Er zijn (nog) Zadkines te koop OOR EEN TOP TIEN KRUIDJE «OER ME pakket DELA vrij.. r Anke Sinnighe: „Emotionele mensen houden ervan" Helena Yglesias: Innerlijke revolutionaire vrijheid B alma-.., TJ. WIEGERSMA: ZADKINE MESEUM IN NEDERLAND? Begraven en kre onderwerpen, de rÉ Uit ijdschrift xpositie oek ota bene kelners opdiensters barman receptionisten en koks f 18,- p m2 ALLE HEIW ZATERDAG 1 FEBRUARI 1975 DE GIDS-9-10: Interessant dubbelnummer over het thema „tijd", geopend met een eerste aflevering van Norbert Ellas' essay over Tijd (relatieve au tonomie). D. van Arkel schrijft over de ontwikkeling en gevolgen van het westers t'-tobswustzijn. E. van Waal wijk van Doorn noemt De ver- liandschapte tijd van Lévi- Strauss een mythe; een mildldel van mensen om zich te ver zoenen met de logische onge rijmdheid van een leven. „Wij menen de tijd te hébben, maar hij heeft ons", zo betoogt R. Beerllng in De tijd, ons een zorg en W. Wertheim vraagt rich af: Gaan wij (nog) voor uit? - evolutie en revolutie opnieuw bezien. Herman Frese schrijft over leeftijd en de le vensloop, terwijl Herman van Gunsteren het beeft over Toe komsteters: tijdsperspectieven in de publieke planning. „De tijd wordt wel gedacht, maar bestaat niet", meent A. Gon- standse in Zaliöheid: het stil staan van de tijd. Anton Blok tenslotte schreef een beschou wing over begrip en waarde ring voor literair werk uit an dere tijden en culturen. Het nummer brengt ook enkele ge dichten van Mulisoh uit zijn binnenkort te verschijnen bundel Tegenlicht (Gids, Beu- lingstr. 2, Amsterdam). tb SAMENSPEL-11: Apatie- Mptivatie is het motto voor dit nummer. Wat deze begrippen met de zogenaamde bioritmiek te maken hebben vertelt Jan V elzeboer. Ben Bos meent: Vormingstheater moet agres sief uitpakken en Troóne Krey- fcamp: Apatie eist solidariteit tussen bevrijders en bevrij den. Hugo Brits bekruist de gedachte (in Herfsttij van de kunstparticipatie), diat politiek theater de functie van vlucht, heuvel vervult. Tenslotte een sociaal-psychologische ziens wijze op het onderwerp door Oene Wiegman en Erwin Sey- dél, met nadruk op de inhoud van zoigenaamd helpgedrag. (Samenspel, Zandpad 28, Maarssen). GEZELLIANA 1 t.m. 4: De ze vierdubbele aflevering is door J. de Muelenaert gevuld met een nader onderzoek naar Gezelles Confraternity, die de laatste tijd t.g.v. publifcaties wear in de belangstelling kwam. Hij heeft vooral de le denlijsten van dit (geheime?) Eucharistische Genootschap van Gezelle onderzocht, afge drukt en van kanttekeningen voorzien. Daarmee will hij nieuwe bronnen aandragen. Hij geeft toelichtingen bij de palmares en de daarbij beho rende leerlingen, alsmede ta bellen over dè confraternity- leden. (Gezelliana, Kapelsestr 222,2080 Kapellen-Belg.). ARTISTIEKE Rommel markt voor ieder, die op een of andere wijze bij theater, film of tv betrokken is, op 3 febr. in Mickery, Amster dam. LOUIS de Swart, schilderij en en John Verschuren, con structivist, exposeren van 1-24 februari in De Beyerd te Bre da. CREATIVITEITSCEN TRUM!, dat gedurende het hele jaar de traditie van de mani festaties Gouden Handen voort/zet, komt vanaf Pasen in 't voormalige kloostercomplex Don Rua te 's-Heerenberg. Af delingen voor ode-het-zelvers, uitvinders, kinderboerderij, handelsbeurs, prehistorische park en tuincentrum worden in het grote complex onderge bracht O René van Gerwen, goua ches, van 1 t.m. 28 februari in galerie Pepijn, Reigerstraat Breda. MAT Reynders, vormstruc turen en Lia Breed-Honhof, keramiek, exposeren t.m. 23 februari in galerie In de Drye Swaentjes te Oisterwijk. PETER Grimes, opera van Benjamin Britten, gaat vana vond in première bij KVO Antwerpen; verder nog op 7 en 9 februari. O KOFFIE-coneert (.gratis) In HBO-Sweelinckhuis Den Bosch, op 2 februari otn 12.00 uur d'oor duo Harsanyi (Bach, Schumann, Beethoven, Fauré en Popper). Dit Zadkine-beeld is te koop. „Dit Is de eerste verkoop tentoonstelling in Nederland, na de oorlog, met werk van Zadkine", vertelt Tjerk Wie- gersma in zijn kunsthandel Kasteel Deurne. Dat het ook wel eens de laatste zou kun nen zijn ligt voor de hand. Beelden van Zadkine worden steeds duurder en zijn moei lijk te koop. De naam Zadkine ls onverbrekelijk verbonden met die van de familie Wie- gersma. „Ieder familielid van ons heeft wel een paar Zadi- nes in huis", zegt Tjerks va der Pieter Wiegersma. „Dat hebben we te danken aan mijn vader". Eén van de vele kunstenaars, die Hendrik Wie gersma rond zich verzamelde was Ossip Zadkine, de in '68 overleden befaamde kunste naar, die juist in ons land zoveel populariteit hreeg- Zijn kleinzoon Tjerk reisde de we reld rond om nog een aantal beelden yan Zadkine te be machtigen; ook de weduwe van de beeldhouwer stond en kele werken af voor deze ver kooptentoonstelling. En dat is een zeldzaamheid, want, zo vertelt Tjerk, zij wil graag een Zadkine-museum oprich ten en verzamelt alles daartoe. Tjerk vraagt zich af of er in Nederland geen gemeente is, die de organisatie daarvan op zich zou willen nemen? Voor de meeste Nederlan ders is Zadkine nog identiek met zijn Monument voor een Verwoeste Stad in Rotterdam; in de wandeling met namen als Jan Gat e.d. voorzien. Maar ook andere plaatsen als Zumdert, Etten-Leur, Apel doorn, Arnhem hebben hun Zadikineplastieken; de meeste grote Nederlandse museums bezitten hem. Veel zit bjj par ticulieren, zegt Pieter. Voor Tjerk is het niet alleen de band met de faimilie Wie gersma, die hem inspireerde tot deze tentoonstelling. Na de dooi van Zadkine organiseerde Hendrik Wiegersma al direct een hommage voor zijn vriend met een Vrij uitvoerige ten toonstelling in Deurnes D.ng- huis („waar ik momenteel al leen voor sta, omdat conserva tor Allard met vervroegd pen sioen is", vertelt Pieter Wie- gefsma). Voor Tjerk past deze tentoonstelling in het zakelijk beleid van zijn kunsthandel, die zich met name richt op de laatste 100 jaar. Ik zie ook Van Dongens en een Dubuffet hamgen. Een bronzen harlekijn uit 1943 kocht hij voor deze tentoonstelling dan b.v. ook in New York. „In Japan wordt veel werk van Zadkine ver handeld?' weet hij. „Een ten toonstelling met zijn werk, daar onlangs gehouden, trok in drie weken tij'd 140.000 bezoe kers". De prijzen liegen er dan ook niet om. Is de grafiek nog geprijsd vanaf ongeveer f 600 tot f 2500, bij de beelden lo pen de prijzen vanaf f 25.000. Er hangen b.v. vier gouaches, litho, tekeningen (o.a. een voorstudie van de Apeldoornse Orpheus). Opvallend is het bronzen portret van Hendrik en Nel Wiegersma uit '31, dat eerder op de genoemde Zadki- ne-expositie te zien was. Van deze serene sculptuur bestaan drie exemplaren: één in de familie Wiegersma; één bij mevrouw Zadfeime en de derde 's nu te koop voor f 48.000,- Het interessante van deze tentoonstelling is, dat bijna al le periodes vertegenwoordigd zijn; vanaf 1913. Daar zijn b.v. een gepolijst bronzen Jeune Fille en een idem L'.oiseau d'or, met o.a. Brancussii-invloe- den- Je leert er Zadkine rui mer kennen dan met zijn na oorlogse beelden in ons land. De afgelopen zondag waren er dain ook ruim 300 kijkers, die niet allen beschikten over een portemonnee om een beeld mee naar huis te nemen. „Is dat ook Zadkine?", hoorde je dan". Het is opvallend hoeveel mensen in Zadkine geïnteres seerd zijn" zegt Pieter Wie gersma. „Ze lieten er hun zon dagse voetbalwedstrijd voor in de steek". Er hangt een schilderij Ma- ternité (f 26.000), waarvan je zou zweren: Otto van Rees heeft een woordje meegespro ken. Hendrik Wiegersma leer de Zadkine dan ook kennen via de Bessarabiër Moissy Ko- gan, die bij Otto van Rees op het „Klein Kasteel" van Deur ne woonde. Eén van de gewel dige stukken van deze exposi tie is La femme acoroupie, waarin Zadkine zijn pure vak manschap in steen, zoekend naar nieuwe vormen, heeft uitgekapt. Er is een bronzen centauer uit de 50-er ja'-en; een bronzen Diana uit de der tiger jaren; de violoncellist uit '48 (zie foto); kortom een re latief grote hoeveelheid repre sentatief werk. In een vitrine is wat doeu- mentatie-materiaal (brieven, foto's e.d.) bijeengebracht. „Als ik anekdotes over ons familiale contact met Zadkine zou moeten vertellen" zegt Pieter Wiegersma lachend, „Zou ik nog wel drie „Dorpen aan de Rivier" bunnen vol schrijven." Tot 10 februari. HENK EGBERS „Ik vind het zalig te kliede ren. Ik smijt verf op mijn papier. Loop er tien keer om heen. Dan zie ik wat." Anke Sinnighe-Ter Gast (65) ziet dan een feëriek wereldje, vol kleurrijke gedrochten en spet terende fantomen. Het worden schilderijen, die haar terug brengen naar het weitje van haar jeugd in Bloemendaal, waar zij echte elfen zag. De schilderijen komen op tentoon stellingen. '£e worden hoog ge prezen en misprijzend beke ken. De een ziet er alles in, de andere niets. Ze lokt tegen spraak uit, want ze is zelf een controversiële figuur. Ze weet het. Toch is het schilderen haar leven geworden. Sedert 1965. „Wat moet ik anders Op de stoel gaan zitten, pijn lijden?". Ze is gehandicapt. Door schilderen en tentoon stellen ontmoet ze mensen. „Vind ik gezellig. Dat is span nend Ik ken nu heel wat mensen omdat ik zo klets." In de kantine van de Hero-fa- brieken (weer een bedrijf, dat kunst in haar produktie stopt) heeft ze gedurende de maand februari een aantal van haar feërieke schilderijen opgehan gen, die gedurende de werk dagen van 94 uur door ie dereen te bekijken zijn. Het is haar zestiende tentoonstelling. En weer zullen er kleurgevoe- lige mensen met fantasie op afkomen, die getroffen worden door de grillige taferelen, ter wijl anderen het misschien niet zien zitten. Maar onge twijfeld zal Anke Sinnighe, de echtgenote van de sagen-fi guur Jaques Sinnighe, weer een aantal mensen ontmoeten in haar droomlandschappen. „Ik heb wel geleefd", vind ze zelf. De oorlog komt weer boven en het proces Anneke Beekman, waarbij ze getuige was. Het schrijven van kin dergedichtjes o.a. voor de KRO en het spelen van sagen met kinderen. Bij het maken van de décors merkte ze, dat ze niet kon schilderen. Op ad vies van de schilder Louis de Swart ging ze naar de avond cursus van St- Joost. Drie jaar lang. „Ik kan nog niet goed tekekenen", zegt ze „Modelte- fcenen gaat wel". Het liefst werkt ze met waterverf. „Daar kan ik bij blijven zitten. Van sommige dingen zie ik, dat ze goed zijn". Maar bladerend in haar album zegt ze: „Dat is niets, dat is niets etc". Heel Kritisch- „Het gekke is echter, dat op de dingen die ik zeil niets vind, zoveel mensen af komen". Ze zond wat werk in naar de RAI (vrouwen) tentoon stelling, voor de Talens- en provincleprijs. De reacties wa ren zo, dat ze moed kreeg om door te gaan. En ondanks het feit dat veel „echte" kunste naars het mgar niets vinden, kreeg ze de ene tentoonstel ling in het land na de andere, Van beg'n af aan verkocht ze. Maar ook heel spontaan gaf ze allen, die onlangs een tentoon stelling voor haar inrichtten in eep schouwburg een aquarel - cadeau. „Het waren zulke aar dige mensen; maar ik kreeg Anke Sinnighe: „Tentoonstellen, dat is spannend ervoor op mijn kop. Dat zou mijn werk verlagen. Dat moet dian maar". „Ik ben bijna hofleveran cier. Jonkheer Beelaers van Blokland kocht er twee van me. Heel wat Amerikanen en Engelsen kochten van me. Ja, ik stond ook op kunstmarkten, enig Dat schilderij heeft Jan Koopman (van Palet) van me. Dat zit in Engeland op de ambassade. En die in Rhode- sië. Dat op het Binnengast huis; die in Luzern. En waar is dat schilderij gebleven?". Overal heeft ze zelf commen taar bij en ziet goed wat wel en niet geslaagd is; al denken de kopers er soms andera over. De schilderijen, die uit haar simpele „smijt-werk" ontstaan, krijgen van haar dik wijls een, zeer persoonlijke toets mee en werken vertede rend. Zijn een feest. „Ik ben dol op kleuren. Ik heb slechte ogen en kleuren zie ik dan het beste. Bestemden sprookjes maar Ik hoop, dat de men sen ze ook als sprookjes on dergaan en dan even de rot zooi kunnen vergeten. Mensen die emotioneel zijn, houden ervan. Conservatorvan het Stedelijk museum vind ik na tuurlijk afschuwelijk. Vroeger begreep ik niets van abstract. Maar door zelf bezig te zijn ben ik anders gaan kijken. Ik houd van Chagal en van Van Gogh. Geslaagd en niet geslaagd werk. Anneke Sinnighe vindt er een stuk levensvervulling in en veel mensen benieten van de resultaten. Het sociale contact daarbij is voor haar belangrijk. „Ik zag Boy Edgar een keer zitten. Kende de hele man niet. Zei: JHj lijkt me net zo'n gekke vent als ik ben. Open mijn tentoonstelling. Hiij deed het met muziek. Julie Vlera, op een foto met Dali, haalt ze tevoorschijn; Spaanse schilder, die ze leerde kennen op het Parjjse Place du Tetre etc- Mensen en schilderijen; het houdt haar letterlijk en figuurlijk op de been. de trait- union tussen beiden is een sprookjesachtige fantasiewe reld in kleur, vol verlangens en onvervulde wensen. Moge lijk ook in staat u te treffen. H.E. Van HELEN YGLESIAS zal nog niemand gehoord hebben. Dat klopt. Haar roman How She Died, in het Nederlands (vert. W. de Jong) HOE ZE DOOD GING (uitg. Van Gen- nep-f 19,50) is een debuut. Een raak debuut. Een intrige rend boek. Hoewel de schrijf ster er erg veel instopt en c: thematisch, naar mijn gevoel, niet helemaal uitkomt, be schrijft zij met grote vaart eem aantal menselijke situaties, die helemaal herkenbaar zijn. Centraal staat de jonge vrouw Mary, als veel jongeren op zoek naar een nieuwe wereld, een nieuwe levensstijl. Ze heeft nog maar kort te leven; kanker ondergraaft haar licha melijke en psychische leven. Met een tomeloze drift streeft ze nog haar idealen na. Ze lijkt wel „gek". Is ze wel reëel? Of is ze psychisch ge stoord door haar ziekteproces? Haar omgeving raakt erdoor verward. Vriend en vijand re ageert zoals het in eigen kraam het best past; ze wordt „de heilige" van links, de psy- Helen Yglesias chisch gestoorde voor rechts Relatieve maatschappij-visies stoppen mensen in absolute hokjes. De spanning tussen maatschappij en individu, de Comité", een communistische spanning tussen „gezond" en „ziek" weet Yglesias uitste kend te karakteriseren in een aantal milieu-typeringen, waarbij ze echter de wissel werking tussen Mary's ziekte proces en maatschappelijke dealen onvoldoende uit werkt. Het eerste hoofdstuk van de 286 pagina's wordt opgetekenc uit Mary's mond; de rest vat het boek wordt verleid dooi haar vriendin Jean, waardoo: het hele proces vooral wordt afgewenteld op de samenle ving. Mary's leven wordt be heerst door de zorg van „het actiegroep in de Verenigde Staten, die Mary's moeder bijstond toen ze beschuldigd werd van spionage voor de Sovjet Unie en de zorg voor Mary op rich nam. Hoewel ze actief deelneemt ook in haar ziekteperiode aan ac ties en demonstraties, maakt ze zich er mentaal los van door het propageren van Wal- dein-achtige levensidealen. Daar tussendoor spelen haar wankele huwelijk met Matt, 't mislukte huwelijk van team en Harry, de geëngageerde irts Bob, de snobistische Pau la, de overtuigde activiste Jo- mna en vele anctoran een be- lalende rol bij. de beoordeling an Mary's idealen en ziekte proces- Iedereen wordt heen en weer geslingerd tussen maatschappelijke idealen en eigenbelang. Dat weet Yglesi as in boeiend geschreven dia- logen en gebeurtenissen levens echt te maken, ook al krijg je soms het gevoel, dat het haar een beetje uit de hand is gelo pen. Ze deelt daarbij o.a. tik ken uit aan de medische we- m schap, die er niet om lie gen. rt- De sfeer van het boek kan misschien nog het best geka rakteriseerd worden met een door Mary aangehaald ci taat van de inmiddels ook hier bekende John Berger: „Geen enkele revolutie is het gevolg van individuele oorspronke lijkheid alleen. In laatste Instantie kan deze oorspronke lijkheid slechts tot waanzin leiden: waanzin is innerlijke revolutionaire vrijheid". Dood en leven, hoe complex ls de levensdrift; hoe overle ven we onze idealen? Yglesias heeft het gistende leven in deze tijd vaak aangrijpend ge situeerd in dit boek; met de Sood wist ze minder raad „Hoe ze dood ging" is geer- opwekkende literatuur, maai wel een aangrijpend boek on te lezen. H.E. eindredactie henk egbers Je wordt overspoeld met jaaroverzichten, zelfs boek besprekers kunnen het niet la ten. Niet dat iemand er om zit te springen, maar alia. De ver gissing die zij maken is dat een boekeniaar niet gelijk loopt met een kalenderjaar, maar van voorjaarsaanbieding tot voorjaarsaanbieding gaat. Op het moment dat de eerste fondslijsten binnendruppelen, behoort een onkreukbare jury pas te gaan werken. De werk wijze i s van een kinderlijke eenvoud: de jury, dat ben ik, geeft aan de diverse literaire werken van het afgelopen jaar punten van 1 tot 50. Vele straf- en bonuspunten worden in dit totaal verwerkt. Al is het lijvige juryrapport voor niemand ter inzage, eerlijker kan het toch niet? Op de 10e plaats vinden wij Anima: Je reinste film van J. Ritzerfeld met zowaar 23 pun ten. Jammer van die 14 straf- punten omdat de jury nog steeds niet weet wie de echte auteur is. Volgend jaar beter Oscar Timmer. Ook het hoog opgehemelde werkje van Al berts: de Vergaderzaal beland de niet in de hoogste regionen: 28 punten, en dat voor zijn derde debuut. Uit het niets, pats boem, Hans Dorrestijn met 31 punten voor de lied. jes in Bofkont. Op de 7 e plaats zien we twee schrijvers met een gelijk aantal punten: T. van Deel met de kleine gedichtenbundel Klein Diora ma err Kooiiman met Souve nirs. Van de tien Souvenirs vond de jury er precies 7 lees baar en vandaar het punten- aantal: 7 maal 5 is 35 punten. Triest zij de strafpunten voor Jan Kal die met 38 punten _de 6e plaats inneemt. Omdat hij van uitgever Loeb veranderde ontving 'hij zowaar 5 bonus- punten, maar omdat hij zich door Komrij liet overhalen naar de Arbeiderspers over te stappen, kostte dat hem 17 strafpunten. Op de 5e plaats treffen we Zonder Dollelï van Hans Vervoort aan. Samen met zijn verhalenbundel He den Mosselen, Morgen Gij be haalde hij meer dan de btno- digde 50 punten, maar zo kan iedereen winnen.Toch een eer volle vermelding met 40 pun ten. Een onopvallend figuur in Neerlands letteren, Willem Wilmink, vergaarde niet min der dan 43 punten voor zijn liedjesbundel Dat overkomt iedereen wel. Deze punten wer den door Wilmink behaald voor de ommekeer die hij met zijn teksten voor de Stratema- keropzeeshow teweegbracht. Alweer een nitgave van C. J. Aarts haalde de hogere scor», Chr. van Geel en T. VJJ Deel: Gedichten bij tekenfc gen met 45 punten. Het kan geen toeval mM. zijn: een combinatie v»i dicht- en schilderkunst gooifl, hoge ogen. Met 47 punten b(, haalde H. J. Slijper en Ham Warren: Betreffende Vogel» net niet de eindoverwinnij. Het Juryrapport gaat uit», breid in op de voortreffelijk combinatie van miniaturen "e, gedichten, zelfs de erkende r», censenten juichten. De jury jj goed, bedoelt de jury. De at, solute winnaar wordt nu bs kend gemaakt. Alle punten, 5| in getal, geeft ik aan het Beste Boek van afgelopen jaar, eet verhalenbundel, waar in klei- ne schetsen de ware dingen van het bestaan worden vet. helderd, waarmee de slechtste leraar Nederlands zijn leerlij, gen nog enthousiast voor lite, ratuur kan maken, waarij zelfs Nescio wordt overtroffen in: DE SCHERVEN VAN Rt SLIJTER van Guus Luijters. Zo, dat was het voor het afgelopen boekenjaar, 'n Ja® waarin drie uitgeverijen zijn doorgebroken: Tango, c.l Aarts die eindelijk erkennin» kreeg voor zijn kleine boekje» in offset en Peter Loeb uit zijn bibliofiele uitgaven, o,s Mensje van Keulen; Pensiój en de verzamelde gedichten van Heere Heeresma. Een jaar ook waarin een erkende uitge. ver het qua boekverzorgitj flink Het afweten: de Bezige Bij plakte Ritzerfelds boek zonder lijm en drukte Trolsky op w.c. papier. Thomas Rap daarentegen verzorgde werken meer dan uitsteken!, Warren, Vervoort en het onbe sproken Rie Cramer, leven en werk (62,50), het mag toch even genoemd worden. Queri- do had al Willem Jan Otten en kreeg op de valreep nog Jan Kuijper met zijn Sonnetten Jammer dat de Reina Prinsen GEERLINGSPRIJS DIT JAAR WEGENS GEBREK AAS KWALITEIT NIET WERD UITGEREIKT, WANT DAAR HEBBEN ZE EEN OPTIE OP. Aan literaire roddel en intri ges heeft het dit jaar ook niet ontbroken, maar dat leg ik t bij gelegenheid nog wel eens uit. JOHAN DIEPSTRATEN, ilitLiiiiilliit- düi'lliihi ini*. We willen terug naar een schoon milieu; naar de natuur. E' groeit weerstand tegen allerlei chemische preparaten. De Egyp- tenaren vonden in de oude piramides lippenstift, gemaakt van slangendrek en urinezuur van vogels. Jakkes! Wat smeert un» -op uw lippen? Wat zit daarin? Van de Venetiaanse schonen, die Titiaan schilderde, is bekend dat ze hun haren een kastanje kleurige gloed gaven door een spoeling met een oplossing van ligusterblad. Dat laatste voorbeeld is (e vinden in het boek van DAVID CONWAY: MAGIE DER KRUIDEN - in een Neder landse bewerking van Anne Biegel - (uitg. Gottmer f 17,50). „Ik geef de voorkeur aan een natuurlijk uiterlijk". Wilt u dat zeggen? Stuur dan een boeketje Oost-Indische kers. Bloemen en kruiden spreken van ouds een taal. Van een 200 verschillende soorten worden in dit boek de betekenis genoemd. Behalve deze symboliek werd al eeuwenlang aan verschillende kruiden een geneeskrachtige betekenis toegekend. Kruidkunde mag in En8«' land wel in Nederland niet officieel uitgeoefend worden. DE boek stamt dan ook uit Wales, waar de schrijver via een zeer oude familietraditie en een 13e eeuws handschrift veel oor spronkelijke gegevens heeft opgediept. De belangstelling daar voor is weer groeiend. Daarbij is dit dan een zeer bruikbaar e» interessant boek, waarin niet alleen van meer dan honderd ten de geneeskrachtige eigenschappen en toepassing worden be schreven, maar oek historische achtergronden worden geschetst Gegevens over botanische geneeskunde, de samenhang tussen kruidkunde en astrologie, de leer der kenmerken en het berei den der kruiden worden zeer leesbaar opgc"end. Vervol,ton' worden recepten gegeven van opwekkende en versterkende middelen (b.v. Hemels drankje van leltotfes van dalen; om Mï te blijven); kruiden als cosmetica 'bv. Zuivere dauw, aftreksel van vlierbloesem; togen wratten)- en als narco«ca (bv. Vui' denslaapdrank van klaprooszaad) komen aan de orde; zc"8e' maakte wijnen (b.v. klaverwijn) leer je drinken. Het grootste deel bestaat uit recepten voor geneeskrai-'^jse kruiden (boeren- wormkruid tegen spataderen: brandnetel bij reuma: paarden- bloem bij nierklachten etc.Het boek bevat een uitvoerig re gister. Wie gevoelig is von- 'eze kruidenleer, vindt in dit boe» veel interessante zaken bijeen. ZATERDAG 1 FEBRUARI BETÖKGARAGES dlvorae alm vanaf 1450. BET0N-TUIH- SCHUURTJES diverse alm. vanaf f 875.- BET0N- SCHUTTJNGEM 2 mtr. hooq en geplaatst oer sir meter 48,-, minder dan IOmeter 16% extra exclusief 16% BTW ALLES GEPLAATST Vraag vrijbl. onze foldèr A. an B. BETONBOUW Barrlerweg 239 Eindhoven Telefoon ook s avonds 04998-1200 ggO-430871—434843 townsend THORESEN Holliday Village Bredeweg 107 OEN HAAN 8420 (België) Betrekkingen open voor Alle sollicitanten worden verzocht zich schriftelijk tot ons te richten met op gave van leeftijd en refe renties. TjcÊcÊm m m er wordt ai parket aangeboden vanaf f 20,-/m2. ECHT PARKET voor die prijs is onmogelijk. Standard geeft U snel een exacte prijs opgave. STANDARD PARKET B.V. Tolbrugstraat 17 Breda Tel. 01609*42323. Niet de goedkoopstehoewel •Mm g MM MASSIEF excL BTW oragelegd Smb. Novm 17, M0MOO47M0 emtthv uM.040-UM30 MotwiMMfdijk 229k. RIOLERING VERSTOPT Geen problemen voor onze WATERCOMPRESSORS. Geen hak- of breekwerk. Ook voor reparaties «n vernieuwingen. Ook vuile gevels maken wij als nieuw. M. VAN GINNEKEN Scharenburgstraat 38 Tel. 01600-41919 - Breda Bij overlijden neemt DELA de zoq over van de nabestaanden door di begrafenis of krematle volledig t- verzorgen Formaliteiten, drukwerk begeleiding, grafrechten enz DEL) regelt alleB En. DELA betaalt alle r de polis omschreven verstrekkir, gen Geet Uw gezin de gerustste lende zekerheid door nu lid t worden van DELA, de koöperatiev verentging die reeds meer da 1 200.000 deelnemers telt Uw gezi betaalt maar een luttel bedrag voc die kapitale zekerheid lijdelijke Remming -letori. er ioiiden-i»;

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1975 | | pagina 20