„Ik was twee dagen met de fiets onderweg voor een koers in Zeeland" Gerrit Schulte: groot wielrenner door spek, rundvet en wilskracht DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND Opgave 8 Rode draad Bossche reus" Zelf maken Risico 's BI auwe trein Keihard Wi Door Jan van Heerlen SpoRy boomklimmer is, met het oog op It plukken van: c. truffels. Het wereldberoemde lied .Stille Nacht, Heilige Nacht' werd gecomponeerd door: a. de Oostenrijkse kapelaan cranz Gruber. b. de orkestleider Theo Uden Masman. c. de dichter Joost van Vondel. js. Zij zal, evenals de gr00'™®6,-») arozzo (It.), Hamman, Wolff Ilië). Chagass (Brazilië) en de bero ter Charles Goren (USA) een „o nzenden die door een grote int al worden beoordeeld. Iieilijk te zeggen of Rixi Markus b®'® T.hrijft. Zij doet het allebei ge« M T artikelen in grote Engelse Kr gelezen, haar spelinzicht ziet u met déze partij uit een toerno zij met wereldkampioen Inspeelde: 7 6 C O hb m,s O Bó V B 10 H 10 9 8 5 2 A7 O A 10 7 6 5 «iJZ kwetsbaar. Als oost opende w* rie harten zuid drie s<: ":,asten. ■noord vier schoppen allen P met de jrten V, in oost overgenomen at tn met harten A. Kleine Kla trandaar schoppen B na S t schoppen V. Garozzo (wesw e aan oost kwam met harten neg Ig oost het gevaar dat """^jL^en getroefd zou kunnen wol tree per in noord een broodnodig van WW" art die het spel nog down K vjjf! pn, niet de ruitenboer, maar g, B spelen, dan wint zuid nj I schoppen aan slag maar ajje. en. Waarom dat met ruiten aj, laat zoekt u wel uit: in 161 „i ne kaart aan de tafel. Héél I (Van onze sportredactie) DEN BOSCH - Na afloop van het in Den Bosch gespeelde voetbalduel Jong Oranje - Jong Italië wees een van de oudere in het restaurant van het sportpark aanwezige Italiaanse journalisten naar een grote blonde man achter de tapkast. IVIet een klank in zijn stenrals gold het de ontdekking van een belangrijke primeur, kondigde hij zijn jongere collega's aan dat die man volgens hem niemand minder kon zijn dan Gerrit Schulte, die verschrikkelijke Hollander die in het verleden zoveel fantastische duels met hun eigen Fausto Coppi had uitgevochten. Het legertje Italianen spoedde zich naar hun jongste ontdekking en binnen een mum van tijd. was Schulte het stralende middelpunt van handenschuddende en kreten van herken ning slakende Italianen. Gerrit Schulte genoot van deze toestand rond zijn persoon. Om herkend te worden door buitenlanders die hem misschien in twintig jaar niet hadden gezien, deed hem goed. Zoals het hem ook goed deed toen een oud mannetje in een restaurant naar hem toekwam en hem vertelde dat hij vroeger zo dikwijls had genoten van de capaciteiten van de coureur Schulte. Deze oude wielerliefhebber was een van de vele aanhangers die de ontzaglijke populaire oud-coureur in zijn glorietijd had. ..En i k heb ze nog steeds"zegt de nu 58-jange Sc nulte. wie zijn leeftijd beslist niet is aan te zien. met overtuiging „Ik wil niet overdrijven, maar ik was in mijn tijd een echte vedette Voor mij alleen kwamen duizenden men sen naar een k<iers of naar een zesdaagse kijken Want ze wis ten datwaar ik kwam er wel iets zou gebeuren Ik leverde altijd strijd Ik vocht als het moest, voor. tijdens en na de wedstrijd. Maar - en dat is het allerbelang rijkste - ik had totaal geen ve detteneigingen Ik was tegen ie dereen altijd vriendelijk Wan neer de mensen het leuk vonden om me te spreken, dan maakte ik een babbeltje mei ze Ik zwaaide tegen iedereen en alle mensen waren voor mij gelijk of het nu een baandirecteur was of de eenvoudigste supporter. Zoiets vergeten de mensen niet. Er zijn wielrenners geweest die in mijn tijd beslist goed reden, maar je hoort nooil wal van ze Maar Gerrit Schulte is altijd nog een begrip Ik word dikwijls nog uitgenodigd voor het openen van weet ik wat voor gelegenhe den Wanneer ik even kan ga ik erheen en wil er dan geen cent voor hebben Dikwijls hoor ik dan van de organisatoren dat ze ook sport vedetten van deze ge neratie hadden uitgenodigd, maar dat ze schrokken van de bedragen die er door de heren werden gevraagd Zoiets kan er hij mij niel in Wanneer je door |e sport groot geworden bent. dan moet je er volgens mij ook wal voor overhebben Een goede publiciteit heb ik altijd belang- rijk gevonden Maar ja. dal is oen van de vele dingen d ie i k van de sporters van tegenwoordig met begrijp Met deze opmerking snijdt Gernt Schulte een thema aan bal als een rode draad door het uren durende gesprek heen zal blijven lopen Hij. Gerrit Schul te. de man die er met al zijn na tuurtalent en reuzenkracht steeds voor is blijven knokken een goed coureur te zijn. kan niet begrijpen dat in de oplei ding van jonge coureur de zijns inziens voornaamste eigenschap (karakter en zelfdiscipline) worden vergelen te vormen „Ik heb dertig jaar gefietst Nooit is me iets te veel geweest voor de sporl waarvan ik altijd heb ge houden en waarvan ik nog steeds hou Ik zou ondankbaar zijn als ik het anders zou zeggen. Ik heb namelijk alles aan de wie lersport te danken Mijn mooie huis hier in Den Bosch en mijn. a) ben ik niet ontzettend rijk. tamelijk financiële welstand Maar daar heb ik dan ook kei hard voor gewerkt. En ik heb nooit voor een cent medewer king van wie dan ook gekregen. Mijn vader kwam niet naar het fietsen kijken voordat ik naam had gemaakt. Van een paar zelf gespaarde guldens moest ik mijn eerste fietsje kopen Wanneer ik een lekke tube had. moest er zelf geplakt worden Maar hoe gaal dat tegenwoordig? Wanneer ze junior zijn. willen ze al gespon sord worden Beginnen met een fiets van vijftienhonderd of tweeduizend guJden is niet vreemd Maar met goede spullen alleen, word je geen coureur Kijk vedetten kunnen niet ge maakt worden, die worden ge boren Ik durf gerust te zeggen dat ik een natuurtalent was Maar als je niet tot de categorie hoort die die honderd procent van huis uit meegekregen heeft, moei je er alles aandoen om te trachten negentig procent te worden En dat kan. Kijk maar naar Jan Janssen en Wim van Est, geen grote coureurs maar wel wilskracht Duar vall veel mee te bereiken. Kom daar legen- ,n schulte met een ran de rele orertvmnmgskransen dte ht] Ji roemrijke carrière om de hals werden gehangen. woordig eens mee aan. Ik heb voor de lol de jongste coureur- tjes van die wielerclub Gerrit Schulte adviezen gegeven, trainen wil ik het niet noemen. Ze schrikken zich kapot wan neer je ze het aantal kilometers vertelt dal ze voor die trainingen moeien afleggen Ze willen en kunnen mei meer afzien en wanneer er iets niet klopt, zal de sponsor het wel oplossen. Hoe denken zulke jongens een ach terstand van twee minuten in een koers goed te maken? Daar is toevallig wel karakter voor nodig. Ik zou ze dan wel kunnen vertellen wal ik er zelf allemaal voor gedaan heb. maar daar heb ik dan al geen zin meer in Ik hen niet verbitterd en ik zit er niet over te kniezen en ik hou nog sleeds van de wielrennerij, maar de belangstelling is er bij mij uit. Ik ga niet eens meer kijken, of ik moet door vrienden worden uil genodigd voor een bepaalde koers". Al heeft Sehulte dan geen zin om zijn eigen weg naar de lop Ie verhalen voor de hedendaagse wielerjeugd. voor een luisteraar die er in zijn riante landhuis dat. ondanks dal hel zestien jaar oud is in deze tijd van staaltjes van architectonische schoonheid he slist geen gek figuur siaal er de tijd voor neenil. doet hij dat maar al te graag En vertellen kan hij de man die in zijn pe riode als coureur door zijn stor machtige optreden veel bijna men heefl verworven Gaston Denar - de legendarische Franse sportjournalist - - noemde hem „I.e Fou Pedalanf" en aan andere veelgehrutkle uitdrukking voor Sehulle was die van „Bossche reus" „Dat kwam' zegi Schulte glimlachend omdai ik zo ver schrikkelijk slei k was en ook zo met mijn krachten smeei Ik wilde altpd strijd leveren maat als ik het nu bekijk moei ik zeg gen dal ik niet altijd even ver standig heb gereden Ik volgde te veel mijn wilde karaktei In tegenslelling bijvoorbeeld met Kees Pellenaars Toen wij koer sten was het altijd waJer en vuur lussen ons maai ik moei eerlijk bekennen dal de Pel altijd een linke bal is geweest Wanneet ik verstandiger had gekoerst had ik meei kunnen bereiken Maai ik ben altijd te venijnig tedrif tig geweest Maai ik vind dat dal best mag vont een topsporter Hij moei geen koud bloed heb- hen Op mijn kracht en op mijn talent heb ik altijd gekoersi en daarvooi had ik geen medische begeleiding en uitgekiende voe riingsschema s nodig Ik al altijd wal de pol schepte Ik hen nooil anders gewend geweest Ik kom uit een gezin van zes kinderen Mijn ouders hadden het geld niel om hun fietsende zoontje te verwennen Gernt Schulte ..Ik had totaal geen vedettenneigmgen Ik was tegen iedereen alrtjd even vriendelijk. Alle mensen waren voor mi;'ge- Ik kon ook niel hebben dat Pe ter Post. wij hebben een tijdje samengereden. sleeds aparte menus klaar hel maken Wie met me reed. at wal depot schaf te .Ik ben grootgebracht op spek en rundvet Mijn moeder kocht altijd een pond of tien rundvet en dat werd door al het eten ge daan Dol was ik er open het was voedzaam genoeg om van alle zes bomen van kerels te maken Ik werkte als slagersjongen in Amsterdam van halfacht tot zes uur s avonds waarbij ik steeds waanzinnig hard door de stad reed Wanneer ik dan thuis kwam al ik goed wat spek. pakte mijn fietsje en ging dan als jo chie van twaalf jaar gerust vijf tig kilometer trainen Wat wij toen ook niet moesten doen om een koers te kunnen rijden Ik moest als nieuweling dikwijls naar Zeeland Vooreen koers in Middelburg was ik Iwee dagen onderweg Ik bleef in Hoogerheide in een hooiberg slapen Bij hel laatste kampi- oensi hap van Nederland in Hoogerheide kwam ik mensen legen die zeiden kijk Gerrit, daal in die boerderij heb je nog in hel hooi geslapen Door de grote tochten ben ik ook aan mijn vrouw Toos gekomen Haar vader een Bosschenaar was een groot wielerliefhebber Wan neer ik naai Limburg voor een koers moest was zijn huis een hotelletje voor me Daar bleef ik slapen lk heb zijn dochter ook nog meegenomen Ik wildp wielrenner worden en ik had ei loen noga] wal voor ovei Vooi mij houdt de medis che begeleiding in de sporl op wanneei een doktei heefl ver klaard dat legezond bent Voor de resl moet |e het zelf maken Bij mij hebben ze nooil mijn bloeddruk hoeven te controle ren Ik wisl heus wel dal die goed was En wanneer ik dan naai sommige wrakken kijk van oud-coureurs die veel vroeger zijr gestopt dan ik iSehulte reed tot zijn 11e iaat en was loen nog goed voor dernverecords red ik dan denk ik soms bij mezelf, ik kan nu nog meet dan jullie, met al dè medische begeleiding die jullie hebben gehad" Gerrit Schulte die allrounder was en uitblonk zowel in klas siekers. zesdaagsen als in crite ria. heeft ooil maar een Tour de France in zijn rijk gevulde car rière gereden Maar die ene er varing was voldoende om nooit meer naar het Grote Circus te rug te keren „fn'38 startte ik in de Tour. ik was loen 22 jaar Daarna is er de oorlog tussenge komen en loen was ik op de leef tijd gekomen dat ik als niel etapperenner zijnde liever niet naar Frankrijk ging De start van de Tour was niet slecht Ik won een etappe en werd derde en zesde De Fransen en Belgen zeiden toen echter wacht maar jongen als we bij de bergen ko men dan pakken we je Ik moet zeggen de eerste echte berg - de Aubisque - ging nog wel lk kwam tenminste redelijk goed boven Maar toen reed ik plal en dat wilde in die tijd wel wat zeg gen Ploegleiders of verzor gingswagens had je niet en als je uitviel (iedere coureur had een portemonnee op zak), moest je mei de trein naar de finish zien te komen Wij waren zo n beetje aangewezen op de Belgen die ons wel eens wilden helpen En fin ik moest boven op de Aubis que zelf die band plakken Wanneer je nu aan een cou reur vraagt of hij met een niel gekitte lube een berg afwil, zal hij vragen of je gek bent. maar vroeger werd dat allemaal ge riskeerd Ik ging toen ook naar beneden wanl ik die tijd keek ik nergens naar Tijdens de afda ling kwam ik mijn ploegmakker Van Neck legen die daar zwaar gewond op de grond lag en die muggen hem maar steken Am bulancewagens waren er toen ook niel Die jongen lag te hullen of ik toch niel weg wildegaan Ik ben toen bij hem gebleven en daar op de Aubisque eindigde mijn perste en laatste Tour de France De dynamische Schulte heefl zondei twijfel zijn grootste po pulariteit bereikt als baancou- reur Legendarisch is het koppel dat hij met Boeren vormde en nu wordt in huizen van oudere wie- lerliefhebbers verhaald van de grote gevechten die Schulte le verde op de wielerbanen van Antwerpen, Gent. Brussel en Parijs Legendarisch zijn ook de namen van de grootste rivalen van destijds Brunnel/De Bruyc- kers. Rik van Steenbergen- Stan Ockers en Lappebis-/Scheeres Door de overheersing van deze vier koppels is ook de naam van de Blauwe Trein ontstaan Zij alleen deelden de lakens uit en de overige coureurs hadden zich te schikken naar de bevelen van de toppers die bepaalden wan neet ei wel en mei gekoerst kreeg ik in Sas van Gent r. ronde aan mijn broek gezet Door de jury. een verklaring kwam er niet voor Hetwasalsof ik gek werd Ik heb al les uit mijn kast gerammeld en Van Steen bergen werd door mij in de laat ste ronde nog geklopt Het Be lgische publiek stond boven op de banken, want ook in België was ik populair Komt na de koers wedstrijd leider George Ronsse naar me toe en zegt heb i k er geen mooie koers van gemaakt door jou een strafronde te geven' Ik zeg heb zoude, uaul ik u.is rechtstreeks naar de wereldtitel gereden". Schulte heeft door het grote aantal jaren dat hij heeft gefietst veel coureurs zien gaan en ko men Als jonge coureur bokste hij tegen gevestigde reputaties op in de nadagen van zijn car rière kreeg hij te maken met de aanstormende jeugd van toen: Wout Wagtmans. Wim van Est, Gerrit Voorting. Faanhof enzo voorts „Ze hebben me wat voor ouwe lui uitgescholden. Gernt Voorting bijvoorbeeld tijdens een koers in Amersfoort Een mocht worden De vette hap was uiteraard altijd voor de leden van de Blauwe Trein en de rest mocht de kruimels 'nrVrling verdelen „Zo is de wielersport nu een maal. zegt Schulte „Keihard en daar heb ik altijd stevig aan meegedaan Dan moesten de an deren maar zor gen dal ze zoveel klasse hadden dal ze de macht van die Blauwe Trein konden doorbreken Maar wij begrepen ook wat er van ons verlangd werd Wij bepaalden wel de koers, maai er werd om de winslpunlen geknokt bij het le ven Ik was duivels als ik dacht dal Rik van Steenbergen een ronde pakte en andersom was dal ook hel geval De duels die loen werden geleverd waren zo populair dal de sportpaleizen sleeds waren uitverkocht Ik kan me nog herinneren dal ze in AnKverpen tol in de nok van het dak zaten op de spanten v£ n de dakconstructie en zelfs tol in de lussengargen toe Die mer.sen zagen mets maar ze hnord nvan de anderen weer wat er z-cl. af speelde Ik heb tijdens die baan- koersen ook genoeg meege maakt Op een gegeven r oment jij dal gedaan en voor hij ant woord kon geven haalde ik uil en ik sloeg zijn neus in mekaar en hij had ook een paar blauwe ogen Ziedend was hij Hij wilde me voor het leven laten schor sen Uiteindelijk werd ik een jaar geschorst en kreeg ik een boete van vijfduizend gulden Niet mis voor die lijd maai het heeft me mets gedaan een jaar later fietste ik weer even nol pk mee" paar kilometer voorde finish zei ik tegen Gernt die ouwe lui trekt er nu tussenuit en probeer hem maar eens bij te houden Hel viel hem bar tegen dat hij dal niel kon" Gerrit Schulte lacht nog als hij er aan denkt Dat gevoel van tegenstanders de baas te zijn heeft hem altijd beheerst Gerrit Schulte heelt er nog steeds spijt van. in weerwil van zijn grote triomfen. Hat hij nooit geen wereldkampioen op de weg is geworden. Hij is wel wereld kampioen achtervolging ge weest. een geweldige prestatie in de tijd dat er nog volop con currentie van geweldige klasse was. maar een wereldtitel op de weg had er voor hem wel bijge- knnd. „In Denemarken had ik het een keer zo voor hel grijpen. Ik voelde dal ik toen de macht had om alles kapol le rijden Ik reed toen 7.0 sterk dat ik andere coureursd'ihbelde. Een van hen. de Belg Nees. trek zie h een paar honderd meter aan mij op Dat was voor de jury een reden om mij uit de strijd te nemen. Dood- Hl lien Hij wilde altijd winnen, an dere plaatsen dan de eerste wa ren voor hem niet belangrijk. Veel van die overtollige energie is hij nu kwijt. Gerrit Schulte, is bezadigder, en gemoedelijker geworden. Vissen, jagen en dui ven en praten over de wieler sport zijn nu zijn hobby's. Daar naast helpt hij zijn zoon Oer bij hel beheer van het restaurant van sportpark „De Vliert". „Er moet daar dikwijls keihard worden gewerkt Maar daarvoor ben ik niet te beroerd. Dat heb ik ini jn leven lang gedaan. De wiel rennerij is een goede, maar harde school om mensen te vor men. Hoe zou ik anders, een jon gen zonder een enkele schoolop leiding, kunnen zijn wat ik nu ben?" HARRY VERMEULEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 23