Li. uit Voor God, armen en kunst sen MUZIEK VOOR KERST Kerstboom hangt vol met nieuwe films Jezus: goed voor twee romans POËZIE EN GRAFIEK STILSTAAN RU JEZELF DE ARTISTENMIS IN ANTWERPEN vrq ^Jijdschrift oek laat Zaterdag 21 december 1974 recht M Zaterdag 21 december 1974 zelf- geldt r be- uni- e ele- sfeer liolier, een men- zittef' feenlo- per ander vindt an de •nder- or de t er- lf een komt e ou- unnen moet woor- n, oi ld wil zijn zullen Dat is It op we it. De !S ko- tlerlei p be- op ver- t wet Ook teling laat- is nu doe Je met emigrerende afgestu deerden die een schuld heb ben"? Studentendecanen hebben beweerd dat jonge mensen door deze regeling een schuld krijgen van maximaal 31.000. „Dat is bezijden de werkeijkheid. In de Academi sche Raad is berekend dat die studieschuld door het aangaan van maximale leningen hoog stens 15.000 zal worden. In extreme gevallen. Ik ben het daarmee eens. Meestal zal die veel lager zijn, omdat de ou ders toch wat bijbetalen, m- dat de student zelf wat bijver dient. Men moet dit soort za ken niet in het maximale trekken. Veel moeilijker vindt ik dat de 18-jarigen die nog op school gaan of studeren wél ren basisbeurs krijgen gelijk aan de huidige voor hen te betalen kinderbijslag en kin deraftrek en dat jongeren van die leeftijd die werken dat NIET krijgen. Dat lijkt mij een zaak die politiek nog deel wat voeten in de aarde zal hebben." JACQUES LEV1J X „STUDENTENHAVER" (Uitleg van 27 februari, 19H nr. 364. Behandelt de studiefi nanciering). NOTA STUDIEFINANCIE RING van staatssecretaris van O. en W. dr. G. Klein (Staats uitgeverij januari 1974). STUDIEFINANCIERING- Discussienota v. h. landelij» beraad studentendecanen (F ni, 1973). I JAN Begeer, grafische ont- I werpen, W'im Smits, objecten, I Hans van Zummeren, sdhilder- I sjen, exposeren "tot 19 januari t Cultureel Centrum De Bey- I r(j te Breda. Nogal wiedus: [drie collega's aan academie gt.-Joost. I CONCERT in de opera; ex- wriment bij KVO Antwerpen. Vanavond première wan Handels Messias. Verder: 27 dec. 20.30 uur en 29 dec. 15.00 u. I TONY Lansdaal met schil derijen, aquarellen en tekenin gen tot 11 januari hij galerie (jjcr0, Oosterhout. 'l DRIE maal Ruissen, Leen- dert (zondagssdhilder), Nelly (bloemsöhilokunst) en Cor (scMlder-grafious) in Museum voor Zuid- en Noord-Beveland te Goes. I KERST-woarstelldngen van af de oudste tijden tot nu, 1 samengesteld uit foto-arahief van kunsthistorisch instituut Nijmegen op expositie iai Hoordbrabantse museum Den Bosch; tot 12 jan. JOODSE eredienst centraal op tentoonstelling 25 jaar Sy nagoge Kenaupark in Frans Halsmuseum Haarlem; o.a. wetsrollen, loofhut; Sjabbath iamp e.d. t DECEMBER-expositie (Haitema-grafiek; Reijnders, tleinplastiek; Van Rooy, goua- 1, Lie, olieverven, Hens, te keningen, Van 't Hull, oliever ven), tot 30 dlecembenr bij BKS. Spoorstraat Tilburg. I HEIN Vree, uit Bergen op Zoom, met figuratief brons in kunstzaal De Hoge Hees, tus sen Steensel en Eersel. tot en toet 1 jan. I DECEMBER-expositie (met o.a. Verhoog, Montyn, Postma, Moonen, Gravelijn, Herfsit, Koornstra) in galerie Kakon, Nieuwl.str. Tilburg, tot 1 jan. St. -^aroluskerk Antwerpen, waar de artisten- missen plaatsvinden. t hij is dat uiig- ings- -etei- illen het zegd og. t z'n toor ten- het Ser- weet van niets ze oedc zijn van het g en best eef' rden de mei piet dekt en ge- bij vul» gin zijn lo- ïgin pau- iaap zelf ids- fo- ■rk- stukken, zoals iuc hebber gestaan in het M machtpersoneelsblad, uing heeft Frits Spies dus noeg ontvangen, het etl/c ,rMt hem ontbreekt is ge'" nateriaal. In sommige zijn mooiere stukken dan ook eerder gemag kaarsen opgesmolten- -.veken geleden kwam <W K reed met wat nu het P •tuk van zijn collectie uoemd mag worden, ceu tersgrote afbeelding van e0. Laatste Avondmaal va® nardo Da Vinei. Het stuk geëxposeerd in de Ueeuw Bonafatiuskerk. „Nu ho even een tijdje op", pe Hij met enige tegenzm-^ Hoopvolle blik van zijn toont aan dat een k0 aatde- oauze -ondanks alle cing voor vaders inle- djn plaats lijkt te man ven in de hobby van ba kan ze zich wel. Ook z'Lwj|c een tiïdrovende hobby 0 (joe. keld. Het borduren var1 ten waarop men met e voudige kru'ssteek niet voeten kan komen Do Huff et Hangt hiivoor e, fered 'ngelijst geborduurd (cru- 'oorstellend „Gezicht op - h(. lalem" Ook tiidens on- zoek werkt ze nijver „en". een van haar vele njtste. Slechts het zetten va:n kende koffie onderbreca irbeid. Want hartellik^' sp)«( Erken- I KULTUURLEVEN-9: Inha lend op een nota van het SUiV, over de culturele inte- van Nederland en Vlaanderen, een dossier wan bitische bijdragen over deze Integratie van G. Geerts: Inte ntie en taalpolitiek; A. Wou ters: Uitgeverij en boeken- J. de Wit: Vertaling en spreiding van literatuur; J. de tffit: Radio en tv en E. van fa-beek: Zit de culturele in tegratie dan werkelijk in het s'-op? („Het katholieke Vlaan- leren dat zich altijd heeft wil len beschermen tegen protes- öts-calvinistische invloeden, rekt nu eenzelfde scherm op het vooruitstrevende 'oorden"). De psychoanalyse de fantastische literatuur •dt bekeken door J. Floren- J. Verhoeven analyseert lisch de denkbeelden van oh en H. v.d. Enden vraagt af of wetenschao wel ge- staat met ideologie? (KL. ivenstr. 112. Leuven). I KRUISPUNT SUMIER-52: 1 dit podium voor jong talent '1 treffen we o a. aan twee «•kroonde verhalen van de ■rdhoyense literaire dagen jaar); het poëtische de- put van o.a. de Bredanaar Almekinderen met zinnen „wijl haar nachtvriendin fount op morfine" en een fagment uit Afspraak met (sociaal-economische situ- schets) opgevoerd door het |ost-Vlaamse Arbeidstheater. penslotte de rubriek Kritiek I an antwoorden van NedeT- indse schrijvers, waarbij we P-treffen Johan Diepstraten- fad Kuyper. (KS Amelter- 76. Assen). Iedere zondagmorgen om halftwaalf is er een zogenaam de Artistenmis in de St.-Caro- luskerk te Antwerpen. Wat Is een artistenmis en waar kom dit initiatief vandaan? Wat is de plaats van een dergelijke onderneming in de huidige li turgische ontwikkelingen? Al ruim dertig jaar verzorgen so listen en koren uit België en vele andere Europese landen op 58 zon- en feestdagen onaf gebroken muzikale program ma's van de eerste orde tij dens die zondagse eucharistie viering in de Caroluskerk; dat betekent al meer dan 2000 programma's. Nog steeds is ie dere zondag de barokke kerk, met talloze herinneringen aan Rubens tijd, gevuld met men sen, die dat komen meemaken. Het initiatief, dat in '43 door Benoit Roose, op instigatie van de toen 90-jarige kunstbe schermster Marie Elisabeth Belpaire, genomen werd. blijkt nog springlevend. Nieuwsgierig naair de ach tergronden van het woordje „artistenmis" in de Antwerpse culturele agenda, bel ik bij een onopvallend poortje aan de Miniderbroedersrui. Een binnenplaats. Over kinderkop jes uit 1200 kom jfc bij een prachtig oud huis, waarbinnen ik me verbaas over de kunst zinnige inrichting, die zeer muzikaal georiënteerd is. Een huis, dat verbindingslijnen heeft met het oude burge- tmeestersgesladhlt R-ockox; dat groeide tot een cultureel tref punt door toedoen van de in '70 overleden Benoit Roose. Zijn vrouw, die concertzange res NEL BERGLOONS, die er nu met twee opgroeiende kin deren woont, tracht het werk van de Artistenmis, door haar man opgezet, in leven te hou den. Dat gaat ten koste van haar concertpraktijk, die haar in het verleden o-p de grote buitenlandse podia bracht. Met grote hartelijkheid vertelt zie over de toewijding van haar man aan kunst en artiest. De 'hare is niet minder. Het is een oorlogsinitiatief geweest onder het motto: God, de armen en de kunst, om de noodlijdende kunstenaars te hielpen. Hoewel Benoit Roose, stammend uit een fabrikanten familie nooit naar buiten op trad, had hij zelf een volledige zangopleiding (oa.. bij Benja- mino Gigli) gehad. Opzet van de artistenmis was om tijdens eucharistievieringen in de St.- Carolus bekende instrumentale en vokale artisten te laten op treden, waarna uit de vrijwil lige bijdragen voor de aange boden programma's en de zo genaamde derde schaal (bei den doen heit nog steeds) kun stenaars in nood geholpen konden worden. Huize Roose werd hierdoor en door andere activiteiten een trefpunt van kunstenaars, waar bv. een Strawinsky, een GiglS e.d. over de vloer kwamen. Konin gin Elsabeth was ook van deze onderneming beschermvrouwe. Na de oorlog bleef de artisten mis; en ze is er nog steeds. Onder de lijst artisten, die op een of andere wijze baat heb ben gevonden bij deze ondier- neming tref je namen aan als: Pieter v.d. Meer de Walche ren, Anton Pieck, Benj amino Gigli, Tito Sohipa, Steyn Qtreuvels, Emiiel Hullebiroeck. Bodewijk de Vocht e.a. „Van begin af aan is de muziek zó geprogrammeerd, dat het de dienst niet stoort, maar ondersteunt" zegt me vrouw Roose. Er is een vaste priester, die de dienst leidt en bijzonder gevoelig is voor het gebeuren. De Dominicanen van de Ploegstraat zorgen voor •theologisch gefundeerde pre ken, waardoor er dikwijls con tacten ontstaan met de niet- •gelovige bezoekers, die om de •muziek komen. Na de arties- tenmiis tref je vaak discussië rende mensen aan op het his torische Hendrik Conscience- pleintje voor de kerk over muziek en preek. „We hebben zeer artistieke plechtigheden gehad", vertelt Nel Ber.gloons. Muziek van Chopin, Dvorak e.d. ze her innert zich de vele namen moeilijk miaar ook „de mo derne opvatting gaan we niet •uit de weg" (o.a. missa Creo- la). De Wiener Sangerknaben, •Les Chanteurs de oroix de bois, maar ook koren uit Bre da en het Hulster gemengd koor, Amstelveens Vrouwen koor, Bergen op Zooms man nenkoor e.a. traden op. Van de solisten herinnert ze zich de •Nederlandse Jenny Veeninga, solisten uit Wenen en Bulga rije (waarvan haar de namen schieten). „Op het eind van het jaar houden we het rustig" zegt ze. Voor morgen staat; het kinderkoor Mia Vinck; kerstmis Vera Versieak so praan en Arnold Brand orgel met een keur aan kerstliede ren; voor 29 december het „beste Vlaamse koor" Ortolaan en voor de daarop volgende zondag de dramatische sopraan Francoise Ohantral. Heel be scheiden voegt mevrouw Roose eraan toe: „Een vrouw kan niet bereiken wat een man kan; ik ben geen zaken man. Ja, dat blijkt nodig. Maar de artistenmis leeft nog tot op de huidige dag" HENK EGBERS De kerstboom van de Ne derlandse bioscopen is als elk jaar weer rijkelijk gevuld. Tussen de gebruikelijke bont gekleurde versieringen -James Bond is zo langzamerhand een kerstattractie en al even tradi tioneel is de nieuwste (21e) PolanskL aanwinst uit de Walt Disney Studio's ROBIN HOOD.-Een artistieke uitschieter van de eerste orde is echter „CHINA TOWN", de nieuwste film van de beroemde regisseur Roman Polanski. Vanaf 19 december zijn deze films in ons land te zien. „Ik geloof dat ik erg goed ben", heeft Roman Polanski eens gezegd. Zelfs meer dian eens en het wonderlijke is dat hij nog gelijk heeft ook. Po- ianski werkt nu al meer dan tien jaar in het westen, maar wordt nog altijd als een Pool se regisseur gevierd. Hij heeft de meest uiteenlopende films gemaakt, zonder zichzelf ooit te herhalen of plagiaat te ple gen. En, wat minstens zo be langrijk is, zonder te vervallen in de strenge Poolse stijl, die door westerse kijkers maar moeilijk wordt begrepen. Ge bleven is echter zijn voorkeur voor zwarte, absurde humor, voor een vaak cynische obser vatie van het menselijk ge drag, voor sarcasme en grotes ke dingen, de dood en vaak gruwelijk geweld. Oak ..Chi natown" is daarvan een be wijs. Dood en gruwelijk geweld hebben ook in zijn inmiddels veelbeischreven privéleven een bepalende rol gespeeld. Vijf jaar geleden werd z'n toen acht maanden zwangere vrouw Sharon Tate, samen met vier vrienden op beestachtige wijze vermoord door de bende van Charles Manson Naar aanlei ding diaavan heeft hij eens gezeigd: „Voordat deze ramp gebeurde stond ik bekend als een tamelijk goed regisseur. Nu kent iedereen me als de echtgenoot van de vermoorde Sharon Tate. Soms heb ik het afschuwelijke gevoel dat alles wat ik voortaan doe in dat licht zal worden bekeken". Dat die uitspraak nog steeds van kracht is bewijst „China town" eens te meer. Het is de zoveelste film over corruptie en het daarbij behorende ge weld in het Amerika van de jaren dertig. Wie niet verder kijkt dan z'n neus lang is, zou zelfs kunnen deniken dat ook Polanski meedoet aan de nos- tailgie-rage, z'n reconstructie van Los Angeles anno 1937 mag gezien worden. Maar Polanski zou niet de be roemde Polanski zijn als hij ook niu niet de nodige politie ke addertjes onder het fraai nagebootstegras had gestopt. Met een bijna barokke allure tekent hij ronduit briljant alle situaties, personages en stem mingen en deelt hij een aantal rake klaippen uit, waarvan de wangen van een aantal politici uit het Amerika van vandaag zullen nagloeien. In Jack Nicholson, de ster uit „Easy rider" en „Five easy pieces" vond Polanski de idea le vertolker van de hoofdfi guur. de even beruchte als be roemde privé-detective die bij toeval achter een gigantisch corruptieschandaal komt. Faye Dunaway. Bonnie Parker in de legendarische film „Bonnie and Clyde", is de vrouwelijke ster, terwijl regisseur-acteur John Huston weer een van z'n onweerstaanbare typetjes eta leert. Ook Polanski zelf duikt even op. Bij tekent voor het gruwelijkste moment in de film, dat even kort als hevig is en daardoor lang bijblijft. In Robin Hood van Disney zijn het uitsluitend dieren die op knappe en humoristische wijze gestalte geven aan de bekende figuren uit de Robin Hood legende. Zo zien we in de rol van de igeldzieke tiran, prins John, en lachweikkende, enigszins neurotische leeuw met de stem van acteur Peter Ustinov. De Britse komiek Terry Thomas geeft een heel eiigen karakter atan de gluipe rige raadsheer van de prins, Sir Hiss, een slissende slang. Achter de, door een zich non chalant voortbewegende min- streelhaan, gezongen liedjes zit de voortreffelijke stem van zanger Roger Miller. En wat de held van het verhaal be treft, welk dier leent zich daar beter voor dan een sluwe, diooh zeer sympathieke vos, Robin Hood die door de meest geniale vondsten steeds weer opkomt voor de allerarmsten uit het dierenrijk. Walt Disney's top- regisseur Wolfgang Reither- mian heeft van de film „Robin Hood" een kleurig, van humor doorspekt kijkspel weten te maken met talloze subtiele grappen. maatschappij-kritische It Sap' HARRY PfTTEEL verpakt in zijn KATT ro,mam EEN JEZUS- KN (Uitg. Nijigh en Van f mar) heeft even weinig L' Je2Ius van doen als de nerige Fister met sociale rasopvattingen en de jon- 1ay met kapitalistische "•Pui.'aties in diit boek. Het rreanid vol heeft over „een je- zuswagen, een jezusburp, een jezuisgriet e.d.; Jezus als slag woord vooir alles wat met au toritaire dikdoenerij te miakein heeft. Het verhaal beter; de sfeertekening is geënt op hetzelfde warenhuis als in zijn boek Heilig Schorem: Iks- Platiteal trapt daarbij een zeer groot aantal De actueel vrij ziin ze we', daar op de vierde Dragon-flat etage JOHN van RoOZE ry Platteel i,„j de tweede handisauto- omhooggesahofen textdZS0t wr ™L5f eetl "J«- een Jezusbureau, een genstellingen tussen een kapi talistische en een socialistische maatschappij verheft hij in het kwadraat door ze zwart wit opeen te hopen in één bedrijf: omhooggevallen man netjes, die maar één dioel heb- btn: carrière' maken en geld verdienen; klappen valllien, omdiat persoonlijke belangen op de voorgrond staan; harde verkooppolitiek. via met pris maboekjes opgeveizeldje onbe nulligheid; menselijke emoties mogen geen rol spelen; om- zetsnelheiid; autoritaire leading tegenover collectieve inbreng; huilen met de wolven in het dos; mensen wallen belazerd dliie knoeien steekpennin gen; politie,die bukt voor kla- venameritoaniiisering; zijn coon- ...„1 opruiend etc. etc. De sociale hervormin gen, die directeur Addy wi'l doorvoeren worden als half zachte gegevens ondergespit. Hoewel PLatteol de kunst ver staat om uitstekende karakte ristieken te geven en dieee smakelijk te beschrijven is de inlbouid nogal kreteriig goed koop; werkt hij er even hard aan mee om miaiatsdbappijikri- tiiek te vercomtmencialisenen: lekker leesboek. Knapper is het boek van CHRISTIAAN TE WINKEL: MIJ DORST (uitg. QuerildJo - f 16,90), waarin de Jezusfi- guiur wed reëel een rol speelt, ook al is de verwerking vam net Christus-thema een beetje geforceerd. Dit is Te Winkels tweedie roman en hij is hel derden gestructureerd dan zijn, tercht geprezen De Grasbaan. Ook in Mij Dorst speelt de Te Winkel met het tijdschema via flash-backs en dagboekachtige brieven. Hoofdfiguur is Her-mam, een timiiide onderwijzer in een dorpsgemeenschap, düe zich voortdurend bedreigd voelt door symbofech geladen figu ren. Centraal staat daarbij zijn relatie niet Maigda; een liefde, die geblokkeerd wordt door een sterke rationaliteit. „Een halve mian", zegt Magdia, die met Ilse de Maria en Martha zouden kunnen zijn. Als een „pnetre ouvrier" gaat Herman de fabriek in en doet daar zijn eerste „wonder', hetgeen ook in zijn eigen gevoelsleven gro te consequenties heeft. „De tijd van praten is voorbij; er is eeuwen en eeuwen gepraat. Je moest getuigen. ïk doe al les gewoon op gevoed". Het is Siimon. die in deze dorpsgemeenschap de touwtjes in hand en heeft en „voor- Chr. te Winkel spelt": Hernam zal ook wel aan trouwen toekomen, voor zover hij al niet gekruisigd is. Herman wordt de oppassende gezapige dloapsondiarwlijzer op die school met de Bijbel, maar tevens de dorpsgek, die men „De ZaflSigmaker" noemt. Hij heeft die hoop, dat er iemand komt waar geen kwaad in huist en die toch mens is- Iemiamid die op een schokkende manier Kijkt op het raadsel van tweeduizend jaar geleden. Wel op een schokkende ma nier komt het einde van Her man tijdens een tv-passaespefl, dat in het dorp wordt opgeno men. Daarna legt Magdia getui genis af van haar ongeloof in Herman. Een beetje een tour de for ce, dat slot. Zuiverder is de eerste he'lft van het boek. waarin de relatie tussen Her man en Magda gepfliaatst wordt in een marbwaardlige, maar wel 'eöhte context en hun bei der persoonlijke reflecties via brieven tot uiting wordt ge bracht. Als geheel is Mij Dorst evenwel een intrigerende ro man, waarmee Te Winkel op een zeer persoonlijke mianier een aantal zeer herkenbare thema's uit het menselijke ge voelsleven bespeelt. H. E. Onder de platen, die we met name rond de kerstdagen ge neigd zijn te kopen, bevinden zich een tweetal cassettes, die beiden aandacht verdienen. Van G. HaNDEL )MESSIAS bestaan tal van opnamen, maar op het Arohivlabel is een uitvoering verschenen, die totaal nieuw is. Het betreft hier een eerste plaatuitvoering van een arrangement van MO ZART. die in 1789 de uit 1741 stammende Messiah van Handel bewerkte; een metho de, die in tegenstelling tot on ze tijd als een compliment voor de oorspronkelijke schep ping werd opgevat. Twee mo tieven speelde bij die bewer king mee: op de eerste plaats een aanpassen van de orkest bezetting aan de instrumenten, Scheier en Theo Adam Is voorbeeldig en ligt mis schien op enkele klanknuance* na erg fijn in het gehoor. Een feestelijke Messias (AR- GHIV-2723 019-2 lp - f 50,- Een echte gelegenheidscas sette heeft Decca gecompileerd uit bestaande opnamen onder de titel FESTIVAL OF SA CRED MUSIC; een soort „hit parade" van op vier na toppunten uit het geijkte re pertoire van geestelijk getinte fragmenten uit de vokale mu ziekliteratuur. Bovendien tref je deze aan in meestal erg goede uitvoeringen door solisten en koren van reputa tie, die ten dele al van cul tuurhistorische betekenis zijn. Een overdonderende hoeveel- htid roerende en mooie mu ziek. Een greep uit het 35 fragmenten tellende repertoi re: Pucell: Trumpet tune; MontiverdiUt Qeant Laxis J.S. Bach: slotkoor Mattheus, Jesus bleibet meine Freude, openingskoor Kerstoratorium (9 Bachfragmenten in totaal); Handel: aria Father of Heaven (Judas Maccabtus); koor And the Glory of the Lord (Messl- die Mozart ter beschikking stonden (i.e. toevoeging van fluiten, hobo's, klarinetten, fa got en koper) en aan de voor handen zijnde solisten met hun specifieke mogelijkheden (bv. zingen van aria's door andere stemmen dan ze oor spronkelijk geschreven zijn). Op de tweede plaats speelt natuurlijk Mozarts persoonlij ke smaak mee, hetgeen geleid heeft tot enkele niet grote inkortingen en enkele ver sieringen- Het totaal werk maakt een kleurrijker indruk. Je kunt daaraan zeker veel genoegen beleven en je hoeft het zeker niet als een aanslag- op Handel te zien; integen deel, je gaat de langzamer hand tot cliché gezongen Mes sias opnieuw beluisteren en beleven. Een merkwaardige en plezierige ervaring. De uitvoe ring o-l.v. Charles Mackerras met het ORF koor- en orkest uit Wenen en de solisten Edith Mathis, Birgit Finnilij, Peter ah)Halleluhjah (Messiah) Coronation Anthem (negen Handeifragmenten)Mozart: Ave Corpus; Schubert: Ave Maria (arr. Gamley); Mendel sohn: Thanks be tot God (Elij ah); Gounod: O divine Re deemer; Faur In Paradiu- sum. Onder de uitvoerenden namen als Joan Sutherland, Erna Spoorenberg, Kathleen Ferrier (stereophonisch opge- ptpt), Helen Watts, Kenneth McKlear, Tom Krause, King's Cellege Choir, Handel Opera Society Chorus, Pro Arte Lau sanne, Paisley Abbey Choir etc. Het kan niet op. En het moet gezegd: op deze drie pla ten vinden we een schat aan prachtige muziek, die goed ge zongen ons in deze dagen en daarna vtel mooie muzi kale ogenblikken kan bezor gen ai is het al te fragmenta risch (bv. Bachs Gloria) soms wel hinderlijk (Decca - Ace of Diamonds - SDDM 432-4)- Het gedicht „Albumblad" van Leopold, voorzien van een houtgravure van Dirk van Gelder, is de op één na laatste prent die Frits Haans uitgaf in zijn tweede serie „MET PEN ENBURRIJN" (combina tie poëzle-grafiek bladen). Volgt nog Egidiuslied gesne den door de Oostenrijker Prentaller. Eerder verscheen o.a. Marsmans Invocatie met houtgravure van Wim Zwiers (foto). Bij voldoende deelna me volgen in '75 drie reeksen: serie van 10 ongepubliceerde Nederlandse gedichten met grafiek van jonge kunstenaars (voorint f 20,); 10 Franse ge dichten aller tijden met gra fiek vam moderne Europese grafici (voorint. f 20,); en reeks 10 handgedrukte etsen en litho's van Europese kun stenaar (vormt 30, Doorgaans kwalitatief uitste kend bladen met fraaie tek sten en grafiek. Nog steeds een geweldig persoonlijk initi atief (F. Haans, Vinkenbos 47. Ulvenhout). ,.Na«#%ato^al eindredactie henfc egbers We zijn doenerige mensen. Bij ales wat we doen vragen we ons af: wat koop ik er voor; zelden komt de vraag bij ons op: wat verlies ik ermee?. We staan te wienig stil bij ons zelf. Maar in de tijd zie je duidelijk hoopvolle tekenen, die wijzen op een nieuwe be nadering van de mens. Dat zegt drs. HARRIE MOURITS o.a. in zijn inleiding op het boekje MENS TE ZIJN OP AARDE-visie op het dagelijks bestaan, in nieuw perspectief (uitg. Lannoo- f 13,90) Een boekje, dat opvalt door de leu ke opmaak. De inhoud bestaat uit aangepaste teksten van ra dio uitzendingen, die de au- teurin 73-74 voor de KRO ver zorgde. In een zestien-tal hoofstukken worden telkens bijeengebracht: teksten uit be kende boeken, gedichten, ca baretliedjes e.d, gesprekken met vader, moeders en tweede kamerleden, heilssoldaat, sex- boetiekhouder, kamerbewoner etc., waarna een gesprek volgt met pastores als J. Reuten, dr. B. Wiliems, prof. van Iersel e.a. Thema's wonderen, feestl de doop, duivels, lichaam man en vrouw, de priester e.a. Aloude onderwerpen en be licht vanuit actuele maat schappelijke, psychologische en theologische gezichtshoe ken, zonder moeilijk, te doen, maar helder voor iedereen, die erover na wil denknen. Een fijn boekje, dat aanbevolen wordt. Eerder verscheen een soortgelijke uitgegeven boekje van Phil Bomans: Menslief, ik hou van je. Daar bleek, tegen alle verwachtingen in een enorme vraag naar. Hopelijk vergaat het dit boekje net zo. 'o

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 21