Baalli oekkanaal achterhaald Waterprijs stijgt CPC-Europe investeert 25 miljoen in Sas van Gent Stormstuwcaissondam: het huiswerk van Rijkswaterstaat Militaire hulp loopt gesmeerd KLEINVERBRUIKER GAAT RUIM ELF PROCENT MEER BETALEN Blokken Kunstgrepen Schui iven Steviger Te licht «MMS drempel stad streek Heinkenszand 's-Gravenpolder pleidooi voor pijpleiding of uitbreiding haven Zeebrugge Ontwikkeling Bereikbaarheid Onafhankelijkheid Griezelig DUIVENSHOW IN BIERVLIET VERTONING VAN OORLOGSFILM OfiN CAISSON BIJ storm qicwtf caisson BIJ JTOBK WOENSDAG 27 NOVEMBER 1974 r A. van der Walle. In verslaggevers) id van Reimerswaal heeft in i een voorbereidingsbesluit ge- e bebouwde kom van Yerseke. en de kans groot is dat de dijken in Yerseke verzwaard zullen moeten worden. De raad ging verder akkoord met een verhoging van de subsidie voor muziekkorpsen tot 2100 gulden en voor drumbands tot 600 gulden per jaar. Ook stemde de raad in met een verhoging voor de tarieven van de zwembaden in Krui- nmgen en Yerseke alsmede met een verhoging van de ta rieven voor de gemeentelijke sportaccommodaties met elf procent. Tenslotte ging de raad akkoord met het verlenen van een subsidie van 1050 pil den aan de jongeren contact groep Hansweert. Hengelwedstrijd De hen- gelsportvereniging de Beve- landen uit Heinkenszand houdt op zaterdag 30 novem ber haar zevende clubwed strijd in de Benepolder In 's- Gravenpolder bij het nieuwe gemaal. Aanvang van de wed strijd om 13.30 uur. St.-Nicolaas Zaterdag 30 november zal St-Nicolaas zijn intrede doen in Heinkenszand. Om 14.00 wordt hij in de sportzaal de Strenge ontvan gen door de buurtvereniging Barbestein, waarna de goed heilig man de middag zal door brengen met de jeugd van Heinkenszand. Nieuwe voorzitter Ik jaarvergadering van de gyra- nastieKvereniging DAW te s- Gravenpolder heeft de heer J. Minnaar gekozen als nieuwe voorzitter. Hij volgt de heer A.B. Hulshof op die ruim 18 jaar voorzitter van DAW is geweest. Ook penningmeester J. Tramper stelde zijn functie ter beschikking. In zijn plaats werd gekozen mevrouw MJ- de Fouw-de Bruyne. AARDENBURG De uit slag vau de vierde puntensctoe- ting van St. Sebastiaan uit Aardenburg luidt: hoogvogel R. de Clerk, zijvogels J. Cat- toor, tweede niet af, kallen Geernaert en tweede niet at, meeste kleine vogels J. HeiJ' boer, vijf stuks. Stand voor het kampio®" schap: 1. J Cattoor 24 J 2. H. Derijcke 22 punten, 3- Lippens, Jar. Van Iwaarden D. van Hormon, elk 16 P ten Uitslag vierde klepschietinlj- 1. H. van Iwaarden sr. en Cattoor elk drie kleppen, 3- de Wispelaere, H. Rilefe' Bal legeer en R de Rijche Stand voor het kampi®en schap: 1 H de Rijcke e Cattoor ieder negen, 3. Clerk en D. van Herrnoo zeven, 5 R. de Wispe'aere' Z8HULST Aan de sdhietó^ op de liggende wip m «j 6g Blommaert te Hulst nam, ie. schutters deel. Er weygar- schote, op twee wippf?; al de schutters uit Kloo^ zande lieten zich SeWe"„, uitslag op wip 1: hoogvos Verhoeven Kloosterzaude ste zijvogel W. Koenu* Hulst, tweede zijvoge' te Paepe St.-Niklaas. "L 'a„ kleine vogels, zes stuks, Kruvssen Kloosterzande Wip 2: hoogvogel F m!rcl Kloosterzande. eerste K. «1 T. Verhoeven Kloosterzano KruyS' sen. hoogste aantal kle'"a gels. zeven stuks, J- Axel Zaterdag wordt de schieting gehouden, san drie uur. HULST Volgens de Bel- ffische economiestudent Mare de Vogel is het Baalhoekka- aal de afsnijding voor de scheepvaart van de noordelij ke punt van oost-Zeeuwsch- Vlaanderen, een alweer jaren achterhaalde zaak. Behalve dat het scheepstype waarvoor het kanaal eigenlijk gegraven zou moeten worden praktisch niet meer in de vaart is, is door de veel te langdurige onderhande- linaen ook de rentabiliteit tot beneden het nulpunt gedaald. Mare de Vogel schrijft dat in een proefschrift waarvan, zijn mvmotor prof. dr. M. Anselin 'ei- „Als je dat publiceert moet je je een kogelvrij vest aanschaffen Het proefschrift heet: Stand var, de Belgisch-Nederlandse besprekingen betreffende de ontwikkeling van de Linker- Schelde-oever, en als de pagi na's goed genummerd zijn is het 242 bladzijden dik. Het rapport valt uiteen in drie de len. In het eerste deel wordt de ontwikkeling van de Linker- Schelde-oever beschreven: de evolutie van de op de primaire bestaanspijlers aangewezen bevolking naar de meer tech nocratische broodwinning in een sterk geïndustrialiseerd zeehavengebied. Het tweede deel behandelt de infrastruc turele werken die de evolutie in een vrij snel tempo moge lijk moeten maken. Men heeft daartoe, aldus De Vogel, de keus uit een pijpleidingver binding tussen Rotterdam en Antwerpen enerzijds en de aanleg van het Baalhoekkanaal en de° boehtafsnijdimg bij Bath anderzijds. Het derde hoofd stuk handelt over die keus en over de voor- en nadelen van beide keuzemogelijkheden. De ontwikkeling van landbouw- gebied naar zeehaven,terrein zou volgens Mare de Vogel in zijn proefschrift wel eens min der positief uit kunnen vallen da-n men in de meer gangbare rapporten pleegt aan te ne men. Uiteraard zal de ontwik keling van de Linker-Schelde oever zonder meer een positie ve bijdrage tot de welvaart vormen; maar 'de mogelijkheid bestaat, dat de milieuveront reiniging die dit met zich meebrengt de winst in verlies omzet. In de meeste economi sche waarderingen is daar on voldoende rekening mee geou- den. De bereikbaarheid van de zeehaven Antwerpen vormt een probleem op zich. Baggei- werken en normalisatieprojec ten hebben in het verleden afdoende uitkomst geboden. Inmiddels hebben echter vrij wel alle sell cepstypen een enorme uitbreiding ondergaan. Het regime van de rivier is met deze schaalverruiming in de scheepsbouw op geen enke le wijze meegegroeid. Behalve de technische problemen di« zich daarbij voordoen - aanleg Baalhoekkanaal en bochtaf- snijd'ing Bath zijn geen vrije- tijdsklussen - zijn er voor Bel gië nog de onderhandelingen met Nederland, die ook be paald niet moeiteloos verlopen. De Vogel vindt om die reden, dat de aanleg van een recht streekse pijplijn Rotterdam- Antwerpen ernstig in overwe ging moet worden genomen. Voor het (Belgische) bedrijfs leven betekent dat zeker op «orte termijn een belangrijke verbetering van de concurren- tionele positie. De pijpleiding zou zich alleen daardoor al in drie jaar terugbetaald heb ben. Nationaal en op de middel lange termijn echter, verdient een verdere en dan verant woorde uitbouw van de haven van Zeebrugge betere vooi - waarden. België verwerft dan in alle opzichten industriële onafhankelijkheid en ziet dan ook kans dat deel van de nati- onaal-ekonomisehe voordelen dat nu nog onnodig naar Ne derland vloeit in de eigen poi- temonnee te houden. „Deze laatste oplossing moet echter door tegenwerking van finan ciële en politieke zijde en door verkeerde planning (van sluizen) niet worden weerhou den'', aldus De Vogel, daarmee doelend op de politieke sabo tage die in Zeebrugge ge pleegd is. „Hierdoor legt Bel gië d'e aanvoer van een belang rijke grondstof eens te meer in de handen van het buiten land". Uitbreiding van de haven Zeebrugge heeft nog een an der pré: er kan worden afge zien van verdere onderhande lingen met Nederland. Uit de economische en milieu-voor waarden die de Nederlandse regering de Belgen heeft ge steld blijkt al, dat men er boven de rivieren weinig heil in ziet dat het Baalhoekkanaal ar ook werkelijk komt. Vooral de ekonomische voorwaarden maken duidelijk dat de zeeha venpositie van Rotterdam ver zwakken door die van Ant werpen te helpen versterken v-el het laatste is wat men wenst. Ook al zitten we dan nog honderd keer in de Bene lux De Vogel concludeert, dat al deze zaken er op dit mo ment nauwelijks nog toe doen. Het maximaal scheepstype waarvoor het kanaal gegraven zou moeten worden, de 125.000-tonners, zijn vandaag de dag alweer kleintjes, en door de jarenlange onderhan delingen is ook de rentabiliteit van he thele project (gestegen kosten) op zijn minst twijfel achtig geworden. Mocht de Belgische regering er in de toekomst loe overgaan de sug gesties van Mare de Vogel te volgen, dan houdt dat voor Nederland één griezelig aspect im.Dat de Belgen zich nog minder dan voorheen aan onze milieuvoorwaarden zullen sto ren. Dat zou dan de prijs zijn die Nederland betaalt voor zijn aangeboren, handelsgeest, die in opperste activiteit werk zaam zelfs ziin naaste buren niet ontziet. FRANS BOOGAARD (Van een onzer verslaggevers) BIERVLIET Op zondag één december houdt de post duivenvereniging „De Hoop uit Biervliet de 24ste interna tionale kampioenendag. De plaats van het gebeuren is ca fé Willem Beukelszoon aan de Weststraat te Biervliet. Tij dens deze duivenshow zullen de beste Zeeuwse duivenhou- ders de ereprijzen van het af gelopen seizoen in ontvangst mogen nemen. (Van een onzer verslaggevers) GOES Met ingang van 1 januari 1975 zullen de kleinverbrui kers van water in Zeeuwsch-Vlaanderen een kubieke meter-prijs van 80 cent gaan betalen. Voor het overige verzorgingsgebied van de N.V. Watermaatschappij Zuidwest-Nederland (WMZ) zal voor de kleinverbruikers een kubieke meterprijs van 75 cent gelden. (ADVERTENTIE) Vooruitzichten voor donder dag en vrijdag opgesteld door het KNMI op dinsdag om 18.00 uur Perioden met regen. Maxi mum temperaturen ongeveer 8 graden.Weersvooruitzichten in cijfers gemiddeld over Neder land. Voor donderdag: aantal uren ™n: 0-3. Min. temp.: om streeks 5 gr. Max. temp.: om streeks 8 gr. Kans op een moge periode van ministens 12 uur: 80 procent. Kans op een geheel droog etmaal: 30 pru tent. Voor vrijdag: aantal uren s°n: 0-3, Min, temp.: om streeks 5 gr. Max. temp.: om streeks 9 gr. Kans op een 'hoge periode van minstens 12 uur: 5U procent. Kans op een- Seueel droog etmaal: 20 pro- rent. Konstanz 324 onv, Rheinfel- 261 plus 11, Plittersdorf a plus 30, Maxau 496 plus '3- Plochingen 159 plus 13, «nnheim 316 -7, Steinbach Jjl -A Mainz 332 -5, Bingen "2, Kaub 257 -2. Trier 446 A Koblenz 320 - 8, Keulen 335 Huhrort 528 -1, Lobith - 33 plus 28, Pannerdense up U24 pius 24, Nijmegen 5 plus 28 IJsselkop 995 plus -• Eefde IJssel 550 plus 41, ,*®ter 415 pius 40, Monsin Hoi? ,onv' Borgharen 4182 -40, ield 1386 plus 14, Grave leden de sluis 642 plus Morgen donderdag 28 nov. j£j|en op Zoom 2.27 en ÏSweert 1.45 en 14.00 «neuzen 1.11 en 13.22 ussingen 0.38 en 12.53 "e®eklinge 2.17 en 14.33 Deze prijzen zijn een gevolg 'van het nieuwe tarief dat de WMZ per genoemde datum gaat invoeren- Bij een gemid delde prijsstijging van 11,4 procent voor kleinverbruiker en 12,2 procent voor grootver bruiker wordt een meerop brengst voor 1975 verwacht van 2 490.000, Overigens nog onvoldoende om het exploitatietekort volledig te dekken. 1,1 miljoen namelijk zal gedekt worden uit de voorziening „Exploitatietekor ten", die is ontstaan door een bijdrage van het ministerie van Economische Zaken. „Volgend jaar mag echter geen beroep meer op deze voorziening worden gedaan, en moeten de tarieven kostendek kend zijn. Het ziet er naar uit dat per 1 januari 1976 een flinke tariefsverhoging nood zakelijk zal zijn", aldus WMZ- directeur ir. P. Stoter. De kans is dus groot dat de eerder uitgesproken verwachting van een jaarlijkse tarief sstijiging van ongeveer tien procent per jaar, zonder de kosten van in flatie, bewaarheid zal worden. Dit wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door de noodzaak tot uitbreiding van de produktie. Het Biesbosdh- en Haringvlieitproject kosten samen ruim 200 miljoen gul den, voor het grootste deel uit te geven in de periode tot 1979. „De projecten zijn nood zakelijk om de voortdurende levering van goed en betrouw baar water veilig te stellen"- Bij de kleinverbruikers is een verdere stap gezet in de richting van gelijke tarieven voor Zeeuwsch-Vlaanderen en het overige verzorgingsgebied. Het verschil! bedroeg dit jaar nog 12 cent per kubieke me ter. Doordat Zeeuwsch-Vlaan deren slechts zeven cent ver hoging krijgt opgelegd, en de rest veertien cent per kuibieke meter, bestaat nog een ver schil van vijf centen. Als de inflatie volgend jaar niet te veel doorholt, ligt het in het voornemen per 1 januari 1976 gelijke tarieven te hanteren in het gehele verzorgingsgebied van de WMZ. Een tariefsverhoging is ook toegepast bij de waterlevering in de recreatieve sector (zo merwoningen en twee hui zen). De toeslag die hiervoor is verschuldigd, stijgt van 50,40 naar 55,20 per jaar. Ook de grootgebruikers gaan meer betalen De verhoging bestaat uit een stijging van het vaste bedrag en een wijzi ging in de kubieke meter- prijs Ondanks deze verhoging ls de waterprijs in Zeeland niet meer de koploper van Neder land. „In feite is de prijs van water, in verhouding tot ande re voorzieningen, redelijk te noemen", aldus de heer Sto ter. Voor het uitvoeren van In vesteringen en de exploitatie is voor 1975 een financierings- oehoefte van 39 miljoen gul den begroot. Opgenomen zijn hierin plannen voer verbete ring van de produktie, aan voer- en transportleidingen, installaties en dergelijke. (Van onze correspondent) BRESKBNS De oorlogs film, die in het streekmuseum te IJzendijke is vertoond zal' vandaag (woensdag) in Schoondijke worden vertoond in he gebouw Laus Deo. De aanvang is om kwart over ze ven. In Nieuwvliet zal in café Parkzicht vrijdagavond deze film worden vertoond door de heer W. de Hullu. Het en treegeld is bestemd voor de Bond van de Nederlandse Mi litaire Oorlogsslachtoffers, de B'NMO- (Van een onzer verslaggevers) UTRECHT CPC-Europe, producent van onder meer zet meel en maisderivaten, gaat de capaciteit van haar fabriek in Sas van Gent verdubbelen. De inmiddels begonnen uit breiding vergt een investering van f 25 min. en moet eind 1976 gereed zijn, aldus CPC- Nederland. Het uitbreidingsprogramma zal worden uitgevoerd in twee fasen: vergroting en moderni sering van de bestaande voor zieningen om de produktie- en opslagcapaciteit voor de ver werking van „waxy" maïs, een variëteit die een speciaal zetmeel produceert om ver werkt te worden in voedings artikelen. De uitbreiding is bedoeld om te kunnen voorzien in de toenemende vraag van afne mers uit de Beneluxlanden en de exportmarkten, alsmede om de Europese produktie van in dustriële produkten verder te rationaliseren. -ff» WATCRDRUK fr 5" M UVAFFH DAu* deze manier is men tewerk gegaan bij het Veerse Gat, de Lauwerszee, het Volkerak en bet Brouwershavense Gat. (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGEN De 7298 militaire oogsthelpers zijn dinsdagmorgen zes uur eerder dan verwacht het land opge trokken om de oogst te helpen binnen halen. De stemming onder de militairen is bijzon der goed. In veel gevallen fungeerden de vrijwilligers van de afgelopen weken als voorgangers voor de nieuwe lichting. Dank zij hun ervaring konden zij instructies geven bij het aardappelrooien en het uienrapen. Alle militairen ontvingen maandagavond al hun laarzen, handschoenen en instructies. Het onderbrengen van mili tairen in kazernes, dorpshui zen, sportzalen en zelfs in een leegstaand ziekenhuis verloopt geheel volgens plan. Voor elke 180 militairen is er een veld keuken voorradig. In een leeg staand ziekenhuis in Vlissin- gen bijvoorbeeld zijn ongeveer 400 soldaten van het 41ste ver bindingsbataljon uit Harder wijk ondergebracht. In de tuin van het ziekenhuis staan drie veldkeukens opgesteld. De brandweer van Vlissin- gen heeft een spuitstraat inge richt om de laarzen van de militairen die van het land komen af te spuiten. Bij de plaatselijke wasserijen zijn contracten afgesloten om de modderkleren te laten was sen. In Zeeuwsch-Vlaanderen kampen de militairen-vervoer ders met een tekort aan benzi ne omdat de aanvoer stagneert in verband met de blokkades van de doorlaatposten bij de grenzen. De legerleiding over weegt nu een extra pont in te zetten die de tankauto's naar Zeeuwsch-Vlaanderen kan vervoeren. De welzijnsdienst van het leger begint op ver schillende plaatsen dinsdaga vond al met het geven van filmvoorstellingen. De leger leiding wil het uitgaan van de militairen binnen de perken houden- Ze moeten om elf uur binnen zijn. Er wordt voor een avond een uitzondering ge maakt tot 12 uur. De boeren zelf zijn unaniem zeer positief over de militai ren hulpactie. Het is dinsdag de hele dag droog geweest en er is ondanks de enorme mod der op het land hard ge werkt De gewone doorlaatcaisson is te licht om als stormvloedkering te gebruiken. In de kamerdebatten van deze week is enorm veel ge discussieerd over het afslui ten van de Oostersohelde met behulp van een stroom- stuwoaissondam. Wait houdt zo'n stormstuwcaissondam prcies in en waarom is het een technisch zo vooruitstre vende oplossing, dat de des kundigen er anderhalf jaar op gaan studeren om te zien of het inderdaad kan? In dit artikel gaan we nader in op het feit dat het idee zelf vrij simpel is, maar dat het uit werken van de gedachte een allerminst gemakkelijke zaak is. Om aan te geven wat een stormstuwcaissondam is, is het nuttig eerst in te gaan op de technieken, die men tot nu toe heeft gehanteerd bij het afsluiten van zeegaten. Bij dat afsluiten speelt de stroomsterkte van het water een belangrijke rol. Steeds geldt: hoe groter het bekken dat in open ver binding staat met de zee, hoe sterker die stroom in de mon ding en hoe groter het tijver- schil (het verschil tusfien eb en vloed) hoe sterker ook de stroom. Het tijdverschil laings de Nederlandse kust is niet constant. Het is het grootst in Zeeland, neemt af tot on geveer bij Den Helder en neemt bij de Waddenkust weer toe. Een probleem dat zich bij afsluiting voordoet is dat naarmate het bekken wordt afgesloten de stroomsnelheid toeneemt- Het dichtknijpen van de tuinslang is hiervan een goed voorbeeld. De stroomsnelheden zijn vaak zo groot dat met het materiaal, waarmee men dijken bouwt, zoals zand en klein, nauwe lijks gewerkt kan worden omdat het water dólt materi aal meteen wegspoelt. Bij de afsluiting van de Zuiderzee heeft men nog net een zware kleisoort, de zogenaamde keileem, kunnen gebruiken voor de afsluiting. Dat kwam omdat het tijverschil hier niet zo groot was en de stroomsnelheden niet uizon- derlijk hoog. Op het moment dat zand en klei niet meer voldoen komen er kunstgrepen aan te pas. Het gebruik van cais sons is een van de eenvou digste mogelijkheden. Die werden ook ai gebruikt bij het dichten van de zeedijken op Walcheren, nadat die in de tweede wereldoorlog door Engelse bommen waren ver nield. Dooswormige betonnen bakken werden drijvend naar de plaats van bestem ming gebracht en door het open draaien van afsluiters in de bodem tot zinken ge bracht. Het gat werd dan in één keer afgesloten, zij het provisorisch, want de cais sons moesten daarna nog worden „ingepakt", zodat daarover heen een dijk ont stond. Ook bij het herstel van de dijken na de storm ramp van 1 februari 1953 werd mat caissons ge werkt. Bij het ddahten varn grote gaten kunnen deze dichte caissons niet worden ge bruikt- Men kan de caissons niet onbeperkt lang maken en a,ls -er met meerdere cais sons gewerkt moet' worden, dan krijgt men zulke hoge straoinsnelhed'en dat de bo dem tot in verre omgeving kan worden aangetast. Om dat probleem te omzei len is de doorlaatcaisson ont wikkeld. Dit zijn caissons, waarin openingen zijn aange bracht om het water door telaten stromen. Deze ope ningen kunnen met schuiven worden afgesloten...Ze wor den één voor één iin het sluitgat tot zinken gebracht en de schuiven in de openin gen blijven daarbij open. Het voordeel hiervan is dat de stromingen niet sterk toe nemen. Als alle caissons zijn geplaatst worden alle schui ven tegelijk gesloten en de dam is daarmee dicht. Be langrijk is overigens wel dat de caissons op een goede drempel staan, een soort ste nen dam onder water. Nadat de doorla-atsaissons rijn ge plaatst wordt ook daarover een dijk gebouwd. Eerst worden dan de caissons on der het zand gespoten. Op Een andere methode is die van de z.g.n. geleidelijke sluiting- Net als bij de cais- sondam gaat men eerst een drempel bouwen. Daar wor den dan geen ciassons op ge plaatst, maar met behulp van zware betonblokken wordt de drempel in korte tijd tot boven de waterspiegel opge trokken. Om die. blokken te storten wordt een kabelbaan gebruikt met gondels, van waaruit de blokken in het water worden geworpen. Om de sterkte stroming te weerstaan moe ten de hlokken heel zwaar zijn- De blokkendom, die zo wordt opgebouwd is poreus, laat dus weer door. De stro mingen zijn echter niet sterk en de openingen kunnen vrij gemakkelijk met zand wor den dichtgespoten. Daarna kan het dijklichaam verder worden afgebouwd. Deze ka belbaanmethode werd ge bruikt in de Grevelingen, het Haringvliet en het Brouwers havense Gat, waarvan de ene stroomgeul op deze manier werd gedicht en de andere met caissons. Aanvankelijk was het ook de bedoeling de Oostersohelde met het stor ten gan blokken af te slui ten. renlang zware golfklappen, grote waterdrukken en win terstormen te doorstaan. Doorlaatcaissons zijn be stemd om in dijken te wor den ingebouwd. En dan komen we aan de stormstuwcaissondam, waar van op de eerste plaaits de constructie en de drempel daaronder zodanig moeten zijn dat ze wel zware golf klappen. grote waterdrukken en winterstormen kunnen weerstaan. Bovendien moe ten de caissons van een stormstuwcaissondam voor zien worden van andere schuiven, dan die van een doorlaatcaisson. De schuif van zo'n laatste caisson is meer voor éénmalig gebruik. De schuiven van een storm stuwcaissondam moeten ook echter dienst doen als storm vloedkering. Bij dreigende stormvloed gaan ze dicht en als het gevaar is geweken, gaan ze weer open- Een schuif die vele malen open en dicht moet kunnen en die jaren betrouwbaar moet kun- nen functioneren, bremgt éen gecompliceerde constructie met rich mee. Bovendien moeten er in zo'n caisson twewe schuiven achter elkaar worden aagebraeht. Als de één het niet doet, kan de andere worden gebruikt. Nu echter de regering alles in het werk wil stellen om de getijbeweging in de Oos tersohelde te behouden waar door dan het unieke milieu beleid niet wordt aangetast, is het zaak van vanwege de veiligheid toch een dam te maken, die echter omwille van het milieu zoveel water doorlaat dat een aanvaardba re getijbeweging blijft be staan. Doorlaatcaiissons, waarvan d-e schuiven open laat staan, zijn hiervoor niet te gebrui ken. Doorlaatcaissons zijn te licht en niet bestemd om ja- Problemen bij de construc tie van een stormstuwcais sondam zijn dus: Men moet zorgen voor veel steviger cais sons dan men nu kent, ge zocht moet worden naar een goed systeem voor openen en sluiten van de schuiven en bovendien moet er een enorm stevige drempel ko men, die berekend is op een grote belasting- Alles moet zodanig worden dat het ge heel bestand is tegen een „superstormvloed". Rijkswaterstaat heeft nu an derhalf jaar tijd voor dit las tige huiswerk. Eindredactie Rein van der Helm TijOfftyk StHDT OM CAUJOM DRljl'fNÖ rt 14 k t: v Wijfer ,N4 P LM A liEN l'E ri' w \j O t li, Een caisson voor de stormstuw-caissondam ziet er anders uit dan een doorlaatcaisson. De constructie moet ste viger en betrouwbaarder zijn.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 3