Bibliotheek van ivoren toren naar informatiecentrum voor iedereen Het einde van een sekte zonder seks IWSE vrg uit -monteur «hal" WERUEDEN, SELAARS, 51 R ERS en VLECHTERS 19 ;egroup Omzet ft a Bezwaren Ontplooiing -de stej M Zaterdag 12 oktober 1974. SS ariek elektriciteit 100 medewerkers. ieuwsch-Vlaanderen iet aftakken van inleggen van dienst- rvan; ities aan gas- jik; materialen en de afgestemd op die iname in het nnen zich schriftelijk ct-directeur i Organisatie, Iburg. pe bibliotheek gaat aan de weg timmeren. Een week lang- Gisteravond is het feest begonnen, in de Utrechtse jaarbeurs, met een officieel tintje. Staats secretaris Meijer van CRM heeft er zijn zegje gedaan, er zijn prijzen uitgereikt voor de beste en mooiste boeken over het bibliotheekwezen, er is een peper bek - zo noemen ze tegenwoordig een eenvoudig uitgevoerd, maar toch prijzig boek aangeboden die „Uitgelezen" heet, zodat je dan ook nooit meer naar een bibliotheek of boekhandel toe hoeft en er is een drankje gedronken. De modernste bibliotheek van Nederland is de Haarlemse Stadsbibliotheek, die donderdag officieel werd geopend. Overigens is de Haarlemse bibliotheek tevens een van de oudste, want ze stamt uit 1596. Onder de 375.000 banden be vinden zich talrijke incunabelen, oude handschriften en aan Laurens Janszoon Coster toegeschreven drukken. De foto toont de centrale uitleningshal van het door ir. W. Bijvoet en prof. G. H. M. Holt ontworpen complex. armings Unie B. V. neg 36 n Tel. 01150-3641* i korte termijn verwarming voor het rayon I ï-Vlaanderen. voor in aanmerking wensen kunnen solliciteren, schrifte-1 ndeling na telefonische af* bovengenoemd adres. ELGIë omgeving Gent en W. ANENBERG, tel. 01155- 89 - 23220 - 33181. ktober a.s. 77 m.v strijd In de openbare bibliotheken van stad en land rolt het festijn nog tot en met volgende week zaterdag door. Met affiches, suikerzakjes, stickers, bierviltjes, ballonnetjes, ganzeborden, prenteboeken, lucifersmapjes en een gele genheidsgrammofoonplaatje. Zelfs de bioscoopreclame wordt niet geschuwd. Dat duidt erop dat de bibliotheek de mensen van hun drempelvrees wil afhelpen, dat ze de laatste resten van een zekere reputatie van plechtigheid en deftigheid wil uitbannen. Het is natuurlijk de vraag' of een dergelijke roep ooit terecht is geweest, maar een instituut krijgt wel eens een naam ondanks zichzelf. beweeglijkheid in de arbeids markt, de grote-re betrokken heid van de burger bij wat in de maatschappij op hem af komt en de toenemende vrüe tijd. De directeur van het Neder lands Bibliotheek en Lectuur centrum dat zich steeds meer alleen NBLC noemt de heer D. Reumer, vindt dat de bibliotheek haar overdre ven culturele karakter moet verlaten om een normaal ser vice-instituut voor iedereen te worden. Het bordje „Stilte" moet worden weggegooid, in een bibliotheek moet je een kop koffie kunnen drinken, aan een bar zitten, kiumnen schaken of daimmen, je mbet er kunnen discussiëren. De bi bliotheek wil „openbaar" wor den, niet alleen de betekenis dat iedereen er welkom is maar dat ze zich naar buiten presenteert. De heer Reumer: „De biblir otheek is, zij het wat aarze lend, uit haar hoekje gekomen en heeft haar plaats in de volop hn beweging zijnde maatschappij ingenomen. Van- vit die maatschappij komen allerlei impulsen op de biblio theek af, die een goedie biblio theek binnen haar mogelijkhe den zal moeten verwerken". En hij noemt aanstonds een paar van die impulsen: het toenemende aanbod aan infor matie, <ie verlenging van de leerplicht en de zelfwerk zaamheid binnen het onder wijs, de herscholing en de specialisatie als gevolg van de De bibliotheek-nieuwe-stijl ziet zichzelf dan ook steeds meer als een centrcm van in formatieoverdracht in de ruimste zin van het woord. Ze wil aan iedere burger infor matie beschikbaar stellen en voor hem ontsluiten. Nu zijn er nog steeds mensen die schrikken als ze merken dat anderen ook wijzer kunnen worden, zodat de heer Reumer er wel geruststellend aan toe voegt dat het niet de taak van de bibliotheek is om als actie centrum te gaan fungeren van waaruit de maatschappij zal worden hervormd. Dat neemt natuurlijk weg dat de openba re bibliotheek door haar bezit aan geestelijke ontploffings middelen daartoe indirect wel bijdraagt, zo goed als de uit vinding van de boekdrukkunst dat heeft gedaan Het is vanzelfsprekend dat een oudere generatie zowel orader gebruikers als van wer kers in de bibliotheken, het met deze stijlwijziging wel a a a a a (Van onze correspondent) Washington De shakers 'Ün ouder dan de Amerikaan- republiek: ze vieren in ok- 'ber het tweede eeuwfeest van een van de merkwaardig ste religieuze sekten in de lerenigde Staten. Er zijn nog maar twaalf Shakers over, al ten vrouwen, waarvan er en- e tegen de tachtig lopen- Vermoedelijk de voornaamste wrzaak van het geringe Sha- serbestand is dat afzwering Jan seksuele activiteit de bleksteen is van de sekte, "e officiële maar bijna verge- too naam van de Shakers is «De Verenigde Sociëteit van Movers in de Tweede Op- van Christus". Vroe- Ser werden ze wel aangeduid met de naam „Shaking Qua- ?ers". De Bevers of de Schud- "ers plachten tijdens hun Wsdienstoefeningen derwisch- ■ebtige dansen uit te voe- fen en opzienbare stuiptrek- J'ngen te vertonen. Vandaar ®e naam- jp tijde van de Amerikaanse "brgeroorlog waren er onge- eer 6000 Shakers, niet te ver- I men met de „Heilige Rol- ers"> die enkele generaties Wieden een korte bloeiperiode bjtoffden De Shakers kwa- mw in 1774 onder leiding van ;"n Lee uit Engeland. Zij wa- ®b toer, negen in getal en jsden aan boord van het ip „Mariah". Ann Lee's worden vervangen. De wereld litteratuur, de erkende stan daardwerken zullen altijd voorradig moeten zijn. Blijven over de verouderde boeken en de boeken die uit de pu blieke belangstelling zijn geraakt. Natuurlijk duikt in elke bibliotheek wel eens de lezer op die per se nog een roman van Israel Querido wil hebben. Het gaat niet aan om voor die ene klant per jaar (of minder) kostbare platikruimto te bezetten. eens moeilijk hebben. De bi bliotheek lijkt tegenwoordig vaak meer op een boe-kensu- permarkt, waarin het behalve van kwantitatieve omzet wel eens belangrijker lijkt dan de kwalitatieve behoeftebevredi ging van de klant. Alweer ter wille van het uitbannen van een meer veronderstelde dan wezenlijke drempelvrees zijn de normen voor de aanschaf fing vooral in de sector van de ontspannningslectuur gaande weg verlaagd. Men ontkomt ndiet aan de indruk dat de zucht om steeds „het nieuw ste" in huis te hebben het wel eens wint van de wens om de lezers ook het „beste" te kun nen bieden. Toegegeven moet worden dat op dat punt ook veel mis verstand heerst. Door het ver dwijnen van het particuliere leesbibliotheek] e- op-de-hoek dat eens voor een dubbeltje leesgeld ee-n romannetje een week uitleende, moest dat gat in de markt todh worden ge vuld. Met het voordeel dat daardoor een publiek wordt bereikt dat niu ook eens de kans heeft met andere publi- katies op allerhande terrein kennis te maken. De discussie over het wat-wel-en-wat-niet moet worden gekocht is uiter aard onbegrensd. De traditionele bibliotheek gebruikers kijken trouwens met argusogen toe wat er met het boekenbestand gebeurt. Dat heeft men kunnen mierken toen meer erudiete lezers er achter kwamen dat er een vervangingsnorm voor de boe ken bestaat van vijftien per- oent. Dat wil zeggen dat elke bibliotheek gehouden is vijf tien percent van haar boeken bezit per jaar te vervangen. Dat heeft een ontzettende rel gegeven. Wie een dergelijke vuistregel zonder bijkomende kennis verneemt, denkt al licht: dus in zeven jaar tijd gooien ze alles weg, waardevol of niet, om nieuw goed op de plank te hebben. Al sommige eerbiedwaardige bibliotheken In plaatsen beneden de dertigduizend inwoners zijn het de door de prov. biblio theekcentrales verzorgde bi bliotheken die een efficiënte lectuurvoorziening garande ren. Hier een overzicht van de vorig jaar in gebruik ge nomen bibliotheek van Hulst met een aantrekkelijke hoek voor de jeugd. met een eeuwenoude traditie, zoals de Stadsbibliotheek van Haarlem, dat systeem van be gin af aan haddein' gevolgd, was er nM geen middeleeuwse incunabel meer over! Maar zo hevig is het alle maal ook weer niet. In de eerste plaats verslijten er een heleboel boeken al bin-nen de zevein jaar, met naime de boe ken uit de jeugdafdelingen. Die worden vaak letterlijk stukgelezen. In de tweede plaats is het wel de bedoeling dat zoveel mogelijk de te ver wijderen boeken door nieuwe exemplaren van dezelfde titel Gelukkig voor hem kent het Nederlandse bibliotheekwezen de zogenoemde „bewaarbiblio theken": dat zijn de grotere stedelijke boekerijen, die van oudsher al een dergelijke, se- mie-wetemsahappelijke functie hebben gehad. Dez bibliothe ken fungeren dam tevens als regionale depots voor werken waar zelden naar wordt ge vraagd, maar die toch wel be reikbaar moeten blijven. De grootste bewaarbibliotheek is de Koninklijke im Den Haag, die we nog aam Lodewijk-Na- poleon danken. Maar (ie Ko ninklijke leent eigenlijk niet uit. Vandaar dat nu eem stelsel van regionale steuniblbliothe- ken im opbouw is (vaak gepa renteerd aan een bewaarbibli otheek) waarop de openbare bibliotheken kunnen terugval len. Sommige grote moderne bibliotheken, zoals die te Arn hem, maken al van de telex gebruik om de behandeling van de aanvragen te versnel len. We zijn in Nederland ech ter nog niet zo ver als in Engeland, waar de videoappa ratuur de bibliothecaressen van onderling op verre afstand gelegen bibliotheken laat zien of het aangevraagde werk wel of niet voorhanden is. Wil de openbare bibliotheek haar rol in de permanente educatie, zoals de behoefte en de noodzaak aam actuele infor matie een heel mensenleven lang tegenwoordig wordt ge noemd, goed kunnen vervullen diam moet ze daartoe ook de duiten krijgen. Gelukkig dat de Bibliotheekweek kan wor den gevierd in het teken van een aanvaarde Bii]bliothee<kwet. Het rijk betaalt voortaan het personeel en twintig percent vam de overige kosten, waar voor dan verder de gemeente besturen opdraaien of de pro vincies. De lezer betaalt meest al het Vonhoff-tintje, zo ge noemd naar de liberale staats secretaris van CRM die meen de aldus aan het profijtbegin sel te moeten voldoen. Op het totaal van het bibliotheekbud get is dat tientje zo'n druppel op een gloeiende plaat, dat men zich in bibliotheekkrin gen afvraagt of men aan adrni- nistratiierompslcimp al niet meer mankracht kwijt is dan uit het Vonboff-tientje kan worden bekostigd. Met als na deel dat zelfs dit ogenschijn lijk bescheiden bedrag toch nog een hoge drempel voor het bibliotheekgebruik vormt In Rijswijk, waar de gemeen te het Vonhoff-tientje voor haar rekening heeft genomen, is het bibliotheekgebruik na melijk met sprongen toegeno men. In het omringende buiten land en met name in Engeland dat trouwens het grote voorbeeld op bibliotheekge bied iswordt meestal geen leesgeld geheven. In elk geval zal op grond van de Bibliotheekwet geen leesgeld meer worden geheven van jongeren tot achttien jaar dus dait is alweer meegeno men 1 Van evenveel belang is dat de Bibliotheekwet openbare bibliotheken mogelijk maakt waar die nu nog niet zijn. Vierhonderd gemeenten met samen twee miljoen inwoners hebben nog geen enkele bibli otheekvoorziening, zoals vele plaateen in Zeeland. In vele steden zijn filialen nodig. Door de nieuwe wettelijke basis zal het ook mogelijk wonden meer .personeel aan te trekken om de openingstijden te kunnen aanpassen aan, de bezoekmoge- lijkheden van het publiek, zo als een service-instituut voor informatieoverdracht be taamt. Toch zou het verkeerd zijn in mineur te eindigen. De heer Reumer produceert namelijk met evenveel gemak een reeks feiten en cijfers die een fees telijke Bibliotheekweek meer dan rechtvaardigen. Da-ar is in de eerste plaats de in tien jaar praktisch voltooide integratie van de verschillende levenso vertuigingen, waardoor een eenheid in verscheidenheid is ontstaan. Tezelfdertijd onder ging het Nederlandse biblio theekwezen een spectaculaire uitbreiding. Er kwamen vijf honderd nieuwe vestigingen bij, het boekenbezit groeide van vijf miljoen naar zeven tien miljoen. Het aantal personeelsleden steeg van 2250 naar 3600. Dat personeel moet overigens wel drie keer zo hard werken, want werden er in 1-960 ne genduizend boeken per perso neelslid uitgeleend, nu zijn het er 25.000, wat twee keer zo veel is als in andere Europese landen. Het aantal uitleningen nam van twintig miljoen per jaar toe tot 85 miljoen en het aantal lezers van een half mil joen naar twee miljoen. Dat was in 1960 nog geen vijf procent van de bevolking, te gen ruim vijftien percent nu. De gehele openbare biblio theekvoorziening kost om streeks hoinderdvijftiig miljoen gulden. Da-ar zijn de vele spe ciale bibliotheekdiensten voor blinden, bejaarden, zieken, scholen, schippers en zeelui bij inbegrepen. Tegelijk met de integratie is ook de efficiency toegenomen. Dat komt onder meer tot ui ting in de centrale boekenin- koop (anderhalf miljoen boe ken per jaar), die uniform worden gebonden en -gecatalo giseerd (7% miljoen kaartjes per jaar). De provinciale bi bliotheekcentrales, waar aller lei andere werkzaamheden worden gedaan voor de klei nere bibliotheken, ma-ken het mogelijk dat ook de lezer in Zwingelspaan of Ziuiddorpe aan zijn trekken kan komen. Nederland zal voorlopig nog wel aan zijn lectuur en infor matie kunnen komen, of het nu Margr-eet van Hoorn of Marouse betreft. JOOP BARTMAN echtgenoot, de smid Abraham Standerin, had haar vier kin deren geschonken, die allen in de wieg overleden. De reis naar Amerika werd onderno men omdat Ann, een analfabe tische vrouw met een over daad aan theologische ijver, vanwege haar godsdienstige opvattingen werd opgesloten, vervolgd en met stenen beko geld. De reis van de „Mariah" duur de drie maanden. De kapitein van het schip, zo lees ik in het maandblad „Smithsonian", voelde zich gekrenkt door de Shakerdansen op het dek van zijn schuit door de negen vreemde passagiers en hij dreigde ze overboord te wer pen. Toen brak er een geweldige storm los; de „Mariah" werd getransformeerd tot een kar kas met losse planken en dreigde te zinken. Ann Lee deelde de barse schipper mede dat zij een visioen had gehad waarin een engel haar had medegedeeld dat het schip en de bemanning de reis zouden overleven- Nauwelijks was zij uitgesproken toen er een enor me golf op het schip beukte, die alle losse planken weer op hun olaats nagelde. Er werd vanzelfsprekend op het dek gedanst. In een cel in Engeland was Ann Lee tot de overtuiging gekomen dat de tweede Ver rijzenis al binnen haar li- chaam had plaatsgevonden en dat iedereen toegankelijk was onder voorwaarde dat men zich bekeerde. Seks en vlese lijke lust waren volgens haar het begin van alle kwaad. Ab raham, haar echtgenoot, nam de wijk naar een andere vrouw. Ann Lee stierf in 1784, maar in de tien jaar van haar Ame rikaanse bestaan had „Moeder Ann" tal van bekeringen ge maakt en een soort communis tische subcultuur ontwikkeld, op de hoekstenen van maagde lijke zuiverheid, vrede, recht en seksloze liefde- De Shakers beleden hun zon den in het openbaar, volgden de regels van de geweldloos heid (ze weigerden in de Bur geroorlog te dienen), leefden in gemeenschap van goederen, geloofden in universele broe derschap en in de gelijkheid van man en vrouw, in de vrij heid van meningsuiting en in de afschaffing van de slaver nij. Na de dood van Ann Lee werden de Shakers geleid door Vader Joseph Meachan en Moeder Lucy Wright. Er ontstonden welvarende Sha ker-gemeenschappen in New York, Massachusetts, New Hampshire, Maine, Kentucky en Ohio. Een elegante voorstad van Cleveland draagt nog steeds de naam van Shaker Heights. Aangezien maagdelijke ge boorten waren uitgesloten konden de Shakers slechts in aantal toenemen door bekerin gen en - na de Burgeroorlog - door het adopteren van oor logswezen. De mannen en vrouwen werden zorgvuldig uit elkaar gehouden: alle Sha ker gemeenschapshuizen had den aparte ingangen voor mannen en vrouwen, afzonder lijke trappen, eettafels, woon- verdiepingen en gescheiden plaatsen in de religieuze dien sten. Bij tijd en wijle won de vleselijke lust het over de ij zeren regel, maar dat leidde nimmer tot ernstige moeilijk heden. De afvalligen kregen na een proeftijd van zes maanden om zich te bezinnen en dan een paard, voedsel en een beurs geld om elders een bestaan op te bouwen. De Shakers waren uitnemende boeren, tuiniers, timmerlieden en uitvinders. Zowel de man nen als de vrouwen werkten op een breed front van specia liteiten; sommige handige Sha kers konden twaalf vakken met meesterschap uitvoeren. De Shakers werden alom ta melijk wel gewaardeerd, met uitzondering op de doctrine van het seksloze bestaan. De negentiende-eeuwse humo rist Artemus Ward had het daar zeer moeilijk mee. Hij logeerde tijdens een stormach tige nacht in een Shakerhuis en schreef later: „Mijn vrien den, Gij zijt zindelijk en schoon. Uw land vloeit over van melk en honing. Uw be zems zijn van uitnemende kwaliteit- Uw appelsap is eer lijk. Gij pleegt geen bedrog- Gij zijt kalm en Gij stoort niemand." Ward komt dan met zijn bezwaar: „Gij spreekt over de zonden van de wereld en Gij weet daar niets van af..-" Er zijn nu 12 Shakers over, voor het merendeel stokoude vrouwjtes, die in twee ge meenschappen wonen in New Hampshire en Maine, in Can terbury en Sabbathday Lake. In 1960 overleed de" laatste mannelijke Shaker, Delmer Wilson en twee van de 12 Shaker-vrouwtjes zijn bedle gerig. De jongste is Zuster Frances Carr. Zij is 47 en Zuster Mildred (77) zingt het lied „Progress" (Voor uitgang). zegt: „Wij zullen verdwijnen, zoals iedereen. Maar onze ideeën er. onze levenswijze zul len altijd blijven bestaan"- Als de 12 Shakervrouwtjes de aarde hebben verlaten zullen antiquairs zoeken naar de mooie stoelen die ze hebben Zuster Miriam Wall (78) met haar Shaker kookboek. gemaakt en anderen zullen zich kunnen verheugen om de architectuur, de muziek en de kookkunst van de Shakers, die het op wonderbaarlijke wijze twee eeuwen hebben uitge houden. BERT VAN VELZEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 21