Weduwe ontdekt hei schilderen beste films Weer volop keuze uit bovenste - Oosteuropese folklore in sportzaal te Sluis Hemelbed in Hulst VALERIE HAMELINK IN GESPREK MET. Film Muziek Theater Samenstelling Aart Janssen Do. 21-11 Prins van Oranje Goes 20.00 uur Het Hemelbed. 'Denk mee met J 'UIT GERDI PREGER Zeeuws koffieconcert in Zuidland - theater r»nnNPERDAG 21 NOVEMBER 1974 even er Do. 21-11 De Veste Goes 20.30 uur Het Vonnis (Ferenc Kosa) Do.21-11 Luxor Theater Terneuzen 20.00 uur Medium Cool (Yaskell Wexler) Vr. 22-11 Kuiperspoort theater Middelburg 20.30 uur Het Vonnis (Ferenc Kosa) Di. 26-11 Vestzaktheater Vlissingen 20.30 uur Het Vonnis (Fe- renc Kosa) Wo. 27-11 Vrml. Gemeentehuis Westdorpe 20.00 uur Le Vo yage d'Amelie (Daniel Duval). Zo. 24-11 Zuidlandtheater Terneuzen 12.00 uur Ensemble Ferenc Hutyra. Vr. 22-11 Sportzaal Sluis 20.00 uur Internationaal Folkloristisch Danstheater. Di. 26-11 Den Dullaert Hulst 20.00 uur Het Hemelbed. Op dinsdag 26 november brengt UIT in Zeeuwsch-Vlaanderen in Den Dullaert in Hulst het beroemde toneelstuk Het Hemelbed van Jan de Hartog Kitty Janssen en André van de Heuvel, een geweldig duo, Wen de twee enige rollen. In een zestal taferelen schetst Jan de Hartog op onnavolgbare wijze de levensloop van twee mensen, met gevoel en veel humor, met een minimum aan uiterlijke middelen IWEE PERSONEN (hij en zij) geen telefoon, één decor De kamer met het hemelbed Het stuk begint in 1890 als „hij" zijn bruid over de drempel draagt jonge mensen met hun prille ?ngst samen het leven te beginnen Een jaar later twee mensen die gelukkig zijn met de geboorte van hun eerste kind Tien jaar later- mensen die elkaar pijn doen als de een de ander uit het oog verliest en teveel aan zichzelf denkt - het succes is binnengekomen, de inrichting van de kamer is mooier, Mstbaarder geworden. Weer vergaan zeven jaar het ouderpaar is ongerust en windt zich voor niets op over de escapades van S nog niet meerderjarige zoon En vijf jaar later - in 1913 - worden zij stil en denken dat alles voorbij 's nu hun kind zijn eigen levenspartner gekozen heeft En tenslotte in 1925 twee mensen die met een tikkeltje weemoed maar toch ge ukkig kunnen terugzien od een leven waarin ze elkaar niet zoveel pijn hebben gedaan, dat niet alle schrammen geheeld zijn En die samen bereid zijn hun plaats en kamer af te staan aan die twee anderen, waarvan ze hopen dat ze net zo gelukkig zullen worden als zij. Het is een reDrise van de ware zegetocht, die dit toneelstuk heeft gemaakt door de gehele wereld Misschien heeft u het al eerder gezien, jaren terug op het toneel, op de film of op de televisie Dat moet u tiet weerhouden om het Hemelbed in de versie van regisseur J an Teulings en ackteurs Kitty Janssen en André van den Heuvel weer te gaan zien" Le Voyage d'Amelie in het Zeeuws-Vlaamse Filmhuis, Medium Cool voor de Terneuzense Liga en Het Vonnis in het Midden Zeeuws Filmhuis. Dus weer volop keuze mogelijk uit de bovenste-beste films. Le Voyage d'Amelie draait op 27 november in Westdorpe (voormalig gemeentehuis); op 28 november in Terneuzen (Zuidland-podium) en op 29 no vember in Oostburg (Buiten- lust) Deze film van de Fransman Daniel Du val met als spelers o a. Louise Chevalier (Amelie), Da niel Duval zelf als Dan en Max Morel als Max, is een gewone blije film over „jongens onder mekaar" Twee binken uit de Parijse sien laten zich op sleep touw nemen door een ogen schijnlijk erg zielig oud wijfje „Amelie" Zij heeft geen geld voor de begrafenis van haar ge storven man. Hoe zij de twee binken in de boot neemt is de De Filmliga draait de Ameri kaanse film vanavond donderdag 21 november in het Luxortheater te Terneuzen Een film van Haskell Wexler. een po litieke film over de rellen tijdens de democratische konventie in 1968 Of een film over een aantal particuliere problemen van een kameraman In ieder geval een interessante film over zowel houding als mentaliteit van een journalist als over de geweldda dige Amerikaanse samenleving De hoofdpersoon John is een re porter die de actualiteit verslaat zonder enige emotie totdat hij zelf in die actualiteit betrokken raakt en hij partij moet kiezen voor of tegen het systeem Een treurige film die uitzichtloos ,hlnn,SJrUif.'Jn re Sp?w*,aa''treedl viiïwvond. 22 november het Internationaal Folkloristisch Dans- theater op. Een folklore-groep van Nederlandse Ju als Joimtijdms de rellen d"itSSiSloSl uitmuntend Oost-Europees mislukking. op de conventie verongelukt. aanbevolen. velende folkloie-show weet te waarderenzeer wam% UIT in Zeeuwsch- Vlaanderen, werkgoep Terneu zen, organiseert dit seizoen een drietal koffieconcerten, volgens de bekende formule „ZONDAG 12 uur" met musici die een be roepsmatige relatie met Zeeland hebben of hadden. Achtereenvolgens zullen con certeren; een barok-trio van de Zeeuwse muziekschool op zondag 24 no vember; Rudolf Perdeck op zondag 12 januari; een romantisch duo van de Ter neuzense muziekschool op zon dag 23 februari. Nu zondag dus het trio Hutyra bestaande uit Marinus Hille- brand, violoncello; Ellengard Jense, Klavecimbel en Arie Boon, traverso, Karin Jense, sopraan zal bovendien haar vo cale medewerking verlenen. Het programma is typisch barok met werken van Hotteterre, Vivaldi, Bach, Handel en Telemann. Een plezierig intermezzo op een grijze zondag, dat lijkt ons dit Koffieconcert zeker. In navolging op de succe- scolle onderneming die UIT in Zeeuwsch-Vlaanderen onder de naam j'UIT in het Westen organiseert is UIT nu bezig samen met jongeren uit Ter neuzen en omgeving een J'UIT Terneuzen op te zetten. J'UIT staat voor: „de jongeren willen ook wel eens uit" en dat bete kent dat een werkgroep van jongeren van 15 tot 25 jaar zelf een programma samenstellen van evenementen die zij zelf de moeite waard vinden. Voor al diegenen die klagen dat er nooit eens een goeie popgToep of zo in Terneuzen optreed! ligt hier misschien een kans. Belangstellenden zijn welkom om mee te praten, mee te den ken en mee te organiseren op de bespreking op vrijdag 22 november in het Zuidland theater. AXEL - „Ik ben stijf con tent, hoor, en ik verveel me nooit" Het komt er zo spon taan en vergenoegd uit, dat ik er onwillekeurig even om moet lachten Tegenover me, kwebbelend, goedlachs en koffiedrinkend, zit zo te zien een gelukkig mens (ik durf het in deze problemen-tijd nauwelijks meer te schrij ven). Een alleenstaande be jaarde nog wel. Valerie Marie Hamelink-De Wolf uit de Wilhelminastraat in Axel is niet alleen 64 jaar. maar ze is ook al 4,5 jaar weduwe. Maar wie denkt, dat ze kniezend ea klagend door het leven gaat, heeft het helemaal mis. Valerie Hamelink komt zelfs tijd te kort. Soms schiet ze haastig en hals over kop nog met een stofdoek het huis door, omdat ze de tijd is vergeten. Want mevrouw Hame link schildert. Gemiddeld 2 uren per dag sluit ze zich op in het kleine achterkamertje boven, gaat achter haar wat wankele veldezeltje zitten en haalt de wereld in huis. Ze schildert landschappen, mensen, stille vens en dieren. Technisch zal er wel het één en ander aan manke ren (mevrouw Hamelink heeft helemaal geen teken- of schil dersopleiding gehad), maar ze heeft er zelf zo'n zichtbaar ple zier in, dat die techniek er hele maal niet toe doet. En dan te be denken dat ze pas een jaarof drie geleden met schilderen is be- Sonnen. Een echte laatbloeister us. Nu zou ze niet meer onzder schilderen kunnen. „Da's een ziekte hoor", zegt mevrouw Hamelink lachend, „ik zou het de hele dag wel kun nen doen" Mevrouw Hamelink (geboren in Zuiddorpe, moeder van twee getrouwde dochters en oma van twee kleinkinderen) heeft in haar leven al van alles Ze heeft in een bejaar- iuis gewerkt, ze heeft thuis voor anderen mensen ge naaid en ze heeft 10 jaar lang een sigarenwinkeltje gehad Toen ze 58 werd vroegen haar kinderen wat ze voor haar verjaardag wilde hebben Ineens herin nerde ze zich, dat ze vroeger op school altijd zo graag tekende. Dus vroeg ze heel brutaal om een ezeltje, verf en kwasten. Toch zouden er nog een paar jaren de schilderijen staat zolang tus sen de stoelen op de grond Ik ben helemaal weg van een bos gezicht met hoge groene bomen „Ik teken nooit van tevoren op m'n doeken", gaat mevrouw Hamelink verder, als ze weer beneden is, „ik ga er gelijk met de botte kwast op De wil is al tijd wel aanwezig, maar soms krijg ik gewoon iets niet gedaan. gedaan, dentehu overheen gaan, voor ze haar ma terialen ook echt Zou gaan ge bruiken. „Ik ben uit pure verveling met schilderen begonnen", vertelt ze eerlijk, „ik weet nog best, dat ik op de bank ben gaan zitten en een zonnebloem heb geschil derd. Met zo'n knots van een steel", wijst ze met haar handen aan, „toen heb ik toch zo om me zelf zitten lachten Maar de vol gende dag heb ik weer een zon nebloem geschilderd Die was beter Daarna heb ik een winter landschap gemaakt. En groots dat ik was! Ik heb het nooit op gegeven en ben steeds maar doorgegaan Soms werd ik wel eens nijdig op mezelf en dachtn- dan: waar besteed je je tijd toch aan? Maar ik heb geen les gehad of zo en anderen kunnen het misschien helemaal niet". Ze gaat naar boven om nog een paar schilderijen op te ha len De beo-vogel Blackie zit in zijn kooi luid te protesteren, dat hij is opgesloten. De kaketoe zit zich voor dat onbekende bezoek enorm uit te sloven. De kamer hangt vol doeken en de rest van De neus van een bepaalde dame wilde maar niet lukken. Toen kreeg ik zo de smoor in dat ik er maar een hele grote kokkerd aan heb geschilderd. Wat heb ik in m'n eentje een lol gehad Moetje dit eens zien", grinnikt ze en pakt een doek, „ait schilderij is aan twee kanten beschilderd De ene kant beviel me helemaal niet, zodat ik het zaakje maar heb omgedraaid. Oh, er zijn er genoeg bij, die ik zelf niet mooi vind, maar ik schilder ze toch. Waarom weet ik eigenlijk zelf niet eens. Het liefst schilder ik winterlandschappen, maar die maak ik haast niet. Wat ben ik toch een dwaas he? Ik zou ook zo graag eens een lekker donker landschap schilderen. Dat vind ik zo mooi. Maar dat lukt me bou nooit. Ik begin donker en ik ein dig altijd heel licht". Als ik voorzichtig opper, dat dat best eens haar optimistische levensinstelling kan zijn, knikt ze van ja. „Da's waar", bevestigt ze, „ik ben altijd vol moed en courage geweest. Ik vind het ook heerlijk om thuis te zijn. Je hebt mensen van mijn leeftijd, die dweilen de hele straat door. Koffie-visite hier en een buur praatje daar. Een ander gaat op vakantie, maar ik blijf thuis. Dat komt nou enkel door die verf. Laat mij maar lekker klie deren. Ik zou er ook niets om ge ven opgesloten te moeten wor den, als ik maar mocht schilde ren. Het is zo fantastisch zo'n schilderij te zien groeien onder je hand. Er ook nog zeveel dingen die ik niet weet. Maar ik vind het zo leuk om ze zelf te ontdekken. Ik zou eigenlijk wel wat meer naar buiten moeten om eens wat te schetsen, want alles onstaat hier binnenskamers. Ik was het deze zomer al van plan, maar het is er gewoon niet van gekomen. Ach, ik heb het tochnaltijd ook zo druk. Vergeet niet, dat ik m'n eigen lijsten ook in elkaar tim mer. Daar gaat ook heel wat tijd in zitten. Maar nu heb ik pas ontdekt, hoe ik dat het beste kan doen. Ik heb in de loop der jaren toch zeker wel een stuk of 40 schilderijen gemaakt. Eerst op triplex, later op schilderslinnen. Dat werkt veel fijner. Maar 't is nogal duur. Die hele schilder shobby is trouwens f prijzig. M'n kwasten beginnen onderhand ook al weer te slijten. Maar ik blijf er mee doorschilderen tot er nog maar een paar haartjes op zitten. Ik kan zo moeilijk wen nen aan andere kwasten. Ik zou best willen expose ren", zegt mevrouw Hame link plotseling, „maar ik zou m'n schilderijen alleen ver kopen om er weer nieuw ma teriaal voor terug te kunnen kopen. Ik vraag me wel eens af", zegt ze een beetje verle gen, „waar haal je de moed vandaan om te schilderen? Maar dan moet ik weer zo om mezelf lachten en dan denk ik maar: wat ben ik toch een dwaas"

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 9