„Ik was twee dagen
met de fiets
onderweg voor
een koers in Zeeland"
Gerrit Schulte: groot wielrenner
door spek, rundvet en wilskracht
DAGBLAD VOOR ZUIDWEST-NEDERLAND
Opgave 8
Rode draad
Bossche reus"
Zelf maken
Risico 's
BI auwe trein
Keihard
Wi
Door
Jan
van
Heerlen
SpoRy
boomklimmer is, met het oog op
It plukken van:
c. truffels.
Het wereldberoemde lied
.Stille Nacht, Heilige Nacht'
werd gecomponeerd door:
a. de Oostenrijkse kapelaan
cranz Gruber.
b. de orkestleider Theo Uden
Masman.
c. de dichter Joost van
Vondel.
js. Zij zal, evenals de gr00'™®6,-»)
arozzo (It.), Hamman, Wolff
Ilië). Chagass (Brazilië) en de bero
ter Charles Goren (USA) een „o
nzenden die door een grote int
al worden beoordeeld.
Iieilijk te zeggen of Rixi Markus b®'®
T.hrijft. Zij doet het allebei ge« M
T artikelen in grote Engelse Kr
gelezen, haar spelinzicht ziet u
met déze partij uit een toerno
zij met wereldkampioen
Inspeelde:
7 6 C
O hb m,s
O Bó
V B 10
H 10 9 8 5 2
A7
O A 10 7
6 5
«iJZ kwetsbaar. Als oost opende w*
rie harten zuid drie s<: ":,asten.
■noord vier schoppen allen P
met de
jrten V, in oost overgenomen at
tn met harten A. Kleine Kla
trandaar schoppen B na S t
schoppen V. Garozzo (wesw e aan
oost kwam met harten neg
Ig oost het gevaar dat """^jL^en
getroefd zou kunnen wol tree
per in noord een broodnodig
van WW"
art die het spel nog down K vjjf!
pn, niet de ruitenboer, maar g,
B spelen, dan wint zuid nj
I schoppen aan slag maar ajje.
en. Waarom dat met ruiten aj,
laat zoekt u wel uit: in 161 „i
ne kaart aan de tafel. Héél I
(Van onze sportredactie)
DEN BOSCH - Na afloop van het in Den Bosch gespeelde voetbalduel Jong Oranje - Jong
Italië wees een van de oudere in het restaurant van het sportpark aanwezige Italiaanse
journalisten naar een grote blonde man achter de tapkast. IVIet een klank in zijn stenrals gold
het de ontdekking van een belangrijke primeur, kondigde hij zijn jongere collega's aan dat
die man volgens hem niemand minder kon zijn dan Gerrit Schulte, die verschrikkelijke
Hollander die in het verleden zoveel fantastische duels met hun eigen Fausto Coppi had
uitgevochten.
Het legertje Italianen spoedde zich naar hun jongste ontdekking en binnen een mum van
tijd. was Schulte het stralende middelpunt van handenschuddende en kreten van herken
ning slakende Italianen. Gerrit Schulte genoot van deze toestand rond zijn persoon. Om
herkend te worden door buitenlanders die hem misschien in twintig jaar niet hadden gezien,
deed hem goed. Zoals het hem ook goed deed toen een oud mannetje in een restaurant naar
hem toekwam en hem vertelde dat hij vroeger zo dikwijls had genoten van de capaciteiten
van de coureur Schulte. Deze oude wielerliefhebber was een van de vele aanhangers die de
ontzaglijke populaire oud-coureur in zijn glorietijd had.
..En i k heb ze nog steeds"zegt
de nu 58-jange Sc nulte. wie zijn
leeftijd beslist niet is aan te zien.
met overtuiging „Ik wil niet
overdrijven, maar ik was in mijn
tijd een echte vedette Voor mij
alleen kwamen duizenden men
sen naar een k<iers of naar een
zesdaagse kijken Want ze wis
ten datwaar ik kwam er wel iets
zou gebeuren Ik leverde altijd
strijd Ik vocht als het moest,
voor. tijdens en na de wedstrijd.
Maar - en dat is het allerbelang
rijkste - ik had totaal geen ve
detteneigingen Ik was tegen ie
dereen altijd vriendelijk Wan
neer de mensen het leuk vonden
om me te spreken, dan maakte ik
een babbeltje mei ze Ik zwaaide
tegen iedereen en alle mensen
waren voor mij gelijk of het nu
een baandirecteur was of de
eenvoudigste supporter. Zoiets
vergeten de mensen niet. Er zijn
wielrenners geweest die in mijn
tijd beslist goed reden, maar je
hoort nooil wal van ze Maar
Gerrit Schulte is altijd nog een
begrip Ik word dikwijls nog
uitgenodigd voor het openen
van weet ik wat voor gelegenhe
den Wanneer ik even kan ga ik
erheen en wil er dan geen cent
voor hebben Dikwijls hoor ik
dan van de organisatoren dat ze
ook sport vedetten van deze ge
neratie hadden uitgenodigd,
maar dat ze schrokken van de
bedragen die er door de heren
werden gevraagd Zoiets kan er
hij mij niel in Wanneer je door
|e sport groot geworden bent.
dan moet je er volgens mij ook
wal voor overhebben Een goede
publiciteit heb ik altijd belang-
rijk gevonden Maar ja. dal is
oen van de vele dingen d ie i k van
de sporters van tegenwoordig
met begrijp
Met deze opmerking snijdt
Gernt Schulte een thema aan
bal als een rode draad door het
uren durende gesprek heen zal
blijven lopen Hij. Gerrit Schul
te. de man die er met al zijn na
tuurtalent en reuzenkracht
steeds voor is blijven knokken
een goed coureur te zijn. kan
niet begrijpen dat in de oplei
ding van jonge coureur de zijns
inziens voornaamste eigenschap
(karakter en zelfdiscipline)
worden vergelen te vormen „Ik
heb dertig jaar gefietst Nooit is
me iets te veel geweest voor de
sporl waarvan ik altijd heb ge
houden en waarvan ik nog
steeds hou Ik zou ondankbaar
zijn als ik het anders zou zeggen.
Ik heb namelijk alles aan de wie
lersport te danken Mijn mooie
huis hier in Den Bosch en mijn.
a) ben ik niet ontzettend rijk.
tamelijk financiële welstand
Maar daar heb ik dan ook kei
hard voor gewerkt. En ik heb
nooit voor een cent medewer
king van wie dan ook gekregen.
Mijn vader kwam niet naar het
fietsen kijken voordat ik naam
had gemaakt. Van een paar zelf
gespaarde guldens moest ik mijn
eerste fietsje kopen Wanneer ik
een lekke tube had. moest er zelf
geplakt worden Maar hoe gaal
dat tegenwoordig? Wanneer ze
junior zijn. willen ze al gespon
sord worden Beginnen met een
fiets van vijftienhonderd of
tweeduizend guJden is niet
vreemd Maar met goede spullen
alleen, word je geen coureur
Kijk vedetten kunnen niet ge
maakt worden, die worden ge
boren Ik durf gerust te zeggen
dat ik een natuurtalent was
Maar als je niet tot de categorie
hoort die die honderd procent
van huis uit meegekregen heeft,
moei je er alles aandoen om te
trachten negentig procent te
worden
En dat kan. Kijk maar naar
Jan Janssen en Wim van Est,
geen grote coureurs maar wel
wilskracht Duar vall veel mee
te bereiken. Kom daar legen-
,n schulte met een ran de rele orertvmnmgskransen dte ht]
Ji roemrijke carrière om de hals werden gehangen.
woordig eens mee aan. Ik heb
voor de lol de jongste coureur-
tjes van die wielerclub Gerrit
Schulte adviezen gegeven,
trainen wil ik het niet noemen.
Ze schrikken zich kapot wan
neer je ze het aantal kilometers
vertelt dal ze voor die trainingen
moeien afleggen Ze willen en
kunnen mei meer afzien en
wanneer er iets niet klopt, zal de
sponsor het wel oplossen. Hoe
denken zulke jongens een ach
terstand van twee minuten in
een koers goed te maken? Daar
is toevallig wel karakter voor
nodig. Ik zou ze dan wel kunnen
vertellen wal ik er zelf allemaal
voor gedaan heb. maar daar heb
ik dan al geen zin meer in Ik hen
niet verbitterd en ik zit er niet
over te kniezen en ik hou nog
sleeds van de wielrennerij, maar
de belangstelling is er bij mij uit.
Ik ga niet eens meer kijken, of ik
moet door vrienden worden uil
genodigd voor een bepaalde
koers".
Al heeft Sehulte dan geen zin
om zijn eigen weg naar de lop Ie
verhalen voor de hedendaagse
wielerjeugd. voor een luisteraar
die er in zijn riante landhuis dat.
ondanks dal hel zestien jaar oud
is in deze tijd van staaltjes van
architectonische schoonheid he
slist geen gek figuur siaal er de
tijd voor neenil. doet hij dat
maar al te graag En vertellen
kan hij de man die in zijn pe
riode als coureur door zijn stor
machtige optreden veel bijna
men heefl verworven Gaston
Denar - de legendarische
Franse sportjournalist - -
noemde hem „I.e Fou Pedalanf"
en aan andere veelgehrutkle
uitdrukking voor Sehulle was
die van „Bossche reus"
„Dat kwam' zegi Schulte
glimlachend omdai ik zo ver
schrikkelijk slei k was en ook zo
met mijn krachten smeei Ik
wilde altpd strijd leveren maat
als ik het nu bekijk moei ik zeg
gen dal ik niet altijd even ver
standig heb gereden Ik volgde
te veel mijn wilde karaktei In
tegenslelling bijvoorbeeld met
Kees Pellenaars Toen wij koer
sten was het altijd waJer en vuur
lussen ons maai ik moei eerlijk
bekennen dal de Pel altijd een
linke bal is geweest Wanneet ik
verstandiger had gekoerst had
ik meei kunnen bereiken Maai
ik ben altijd te venijnig tedrif
tig geweest Maai ik vind dat dal
best mag vont een topsporter
Hij moei geen koud bloed heb-
hen Op mijn kracht en op mijn
talent heb ik altijd gekoersi en
daarvooi had ik geen medische
begeleiding en uitgekiende voe
riingsschema s nodig Ik al altijd
wal de pol schepte Ik hen nooil
anders gewend geweest Ik kom
uit een gezin van zes kinderen
Mijn ouders hadden het geld
niel om hun fietsende zoontje te
verwennen
Gernt Schulte ..Ik had totaal geen vedettenneigmgen Ik was tegen
iedereen alrtjd even vriendelijk. Alle mensen waren voor mi;'ge-
Ik kon ook niel hebben dat Pe
ter Post. wij hebben een tijdje
samengereden. sleeds aparte
menus klaar hel maken Wie
met me reed. at wal depot schaf
te
.Ik ben grootgebracht op spek
en rundvet Mijn moeder kocht
altijd een pond of tien rundvet
en dat werd door al het eten ge
daan Dol was ik er open het was
voedzaam genoeg om van alle
zes bomen van kerels te maken
Ik werkte als slagersjongen in
Amsterdam van halfacht tot zes
uur s avonds waarbij ik steeds
waanzinnig hard door de stad
reed Wanneer ik dan thuis
kwam al ik goed wat spek. pakte
mijn fietsje en ging dan als jo
chie van twaalf jaar gerust vijf
tig kilometer trainen
Wat wij toen ook niet moesten
doen om een koers te kunnen
rijden Ik moest als nieuweling
dikwijls naar Zeeland Vooreen
koers in Middelburg was ik Iwee
dagen onderweg Ik bleef in
Hoogerheide in een hooiberg
slapen Bij hel laatste kampi-
oensi hap van Nederland in
Hoogerheide kwam ik mensen
legen die zeiden kijk Gerrit,
daal in die boerderij heb je nog
in hel hooi geslapen Door de
grote tochten ben ik ook aan
mijn vrouw Toos gekomen Haar
vader een Bosschenaar was een
groot wielerliefhebber Wan
neer ik naai Limburg voor een
koers moest was zijn huis een
hotelletje voor me Daar bleef ik
slapen lk heb zijn dochter ook
nog meegenomen
Ik wildp wielrenner worden
en ik had ei loen noga] wal voor
ovei Vooi mij houdt de medis
che begeleiding in de sporl op
wanneei een doktei heefl ver
klaard dat legezond bent Voor
de resl moet |e het zelf maken
Bij mij hebben ze nooil mijn
bloeddruk hoeven te controle
ren Ik wisl heus wel dal die
goed was En wanneer ik dan
naai sommige wrakken kijk van
oud-coureurs die veel vroeger
zijr gestopt dan ik iSehulte reed
tot zijn 11e iaat en was loen nog
goed voor dernverecords red
ik dan denk ik soms bij mezelf,
ik kan nu nog meet dan jullie,
met al dè medische begeleiding
die jullie hebben gehad"
Gerrit Schulte die allrounder
was en uitblonk zowel in klas
siekers. zesdaagsen als in crite
ria. heeft ooil maar een Tour de
France in zijn rijk gevulde car
rière gereden Maar die ene er
varing was voldoende om nooit
meer naar het Grote Circus te
rug te keren „fn'38 startte ik in
de Tour. ik was loen 22 jaar
Daarna is er de oorlog tussenge
komen en loen was ik op de leef
tijd gekomen dat ik als niel
etapperenner zijnde liever niet
naar Frankrijk ging De start
van de Tour was niet slecht Ik
won een etappe en werd derde
en zesde De Fransen en Belgen
zeiden toen echter wacht maar
jongen als we bij de bergen ko
men dan pakken we je Ik moet
zeggen de eerste echte berg - de
Aubisque - ging nog wel lk
kwam tenminste redelijk goed
boven Maar toen reed ik plal en
dat wilde in die tijd wel wat zeg
gen Ploegleiders of verzor
gingswagens had je niet en als je
uitviel (iedere coureur had een
portemonnee op zak), moest je
mei de trein naar de finish zien
te komen Wij waren zo n beetje
aangewezen op de Belgen die
ons wel eens wilden helpen En
fin ik moest boven op de Aubis
que zelf die band plakken
Wanneer je nu aan een cou
reur vraagt of hij met een niel
gekitte lube een berg afwil, zal
hij vragen of je gek bent. maar
vroeger werd dat allemaal ge
riskeerd Ik ging toen ook naar
beneden wanl ik die tijd keek ik
nergens naar Tijdens de afda
ling kwam ik mijn ploegmakker
Van Neck legen die daar zwaar
gewond op de grond lag en die
muggen hem maar steken Am
bulancewagens waren er toen
ook niel Die jongen lag te hullen
of ik toch niel weg wildegaan Ik
ben toen bij hem gebleven en
daar op de Aubisque eindigde
mijn perste en laatste Tour de
France
De dynamische Schulte heefl
zondei twijfel zijn grootste po
pulariteit bereikt als baancou-
reur Legendarisch is het koppel
dat hij met Boeren vormde en nu
wordt in huizen van oudere wie-
lerliefhebbers verhaald van de
grote gevechten die Schulte le
verde op de wielerbanen van
Antwerpen, Gent. Brussel en
Parijs Legendarisch zijn ook de
namen van de grootste rivalen
van destijds Brunnel/De Bruyc-
kers. Rik van Steenbergen- Stan
Ockers en Lappebis-/Scheeres
Door de overheersing van deze
vier koppels is ook de naam van
de Blauwe Trein ontstaan Zij
alleen deelden de lakens uit en
de overige coureurs hadden zich
te schikken naar de bevelen van
de toppers die bepaalden wan
neet ei wel en mei gekoerst
kreeg ik in Sas van Gent r.
ronde aan mijn broek gezet
Door de jury. een verklaring
kwam er niet voor Hetwasalsof
ik gek werd Ik heb al les uit mijn
kast gerammeld en Van Steen
bergen werd door mij in de laat
ste ronde nog geklopt Het Be
lgische publiek stond boven op
de banken, want ook in België
was ik populair
Komt na de koers wedstrijd
leider George Ronsse naar me
toe en zegt heb i k er geen mooie
koers van gemaakt door jou een
strafronde te geven' Ik zeg heb
zoude, uaul ik u.is rechtstreeks
naar de wereldtitel gereden".
Schulte heeft door het grote
aantal jaren dat hij heeft gefietst
veel coureurs zien gaan en ko
men Als jonge coureur bokste
hij tegen gevestigde reputaties
op in de nadagen van zijn car
rière kreeg hij te maken met de
aanstormende jeugd van toen:
Wout Wagtmans. Wim van Est,
Gerrit Voorting. Faanhof enzo
voorts „Ze hebben me wat voor
ouwe lui uitgescholden. Gernt
Voorting bijvoorbeeld tijdens
een koers in Amersfoort Een
mocht worden De vette hap was
uiteraard altijd voor de leden
van de Blauwe Trein en de rest
mocht de kruimels 'nrVrling
verdelen
„Zo is de wielersport nu een
maal. zegt Schulte „Keihard
en daar heb ik altijd stevig aan
meegedaan Dan moesten de an
deren maar zor gen dal ze zoveel
klasse hadden dal ze de macht
van die Blauwe Trein konden
doorbreken Maar wij begrepen
ook wat er van ons verlangd
werd Wij bepaalden wel de
koers, maai er werd om de
winslpunlen geknokt bij het le
ven Ik was duivels als ik dacht
dal Rik van Steenbergen een
ronde pakte en andersom was
dal ook hel geval De duels die
loen werden geleverd waren zo
populair dal de sportpaleizen
sleeds waren uitverkocht Ik
kan me nog herinneren dal ze in
AnKverpen tol in de nok van het
dak zaten op de spanten v£ n de
dakconstructie en zelfs tol in de
lussengargen toe Die mer.sen
zagen mets maar ze hnord nvan
de anderen weer wat er z-cl. af
speelde Ik heb tijdens die baan-
koersen ook genoeg meege
maakt Op een gegeven r oment
jij dal gedaan en voor hij ant
woord kon geven haalde ik uil
en ik sloeg zijn neus in mekaar
en hij had ook een paar blauwe
ogen Ziedend was hij Hij wilde
me voor het leven laten schor
sen Uiteindelijk werd ik een
jaar geschorst en kreeg ik een
boete van vijfduizend gulden
Niet mis voor die lijd maai het
heeft me mets gedaan een jaar
later fietste ik weer even nol pk
mee"
paar kilometer voorde finish zei
ik tegen Gernt die ouwe lui
trekt er nu tussenuit en probeer
hem maar eens bij te houden
Hel viel hem bar tegen dat hij
dal niel kon"
Gerrit Schulte lacht nog als
hij er aan denkt Dat gevoel van
tegenstanders de baas te zijn
heeft hem altijd beheerst
Gerrit Schulte heelt er nog
steeds spijt van. in weerwil van
zijn grote triomfen. Hat hij nooit
geen wereldkampioen op de weg
is geworden. Hij is wel wereld
kampioen achtervolging ge
weest. een geweldige prestatie
in de tijd dat er nog volop con
currentie van geweldige klasse
was. maar een wereldtitel op de
weg had er voor hem wel bijge-
knnd. „In Denemarken had ik
het een keer zo voor hel grijpen.
Ik voelde dal ik toen de macht
had om alles kapol le rijden Ik
reed toen 7.0 sterk dat ik andere
coureursd'ihbelde. Een van hen.
de Belg Nees. trek zie h een paar
honderd meter aan mij op Dat
was voor de jury een reden om
mij uit de strijd te nemen. Dood-
Hl lien
Hij wilde altijd winnen, an
dere plaatsen dan de eerste wa
ren voor hem niet belangrijk.
Veel van die overtollige energie
is hij nu kwijt. Gerrit Schulte, is
bezadigder, en gemoedelijker
geworden. Vissen, jagen en dui
ven en praten over de wieler
sport zijn nu zijn hobby's. Daar
naast helpt hij zijn zoon Oer bij
hel beheer van het restaurant
van sportpark „De Vliert". „Er
moet daar dikwijls keihard
worden gewerkt Maar daarvoor
ben ik niet te beroerd. Dat heb ik
ini jn leven lang gedaan. De wiel
rennerij is een goede, maar
harde school om mensen te vor
men. Hoe zou ik anders, een jon
gen zonder een enkele schoolop
leiding, kunnen zijn wat ik nu
ben?"
HARRY VERMEULEN