V®? Kinderfantasie is erg moeilijk te prikkelen Delta -judoka's brengen ju Zeeuwsch -Vlaanderen POPPENSPELERS TREES EN FRANS VAN DE BERG: judo op grote hoogte SPRAAK waard IJVESTEIN Daily Country heeft nu tigen repertoire zeep en Eau de Cologne STRAAT 6, TEL. 1459 Zwaar Derde dan De Classics Idealisme Opvoedend 11153-1734 KOM ER EENS KEN NAAR DIE OIE DOZEN MET diverse merken chillende soorten After Sir, Exclusief, Mennen, far Wood en nog veel DONDERDAG 14 NOVEMBER 1974^*1 SCHOONDIJKE - AXEL - Bloed, zweet en tranen, maar jat laatste was dan wel van vreugde. Dat alles hadden de zwaargewicht Sjaak Avot uit Schoondijke en de tniddenge- Bicht Hanny Sijs uit Axel er graag voor over. Na verschil lende hardnekkige partijen waarin beide judoka's steeds tot bet uiterste moesten gaan, werd het na enkele maanden kei bard werken zonder meer een grote triomf. Hanny Sijs 24 {aar oud en Sjaak Avot 31 jaar, beiden lid van sportschool Delta" uit Axel onder leiding van Zeelands-tokudoka Staf iie Moor, hadden de graad van tweede dan in hun bezit. Een graad in de judosport die zonder meer alleen voor judo ka's met karakter en een grote dosis doorzettingsvermogen is gd Sjaak Avot met zijn „am us Kilo en Hanny Sijs met zim 78 kilo zijn daar een duide- l,jk voorbeeld van. Twee judo ka's die als voorbeeld gesteld kunnen worden voor heel de sportschool „Delta", die met zijn vele afdelingen in verschil lende Zeeuwsche-Vlaamse ge meenten zonder meer naam heeft gemaakt. De grote successen van beide judoka's zijn overigens geen verrassing, want buiten dat tweetal behaalden ook verschil lende leden van die verenigin gen in het afgelopen jaar de zwarte band. De grote wens van iedere sportman die aan judo begint, een tak van sport die momenteel een bloeiende pe riode doormaakt. De afdelingen Hulst, Clinge en Kloosterzande zijn daar een duidelijk bewijs voor. Afdelingen die zo'n zestig jeugdleden tellen, en dat spreekt toch wel voor zich. Jeugdleden met maar één grote wens; eens die hoogte bereiken die nu Sjaak Avot en Hanny Sijs behaald hebben. Tweede-dan, een graad die niet voor het oprapen ligt. Hanny Sijs zegt daarover „We hebben die beiden niet voor niets gekregen. Je tegen standers gaan ook op voor die tweede-dan, en ze laten zich be slist niet gooien En dat is nor maal ieder vecht voor zijn pun ten". Was de graad van tweede-dan voor beide j udoka's zonder meer een grote prestatie, het korte tijdsbestek waarin Sjaak Avot die behaalde dwingt zonder meer grote bewondering af. Het „geweld" uit Schoondijke beoe fent de sport nog maar vijf jaar, en heeft in die periode de „judo ladder" hoog beklommen Zelf zegt hij hierover: „Een voordeel voor mij is dat ik zwaar ben Ik moet het m de partijen ook heb ben van mijn kracht. Techniek is natuurlijk ook belangrijk, maar de kracht moet bij mij toch wel de doorslag geven Hanny daar entegen is technisch veel beter dan ik. De jaren dat je deze tak van sport beoefent zijn natuur lijk ook belangrijk. Je kunt wel zeggen dat je in elke partij wat leert. Maar nu is het goed. Ik heb bereikt wat ik graag zou willen bereiken. Ik heb mijn wens in vervulling zien gaan". Dat houdt overigens niet in dat Sjaak Avot zijn judo-pakje in de kast gaat opbergen. Sjaak Avot: „Ik blijf verder gewoon meedraaien en trainen, en vooral de jeugd hogerop probe ren te brengen. Mijn kennis en ervaring kan voor hun heel be langrijk zijn. Laten we eerlijk zijn", zegt hij lachtend, „mijn tijd is voorbij. Ik laat het nu aan de jeugd over Nu komt er veel meer techniek bij kijken, en dat is op mijn leeftijd niets meer. Vooreen derde-dan -ook Staf de Moor heeft die in zijn bezit- zou ik dan wei vijf keer per week moeten gaan trainen er, dat is gewoon te veel voor m, Heeft Sjaak Avot -in zijn fel gele en uiterst snelle Opel 1900 GT- zijn doel bereikt, Hanny Sijs daarentegen ziet nog een groot stuk „judo-grond baak liggen". Hanny Sijs: „Ik ga ge woon met de rest mee. Ik heb me beslist niet voorgenomen om binnen een bepaalde tijd die derde-dan te behalen, maar daar zal ik zeker nog eens aan beginnen. Alleen komt er dan heel wat meer techniek bij kij ken, nu de regels hier en daar wat zijn veranderd. Persoonlijk hou ik meer van knokken, want die techniek vergt bijzonderveel tabling". Hanny Sijs moest vijf keer naar Eindhoven en de laatste keer naar Tilburg om de beno digde 150 punten voor zijn Mn onze popmedewerker) JERNEUZEN - Niemand fWt er meer aan: er zit weer 'wnstmuziek in voor de ü"ly Country Band Enkele "tanden geleden schreven we Ti 0Ptreden van de band op Speulerieë niet zo bijzonder I'magd genoemd kon worden optreden van Daily Country "tic, verleden maand in de Mge Club m Terneuzen heeft '""geleerd, dat de heren het ook ,'ws kunnen. Daar bleek, dat C. M hard heeft gewerkt nel opbouwen van een eigen 'Ptrtotre ''Wordt nu twee keer per I* gerepeteerd door Ko de ffl'Jslaggitaar), Danny rtaclc (Vovaal. 6- en .'tnartge gitaar), en Jan °0"l! (vocaal, 6-snarige gitaar ®Mjo) Zoals de naam van de a' aangeeft, bestaat het 'Pertoire voornamelijk uit PPtry-nummers „Dat geeft ee"s problemen met het ron 'C' omt'a! country niet j*"teders oor geschikt is", zegt booms Danny vult hem Doordat wij alleen gitaar .Ptlen, geeft dat wel eens een baar ivas overigens tijdens "Ptreden in de Image Club Jfniq van te merken Het ™iefc kon zich zeer goed en'gen met het eigen geluid van de groep. Niet zo verwonderlijk, want het stond van tijd tot tijd op zeer hoog peil Dat het Terneuzense publiek na de Speuleriee opnieuw kennis met de Daily Country Music Band heeft kunnen maken, is te danken aan Maddy Willems. eigenaar van de genoemde image Club Willems vindt dat Terneuzen een dode hoek is in her popgebeuren Hij wil hierin verandering zien te brengen door groepen en groepjes in zijn club de gelegenheid te geven eens een optredentje te verzorgen Wanneer het aan de eigenaar van de Image Cluh ligt, kovit er binnen afzienbare lijd ook eerv een popgroep van wereldforniaat in Terneuzen spelen Maar waar een dergelijke happening zou moeten plaatsvinden is Maddy Willems nog niet duidelijk FRITS EYKE tweede-dan behalen. Sjaak Avot ondernam vijf keer de reis naar het Brabantse Eindhoven. Maar beiden deden dat met ple zier. Sjaak Avot; „Je bent opdat moment helemaal ingesteld voor die opgave. Je leeft daar gewoon naar toe. Het is een doel dat je voor ogen hebt, en dan ga je er keihard tegenaan. Je denkt in die partijen maar aan één ding; hoe krijg ik mijn tegenstander zo gauw mogelijk tegen de mat. Met natuurlijk in je achter hoofd, oppassen dat ik er zelf niet tegen ga. In de ene partij gaat het dan ook nog beter dan in de andere. Het zijn steeds an dere tegenstanders, zodat het steeds uitkijken is. Daartegen over staat ook nog dat sommige worpen je beter liggen, maar dan juist in een bepaalde partij krijg je de kans niet om die toe te passen. Een partij is dan ook dikwijls van verschillende fac toren afhankelijk". Judo is een sport die volgens Sijs echt nog sportief is. Hij zegt; „Het aantal blessures bij judo in vergelijking met vele andere sporten is zeer klein. Ja, het is zonder meer een sportieve sport, en dat kun je overal niet van zeggen. Meestal is het eerst de man pakken, dat gebeurt bij judo dan ook wel, maar dan wel op een andere manier". Het peil van de Zeeuwsch- Vlaamse judosport is mede dank zij de successen van Sjaak Avot en Hanny Sijs weer flink de hoogte in geschoten. Hun suc cessen zullen er ongetwijfeld toe bijdragen dat de judosport in Zeeuwsch-Vlaanderen en dan vooral die van sportschool „Del ta" nog verder zal uitgroeien. Hanny Sijs en Sjaak Avot, twee sympathieke judoka's hebben daar zeker hun steentje toe bij dragen PIET DE MAAT. De Hitkenners zijn het met elkaar eens: George McCrae is niet de éénhitsvlieg. die iedereen aanvankelijk dacht dat hij was. Zijn tweede single ,.l can't leave you alone" stijgt alom in den lande en bereikte in Zeeuwsch- Vlaanderen de vierde plaats. Verder veranderde er weinig in de top-4. De Classics stegen een plaatsje en daarom vinden we de Vellow sun of Ecuador" nu op de derde plaats Twee bleef twee. één bleef één. Anders gezegd: „King Fu-fighting" van Carl Douglas aan de top en Socky en Sue swingen door op de tweede plaats met hun ..Swinging on a star' HULST - „We hebben de laatste jaren echt gemerkt: de kinderen moeten veel sterker geprikkeld worden. Dat is echt heel anders dan vroeger. Toen hoefde je veel minder aan te geven. Nu moet je er veel meer aan doen om de fantasie van een kind op gang te brengen. Als ik daar nou werkelijk iets aan zou kunnen doen met onze poppenkast, dan zou ik gelijk veel meer gaan optreden. Want dat vind ik verschrik kelijk belangrijk". Frans en Trees van de Berg treden niet zo verschrikkelijk veel meer op met hun poppen kast. Sinds de afgelopen winter, toen Trees het zware werk wer kelijk niet meer aan kon en in het ziekbed belandde, hebben ze hun werkzaamheden drastisch beperkt. Maar eigenlijk vindt Trees, van wie ook boven staande uitspraak is, dat wel jammer. Ze zegt: „Het is dat het gewoon niet meer kon. En het vervelende is, dat er dan toch ge lijk weer praatjes komen in de trant van: nou, die hebben zeker hun schaapjes op het droge, en nu hoeft het ineens niet meer Het was werkelijk niet meer vol te houden op die manier, waarop wij het deden. We doen alles zelf: de stukken schrijven, de poppen en de decors maken, en dan natuurlijk de uitvoermgen Dat is echt een heleboel werk Zeker wanneer je met een zo klein publiek zit, als hier in Zeeuwsch-Vlaanderen. We moesten zo ongeveer iedere veertien dagen een nieuw stuk op het repertoir hebben staan. Dat kan niet" „En toch is dat wel een beetji de dood van je idealisme Hoe wel...de dood, dat wil ik toch ook niet helemaal zeggen In ieder geval maakt het werken vanuit je idealisme bepaald met ge makkelijker. Van de andere kant is het ook wel te begrijpen, dat er minder publiek komt. Wanneer je twee kinderen met de bus naar Hulst laat gaan en ze betalen hier nog eens hun en tree, dan hebben ze al een heel bedrag uitgegeven.. Toch was het we) een vorm van idealisme, die Frans en Trees van de Berg deed besluiten om van de poppenkast hun voornaamste bron van inkom sten te maken Vanuit een beetje toneelachtergrond - „Frans maakte decors, ik speelde wat toneel"- en liefde voor cabaret Maar de komst van de kinderen maakte het deelnemen aan der gelijke activiteiten allemaal iets ingewikkelder. En dus kwam Frans tot de conclusie, dat ze thuis maar iets creatiefs moes ten doen, bijvoorbeeld poppen kast spelen. Een oude kleren kast was het begin. Geen slecht begin blijkbaar, want in de loop der jaren kon Frans zijn werk zaamheden als handenarbeidle- raar staken, verrees er achter het huis aan de Zoutestaat een poppentheater en kon Frans zich weer later met een antiqua riaat bezig gaan houden. „Maar", zegt Trees, „dat ver haal is al zo vaak verteld". Daarom liever gesproken over de stukken, die dan wel minder dan vroeger maar nog steeds met regelmaat op de kleine bühne gebracht worden. Zit daar een bepaalde idee achter? Trees: „Een ideenee,...kijk, ergens probeer je een beejte opvoedend te zijn Da's weer een heel lelijk woord. Maar ik bedoel dit; je gaat een fantastische situatie scheppen, en daarin komen al gauw begrippen goed en kwaad voor. Kwaad moet gestraft wor den, maar als je dat aan kinde ren zou overlaten, dan zou het wel zeer drastisch gebeuren. Kinderen zijn verschrikkelijk hard. En als ik dan zeg, dat je opvoedend probeert te zijn, dan bedoel ik daar mee, dat je in je stukken de kinderen kunt aanle ren, dat het niet altijd zo ver schrikkelijk hard hoeft te gaan. Dat er tussenoplossingen ge vonden kunnen worden. Dat je ook eens om iets moet kunnen lachen of iets moet kunnen ver geven" Frans: „In feite kunnen we natuurlijk overal een ver haaltje over maken. We zijn honderden keren bezig geweest Het is een kwestie van de gege vens uitwerken Uitwerken in de poppen. Je moet de poppen een persoonlijkheid laten zijn Dat is heel belangrijk" Trees: „Ja, en stemming ma ken Dat is ook moeilijk We be ginnen nooit zomaar met de voorstelling. We maken eerst een praatje vooraf Ga je zo langzaam naar de voorstelling toe En dan gaat het licht uit Dan zit je in die fantastische sfeer Het is duide lijk. dat we daarom ook graag in onze eigen theater spelen Van wege de sfeer" tijd van het publiek. Voor jon gere kinderen moet het allemaal niet te lang duren. Even terug naar de poppen, zeer belangrijk voor de poppenkast. Trees: „We hebben nogal wat dieren bij de poppen zitten. Mijn lievelings pop is een aap. Dat beest kan niet praten, en het leuke is, dat een heleboel kinderen zich juist met de aap identificeren. Zitten ze zo geboeid te kijken, dat ze vergeten hun meegebrachte snoepjes op te eten. Dat is prach tig" Het vak van poppenspeler is een wat merkwaardige bezig heid. In Nederland bestaat er geen opleiding voor Wel in Bel gië, maar daar leeft de poppen kast ook nog veel meer dan bij ons. Trees: „Ik weet niet precies hoeveel poppentheaters er nog zijn. Wel, dat er een vereniging van poppenspelers is. Maar dat het in België wat meer leeft, is geloof ik wel waar Daar is het ook allemaal wat traditioneler Je hebt daar heel wat opvoerin gen in dialecten, waarin dan ook weer een heleboel folklorefigu- ren voorkomen Terwijl we in Nederland eigenlijk meer de ex perimentele kant op gaan" „Ja, we gaan nog wel eens naar andere poppenspelers kij ken. Pas geleden hebben we bij voorbeeld Yves Jolie nog gezien Soms is het geweldig boeiend. soms ook valt het erg tegen. Maar bij die Jolie bijvoorbeeld was het geweldig. In zijn stuk speelde een hele familie van pa raplu's. Die konden niet spre ken, maar waren toch zo gewel dig boeiend. Dat was echt zo'n voorstelling, waarbij de kinde ren vergeten hun snoepjes op te eten". Hoe mooi poppenkast ook kan zijn, „officiële instan ties" zijn er blijkbaar nooit zo erg van onder de indruk. „Nee", zegt Trees, „als we het zouden moeten afmeten naar de geldelijke steun, die we gekregen hebben van de gemeente We hebben al die jaren nooit een cent sub sidie ontvangen. Misschien zegt het wat? Terwijl we soms toch ook voor geweldig grote kosten staan. Nu ook weer. Het dak van het theater lekt verschrikkelijk. Wan neer het tijdens een voorstel ling gaat regenen, moeten we overal emmertjes en pannen neer gaan zetten. Want het repareren van het dak zou een paar duizend gulden kos ten. Maar ja, het zal toch wel goed komen Na het uitgaan van het lichi volgt een voorstelling, die kan duren van 45 minuten tot 75 mi nuten. Afhankelijk van de leef-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 11