprojec
teerd. Op die manier worden
suggestieve boodschappen
uitgezonden, die op anderhal
ve kilometer afstand goed
zichtbaar zijn. Boodschappen
die betrekking hebben op de
bloedtransfusiedienst van het
Rode Kruis, op het gevaar
van rook- en alcoholversla
ving, tips voor een veiliger
verkeer, voor natuurbehoud.
Het luchtschip is tijdens de
24 uurrace van Le Mans bij-
voorbeeld's nachts een soort
vliegend scorebord, via dit
lichtspel kan voortdurend de
stand worden geprojecteerd.
Een week of wat geleden
heeft de complete staf van
de basis Capena urenlang ge
boeid gekeken naar de ver
richtingen van de 20-jarige
technische student Andres
Gasser uit Zürieh. Ze noem
den hem bijna vertederd
„die gekke Zwitser", maar er
klonk geen greintje minach
ting in door. Integendeel, de
ze luchtschipspecialisten wa
ren vol bewondering voor
wat de jonge Andres in el
kaar geknutseld had.
In ruim 400 werkuren en
met de nodige Zwitserse
franken heeft deze stu
dent een bijna 7 meter lange
model-zeppelin gebouwd,
met een inhoud van bijna
3000 liter en een totaalge
wicht van 35 kilo. Het bij
zonder fraaie model is radio
grafisch, dus vanaf de grond,
te besturen, net zoals vlieg
tuigmodelletjes, miniatuurbo-
ten en auto's.
Volgens Andres zou het de
enige zeppelin-op-schaa! zijn
in Europa die zo bestuurd
wordt. Het enorm wendbare
luchtschip kan een snelheid
van ruim 20 kilometer per
uur bereiken. Elektromotor -
tjes en batterijen drijven
kleine propellors aan waar
mee deze „Graf Zeppelin
vooruit komt. Het blinkend
omhulsel is van gemetalli
seerd plasticfolie van 0.03
mm „dikte". Er komt verder
geen frame-werk aan te pas.
Het enige waar de Goodyear-
specialisen met duidelijk
gefronste wenkbrauwen naar
keken, was de grote cilinder
met het brandbare hydro-
geengas, waarmee Andres
Gasser zijn model vult.
Want dat is bijna lijnrecht in
baar heliumgas waarmee de
tegenstelling met de bijna
6000 kubieke meter ontarand-
Europa" gevuld is.
FRANS WTJNANDS
Er zal de komende tijd toch
wel weer heel afbehangen
worden, als straks na twee
echte dreiginkjes van toch nog
een streng nawintertje einde
lijk het echte voorjaar hele
maal losbarst. Behang kiezen
is een moeilijk karwei gewor
den en niemand kan je er
eigenlijk afdoende bij helpen,
want het is een kwestie van
strikt persoonlijke smaak.
Dat het kiezen zo moeilijk
is, komt door de onafzienbare
hoeveelheid soorten, dessins
en kleuren. Een goed gesor
teerde behanwinkelier heeft
behalve een winkel vol rollen
ook nog eens een torenhoge
stapel stalenboeken. Daar kun
je wel een dag in bladeren. En
dan weet je het helemaal niet
meer....
Toch wel leuk werk dat uit
zoeken. De modernste stalen
boeken zijn trouwens toch wel
zo opgezet, dat ze het kiezen
een beetje richting geven.
Kijk b.v. eens in een stalen-
boek van een van die behang-
specialisten die bij liet behang
ook bijpassende gordijnstof le
veren. Bij een aantal dessins
hebben ze gordijnen laten ont
werpen die qua kleuren en
patronen erg mooi aansluiten.
Soms vindt men daarbij exact
hetzelfde dessin van het be
hang terug, soms ook een
knappe variant daarop.
In een aantal speciale wo-
ningdecoratic-winkels vindt
men stalenboeken die naast
het bijgeleverde gordijnenma
teriaal ook suggesties geven
voor bijpassende gordijnstof,
wat structuur en kleur betreft,
en daarbij dan ook nog een
niet te groot aantal kleuren-
aanduidingen voro verf. Als
u gaat behangen, en het inte
rieur moet ook nog verder op
geknapt worden, dan geeft dit
stalenboek een totaal-advies,
zoals een binnenhuisarchitect
zou geven.
We signaleren nog even
twee aardige behang-grapjes
van een der grote Nederlandse
behangfabrikanten. Die heeft
een „speelbehang" gelanceerd.
Dat is slechts in één dessin en
in niet meer dan vier kleuren
verkrijgbaar.
Maar daarmee kun je JU
meer dan tien verschili,,.
effecten bereiken. Ovet I
behang loopt een scbj
streep. En die kan om te
ginnen al in verschili,,'
richtingen geplakt ww,;
Wie durf bezit, zet et
schaar in, en knipt de baj,'
blokken, om dan weer (1
groter aantal variatiemoge],
heden over te houden. (I
een behangetje voor J
die met het plakwerk al
geen moeite meer hebben,,
die willen laten zien wai
kunnen.
Van dezelfde fabriek IgJ
een speelbehang voor de )u
derkamer. Het heeft een
troon van vrij grote ova],|
waarin harlekijnfiguren
afgebeeld. Bij elke rol krijj)
een losse harlekijn, waan,
de ledematen en andere i
derdelen zijn voorgestanst.
Ergens op een plaate, |J
boven het ledikantje, knip
dan uit de baan zo'n o\s
weg, en daarin bevestig je
echte harlekijn. Een toum
eraan en je hebt „levend"
hang.
Tenslotte een misschlel
overbodige raad: als u
behangen, neem dan de moei
het Oude behang eraf te i
ken of te stomen. En maild
putjes, puistjes en scheuren if
de muur glad. Het kost «J
moeite extra, maar het woj
er wel een heel stuk mooin|
door!
(ADVERTENTIE)
Er gaan trilde verhalen
Wild enthousiaste en opgetogen verhalen over
de unieke kollektie leren zitmeubelen van
Nederlands grootste ieerspecialist, Mondileder.
Moet u gezien hebben!
Td
M3
(Van onze correspondent)
TEL Avrv De Israë
schc minister Allon van bu:
tenlandse zaken heeft in
Knesseth, het parlement, ei
stig gewaarschuwd voor
politieke gevolgen van de ui
breiding van de Arabisch
economische boycot van Isra
tot joodse banken in We:
Europa en de V.S.
In een emotioneel door d
rechtse Likoed-partij aange
spannen debat over dez
kwestie, waarin herinner:
werd aan de stelselmatige wij
Lubl
AMSTERDAM Een on
bekende „fanaticus" die vol
gens het slachtoffer zelf goed
thuis moet zijn in de medische
wereld, treitert met het opge
ven van valse bestellingen al
sinds juni van het vorig jaar
de directeur van de Amster
damse GG en GD, dr. J. Allema
Bij diens gezin in Buitenvel-
dert worden vrijwel dagelijks
gebruiksvoorwerpen, boeken
en tijdschriften bezorgd, die hij
zelf helemaal niet heeft be
steld, maar waarvoor hem wel
de rekening wordt gepresen
teerd. Het blijkt dan dat zijn
onbekende vijand deze order
plaatst op bestelformulieren,
die als drukwerk huis aan huis
in de bus worden geworpen of
in dagbladen staan afgedrukt.
Ze zijn steeds met een typema
chine ingevuld op naam van
dr. Allema.
„Het is het ergste voor mijn
vrouw", aldus de GGD-direc-
teur. „Zij krijgt al die bizarre
bestellingen als ik niet thuis
ben. Ik had gehoopt, dat deze
fanaticus er op den duur wel
genoeg van zou krijgen, doch
hij gaat er nu al maandenlang
mee door. Het is voor de fir
ma's die mij hun bestellingen
op het dak sturen een strop,
want ik betaal natuurlijk niets
aangezien ik niets besteld heb.
Alle voorwerpen worden dus
weer mee teruggegeven en
voor de gemaakte kosten
en de onschuldige firma's op".
Dr. Allema krijgt niet alleen
gebruiksvoorwerpen, doch ook
abonnementen op zijn dak ge
stuurd. „Zo ontvang ik nu al
drie TROS-Kompassen en alle
UTRECHT (ANP) De ve
ie publiciteit van de laatste
laren over de psychiatrie heeft
geleid tot een kritischer, meer
zelfbewuste houding bij pa-
tiénten en cliënten. De patiën
ten tonen een toenemende
angst voor de psychiatrische
inrichting en voor medicijnen,
z» vragen meer naar gespreks
therapie en ambulante hulp.
De publiciteit heeft ook min
der vertrouwen in en minder
zeltvertrouwen bij de psychia
ter tot gevolg.
Dit blijkt uit de antwoorden
°P een „rondvraag" van de
werkgroep publiciteit van de
Nederlandse Vereniging voor
Psychiatrie onder de 900 leden
van deze vereniging. Er kwa
men 174 antwoorden binnen.
van de psychiaters oordeel-
de 65 procent overwegend of
jfeer positief over de publici
teit, 25 procent even positief
a's negatief en 12 procent
verwegend of zeer negatief.
De argumenten van de posi-
iet reagerende psychiateis
aren onder meer. dat kritiek
et werk ten goede komt, dat
Psychiater uit zijn ivoren
wordt gehaald en dat de
Patiënt het hulp vragen gewo-
den min<*er Ȑek" gaaf vin"
A Psychiaters die niet zo
eeiukkig Zijn met de publici-
i', zijn vooral getroffen door
lf„ ,?rotere twijfel aan hun
^digheid. Een enkeling
hvf aan> dat zlin zelfver-
„,!lwen daardoor ook wordt
°ndermijnd.
De
meer zelfbewuste hou-
yan het puibliek kost de
hèh s meer tijd om hun
opdeling toe te lichten en
teo ezwaren weg te nemen
"gewantrouwde" behan-
delingsvormen.
ni,K?n.van gevolgen van de
hftt die de psychiaters
trr, meest noemen is het wan-
m. jW?.n tegen het gebruik van
Vpr 'inen. Dat uit zich in
b6u '"Pep innter medicinale
,andelingsvormen, in een