Poppenspelers op tournee met Brabants Orkest Wereld jewel de grootste poppenkast van het westelijk halfrond Ramp en MENTAL PVBA [LAARS RLIEDEN DWERKERS ËESTERS B.V. 3EESMANN TE IT OF BREDA. 'ERS SNG VERKOOP- VERKOOPSTERS ZATERDAG 4 JANUARI 1975 Van vandaag af mag er niets meer fout gaan met poppen theater WERELDJEWEL. De vier medewerkers en hun twee assistenten moeten hun rol kennen. Het mechaniek van de pop pen mag niet haperen. De spotjes van de belichting moeten vlekkeloos gericht staan. De vrachtauto met de onderdelen voor de kast moet op tijd rijden. Er is geen terug meer, geen keus meer tussen succes of flop. Anderhalf jaar knutselen, bek vechten, repeteren, zwoegen moeten vandaag uitmonden in een openbare generale repetitie in het Bossche Sweelinckhuis, vuurproef van WERELDJEWEL, dat nu zijn tournee begint, samen met het jubilerende Brabants orkest. Symphonie-met- poppenkast: zo liad het motto van de viering van het vijfen twintigjarig bestaan kunnen luiden. Onderrok Uithuilen Critici SURSEANCE VAN BETALING De Griffier der Arrondis-I sementsrechtbank te Bre-f da maakt bekend: 1. dat op 22 november '74| ter griffie vam die recht-l bank is ingedend eeal verzoekschrift tot hetl bekomen van surséancel van betaling door: de be-| sloten vennootschap EX-f PLOITATIEMAAT- SCHAPPIJ HEIKANT B.V., gevestigd te Chaawl Wildertstraat 19aa; 2. dat gemelde rechtbank! bij beschikking van 201 december 1974 aan ver-I zoekster voorlopig sur-| séance van betaling heeftl verleend en heeft be-l noemd tot bewi-ndvoer-F der, teneinde met del schuldenares voorlopigl het beheer over haar za-[ ken te voeren, de heerl Mr. T.P.W.M. Kamphui-I sen, advocaat en procu-[ reur, kamtoorhoudendel te Breda, Baronieiaaii I 131, en heeft bevolen datl de bekende schuldeisers,! benevens de schuldena-| res, bij brieven van del griffier zullen worden I opgeroepen om te ver-I schijnen in de raadka-T mer van deze rechtbank I van vrijdag, 4 april 1975,1 des voormiddaigs om 10.- r uur, teneinde op het ge-I daan verzoek te wordail gehoord, alsmede dat del benoemde bewimdvoer-1 der uiterlijk op 21 martl 1975 een beredeneerd I verslag van zijn bevin-l dingen in deze ter griffie I van voormelde recht-1 bank zal nederleggen, overeenkomstig artikel I 266 der Faillissements-1 wet. Een ontwerp-afckoord is NIET bij het verzoek schrift gevoegd, eda, 20 december 1974. De Griffier der recht-1 bank voornoemd. Mr. A.H. Bosscher. rken in België goede sociale voorzienln- vakantiegeld, kinderbijslag l-226080 of Korte Mermans- out, België. itraat 2, Den Haag. Tel. 070- ke slagerijen in het warenhuis ze de klanten bekwaam en vlot jrima salaris en gratis bedrijfs n gezellige werksfeer re dagen per week, welke in en vastgesteld. deze baan kunt U krijgen op ran de Heer Edeling HSSi vrij uit V.l.n.r. Hans Lutz, Marianne en Henk Egbers, Lia Lutz. „Je lilt ie rot aan die enorme poppen". En dan te denken dat het allemaal met een wat terloop se opmerking begon. Een journalist die twee jaar geleden op een persconferentie de directie van het Brabants orkest een ideetje aanreikte voor de aanstaande jubileumviering. Zou een serie familieconcerten met een poppenkast niet aardig zijn? De heren van HBO vonden 't aardig. Alleen: hoe kwamen ze aan een poppentheater? Enige informatie leidde hen terug op het spoor naar de man die de Gedach te had: Kunstredacteur Henk Egbers van DE STEM. Henk Eglbers, tussen een re censie, het metselen aan zijn Chaamse boerderij en het sjouwen met zijn poppen door: „Ik heb veel poppentheater gedaan, ook onder de naam Wereldjewel. Ik kwam ertoe omdat ilk tijdens een herstel periode na een ernstig ongeluk eigenlijk niets mocht doen dan wat creatief bezig zijn. Zo kwam ik op 't idee om poppen te maken en om die poppen ook wat te doen te geven, ging er daar vanzelf verhalen voor verzinnen". Wat op bed was uitgedacht en gemaakt werd na de beter- sohap praktisch toegepast. Scholen, parochies, jeugdorga nisaties in Oost-Gelderland, waar Henk Egbers toen werk te, zagen zijn creaties ver schijnen. Later bijna het gehe le land. Had hij de materiële mogelijkheden ervoor gehad dan had het wereldje wel voor hem opengelegen. Want in die jaren was hij op het Internati onale poppenspelfestival in Boehum of bij de Guild of Puppeteers bepaald geen on bekende. Het répertoire? Destijds veel bijbelse onderwerpen, zo als „De tuin des levens" en „Job", dat een publiek van uiteenlopende generaties wist te boeien. En een karakteris tiek? Henk Egbers: „Ik ben, ln het poppenspel, een schep per van illusies. Ik houd niet van robots, waartoe ik de veel te geperfectioneerde poppen van het Russische staatsthea ter van Obrazow reken. Ik heb het grootste plezier als een toeschouwer naar me toe komt om me te loven omdat ik de monden van mijn pop pen zo goed kar laten praten, Zo'n man heeft werkelijk ge dacht dat die mond open en dicht ging. Maar dat kan bij mijn poppen helemaal niet, de monden zijn alleen maar aan gegeven". WERELDJEWEL. het oor spronkelijke, is er een paar jaar geleden mee opgehouden. Een Paar voorstellingen tijdens de speciale'carnavalsmissen in de Tilburgse Hogeschool vormden een schone afsluiting van een bewogen episode. De meest voor de hand liggende reden voor het ophouden natuurlijk het steeds veelomvattender werk voor de krant, het dage lijks brood. Een andere: een artistiek verschil van inzicht met zijn assistente. Egbers: „De ideale assistent of assis tente doet precies wat je zegt é's die technisch goed is en Been eigen ideeën heeft, ont staat er voor de poppenspeler een schijnbaar ideale situatie Hij kan zijn gang gaan, onder vindt geen artistieke conflic ten en spanningen voor". Henk Egbers had zo'n ideale assistente niet. Ze was zijn vrouw. Of Marianne Egbers nu door de liefde tot het poppenspel is gekomen of door het poppen spel tot de liefde is niet zo belangwekkend. Zeker is dat Marianne, toen nog een meele vend toeschouwster, Henk uit een netelige situatie hielp door haar onderrok ter beschikking te stellen toen hij een zwarte lap die Job in zijn somberste uren op de mestvaalt moest omhullen vergeten bleek te zijn. Haar spontane gebaar redde de voorstelling. Is het echtpaar Egbers wel eendrachtig ln de wil om met behulp van het poppentheater hun publiek een zeker genoe gen te doen, hun opvattingen over het wat wel en wat niet lopen nogal uiteen. Mariannes speeldrift gaat de begrenzin gen van de benarde kast te buiten. En dat wel letterlijk: zij begeeft zich gaarne met haar creaties temidden van de toeschouwers. „Ik speel graag met grenzen", zegt ze er zelf van. Terug naar de opdracht van Het Brabants Orkest. Het pop penspel werd afgesproken. De uiteindelijke keuze viel op de Tovenaarsleerling, het beken de symphonische scherzo van Paul Dukas naar Goethe's bal lade en op de Notenkrakersui te van Tsjaikofski. De Tove naarsleerling was een goede be kende van de Egbersen. Ze hadden dat werkje vroeger met veel succes op hun réper toire staan. Maar 't werd ze al gauw duidelijk dat een simpe le herhaling of copie van hun vroegere voorstelling was uit gesloten. Want zo'n orkest stelt ook z'n eisen. Er kon geen sprake van zijn dat de jubilerende Brabanders achter de poppen kast schuil zouden gaan. Dus moest de kast achter het or kest. Dat betekende een grote re afstand tot de kijkers en erger nog, het werken in de hoogte om boven de muzikan ten en hun instrumenten uit te komen. Met de eenvoudige handpoo zou niet kunnen wor den volstaan, het zouden pop pen op staven moeten worden, waarbij een mechanische over brenging nodig zou zijn om ze tot leven te wekken. Maar de belangrijkste consequentie was wel dat Henk en Marianne Egbers dat karwei onmogelijk alleen konden klaren. De col laboratie vonden ze echter niet ver van hun deur. Elke kran teredactie telt nog wel een paar vam die ouderwetse all round-figuren met een vrijwel onbegrensde belangstelling voor de fenomenen van de menselijke samenleving. STEM-redacteur Hans Lutz is er zo één. Zijn vrouw Lia is van hetzelfde slag, begaafd met evenveel praktische als artistieke zin. De collegiale en vriendschappelijke banden tussen beide echtparen leidde vanzelf tot het collectief van het eenmalige WERELDJE WEL dat de j ubiieumtournee van dirigent Hein Jordans en zijn orkest gaat opsieren. Zo erg vanzelf ging dat na tuurlijk niet. Mensen menen elkaar nog zo goed te kennen of met elkaar te kunnen op schieten, zodra ze tot een ge meenschappelijke onderne ming moeten komen, gaan de karakters en de persoonlijkhe den een duchtig woordje meespreken. Bij WERELDJE WEL ging het niet anders. Waarbij de Egbersen een flin ke voorsprong op de Lutzen hadden door hun know-how, hun vakkennis. Dat werd dus maandenlang kletsen en rede twisten over de vraag hoe ze de uitdaging te lijf zouden gaan. Toen men eindelijk aan het maken van de poppen zelf begon de kalender dwong ertoe en de beide echtparen hun modellen confronteerden sloeg de vlam in de pan: de wederzijdse opvattingen lagen mijlen ver uiteen. Geween en knarsing der tanden. Uithuilen en opnieuw beginnen. Onder de druk van het heilig moeten en de onmo gelijkheid van een terug groeide men naar elkaar. Een zekere taakverdeling ontstond er natuurlijk wel. Henk Eg bers droeg veel aan in het visuele, de beide vrouwen maakten veel poppen. Hans Lutz kon zich uitleven in het uitkienen van de technische foefjes, van de belichting, van de mechaniekjes die hun hoogtepunt vinden in de enor me Suikerfee, die van de staaf tot de kruin drie meter lang is. Met behulp van een para- sol-constructie wordt boven dien haar rok tot een metei omvang uitgezet. De kast zelf is zeveneneeri halve meter breed, tweeeneen halve meter diep en vier me ter hoog. Allemaal consequen ties van het achter het orkes' moeten blijven Hans Lutz „We tillen ons gek. De leer ling-tovenaar is zo zwaar, dat we halverwege wisselen"! Dat beperkt uiteraard de mogelijk heden, al zal het publiek daar weinig weet van hebben. Heel Egbers, om elf uur 's avonds in zijn kille schuur, geïrri teerd en moe vanuit zijn re- giestoel: „Langzaam, lang zaam, je moet nauwelijks lo pen. En die stok niet zo hoog nou is het een baldakijn"! Er wordt gerepeteerd met behulp van de geluidsbanden waarop Het Brabants Orkest de beide werken heeft vastge legd. Alweer geen sinecure de poppen de juiste maat in acht te laten nemen. Tellen, stam pen, vloeken. De mannen ver wijten de vrouwen dat van hun telling niks klept. Volgt een dictaat: Aleen Henk en Hans zullen tellen. Hans Lutz: „Maar dan merk je ineens dat in die tegenwoordige huwelij ken toch wel wat veranderd is. De tijd dat de man besliste en daarmee basta is over"! De suikerfee met „para- plurok. wat trucjes vangen de beper kingen op. En de spelers heb ben hun toevlucht genomen tot lichte materialen. Vooral Lia Lutz, die vergeleken bij de drie anderen betrekkelijk klein van stuk is, heeft haar poppen voornamelijk uit schuimplastic gemaakt, met verbluffend resultaat overi gens. Marianne Egbers is ver bijsterend vingervlug in het frutselen met lapjes en lintjes, die onder haar handen tot bij na levende wezens worden. Haar man voelt zich meer tot het weerbarstige board aange trokken. Ze hebben bij WE RELDJEWEL niet op een uurtje meer of minder geke ken: het assortiment aan figu ren voor de beide werken loopt in de zeventig. Alleen al in de beginscène van De No tenkraker bewegen zich elf poppen over de hele breedte van de notenbalk, die na de ouverture wegspringt: een van de talrijke technische snuf jes. Er zijn ook nogal wat ver schillen in uitvoering tussen de Tovenaarsleerling en het ballet van Tsjaikofski. In het symphonisch scherzo word! -net aangeklede poppen ge werkt, in de Notenkrake; meer met een suggestieve fi guratie, hier en daar ook me! een Henk Egbers dierbare ab stractie. Zoals in een Arabi sohe scène, waar een zwevend doek een zekere exotische sfeer moet wekken. Schijnbaar een eenvoudige opgave, maar juist daarom deksels moeilijk te volvoeren. Een van de moeilijkste din gen bij de poppenspelrepeti ties: het beoordelen van het eigen resultaat. Meestal zijn alle vier tegelijk in de kast nodig. Vandaar dat de schuur bij de boerderij van Henk en Marianne in de toekomst de kunsttempel van Ghaam re gelmatig gevuld wordt met een schare kritische vrienden en kennissen en vooral met kinderen. Jeroen, Jessica, Na- tasja en Andrea hebben daar bij wel de minste consideratie voor de krachtsinspanningen van hun ouders. Zo bezien heeft een hele brede kring straks een aandeel in het gehoopte succes. Want er zijn erg veel relaties die materialen hebben afgestaan, uiteenlopende van textiel voor de aankleding van kast en poppen tot de stalen buizen voor de constructie van de kast. Marianne Egbers: „We hebben soms de vitrages van de ramen gekletst". De bijzon dere erkentelijkheid van WE RELDJEWEL gaat onder meer uit naar het Bredase bouwbe drijf Korteweg, dat het buis- werk van z'n stalen steigers afstond, en naar de Roosen- daalse V en D. die bijsprong met een formidabele lengte stof. En naar Globe dat zijn rookmachine uitleent voor de sfeer in die hachelijke Arabi sche scène. Helemaal met z'n vieren doet WERELDJEWEL evenmin, want er is vaste as sistentie van een broer van Marianne en diens verloofde De eerste houdt zich met de belichting bezig, de tweede is Invalster, want de twaalf voorstellingen waaronder één met televisie uitzending moeten nu eenmaal veilis worden gesteld. In dat verband mag ook wel gezegd worden dat van de kant van HBO alle medewer king wordt gegeven. Toen bleek dat kast en poppen niet met de gebruikelijke vracht wagen van het orkest te ver plaatsen vielen, heeft het or kest zich de extra uitgave voor een speciale vrachtauto voor WERELDJEWEL ge troost. Dat voertuig moet ook uren eerder bij de concertza len arriveren dan het orkest en kan ook pas veel later ver trekken, want het steeds weer opbouwen en afbreken van de reusachtige kast vergt samen zes tot zeven uur zware han denarbeid. Dat mag dan ook wel kenmerkend heten voor het poppenspel, die wijde Mensen zijn net struisvogels. Bij gebrek aan neklengte ech ter steken ze, niet de kop in het zand mam moeten ze vol staan met het sluiten van de ogen. Dat zou je zeggen als je ziet hoe we de oliecrisis aan het overleven zijn, hoe er in sommige jaaroverzichten ho nend verwezen wordt naar Den Uyl's profetie van vorig jaar, „dat de wereld nooit meer zou worden als ze was voor die oliecrisis begon". Van waar die hoon?Den Uyl heeft toch gelijk gekregen, al is het effect van zijn gelijk op ons dagelijks leven nog niet dra matisch te noemen? Aan waarschuwers ont breekt het niet. Ik kan me niet herinneren ooit in mijn leven, zoveel rampen tegelijk te hebben horen voorspellen. Zelfs niet vn de jaren van dc koude oorlog- Het kan niet op. Eerst mea dows en Forrester met hun naderende grenzen aan de groei, vervolgens Pestel en Mesarovich met hun enorme hongersnoden van de jaren 'SO, Heilbroner met zijn pessimis me ten aanzien van het ver mogen en de politieke wil van de mens al deze rampen het hoofd te bieden en tenslotte nog altijd en misschien wel acuter dan sinds de jaren '50 het geval is geweest de atoomdreiging. Alsof dat allemaal nog nier genoeg is, zijn ook de weer kundigen in de pen geklom men. Hoewel ze het nog niet definitief kunnen bewijzen, hebben ze reden om aan te nemen dwt we bedreigd wor den door een nieuwe ijstijd en om ons vooral niet de kans te geven opgelucht adem te ha len, vertellen ze er meteen bij dat ze hebben ontdekt dat al les wat we vroeger over ijstij den hebben geleerd, hoogst waarschijnlijk fout is. Dat ijs tijden in de geschiedenis var de aarde niet alleen veelvuldi- ger ptraden (om de 10.000 jaar) dan we altijd dachten maar ook veel sneller kunnen beginnen (in feite met één slechte, koude zomer). Een donkere toekomst en met het heden is het niet veel beterHonger in Bangladesh, reeks van uiteenlopende, zelfs tegenstrijdige karweien die moeiten worden opgeknapt nog voordat het doek open gaat en er een buiteling is gemaakt. Daarom zijn de voorstellingen van WERELDJEWEL, dat zich op grond van zijn omvang HET GROOTSTE POPPEN THEATER VAN HET WES TELIJK HALFROND mag noemen, ook een unieke, want eenmalige zaak. Een dergelij- Sahel en Latijns Amerika, oorlogsdreiging in het Midden- Oosten, economische ontredde ring in het industriële noor den. Het is een wonder dat het leven van alle dag nog door draait. Dat is dan waarschijn lijk te danken aan het vermo gen van de mens om van tijd tot tijd de ogen te sluiten, struisvogel te spelen. Wie kan het hem kwalijk nemen dat hij de schok, opge lopen bij het zien vam. dode kindertjes uit Dacca, in het tv-journaa van 27 december, weer weglacht met drie uren Toon Hermans? Zijn struisvogeleigenschap pen horen tot het arsenaal van de mens waaruit hij zijn veer kracht en ondernemingszin put. Iets anders dus dan bij de pakken neerzitten, morbide profetieën aan veelgelezen pa pier toevertrouwen en er dan bij vertellen dat, wat we ook doen, we er in elk geval toch ■angaan. Er zit iets sinisters in die opeenhoping van onheilsvoor spellingen. De overdosering en het absolute pessimisme waar mee ze worden gepresenteerd, veroorzaken een algemeen voel van malaise, machteloos heid, gebrek aan zelfvertrou wen, kortom: massaal en te lang volgehouden struisvogel gedrag. lil een dergelijke voe dingsbodem kunnen zulke pro fetieën ook gemakkelijker een zelf vervullen de kracht krijgen Men kent dat wel: „er is toch niks aan te doen, dus waar makewe ons druk over? La- 'en we van ons °igen lever raken wat er van te maker aalt. Pluk de dag Geen zor- ten voor morgen. Intusser wordt er niets gedaan en wor den de voorspellingen vanzeli 'eiten. Een tweede sinister aspect is dat er in het korps beroep- profeten, variërend van journalisten tot wetenschap pers, geen plaats meer is voor- andersdenkenden, voor men sen die ook bezorgd zijn, maar ke onderneming valt niet blij vend te combineren met de dagelijkse kostwinning of met de studie van Marianne. Later misschien, als de -grote schuur tot een echte zaal is getrans formeerd, kan WERELDJE WEL herleven, al zal Hans Lutz er dan wel niet bij zijn: „Zo'n gedreven poppen speler ben ik nou ook weer met". JOOP HARTMAN nog geloven in het vermogen van de mens om zijn proble men op te lossen. Wie gezien heeft hoe WL. Brugsma, die sinds het eerste Rapport van Rome niet meer gelachten heeft, de vloer aan veegt met Addeke Boerma van de wereldvoedselorganisa tie FAO, alleen maar omdat die man wel gelooft dat de mensheid het voedselprobleem kan oplossen, diie weet wat ik bedoel. Maar het is nog geen tien jaar geleden dat, veelal dezelf de publicisten (Robert Heil broner is daarvan een frap pant voorbeeld) ons zalig- maakten met de post-indus- triële samenleving, het geauto matiseerde luilekkerland uit de scenario's van Herman Kahn. Die „scenario's" worden nu idioterieën genoemd, maar wie garandeert ons dat over weer eens tien jaar de „mo dellen" van Forrester en Mea dows ook niet tot idioterieën worden bestempeld. Bijvoor beeld omdat mensen als W. L. Brugsma dan verkeren in de euforie van een nieuwe voor uitgang die om maar een voorbeeld te noemen de voorspelde hongersnoden van de jaren '80 heeft afge zoend? Feiten als schaarste, over be volking, honger, vervuiling en zelfs politieke malaise in de democratieën, mogen niet wor den ontkend. Evenmin het feit at we de neiging gaan verto nen onze struivogeleigen- schappen te misbruiken door de ogen te lang en te vaak gesloten te houden. Er dringen zich geweldige problemen op aan de mensheid en we wach ten al te lang met aanpakken. Dat is zo, maar of tegelïjker- :ijd de apocalyptische „model len" van de jaren zeventig de nieuwe Bühel moeten worden •mor deze generatie, daaraan mug ni-en godzijdank gerust 'loiP en- Zelfs aanpakken vanuit een hoop tenen het beter weten van de computers uit Massa chusetts in, is beter en kans rijker dan hel verlammende, zwarte pessimisme. De Goden- ,r emering als modieuze top hit van dc jaren '70. daaraan is geen behoefte en daarmee lossen we niets op. WIM KOCK

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1975 | | pagina 13