tsfreeks mporteur iJ.v.URKt Toerwagen van f 8500 kost per jaar f 2400 ZEVENTIEN NIEUWE MERKEN MET HONDERD MODELLEN Kwart van vakanties in caravan dbureau VASTE EN VARIABELE KOSTEN extra -PIANO'S 30.- KA-PIANO'S 30.- si 42. ROTTERDAM ïopend van 9:6 uur. ipavond van 7-9 uur. sn en an maandag 17.15 uur. 12t/m18dec. Toerwagens Details Stacaravans Vouwwagens >ord is. ;arantie: nog ziet u Der maand baar voor i). tingen. Caravanreis voor 65 plussers 00-36150. 31640) 41450. S ïnst zonder aanbetaling i.- per maand p.I. izorging. Vijf jaar garan* door geheel Nederland. INDS 1898 i.(010) 36 35 00 jorteur yan Estonia, ach, Bechner, Rich. Weber- Op het verlanglijstje van de Nederlander neemt de vakantie een zeer ho ge plaats in en steeds meer mensen zetten al les op alles om enkele malen per jaar op uit te trekken. Ook in de ko mende jaren zal dat ver schijnsel zich blijven voordoen en zich ver moedelijk nog verder uitbreiden. Nemen we de economi sche recessie en de voor 1975 sterk gestegen prij zen van vlieg-, trein- en busvakanties in aan merking dan is het dui delijk dat een verzorgde vakantiereis een grotere hap dan ooit eerder uit het huishoudbudget zal opslokken. Het zou daar om geen verwondering wekken wanneer steeds meer mensen gaan mik ken op een betaalbare vakantie met tent of ca ravan met als bijkomend voordeel dat men dan ook buiten het seizoen voor (lange) weekeinden eruit kan trekken zonder dat de kosten de pan uit springen. In 1973 werd bijna een kwart van alle vakanties in Nederland doorge bracht in caravan of vouwwagen tegen 20 pet. in 1971 en 17% in 1970 en de cijfers over 1974 zouden straks wel eens kunnen uitwijzen dat het percentage dit jaar nog verder is gestegen. Caravan-Rai biedt veel nieuws Van links naar rechts: De nieuwe Wolf-toercaravan met o.a. terugrij-automaat, op- looprem, afsluitbare disselkast en dubbele ramen. Midden: een forse Bluebird-sta- caravan. Rechts: Rapido vouwwagen zonder doek, maar met omhoogscharnierende zijwanden. 00-37455. KOSTENBEGKOTING Vaste kosten voor een 4-persoons caravan aanschafprijs 8500, extra voorzieningen 1900, kleine accessoires 100, totaal 10.500,- restwaarde na 8 jaar 3.000,- 7.500,— Jaarlijkse kosten afschrijving (8 jaar) 950, renteverlies p.m. voorzieningen auto 200, extra benzine 120, onderhoudsbeurten 75, verzekering 100, belasting 20, winterstalling 150, seizoenplaats 750, kleine uitgaven 35, totaal 2.400,— De Caravan-RAI die van 12 t/m 18 december in de RAI te Amsterdam wordt gehouden brengt 99 merken toer- en sta caravans, kampeerauto's, vouw- en bagagewagens. Niet minder dan 17 mer ken zijn nieuw voor ons land en het aantal nieu we modellen bedraagt ongeveer honderd op een totaal van plus minus 500 tentoongestelde ty pen. - De openingstijden zijn dagelijks van 10 tot 17 en van 19 tot 22 uur, op zondag van 10 tot 17 uur. - De toegangsprijs be draagt 5,p.p. - De tentoonstelling be slaat alle hallen van de RAI. - Het aantal exposanten bedraagt 133, het aantal modellen caravans is 580. - Er zijn 12 deelnemende landen: België, Dene marken, Finland, Frank rijk, Groot-Brittanië, Ier land, Italië, Joegoslavië, Nederland, Oost-Duits- land, West-Duitsland en Zweden. - Tijdens de tentoon stelling is dagelijks van 10-17 uur een kin dercrèche geopend; deze bevindt zich onder het eerste balcon in de Euro pahal. - bezoekers die met de auto komen uit de rich ting Utrecht slaan direct na het passeren van de verkeersbrug over de Amstel linksaf om via de Kennedylaan het Euro- papledn (met parkeer plaatsen) te bereiken. - treinreizigers die op het Amstelstation uit stappen kunnen met bus lijnen 8 en 15 de RAI be reiken; van het Centraal Station met tramlijn 4 die op het Europaplein eindigt. In tien jaar tijds is het Nederlandse caravanpark gegroeid van 51.600 in 1965 naar 264.000 eind 1974. Vooral de jaren '71, '72 en '73 ga ven een stormachtige groei te zien met een jaarlijkse aanwas van zo'n 35.000 caravans. In 1974 trad door allerlei, inmiddels bekende, oorzaken zoals oliecrisis en duurdere benzine een inzinking op; dit jaar werden er naar schatting 30.000 caravans verkocht. De grote groei schijnt trouwens enigszins tot stilstand gekomen te zijn en plaats te maken voor een situatie waarin vervanging geleidelijk aan belangrijker gaat worden. Door die internationaal sterk gestegen benzineprijzen is dit jaar die vraag naar kleine zui nige auto's toegenomen, het geen voor tal van caravanfa brikanten aanleiding was nieu we en lichtere wagens te ver vaardigen, waarbij men zich voor het probleem geplaatst zag dat de soliditeit niet mochit worden opgeofferd aan het lagere gewicht. Ook kwa men nieuwe, goedkope series op die markt met vereenvou digde oonstructies, waarbij zo wel op materiaal als op werk uren kon worden bespaard. Goratruotiief gezien valt er weimdig nieuws te veinmeiliden, wel een gestadige verbetering van verschillende niet altijd opvallende details. Bij de bui tenbeplating is een teruggang te constateren in het gebruik van kunststof, mogelijk onder invloed vam. die sterk gestegen prijzen van dit materiaal. Daarentegen worden gladde of geprofileerde buitenwanden van aluminium of plaatstaal met gemoffelde laklaag op steeds grotere schaal toege past. De verwerking van deze materialen werkt kostenbespa rend. Een ander verschijnsel is diait steeds meer caravairmer- ken het chassis verzinken of op andere wijzen tegen weers invloeden beschermen. Achter- uitrij-automaten vinden nu algemeen toepassing en wor- dien voortdurend verbeterd. Zo is men druk doende de nog resterende remwerking van 10 tot 15% bij achteruitrijden tot nul terug te brengen. Steeds meer fabrikanten heb ben zich ingespannen de wand- en vloerisolatie te ver beteren door gebruik van poly- uretaan in plaats van polysty reen, verder door dikkere la gen isolatiemateriaal aan te brengen en door de caravans standaard uit te rusten met dubbele raimen. Een opvallen de technische ontwikkeling doet zich voor bij Engelse ca ravans; daar past men n.1. steeds meer een achterpaneel van kunststof toe compleet met achterlicht, nummerplaat verlichting, remplaat en rich tingaanwijzers, terwijl tevens de bedrading voor een en an der is aangebracht. Bij de toercaravans ziet men zowel het reeds gesignaleerde streven naar kleine en lichte wagens als uitbreiding van die sortering grotere caravans, meestal op tandems. Door hun afmetingen en gewicht zijn de ze wagens in hoofdzaak sta tisch, zodat ze gewoonlijk als stacaravan zullen worden ge bruikt. Meestal betreft het luxueuze modellen met royale was- en toiletruimte, van alle gemakken voorziene keiukens, een of twee slaapkamers en een woonruimte. Het grootste deel van het aan bod aan toerwagens bestaat echter nog steeds uit caravans met een opbouwlengte van 3% tot 5 meter, waarmee de grote afstamden betrekkelijk snel kunnen worden afgelegd, maar die zich ook lenen voor ge bruik op een vaste standplaats. Bij deze wagens kan men ge woonlijk kiezen uit een dozijn interieurindelingen: diwarssla- pers, langsslapers, een- en tweetafelmodellen, wagens met en zonder toilet of met een aparte slaapruimte voor de kinderen. Opvallend is dat er dit jaar een vergroot aanbod is in tweepersoons langsslapers met kopkeuken en toiletruim te. Het feit dat het aantal lan ge mensen giestadig groeit dde onvoldoende beeinruimte vin den in dwarsgeplaatste bedden zal daaraan wel niet vreemd zijn. Langsslapers zijn verder ook zeer geschikt voor oudere echtparen die langdurige en grote reizen maken. Een andere zaak is dat steeds meer aandacht wordt hesteed aam de toilet- en wasruimte in de toerwagens een en ander beïnvloed door de komst van chemische spoeltoiletten dde meer ruimte opeisen dan de traditionele toiletemmers. De goedkoopste toercaravan is ge prijsd voor ƒ3000,-, de duurste kost ongeveer 22.000. Hoewel het caravanpark in ons land een verhouding te zien geeft van 60% toer agens tegen 16% stacaravans en 24% vouwwagens is het aantal stands met stacaravans op de RAI dSt jaar voor het eerst groter dan dat met toercaira- vans (39 tegen 31). Vooral het Zeventien voor Nederland nieuwe merken met zo'n honderd modellen dingen op de Ca ravan-RAI samen met de gevestigde merken naar de gunst van de kopers in spé. Gesplitst naar soort (toer-, sta-, vouwwagens en kampeerauto's) ziet de noviteitenlij st er als volgt uit: Toerwagens Stand 2 Kip Goldstream G. 300 r met een laag afleveringsge- «it (390 kg.). wand 7 Avemto met de Avento *|02zano TL met kopkeuken w toiletruimte. rand 9 Meibro Caravans met 1Wen Zeeland 700 T en 802. and io Karaat met type "'""to Fahrt «nd 11 Schipper met Duitse "ra toercaravans. Bu-i? 13 De Roeck met modiei de goedkoopste toer- ~Jïfan van de RAI, alsmede °Pere uitvoeringen van "aPhaël en Provence, and 20 Baga met de Wolf «n 380 Q. 30 Edelweisz met A- Smrt „tlDe Witte met Ci 4finLMT 01 Wilk Stern 400, 500 en 540 ST en 540- 350 14 Olivier met Nordland en Oliv' Mand 63 j •Jercarava. dS? 8I? Oaravan Import met SbnndSe3KPMidd. Adria Import Neder land met nieuwe standaardse- rie Adrias. Stand 95 Eriba met Eriba No va 540 Luxe. Stawagens Stand 2 Kip met Mobikip MK 760 Stand 4 Pemberton met nieu we serie Stand 15 Belmont met Royal stacaravans. Stand 16 Ooms met Belmont Phoenix Stand 24 Kok met Chalet 800 en Mira 650 Stand 25 Wagmontan met type SO 92 Stand 26 Beko met Stag Holi day Homes en Beko Ster 950- 1100 Stand 29 Brabo met Albatross Sunray en tienpensoons model 32 Stand 30 Edelweisz met Cha lets Luxe en Zugspitze Stand 31 Stekelbos met AMS Stand 32 Duntep met bunga low 1802 en 1052 Stand 34 Knuppe met Peton Chalet 950 Stand 35 Tergouw met Chalet Suisse 900 en mobiel boerde rijtje. Stand 50 Van der Broeke met Lyniton. Chalet 825 en Beach comber 955 Stand 53 De Leeren Doedel met Mobilhome Stand 63 Astral met stacara vans met 2 slaapkamers en douche. Vouwwagens Stand 11 Schipper met La Bo hème Prima en Europli. Stand 12 Van Leeuwen met Erka. Stand 42 Peters met Messager Siesta GL. Stand 49 Holtkamp met Rapi- dio met scharnierende vaste wanden en Caimpavan tielesco- pische vouwwagen. Stand 92 Houtbouw Ubachs met Rodavo, ook als hobby- bouwpakket. Kampeerauto's Stand 53 De Leerem Doedel met Autostar. Stand 56 Veth met Peugeot J Stand 94a 01e6en met Midas en Open Road. aantal grote modellen neemt toe met als opvallend ver schijnsel dat veel fabrikanten komen met zogenaamde twins, stacaravans bestaande uit twee met elkaar verbonder eenhe den, waarvan sommige in L- vorm. Wat uitvoering en inte- rieurinideling betreft bestaat er een grote verscheidenheid waarbij verschillende fabrikan ten komen met o,p een boerde rij of berghut gelijkende be huizing die weinig meer van doen heeft met het conventio nale type stacaravan. Bij de duurdere stacaravans treft men dubbele ramen, centrale verwarming en luxueus inge richte badkamers aan. De goedkoopste stacaravan op de RAI kost minder dan 8000 en een grens naar boven is nau welijks te trekken al moet die toch ongeveer op 50 mille wor den bepaald. Sindis het caravannen im Ne derland veld won zijn vouw en tentwagens hier altijd popu lair geweest vooral hij gezin nen die van een (bungalow) tent wilden, overstappen op een wat steviger behuizing zonder evenwel het nadeel te hebben een „hoge" wagen te moeten trekken. De groeiende vraag naar lichte en zuinige auto's die zich dit jaar heeft geopenbaard is er ongetwijfeld mede debet aan dat de belang stelling voor de vouwwagens verder is toegenomen. De fa brikanten hebben dit onder kend en brengen op de RAI 20% meer vouwwagens dan in 1973 met een keus uit 21 mer ken met 65 modellen. Vooral het aanbod van Franse vouw wagens is toegenomen waaron der er zich bevinden met dub bele, scharnierende wanden. In uitgeklapte toestand zijn deze wagens nauwelijks meer te onderscheiden van caravans met vaste opbouw. Ter verge makkelijking van het uitklap pen worden steeds meer con structies toegepast met hulpve- ren en tegengewichten. De kampeerauto wint in ons land, zulks in tegenstelling tot Amerika, Engeland, Frankrijk en Duitsland slechts moeizaam terrein. Hoofdoorzaak schuilt in het fiscale klimaat dat de kampeerwagen slecht is ge zind. Naast grote en kostbare campers, die voornamelijk in Amerika in gebruik zijn, ziet men op de RAI ook kleine be stelwagens en mieroibusjes die als kampeerwagen zijn inge richt evenals losse inbouwsets. De gemiddelde prijs van een compleet ingerichte kampeer auto bedraagt ƒ24.183,-. Vouw wagens zijn er vanaf 2400,-. De Kip G 300 P is met een gewicht van 398 kg. de lichtste toerwagen van de Caravan-RAI. Grosse Fahrt heet deze Duitse caravan, die een nieuwe ontwikkeling te zien geeft door het boven de trekwagen uitstekende slaap gedeelte, waardoor bij een opbouwlengte van 3,20 meter evenveel binnenruimte is ontstaan als bij traditionele wagens met een lengte van 4,50 meter. leis v,i 1 Menige adspirant-koper van een caravan ziet zich geconfronteerd met de vraag: wat kost een dergelijke wagen me? Het is duidelijk dat men niet alleen te maken heeft met de aanschaffingsprijs, maar ook met vaste en variabele kosten, evenals bij een auto. Gaat men uit van een midden- klasse-toercaravan voor 4 per sonen van ongeveer ƒ8500, nieuwwaarde, dan moet bij deze aanschaffingsprijs aller eerst een bedrag van ongeveer 1500 tot 2000 gulden worden geteld voor verdere uitrusting met b.v. voortent, kachel, koel kast en kleine accessoires, waarbij iedereen uiteraard in dividueel kan uitmaken hoever hfj met een en ander wil gaan. Aannemend dat alle genoemde voorzieningen worden getroffen dan komt men op een totaal be drag van 10.500 voor de aan koop. Negeert men de post renteverlies (wat veel mensen evenals bij de aankoop van een auto doen) en houdt men reke ning met een restwaarde van minstens 3000 na een gebruik van 8 jaar, dan komt men op een post afschrijving van 950 per jaar. Naast deze vaste lasten dient men rekening te houden met de variabele kosten, die afhan kelijk zijn van de mate waarin men de caravan gebruikt, zoals extra benzine voor de auto en een bedrag voor het verblijf op een camping, hetzij voor een seizoenplaats danwel voor de dagen dat men er tijdens de weekeinden of vakantie (s) heentrekt. Voor een seizoen plaats moet men minimaal re kenen op 350 en maximaal op 1500. Houden we een gemid delde aan van 750 per seizoen dan komen daarbij de jaarlijkse kosten voor afschrijving, extra benzine voor de auto, onder houdsbeurten, allrisk verzeke ring, motorrijtuigenbelasting, winterstalling, extra voorzie ningen aan de auto (trekhaak) en kleine extra's zoals batte rijen, gasflesen e.d. Volgens onderstaand tabelletje komt men dan op een totaal aan jaarlijkse variabele kosten van 2400,— Gaat men uit van een gemid deld aantal caravandagen van 54, dan bedragen de kosten per dag ƒ2.400,— 54 r= ƒ45,—. Huurt men geen vaste plaats op een camping dan moet men inplaats van met de post van 750,voor een seizoenplaats rekening houden met de cam pingtarieven per dag voor cara van en personen. In 1975 organiseert de ANWB een caravantrektocht van on geveer 8 weken door Zuid-Eu ropa. De tocht is speciaal be doeld voor ANWB-leden die gepensioneerd zijn of voor mensen die een lange vakantie hebben. De tocht gaat via Duitsland naar Joegoslavië waar de deel nemers de Hollandse tulpen- week in Ohrid (Macedonië) kunnen bijwonen. Vervolgens gaat men verder door Grieken land met bezoeken aan Thes saloniki, Delphi, Athene, O- lympia en Patras. Daarna wordt overgevaren naar Italië om via Zwitserland en Duits land naar huis terug te keren. De reis wordt begeleid door een gastheer en een technicus van de ANWB.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 17