a ZUID-AFRIKA HEEFT ER EEN NIEUW FRONT BIJ TENTOONSTELLING IN PARIJS Het impressionisme honderd jaar oud HELDEN GLUREN SUSKE EN buitenland Nieuw front Zwarten Goudmijnen Verwijten Erkenning Beperkingen Doorbraak WOENSDAG 16 OKT [n Londen is een eet waar kinderen die gehanc zijn of een ontunkkelingsa, stand hebben, zeer int, worden begeleid Daarove de film „Kijken naarkindt met als eindredactrice Cai Euwe, die de NOS vanavon 21.30 tot 21.55 uur via land 1 op de beeldbuis bn n l e De Engelse, Franse en I televisie hebben op een b komst in Hamburg besloti zamenlijk een zes-, documentaire-serie over? dierenrijk te maken. Van 24 januari 1975 wordt in wederom de Midem geh de enige internationale beurs voor lichte muziek. Johan Heesters speel hoofdrol in de operette zeitsnacht", die het ZDF 2 tober aanstaande uitzendt dere hoofdrolspelers zijn 1 Dor, Mariene Charell en Lingen. Op 12 november neei. TROS in het Amsterdamse gresgebouw een programm Renate Tebaldi o{>. J.R.L. Andersom De Uly factor, „geen zee te hoog, berg te hoog", Uitg. V Friesland, f 17,90. Wat hebben de grote ont kingsreizigers en beroe avonturiers gemeen? De E lsman Anderson heeft gepr erd er achter te komen Volj hem is het de Ulysses-factor! gaat uit van het karakter iysses (of Odysseus), tj Homerus dat in zijn Ilia Odyssee heeft beschr Odysseus nam vrijwillig nsi maar was nooit doldriest der had hij nog een groot aa edele kenmerken en die bli volgens Andersons onde mannen als Thor Heyerd Sir Francis Chichester oo hebben. Anderson heeft ee The Guardian dat de kosmo ten niet gezegend zijn me Ulyssesfactor. Ze zijn sle een middel in de handen plannenmakers en verlengst ken van computers. Een mer waarover valt te twisten H< trouwens niet helemaal du" lijk waarom iemand een di pil schrijft om uit te zoe wanneer iemand nu een hele Izzy Abrahami: Kijkspel flatbewoners. Zwarte Beer 5,-. Een heerlijk boek voor bewoners. Ga voor het staan, als je je verveelt en een verrekijker, aldus Abrahami. Hij ontwikkelt spel van gluren, fantasere punten geven in een Movie-achtige wijk. Voor wat je bij anderen in huis worden punten gegeven waarnemen van een neger le bijvoorbeeld 15 punten op tv-toestel dat uit is, is goed 12 punten, geslachtsg schap is 32 punten. Het zonder meer gewonnen iemand waarneemt die een van James Joyce leest. Straf ten leveren b.v. een krant zende volwassene en een naakte vrouw (bovenste op. (Door Edmond Marco, correspondent van AFP) JOHANNESBURG Sedert Portugal heeft besloten het wiel van de geschiedenis in zijn Afrikaanse kolonieën te laten draaien verkeert Zuid- Afrika officieel in een oorlogs toestand. De Zuidafrikaanse minister van defensie, Pieter W. Botha, verklaarde onlangs dat zijn land „op kleine voet van oor log" leeft. De feiten spreken echter am- deire tal. Het opvallendste ge geven is dait van de militaire uitgaven die zijn beraamd op de onlangs bij het parlement ingediende begroting: een mil jard dollar, ofwel een zesde van de totale begroting voor 1974-1975. Dit is een record ails men het vergelijkt met d>e cijfers van voorgaande jaren: 450 miljoen dollar in 1971- 1972, 500 miljoen in 1972-1973 en 626 miljoen in 1973-1974. De invloed van het alarm aan de grenzen van Zuid-Afri- ka door de dreigende instor ting van de Portugese bolwer ken in Angola en Mozambique op de begroting van de Zuid- airfkaainse regering manifes teert zich in de enorme som men die voor de territoriale verdediging zijn uitgetrokken. Bijna de helft van het totale bedrag der militaire uitgaven 440 miljoen dollar, is voor dit doel bestemd. Het is een noodzakelijk voorzorgsmaatregel, hoewel er geen onmiddellijk gevaar is te duchten, verklaarde minister van financiën N. Diederichs in zijn toelichting op de begro- tong. Behalve zijn vierduizend ki lometer lange kustlijn, Nami bië inbegrepen, moet Zuid-Af rika nu ook een front van drieduizend kilometer lengte tussen de Atlantische en de Indische Oceaan bewaken. Langs dit gehele „front" is het momenteel rustig- Het eni ge „brandpunt" wordt er ver oorzaakt in de smalle Caprivi- strook van vijfhonderd kilo meter rimboe ten noorden van Botswana. In de onmiddellijke nabijheid van dit gebied, in Zambia en in het niemands land van zuidoostelijk Angola, bevinden zich de schuilplaat sen van de guerillastri'ders van de SWAPO (South West African Peoples Organisation), de organisatie voor een onaf hankelijk Namibië. Het bewaken vam deze enor me grenslijn is echter een bo venmenselijke taak als men zich realiseert dat het blanke Zuidafrikaanse leger in nor male omstandigheden minder dan honderdduizend man sterk is. Van hen zijn er vijf tienduizend tot de reserve- eenheden, die jaarlijks voor herhaling onder de wapenen worden geroepen. Dit is dan ook de reden diat de Zuidafrikaanse regering, die onlangs de Caprivistrook heeft versterkt door de grens wachten te vervangen door ge regelde troepen, het voor het eerst nodig heeft geoordeeld rit zwarten bestaande militai re eenheden te vormen- Zij worden weliswaar aangevoerd door blanke officieren, maar deze nebben met het oog op een hoffelijke behandeling van hun zwarte ondergeschikten van de regering een „hand boek voor wellevendheid" ge kregen. De zwarte grenswachten, die gerekruteerd worden uit de Zoeloe Xhosa Tswana en So- tho-stammen hebben tot nog toe er geen bezwaar tegen ge maakt deze taken te vervul len. De vraag is echter of zij even loyaal zullen blijven als zij op een keer worden gecon fronteerd met een echt leger: gevormd door eenheden van de M.P.L.A. (Angola): de Na- mibdsche SWAPO, de Rhodesi- sehe ZAPU en ZANU of het Mozambikaanse Frelimo. Tot nu toe hebben de veer tien miljoen zwarte Zuidafri kanen nauwelijks of niet gere ageerd op de gebeurtenissen in Angola en Mozambique Het is moeilijk te zeggen of dit ligt aan een gebrekkige infor matie of aan onverschilligheid Het politieke bewustzijn reikt nauwelijks verder dan voor steden als Alexandra en So- weto bij Johannesburg- In de „thuislanden'ont breekt bij die zwarte bevol king dit bewustzijn volledig. De solidariteit gaat niet vea-der dan de eigen stam of groep Voor deze mensen liggen Mo zambique en Angola net zover van Transkei ato Zaïre of Ke- Er is evenwel een uitzonde ring: de goudmijnen van Transvaal of van Oranjestaat waar honderdduizend Mozam- bikanen tweeduizend metei ondier de grond werken. De zeventien doden die sindt aipril zijn gevallen in de mij nen van Welkom als gevot? van arbeidersrelletjes zijr misschien een bloedige eeh' van de voortdurende ongere geldheden na de gebeurtenis sen van dit jaar in Mozamb' -|ue. Een lichte geruststellin voor de blanken in Zuid-Afri- ka is de verklaring van Fre imo-leider Joaquim Albert' Chissano, die waarschijnlijk premier van de overgangsre geling in Mozambique wordt Chissano zei vorige maand dat deze regering een terughou dend beleid van niet-inmen- ging wil voeren ten aanzien vam de door blanke minder heidsregeringen overheerste buurlanden als Zuid-Afrika en Rhodesië. Op de vraag wat hij lacht van de Zuidafrikaanse troepenversterkingen langs de grens met Mozambique en of hij deze niet als een provoca tie zag antwoordde de Freli- mo-ledder met de vraagsteller te verwijzen naar de Zuidafri kaanse minister van defensie ,Hij weet wat de bedoeling is. wij niet. Wij houden ons aar ?en beleid van niet-inmen ring", zei hij- De blanken in Zuid-Afrika ijn oog weinig begaan met de •mmekeer die zich in de Por tugese gebiedsdelen aan het voltrekken is. Officieel wil Pretoria wel geloven in de vreedzame bedoelingen van ^en zwart Mozambique en in het economisch realisme van land, dat weinig eigen bron nen van bestaan heeft en dat Zuid-Afrika wel te vriend moet houden ais afnemer van de door de Cabora Bassadato geleverde stroom en als bro# van inkomsten voer de have# van Lourenco Marques. Op het platteland van Transvaal draagt de boer nog steeds zijn geweer bij zich. Men aan nooit weten en hij is het trouwens al sinds de boe renoorlog zo gewend. Het risi co dat hij door „het zwarte gevaar" zou worden overval len lijkt, althans in de huidige tijd, niet erg groot. De steen achtige steppen vam de Zuid afrikaanse hoogvlakte lens# zich niet zo gemakkelijk voor guerilla-acties van het ANC. De blanke in de steden, die een benijdenswaardige levens standaard geniet, is meer geïnteresseerd in de enorme industriële ontwikkeling dan in de namekgolf lm Mozambi que, vanwaar duizenden blan* ken naar Zuid-Afrika zijn ge vlucht. Paul Cézanne: Stilleven Edouard Manet i „Chez le père Lathuille",een novelle van Maupassant in een enkel tafereel Edouard Manet„Le balcon" zicht geeft van de destijds „officiële kunst", laat een pa rallelle tentoonstelling, even eens in het Grand Palais, deze kunst in werkelijkheid zien: „Le Musée du Luxembourg en 1874". Een hoogst academische en sentimentele kunst, die sommige critici om nogal duistere redenen in een een zijdige retrogolf weer actueel willen proberen te maken. Diegenen die beide exposities in het Grand Palais bezoeken, hebben weinig moeite om de andere retrogolf te kiezen.... Dit neemt niet weg dat de parallelle expositie van de honderd jaar geleden aanvaar de en gangbare kunst duide lijk, overduidelijk maakt, waarom het impressionisme een revolutie betekende, een soort contestatie, een provoca tie. De hele filosofie (men vergeve het gebruik van de term in deze context) van de impressionisten is tegengesteld aan die van de officiële schil ders: zij verkiezen het ogen blik boven de eeuwigheid, de impressie, het simpele ervaren boven de idealisering, het licht, de luminositeit boven de materie, de fluïditeit boven de substantie. Althans als groep bezien. Individueel werd de impressi onisten de meest verbijsteren de verwijten gemaakt, die heel een mentaliteit, heel een samenleving, heel een burger lijke dominering aantonen. Men verweet hen dat zij geen „elegante" dingen schilderden, dat zij geen traditionele, klas sieke onderwerpen kozen, dat hun modellen „slordig ge kleed" waren. Weerspiegeling van zonlicht in het water, een stemming, een atmosfeer, spel van licht en schaduw. Vrouwen in een tuin, mensen op een balkon, het gewone dagelijkse geluk (dat uiteraard in die tijd gro ter lijkt en misschien ook was voor de hedendaagse beschouwer); de indrukken, de impressies van het vluchti ge, het voorbijgaande, het on bestendige. In een tijd waarop de maat schappij op solide, traditione le, onwrikbare rotsvaste waar den en overtuigingen steunde of wilde steunen. Het was niet „serieus". En bovendien kon den verschillende impressio nisten niet eens tekenen of schilderen, getuige de „houte rige" naaktfiguren van een on verlaat als Paul Cézanne, die alle erkende waarden onder steboven smeet en aan kleur schakeringen meer waarde hechtte dan aan een solide constructie. En deze schake ringen dan ook nog slordig en ruw op het doek zette. Inder daad een revolutie. Alleen zijn er inmiddels hon derd jaar voorbijgegaan. Ze ker, Sisley heeft tijdens zijn leven nimmer de minste er kenning gehad. Maar voor an deren begon het getij rond de eeuwwisseling niettemin te keren en thans drijft geen mens de spot meer met de impressionisten. Hoewel, voor zekeren ook dat „voorbij" et „verouderd" is. Dit neemt niet weg dat men zich te midden van de glorie van de 42 doeken in het Grand Palais ervan bewust moet zijn dat zij voor het overgrote deel ontstonden in een atmosfeer van wanhopige morele en materiële ellende, waarover L'Oeuvre van Zola een zekere opheldering ver schaft. En dat terwijl de staat in 1874 meer dan 50.000 frank besteedde om werken uit de „officiële" salon aan te schaf fen: 3.500 voor een Blanchard, 8.000 voor een Le Houx, 20.000 voor een Gérome... Eén jaar later worden bij Drouot tien Renoirs geveild voor te zamen minder dan 100 frankMaar het is aan Cail- lebotte, Bazille en dokter Ga- chet te danken dat het Jeu de Paume met zijn 340 doeken heden ten dage het grootste impressionistische museum ter wereld is. Zij kochten tegen wil en dank, ondanks alle spot en tegenwerking, de doeken van hun vrienden op. Niet voor zichzelf. Toen de ogen eindelijk opengingen, schon ken zij ze aan de staat. Ondanks de „slechts" 42 schil derijen die in het Grand Pa lais de honderd jaren impres sionisme vertegenwoordigen, is het onwaarschijnlijk dat een dergelijke collectie (met name wat de kwaliteit betreft) bin nen afzienbare tijd nog ergens te zien zal zijn. Afgezien van New York, na de sluiting van de Parijse expositie. Deze laatste duurt tot 24 november. JAN DRUMMEN Paul Cézanne: Het huis van de gehangene PARIJS Vier jaar na het grote Débacle, na het einde van het Tweede Kei zerrijk, na de stichting van de Derde Republiek, in een tijd van politieke en sociale omwentelingen, organiseer de eeh kleine groep Franse schilders in Parijs hun eer ste tentoonstelling. In loka len, die beschikbaar gesteld waren door de vermaarde fotograaf Nadar. Omdat de doeken van de kleine groep in elke officiële „salon" ge weigerd werden omdat hun werken volstrekt niet be antwoordden aan de „gel dende" schilderkunstige es thetiek van die tijd, toen de schilderkunst van de „Pom- pier"-stijl hoogtij vierde. Bij de geëxposeerde werken was een doek van Claude Mo net, een havengezicht van Le Havre, dat „impressie" heette. Een niet welwillende criticus noemde de groep schilders die bij Nadar exposeerde naar aanleiding daarvan „de im pressionisten", Het was in 1874 en deze spottend bedoel de benaming, waarmee de eer ste kunstrichting in de ge schiedenis, de eerste school gekarakteriseerd werd, is een welkome aanleiding geworden om het eeuwfeest van het im pressionisme met een tentoon stelling in het Grand Palais in Parijs te vieren. Het is een kleine tentoonstel ling geworden, een tentoon stelling met (blijkbaar onver mijdelijk) lacunes42 schil derijen van dertien schilders, bijeengebracht door het Parij se Louvre en het New Yorkse Metropolitan Museum. Beper kingen van wettelijke en tech nische aard zijn de aanleiding geworden tot de numerieke bescheidenheid van de exposi tie, terwijl ook de -fenomenale waarden van de doeken tot eveneens fenomenale verzeke ringspremies geleid hebben, die uiteindelijk onoverkome lijke bezwaren gebleken zijn om méér werken naar Parijs te brengen. Dit neemt niet weg dat de tentoonstelling uniek en gran dioos is. Weliswaar zijn er minder doeken dan men zou mogen verwachten, maar de kwaliteit is dermate hoog, en de aanwezigheid van een aan tal van de meest vermaarde werken van de impressionis ten, maakt de expositie in het Grand Palais tot een grote ar tistieke gebeurtenis. Daarnaast kan de kunstmin naar die de vier of vijf wer ken van Cézanne onvoldoende vindt minder dan tien minuten verder in de Orangerie zijn hart ophalen: momenteel is daar een grote tentoonstelling van Cézanne-werken uit Frans bezit. En dan is er natuurlijk als „'aanvulling" nog steeds het Musée du Jeu de Paume, aan de impressionisten gewijd. Ook nauwelijks tien minuten van het Grand Palais verwij derd. De Eeuwfeest-tentoonstelling is uitstekend georganiseerd, met name om aan te tonen hoe en waarom de nieuwe richting een doorbraak en een coheren te beweging vormde in de ze ventiger jaren van de vorige eeuw. Behalve een reproduk- tie-tentoonstelling op de twee de verdieping, die een over-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 14