TIE SEN iSEN fJMM Transportbazen: laatste vrije vogels in liberale stijl Solidariteit kost de chauffeurs nïiik geld ionen b.v. RREIZEN NIEUW!!! ,/t ZAND" ZATERDAG 1 FEBRUARI 1975 Wat bij Meeus Tramsport in Bsrgeu ©p I@©sn begon als ©esi erdtelr ca@-g©scbiS, is uit gegroeid t®t een prestigeconflict tussen on dernemer Meeüs en de vakbenden. Er schui len daarom zulke grote gevaren voor de héle bedrijjfsfók in dit conflict, omdat de vak bonden zich geen gezichtsverlies kunnen veroorloven nu zij zich juist sterk maken voor wat zij noemen: „hef gezond maken van de goederentransportbranche". Die sociale gezondmaking is op zichzelf ai moeilijk genoeg hetgeen bij Meeus blijkt, waar werknemers hef met de baas opnemen tfwen collega-werknemers. Ook bleek dat al bij hef grote tachogroaf-conflkt van en kele maanden geleden, toen er plotseling een zeer mil'Ianfe „Chauffo'jrsvereniging West" bleek te ":estaan die ook weer mét de Imen tefono"??vakbonden stond. Hoe komt hef dat bij Meeus, evenals in de branche, werknemers tegen werknemers striiden Hoe liggen in de goedrenfrans- eorf-wereld de relaties tussen fe*as en knecht tussen de werknemers onderling Deze en andere vragen stelden wij parle mentariër van Doof. a!§ vsr- voersspecialisf van de P.v.d.A.-fractie en als oud-vakbondsman uit de vervoerswe reld, deze relaties bestudeert. Op gebrand Knokken Solidariteit Discussie chtbij en verweg tl ons programma '75 :tis toezending: Lissone-Lindeman, de Rabobanken in WERPSESXRAAT 5 jord-Brabant) l. Telefoon 04258 - 746 ndernste eisen, vaste aan- waterleiding en electra, lerwinkel aanwezig, natuurgebied van 200 ha roei vijver en speelweiden werktuigen. :n- en kortkampeerplaat- ïchikbaar. sITIES gears van Reisbureau rote weg 19.20 uur halte 19.25 uur te 19.35 uur vrij. Het goederenvervoer over 4e weg, zoals we dat nu ken nen, is nog een betrekkelijk ituige bedrijfstak. Onderne mingslust, hard werken en slagvaardigheid hebben de be drijfstak fabelachtig snel doen froeien van een vrij onbeteke nend bedrijf tot een zeer vi taal onderdeel van onze huidi ge economie. Nederlanders zijn altijd ver voerders geweest. Ter zee en later in de lucht. Tenslotte (laten we het spoor gemaks halve even vergeten) ook op het land. Het Nederlandse Wegvervoer geeft de toon aan 'n Europa en Nederland is daar een beetje trots op en daarom tot nu toe ook graag bereid geweest een oog- Je toe te knijpen ten behoeve van een zo vrij mogelijke vlucht van de transportonder nemers. Daarnaast vormen de weg- 'ransportondernemers wellicht °e laatste generatie van "self made men", mannen die met eiSen werkkracht, slagvaardig gedurfd worstelend tussen Vaag en aanbod, hun onderne mingen opbouwden. Dit heeft de romantiek in ™et bedrijf gebracht. De sfeer van ruwe bolsters, blanke pit- 'en en van „Ridders van de ffe6" (prins. Claus). Die ro mantiek is wat opgeklopt maar een feite is dat wegtrans- Jartondernemers mannen zijn me van wanten weten en dat aan chauffeurs al even harde Wer'ters zijn en daarbij een Wstandigheid en individuele Verantwoordelijkheid kennen me men bij menige geschoolde vakman in een andere bedrijfs- "k, tevergeefs zal zoeken. De laatste jaren is de klad gekomen in de branche. Er kwamen teveel ondernemingen en vrachtwagens. Beunhazerij, overcapaciteit en de macht van de verladers gingen leiden tot tariefsontduiking en moor dende concurrentie. Letterlijk moordend, want er vallen veel slachtoffers, zowel chauffeurs als ondernemers. De eens zo glanzende ro mantiek werd vlekkerig in de dieselwalm en verkeersopstop pingen op Europa's wegen. Moet dat nou, al die vrachtwa gens?, gingen steeds meer mensen zich afvragen- Kunnen trein en boot dat niet beter en vooral milieuvriendelijker doen? En tenslotte werden de chauffeursvrouwen het beu „Wat koop ik voor dat geld als de kinderen hun vader de hele week niet zien?, zeiden ze en vier jaar geleden kwam een van hen, chauffeurs vrouw Riet van der Weck, in actie. Zij vond van meet af aan weer klank en sindsdien' sleutelen de vakbonden en groepen chauffeurs aan de verbetering van de werkomstandigheden in de bedrijfstak waarover Riet van der Weck in haar gedicht schreef: „Jij leeft nog in de tijd van voor 1880, misbruikt word je steeds nog, maar jij merkt het niet. v Jouw loon voor de angst is ook niet reusachtig, het wordt nu de tijd, dat jij dat ook ziet". Jaap van der Doef „Een goedr chauffeur die het goed kan vinden met z'n baas, brengt echt een heel aardig bedrag mee naar huis. Het gaat de vakbonden dan ook niet om wat de chauffeurs uit-, eindelijk verdienen, maar om de manier waarop ze dat bij elkaar moeten krijgen. Dat komt neer op veel te lange rijtijden en overmatige werk uren. Tachtig uur per week is normaal voor een internatio nale chauffeur. Zulke werk omstandigheden schaden het gezinsleven, betekenen een ge vaar voor het verkeer, doen een aanslag op de gezondheid van de man (na hun veertigste zijn ze gauw opgebrand) en zijn in wezen onsociaal". Wie het werk van een vrachtautochauffeur bekijkt, vooral van de man op de in ternationale route, zou denken dat hij een goed geschoold vakman voor zich (jeeft. Maar dat js niet zo. Wat scholing betreft is het rijbewijs vol doende. Toch moet zo'n chauf feur verantwoordelijkheid dra gen voor kostbare ladingen, initiatieven nemen ais hij on derweg op welke problemen dan ook stuit. Niet zelden zoekt hij zelf standig retourvracht. Een hele klus dus en verantwoordelijk werk. Desondanks is het CAO- loo. van een doorsnee-chauf feur nauwelijks hoger dan het wettelijk minimumloon. Slechts enkele guldens in de week. De rest schraapt hij bij elkaar door waanzinnig hard te werken en vooral door op goede voet te staan met de baas om zeker te zijn van Voldoende goede' ritten. Ritten waaraan wat te verdienen valt. Het zou niet eerlijk zijn het beeld op te hangen van de meedogenloze baas die zijn ar me chauffeurs afjakkert. Zo simpel ligt het niet. De onder nemer- jakkeren zichzelf en elkaar minstens even hard af- Van der Doef: „Zelfs van ondernemers van wie je denkt dat ze beter weten, hoor je het De chauffeurs, althans zeer velen van hen, zijn van het zelfde. individualistische hout gesneden en het is geen toeval dat Veel ondernemers als chauffeur begonnen zijn. Van der Doef: „Het goederenver voer is het schoolvoorbeeld van de klassieke liberale be drijfsvoering. Zogoed als de ondernemer knokken moet voor z'n bestaan, zogoed moet ook de chauffeur knokken voor de beste wagen, de beste ritten, de hoogste onkostenver goedingen, kortom: knokken voor zijn plaats in het be drijf'. De laatste vrije vogels in de klassïek-liberale stijl, zoals je de transportondernemers gene raliserend wel mag noemen, houden er speciale persoonlij ke relaties op na met hun werknemers zoals je ze elders 'n het bedrijfsleven bijna niet meer tegenkomt. Patriarchaal en gemoedelijk communicerend hebben zij hun mensen stevig aan de leiband. Die mensen op hun beurt pikken dat, niet alleen omdat het hen geen windeie ren 'egt maar ook omdat ze misschien best met de baas kunnen opschieten en in bijna elk geval dezelfde taal spre ker Tianffeurs ziin ook indi vidualisten, die graag voor zichzelf beslissingen nemen en ook voor zichzelf knokken. Het is bekend dat veel chauf feurs het liefst helemaal al- loflied op de ongebonden vrij heid Als je zegt dat die vrij heid ook kan leiden tot de ondergang van het eigen be drijf, dan zegt zo'n onderne mer keihard: dat weten we. Risico lopen betekent dat je een klap kunt krijgen. We aanvaarden dat. Het hoort bij ons economische systeem". leen met een combinatie van Rotterdam naar München of waarheen dan ook, rijden. Van der Doef: „Dit ieder- voor-zichzelf-systeem zit aan de bedrijfstak vastgebakken. Individuele beloning loopt diwars door de collectieve be- loningsregels heen. Het spreekt vanzelf dat solidariteit in zo'n klimaat slecht gedijt. Het aantal individuele ont slagen in de bedrijfstak is ont stellend hoog. Maar daar hoor je zelden iets over. Ieder moet zijn eigen problemên zelf maar met de baas uitvechten, heet het dan. De ondernemer heeft, met de geldbuidel in de hand, vol op kansen de mensen tégen ilkaar ui* te spelen en je kunt het hem eigenlijk niet eens kwalijk nemen dat hij het doet, want in zijn ogen is dat gewoon zakelijk". Volgens de vakbonden staat het vast dat veel chauffeurs verstandelijk wel inzien dat de boel fout zit. Ze doen er echte- niets tegen, kunnen er niets tegen doen, omdat ze dan in him verhouding tot de baas meteen aan de verkeerde kant van de streep komen. Wég beste ritten, wég beste wagen en wég toelagen en vergoedin gen. Van een minimumloon een chauffeursgezin niet leven en je hoeft in elk geval voor dat schijntje het zware, moeilijke beroep van vracht wagenchauffeur niet uit te oe fenen. Nu de gouden jaren van hel gemakkelijke geld voor de transportbranche voorbij zijn. nu de ondernemers steeds scherpe- moeten concurreren en hm nffeurs steeds har der me -p.-» jakkeren om aan een redelijk inkomen te gera ken, nu komen de wrijfpunten geleidelijk bovendrijven. Het conflict bij Meeus, oor spronkelijk een gewoon loon- geschil, is plotseling de top van een ijsberg geworden. De situatie in de ijsberg is dat onder invloed van de vakbon den, steeds meer chauffeurs zich bewust worden van de noodzaak de gelederen te slui ten om samen iets te doen aan de sociale en economische ziekten waaraan de bedrijfs tak lijdt. Dat andere chauf feurs zich daartegen heftig verzetten is tragisch maar voor de hand liggend. Van der Doef: „De bonden maken zich nu hard voor een bc'— en voortaan ook afge dwongen rijtijdenregeling en een verhoging van de CAO- lonen met zo'n honderd gulden in de week. Daar staat dan natuurlijk tegenover dat al die individuele beloningen groten deels verdwijnen. Daarin n zit het dilemma van vakbon den en chauffeurs want voor zeer velen zullen die honderd CAO-guldens niet voldoende zijn om de kwijt geraakte In dividuele beloningen te com penseren. Solidariteit kost de chauffeurs dus geld, zij het dan dat ze er ook menswaar diger arbeidsomstandigheden voor terugkopen". Men begrijpt het problec waarvoor de bonden staan en ook dat de bonden zich b- Meeüs geen gezichtsverlie.- kunnen- veroorloven. Van dei Doef1 „Als de bonden en üe vakcentrales niet achter de 25 van Meelis en achter de ka der'-den van de bonden, die in Bergen op Zoom hun nek ver hebben uitgestoken, blij ven staan tot het bittere einde, dan kunnen ze voorlopig wel vergeten dat ze andere chauf feurs, ten koste van een stuk inkomen. solidariteitsbewust kunnen maken". „De bonden kunnen het zich niet veroorloven te verliezen en daarom juist is dat conflict bij Meeüs zo gevaarlijk ge worden voor de hele bedrijf stak. Meeüs zou moeten be grijpen dat hij de bonden niet over de rand kan duwen om dat ze dan hard terug moeten vechten. In deze situatie kun- .en de vakbonden niet meer tei-ur De meeste ondernemers weten dat ook". Puur vanuit ondernemersbe lang gezien, zegt Van der D-oef, is het noodza"eiijk dat de bonden dit soort conflicten verleven. Want ze kunnen wel bezwaren hebben tegen bepaalde wensen van de vak bonden, maar als zij ze kwijt raken als werkelijke repre sentanten van de werknemers, lan staan ze voor de chaos. Immers: structurele veren- leringen in de bedrijfstak zijn onafwendbaar en in zicht, l^e bonden worstelen voor een moderne PAO en betere werk tijden Staatssecretaris Van Huiten (Verkeer en Water- staaf komt binnenkort met zijn beleidsnota voor het e- roe,~,so"o-1ei'n„„p..,,ner, en kort aaarn-i met wetsvoorstellen d-e zeker eer e nde vaan ma ken aan de ontbreidelde vrij- he:waa-rin dp wegtrajisnort- brand-e zich altijd mocht koesteren omdat de overheid 'elfs de weird pp ren-pls dip er eren niet werkelijk af- 'wonr*. Dat gaat veranderen en de ndernemers werken er zelf an ee zii het bier en laar .net tegenzm- De discussie is volop bezilg Daarvan gehl'gen de rapporten en de tijdschrif ten van werkgevers- en werk nemersorganisaties. De werk gevers vinden wel dat de vak bonden wat al teveel overhoop willen halen, maar op sommi ge punten werken ze toch mee. Zij kiezen echter voor „een ruime jas waarin de praktijk past". De vakbonden van hun kant willen „een goede sociale wet geving met afzonderlijke spel regels voor de uitzonderingen op de praktijk, opdat het uitzonderingen blijven, hoewel mogelijk als dat nodig is". Dat laatste zal wel uitdraai en op een zekere sanering in de bedrijfstak. Van der Doef: „Zeker, maar nu vallen er ook al volop faillissementen. Het verschil is dat binnen een goed sociaal kader de sane ringsslachtoffers door de over heid behoorlijk worden bege leid. Nu moeten ze zelf maar Z'en hoe ze het redden. Trou wens, voor de kleine onderne mers die willen voortbestaan is er altijd nog de mogelijk heid van samenwerking met anderen". Vakbonden en werkgevers organisaties hebber eikaars goede wil hard nodig in de amende laren Niet op de laats ;e plaats ook om hun hardwerkende rrbianf rpurs die ongetwijfeld een stukje vrij heid ftachograaf- rijtijden- en riteontrole) verl'ezen en wel licht, ork een deel van hun 'komen, behoorlijk te hege- n.don Dat .hehhpji yP we I ver diend aar eer bedrijfstak die 7n snoeta^ulair gebroeid. voor niets dan ook kij ken \rD" r»^«*TT 'owp1 als vrien den ipvreorpr? naar het kruit hof in Ppvg-er, 00 ■7.00T dat ondanks beleden sfoedp wil van weerszijden, toch niet wiTde eindigen WIM KOCK

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1975 | | pagina 17