Baalli oekkanaal achterhaald
Waterprijs stijgt
CPC-Europe
investeert
25 miljoen in
Sas van Gent
Stormstuwcaissondam: het
huiswerk van Rijkswaterstaat
Militaire
hulp loopt
gesmeerd
KLEINVERBRUIKER GAAT RUIM
ELF PROCENT MEER BETALEN
Blokken
Kunstgrepen
Schui
iven
Steviger
Te licht
«MMS
drempel
stad
streek
Heinkenszand
's-Gravenpolder
pleidooi voor pijpleiding of uitbreiding haven Zeebrugge
Ontwikkeling
Bereikbaarheid
Onafhankelijkheid
Griezelig
DUIVENSHOW
IN BIERVLIET
VERTONING
VAN
OORLOGSFILM
OfiN CAISSON BIJ storm qicwtf caisson BIJ JTOBK
WOENSDAG
27 NOVEMBER 1974
r A. van der Walle. In
verslaggevers)
id van Reimerswaal heeft in
i een voorbereidingsbesluit ge-
e bebouwde kom van Yerseke.
en de kans groot is dat de
dijken in Yerseke verzwaard
zullen moeten worden. De
raad ging verder akkoord met
een verhoging van de subsidie
voor muziekkorpsen tot 2100
gulden en voor drumbands tot
600 gulden per jaar. Ook
stemde de raad in met een
verhoging voor de tarieven
van de zwembaden in Krui-
nmgen en Yerseke alsmede
met een verhoging van de ta
rieven voor de gemeentelijke
sportaccommodaties met elf
procent. Tenslotte ging de
raad akkoord met het verlenen
van een subsidie van 1050 pil
den aan de jongeren contact
groep Hansweert.
Hengelwedstrijd De hen-
gelsportvereniging de Beve-
landen uit Heinkenszand
houdt op zaterdag 30 novem
ber haar zevende clubwed
strijd in de Benepolder In 's-
Gravenpolder bij het nieuwe
gemaal. Aanvang van de wed
strijd om 13.30 uur.
St.-Nicolaas Zaterdag 30
november zal St-Nicolaas zijn
intrede doen in Heinkenszand.
Om 14.00 wordt hij in de
sportzaal de Strenge ontvan
gen door de buurtvereniging
Barbestein, waarna de goed
heilig man de middag zal door
brengen met de jeugd van
Heinkenszand.
Nieuwe voorzitter Ik
jaarvergadering van de gyra-
nastieKvereniging DAW te s-
Gravenpolder heeft de heer J.
Minnaar gekozen als nieuwe
voorzitter. Hij volgt de heer
A.B. Hulshof op die ruim 18
jaar voorzitter van DAW is
geweest. Ook penningmeester
J. Tramper stelde zijn functie
ter beschikking. In zijn plaats
werd gekozen mevrouw MJ-
de Fouw-de Bruyne.
AARDENBURG De uit
slag vau de vierde puntensctoe-
ting van St. Sebastiaan uit
Aardenburg luidt: hoogvogel
R. de Clerk, zijvogels J. Cat-
toor, tweede niet af, kallen
Geernaert en tweede niet at,
meeste kleine vogels J. HeiJ'
boer, vijf stuks.
Stand voor het kampio®"
schap: 1. J Cattoor 24 J
2. H. Derijcke 22 punten, 3-
Lippens, Jar. Van Iwaarden
D. van Hormon, elk 16 P
ten
Uitslag vierde klepschietinlj-
1. H. van Iwaarden sr. en
Cattoor elk drie kleppen, 3-
de Wispelaere, H. Rilefe'
Bal legeer en R de Rijche
Stand voor het kampi®en
schap: 1 H de Rijcke e
Cattoor ieder negen, 3.
Clerk en D. van Herrnoo
zeven, 5 R. de Wispe'aere'
Z8HULST Aan de sdhietó^
op de liggende wip m «j 6g
Blommaert te Hulst nam, ie.
schutters deel. Er weygar-
schote, op twee wippf?;
al de schutters uit Kloo^
zande lieten zich SeWe"„,
uitslag op wip 1: hoogvos
Verhoeven Kloosterzaude
ste zijvogel W. Koenu*
Hulst, tweede zijvoge' te
Paepe St.-Niklaas. "L 'a„
kleine vogels, zes stuks,
Kruvssen Kloosterzande
Wip 2: hoogvogel F m!rcl
Kloosterzande. eerste K. «1
T. Verhoeven Kloosterzano
KruyS'
sen. hoogste aantal kle'"a
gels. zeven stuks, J-
Axel
Zaterdag wordt de
schieting gehouden, san
drie uur.
HULST Volgens de Bel-
ffische economiestudent Mare
de Vogel is het Baalhoekka-
aal de afsnijding voor de
scheepvaart van de noordelij
ke punt van oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen, een alweer jaren
achterhaalde zaak. Behalve dat
het scheepstype waarvoor het
kanaal eigenlijk gegraven zou
moeten worden praktisch niet
meer in de vaart is, is door de
veel te langdurige onderhande-
linaen ook de rentabiliteit tot
beneden het nulpunt gedaald.
Mare de Vogel schrijft dat in
een proefschrift waarvan, zijn
mvmotor prof. dr. M. Anselin
'ei- „Als je dat publiceert
moet je je een kogelvrij vest
aanschaffen
Het proefschrift heet: Stand
var, de Belgisch-Nederlandse
besprekingen betreffende de
ontwikkeling van de Linker-
Schelde-oever, en als de pagi
na's goed genummerd zijn is
het 242 bladzijden dik. Het
rapport valt uiteen in drie de
len.
In het eerste deel wordt de
ontwikkeling van de Linker-
Schelde-oever beschreven: de
evolutie van de op de primaire
bestaanspijlers aangewezen
bevolking naar de meer tech
nocratische broodwinning in
een sterk geïndustrialiseerd
zeehavengebied. Het tweede
deel behandelt de infrastruc
turele werken die de evolutie
in een vrij snel tempo moge
lijk moeten maken. Men heeft
daartoe, aldus De Vogel, de
keus uit een pijpleidingver
binding tussen Rotterdam en
Antwerpen enerzijds en de
aanleg van het Baalhoekkanaal
en de° boehtafsnijdimg bij Bath
anderzijds. Het derde hoofd
stuk handelt over die keus en
over de voor- en nadelen van
beide keuzemogelijkheden.
De ontwikkeling van landbouw-
gebied naar zeehaven,terrein
zou volgens Mare de Vogel in
zijn proefschrift wel eens min
der positief uit kunnen vallen
da-n men in de meer gangbare
rapporten pleegt aan te ne
men. Uiteraard zal de ontwik
keling van de Linker-Schelde
oever zonder meer een positie
ve bijdrage tot de welvaart
vormen; maar 'de mogelijkheid
bestaat, dat de milieuveront
reiniging die dit met zich
meebrengt de winst in verlies
omzet. In de meeste economi
sche waarderingen is daar on
voldoende rekening mee geou-
den.
De bereikbaarheid van de
zeehaven Antwerpen vormt
een probleem op zich. Baggei-
werken en normalisatieprojec
ten hebben in het verleden
afdoende uitkomst geboden.
Inmiddels hebben echter vrij
wel alle sell cepstypen een
enorme uitbreiding ondergaan.
Het regime van de rivier is
met deze schaalverruiming in
de scheepsbouw op geen enke
le wijze meegegroeid. Behalve
de technische problemen di«
zich daarbij voordoen - aanleg
Baalhoekkanaal en bochtaf-
snijd'ing Bath zijn geen vrije-
tijdsklussen - zijn er voor Bel
gië nog de onderhandelingen
met Nederland, die ook be
paald niet moeiteloos verlopen.
De Vogel vindt om die reden,
dat de aanleg van een recht
streekse pijplijn Rotterdam-
Antwerpen ernstig in overwe
ging moet worden genomen.
Voor het (Belgische) bedrijfs
leven betekent dat zeker op
«orte termijn een belangrijke
verbetering van de concurren-
tionele positie. De pijpleiding
zou zich alleen daardoor al in
drie jaar terugbetaald heb
ben.
Nationaal en op de middel
lange termijn echter, verdient
een verdere en dan verant
woorde uitbouw van de haven
van Zeebrugge betere vooi -
waarden. België verwerft dan
in alle opzichten industriële
onafhankelijkheid en ziet dan
ook kans dat deel van de nati-
onaal-ekonomisehe voordelen
dat nu nog onnodig naar Ne
derland vloeit in de eigen poi-
temonnee te houden. „Deze
laatste oplossing moet echter
door tegenwerking van finan
ciële en politieke zijde en
door verkeerde planning (van
sluizen) niet worden weerhou
den'', aldus De Vogel, daarmee
doelend op de politieke sabo
tage die in Zeebrugge ge
pleegd is. „Hierdoor legt Bel
gië d'e aanvoer van een belang
rijke grondstof eens te meer
in de handen van het buiten
land".
Uitbreiding van de haven
Zeebrugge heeft nog een an
der pré: er kan worden afge
zien van verdere onderhande
lingen met Nederland. Uit de
economische en milieu-voor
waarden die de Nederlandse
regering de Belgen heeft ge
steld blijkt al, dat men er
boven de rivieren weinig heil
in ziet dat het Baalhoekkanaal
ar ook werkelijk komt. Vooral
de ekonomische voorwaarden
maken duidelijk dat de zeeha
venpositie van Rotterdam ver
zwakken door die van Ant
werpen te helpen versterken
v-el het laatste is wat men
wenst. Ook al zitten we dan
nog honderd keer in de Bene
lux
De Vogel concludeert, dat
al deze zaken er op dit mo
ment nauwelijks nog toe doen.
Het maximaal scheepstype
waarvoor het kanaal gegraven
zou moeten worden, de
125.000-tonners, zijn vandaag
de dag alweer kleintjes, en
door de jarenlange onderhan
delingen is ook de rentabiliteit
van he thele project (gestegen
kosten) op zijn minst twijfel
achtig geworden. Mocht de
Belgische regering er in de
toekomst loe overgaan de sug
gesties van Mare de Vogel te
volgen, dan houdt dat voor
Nederland één griezelig aspect
im.Dat de Belgen zich nog
minder dan voorheen aan onze
milieuvoorwaarden zullen sto
ren. Dat zou dan de prijs zijn
die Nederland betaalt voor zijn
aangeboren, handelsgeest, die
in opperste activiteit werk
zaam zelfs ziin naaste buren
niet ontziet.
FRANS BOOGAARD
(Van een onzer verslaggevers)
BIERVLIET Op zondag
één december houdt de post
duivenvereniging „De Hoop
uit Biervliet de 24ste interna
tionale kampioenendag. De
plaats van het gebeuren is ca
fé Willem Beukelszoon aan de
Weststraat te Biervliet. Tij
dens deze duivenshow zullen
de beste Zeeuwse duivenhou-
ders de ereprijzen van het af
gelopen seizoen in ontvangst
mogen nemen.
(Van een onzer verslaggevers)
GOES Met ingang van 1 januari 1975 zullen de kleinverbrui
kers van water in Zeeuwsch-Vlaanderen een kubieke meter-prijs
van 80 cent gaan betalen. Voor het overige verzorgingsgebied van
de N.V. Watermaatschappij Zuidwest-Nederland (WMZ) zal voor
de kleinverbruikers een kubieke meterprijs van 75 cent gelden.
(ADVERTENTIE)
Vooruitzichten voor donder
dag en vrijdag opgesteld door
het KNMI op dinsdag om
18.00 uur
Perioden met regen. Maxi
mum temperaturen ongeveer 8
graden.Weersvooruitzichten in
cijfers gemiddeld over Neder
land.
Voor donderdag: aantal uren
™n: 0-3. Min. temp.: om
streeks 5 gr. Max. temp.: om
streeks 8 gr. Kans op een
moge periode van ministens 12
uur: 80 procent. Kans op een
geheel droog etmaal: 30 pru
tent.
Voor vrijdag: aantal uren
s°n: 0-3, Min, temp.: om
streeks 5 gr. Max. temp.: om
streeks 9 gr. Kans op een
'hoge periode van minstens 12
uur: 5U procent. Kans op een-
Seueel droog etmaal: 20 pro-
rent.
Konstanz 324 onv, Rheinfel-
261 plus 11, Plittersdorf
a plus 30, Maxau 496 plus
'3- Plochingen 159 plus 13,
«nnheim 316 -7, Steinbach
Jjl -A Mainz 332 -5, Bingen
"2, Kaub 257 -2. Trier 446
A Koblenz 320 - 8, Keulen 335
Huhrort 528 -1, Lobith
- 33 plus 28, Pannerdense
up U24 pius 24, Nijmegen
5 plus 28 IJsselkop 995 plus
-• Eefde IJssel 550 plus 41,
,*®ter 415 pius 40, Monsin
Hoi? ,onv' Borgharen 4182 -40,
ield 1386 plus 14, Grave
leden de sluis 642 plus
Morgen donderdag 28 nov.
j£j|en op Zoom 2.27 en
ÏSweert 1.45 en 14.00
«neuzen 1.11 en 13.22
ussingen 0.38 en 12.53
"e®eklinge 2.17 en 14.33
Deze prijzen zijn een gevolg
'van het nieuwe tarief dat de
WMZ per genoemde datum
gaat invoeren- Bij een gemid
delde prijsstijging van 11,4
procent voor kleinverbruiker
en 12,2 procent voor grootver
bruiker wordt een meerop
brengst voor 1975 verwacht
van 2 490.000,
Overigens nog onvoldoende om
het exploitatietekort volledig te
dekken. 1,1 miljoen namelijk
zal gedekt worden uit de
voorziening „Exploitatietekor
ten", die is ontstaan door een
bijdrage van het ministerie
van Economische Zaken.
„Volgend jaar mag echter
geen beroep meer op deze
voorziening worden gedaan, en
moeten de tarieven kostendek
kend zijn. Het ziet er naar uit
dat per 1 januari 1976 een
flinke tariefsverhoging nood
zakelijk zal zijn", aldus WMZ-
directeur ir. P. Stoter. De kans
is dus groot dat de eerder
uitgesproken verwachting van
een jaarlijkse tarief sstijiging
van ongeveer tien procent per
jaar, zonder de kosten van in
flatie, bewaarheid zal worden.
Dit wordt voor een belangrijk
deel veroorzaakt door de
noodzaak tot uitbreiding van
de produktie. Het Biesbosdh-
en Haringvlieitproject kosten
samen ruim 200 miljoen gul
den, voor het grootste deel uit
te geven in de periode tot
1979. „De projecten zijn nood
zakelijk om de voortdurende
levering van goed en betrouw
baar water veilig te stellen"-
Bij de kleinverbruikers is
een verdere stap gezet in de
richting van gelijke tarieven
voor Zeeuwsch-Vlaanderen en
het overige verzorgingsgebied.
Het verschil! bedroeg dit jaar
nog 12 cent per kubieke me
ter. Doordat Zeeuwsch-Vlaan
deren slechts zeven cent ver
hoging krijgt opgelegd, en de
rest veertien cent per kuibieke
meter, bestaat nog een ver
schil van vijf centen. Als de
inflatie volgend jaar niet te
veel doorholt, ligt het in het
voornemen per 1 januari 1976
gelijke tarieven te hanteren in
het gehele verzorgingsgebied
van de WMZ.
Een tariefsverhoging is ook
toegepast bij de waterlevering
in de recreatieve sector (zo
merwoningen en twee hui
zen).
De toeslag die hiervoor is
verschuldigd, stijgt van
50,40 naar 55,20 per jaar.
Ook de grootgebruikers gaan
meer betalen De verhoging
bestaat uit een stijging van
het vaste bedrag en een wijzi
ging in de kubieke meter-
prijs
Ondanks deze verhoging ls
de waterprijs in Zeeland niet
meer de koploper van Neder
land. „In feite is de prijs van
water, in verhouding tot ande
re voorzieningen, redelijk te
noemen", aldus de heer Sto
ter.
Voor het uitvoeren van In
vesteringen en de exploitatie
is voor 1975 een financierings-
oehoefte van 39 miljoen gul
den begroot. Opgenomen zijn
hierin plannen voer verbete
ring van de produktie, aan
voer- en transportleidingen,
installaties en dergelijke.
(Van onze correspondent)
BRESKBNS De oorlogs
film, die in het streekmuseum
te IJzendijke is vertoond zal'
vandaag (woensdag) in
Schoondijke worden vertoond
in he gebouw Laus Deo. De
aanvang is om kwart over ze
ven. In Nieuwvliet zal in café
Parkzicht vrijdagavond deze
film worden vertoond door de
heer W. de Hullu. Het en
treegeld is bestemd voor de
Bond van de Nederlandse Mi
litaire Oorlogsslachtoffers, de
B'NMO-
(Van een onzer verslaggevers)
UTRECHT CPC-Europe,
producent van onder meer zet
meel en maisderivaten, gaat
de capaciteit van haar fabriek
in Sas van Gent verdubbelen.
De inmiddels begonnen uit
breiding vergt een investering
van f 25 min. en moet eind
1976 gereed zijn, aldus CPC-
Nederland.
Het uitbreidingsprogramma
zal worden uitgevoerd in twee
fasen: vergroting en moderni
sering van de bestaande voor
zieningen om de produktie- en
opslagcapaciteit voor de ver
werking van „waxy" maïs,
een variëteit die een speciaal
zetmeel produceert om ver
werkt te worden in voedings
artikelen.
De uitbreiding is bedoeld
om te kunnen voorzien in de
toenemende vraag van afne
mers uit de Beneluxlanden en
de exportmarkten, alsmede om
de Europese produktie van in
dustriële produkten verder te
rationaliseren.
-ff» WATCRDRUK fr 5" M UVAFFH
DAu*
deze manier is men tewerk
gegaan bij het Veerse Gat,
de Lauwerszee, het Volkerak
en bet Brouwershavense
Gat.
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN De 7298
militaire oogsthelpers zijn
dinsdagmorgen zes uur eerder
dan verwacht het land opge
trokken om de oogst te helpen
binnen halen. De stemming
onder de militairen is bijzon
der goed. In veel gevallen
fungeerden de vrijwilligers
van de afgelopen weken als
voorgangers voor de nieuwe
lichting. Dank zij hun ervaring
konden zij instructies geven
bij het aardappelrooien en
het uienrapen. Alle militairen
ontvingen maandagavond al
hun laarzen, handschoenen en
instructies.
Het onderbrengen van mili
tairen in kazernes, dorpshui
zen, sportzalen en zelfs in een
leegstaand ziekenhuis verloopt
geheel volgens plan. Voor elke
180 militairen is er een veld
keuken voorradig. In een leeg
staand ziekenhuis in Vlissin-
gen bijvoorbeeld zijn ongeveer
400 soldaten van het 41ste ver
bindingsbataljon uit Harder
wijk ondergebracht. In de tuin
van het ziekenhuis staan drie
veldkeukens opgesteld.
De brandweer van Vlissin-
gen heeft een spuitstraat inge
richt om de laarzen van de
militairen die van het land
komen af te spuiten. Bij de
plaatselijke wasserijen zijn
contracten afgesloten om de
modderkleren te laten was
sen.
In Zeeuwsch-Vlaanderen
kampen de militairen-vervoer
ders met een tekort aan benzi
ne omdat de aanvoer stagneert
in verband met de blokkades
van de doorlaatposten bij de
grenzen. De legerleiding over
weegt nu een extra pont in te
zetten die de tankauto's naar
Zeeuwsch-Vlaanderen kan
vervoeren. De welzijnsdienst
van het leger begint op ver
schillende plaatsen dinsdaga
vond al met het geven van
filmvoorstellingen. De leger
leiding wil het uitgaan van de
militairen binnen de perken
houden- Ze moeten om elf uur
binnen zijn. Er wordt voor een
avond een uitzondering ge
maakt tot 12 uur.
De boeren zelf zijn unaniem
zeer positief over de militai
ren hulpactie. Het is dinsdag
de hele dag droog geweest en
er is ondanks de enorme mod
der op het land hard ge
werkt
De gewone doorlaatcaisson is te licht om als stormvloedkering te gebruiken.
In de kamerdebatten van
deze week is enorm veel ge
discussieerd over het afslui
ten van de Oostersohelde
met behulp van een stroom-
stuwoaissondam. Wait houdt
zo'n stormstuwcaissondam
prcies in en waarom is het
een technisch zo vooruitstre
vende oplossing, dat de des
kundigen er anderhalf jaar op
gaan studeren om te zien of
het inderdaad kan? In dit
artikel gaan we nader in op
het feit dat het idee zelf vrij
simpel is, maar dat het uit
werken van de gedachte een
allerminst gemakkelijke zaak
is.
Om aan te geven wat een
stormstuwcaissondam is, is
het nuttig eerst in te gaan op
de technieken, die men tot
nu toe heeft gehanteerd bij
het afsluiten van zeegaten.
Bij dat afsluiten speelt de
stroomsterkte van het water
een belangrijke rol.
Steeds geldt: hoe groter
het bekken dat in open ver
binding staat met de zee, hoe
sterker die stroom in de mon
ding en hoe groter het tijver-
schil (het verschil tusfien eb
en vloed) hoe sterker ook de
stroom. Het tijdverschil laings
de Nederlandse kust is niet
constant. Het is het grootst
in Zeeland, neemt af tot on
geveer bij Den Helder en
neemt bij de Waddenkust
weer toe.
Een probleem dat zich bij
afsluiting voordoet is dat
naarmate het bekken wordt
afgesloten de stroomsnelheid
toeneemt- Het dichtknijpen
van de tuinslang is hiervan
een goed voorbeeld. De
stroomsnelheden zijn vaak zo
groot dat met het materiaal,
waarmee men dijken bouwt,
zoals zand en klein, nauwe
lijks gewerkt kan worden
omdat het water dólt materi
aal meteen wegspoelt. Bij de
afsluiting van de Zuiderzee
heeft men nog net een zware
kleisoort, de zogenaamde
keileem, kunnen gebruiken
voor de afsluiting. Dat kwam
omdat het tijverschil hier
niet zo groot was en de
stroomsnelheden niet uizon-
derlijk hoog.
Op het moment dat zand
en klei niet meer voldoen
komen er kunstgrepen aan te
pas. Het gebruik van cais
sons is een van de eenvou
digste mogelijkheden. Die
werden ook ai gebruikt bij
het dichten van de zeedijken
op Walcheren, nadat die in
de tweede wereldoorlog door
Engelse bommen waren ver
nield.
Dooswormige betonnen
bakken werden drijvend
naar de plaats van bestem
ming gebracht en door het
open draaien van afsluiters
in de bodem tot zinken ge
bracht. Het gat werd dan in
één keer afgesloten, zij het
provisorisch, want de cais
sons moesten daarna nog
worden „ingepakt", zodat
daarover heen een dijk ont
stond. Ook bij het herstel
van de dijken na de storm
ramp van 1 februari 1953
werd mat caissons ge
werkt.
Bij het ddahten varn grote
gaten kunnen deze dichte
caissons niet worden ge
bruikt- Men kan de caissons
niet onbeperkt lang maken
en a,ls -er met meerdere cais
sons gewerkt moet' worden,
dan krijgt men zulke hoge
straoinsnelhed'en dat de bo
dem tot in verre omgeving
kan worden aangetast.
Om dat probleem te omzei
len is de doorlaatcaisson ont
wikkeld. Dit zijn caissons,
waarin openingen zijn aange
bracht om het water door
telaten stromen. Deze ope
ningen kunnen met schuiven
worden afgesloten...Ze wor
den één voor één iin het
sluitgat tot zinken gebracht
en de schuiven in de openin
gen blijven daarbij open.
Het voordeel hiervan is dat
de stromingen niet sterk toe
nemen. Als alle caissons zijn
geplaatst worden alle schui
ven tegelijk gesloten en de
dam is daarmee dicht. Be
langrijk is overigens wel dat
de caissons op een goede
drempel staan, een soort ste
nen dam onder water. Nadat
de doorla-atsaissons rijn ge
plaatst wordt ook daarover
een dijk gebouwd. Eerst
worden dan de caissons on
der het zand gespoten. Op
Een andere methode is die
van de z.g.n. geleidelijke
sluiting- Net als bij de cais-
sondam gaat men eerst een
drempel bouwen. Daar wor
den dan geen ciassons op ge
plaatst, maar met behulp van
zware betonblokken wordt
de drempel in korte tijd tot
boven de waterspiegel opge
trokken.
Om die. blokken te storten
wordt een kabelbaan gebruikt
met gondels, van waaruit de
blokken in het water worden
geworpen. Om de sterkte
stroming te weerstaan moe
ten de hlokken heel zwaar
zijn- De blokkendom, die zo
wordt opgebouwd is poreus,
laat dus weer door. De stro
mingen zijn echter niet sterk
en de openingen kunnen vrij
gemakkelijk met zand wor
den dichtgespoten. Daarna
kan het dijklichaam verder
worden afgebouwd. Deze ka
belbaanmethode werd ge
bruikt in de Grevelingen, het
Haringvliet en het Brouwers
havense Gat, waarvan de ene
stroomgeul op deze manier
werd gedicht en de andere
met caissons. Aanvankelijk
was het ook de bedoeling de
Oostersohelde met het stor
ten gan blokken af te slui
ten.
renlang zware golfklappen,
grote waterdrukken en win
terstormen te doorstaan.
Doorlaatcaissons zijn be
stemd om in dijken te wor
den ingebouwd.
En dan komen we aan de
stormstuwcaissondam, waar
van op de eerste plaaits de
constructie en de drempel
daaronder zodanig moeten
zijn dat ze wel zware golf
klappen. grote waterdrukken
en winterstormen kunnen
weerstaan. Bovendien moe
ten de caissons van een
stormstuwcaissondam voor
zien worden van andere
schuiven, dan die van een
doorlaatcaisson. De schuif
van zo'n laatste caisson is
meer voor éénmalig gebruik.
De schuiven van een storm
stuwcaissondam moeten ook
echter dienst doen als storm
vloedkering. Bij dreigende
stormvloed gaan ze dicht en
als het gevaar is geweken,
gaan ze weer open- Een
schuif die vele malen open
en dicht moet kunnen en die
jaren betrouwbaar moet kun-
nen functioneren, bremgt éen
gecompliceerde constructie
met rich mee. Bovendien
moeten er in zo'n caisson
twewe schuiven achter elkaar
worden aagebraeht. Als de
één het niet doet, kan de
andere worden gebruikt.
Nu echter de regering alles
in het werk wil stellen om
de getijbeweging in de Oos
tersohelde te behouden waar
door dan het unieke milieu
beleid niet wordt aangetast,
is het zaak van vanwege de
veiligheid toch een dam te
maken, die echter omwille
van het milieu zoveel water
doorlaat dat een aanvaardba
re getijbeweging blijft be
staan.
Doorlaatcaiissons, waarvan
d-e schuiven open laat staan,
zijn hiervoor niet te gebrui
ken. Doorlaatcaissons zijn te
licht en niet bestemd om ja-
Problemen bij de construc
tie van een stormstuwcais
sondam zijn dus: Men moet
zorgen voor veel steviger cais
sons dan men nu kent, ge
zocht moet worden naar een
goed systeem voor openen en
sluiten van de schuiven en
bovendien moet er een
enorm stevige drempel ko
men, die berekend is op een
grote belasting- Alles moet
zodanig worden dat het ge
heel bestand is tegen een
„superstormvloed".
Rijkswaterstaat heeft nu an
derhalf jaar tijd voor dit las
tige huiswerk.
Eindredactie
Rein van der Helm
TijOfftyk StHDT OM
CAUJOM DRljl'fNÖ
rt 14 k t: v Wijfer ,N4
P LM A liEN l'E ri' w \j O t li,
Een caisson voor de stormstuw-caissondam ziet er anders uit dan een doorlaatcaisson. De constructie moet ste
viger en betrouwbaarder zijn.