Doorbraak - exposities
Wonen in Nederland
FIAT 131 MIR
Tussen
de
wielen
TOT 3 NOVEMBER IN ROTTERDAM
RUIME GEZINSWAGEN
IU&
Ford gaat met Mexicanen praten
TOERNOOI
WIJKT
VOOR EC
II
BROMFIETSMOTOR MET
VLOEISTOFKOELING
Prijzen Sunbeam en
Datsun omhoog
binnenland
Boek
f
fffill,
Oude legenden
Resultaten
KOMST ROTATIEMOTOR
VAN GM UITGESTELD
Veiligheid
Robuust
Versies.
Opel Rekord en Commodore
nu ook in Berlina-versie
KOPPELKOERS
Europese
titelstrijd
in Ahoy
ZATERDAG 19 OKTOBER 1974
buitenland
DE STEM
ROTTERDAM - Zelfs
staatssecretaris Schaefer
toont zich „aangenaam ver
rast" ten aanzien van het
boek en de tentoonstelling
„Wonen in Nederland", een
expositie over de woon- en
leefsituatie in ons land.
waarmee de organisators
(CRM en Stichting Nieuwe
Woonvormen), in '74 de boer
op gaan in Nederland. In '75
wordt er Holland-promotion
mee gepleegd in het buiten
land. Waarom is Schaefer zo
enthousiast? Met name om
dat er „niet gewezen wordt
op orgeldraaiers en de in kle
derdracht gestoken vissers
maar op de problemen, die
ontstaan wanneer je met veel
mensen op een (te) klein op
pervlak moet leven en wo
nen". Er wordt afgerekend
met een Holland-promotie
via molens, klompen en tul
pen.
Wel wordt er op gewezen dat
we (dikwijls tegen de bierkaai
op) zo hier en daar in dat landje,
dat bedreigd wordt met onleef
baarheid, schuchtere pogingen
ondernemen om de zaak be
woonbaar te houden. Tot 3 no
vember is de tentoonstelling
Wonen in Nederland te zien in
museum Boymans-van Beunin-
gen te Rotterdam, waarna de
trektocht begint.
De tentoonstelling zelf be
staat uit een flink aantal schot
ten, waarop niet al te beste grote
foto's zitten, die het woonkli
maat moeten illustreren. Er is
veel met contrastbeelden ge
werkt: nostalgische foto's van
hoe „mooi" het allemaal was,
wat we er dikwijls van gemaakt
hebben (rotzooi) en pogingen om
oud en nieuw met elkaar te ver
zoenen; pogingen om nieuwe
leefbaarheidsvormen te ont
werpen via toch grootschalige
projecten. Ter illustratie van het
laatste wordt een aantal beelden
gegeven van bekende projecten
(waar Nieuwe Woonvormen
dikwijls een aandeel in leverde)
zoals Kasbash Hengelo, het Jan
Verhoeven-project m Hoevela
ken, Emmen, Leusden e.a. Fo
to's, die vooral het invoegen van
de totale projecten m de ruimte
tonen (een nieuwe esthetica),
maar over de kwaliteit van het
wonen zelf te weinig duidelijk
maken. De teksten erbij zijn ook
vrij summier, zodat je uiteinde
lijk nog niet zoveel wijzer wordt
hoe de mensen in Nederland
wonen, dat wil zeggen: hoe ze
zich voelen in een woonomge
ving, die anders heet te zijn
ï'tifylK ....i.'v
V;,;
aiPT'"~
Zeeën van daken
Van Dien tekent ons volk als
„benauwend klein in het grote
en fascinerend groot in het
kleine; de Chinezen van Europa;
kruideniers met vleugels....een
volk van individualisten pur
sang" De oude legenden wor
den er afgebroken. „De hoek
stenen, waarop Luther en Cal-
vijn gezin, kerk, politiek, handel
en industrie, sex, spel en andere
vormen van cultuur christelijk,
rechtlijnig en rechtzinnig en
voor de eeuwigheid hadden ge
fundeerd, brokkelen af als oude
bomen". Holland is in beweging
dankzij VPRO. Dolle Mina's,
Provo's etc., zodat het gezegde
van Heine, dat hier alles vijftig
jaar later gebeurt omgezet is in
een nieuwe image, dat hier alles
vijftig jaar eerder gebeurt. Van
't Reve kust Klorapé; tegen de
s r.-k. kt
we gemeend dat onze welvaart
ook automatisch welzijn bete
kende" En Van Dien: „In dat
zelfde land lijden steeds meer
mensen aan de kwalijke gevol
gen van de uitermate gecompli
ceerde welvaartsbeleving" Wat
zien we gebeuren? Swinging
Amsterdam staat te verkrotten
en bouwt buitenproportionele,
contactarme, stedelijke, zoge
naamde moderne uitbreidingen
De Randstad wordt één grote
klont. Het meest authentieke
vervoermiddel, de fiets, wordt
een instrument voor de trim-
sport, etc En ondanks het feit
dat het woonpeil behoort tot de
hoogste m cfe wereld, groeien
onvrede en ongehagen over de
bestaande situatie Nederland
bouwt verder aan zijn vage toe
komst: twee miljoen woningen
na 1946; oerhollands, degelijk
van samenstelling en construc
tie, weinig boeiend van vormge
ving. Een beetje te laat, maar
uiteindelijk komen regering,
parlement en volk erachter, dat
fysieke en sociale condities van
de mens bij de woonomgeving
centraal dienen te staan.
zin van Rome helpt de r.-k. kerk
hier de geboortenbeperking be
vorderen; het volk loopt te hoop
bij elke poging om de democra
tie te ontkrachten, maar interes
seert zich verder niet voor poli
tiek, etc. etc. Dat zijn zo de ka
rakteristieken, die „Holland on n j
the way to the forum" (Engelsta- BeWUStWOrding
lige titel van het boek) brengen
in dit geschrift. Zaken, die men
ook in het buitenland dikwijls
met verwondering registreert.
Maar dan komt de aap uit de
mouw „In datzelfde land lijden
steeds meer mensen aan de kwa
lijke gevolgen van een uitermate
gecompliceerde welvaartsbele
ving" Schaefer hanteert daarbij
de wat kunstmatige tegenstel
ling tussen welvaart en welzijn
en biecht op: „Te lang hebben
Na deze toegespitste schets,
wordt dan verteld (en op de ex
positie getoond) hoe o m. vanuit
de Stichting Nieuwe Woonvor
men gewerkt wordt aan een
nieuw bewustwordingsproces
van producenten én consumen
ten bij de woningbouw Het
hoofdstuk „Inspraak bij bou
wen en wonen" schetst de voor
waarden waaraan deze moet
voldoen, o.a. verkeersvrije ge-
Wil je er meer van weten, dan
is er het boek, dat Ab van Dien
(Nieuwe Woonvormen) samen
stelde. Het dient tevens als cata
logus bij de tentoonstelling. Het
bevat praktisch alle foto's van
de tentoonstelling, zodat je bij
aanschaf van het boek (in de
handel gebracht door Weten
schappelijke Uitgeverij) een be
zoek aan de tentoonstelling ge
rust kunt overslaan. Het boek
Wonen in Nederland bevat te
vens een Engelse en in het
tweede deel ook een Franse en
Duitse tekst. Best aardig om
buitenlandse relaties cadeau te
doen, al is het beeld dat Ab van
Dien schetst van het na-oorlogse
Nederland, door de vlot vertelde
algemeenheden, wel wat onge
nuanceerd. Maar voor degenen,
die ons land nog steeds identifi
ceren met boter, kaas en eieren
of molens, klompen en tulpen,
kan dat geen kwaad Hoewel ons
land via Kabouters, provo's, bis
schoppen en voetballers de in
ternationale pers haalde, sta je
er toch dikwijls nog verwonderd
over - getuige bv een Duitse
tv-uitzending onlangs - hoe
hardnekkig dat oude image is
Hoekstenen van Luther en Calvijn brokkelen af VPRO
Dolle Mtna's, Provo's zijn andere karakteristieken van
Holland-promotion
De Duitse fabriek Solo Kleinmotoren heeft een nieuw type brom
fietsmotor gelanceerd met vloeislofkoeling. Er zijn geen nevenag
gregaten zoals radiator en pomp nodig. Om de cylinder is een
watermanlel gemonteerd waarbinnen de koelvloeistof door tempe
ratuurverschillen in beweging blijft. Deze vloeistof wordt op haar
beurt weer gekoeld door een buitenmantel met koelribben. Hel
belangrijkste voordeel van de vloeislofkoeling is het lage geluidsni
veau. Deze nieuwe bromfietsmotor zal binnenkort in enkele Solo
modellen worden gemonteerd.
bieden, integratie van wonen,
werken en recreëren; behoud
van het natuurlijk milieu; gele
galiseerde inspraak; verplicht
onderzoek. Uiteraard komt
daarbij ook de laatste tijd op
gang komende vernieuwbouw
(renovatie) in het stedelijk mi
lieu aan de orde. Een soort kate-
chismus dus voor de woning
bouw nieuwe-stijl; rustend op
drie pijlers van Nieuwe Woon
vormen geboren uit onvrede
tegen de vorm van de woning
bouw legt de stichting het ac
cent op de woonomgeving en het
eigenlijke huis, waarbij identi
ficatiemogelijkheden (geen on
herkenbare eenvormigheid
meer), psychische invloeden en
inspraak intens meespelen.
Maar procedure-kwesties, on
begrip en angst en vooral het
rechtlijnig denken van verant
woorde lieden op bestuurlijke
en ambtelijke niveaus laten tra
ditie en middelmatigheid nog in
stand, aldus Van Dien. We moe
ten meer streven naar teamvor
ming, waarin van de aanvang af
alle vakgebieden zijn vertegen
woordigd mét de a.s. bewoners;
dat ts een streven, dat o.a. via
Nieuwe Woonvormen wat meer
tot bouwend Nederland begint
door te dringen.
Er zijn al resultaten in ons
land De tentoonstelling en het
boek laten er een aantal zien.
Het is echter praktisch een on
mogelijkheid om woonklimaten
via een foto-tentoonstelling
over te brengen. Onbezielde fo
to's leggen toch teveel de nadruk
op de esthetische kant van de
ontwerpen. In de praktijk blijkt
bv ook hoe weinig mensen plat
tegronden kunnen lezen. Het
geven van die plattegronden zal
het publiek dan ook niets duide
lijk maken. Dat is jammer, want
de expositie zou een bijdrage
kunnen zijn tot een bewustere
en beter beargumenteerde op
stelling van de „leken" bij de in
spraak op de bouw. Architecten
e.d. hebben allang en uitvoeri
ger kennis kunnen nemen van
getoonde projecten in hun eigen
vakliteratuur Wat er via de fo
to's alleen overkomt is de strijd
van veel architecten tegen de in
timiderend rechtlijnige en
grootschalige woonvormen,
waarin de mens zichzelf niet
meer terugvindt. Het streven
naar nieuw bouwen in een ge
programmeerde willekeur lijkt
vaak echter meer op een vorm
van neo-romantiek dan op een
wezenlijk evolueren naar
nieuwe woonvormen. Het an
ders rangschikken van huisje,
boompje, beestje en het terug
dringen van de auto uit de
woonkernen, om een paar opval
lende zaken te noemen, is inder
daad niet veel meer dan een
terugdringen, een regressie naar
vervlogen tijden: naar een her
ontdekken van zaken die verlo
ren dreigen te gaan. Daar komt
bij, dat vrijheid en ruimte zoda
nig gesocialiseerd en afgeperkt
worden binnen woonkernen, dat
ook deze andere vormen van
ontmenselijkende grootschalig
heid gaan aannemen (het voet
balstadion is daarvan bv een
duidelijk voorbeeld; daar begint
de ontmenselij kende recreatie al
duidelijk te worden). Laten we
het erop houden, dat het feit, dat
tk de verleiding niet kon weer
staan om aan de hand van deze
tentoonstelling te gaan discus
sieren ook voor veel anderen een
knuppel in het hoenderhok zal
zijn AJ kun je dan tegen Wonen
in Nederland als expositie de
nodige bezwaren hebben, ze is
dan aanleiding tot méér.
HENK EGBERS
•EVENALS vorig jaar kunnen
weer korte Nederlandse films
meedingen naar de Italiaanse
en/of Franse filmprijzen. De
commissie voor deze prijzen, op
het adres van de Rijksvoorlich
tingsdienst in Den Haag, ver
strekt op aanvraag de voor
waarden er voor
(Van onze correspondente)
MEXICO CITV - President
Ford zal op 21 oktober een dag
wet Mexico's president Luis
Echeverria doorbrengen aan de
grens van Arizona en Sonora.
Ford zal enige uren in het Mexi
caanse grensplaatsje Nogales
verblijven en Echeverria enige
Wen in Arizona Er is geen offi
ciële agenda, maar er is veel te
oespreken.
Mexico wil het lot van onge
veer 600 000 jaarlijks uit Ame
rika gedeporteerde Mexicaanse
arbeiders geregeld zien. daar die
wi zonder papieren m Amerika
werkend er worden uitgebuit en
slecht behandeld Maar de Ame
rikaanse vakbonden verzetten
rich tegen aanvaarding van een
jaarlijks quota Mexicaanse ar
beiders.
Wat het probleem compliceert
is gebleken corruptie van
immigratie-beambten die ïlle-
faal grensverkeer bevorderen
oor verkoop van valse papie
ren Smokkelhandel van Ameri
kaanse goederen naar Mexico en
van drugs via Mexico naar de
V S speelt hierin levens een rol
Met een grens van 3 300 km en
2000 immigratie-beambten ïsde
omvang van dit probleem duide
lijk De ruwe grondstoffenkwes-
tie is tevens zeei urgent Eche
verria die een Latijnsameri-
kaanse organisatie voor ruwe
grondstoffen wil opgericht zien
tot betere pnjsverdedigmg
daarvan, zal opkomen voor de
positie van Latijns-Amerika in
zake wanverhouding tussen
hoge prijzen die het gebied be
taalt voor Amerikaanse fa-
bneksimport en lage prijzen die
het krijgt voor zijn ruwe grond
stoffen ln dit verband komt ook
Echeverria s voorstel aan de
orde om multinationale maat
schappijen der derde wereld te
creëren Ook export van Mexi
co's ruwe olie is een thema van
belang voor Ford nu Mexico na
recente ontdekkingen van
nieuwe olievelden het komende
laar ongeveei 90(1000 vaten
maandelijks kan exporteren
Verder zal de samenkomsl var,
Kissinger en Latijnsamen
kaanse ministers van buiten
landse zaken begin november in
Quito. Ecuador ter sprake ko
men waar gestemd wordt over
opheffing der mter-
Amerikaanse sancties tegen Cu
ba. Echeverria zal geen twijfel
laten bestaan dat ook indien
Washington niet akkoord gaat.
het merendeel van Latijns-
Amerika de diplomatieke be
trekkingen tot Cuba zal hervat
ten
Ford zal zijnerzijds Mexico's
positie willen leren kennen aan
gaande de oprichting van een
door Fidel Castro voorgestelde
nieuwe inter-Amerikaanse or
ganisatie waarvan Amerika
geen lid zal kunnen worden
Mexico wil bovendien een eind
gemaakt zien aan de intense CIA
activiteiten zoals die blijken uit
een net bekend gemaakte lijst
van 27 namen van CIA-agenten
hier Voor Ford is de ontmoeting
met Echeverria de eerste met
een Latijnsamerikaanse presi
dent
MARION LAUDY
General Motors heeft de introductie van de draaizuiger(rotatie)
motor uitgesteld in afwachting van de ontwikkelingen betreffende
uitlaatgaseisen in de V.S. Hoewel er aanzienlijk vooruitgang is
geboekt in de ontwikkeling van de motor maken de strenge eisen die
waarschijnlijk in 1977 van kracht zullen worden ten aanzien van de
schone motoren het onmogelijk de motor thans reeds in produktie
te nemen. Niettemin is GM van mening dat de rotatiemotor door
zijn kleine afmetingen en laag gewicht belangrijke voordelen biedt
vooral wanneer de markt voor kleinere wagens blijft groeien.
Wel zelden in de geschiedenis
van de auto za) een nieuwe per
sonenwagen onder zulk een on
gunstig gesternte ten doop zijn
gehouden als de Fiat 131 Mira-
fiori. Op de dag nl. dat de fa
briek de nieuweling te Turijn
aan de pers voorstelde werd er in
de Mirafiori-fabriek gestaakt,
braken er vechtpartijen tussen
de arbeiders uit en stonden er
300.000 onverkochte wagens op
het fabrieksterrein. Enkele da
gen eerder had Fiats presi
dent-directeur Agnelli een dras
tische verkorting van de werk
week aangekondigd. En dan te
bedenken dat de toevoeging van
de naam Mirafiori aan de 131
bedoeld was ais een hommage
aan de arbeiders van de gelijk
namige fabriekHet noodlot
kan soms vol ironie zitten.
Dat nam allemaal met weg dat
het introductie-programma van
de 131 gewoon doorgang vond,
zodat we ondanks alle proble
men toch een middag met de 131
konden rijden Voorafgaand aan
de proefrit hadden directieleden
en ingenieurs van Fiat hun filo
sofie over de 131 ontvouwd met
als kernpunt We hebben met de
131 een gezinswagen willen ma
ken met vele veiligheidsaspec
ten, comfortabel en royaal van
interieur, die eenvoudig onder
houden kan worden en waarin
minder de nadruk ligt op een
hoge topsnelheid dan op be
trouwbaarheid en zuinigheid
"De eisen van de klant zijn anno
1974 veranderd heette het
„Men vraagt meer dan vroeger
een betrouwbare, zuinige, com
fortabele en flexibele auto en
minder een hoge topsnelheid,
terwijl ook de mode-aspecten
minder in tel zijn geraakt De
energie- en de algemene eko-
nomische crisis in aanmerk mg
genomen, is het duidelijk dat de
voorkeur van het publiek meer
en meer uitgaat naar kleinere
wagens, waarmede men zowel
wat de prijs als wat verbruik be
treft beter af is Het grootste
deel van de Europese automarkt
bestaat uit wagens tussen de
1000 en 1600 cc. ui welke klasse
vorig jaar het percentage 58,3
bedroeg 11 procent daarvan
viel toe aan Fiat Ook de nieuwe
131 ligt in deze klasse, want de
wagen komt beschikbaar met
1300 en 1600 cc motoren met
vermogens van 65 en 75 din
pk Het vermogen van de 1300 cc
motor is gelijk aan dat van de
gewone 124 al is de cilinderin
houd 1297 tegen 1197 De 75 din
pk die de 1600 motor ontwikkelt
is weei gelijk aan het vermogen
van de 124 Special, maar ook
hier is de cilinderinhoud groter
n.l 1585 tegen 1438 cc Beide
motoren maken 5400 omw pei
min het zijn'derhalveduidelijk
geen toerenmoloren wat gun
stig kan zijn voor het verbruik
en de levensduui Hoewel deze
motoren hun werk naai behoren
verrichten vormen ze in hun
klasse geen uitschieters wat ac
celeratie betreft
pluspunt is de aanwezigheid van
een soort elektrische centrale
onder het dashboard, een huis
waarin ook alle zekeringen uit
eraard aanwezig zijn, maar
waarin ook alle verbindingen en
contacten zijn opgenomen; bij
een storing m het elektrische
systeem zal ook deze centrale
tijds- en kostenbesparend wer
ken.
De motor drijft de achterwie
len aan en dat lijkt wat strijdig
met de algemene trend die ook
Fiat de laatste jaren volgt, maar
dit is gedaan uit een oogpunt
van betere gewichtsverdeling en
om meer ruimte te creeren
Veel aandacht is besteed aan
de passieve en actieve veiligheid
van de wagen. De passagierscel
werd behoorlijk versterkt met
dwarsbalken m de deuren, ter
wijl ook dak en front een verste
viging kregen. Naar het voor
beeld van de Zweden werd een
flexibele bumper gemonteerd
die een parkeertik t< snelheden
van 5 km. per uur opvangt. De
stuurkolom is in dneen gedeeld
en het stuurwiel van de Specials
is 6 cm. verstelbaar, terwijl het
dak een bekleding kreeg met een
schuimpolyester dat met de he
mel aan het dak is geschroefd en
niet gelijmd zoals te doen ge
bruikelijk.
Als we in een notedop onze
nj-impressie samenvatten dan
kunnen we over de voornaamste
zaken het volgende zeggen een
royaal bemeten interieur voor
vier volwassenen of twee vol
wassenen en drie kinderen met
een forse koffer van 400 dm3
Wel kwam het interieur wat so
bertjes op ons over met een uit
gesproken saai dashboard dat
overigens in de Specialversie
wat vriendelijker aandoet.De
stoelen en de achterbank zitten
goed. al zouden we zeker op de
Specials lange rugleuningen of
minstens hoofdsteunen willen
zien. De remmenfvoor schijven,
achter trommels, gescheiden
circuits en remkrachtverdeler)
functioneren uitstekend en ver
eisen geen abnormaal hoge pe-
daaldruk
De wegliggmg is goed zonder
meer, de vering aan de stugge
kant, de besturing tamelijk di
rect maar wel wat zwaar, ver
lichting. verwarmingen ventila
tie geven geen aanleiding tot
opmerkmgen Het dashboard
heeft drie tuimelaars voor licht,
aanjager en achterruitverwar
ming en aan het stuur treft men
drie hendels aan voor de bedie
ning van ruitewissers en sproei
er, licht en richtingaanwijzers
Drie handgrepen, drie asbak-
10,6 m., de tank heeft een inhoud
van 50 ltr. en olieverversen is
slechts om de 10.000 km. nodig.
Resumerend: de Fiat 131 is
een robuuste gezinswagen met
veel ruimte, waarbij veel aan
dacht is besteed aan de
veiligheids- aspecten, heeft een
acceptabelcomfort, een goede
wegligging, tot m details goed
doordacht.Over de prijs van de
wagen, die m januari in Neder
land leverbaar wordt, valt nog
weinig met zekerheid te zeggen.
Er wordt echter naar gestreefd
de goedkoopste uitvoering on
der de tien mille te houden, het
geen wat meer is dan de huidige
Fiat 124 kost, maar waarbij
aangetekend moet worden dat
de 131 geen herziene 124 is,
maar een geheel nieuw ontwor
pen auto, waarop eigenlijk
weinig valt aan te merken. De
Seat 124 en de Fiat 124 Sport
blijven overigens in de produc
tie.
ken(voonn een kanjer met inge
bouwde aansteker), kindersio-
ten op de achterportieren, geen
verzonken deurgrepen en
raamslingers, tapijt op de vloer,
tassen aan de voorportieren, een
klem niet afsluitbaar, hand
schoenenkastje en verzonken in
de bodem van de koffer ligt het
reservewiel
De 131 is 4,23 m lang(20 cm
meer dan de 124), l,63m breed
en 1,4 m hoog (beide maten zijn
gelijk aan die van de 124) Hel
fewicht van de 2-deurs is 965
g.. van de 4-deurs 985 en van de
combi 1020 de draaicirkel is
kl.El.XE SkYHAWk W UI IC Bi
De Buick Division van G M
heeft een totaal nieuwe kleine
wagen uitgebracht deSkyhawk,
een 2 plus 2 sportcoupê, die 54
cm korter is dan enig ander
Buick-model De wagen is uit
gerust met de Buick V6 motor en
is 272 kg lichter dan het tot nu
toe kleinste model van Buick, de
Apollo De nieuwe Buick V6 mo
tor heeft een inhoud van 3786 cc
en levert 110 pk
De 131 komt beschikbaar in 11
versies. 5 m de 1300 klasse. 6 in
de 1600 met respectievelijk 2en
3 Specials De topsnelheid hg'
resp op 150 en 160 km per uur
en de acceleratietijden zijnlmei
twee personen plus 20 kg baga
gé
De motor is redelijk stil en
maakteeen soepele indruk Indi
werkplaatsen zullen ze hel toe
juichen dat de motor mooi ro
vaal in hel compartiment ligt ei
dat hij uitstekend bereikbaai is
Ook de klant zal dat waarderen
omdat een en artder tijds- en dus
kostenbesparend werkt bij con
troles en reperaties Een andei
De Sunbeam personenwagens
zijn gemiddeld 3,8& duurder
geworden en ook Datsun heeft
de prijzen van de meeste perso
nenwagens verhoogd.
De Sunbeams kosten nu 1300
super 8695 (ƒ8395), 1300 TC
9395 (ƒ9095). 1600 GLS 10 495
9995). nieuw in het leverings
programma is de 1600 GLS au
tomaat die 11.539 kost Bij
Datsun gelden nu de volgende
prijzen 100 A Cherry f 7999
7600). Cherry stationwagen I
9475 (J 8935), 1200 Cherry
10 900 9995), 120 Y
9550 (f 8995). 140 J 10 995 U
10 700), 160 SSS 13 990
(f13 270), 160 B 12 275 (f
11 700). 180 B luxe 13-550
12 800). 200 L automaat sedan f
15.228 (f 15 503), 260 C 18 950
17 595). '260 Z 2 plus 2 29 900
28 500)
Niet verhoogd zijn de prijzen
van de 180 B luxe. 200 L Sedan
en hardtop, 200 L automaat
hardtop, 240 GT sedan en hard
top en de 240 Z
Opel heeft de Rekord in de
luxe uitvoering en alle Commo
dores nu ook uitgebracht in een
Berlina-versie met een comfor
tabel en luxueus interieur.
De uitrusting van de Berlina's
bestaat o.a uit een stoelbekle-
ding van velours, speciale tapij
ten, hoedenplank en opbergcon-
sole bekleed met hetzelfde ma
teriaal en kaartentassen in de
voorportieren Het stuurwiel is
geheel bekleed en er werd een
sportieve pook gemonteerd
Uiterlijk zijn de Berlina's her
kenbaai aaneen naamplaatje en
rubbei beschermingsstrips op
de zijkanten Extra aandacht
kreeg verder de geluidsisolatie
ROTTERDAM (ANP) - Op
vrijdag 25 oktober zal in het
sportpaleis Ahoy in Rotterdam
het Europese kampioenschap
koppelkoers worden gehouden.
Het is de eerste keer, dat dit wie-
Ierevenement in Nederland
plaatsvindt. Dit kampioenschap
is bij de directies van de Euro
pese winterbanen erg in trek,
maar dit keer is het sportpaleis
Ahoy er in geslaagd deze strijd
naar de Maasstad te krijgen.
De twee voortreffelijk door
Peter Post georganiseerde zes
daagsen van Rotterdam zullen
ongetwijfeld voor een belang
rijk deel hebben bijgedragen tot
de organisatie van de strijd om
de Europese titel koppelkoers.
Veertien koppels zullen strijd
leveren. De belangrijkste kop
pels zijn. Roy Schuiten/Sigi
Renz (Ned-WDld), Patnck Ser-
cu/René Pijnen (Bel-Ned), Die
ter Kemper/Graham Gilmore
(WDld-Aus), Gerben Karstens
Cees Stam (Ned) en Klaus Bug-
dahl/Wolfgang Schultze
(WDld). Voorts vormt Cees Bal
een duo met de Belg Ferdinand
Bracke en rijden Janus van Tol
en Gerrie Fens eveneens samen.
DEN HAAG (ANP) - De orga
nisators van het vijfde Holland
Bokstoernooi hebben in ver
band met een mogelijke televi
sieuitzending van de Europa
Cup-wedstrijd Feyenoord - CF
Barcelona besloten op dinsdag
22 oktober een rustdag te hou
den. Aanvankelijk zou de rust
dag op donderdag 24 oktober
plaatsvinden.
Het programma voor het
vijfde Holland toernooi ziet er
nu als volgt uit: vrijdag 18 okto
ber Zaandam Zaterdag 19 ok
tober Veendam Zondag 20 ok
tober- Dordrecht. Maandag 21
oktober: Amsterdam (Frans
Otten-stadion). Dinsdag 22 ok
tober rustdag. Woensdag 23 ok
tober: Wezel (W.-Dld.) halve fi
nales. Donderdag 24 oktober:
Den Haag halve finales. Vrijdag
'25 oktober: Amsterdam finales.