Paulus is nu dertig
en nog steeds bemind
mmmM
VAN HOREN EN ZIEN
Overname
Saoedi-AraJ
verontrust
SCHEPPING VAN JEAN DULIEU NU TV-STRIP
televisie
radio
Amsterda
Aan de grond
radio
televisie
DE STEM
1HMBBBBI
SF en hart
ONTDEK DE VERSCHILLEN
SUSKE EN WISKE: De poezelige poes
DINSDAG 3 DECEMBER 1974
Deze maand dertig jaar ge
leden gebeurde er dit: in een
Amsterdamse kamer krab
belde de toen 23-jarige Jan
van Oort violist van het Con
certgebouworkest (op non-
actief vanwege de bezetting)
een 30-tal kabouterhoofdjes
op een grijsachtig papiertje.
Mannetjes met korte en lan
gere baarden; met kalende
schedel en weelderiger
hoofdhaar; met grimmige en
met vriendelijke trekken.
Dertig verschillende koppe
tjes en een van hen werd Paulus
de Boskabouter. Enkele jaren
terug vond de maker ervan, die
zich intussen Jean Dulieu was
gaan noemen, het bewuste pa
piertje terug tussen paperassen
van toen. Hij lijstte het in en
hing het aan de muur van zijn
studio naast zijn huis in Soest.
Jeugdsentiment van de jaren
veertig.
Jean Dulieu nu: „Paulus is ei
genlijk een produkt van verve
ling. Ik had niets om handen,
dus ben ik maar wat gaan krab
belen. Dat ging zo fijn, zolekker,
dat toen de oorlog afgelopen was
ik zo'n 200 stripachtige
Paulus-verhaaltjes had ge
maakt, waarvan een vriend zei
Goh, daar moet je mee naar een
krant stappen." Hetgeen ge
schiedde en wat resulteerde in
een voortijdig afbreken van een
carrière in de muziek.
Dat iemand van 23 uit verve
ling gaat zitten tekenen, daai
kan ik inkomen. Maar waarom
uitgerekend een kabouter?
Dulieu: „Paulus was voor mij
een figuur, waardoor ik in direkt
contact stond met de natuur, het
buitenleven, de bossen, de die
ren. Dat vond ik heerlijk. Toen
m'n ouders nog niet gescheiden
waren woonden we in Amster
dam, waar-ik altijd weer de pol
der in trok. Daar waar nu
Nieuw-West ligt, stonden toen
prachtige oude boomgroepen,
knotwilgen en schitterende
boerderijtjes. Daar kon ik uren
lopen en heerlijk fantaseren.
Maar knotwilgen en boerde
rijtjes vormen niet bepaald het
Paulus-de-Boskabouter-decor.
Dulieu: „Nee, bossen waren ei
in Amsterdam niet. Die leerde ik
kennen in de Gelderse Achter
hoek, op vakanties. Jonge, jon
ge, wat je dèèr allemaal tegen
kwam... Daar kun je nu alleen
nog maar van dromen. Om de
vijf minuten een buizerd boven
je hoofd of zo. Of 's nachts, als je
ging wandelen, allemaal uilen
om je heen... Geweldig5'
Dat begint er al meer op te lij
ken.
Dulieu: „Jaja, haha. Ik voelde
me daar vreselijk op m'n gemak
en als je in zo'n omgeving vaak
rond zwerft en je hebt een beetje
fantasie en je kunt nog tekenen
ook, dan moet op een gegever
moment wel zoiets als Paulus
geboren worden. Vooral wan
neer je, zoals ik, vanaf je vijfde
jaar al hele dagdromen hebt
over strips tekenen en net zc
groot worden als Walt Disney
Met tekenen kon ik me heerlijk
uitleven, wat met andere dingen
niet altijd zo best wilde lukken.
Ik was 'n beetje een stil en te
ruggetrokken jongetje. Willem
de Zwijger noemden ze me in die
tijd. Dat kwam: ik was erg op
mezelf aangewezen omdat va
der, die ook in de muziek zat,
thuis zangles gaf en daarbij geen
herrie om zich heen kon hebben
Dus vriendjes op bezoek, daar
was geen sprake van. Vandaar
waarschijnlijk dat ik ben gaan
tekenen, daar had je niemand bij
nodig, terwijl je je er toch vrese
lijk mee kon vermaken. Ik fanta
seerde toen al van alles en nog
wat."
Jean Dulieu
Zoals?
Dulieu: „Wat telkens weer te
rug kwam in m'n fantasietjes
dat was een klein, nogal vorm
loos volkje, dat ik later gecon
cretiseerd heb en dat nu een rol
speelt bij Paulus als „de eikel
mannetjes".".
Wat was dat voor een volkje?
Dulieu: „Tja wat moet ik
daar nu op zeggen?"
Maar wat had dat volkje dan
voor een betelc 1 Waar ston
den die figuur oor?
Dulieu, heel verlegen: „Nou
ja...de mensen dus, h... De mens
heid zal ik maar zeggen. De figu
ren om je heen. Met dit verschil
dat dat volkje van mij uit nóg
dommere wezens bestond, dar
de mensen zelf al zijn, als U be
grijpt wat ik bedoel... Ze maker
een ontzaggelijke drukte om
niets, lopen elkaar achterna
gunnen elkaar geen vrijheid,
gaan af op mededelingen die
geen enkele grond hebben. Ze
rennen ook de benen onder hur
lijf uit, om niets, met als gevolg
dat ze steeds weer op hun uit
gangspunt terug komen. En hel
is misschien wat cynisch, maai
zo is het met een hoop menser
toch ook, niet?"
Maar had U dat al zo jong ir
de gaten? Een jochie van vijl
heeft toch nog niet zo'n scherp
beeld van de wereld om hem
heen?
Dulieu: „Scherp zal dat beeld
niet geweest zijn. Daarom was
dat volkje aanvankelijk ook zo
vormloos. Maar ik had toch wel
een bepaalde indruk van een
sfeer, die me al heel jong be
klemde. Wat dat betreft heb ik
erg onder de invloed gestaan van
mn grootvader (de zeer bekende
politieke tekenaar Johan
Braakensiek. W.W.), die dat ge
voel heel sterk had omdat hij
met z'n neus op de politiek zat en
verplicht was wekelijks over dal
politieke gemier een prent te
maken. Die man kon zich ge
weldig nijdig maken over de
manier waarop mensen vaak
met elkaar om gaan. En logisch
dat daar dus veel van bij mij is
blijven hangen."
Dat „eikelmannetjesgevoel"
waardoor is dat verder ont
staan? 't Is een cliché van hier tot
gunder natuurlijk, maar was die
jeugd van U niet prettig?
Dulieu: „Inderdaad. Ik heb
nog altijd het idee dat ik later
ben gaan inhalen wat ik toen zo
gemist heb. Contacten vooral
met mensen die je toch na zou
den moeten staan. Maar om daar
erg diep op in te gaan... Mensen
die daarbij een rol gespeeld
hebben zijn gedeeltelijk nog in
leven en ik vind het niet leuk om
ze dat nu nog onder de neus te
gaan wrijven."
En na enig zwijgen: „Ik heb
mezelf natuurlijk ook vaak af
gevraagd waar dat hele gedoe
van Paulus toch vandaan komt.
Ik ben daar zeer ver voor terug
gegaan en zeer diep voor afge
daald maar dan moet ik zulke
nare details gaan vertellen, dat
ik zeg: nee, liever niet. Ik bedoel:
zo'n scheiding van je ouders bij
voorbeeld, dat gaat je als kind
toch niet in de koude kleren zit
ten. Bovendien wil ik 't ook voor
mezelf niet te helder voor ogen
hebben staan.
Toch moeten veel ervaringen
van toen in Uw werk terug te
vinden zijn. Klopt dat? Is Paulus
autobiografisch, al is dat mis
schien een zwaar woord.
Dulieu: „Nou, het is natuur
lijk op de eerste plaats fantasie,
maar ik stop er wel veel van me
zelf in. Vreugde, verdriet, erger
nis, woede... Als je goed kijkt
kun je dat in de Paulusverhalen
allemaal terugvinden. Het komt
bijvoorbeeld weieens voor, dat
ik 'n wat geladen bui heb en dat
ik dan in een strip die heks Euca-
lypta een verschrikkelijke dreun
voor d'r kop laat geven. Dat
soort dingen, haha, dat lucht
enorm op. Ja, in feite ben ik m'n
eigen psychiaterop die manier."
Staan de figuren in de Paulus
verhalen, behalve dat U er din
gen van Uzelf in stopt, ook nog
voor bepaalde personen? Zo'n
Eucalypta bijvoorbeeld is dat
wijf meer dan zomaar een heks.
Is ze iemand?
Dulieu, onwillig: „Ze is ie
mand, ja... Nee, ik zeg niet wie-
Dat vind ik zo persoon
lijk—Nee..."
Is ze...?
Dulieu: „Nee, alsjeblieft5'
En even later: „Het is niet al
leen onwil, dat ik dat niet vertel,
hoor. Het heeft ook weinig zin,
vind ik. Dan gaan de mensen op
de tv misschien extra opletten of
ze dingen kunnen ontdekken en
dat heeft geen zin."
Na mijn „waarom niet" legt
hij uit, dat hij over de tv-serie
geen enkele zeggenschap heeft
gehad De produktiemaat-
schappij van Thijs Chanowski
heeft de rechten van de figuren
van hem gekocht, de karakters
aangepast aan de markteisen,
zodat veel figuren (en zeker Pau
lus en Eucalypta) weinig te ma
ken hebben met de visie van hun
geestelijke vader
Dulieu, heel somber nu: „Ik
heb Paulus verkocht op een
moment, dat ik volledig aan de
grond zat. Ik had geen moer
meer, niks. Dus vind ik het niet
eerlijk om nu achteraf te gaan
zitten kniezen, dat sommige
dingen in de serie mijn instem
ming niet hebben. Ik wil ook he
lemaal niet beweren, dat Cha
nowski en zijn mensen Paulus
verprutst hebben. Er zitten vaak
heel aardige afleveringen bij.
Alleen het zijn mijn karakters
niet meer. Paulus is nu veel
vlakker, een kleurloos mannetje
eigenlijk. Maar echt, ik wil daai
niet over zeuren, noch iemand
iets verwijten. Ik wist dat dat
zou gebeuren."
Toch kan ik me voorstellen
dat het pijn doet om een figuur
uit handen te geven, die je in 30
jaar hebt opgebouwd; waar heel
veel van jezelf in zit. Voor Uzelf
heeft Paulus al die jaren een hele
persoonlijke betekenis gehad.
Voor Chanowski spelen alleen
commerciële motieven een rol.
Dulieu: „Natuurlijk doet dat
pijn, maar ik bekijk het ook van
een positieve kant. Paulus is nu
weer terug in de belangstelling
gebracht. Ik maak momenteel
voor een 20-tal kranten
Paulus-strips. Kijk, en dat is de
andere kant van de medaille.
Zodra Paulus op de tv stopt kan
ik weer jaren vooruit.
Nu niet om het een of ander,
maar 30 jaar met Paulus bezig
zijn en wie weet hoeveel jaren er
nog zullen volgen. Is dat een
echte levensvervulling?
Dulieu, peinzend: „Dat heb ik
mezelf ook meer dan eens afge
vraagd, maar als je nu toch ziet
hoe de grote massa leeft. Is dat
dan een vervulling. Stel dat je de
top haalt als chef van de afde
ling closetrollen op een papier
fabriek, op zich een heel eerbare
NEDERLAND I
NOS/NOT
10.43 Schooltelevisie.
TELEAC
12.15 Flexibele school - herh.
les 10.
NOS/NOT
14.00 Schooltelevisie.
EO
15.00 Van Hart tot Hart.
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter.
18.55 Journaal.
NCRV
19.05 Black Beauty, jeugdserie.
19.30 Tweekamp, quiz voor
scholieren.
NOS
20.00 Journaal.
NCRV
20.21 Dynastie der Kleine Luy-
den, tv-serie (2).
21.55 Hier en nu.
22.35 Muziek ligt voor de hand:
programma rond Mees
van Huis.
NOS
22.55 Den Haag vandaag.
23.10 Journaal.
NEDERLAND II
TELEAC
18.15 Eenheid in eenheden - les
0.
NOS
18.45 Paulus de Boskabouter.
18.55 Journaal.
VPRO
19.05 Beertje Colargol.
19.15 Culemborg bij voorbeeld
(BI).
werkkrmg hoor, kun je DAN op
je 65ste zeggen: jonge, jonge, ik
heh toch wel wat gemaakt van
m n leven? We zijn nu eenmaal
niet allemaal Albert Schweit-
zers."
Maar dat nadenken heeft vooi
Uw werk verder geen gevolgen
gehad?
Dulieu: „Jawel...eh...Ik heb
geprobeerd van Paulus af te ko
men. Ettelijke malen zelfs. Ik
heb een boek gemaakt over het
leven van Franciscus van Assisi,
dat wordt binnenkort opnieuw
uitgegeven. Verder verschei
dene romans, die netjes in dc
kast liggen, omdat ze op de ge
bruikelijke manier door uitge
vers zijn afgewezen. Dat zijn
heel serieuze pogingen geweest
om iets anders te gaan doen
Maar dat werd niks. Nou ja, en
wat moet je dan? Dus begin je
maar weer Paulussen te teke
nen."
WIM WENNEKES
MARGARET JONES: „DE
DAG DAT ZE HUMPTEY
WEER IN ELKAAR ZETTEN"
(Uitg. Zwarte Beertjes A. W.
Bruna Zoon - f 3,75)
Harttransplantaties zijn geen
nieuws meer, al behoren ze dan
nog wel tot de zeldzaamheden.
Het zou zeker wel groot nieuws
zijn wanneer een chirurg het zou
presteren om een hoofd over te
planten op een ander lichaam.
Dat gebeurt in de pocket van
Margaret Jones: „De dag dat ze
Humptey weer in elkaar zetten"
Meteen is duidelijk dat we in de
wereld van de science-fiction te
recht zijn gekomen. Het rijk ge
tatoeëerde lichaam van de ver
ongelukte vrouwenversierder
Jock Conway wordt door een be
roemd transplantatiechirurg
uitgerust met het hoofd' van de
befaamde kunstschilder Mi
chael Arundel, die door een le
vensgevaarlijke ziekte is geveld
en wiens levenswerk koste wat
het kost moet worden afge
maakt. Maar de „geassembleer
de" man, die tenslotte de snijta
fel verlaat, blijkt vooral psy
chisch veel problemen te geven.
Vooral tegenover vrouwen.
Maar liever niet aan denken, dat
dit soort transplantaties ooit
werkelijkheid zou kunnen wor
den.
H. SW.
Vanavond op Nederland 2 om
20.35 uur: „All in the family".
Archie Bunker wordt door Irene
Lorenzo uitgedaagd voor een
partij biljart. Archie beweert dat
vrouwen niet kunnen biljarten,
maar kijkt vreemd op als Irene
met een eigen keu aan komt zet
ten.
19.45 Popeye.
NOS
20.00 Journaal.
VPRO
20.21 Berichten uit de samenle
ving.
20.35 All in the family, tv-serie.
21.00 De Republiek is gestor
ven bij Dien Bien Phu,
documentaire.
21.45 Van Oekel Special.
EO
22.00 De wind blaast waarheen
hij wil: Het einde van een
leifdesgeschiedenis
23.00 Nader bekeken.
NOS
23.15 Journaal.
DUITSLAND I
10.00 Journaal.
10.05 Actualiteiten en muziek.
10.25 Der Komödienstadel, met
het spel Die Kleine Welt.
11.50 Andalusische dansen.
12.05 Reportages, analyses en
meningen.
12.50 Persoverzicht.
13.00 Journaal.
16.15 Journaal.
16.20 Das fiel uns auf.
17.05 Das Madchen auf dem
Besenstiel, jeugdfilm.
17.40 Kinderprogramma.
17.55 Journaal.
20.00 Journaal en weerbericht.
20.15 Spelprogramma.
21.00 Krankensaal 6, tv-spel.
22.40 Journaal, commentaar en
weerbericht.
DUITSLAND II
16.30 Programma voor de ou
deren.
17.00 Journaal.
17.10 Die lieben Haustiere, tv-
serie.
17.40 Actualiteiten en muziek.
18.20 Mannerwirtschaft, tv-
serie.
18.55 Barbapapa.
19.00 Journaal.
19.30 Winnetou, Duits-
Joegoslavische speelfilm
naar Kar! May.
21.00 Journaal.
21.15 Duits uit Oost en West.
22.00 Tristan en Isolde, came
rafilm.
23.00 Journaal.
BELGIË (Nederl.)
14.00 Schooltelevisie.
18.00 Beertje Colargol.
18.05 Toomai en de olifant, tv-
serie.
18.30 Jeugdprogramma.
19.10 Het vrije woord.
19.40 Mededelingen.
19.45 Journaal.
20.15 Het testament van Edgar
Allen Poe, tv-serie.
21.15 Informatief progTamma.
22.05 Kortweg.
22.10 Amusementsprogramma.
22.50 Journaal m.o.m. Wet
straat.
HILVERSUM I
KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het
levende Woord. 7.07 (S)Badine-
rie: klassieke muziek. (7.30
Nieuws; 7.41-7.50 Echo.) 8.24
Overweging. 8.30 Nieuws. 8.36
Gymnastiek voor de huisvrouw.
8.45 De wonderlijke Ietter M -
een programma voor het Hol-
landsche Huishouden. 9.40
Schoolradio. 10.00 (S) Aubade:
klassieke muziek. (10.30-10.32
Nieuws). 11.30 Bejaardenpro
gramma. 11.55 Scheepspraat:
informatie voorschippers. 12.00
(S) Van twaalf tot twee, met om
12.30 Nieuws, 12.36 mededelin
gen en 12.41 Echo. 14.00 Huis
bezoek. 14.15 Schoolradio.
14.45 (S) Interlokaal op dinsdag,
met om 14.30 Nieuws. OVER
HEIDSVOORLICHTING: 17 00
Voorspel tot ontwikkeling.
KRO: 17.10(S)Dehutsgeklutste
kinderspelen. 17.30 Nieuws.
17.32 Echo magazine. P.P.:
18.19 Uitzending van de Pacifis
tisch Socialistische Partij. KRO:
18.30 Nieuws. 18.41 Echo. 18.50
Programma voorbeschouwing.
19.00 (S) Zin in muziek: ama
teurs geven de toon aan. 19.45
Instemmen met velen: het ge
zongen woord in de liturgie.
AVRO: 20.00 Vanavond: mu
ziek, vrolijkheid en verstrooi
ing. 22.30 Nieuws. 22.40 Radio
journaal. 22.50 Vanavond laat
nieuws. 23.30 (S) Er floot een
vogel in de wei. 23.55-24.00
N ieuws.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Och
tendgymnastiek. 7.20 (S) Dag
met een gaatje. (8.00 Nieuws.
8.11 Radiojournaal.) 8.50 Mor
genwijding. NOS: 9.00 Reporta
ge. 9.35 Waterstanden. AVRO:
9.40 (S) Bariton, gitaar en oboe
d'amore: oude en moderne mu
ziek. 10.00 (S) Voor de kleuters.
10.10 (S+Mono) Arbeidsvita
minen: populair verzoekplaten-
programma. (11.00 Nieuws.
11.03-11.05 Radiojournaal.)
11.30 (S) Rondom twaalf: geva
rieerd programma. (11.55
Beursberichten.) Overheids
voorlichting: 12.30 Uitzending
voor de landbouw. AVRO: 12.40
(S) Meisjes- en Kinderkoor.
13.00 Nieuws. 13.11 Radiojour
naal. 13.21 Nuper Rosarum Flo-
res, serie uitzendingen over
Guillaume Dufay (X). 14.00 (S)
De tijdige dood, seriehoorspel
(1). 14.35 (S) Met het oog op luis
teren, muziekprogramma. 15.25
(S) Met muziek op stap. 16.00
Nieuws. 16.03 Radiojournaal.
16.05 (S) Gebakken vensterban
ken, kindermagazine. 17.00 (S)
Mobiel - een beweeglijk pro
gramma voor beweeglijke men
sen. 17.55 Mededelingen. 18.00
Nieuws. 18.10 Radiojournaal.
18.21 (S) Licht orkest met
zangsoliste. 18.45 Toppers van
toen (gr.). 19.25 Pianorecital.
NOS: 19.50 Den Haag vandaag.
KRO: 20.00 Nieuws. 20.05
Overweging. 20.15 (S) Kompo-
nist en Radio: V;l: Het Medium
Radio. 21.50 Babel/documen-
ten: Tribunaal van het Surrea
lisme. 22.45 (S) Pianoduo: klas-
sieke muziek. 23.10 Babel/do-
cumenten: Francesco Petrarca
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM in
Ieder heel uur Nieuws.
VARA: 7.02 Drie op je boter,
ham. 9.03 (S) Pep op drie. II.03
(S) Drie draait op verzoek van
mensen uit de sportwereld
12.03 (S) Drie tussen de middag
VARA'S visite vanuit.... 14.03
Gesodemeurders - een mieters
programma. 16.03 (S)
NOS: 18.02 Joost p- niet eten
VARA: 19.02 Drie pt achter
Popreconstructie. 20.02 «i
Nashville. 21.02 (S) Jazz
Blues. 22.02 (S) (P)opdonder
23.02 (S) Wachten op midder
nacht. 0.02 (S) Nacht-drie-
draai. 2.02 Help! 4.02 Truck, een
programma voor vrachtwagen
chauffeurs. KRO: 6.00-7.00 (S)
Scheer je weg.
BRUSSEL (Nederl.)
12.00 Nieuws, mededelingen
en SOS-berichten. 12.08 Swing
en soul (13.00 Nieuws en weer
bericht. 13.10 Actualiteiten,
13.25 Buitenlands persover
zicht. 13.30 Toneelagenda) 13.55
Beursberichten. 14.00 Nieuws.
14.03 Cultureel en artistiek ma
gazine (15.00 Nieuws) 16.00
Nieuws en beursberichten
16.10 Licht klassiek middag
concert. 17.00 Nieuws en mede
delingen. 17.10 Uitzendingvoor
oudere luisteraars. 17.55 Weeg-
schaal. 18.00 Nieuws. 18.05 Pro
gramma voor en door soldaten
18.30 Wegwijs wezen. 18.45
Sport. 18.55 Taalwenken. 18.57
Orkest van de week. 19.00
Nieuws en weerbericht. 19.10
Actualiteiten. 19.30 Intermezzo
19.35 Vakbondskroniek. 19.45
Lichte muziek. 20.00 Popmu
ziek. 20.30 Nieuws. 20.33 Film
muziek. 20.45 Hoorspel. 21.20
Filmmuziek. 22.00 Nieuws.
22.05 Lichte muziek. 23.00
Nieuws. 23.10 Lichte muziek.
23.40-23.45 Nieuws.
uaatsjnnut tuappiui ueui
uunp :uieej ut jaSoA riaidio uba tad raurep puoui :s3}ui) afipjri
lood tuapptui ueui uaoqos tduiej :jeBjd do tuisfiq tszjuji iuao[q
LUCKY LUKE:
DE
BLAUWVOETEN
OP
OORLOGSPAD
IK DAT MERK NIÉT
kennén! maar ik
V/EN(DORSTIGE BEER
ZIJN UITSEOROOSDM*j
-W OE strijd!
DINSDAG 3 DECEMBER
DACHRAN (SAOEDI-AR
BIë) (AP) De Amerikan
verwachten belast te blijv
met het leiden van de wcr
zaamheden van de Aramco,
Arabian American Oil Comp
ey, ook al zou deze mar
schappij voor 100 procent wo
den overgenomen door het k,
ninkrijk Saoedi-Arabië.
In dit land is de Aramc
die toebehoort aan de vi
grootste Amerikaanse oli
maatschappijen, al werkzaa
sinds voor het begin van c
Tweede Wereldoorlog. Zij is d
grootste olieproductie maai
schappij ter aarde.
Gedurende het afgelope
weekeinde heeft de ministe
voor oliezaken van het ko
ninkrijk, sjeik Zaki Jaman
gezegd dat zijn land en ander
Arabische olielanden de is
hun gebied gevestigde olie
maatschappijen nog voor he
eind van dit jaar geheel zullei
overnemen.
Eerder had de voorzitter var
de raad van bestuur van de
Aramco, Frank Jungers, ge
zegd: „Wie dan ook eigenaar
van de Aramco, zou zijn, als
de leiding ervan niet deugde
zou zij verdwijnen. Ons is van
een dergelijke bedreiging
niets bekend'
De directeur-generaal der
maatschappij, R.W. Powers ,is
van oordeel dat er met de
Aramco, al dan niet overgeno
men, weinig zal veranderen in
de naaste toekomst, dat wil
zeggen wat het operationele
gedeelte betreft. „Wel zullen
onze betrekkingen met de
aandeelhouders anders gaan
worden".
De Aramco wint thans onge
veer 8,5 miljoen vaten ruwe
olie (een vat is ongeveer 160
liter) per dag, nagenoeg al de
ze olie wordt uitgevoerd.
Oorspronkelijk was zij het
volle eigendom van de Exxon
(toen Esso geheten), de Socal
(Standard Oil Company of Ca-
lifornië), de Texaco en de Mo
bil Oil de eerste drie beza
ten elk een aandeel van 30
MAANDAC
le kolom slotkoersen vorig!
a laten
d exdividend
Actieve aandelen
Handel en industrie
38,20 39,80
343,00 248,00
80,10 64,10
AKZO r ao
abn c 100
Amfto 20
A dam Rob f 790
Dell-Mij t 75
Dordtscbe t 20
Hord cache Pr
Heine*» j*
Helnekeo B 25
H.A.L. Bolt; f 100
Hoogov. I 20
H Va-Mijn,
KNSM eert f 100
KLM t 100
Kon. Olie f 20
Nat.Need. f 10
Ommeren Cert
Phlllpb t 10
Robeco f 50
Rolinco f 50
Scbeepv G f 50
Unilever f 20
246,50
83,50
84,40
83,80
134,80
131.10
52,50
55,00
59.50
112,00
37,40
65,30
51,30
296,00
20,30
141,80
92,60
85,30
85,70
85,30
135,50
131,80
54,00
56.30
59,80
117,00
41,00
08,00
55,10
296,50
31,40
143,00
94,00
101,70 103,90
75,30 76,30
Actieve obligaties
staatsleningen
W.50 Ned. 74
8.00 ld 68
8.00 ld 70-95
8.00 ld 71-96
8.00 ld 701
8.00 ld 7011
8-00 ld 70111
8.00 ld 69-76
8.00 ld 70-77
7.76 ld 71-96
7-75 ld 73-98
7.75 ld 70-78
7M M 68-84
7J0 U 71-96
7-56 ld 72-97
7-50 M 71.81
7J» ld 72-97
7-60 ld «61.91
7*oo u sen
7-aa id «9-94
8-^0 ld 681-93
•J0 M 4811
W 4SIU
«IV
ld 00-91
W 47-92
«O 17-92
»-7» ld 651.90
••7» ld «Ml
8-85 ld Ui-89
••85 ld 6411
5.00 ld 64414
4.50 ld 58-62
*•50 ld 59-89
4.50 ld 801-85
4-50 Id 6011
*•50 ld 63-93
*•75 ld 59-84
4 25 ld 60-90
4-25 ld 61.JH
4-25 ld 831
4 25 ld 6311
4 00 ld 61-86
4.00 ld 62-92
3<75 ld 53-95
2.50 ld st. 47
3-50 ld 51-76
3.50 ld 53.83
3*50 ld 58-86
3-2.» ia 48-98
«d 50-90
S'25 td 54-94
ld 55-95
104,20
92,90
93,00
92,70
96,10
94,40
94,20
99,70
90,30
89,80
89,60
98.40
89,00
88,10
87,40
94,60
85,20
87,70
87,30
86,50
83,00
82.70
82,40
83,40
86,00
82,00
80,90
83,10
82.40
81,00
80,30
76.60
85,80
79,80
84,40
77,10
74,00
84,60
75,50
76,10
73.70
73,50
79.60
73,50
71,00
68,00
98,00
84,80
80,60
63,50
70,80
70,10
104,70
92,90
93,10
92,80
96,30
94,00,
94,40
99,50
99,60
90,00
89,80
98,90
89,30
88,30
87,80
95,10
85,40
87,90
87,50
85,70
83.40
83,10
82,80
82,90
85,60
82,30
81,00
83,35
82,60
81,30
80,80
77,00
86,00
78,80
84,60
77,10
74,00
8.51
8.5<
5.7'
4.21
8JK
8JH
8.0C
8.00
8.06
8.00
8.00
7.75
7.75
[7.60
7.50
7.25
7.25
7
7.00
7.
7.00
7.00
6.75
6.75
6.75
6.50
8.25
6.01
6.00
6.00
5.75
5.75
5.50
5.25
5J85 ld
5.25 ld
5.00 ld
5.00 ld
4.75 ld
4.10 ld
84,60
75.00
76,10
73,70
73,50
81,00
73,40
71.00
68.00
98,30
84,80
80,70
64,50
71,80
70,30
96,30
80,00
4.50 ld
4.50 ld
4.50 ld
4.25 ld
O
11.25 Al
10.50 A
t JU ld
8.00 ld
8.00 M
8.00 M
10.75 A
10 JO Al
8.75 M
8.50 ld
8.25 ld
8.00 ld
8.00 ld
7.71 ld
7.7» ld
7.50 ld
7.00 ld
7.50 Me
9-50 OI
7.50 Ex)
8.00 Le-
5.75 N.I
11.08 Ht