tsfreeks
mporteur
iJ.v.URKt
Toerwagen van f 8500
kost per jaar f 2400
ZEVENTIEN NIEUWE MERKEN
MET HONDERD MODELLEN
Kwart van
vakanties
in caravan
dbureau
VASTE EN VARIABELE KOSTEN
extra
-PIANO'S
30.-
KA-PIANO'S
30.-
si 42. ROTTERDAM
ïopend van 9:6 uur.
ipavond van 7-9 uur.
sn en
an maandag
17.15 uur.
12t/m18dec.
Toerwagens
Details
Stacaravans
Vouwwagens
>ord is.
;arantie:
nog
ziet u
Der maand
baar voor
i).
tingen.
Caravanreis
voor
65 plussers
00-36150.
31640) 41450. S
ïnst zonder aanbetaling
i.- per maand p.I.
izorging. Vijf jaar garan*
door geheel Nederland.
INDS 1898
i.(010) 36 35 00
jorteur yan Estonia,
ach, Bechner, Rich. Weber-
Op het verlanglijstje van
de Nederlander neemt
de vakantie een zeer ho
ge plaats in en steeds
meer mensen zetten al
les op alles om enkele
malen per jaar op uit te
trekken. Ook in de ko
mende jaren zal dat ver
schijnsel zich blijven
voordoen en zich ver
moedelijk nog verder
uitbreiden.
Nemen we de economi
sche recessie en de voor
1975 sterk gestegen prij
zen van vlieg-, trein- en
busvakanties in aan
merking dan is het dui
delijk dat een verzorgde
vakantiereis een grotere
hap dan ooit eerder uit
het huishoudbudget zal
opslokken. Het zou daar
om geen verwondering
wekken wanneer steeds
meer mensen gaan mik
ken op een betaalbare
vakantie met tent of ca
ravan met als bijkomend
voordeel dat men dan
ook buiten het seizoen
voor (lange) weekeinden
eruit kan trekken zonder
dat de kosten de pan uit
springen.
In 1973 werd bijna een
kwart van alle vakanties
in Nederland doorge
bracht in caravan of
vouwwagen tegen 20 pet.
in 1971 en 17% in 1970
en de cijfers over 1974
zouden straks wel eens
kunnen uitwijzen dat het
percentage dit jaar nog
verder is gestegen.
Caravan-Rai biedt veel nieuws
Van links naar rechts: De nieuwe Wolf-toercaravan met o.a. terugrij-automaat, op-
looprem, afsluitbare disselkast en dubbele ramen. Midden: een forse Bluebird-sta-
caravan. Rechts: Rapido vouwwagen zonder doek, maar met omhoogscharnierende
zijwanden.
00-37455.
KOSTENBEGKOTING
Vaste kosten voor een 4-persoons caravan
aanschafprijs 8500,
extra voorzieningen 1900,
kleine accessoires 100,
totaal 10.500,-
restwaarde na 8 jaar 3.000,-
7.500,—
Jaarlijkse kosten
afschrijving (8 jaar) 950,
renteverlies p.m.
voorzieningen auto 200,
extra benzine 120,
onderhoudsbeurten 75,
verzekering 100,
belasting 20,
winterstalling 150,
seizoenplaats 750,
kleine uitgaven 35,
totaal 2.400,—
De Caravan-RAI die van
12 t/m 18 december in
de RAI te Amsterdam
wordt gehouden brengt
99 merken toer- en sta
caravans, kampeerauto's,
vouw- en bagagewagens.
Niet minder dan 17 mer
ken zijn nieuw voor ons
land en het aantal nieu
we modellen bedraagt
ongeveer honderd op een
totaal van plus minus
500 tentoongestelde ty
pen.
- De openingstijden zijn
dagelijks van 10 tot 17 en
van 19 tot 22 uur, op
zondag van 10 tot 17
uur.
- De toegangsprijs be
draagt 5,p.p.
- De tentoonstelling be
slaat alle hallen van de
RAI.
- Het aantal exposanten
bedraagt 133, het aantal
modellen caravans is
580.
- Er zijn 12 deelnemende
landen: België, Dene
marken, Finland, Frank
rijk, Groot-Brittanië, Ier
land, Italië, Joegoslavië,
Nederland, Oost-Duits-
land, West-Duitsland en
Zweden.
- Tijdens de tentoon
stelling is dagelijks
van 10-17 uur een kin
dercrèche geopend; deze
bevindt zich onder het
eerste balcon in de Euro
pahal.
- bezoekers die met de
auto komen uit de rich
ting Utrecht slaan direct
na het passeren van de
verkeersbrug over de
Amstel linksaf om via de
Kennedylaan het Euro-
papledn (met parkeer
plaatsen) te bereiken.
- treinreizigers die op
het Amstelstation uit
stappen kunnen met bus
lijnen 8 en 15 de RAI be
reiken; van het Centraal
Station met tramlijn 4
die op het Europaplein
eindigt.
In tien jaar tijds is het Nederlandse caravanpark gegroeid van 51.600
in 1965 naar 264.000 eind 1974. Vooral de jaren '71, '72 en '73 ga
ven een stormachtige groei te zien met een jaarlijkse aanwas van zo'n
35.000 caravans.
In 1974 trad door allerlei, inmiddels bekende, oorzaken zoals oliecrisis en duurdere
benzine een inzinking op; dit jaar werden er naar schatting 30.000 caravans verkocht.
De grote groei schijnt trouwens enigszins tot stilstand gekomen te zijn en plaats te
maken voor een situatie waarin vervanging geleidelijk aan belangrijker gaat worden.
Door die internationaal sterk
gestegen benzineprijzen is dit
jaar die vraag naar kleine zui
nige auto's toegenomen, het
geen voor tal van caravanfa
brikanten aanleiding was nieu
we en lichtere wagens te ver
vaardigen, waarbij men zich
voor het probleem geplaatst
zag dat de soliditeit niet
mochit worden opgeofferd aan
het lagere gewicht. Ook kwa
men nieuwe, goedkope series
op die markt met vereenvou
digde oonstructies, waarbij zo
wel op materiaal als op werk
uren kon worden bespaard.
Goratruotiief gezien valt er
weimdig nieuws te veinmeiliden,
wel een gestadige verbetering
van verschillende niet altijd
opvallende details. Bij de bui
tenbeplating is een teruggang
te constateren in het gebruik
van kunststof, mogelijk onder
invloed vam. die sterk gestegen
prijzen van dit materiaal.
Daarentegen worden gladde of
geprofileerde buitenwanden
van aluminium of plaatstaal
met gemoffelde laklaag op
steeds grotere schaal toege
past. De verwerking van deze
materialen werkt kostenbespa
rend. Een ander verschijnsel is
diait steeds meer caravairmer-
ken het chassis verzinken of
op andere wijzen tegen weers
invloeden beschermen. Achter-
uitrij-automaten vinden nu
algemeen toepassing en wor-
dien voortdurend verbeterd. Zo
is men druk doende de nog
resterende remwerking van 10
tot 15% bij achteruitrijden tot
nul terug te brengen.
Steeds meer fabrikanten heb
ben zich ingespannen de
wand- en vloerisolatie te ver
beteren door gebruik van poly-
uretaan in plaats van polysty
reen, verder door dikkere la
gen isolatiemateriaal aan te
brengen en door de caravans
standaard uit te rusten met
dubbele raimen. Een opvallen
de technische ontwikkeling
doet zich voor bij Engelse ca
ravans; daar past men n.1.
steeds meer een achterpaneel
van kunststof toe compleet
met achterlicht, nummerplaat
verlichting, remplaat en rich
tingaanwijzers, terwijl tevens
de bedrading voor een en an
der is aangebracht.
Bij de toercaravans ziet men
zowel het reeds gesignaleerde
streven naar kleine en lichte
wagens als uitbreiding van die
sortering grotere caravans,
meestal op tandems. Door hun
afmetingen en gewicht zijn de
ze wagens in hoofdzaak sta
tisch, zodat ze gewoonlijk als
stacaravan zullen worden ge
bruikt. Meestal betreft het
luxueuze modellen met royale
was- en toiletruimte, van alle
gemakken voorziene keiukens,
een of twee slaapkamers en
een woonruimte.
Het grootste deel van het aan
bod aan toerwagens bestaat
echter nog steeds uit caravans
met een opbouwlengte van 3%
tot 5 meter, waarmee de grote
afstamden betrekkelijk snel
kunnen worden afgelegd, maar
die zich ook lenen voor ge
bruik op een vaste standplaats.
Bij deze wagens kan men ge
woonlijk kiezen uit een dozijn
interieurindelingen: diwarssla-
pers, langsslapers, een- en
tweetafelmodellen, wagens met
en zonder toilet of met een
aparte slaapruimte voor de
kinderen. Opvallend is dat er
dit jaar een vergroot aanbod is
in tweepersoons langsslapers
met kopkeuken en toiletruim
te. Het feit dat het aantal lan
ge mensen giestadig groeit dde
onvoldoende beeinruimte vin
den in dwarsgeplaatste bedden
zal daaraan wel niet vreemd
zijn. Langsslapers zijn verder
ook zeer geschikt voor oudere
echtparen die langdurige en
grote reizen maken.
Een andere zaak is dat steeds
meer aandacht wordt hesteed
aam de toilet- en wasruimte in
de toerwagens een en ander
beïnvloed door de komst van
chemische spoeltoiletten dde
meer ruimte opeisen dan de
traditionele toiletemmers. De
goedkoopste toercaravan is ge
prijsd voor ƒ3000,-, de duurste
kost ongeveer 22.000.
Hoewel het caravanpark in
ons land een verhouding te
zien geeft van 60% toer agens
tegen 16% stacaravans en 24%
vouwwagens is het aantal
stands met stacaravans op de
RAI dSt jaar voor het eerst
groter dan dat met toercaira-
vans (39 tegen 31). Vooral het
Zeventien voor Nederland nieuwe merken met zo'n honderd modellen dingen op de Ca
ravan-RAI samen met de gevestigde merken naar de gunst van de kopers in spé.
Gesplitst naar soort (toer-, sta-, vouwwagens en kampeerauto's) ziet de noviteitenlij st
er als volgt uit:
Toerwagens
Stand 2 Kip Goldstream G. 300
r met een laag afleveringsge-
«it (390 kg.).
wand 7 Avemto met de Avento
*|02zano TL met kopkeuken
w toiletruimte.
rand 9 Meibro Caravans met
1Wen Zeeland 700 T en 802.
and io Karaat met type
"'""to Fahrt
«nd 11 Schipper met Duitse
"ra toercaravans.
Bu-i? 13 De Roeck met modiei
de goedkoopste toer-
~Jïfan van de RAI, alsmede
°Pere uitvoeringen van
"aPhaël en Provence,
and 20 Baga met de Wolf
«n 380 Q.
30 Edelweisz met A-
Smrt „tlDe Witte met Ci
4finLMT 01 Wilk Stern 400,
500 en 540
ST en 540-
350 14 Olivier met Nordland
en Oliv'
Mand 63 j
•Jercarava.
dS? 8I? Oaravan Import met
SbnndSe3KPMidd.
Adria Import Neder
land met nieuwe standaardse-
rie Adrias.
Stand 95 Eriba met Eriba No
va 540 Luxe.
Stawagens
Stand 2 Kip met Mobikip MK
760
Stand 4 Pemberton met nieu
we serie
Stand 15 Belmont met Royal
stacaravans.
Stand 16 Ooms met Belmont
Phoenix
Stand 24 Kok met Chalet 800
en Mira 650
Stand 25 Wagmontan met type
SO 92
Stand 26 Beko met Stag Holi
day Homes en Beko Ster 950-
1100
Stand 29 Brabo met Albatross
Sunray en tienpensoons model
32
Stand 30 Edelweisz met Cha
lets Luxe en Zugspitze
Stand 31 Stekelbos met AMS
Stand 32 Duntep met bunga
low 1802 en 1052
Stand 34 Knuppe met Peton
Chalet 950
Stand 35 Tergouw met Chalet
Suisse 900 en mobiel boerde
rijtje.
Stand 50 Van der Broeke met
Lyniton. Chalet 825 en Beach
comber 955
Stand 53 De Leeren Doedel
met Mobilhome
Stand 63 Astral met stacara
vans met 2 slaapkamers en
douche.
Vouwwagens
Stand 11 Schipper met La Bo
hème Prima en Europli.
Stand 12 Van Leeuwen met
Erka.
Stand 42 Peters met Messager
Siesta GL.
Stand 49 Holtkamp met Rapi-
dio met scharnierende vaste
wanden en Caimpavan tielesco-
pische vouwwagen.
Stand 92 Houtbouw Ubachs
met Rodavo, ook als hobby-
bouwpakket.
Kampeerauto's
Stand 53 De Leerem Doedel
met Autostar.
Stand 56 Veth met Peugeot J
Stand 94a 01e6en met Midas
en Open Road.
aantal grote modellen neemt
toe met als opvallend ver
schijnsel dat veel fabrikanten
komen met zogenaamde twins,
stacaravans bestaande uit twee
met elkaar verbonder eenhe
den, waarvan sommige in L-
vorm. Wat uitvoering en inte-
rieurinideling betreft bestaat er
een grote verscheidenheid
waarbij verschillende fabrikan
ten komen met o,p een boerde
rij of berghut gelijkende be
huizing die weinig meer van
doen heeft met het conventio
nale type stacaravan. Bij de
duurdere stacaravans treft
men dubbele ramen, centrale
verwarming en luxueus inge
richte badkamers aan. De
goedkoopste stacaravan op de
RAI kost minder dan 8000 en
een grens naar boven is nau
welijks te trekken al moet die
toch ongeveer op 50 mille wor
den bepaald.
Sindis het caravannen im Ne
derland veld won zijn vouw
en tentwagens hier altijd popu
lair geweest vooral hij gezin
nen die van een (bungalow)
tent wilden, overstappen op
een wat steviger behuizing
zonder evenwel het nadeel te
hebben een „hoge" wagen te
moeten trekken. De groeiende
vraag naar lichte en zuinige
auto's die zich dit jaar heeft
geopenbaard is er ongetwijfeld
mede debet aan dat de belang
stelling voor de vouwwagens
verder is toegenomen. De fa
brikanten hebben dit onder
kend en brengen op de RAI
20% meer vouwwagens dan in
1973 met een keus uit 21 mer
ken met 65 modellen. Vooral
het aanbod van Franse vouw
wagens is toegenomen waaron
der er zich bevinden met dub
bele, scharnierende wanden.
In uitgeklapte toestand zijn
deze wagens nauwelijks meer
te onderscheiden van caravans
met vaste opbouw. Ter verge
makkelijking van het uitklap
pen worden steeds meer con
structies toegepast met hulpve-
ren en tegengewichten.
De kampeerauto wint in ons
land, zulks in tegenstelling tot
Amerika, Engeland, Frankrijk
en Duitsland slechts moeizaam
terrein. Hoofdoorzaak schuilt
in het fiscale klimaat dat de
kampeerwagen slecht is ge
zind. Naast grote en kostbare
campers, die voornamelijk in
Amerika in gebruik zijn, ziet
men op de RAI ook kleine be
stelwagens en mieroibusjes die
als kampeerwagen zijn inge
richt evenals losse inbouwsets.
De gemiddelde prijs van een
compleet ingerichte kampeer
auto bedraagt ƒ24.183,-. Vouw
wagens zijn er vanaf 2400,-.
De Kip G 300 P is met een gewicht van 398 kg. de lichtste toerwagen van de Caravan-RAI.
Grosse Fahrt heet deze Duitse caravan, die een nieuwe ontwikkeling te zien geeft door het boven de trekwagen uitstekende slaap
gedeelte, waardoor bij een opbouwlengte van 3,20 meter evenveel binnenruimte is ontstaan als bij traditionele wagens met een
lengte van 4,50 meter.
leis v,i 1
Menige adspirant-koper van een caravan ziet zich geconfronteerd met de vraag: wat
kost een dergelijke wagen me? Het is duidelijk dat men niet alleen te maken heeft
met de aanschaffingsprijs, maar ook met vaste en variabele kosten, evenals bij een
auto.
Gaat men uit van een midden-
klasse-toercaravan voor 4 per
sonen van ongeveer ƒ8500,
nieuwwaarde, dan moet bij
deze aanschaffingsprijs aller
eerst een bedrag van ongeveer
1500 tot 2000 gulden worden
geteld voor verdere uitrusting
met b.v. voortent, kachel, koel
kast en kleine accessoires,
waarbij iedereen uiteraard in
dividueel kan uitmaken hoever
hfj met een en ander wil gaan.
Aannemend dat alle genoemde
voorzieningen worden getroffen
dan komt men op een totaal be
drag van 10.500 voor de aan
koop. Negeert men de post
renteverlies (wat veel mensen
evenals bij de aankoop van een
auto doen) en houdt men reke
ning met een restwaarde van
minstens 3000 na een gebruik
van 8 jaar, dan komt men op
een post afschrijving van 950
per jaar.
Naast deze vaste lasten dient
men rekening te houden met
de variabele kosten, die afhan
kelijk zijn van de mate waarin
men de caravan gebruikt, zoals
extra benzine voor de auto en
een bedrag voor het verblijf op
een camping, hetzij voor een
seizoenplaats danwel voor de
dagen dat men er tijdens de
weekeinden of vakantie (s)
heentrekt. Voor een seizoen
plaats moet men minimaal re
kenen op 350 en maximaal op
1500. Houden we een gemid
delde aan van 750 per seizoen
dan komen daarbij de jaarlijkse
kosten voor afschrijving, extra
benzine voor de auto, onder
houdsbeurten, allrisk verzeke
ring, motorrijtuigenbelasting,
winterstalling, extra voorzie
ningen aan de auto (trekhaak)
en kleine extra's zoals batte
rijen, gasflesen e.d. Volgens
onderstaand tabelletje komt
men dan op een totaal aan
jaarlijkse variabele kosten van
2400,—
Gaat men uit van een gemid
deld aantal caravandagen van
54, dan bedragen de kosten per
dag ƒ2.400,— 54 r= ƒ45,—.
Huurt men geen vaste plaats
op een camping dan moet men
inplaats van met de post van
750,voor een seizoenplaats
rekening houden met de cam
pingtarieven per dag voor cara
van en personen.
In 1975 organiseert de ANWB
een caravantrektocht van on
geveer 8 weken door Zuid-Eu
ropa. De tocht is speciaal be
doeld voor ANWB-leden die
gepensioneerd zijn of voor
mensen die een lange vakantie
hebben.
De tocht gaat via Duitsland
naar Joegoslavië waar de deel
nemers de Hollandse tulpen-
week in Ohrid (Macedonië)
kunnen bijwonen. Vervolgens
gaat men verder door Grieken
land met bezoeken aan Thes
saloniki, Delphi, Athene, O-
lympia en Patras. Daarna
wordt overgevaren naar Italië
om via Zwitserland en Duits
land naar huis terug te keren.
De reis wordt begeleid door
een gastheer en een technicus
van de ANWB.