Daniël in de „kuil" met het publiek DE ENGELSE ZIEKTE VOLGENS BARTJES Marietje tè lief, Jantje tè stoer in kinderboek Van Deel: „Ik heb Van Geel geïnterpreteerd" I' uit' WAYENBERG EN HBO (25) IN: WIE VAN DE DRIE? uziek ijdscfirift orm oek ota bene Opgave 1 Opgave 4 Opgave 7 ZATERDAG 19 OKTOBER |J fe' fe fe CHRIS Brand, befaamde letterontwerper, exposeert in De Beyerd, Breda. Tevens B. Huitema-Kaiser met prenten; tot 18 nov. HONDERDSTE geboorte dag dr. Albert Schweitzer wordt op 9 nov. om 14-30 her dacht in Koninklijk Instituut voor de Tropen, Amsterdam met o.a. voordracht van Siceo ManshdM. VIJFDE Cinemanifestatie; op dit moment in Eindhoven en Utrecht, 25 nieuwe films. O.a. uit Israël, Spanje. Frank rijk. Bezoekers o.a. Wïderberg, Pasolind, Varda, Channier. ZESDE grafiekmanifesta tie: Grafiek '74 in Krabbe- dans, Eindhoven, Cultureel Centrum Venlo, De Vaart Hil versum- Tien grafici (o.a, Gui- do Lippens, Piet Fioole, Sam Middleton, Henny v. d. Nieu- wenhof) vervaardigden 5 prenten. Voor tien prenten naar eigen keus te betalen f 450,- (subsidie van f 90,-). Vo- riig jaar werden 2500 prenten verkocht. Te zien in genoemde centra vanaf 8 nov. MADAME Butterfly gaat vanavond om 20 uiur in pre mière bij KVO, Antwerpen. Andere voorstellingen op vrij dag 25 okt. 20 u.' en zondag 27 okt. om 14.30 u. ITALIAANSE opera kampt met geldgebrek. Sindis jund heeft personeel opera Venetië al geen salaris meer ontvangen- Romeinse opera moest wegens geldgebrek voorstelling in Keulen afzeg gen. Milaan twijfelt het sei zoen të kunnen afmaken. SCHöNBERG werd 100 jaar geleden geboren. Exposi tie „Een leven in documenten" tot 19 nov. in Rijksmuseum Vincent van Gogh, Amster dam. Phonogram presenteert daarbij o.a. integrale opera ,M»ses und Aron" van Sohönberg op de plaat. MARNIX Göjsen wordt op 20 okt. 75 jaar. DUFAY overleed 500 jaar geleden. Herdenkingstentoon stelling van deze componist in Haags Gemeentemuseum tot en met 1 dec. RAOUL de Keyser en Amédée Cortder exposeren momenteel in het Van Abbe- imuseum te Eindhoven. CREATIVITEIT, wat koop je ervoor? Thema van congres van VCO, waarbij 70 creativi teitscentra zijn aangesloten, in Driebergen. Vandaag en o.l.v. mr. Paul Kuypers. Wat is de plaats van de creativiteitscen tra in de huidige ontwikkelin gen is het belangrijke uitgangs punt der discussie. Daniël Wayenberg tijdens repetitie met HBO. „Gelukkig, de heer Wayen berg heeft óók problemen", verzucht Hein Jordans, en tikt af. Pianoconcert no. 3 van Bartok; een kluif, waarop bloedig geoefend wordt in het Sweelinckhuts, waar Het Bra bants Orkest zich telkens voorbereid op de concerten. Met een ogenschijnlijk gemak heeft Wayenberg het derde pi anoconcert van Rachamaninoff en het pianoconcert in F. gr.t. van Gerswhin met het orkest doorgenomen. Bartok maakt de trits vol, waaruit het pu bliek kan kiezen tijdens de tweede serie der keuzeconcer ten, die deze week begonnen is. „Op verzoek van de heer Wayenberg nummer 75" (van de partituur, vraagt Hein Jor dans de orkestleden, die al drie uur ingespannen bezig zijn geweest Bartok die waar schijnlijk het minst „in het gehoor ligt" bij de concertbe zoekers. „Toch geloof ik, dat Bartok wel een kans maakt minstens één keer gekozen te worden", zegt Daniël Wayen berg, die zich enthousiast toont over deze manier van programmeren, waarbij hij en het orkest zich geen gemakke lijke opgave stellen. Het is natuurlijk eenvoudiger om één werk goed in te studeren in plaats van drie, waarvan je nog maar moet afwachten of ze gespeeld worden. De klant is koning! Daniël Wayenberg (45), in een smetteloos wit overhemd onder zijn grijzende haren, hangt ontspannen over de vleugel. Partituur op de kast om af en toe het te repeteren nummer op te zoeken, maar verder vloeien de drie grote pi- anowerken zonder notenschrift "zo" uit zijn handen. Uiterlijk merk je niets van een voor keur voor b.v. Rachmaninoff boven Bartok of omgekeerd. „Ik weiger om te zeggen, dat ik een voorkeur zou hebben", zegt hij. Ik wil geen voorkeur hebben om de puibliekskeuze met te beïnvloeden. Ik denk, theoretisch, dat de keuize van het publiek zal liggen tussen RactramaninofE en Gershwin, waarbij als er veel jong publiek is Gershwin wat méér stemmen zal krijgen. Maar de stemverhouding tus sen beiden zal niet zover ui teen liggen, zodat je dan de kans loopt, dat Bartok als der de met de meeste stemmen toch één keer minstens pp de zeven concerten een kans maakt". Jordans, Wayenberg en HBO-leden turen op de Bartok- partituur Op de publieke tribune, die zitten een aantal jonge men- tijdens de repetities voor ie- sen. Jordans, juist gebruind dereen gratis toegankelijk is, van drie maanden gastdirectie in Nieuw-Zeeland terug, tikt Gershrwin af als het lekkere thema terugkomt en roept naar boven: Jammer hè! De lekkere delen bewaren we voor de concerten. Moet je daar maar komen!" Daniël Wayenberg vraagt of de gong niet wat langer de nagalm kan houden op een bepaald punt. I „We hebben niet méér", zegt Jordans spijtig en vraagt aan het publiek op de tribune wie er nog f 20.000 heeft liggen voor een nieuwe? Maar je maakt dan ook mee, hoe er irritaties ontstaan als bij Ra chamaninoff het orkest de pia nist zit op te jagen en de zaak ongelijk wordt of er omge keerd te langzaam gestreken wordt, "„Heren, Wayenberg zit alweer in Parijs, als wij aan de slotmaten toezijn", meent Hein Jordans dan. Of: „Wat heb ik gezegd? De twee klari netten fotte, forte! Er zit niet beledigends in voor ons, dat de componist te weinig aan de klarinetten gedacht heeft". Daniël Wayenberg: „Ik speel altijd met zeer veel ple zier bij Het Brabants Orkest. Ik ben er nooit teleurgesteld". En dat wil wel wat zeggen, deze uitspraak van een man, die vanuit Parijs de hele we reld bereist om zijn pianocon certen te geven; die in '53 zijn debuut in Amerika maakte in de Cauraegiehial ern daarna ieder jaar toernees maakte in de Verenigde Staten en Canada; die een geziene pianist is in Rusland, Polen, Zuid-Afrika etc. telkens geprogrammeerd wordt op festivals als de Ber liner Festwochen, Holland Festival, Athene, Bordeaux etc.; talrijke onderscheidingen heeft. Hij wordt bij HBO zo langjzamerhand als de huispia nist beschouwd. „Ik zou het niet meer weten hoeveel jaren ik al bij HBO speel", zegt hij, „maar al héél lang. Zoek het maar op in het archief'. Daar in vinden we, dat Wayenberg in '56 voor het eerst met het HBO speelde in een pianocon cert van Stallaert, de van ori gine Helmondse componist, die als Wayenberg in Frankrijk geaard is. „Ik zit veel in Ne derland", zegt Daniël Wayen berg, „ik stel me ook veel voor van de concerten met HBO in januari, waarop ik met Janine Dacosta en Michel Block mijn eigen compositie, een 15 minuten durend Trip pelconcert, speel. Ja, dan ben ik als pianist en componist aanwezig". „Het was een vermoeidende, maar fijne repetitie", zegt een vam de strijkers na aifloop. „Een geïnteresseerd publiek op de tribune dat zie je en met zo'n bezielende figuur als Wayenberg achter de piano" Dinsdag a.s. speelt Wayenberg met HBO in Bergen op Zoom en donderdag in Roosendaal. SAMENSPEL 7-8; „Als we het samen eens kunnen wor den over het profiel van de wereld vam morgen, clan biedt de parlementaire democratie ons nog steeds de beste garan ties, die wereld samen voor te bereiden". Aldus H. van Praag in „Leren leven met verande ring" in deze aflevering, die als thema Verandering heeft. Jan Velzeboer srihetst het ver band tussen angst en verande ring; „veel conversatie en communicatie is een ongecon centreerd gesprek tussen twee mensen die doende zijn voor elkaar te denken". lm kistkalve ren en het VNO zegit Ben Bos o.a. ..Achtergrondsversehillen (r.-k., protestant, ongelovig, humanistisch enz.) garanderen de vrijheid van schooltypes. Wie in dat esthetische moeras stapt en zegt: zie daar vindt u uw vrijheid, is bezig met ver lakkerij"- Jöng Richard schrijft over Spelpedagogie-k; „een speipedagogiek die een bewuste vorm vam aanleren wil bevorderen, zou nu juist bij de controversiële erva- ringisverbanden van de kinde ren en bij de tegenstrijdigheid van de werking vam hun fan tasie moeten aanknopen". Op welke manier agogen en peda gogen gevaarlijke „waarde vrije" specialisten worden, ontvouwt Wim Odé. Marius van Beek tenslotte brengt en kele gedachten over kunst en verandering. (Samenspel, Zandpad 28, Maarssen) JEUGD EN CULTUUR - 8: Een thema-nummer: De ac tualiteit van de Duitse litera tuur, geschreven door drs. Frank Schuitemaker. Na '45 is er in het hele Duitse taai-ge bied geen schrijver van enig niveau te vinden die niet zijn inspiratie putte uit die ene centrale ervaring: de intense bedreiging van het individu door een zó perfect georgani seerde maatschappij, dat zelfs de meest intieme gevoelens nog gevaar lopen te worden gean nexeerd en ingelijfd en bruik baar gemaakt bmmem het Sys teem. Met deze „sleutel" op zak behandelt Schuitenmaker au teurs ails Schnurre, Nossack, Böll, Eich, Frisch, Enzensber- ger, Grass, Wa-lser, Weiss, Bach- mann, Heissenbüttel, Wellers- hof en Handke. Vanuit de for mule individu contra maat schappij geeft Sehuitémaker goed inzicht in oorsprong, the matiek en functie om vervol gens de verschillende „stro mingen" tussen '45 en '74 na der toe te lichten, (J en C, Oedenkovenstra at 37, Borger- hout-Antwerpen Jantje is stoer, houdt van avonturen, huilt niet en is de baas. Marietje is lief, speelt met poppen, huilt en mag haar grote broer helpen. Zo gaat het in werkelijkheid en zo gaat het ook in de kinderboe ken. Er zijn vrouwen, en ook wel mannen, die zich afvragen of dit rollenpatroon wel zo na tuurlijk en logisch is. Om aan te tonen, dat dit niet het geval is, voeren ze acties die de vrouw uit haar ondergeschikte rol moeten halen. Dankzij de ze acties worden veel vrouwen zich bewust van de situatie waarin ze verkeren, regerin gen en directies van bedrijven zien zich genoodzaakt iets voor de emancipatie van de vrouw te doen, 1975 werd uit geroepen tot het jaar van de vrouwmaar Jantje blijft intussen in de kinderboeken de stoere jongen uithangen en Marietje speelt nog steeds de rol van lief poppemoedertje. De feministen zagen in, dat er moeiliij-k sprake kan zijn vain een verandering van het rollenpatroon als de kinderen boeken moeten blijven lezen, die de meisjes naar het huis houden en de jongens na-ar een baan buitenhuis blijven leiden- Verschillende groeperingen, waaronder Man V-rouw Maat schappij, Dolle Mina en Rooie Vrouw-en besloten jets aan de kinderlectuur te gaan doen- De Rooiiie Vrouwen van de Partij van de Arbeid riepen de werkgroep Kinderboeken in het leven. Marijke Wuthri-oh, secretaris van de Rooie Vrou wen, is hiervan d-e woordvoer ster. „Als je erop ga-at letten", zegt ze „kom je tot de ontdek king, dat het rollenpatroon in vrijwel alle boeken is doorge drongen. Het zijn altijd de jongens en jomgetjesdii-eren, die d-e spannende avonturen bele ven. De moeders kijken be zorgd toe en maken de bedden op, vader is naar zijn werk en zusjelief mag kijken wat voor een held h-a-ar broer is. Het is opvallend, dat de maatschap pijkritiek tegenwoordig wei doordringt in de kinderboeken en er ook wordt gewezen op de positie van bijvoorbeeld negers en joden, maar dat aan het rollenpatroon ni-et wordt getornd. Het is natuurlijk wel begrijpelijk, dat de schrijvers en schrijfsters dit rollenpa troon doorvoeren in hun ver halen. Ook zij zijn in dezelfde sfeer opgegroeid en staan er meestal ni)et bij stil, dat het misschien weieens anders zou kunnen". Vraag is, of de feministen het kin-deirb-o-ek ni-et teveel zien als middel om hun ideaal te kunnen bereiken. Marijke Wut-hrich: „De boeken die nu verschijnen worden als werke lijkheidsgetrouw en ongevaar lijk beschouwd, maar de boe ken, die ons voor ogen sta-an als politiek, progresief en ge vaarlijk. Velen zien nilet, d-at hert boek da-t die situatie van nu weergeeft ook dluidedijk politiek i-s en de kinderen in doctrmeert. Ik noem het con servatief. Wij willen echt geen politiek is en de kinderen in- ruggen van de kinderen. Het enii-ge wat v{e w-i-llen is een bewustwording. Nu wordt de in de kinderboeken beschre ven situatie als iets vanzelf sprekends beschouwd. Wij ge loven, dat het echt geen kwaad kan als de mensen zich eens gaan afvragen af de hele situatie waarin ze verkeren wel zo vanzelfsprekend as". De werkgroep Kinderboeken wil op de eerste pla-ats de vrouwen bereiken. Zij zijn het immers, dii-e meestal de boeken voor de kinderen kopen en die voor-lezen. Behalve met de ei gen leden willen ze ook van gedachten wisselen met ande re vrouwen en mannen- Omdat niet alleen ouders te ma-ken hebben met kinderzoeken wil len de Rooie Vrouwen bijvoor beeld schrijvers, uitgevers en boekverkopers benaderen-- Ma rijke Wuthrdch verdedigde ook tegenover hen a-I die standpun ten van de werkgroep. Verder hebben de Rooie Vrouwen goede contacten met bijvoor beeld Man Vrouiw Maatschap pij en Dolle Mina, die zich ook met het rollenpatroon in de kinderboeken bezig hou den. Miaar ondanks de pogingen, die tot nu toe zijn gedaan om verandering in de wereld van het kinderboek te krijgen is het nog steeds erg moeilijk om een vertaal te vinden, Wat niet doordrongen is van het oude rollenpatroon. Marijke Wut-hri-ch ra-adt de ouders da-arom a-an zelf goed o-p te letten in de boekhandel en actie te voeren voor kinder boeken met een veranderd rol lenpatroon- RIEJA VAN AART Er zijn eigenlijk verschillen de manieren van lezen. Een roman bijvoorbeeld lees je meestal één keer, afgezien van de je toegestuurde meester werken die je na dertig pagi na's al hebt bekeken. Een ge dichtenbundel pak je wel eens meer uit de kast, maar er zijn van die uitgaven die je ge woon op je bureau hebt lig gen, en waarin je bij wijze van spreken dagelijks even zit te bladeren. Met dit laatste doel ik op de zojuist versche nen bundel van T. VAN DEEL EN CHR. J. VAN GEEL: GE DICHTEN BIJ TEKENINGEN (uitg. C- J. Aarts 8,50; geb. 17,50). Een klein leuk bun deltje, om zomaar te hebben, om in te neuzen en om over na te denken. De uitgave besta-at uit tien tekeningen van Van Geel met daarbij tien drieregelige vers jes van Van Deel. Vain deze laatste verschenen bij Querido twee gedichtenbundels, „Straf werk" en „Recht onder de me rels"; serieuze poëzie met toch wel een anekdotische inslag. De gedichten die hij nu ge schreven heeft verschillen nogal van zijn vroegere werk. Het is nu poëzie die erg veel lijkt op de gedichten zoals Van Geel die heeft laten ver schijnen in Het Zinrijk en Enkele Gedichten, Het is evenwel onjuist Van Deel te verwijten dat zijn drieregelige versjes louter imitaties zouden zijn van Van Geel's poëzie. Van Deel zegt me: „Het is natuurlijk de bedoeling dat mijn gedichten iets te maken hebben met de tekeningen van Van Geel. Je komt dan van zelf tot aan hem verwante for muleringen, maar ze komen geheel voor mijn rekening, dat spreekt. Je moet weten dat deze uitgiarve op een bijzondere manier tot stand is gekomen. Al geruime tijd voor Van Geel's dood hadden we het plan gemaakt een bundeltje te laten verschijnen (als blijk van onze vriendschappelijke samenwerking), waarvoor hij de tekeningen zou leveren, en ilk de onderschriften. In maart overleed hij, maar de meeste tekeningen hadden we al uit gezocht. De gedichtjes die ik er daarna bij geschreven heb, dragen ook een soort „in me- moriam"-karakter. Ik heb, zonder mijzelf daarin te ver loochenen, duidelijk naar Van Geel toe geïnterpreteerd". Van Deel is wat voorzichtiger ge worden in zijn formuleringen omdat hij zich nogal genomen voelt door de Haagse Post- Van Deel: „Ik ben, al werken de, steeds meer bewondering voor Van Geel's tekeningetjes gaan opbrengen, vooj d-e haast argeloze subtiliteit ervan. Ze zijn veelbetekenende uitdruk kingen van Van Geel zelf" De bundel opent met een subtiele tekening van Van Geel en het volgende ge dicht: In sierlijk omzien ligt haar kracht, plumeau die zich met eigen veren weet te vermaken, niets ver wacht. y De tekening laat zien, de woorden geven de betekenis. Je kunt verder gaan, als lezer, om de tekening los te zien van de natuur, zodat de tekst meer betekenissen krijgt. Je zou er, bladerend door dit boekje, dinigen van jezelf in kunnen herkennen. Van Geel heeft honderden tekeningen gemaakt die o-p een drietal onderwerpen zijn terug te voeren: over dieren, meestal vogie-ltjes; over sdhoe- nen en over interieurtjes. Het aardige van de tien uitgekozen tekeningen is dat deze drie thema's verweven zijn tot één. In een schoen zitter een aan tal vogeltjes, of een grote rei ger zit in een interieurtje ge klemd. Over de tekst bij deze laatste tekening kan ik me indenken dat Van Deel zeer tevreden is, het is naar mijn idee de enige tekst die erbij hoort: Nooit houdt het denken op aan hoe wij vlogen, aan vleugels die ons tilden uit de sloot en over daken voerden. Je zou deze uitgave kunnen vergelijken met de in de zes tiende eeuw in zwang zijnde emblemata: een gedichtje werd opgesierd met een prent. In feite is deze bundel uniek, immers, de volgorde is omge draaid. Nu is de tekst gemaakt bij de tekening en vormen zij samen één -geSieel. Van Deel: „Kijk, op het eer ste gezicht lijken de tekenin gen van Van Geel een beetje onnozel, maar d-at zijn ze ze ker niet. Een vogeltje dat een graantje pikt is meer dan dat alleen- Je zou haast durven zeggen: dat vo-geltje, dat is Van Geel", Zo fijnzinnig als de bijdrage van Van Geel is, zo perfect passen de teksten van Van Deel erbij. Nu Van Geel de publicatie niet meer heeft mo gen meemaken, heeft Van Deel de bundel opgedragen aan zijn nagedachtenis. Pas sender kan het niet. JOHAN DIEPSTRATEN AMSTERDAM heeft de EN GELSE ZIEKTE. Dat is liet thema, waaraan de hele afle vering 19 van het tijdschrift Woneo-TA-BK (Postbus 507, Hilversum) gewijd is. Aan de orde is daarin de projectont wikkeling met Engels kapitaal in de hoofdstad, waar op dit moment 230 projecten in han den zijn van ongeveer 90 En gelse ontwikkelaars-beleggers. Daarbij is ongeveer 300 mil joen gulden geïnvesteerd. Het is niet enkel een Amsterdamse zaak, maar heel ons land dreigt economisch gekoloniali seerd te worden door die „ar me Engelsen". Het totaal aan Engels bezit in Nederland be droeg volgens Investers Chro nicle begin van dit jaar min stens één miljard gulden. Er is door het team medewerkers van dit tijdschrift veel rese arch verricht om tot een zeer gedocumenteerd overzicht van de stand van zaken te komen. Daarbij worden de kwalijke gevolgen geschetst en een ac tie-programma voor waak zaamheid e.d. gegeven. Nog niet zo lang geleden werd b.v. de steenfabriek Udenhout door Ipstock opgekocht. Dat is maar een voorbeeld om aan te geven, dat het verschijnsel zich niet beperkt tot de hoofdstad, zodat deze afleve ring van Wonen-TA-BK ook ter lezing aan niet-Amster- dammers ten zeerste kan wor den aanbevolen. „Amsterdam mers In de berm" is het laat ste hoofdstuk getiteld. Het blijkt zo wordt gezegd, dat door de stadsplanning, aari de leiband van de grote projec tontwikkelaars. het wonen en recreëren op Amsterdams grondgebied in de berm van de infrastructuur een plaats heeft gekregen. De koppen boven de diverse bijdragen spreken duidelijke taal: „Het gaat om d« y kers - de stad en de stefc gen staan op het spel' t „Hoe onroerend goed-sp* lianen over de aardbol ml gen, de steden kaalvreten zoek naar rendement" „Overheid en premiebetai(l, een spectaculaire dubbjJ En: „Bewoners moeten i zelf doen". Met naam en naam wordt gewezen 0p g die de stad willen maken een reeks gebouwen van, hoog mogelijke inkop», waardoor de stad als oord. te leven en te wonen V afgedaan. Niet alleen de k hoedenbrigade, maar met a me „de drievuldigheid" sa - Van der Meijden - Pfc Pensioenfondsen, worden noemd als de verzieken onze economie, van ons l» en woonklimaat. Opvallen „trefpunt van handlang voor Britse speculanten* wikkelaars is het advocate en procureurskantoor Cojj mit en Brambergen; kweekplaats voor D'66, o.a. de met Anneke Goudab gehuwde mr. Willem Kier» zetelt. Er wordt een aantal stelp gels geproclameerd om fa activiteiten in de gaten t houden. Erachter komen t, waar welke plannen 1»! („ambtenaren die ge?ev» doorspelen hebben tenmii» iets begrepen van de demon tic"). En: hoe houden w, i, plannen van de ontwikel® belegger of van de overt* tegen als die in strijd rijn t, de belangen van de onderlij gende minstbetaalde groepen? De grootste bek» merkig bij het opkomen t»i „eigen" rechten is veelal kt ongeloof in resultaat, zo wj gezegd. In ieder geval kan 4: ze aflevering van dit tljt schrift misschien weer stukje geloof brengen bij ie botsen van tegenstrijdige langen: „De onroerend ;oci boeren streven naar winst» de bewoners naar onderdok zeggenschap over de „elja omgeving". eindredactie henk egbers Hoewel er zo hier en daar een kleine doorbraak valt te comb teren in het geijkte kinderboek, komen er vooral rond de kin derboekenweek nog stapels kinderboeken uit, die lastig dooi- borduren op het traditionele recept. De Kinderboekenweek in i» allereerste aanzet dan ook een commerciële aangelegenheid, b de loop der jaren is eenter in de activiteiten, waarmee kinderen opgejut worden te lezen (le kopen), een bewustwordend element geslopen. De vraag: wat is eigenlijk een kinderboek wordt wee: steeds actueler. Het antwoord daarop is niet zó eenvoudig en hangt samen met vragen als: wat willen we met onze samenle ving en wat is de plaats van het kind daarin? De historie van b' kinderboek kan daarbij verhelderend werken. In het kader vu de kinderboekenweek is bv in Museum van Gijn te DordrecM een tentoonstelling van oude kinderboeken, getiteld „Voedsel voor wurmen" te zien (tol 15 dec.). En in het gebouw van Je provinciale bibliotheekcentrale Zeeland, Roosenburglaan 85, Mid delburg is tot 2 nov. de tentoonstelling „Het kinderboek sW Gillis Zoetekoek" te volgen. Daarbij schreef drs A. van Kraati een eenvoudige, maar wel verhelderende toelichting, die je 1,0 duidelijk maakt van de geschiedenis van het kind(erboek). I" dit verband is het misschien wel aardig om nog eens te wijzen op het boekje van prof dr. J.H. van den Berg: 's Morgens jagen- 's middags vissen (uitg. Callenbach), die daarin ook verheid»' rende dingen zegt. Voor 1697 bevatten alle boeken voor kinder- gebruik volwassen vertellingen. Echte kinderverhalen bestond»» niet. De Zeeuwse tentoonstelling brengt dat in beeld. Het wasj' 70-jarige Charles Perrault, die met ziin Sprookjes van Moede:o' Gans het eerste kinderbeek maakte. Ze dienden o.a. om te lat»" zien hoeveel voordeliger het is om eerlijk te zijn, geduldig ni' eigenwijs, werkzaam, gehoorzaam en het kwaad dat overkom' aan diegenen die dit niet zijn. „Werd in de 16e eeuw al «ns mélange van moraal en verhaal vergeleken met wormkruid suiker", zo tekent Van Kraaij bij deze en ander getoonde histori sche uitgaven aan. „aan hei eind van de 18e eeuw werden et® 'De vermaarde historie van Gillis Zoetekoek', (zie foto) een kW- ne jongen, die van 't leren leefde, zoete koeken gebakken door de vader van Gillis, banketbakker van beroep, met het doel 4 Jongen te leren spellen en lezen. Begonnen met een ABC-bw* van zoetekoek bestijgt hij de 'Trap der jeugd' en tracht zelfsam hoger te komen met 'Hoe gelukkig te worden en naar de bett te gaan" Met dat startpunt wandelt de expositie langs een aar" historische kinderboeken, waarbij de moralistische ondjïr™\ ('kinderpligten') zeer sterk is. Invloeden van de Duitse pcdaf™' J. H. Campe (ideeën van Rousseau en Locke) waren ook hier w» Invloed, waarbij de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen 1784 door Jan Nieuwenhuijzen opgericht) voor de versprei' zorgde. Hieronymns van Alphen. als de vader van het k»nn boek, met talrijke slappere navolgers, krijgt aandacht. Een boe J als „De brave Hendrik" van Anslijn en de rekenmethode Willem Bartjes ("volgens Bartjes") leven nog voort in spraakgebruik. In de praktijk is het sterke rolverschil w jongens en meisjes, in die tijd aangepunt, nog zeer duW» „Vrijwel elk soort kinderhoek van onze tiid is in de beginper van het Nederlandse krnderboelt terug te vinden" zegt Kraai}. Aandacht is er ook voor de in de tweede helft der eeuw op gang gekomen discussies rond het kinderboek, anekdotische verschijnselen als kindertijdschriften ('t "ol j Penning Magazijn voor dc jeugd 1835-1852: de Kinderro vanaf 1850 e.d.) voor de zogenaamde centsprenten of oortjesP^ ten voor de minder draagkrachtigen etc. Kortom een in santé expositie. n -J Deze huppelende hoefacj a. Reeën. b. Impalas. c. Zebras lasn door H. W. FILARS GEVAARLIJKE SPELER De gevaarlijke speler aan d( man die precies puntjes wee geboeken gelezen heeft, ma: weet te creëren'. Daarbij is van de starre regel af te wi| geldt dat dit slechts gerecht' sultaat goed blijkt te zijn! Dit zag ik onlangs: B 8 3 o io 7 a O 8 2 H 8 3 ♦AH <?B4 9 A H B 9 7 3 754 West gever, allen kwetsbaar! Sansatout - geen bod dat sfe maar wél een erg leuke ondjj fin oost verhoogde tot TweJ Noord startte met harten vil lenvrouw te maken. Sullig 1 fin harten na, waarna OW West had natuurlijk slim gel tenkaart te verzwijgen: echt I kelijk gevaarlijk speler. Zuid! fantasie dan west: na het md had hij in slag 2 de klavervj wggen. Ja, zegt u, je hebt i riet dat noord klaverheer hei Ifi dat niet weten. Goed: wi klaverheer wél en (b.v.) rui: gebeurt er dan? West neemt vrouw met de heer. noord buitenheer aan slag komen e: van het spel heeft, klaver naJ gespeelde lclavervrouw op nl dan dat zuid tenminste A. vj

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 22