Doorbraak - exposities Wonen in Nederland FIAT 131 MIR Tussen de wielen TOT 3 NOVEMBER IN ROTTERDAM RUIME GEZINSWAGEN IU& Ford gaat met Mexicanen praten TOERNOOI WIJKT VOOR EC II BROMFIETSMOTOR MET VLOEISTOFKOELING Prijzen Sunbeam en Datsun omhoog binnenland Boek f fffill, Oude legenden Resultaten KOMST ROTATIEMOTOR VAN GM UITGESTELD Veiligheid Robuust Versies. Opel Rekord en Commodore nu ook in Berlina-versie KOPPELKOERS Europese titelstrijd in Ahoy ZATERDAG 19 OKTOBER 1974 buitenland DE STEM ROTTERDAM - Zelfs staatssecretaris Schaefer toont zich „aangenaam ver rast" ten aanzien van het boek en de tentoonstelling „Wonen in Nederland", een expositie over de woon- en leefsituatie in ons land. waarmee de organisators (CRM en Stichting Nieuwe Woonvormen), in '74 de boer op gaan in Nederland. In '75 wordt er Holland-promotion mee gepleegd in het buiten land. Waarom is Schaefer zo enthousiast? Met name om dat er „niet gewezen wordt op orgeldraaiers en de in kle derdracht gestoken vissers maar op de problemen, die ontstaan wanneer je met veel mensen op een (te) klein op pervlak moet leven en wo nen". Er wordt afgerekend met een Holland-promotie via molens, klompen en tul pen. Wel wordt er op gewezen dat we (dikwijls tegen de bierkaai op) zo hier en daar in dat landje, dat bedreigd wordt met onleef baarheid, schuchtere pogingen ondernemen om de zaak be woonbaar te houden. Tot 3 no vember is de tentoonstelling Wonen in Nederland te zien in museum Boymans-van Beunin- gen te Rotterdam, waarna de trektocht begint. De tentoonstelling zelf be staat uit een flink aantal schot ten, waarop niet al te beste grote foto's zitten, die het woonkli maat moeten illustreren. Er is veel met contrastbeelden ge werkt: nostalgische foto's van hoe „mooi" het allemaal was, wat we er dikwijls van gemaakt hebben (rotzooi) en pogingen om oud en nieuw met elkaar te ver zoenen; pogingen om nieuwe leefbaarheidsvormen te ont werpen via toch grootschalige projecten. Ter illustratie van het laatste wordt een aantal beelden gegeven van bekende projecten (waar Nieuwe Woonvormen dikwijls een aandeel in leverde) zoals Kasbash Hengelo, het Jan Verhoeven-project m Hoevela ken, Emmen, Leusden e.a. Fo to's, die vooral het invoegen van de totale projecten m de ruimte tonen (een nieuwe esthetica), maar over de kwaliteit van het wonen zelf te weinig duidelijk maken. De teksten erbij zijn ook vrij summier, zodat je uiteinde lijk nog niet zoveel wijzer wordt hoe de mensen in Nederland wonen, dat wil zeggen: hoe ze zich voelen in een woonomge ving, die anders heet te zijn ï'tifylK ....i.'v V;,; aiPT'"~ Zeeën van daken Van Dien tekent ons volk als „benauwend klein in het grote en fascinerend groot in het kleine; de Chinezen van Europa; kruideniers met vleugels....een volk van individualisten pur sang" De oude legenden wor den er afgebroken. „De hoek stenen, waarop Luther en Cal- vijn gezin, kerk, politiek, handel en industrie, sex, spel en andere vormen van cultuur christelijk, rechtlijnig en rechtzinnig en voor de eeuwigheid hadden ge fundeerd, brokkelen af als oude bomen". Holland is in beweging dankzij VPRO. Dolle Mina's, Provo's etc., zodat het gezegde van Heine, dat hier alles vijftig jaar later gebeurt omgezet is in een nieuwe image, dat hier alles vijftig jaar eerder gebeurt. Van 't Reve kust Klorapé; tegen de s r.-k. kt we gemeend dat onze welvaart ook automatisch welzijn bete kende" En Van Dien: „In dat zelfde land lijden steeds meer mensen aan de kwalijke gevol gen van de uitermate gecompli ceerde welvaartsbeleving" Wat zien we gebeuren? Swinging Amsterdam staat te verkrotten en bouwt buitenproportionele, contactarme, stedelijke, zoge naamde moderne uitbreidingen De Randstad wordt één grote klont. Het meest authentieke vervoermiddel, de fiets, wordt een instrument voor de trim- sport, etc En ondanks het feit dat het woonpeil behoort tot de hoogste m cfe wereld, groeien onvrede en ongehagen over de bestaande situatie Nederland bouwt verder aan zijn vage toe komst: twee miljoen woningen na 1946; oerhollands, degelijk van samenstelling en construc tie, weinig boeiend van vormge ving. Een beetje te laat, maar uiteindelijk komen regering, parlement en volk erachter, dat fysieke en sociale condities van de mens bij de woonomgeving centraal dienen te staan. zin van Rome helpt de r.-k. kerk hier de geboortenbeperking be vorderen; het volk loopt te hoop bij elke poging om de democra tie te ontkrachten, maar interes seert zich verder niet voor poli tiek, etc. etc. Dat zijn zo de ka rakteristieken, die „Holland on n j the way to the forum" (Engelsta- BeWUStWOrding lige titel van het boek) brengen in dit geschrift. Zaken, die men ook in het buitenland dikwijls met verwondering registreert. Maar dan komt de aap uit de mouw „In datzelfde land lijden steeds meer mensen aan de kwa lijke gevolgen van een uitermate gecompliceerde welvaartsbele ving" Schaefer hanteert daarbij de wat kunstmatige tegenstel ling tussen welvaart en welzijn en biecht op: „Te lang hebben Na deze toegespitste schets, wordt dan verteld (en op de ex positie getoond) hoe o m. vanuit de Stichting Nieuwe Woonvor men gewerkt wordt aan een nieuw bewustwordingsproces van producenten én consumen ten bij de woningbouw Het hoofdstuk „Inspraak bij bou wen en wonen" schetst de voor waarden waaraan deze moet voldoen, o.a. verkeersvrije ge- Wil je er meer van weten, dan is er het boek, dat Ab van Dien (Nieuwe Woonvormen) samen stelde. Het dient tevens als cata logus bij de tentoonstelling. Het bevat praktisch alle foto's van de tentoonstelling, zodat je bij aanschaf van het boek (in de handel gebracht door Weten schappelijke Uitgeverij) een be zoek aan de tentoonstelling ge rust kunt overslaan. Het boek Wonen in Nederland bevat te vens een Engelse en in het tweede deel ook een Franse en Duitse tekst. Best aardig om buitenlandse relaties cadeau te doen, al is het beeld dat Ab van Dien schetst van het na-oorlogse Nederland, door de vlot vertelde algemeenheden, wel wat onge nuanceerd. Maar voor degenen, die ons land nog steeds identifi ceren met boter, kaas en eieren of molens, klompen en tulpen, kan dat geen kwaad Hoewel ons land via Kabouters, provo's, bis schoppen en voetballers de in ternationale pers haalde, sta je er toch dikwijls nog verwonderd over - getuige bv een Duitse tv-uitzending onlangs - hoe hardnekkig dat oude image is Hoekstenen van Luther en Calvijn brokkelen af VPRO Dolle Mtna's, Provo's zijn andere karakteristieken van Holland-promotion De Duitse fabriek Solo Kleinmotoren heeft een nieuw type brom fietsmotor gelanceerd met vloeislofkoeling. Er zijn geen nevenag gregaten zoals radiator en pomp nodig. Om de cylinder is een watermanlel gemonteerd waarbinnen de koelvloeistof door tempe ratuurverschillen in beweging blijft. Deze vloeistof wordt op haar beurt weer gekoeld door een buitenmantel met koelribben. Hel belangrijkste voordeel van de vloeislofkoeling is het lage geluidsni veau. Deze nieuwe bromfietsmotor zal binnenkort in enkele Solo modellen worden gemonteerd. bieden, integratie van wonen, werken en recreëren; behoud van het natuurlijk milieu; gele galiseerde inspraak; verplicht onderzoek. Uiteraard komt daarbij ook de laatste tijd op gang komende vernieuwbouw (renovatie) in het stedelijk mi lieu aan de orde. Een soort kate- chismus dus voor de woning bouw nieuwe-stijl; rustend op drie pijlers van Nieuwe Woon vormen geboren uit onvrede tegen de vorm van de woning bouw legt de stichting het ac cent op de woonomgeving en het eigenlijke huis, waarbij identi ficatiemogelijkheden (geen on herkenbare eenvormigheid meer), psychische invloeden en inspraak intens meespelen. Maar procedure-kwesties, on begrip en angst en vooral het rechtlijnig denken van verant woorde lieden op bestuurlijke en ambtelijke niveaus laten tra ditie en middelmatigheid nog in stand, aldus Van Dien. We moe ten meer streven naar teamvor ming, waarin van de aanvang af alle vakgebieden zijn vertegen woordigd mét de a.s. bewoners; dat ts een streven, dat o.a. via Nieuwe Woonvormen wat meer tot bouwend Nederland begint door te dringen. Er zijn al resultaten in ons land De tentoonstelling en het boek laten er een aantal zien. Het is echter praktisch een on mogelijkheid om woonklimaten via een foto-tentoonstelling over te brengen. Onbezielde fo to's leggen toch teveel de nadruk op de esthetische kant van de ontwerpen. In de praktijk blijkt bv ook hoe weinig mensen plat tegronden kunnen lezen. Het geven van die plattegronden zal het publiek dan ook niets duide lijk maken. Dat is jammer, want de expositie zou een bijdrage kunnen zijn tot een bewustere en beter beargumenteerde op stelling van de „leken" bij de in spraak op de bouw. Architecten e.d. hebben allang en uitvoeri ger kennis kunnen nemen van getoonde projecten in hun eigen vakliteratuur Wat er via de fo to's alleen overkomt is de strijd van veel architecten tegen de in timiderend rechtlijnige en grootschalige woonvormen, waarin de mens zichzelf niet meer terugvindt. Het streven naar nieuw bouwen in een ge programmeerde willekeur lijkt vaak echter meer op een vorm van neo-romantiek dan op een wezenlijk evolueren naar nieuwe woonvormen. Het an ders rangschikken van huisje, boompje, beestje en het terug dringen van de auto uit de woonkernen, om een paar opval lende zaken te noemen, is inder daad niet veel meer dan een terugdringen, een regressie naar vervlogen tijden: naar een her ontdekken van zaken die verlo ren dreigen te gaan. Daar komt bij, dat vrijheid en ruimte zoda nig gesocialiseerd en afgeperkt worden binnen woonkernen, dat ook deze andere vormen van ontmenselijkende grootschalig heid gaan aannemen (het voet balstadion is daarvan bv een duidelijk voorbeeld; daar begint de ontmenselij kende recreatie al duidelijk te worden). Laten we het erop houden, dat het feit, dat tk de verleiding niet kon weer staan om aan de hand van deze tentoonstelling te gaan discus sieren ook voor veel anderen een knuppel in het hoenderhok zal zijn AJ kun je dan tegen Wonen in Nederland als expositie de nodige bezwaren hebben, ze is dan aanleiding tot méér. HENK EGBERS •EVENALS vorig jaar kunnen weer korte Nederlandse films meedingen naar de Italiaanse en/of Franse filmprijzen. De commissie voor deze prijzen, op het adres van de Rijksvoorlich tingsdienst in Den Haag, ver strekt op aanvraag de voor waarden er voor (Van onze correspondente) MEXICO CITV - President Ford zal op 21 oktober een dag wet Mexico's president Luis Echeverria doorbrengen aan de grens van Arizona en Sonora. Ford zal enige uren in het Mexi caanse grensplaatsje Nogales verblijven en Echeverria enige Wen in Arizona Er is geen offi ciële agenda, maar er is veel te oespreken. Mexico wil het lot van onge veer 600 000 jaarlijks uit Ame rika gedeporteerde Mexicaanse arbeiders geregeld zien. daar die wi zonder papieren m Amerika werkend er worden uitgebuit en slecht behandeld Maar de Ame rikaanse vakbonden verzetten rich tegen aanvaarding van een jaarlijks quota Mexicaanse ar beiders. Wat het probleem compliceert is gebleken corruptie van immigratie-beambten die ïlle- faal grensverkeer bevorderen oor verkoop van valse papie ren Smokkelhandel van Ameri kaanse goederen naar Mexico en van drugs via Mexico naar de V S speelt hierin levens een rol Met een grens van 3 300 km en 2000 immigratie-beambten ïsde omvang van dit probleem duide lijk De ruwe grondstoffenkwes- tie is tevens zeei urgent Eche verria die een Latijnsameri- kaanse organisatie voor ruwe grondstoffen wil opgericht zien tot betere pnjsverdedigmg daarvan, zal opkomen voor de positie van Latijns-Amerika in zake wanverhouding tussen hoge prijzen die het gebied be taalt voor Amerikaanse fa- bneksimport en lage prijzen die het krijgt voor zijn ruwe grond stoffen ln dit verband komt ook Echeverria s voorstel aan de orde om multinationale maat schappijen der derde wereld te creëren Ook export van Mexi co's ruwe olie is een thema van belang voor Ford nu Mexico na recente ontdekkingen van nieuwe olievelden het komende laar ongeveei 90(1000 vaten maandelijks kan exporteren Verder zal de samenkomsl var, Kissinger en Latijnsamen kaanse ministers van buiten landse zaken begin november in Quito. Ecuador ter sprake ko men waar gestemd wordt over opheffing der mter- Amerikaanse sancties tegen Cu ba. Echeverria zal geen twijfel laten bestaan dat ook indien Washington niet akkoord gaat. het merendeel van Latijns- Amerika de diplomatieke be trekkingen tot Cuba zal hervat ten Ford zal zijnerzijds Mexico's positie willen leren kennen aan gaande de oprichting van een door Fidel Castro voorgestelde nieuwe inter-Amerikaanse or ganisatie waarvan Amerika geen lid zal kunnen worden Mexico wil bovendien een eind gemaakt zien aan de intense CIA activiteiten zoals die blijken uit een net bekend gemaakte lijst van 27 namen van CIA-agenten hier Voor Ford is de ontmoeting met Echeverria de eerste met een Latijnsamerikaanse presi dent MARION LAUDY General Motors heeft de introductie van de draaizuiger(rotatie) motor uitgesteld in afwachting van de ontwikkelingen betreffende uitlaatgaseisen in de V.S. Hoewel er aanzienlijk vooruitgang is geboekt in de ontwikkeling van de motor maken de strenge eisen die waarschijnlijk in 1977 van kracht zullen worden ten aanzien van de schone motoren het onmogelijk de motor thans reeds in produktie te nemen. Niettemin is GM van mening dat de rotatiemotor door zijn kleine afmetingen en laag gewicht belangrijke voordelen biedt vooral wanneer de markt voor kleinere wagens blijft groeien. Wel zelden in de geschiedenis van de auto za) een nieuwe per sonenwagen onder zulk een on gunstig gesternte ten doop zijn gehouden als de Fiat 131 Mira- fiori. Op de dag nl. dat de fa briek de nieuweling te Turijn aan de pers voorstelde werd er in de Mirafiori-fabriek gestaakt, braken er vechtpartijen tussen de arbeiders uit en stonden er 300.000 onverkochte wagens op het fabrieksterrein. Enkele da gen eerder had Fiats presi dent-directeur Agnelli een dras tische verkorting van de werk week aangekondigd. En dan te bedenken dat de toevoeging van de naam Mirafiori aan de 131 bedoeld was ais een hommage aan de arbeiders van de gelijk namige fabriekHet noodlot kan soms vol ironie zitten. Dat nam allemaal met weg dat het introductie-programma van de 131 gewoon doorgang vond, zodat we ondanks alle proble men toch een middag met de 131 konden rijden Voorafgaand aan de proefrit hadden directieleden en ingenieurs van Fiat hun filo sofie over de 131 ontvouwd met als kernpunt We hebben met de 131 een gezinswagen willen ma ken met vele veiligheidsaspec ten, comfortabel en royaal van interieur, die eenvoudig onder houden kan worden en waarin minder de nadruk ligt op een hoge topsnelheid dan op be trouwbaarheid en zuinigheid "De eisen van de klant zijn anno 1974 veranderd heette het „Men vraagt meer dan vroeger een betrouwbare, zuinige, com fortabele en flexibele auto en minder een hoge topsnelheid, terwijl ook de mode-aspecten minder in tel zijn geraakt De energie- en de algemene eko- nomische crisis in aanmerk mg genomen, is het duidelijk dat de voorkeur van het publiek meer en meer uitgaat naar kleinere wagens, waarmede men zowel wat de prijs als wat verbruik be treft beter af is Het grootste deel van de Europese automarkt bestaat uit wagens tussen de 1000 en 1600 cc. ui welke klasse vorig jaar het percentage 58,3 bedroeg 11 procent daarvan viel toe aan Fiat Ook de nieuwe 131 ligt in deze klasse, want de wagen komt beschikbaar met 1300 en 1600 cc motoren met vermogens van 65 en 75 din pk Het vermogen van de 1300 cc motor is gelijk aan dat van de gewone 124 al is de cilinderin houd 1297 tegen 1197 De 75 din pk die de 1600 motor ontwikkelt is weei gelijk aan het vermogen van de 124 Special, maar ook hier is de cilinderinhoud groter n.l 1585 tegen 1438 cc Beide motoren maken 5400 omw pei min het zijn'derhalveduidelijk geen toerenmoloren wat gun stig kan zijn voor het verbruik en de levensduui Hoewel deze motoren hun werk naai behoren verrichten vormen ze in hun klasse geen uitschieters wat ac celeratie betreft pluspunt is de aanwezigheid van een soort elektrische centrale onder het dashboard, een huis waarin ook alle zekeringen uit eraard aanwezig zijn, maar waarin ook alle verbindingen en contacten zijn opgenomen; bij een storing m het elektrische systeem zal ook deze centrale tijds- en kostenbesparend wer ken. De motor drijft de achterwie len aan en dat lijkt wat strijdig met de algemene trend die ook Fiat de laatste jaren volgt, maar dit is gedaan uit een oogpunt van betere gewichtsverdeling en om meer ruimte te creeren Veel aandacht is besteed aan de passieve en actieve veiligheid van de wagen. De passagierscel werd behoorlijk versterkt met dwarsbalken m de deuren, ter wijl ook dak en front een verste viging kregen. Naar het voor beeld van de Zweden werd een flexibele bumper gemonteerd die een parkeertik t< snelheden van 5 km. per uur opvangt. De stuurkolom is in dneen gedeeld en het stuurwiel van de Specials is 6 cm. verstelbaar, terwijl het dak een bekleding kreeg met een schuimpolyester dat met de he mel aan het dak is geschroefd en niet gelijmd zoals te doen ge bruikelijk. Als we in een notedop onze nj-impressie samenvatten dan kunnen we over de voornaamste zaken het volgende zeggen een royaal bemeten interieur voor vier volwassenen of twee vol wassenen en drie kinderen met een forse koffer van 400 dm3 Wel kwam het interieur wat so bertjes op ons over met een uit gesproken saai dashboard dat overigens in de Specialversie wat vriendelijker aandoet.De stoelen en de achterbank zitten goed. al zouden we zeker op de Specials lange rugleuningen of minstens hoofdsteunen willen zien. De remmenfvoor schijven, achter trommels, gescheiden circuits en remkrachtverdeler) functioneren uitstekend en ver eisen geen abnormaal hoge pe- daaldruk De wegliggmg is goed zonder meer, de vering aan de stugge kant, de besturing tamelijk di rect maar wel wat zwaar, ver lichting. verwarmingen ventila tie geven geen aanleiding tot opmerkmgen Het dashboard heeft drie tuimelaars voor licht, aanjager en achterruitverwar ming en aan het stuur treft men drie hendels aan voor de bedie ning van ruitewissers en sproei er, licht en richtingaanwijzers Drie handgrepen, drie asbak- 10,6 m., de tank heeft een inhoud van 50 ltr. en olieverversen is slechts om de 10.000 km. nodig. Resumerend: de Fiat 131 is een robuuste gezinswagen met veel ruimte, waarbij veel aan dacht is besteed aan de veiligheids- aspecten, heeft een acceptabelcomfort, een goede wegligging, tot m details goed doordacht.Over de prijs van de wagen, die m januari in Neder land leverbaar wordt, valt nog weinig met zekerheid te zeggen. Er wordt echter naar gestreefd de goedkoopste uitvoering on der de tien mille te houden, het geen wat meer is dan de huidige Fiat 124 kost, maar waarbij aangetekend moet worden dat de 131 geen herziene 124 is, maar een geheel nieuw ontwor pen auto, waarop eigenlijk weinig valt aan te merken. De Seat 124 en de Fiat 124 Sport blijven overigens in de produc tie. ken(voonn een kanjer met inge bouwde aansteker), kindersio- ten op de achterportieren, geen verzonken deurgrepen en raamslingers, tapijt op de vloer, tassen aan de voorportieren, een klem niet afsluitbaar, hand schoenenkastje en verzonken in de bodem van de koffer ligt het reservewiel De 131 is 4,23 m lang(20 cm meer dan de 124), l,63m breed en 1,4 m hoog (beide maten zijn gelijk aan die van de 124) Hel fewicht van de 2-deurs is 965 g.. van de 4-deurs 985 en van de combi 1020 de draaicirkel is kl.El.XE SkYHAWk W UI IC Bi De Buick Division van G M heeft een totaal nieuwe kleine wagen uitgebracht deSkyhawk, een 2 plus 2 sportcoupê, die 54 cm korter is dan enig ander Buick-model De wagen is uit gerust met de Buick V6 motor en is 272 kg lichter dan het tot nu toe kleinste model van Buick, de Apollo De nieuwe Buick V6 mo tor heeft een inhoud van 3786 cc en levert 110 pk De 131 komt beschikbaar in 11 versies. 5 m de 1300 klasse. 6 in de 1600 met respectievelijk 2en 3 Specials De topsnelheid hg' resp op 150 en 160 km per uur en de acceleratietijden zijnlmei twee personen plus 20 kg baga gé De motor is redelijk stil en maakteeen soepele indruk Indi werkplaatsen zullen ze hel toe juichen dat de motor mooi ro vaal in hel compartiment ligt ei dat hij uitstekend bereikbaai is Ook de klant zal dat waarderen omdat een en artder tijds- en dus kostenbesparend werkt bij con troles en reperaties Een andei De Sunbeam personenwagens zijn gemiddeld 3,8& duurder geworden en ook Datsun heeft de prijzen van de meeste perso nenwagens verhoogd. De Sunbeams kosten nu 1300 super 8695 (ƒ8395), 1300 TC 9395 (ƒ9095). 1600 GLS 10 495 9995). nieuw in het leverings programma is de 1600 GLS au tomaat die 11.539 kost Bij Datsun gelden nu de volgende prijzen 100 A Cherry f 7999 7600). Cherry stationwagen I 9475 (J 8935), 1200 Cherry 10 900 9995), 120 Y 9550 (f 8995). 140 J 10 995 U 10 700), 160 SSS 13 990 (f13 270), 160 B 12 275 (f 11 700). 180 B luxe 13-550 12 800). 200 L automaat sedan f 15.228 (f 15 503), 260 C 18 950 17 595). '260 Z 2 plus 2 29 900 28 500) Niet verhoogd zijn de prijzen van de 180 B luxe. 200 L Sedan en hardtop, 200 L automaat hardtop, 240 GT sedan en hard top en de 240 Z Opel heeft de Rekord in de luxe uitvoering en alle Commo dores nu ook uitgebracht in een Berlina-versie met een comfor tabel en luxueus interieur. De uitrusting van de Berlina's bestaat o.a uit een stoelbekle- ding van velours, speciale tapij ten, hoedenplank en opbergcon- sole bekleed met hetzelfde ma teriaal en kaartentassen in de voorportieren Het stuurwiel is geheel bekleed en er werd een sportieve pook gemonteerd Uiterlijk zijn de Berlina's her kenbaai aaneen naamplaatje en rubbei beschermingsstrips op de zijkanten Extra aandacht kreeg verder de geluidsisolatie ROTTERDAM (ANP) - Op vrijdag 25 oktober zal in het sportpaleis Ahoy in Rotterdam het Europese kampioenschap koppelkoers worden gehouden. Het is de eerste keer, dat dit wie- Ierevenement in Nederland plaatsvindt. Dit kampioenschap is bij de directies van de Euro pese winterbanen erg in trek, maar dit keer is het sportpaleis Ahoy er in geslaagd deze strijd naar de Maasstad te krijgen. De twee voortreffelijk door Peter Post georganiseerde zes daagsen van Rotterdam zullen ongetwijfeld voor een belang rijk deel hebben bijgedragen tot de organisatie van de strijd om de Europese titel koppelkoers. Veertien koppels zullen strijd leveren. De belangrijkste kop pels zijn. Roy Schuiten/Sigi Renz (Ned-WDld), Patnck Ser- cu/René Pijnen (Bel-Ned), Die ter Kemper/Graham Gilmore (WDld-Aus), Gerben Karstens Cees Stam (Ned) en Klaus Bug- dahl/Wolfgang Schultze (WDld). Voorts vormt Cees Bal een duo met de Belg Ferdinand Bracke en rijden Janus van Tol en Gerrie Fens eveneens samen. DEN HAAG (ANP) - De orga nisators van het vijfde Holland Bokstoernooi hebben in ver band met een mogelijke televi sieuitzending van de Europa Cup-wedstrijd Feyenoord - CF Barcelona besloten op dinsdag 22 oktober een rustdag te hou den. Aanvankelijk zou de rust dag op donderdag 24 oktober plaatsvinden. Het programma voor het vijfde Holland toernooi ziet er nu als volgt uit: vrijdag 18 okto ber Zaandam Zaterdag 19 ok tober Veendam Zondag 20 ok tober- Dordrecht. Maandag 21 oktober: Amsterdam (Frans Otten-stadion). Dinsdag 22 ok tober rustdag. Woensdag 23 ok tober: Wezel (W.-Dld.) halve fi nales. Donderdag 24 oktober: Den Haag halve finales. Vrijdag '25 oktober: Amsterdam finales.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 13