Bus kan door
vrije baan
beter tot haar
recht komen
Berkbouwer dreigt
met crisis
in Euro-parlement
Akzo: niet gemakkelijk om winst eerste halfjaar te evenaren
KNVTO-voorzitter van
Amsterdamse effectenbeurs
Scherpere controle
Rijtijdenbesluit
Wat is uw
gulden waard
Devaluatie dollar
in Australië
een miljoen gulden aan prijzen
//anp-beurs
i overzicht
ponderdag 26 september 1974.
(Van een onzer verslaggevers)
GRONINGEN De voorzitter van de Koninklijke Ne
derlandse Vereniging van Transport-Ondernemingen
(KNVTO), mr. D. van Setten, ontwikkelde tijdens zijn
gisteren te Groningen gehouden jaarrede een negental
stellingen, waarin het verband werd aangetoond tussen
ruimtelijke ordening en doeltreffende vervoersvoorzie
ningen, de kosten daarvan en de bijpassende lastenverde
ling.
Pit dit zeer doorwrochte
en overeenkomstig uitvoerige
betoog, dat behalve door de
leden van de KNVTO en ve
le autoriteiten op vervoersge
bied, waaronder evenals
het vorige jaar staatssecre
taris, dr. M. van Huiten, werd
bijgewoond, stippen wij twee
stellingen aan.
In de eerste plaats, aldus
mr. Van Setten, mag bij de
opstelling van een meerja
renplan voor het personen
vervoer de budgettaire poli
tiek niet maatgevend zijn.
De behoefte aan openbaar
vervoer moet uitgangspunt
rijn, zoals die zich in de
verschillende landsdelen
voordoet.
Maar mr. Van Setten wees
er ook op dat bij de keuze
van een bepaalde vervoers
techniek (trein, tram, bus)
duchtig naar de kosten be
hoort te worden gekeken. In
dat verband wees hij erop
dat in een recent Ameri
kaans dapport werd ver
klaard: „Bussen zijn in het
forensenvervoer te prefereren
boven treinen. Ze zijn snel
ler, goedkoper en gebruiken
minder energie". Mr. Van
Setten wees erop dat de mo
gelijkheden van de bus beter
tot haar recht komen als ze
over een vrije baan kan be
schikken en hij pleitte er
voor bij de vervoersvoorzie
ning voor nieuwe steden als
Almere en Lelystad nu eens
wordt begonnen met zo'n
modern opgezet bussysteem.
Dan kan men daarmee erva
ring opdoen, terwijl als
dat nodig mocht zijn toch
de weg vrijblijft om later
een railverbinding te ma
ken.
De KNVTO-voorzitter be
sloot zijn betoog met een be
schouwing over de „klein
schalige vervoermiddelen",
zoals de taxli. Uit zijn woor
den kon worden afgeleid dat
de onder meer door de
Stuurgroep-Van Thijn beoog
de popularisering van de taxi
door allerhande juridische,
maar ooik wel door in de cao-
sfeer liggende oorzaken maar
langzaam van de grond
komt.
Het spreekt vanzelf dat
het betoog van de voorzitter
wan de afdeling Goederen
vervoer van de KNVTO, ir.
H. A. Wisman, goeddells ge
wijd was aan de discussieno
ta van de staatssecretaris van
Verkeer en Waterstaat, dr.
M. van Huiten. Hoewel ir.
Wisman uiteraard de nodige
kritiek spuide op dat stuk,
was zijn -toon toch aanzien
lijk milder dan die van de
woordvoerders van de chris
telijke vervoerdersorganisa
ties of van NOB-Wegtran-
sport
De omstandigheid dat de
KNVTO vooral de grote goe
derenvervoerders onder haar
leden telt zal daaraan niet
vreemd zijn. Met name op
het punt van de wenselijke
scherpere controle op de wa-
Mr. D. van Setten
levinig van de verschillende
regelingen waaronder de
rij- en rusttijden en de ta
riefregelingen viel er veel
overeenkomst met de ziens
wijzen van de staatssecreta
ris te constateren. Wel stond
de heer Wisman sceptisch te
genover het nut van de ta
chograaf als vervanger van
het rijtijdenboekje. Hij wees
de tachograaf zelf niet af,
maar was van oordeel dat de
technische mogelijkheden
van dat instrument voorals
nog beperkt zijn.
Ir. Wisman stelde voorts
dat het huidige rijtijdenbe
sluit niet deugt en dat het
beter kan worden vervangen
door de wettelijke vastleg
ging van enige nonnen, zoals
de maximale ononderbroken
werktijd en de in acht te
nemen ononderbroken rusttij
den; de minimale ononderbro
ken rusttijd per etmael en de
maximale werktijd in een
periode van bijvoorbeeld
twee weken- Spreker ver
klaarde dat een verantwoord
sociaal beleid voorwaarde is
voor een harmonische be
drijfsuitoefening. Die vindt
men bij de grotere ondierne
mingen en hij betreurde het
dat de bedrijfstak vaaik
wordt beoordeeld naar het
grote aantal één- of twee-
manslbedrijven, welke echter
niet representatief ijn.
LUXEMBURG (ANP) Als de bevoegdheden van het
Europese Parlement niet aanzienlijk worden uitgebreid, is
het zijn plicht een ernstige crisis te ontketenen, zo reeft de
voorzitter van het Europese Parlement, het Tweede-Ka
merlid mr. C. Berkhouwer, op een persconferentie in Lu
xemburg verklaard.
Mr. Berkhouwer liet zich
niet uit over de aard van deze
crisis, maar merkte op dat het
tot de mogelijkheden van het
parlement behoort de Europe
se Commissie, het „dagelijks
bestuur van de gemeenschap
pen, naar huis te staren, en de
begroting van de gemeen
schappen te blokkeren. Over
een andere mogelijkheid, die
in de christen-democratische
fractie, en ook door Neder
landse socialisten, wordt over
wogen, namelijk dat het parle
ment „in staking gaat", en al
dus de besluitvorming van de
gemeenschappen blokkeert,
sprak hij niet.
Het Europese Parlement
dringt reeds lang aan op gro
ter begrotingsbevoegdheden,
en wil tevens mede-wetgeven
de bevoegdheden-
Mr. Berkhouwer vroeg zich
af waartoe topconferenties
dienen indien de organen die
de besluiten van dergelijke
bijeenkomsten van staats- en
regeringsleiders moeten uit
voeren, in gebreke blijven.
Van hetgeen op de topconfe
renties van eind 1972 in Pa
rijs, en eind vorig jaar in Ko
penhagen, werd besloten, is
weinig terecht gekomen-
„Topconferenties mogen niet
als alibi dienen om niets te
doen" De besluiten die op de
Parijse top werden genomen,
met name om tegen 1980 een
Europese Unie te vormen (en
die over de uitbreiding van de
bevoegdheden van het Europe
se Parlement) moeten inte
graal en parallel worden uit
gevoerd, aldus mr. Berkhou
wer. „Anders dienen topconfe
renties slechts voor het opstel
len van lijsten van goede
voornemens, en zijn zij vol
maakt overbodig".
Amerikaanse dioilllar 2.66
2.76, Engelse pond 6.146.44,
Belgische fr. (100) 6.70—7.00,
Duitse miarfk (100) 100.25
103-25, Ital. lire (10.000)
37.75—41.25, Portugese esc.
(100) 9.1010.60, Canadese
dollar 2.692.79, Franse fr.
(100 54.75—58.25, Zwitserse
fr. (100) 89.2592.25, Zweedse
kroon (100) 58.7561.75,
Noorse kroon (100) 47.25
50.25, Deense kroon (100) 42.00
45.00, Oostenr. sch. (100)
14.2514.56, Spaanse pes. (100)
4.534.83, Griekse drachme
(100) 8.109.60, Finse mark
(100) 69.25—72.25, Joegosl. di
nar (100) 15.50—18.50.
scheepsberichten
Acila 24 560 no Puerto Rioo
nr Caracas, Amstelland 24 vn
Amsterdam nr Hamburg, Am-
stelveld 24 vn Sydney nr Ade
laide, Antilla Cape 24 370 z
Albany nr Western Port, Anne
Christina 24 p Landsend nr
Dublin, Area 24 330 ono Dar
win nr Balikpapan, Aristoteles
24 te St.-Thomas verw., Atys
24 266 zo Saigon nr Yokoha
ma, Batjan 25 300 no Beira nr
Zanzibar, Capiluna 2-10 te
Kharg Isl. verw., Capulonix 24
900 o Ohiagos Island nr Mena,
Chevron The Hague 24 90 zzo
Socotra nr Durban, Dosina 25
te Abidjan verw-, Esso Bonai
re 24 125 nw Kaapstad nr
Rotterdam, Gaasterland 24 80
zzo Rio de Janeiro nr Ham
burg, Ganymedes 24 vn Le
Havre nr Cristobal, Heelsum
24 vn Kaapstad nr Port Eliza
beth, Holendrecht 23 vn Para-
nagua nr Valencia, Ittersum 24
te Cristobal verw., Kelletia 24
150 nw Cairns nr Darwin,
Khasiella 24 20 n Bornhobn nr
Oxelousund, Kopionella 26 te
Seria Port verw., Koratia 24
120 zo Beira nr Dubai, Kryp-
tos 24 vn Constanta nr Gibral
tar, Lycaon 24 vn Jakarta nr
Dumai, Mainlloyd 24 te Rot
terdam, Marinula 24 99 nr Ca-
narische eilanden nr Euro
poort, Neder Lek 24 wi Rot
terdam nr Le Havre, Neptunus
24 vn Hamburg nr Amster
dam, Palamedes 25 te Laguai-
ra verw-, Philine 25 te New
Orleans verw-, Prinsendam 24
24 70 z Bandaraibbas nr Bas
rah, Rudolph Peterson 24 300
no Lourenso Marques nr
Freeport, Rijnborg 25 te Ja-
kobstadt verw., Safocean
Adelaide 24 720 zzo Mauritius
nr Melbourne, Safocean Auck
land 25 150 w Kangeroe IsL nr
Durban, Sinoutskerk 24 350
nno St.-Helena nr Rotterdam»
Straat Chatham 24 vn Singa
pore nr Fiji, Straat Florida 24
200 n Rodrigues nr Durban,
Straat Fresco 24 1000 wzw
Mauritius nr Mossaonedes,
Straat Hongkong 24 300 o Sai
gon nr Durban, Straat Korea
24 330 nno Singapore nr Kobe,
Talamanca 25 vn Balboa nr
Bolivar,
CANBERRA (ANP) De
Australische dollar is gedeva
lueerd met 12 procent, zo
heeft premier Gough Whitiam
bekendgemaakt. De nieuwe
koers ten opzichte van de
Amerikaanse dollar is een Au
stralische dollar tegen 1,3090
Amerikaanse dollar, vergele
ken met 1,4875 voordien. Te
gelijk is ook de Nieuwzee-
1 and se doll ar gedevalueerd
(met 9 procent).
(ADVERTENTIE)
Twm prijzen: een verlichte globe
met dubbel-effect kaartbeeld; Ned.
tekst, de gebergten In voelbaar re
liëf, boldiameter 25 cm, winkelwaar
de ƒ85,-. Een geschenk van da
Eerste Ned. Globe Industrie, Veeral-
toe 5, Zwolle. pUZZELMEE|
Omdat het zilveren jubileum van het
K.W.F. samenvalt met het 25-jarig
jubileum van de Eerste Ned. Globe
Industrie, bieden wij iedere puzze
laar gedurende de puzzelaktie een
jubileumcheque aan van 25,- dto
kan worden verzilverd bij aanschaf
van een verlichte globe. (Aanvragen
op bovenstaand adres).
(Van onze redactie
binnenland)
AMSTERDAM Het zal
voor Akzo N.V. niet gemakke
lijk zijn om io het tweede
halfjaar 1974 de nettowinst te
evenaren van het eerste half
jaar, toen er sprake was van
een bevredigende ontwikke
ling van de resultaten, zo
blijkt uit het prospectus van
de 11,25 pet. 10-jarige obliga
tielening van f 75 min door
Akzo.
Het valt neg steeds moeilijk
te overzien in welke mate de
onzekere conjunctuurontwikke-
ling in de verschillende landen
de resultaten van het Akzo-
concern in de resterende
maanden zal kunnen beïnvloe
den, nog daargelaten het effect
van onverwacht optredende
gebeurtenissen.
Het aanhouden van de zeer
hoge inflatie en de nog on
voorzienbare gevolgen van de
ontwrichtende werking hier
van maken betrouwbare uit
spraken over de verdere ont
wikkeling van de resultaten
van Akzo tot een hachelijke
zaak, aldus de raad van be
stuur.
WOENSDAG 25 SEPTEMBER 1974
le kolom alotkoersen vorlee bears 2e kolom koersen 2e tijdvak bears
a S3 laten b bieden
Ian claim e s es dividend
tl.» NMB 14
SM ld 911
8.75 M kap 11
1.16 NOU 91
IA" ld M
t ld M
8 00 Wal .sdl.
SM RijnDls
8.0» Slav» 31
Actieve aandelen
Handel en Industrie
mora
MAO
49,40
ABN I UW
219 AO
211A0
AmHo W
52 AD
51,ao
A'dam Rub f H9
205AO
DeU-UL t 79
87 A0
85 AO
DordUdw f M
86 AO
84,40
Dordtaete Pr
63 AO
83,00
Bern— 111
131 AO
126,00
Heioekea B 1. 81
125 AO
121,00
BAX. Bold f 11»
65 AO
#7 AO
Hoogov. f 9
64 AO
62,70
BVA-feijeo
54 AO
53,10
KNbfi owl f 199
105 AO
KLM t U»
41 AO
40,80
Koa UU* f S
66,60
64 AO
NaLNad. 119
56,00
54,70
Ommeren Cetl
268AC
261,00
Philip i li
24,10
23,40
Robeoo f 59
149.00
147,00
Rolioeo 59
94 AO
92 AO
Scheep 1) f M
1UA0
107 AO
Unilever f M
75A0
73 AO
Actieve obligaties
staatsleningen
WAO Ned. 9A
1.00 ld O
8.00 to 70-95
8-00 ld 11-88
8JM* ld 701
8.00 ui ion
8.00 (d 70111
8.00 ld 88-76
8.00 ld 70-99
1.15 ld 71.86
1.75 ld 75W8
1.15 ld 70-78
1J0 ld 68-M
1.50 ld 71416
1.50 ld 79419
1J0 ld 9141
ld 7249
1.00 ld 661-91
7.00 ld 6611
1.00 ld 69-94
8.50 ld 6814)3
8J0 ld 6811
1.50 ld 68111
0.50 Id 681V
8.25 ld 66-81
825 ld 57.82
8.00 ld 67-82
5.15 ld 651.90
5.75 ld 8511
5-25 ld 641.88
§•25 ld 6411
8.00 ld 64-94
8.50 ld 5843
8.5' ld 50-89
8.50 ld 601.85
8.50 ld 6011
8J0 ld 63-93
825 ld 5944
8225 ld 60-90
8.25 ld 61-91
8215 ld 631
8.25 ld 6311
84» ld 6146
8.00 ld 62-92
3.15 ld 53-93
3A0 ld et. 47
3A0 ld 51-76
7.50 ld 7IH
*•50 ld 5343
*•50 ld 5646
82(5 ld 48-88
8.25 ld 50-90
8^5 ld 54-84
100,90
32,80
82.80
81,80
92.40
37 A
86,50
99.50
98,Ï0
80,20
79.10
98 Mi
80220
78,40
77^0
91.00
76,50
80.80
79,80
774»
754»
74,80
744»
74,10
79,10
74,00
73.00
76,70
77.60
75.30
76.30
70.40
82,70
73.50
794»
71.10
89,20
81,00
70.50
69,50
87.50
664»
76.50
68,00
86.40
62.60
95,30
83,00
96.80
58,60
65,10
64,30
63,90
100,90
38.10
83.10
82,00
92.40
874»
86,50
99,40
98,70
80,40
79,30
44»
80,30
78,70
78,00
91,00
76,50
80,60
79,80
77,20
75,40
75.00
74,50
74,30
79,10
74,00
734»
76,80
77,60
75,40
76,40
70,60
82,90
73.60
80,10
71,20
69,20
814»
70,60
69,75
67,50
66,90
76,10
684»
66,20
62,80
95,30
83,00
79,00
£8,80
65.0
64,30
64,00
L26 Id 55-95
78,00
LaSId 55*85
SJOO Id Orb.
66 AO
65 AO
8At Id 87*81
86 AO
87,00
SM Id Urb44
91 AO
91AUb
3 AO Id «1-46
34» N-iod. 87
101 AO
101,50
11 AO BNtt 91
100,00
100 AO
9*5t BNtt 144B
96,70
96.60
I0A0H BNtt 74
96 AO
95 AO
8.75 BNtt 79
88,80
88 AO
8.78 Id 7(595
87 AO
67.50
SAT |d W45
87 AO
88.10
640 Id 7(595
85,10
89,40
840 Id 7348
63 AO
83,70
1M A'dam «7
3.50 td 4»
5.75 B'dam 65
Uk. KJ 12
8J85 Bug 70-81
84» ld 704»
84» ld 00.70
84» ld 00-8
84» ld 71-86
I la 71-91
84» ld 78-59
7.7» ld 70-79
7.7 td 7241
74» td 7848
7.50 ld 7247
72» ld 714»
72» ld. 78-08
7 Ut ld 66141
74» ld 6611
74» Id 661V
.4» ld 72-97
74» ld 7843
6.75 Kt 6742
0.75 M 6843
6.75 ld 7242
SAO ld 6742
62» td 6742
6.00 td 5742
64» ld 651-00
6.00 ld 6511
-.75 ld 651-90
5.75 ld 6511
5 AO ld 65-00
5.25 ld 5843
5225 ld 6440
52» td 65-00
54» ld 58-86
54» ld 64-89
4.75 ld 58-88
4 At ld 58-80
4AO ld 50-84
4-50 1 60-85
«.50 ld 62-02
4 AO ld 62-03
42» ld 52-77
75.10 75.90
86,60
«8,10
96,20
62.19
814»
804»
68,10
92,60
91.20
17,00
77 A0
904»
744»
81,80
79,40
78,80
744»
85.00
17,00
74,90
86,10
75.40
73,60
86 AO
77,00
77,60
76.40
76,00
76,00
84 AO
75.40
74,80
75,60
74,10
74,00
73.40
79,60
77,90
68,60
68,70
86.60
83,30
98 AO
82.40
81,10
80.80
88.60
92,40
91,20
97 AO
77
90,00
74,90
81,90
79,50
784»
74,30
85,60
77 AO
75,30
86,10
75,60
73,70
86,20
77,00
77,60
76,30
76,10
76,00
84,50
75,60
74,80
75,60
74,70
74.00
73,40
79,70
77,90
68,60
68,70
93,00
Obligaties banken
98,50
97,50
95,80
85,50
82,50
98.60
86,50
87,80
98,70
96,00
92,80
96,10
84,00
80.20
8860
81,00
249,00
89.60
90A0
87,50
93,20
1040 ABN 14
9820
845 Id 10*76
97,10
8 AO Id 70 16
96.50
8.00 Id 71-86
85,50
8.00 Id 73-88
82.50
10.50 Amro 74
98,80
8.75 (d 73
86,50
840 Id 73
87,80
8-25 Id 69
98,60
8.00 Id 69-76
95,50
8.00 Id 70-78
93,20
7.75 Id 71-76
96,10
7.7", M 71-86
84.00
740 Id 73-88
80,00
7.6C |d 73-80
88,70
140 Me» P 71
81,00
BNtt reap. 52
249,00
940 CrBoerl.bk.
89,50
740 ExpFtn 86
99.50
8.00 Lease PI
90.50
5 75 N.bfc.MIdd 65
87,50
9.75 N.lnv. 74
93.20
7.00 Id 73
85,00
96,00 9IA0
94 At 94 A»
774» M. W
74,70 75,10
- 79 AO
76,00 -
81 AO 81 AO
82,60 83.00
78 AO 78.00
Hypotheekbanken
9.00 rr.ttr.Hfi
7.00 Id 12
74» Id Q
04» Id DW
I. Id X-XJk
«A0 Id UO
li 4» Raitt. 14
8.00 turn 71
7 A. Id 72
8 OG West) DZ
84» Id a
94» to pbr
8AO W.Utr. 74
8AO W.Utr. 14
8A0 Id 70
8.2(1 Id 70
8.00 Id 71
7.76 Id 72
7A0 Id 71 1
7 AO Id 7111
7.00 Id 72
8.0 Id pbr
10.00 Scb BN 74
94» Sch. Ned
5.00 Scb. Ned.
#1,70
74 AO
95 AO
71,40
86,00
73 AO
99,00
87 AO
84,50
89 AO
68,80
98,00
99,00
90,50
91,00
84,60
84,00
814»
84.80
75,20
97,40
92,00
88,00
71,20
66,40
73 AO
99,00
87,20
84,50
68,50
98,00
99,00
90.70
91,00
84,60
08,08
84,80
75.50
977,40
92,00
uotM n
7 Aft id ttlbM
6A" Id «3
52» Id #7
4-76 Id O
.75 I
84» Pa
84» Philips 73
4.00 Id 51
5.7» Pom B
67
5 AO Id 58
548 Id 58
8.0t' PttUA) 07
8.01 Id 64
4 AC Id N)
7.75 Bon Ant
8AO B-i, Pijp
52» td 58
4.75 It S3
74» ttijnScb
6.01) Schiphol
8255 Shell 71
7.7' Id 73
84» SUV 73
8AO SHV 73
8.75 Id 70
0.1» SmitN65
7.75 I'HV 72
7A5 ïotal 72
8.00 Unllev 70
64» Id 06
7.00 VM* SB
8 AO Id 68
54» Id 58
54» Id 63
8 AB Wljers 84
748 Dorp 67
74A0 74A0
75 AO
874»b
83 AO
77 AO
75,00
81,61
86,50
84,70
79,00b
76,00b
74,00b
86,00
75 AO
75,70
87 A5
76,50
93,40
65.50
71 AO
86,00
78,00
92,70
92,70
90 AO
78,50
72.10
79.50
98,50
75,70
63,70
76,10
884»
83 AO
77A0
74,30b
82 AO
86 AO
84,50a
78,70
76,10
74,00b
864»
75 AO
75A0
88 AO
76AOb
93.40
81,20
65 AO
71,10
86.10
78,00
93,00
93.00
89,90
78,10
72,20
79,50
98 AO
75,80
63,70
86,00 86AO
Handel, Industrie en div.
44» abold
440 Akzo
88,40
87,70
44t Akzo-Pb.
83,10
83,10
840 BOZ
78,00
78,00
845 Id
78,00
77 AO
845 Bred.VG
75,80b
8.00 Id VG 78
72,60b
740 Id
77,10b
845 X VB
84.00a
8A1 Br. Petr.
85,75
85,80
745 Id 66
88,30
89,00
745 Id 72
80,00
80,00
6.00 Id 65
88,80
88,70
840 Ceeborn
84,10
84,10
745 CMC 72
'.75 Id 67
82,00
8.00 Elsevier
80.70
80,70
9.0 Gelder 71
84.50
84,00
7Al) Hein. Bier
87,00
87,80
8.00 Hoogov 73
85,80
85,80
8.00 ld 72
85,60
85,50
6.50 ld 06
86,10
86,10
5.50 liidola
"J1A0
6.00 Kon. Zout
87,60
87,60b
4.75 Koudljs
90,30
90,30
5.50 KSH65-80
85,10
86,00
440 KSH63-78
91,00
91,20
9.50 Maas V.O.T.
88,50
88,00
9.50 Maasc. OT
79,50
79,00
5.00 Nederb
88,50
88,50
8.50 GHU 13 jr
93,30
93,30
8.50 Gas U 1 jr
98,40
98,40
8.50 ld 15j
90,00
90,00
845 td 70
90,80
90,60
8.00 td 71
86,80
86.50
8.00 ld 12
86,90
86,90
7.75 ld 72
84,00
83,B0
740 ld 69
79,70
79,50
745 ld 66
81,80
81,80
745 ld 73
83,30
83.50
6.50 ld 66
83,20
83,40
6.50 ld 68
76,00
78,00
5.75 ld 65
90,70
90,85
640 Stamtam
7«,00
78,00
7.00 Ovlng DS
70,00b
70,00
3.75 Pakb. 70
96,80
96,80
1.75 ld 73
77,50
77,90
7.00 ld 68
76,30
76,30
89.00 89,00
77,60 77,70
78.80 78,80
64,00 62.50
Luchtvaart Spoorwegen
74» KLM 61
5.00 Id 60
4.75 Id 59
8A0 N4S. 70
7A5 Id 72
4.75 Id 57
SAO Id 55
Premie-obligaties
75 A0
75,20
94.80
94,80
86,30
86 AO
87 AO
87,10
75A0
75,30
83,50
83,50
95,00
95,00
L76 taw
66X0
61 AO
öAt 4AJL
8440
84,70
6.76 AJUROTS
7740
76 AO
54V Amtto
121 At
11SA6
646 Bail .Ned
82 AO
81 Ad
2 AO BUZ
9040
90 Ad
046 Boor. t.
79 AO
80 AC
2.75 tttoevtv
120 AO
116 AO
741 Pom. H
8640
84 AO
4.7: ttekteor
91,40
MAC
5.75 Get Br
88 AC
85 AO
tf At Urmten
98,00
96,00
745 H. meljat
88 AO
86 AO
14t Holme
MB
mm
5 25 Uooget
M
mm
740 IHC HOB
96.00
16 AO
5-75 todola
81 AO
81 AO
145 Kappen
90,00
196,00
641) Klawar
101,00
100,00
5.75 KLM
55,00b
56 AO
7.76 &JM J*ap.
137 AO
136 AO
749 KNH 72
82,00
2 AO Lyons N
64.00
63,00
745 M'tntoab
69,00
68,70
9Ad Meneba
84 AO
84,30
7Ad NBQI-B
749 Nederb.
67,00
641) NMB
170.00
165,00
7.75 Nutrteta
91 AO
92,00
8.00 Nljverd.
83,00
82,50
640 Philip*
98 AS
98,50
4.75 Philips
77,75
73 AO
10 AO Pool
04.00
93,00
740 ProoatJi.
80 AO
640 Botlnco
57 AO
87 AO
640 Id 1000
57 AO
8.00 Banders
89,00a
88,00
7-Od 8kol Br.
78,50
78,05
540 t 1LB. Wat
98,10
98,80
0.GJ Vthamlj
85,10
84,50
845 Vlb-BuL
86,50
86,50
7X W'aaoen
77 AO
76,50
240 Allan. 56
55.50
55,05
240 A'dam 51
59,60
59,50
240 Id 561
5,600
56,00
66,50
240 Id 5611
65,00
240 Id 561H
62,60
62,60
240 Id 59
58.10
58,00
0 pet. BX.G.
95,90
95,90
240 Breda 54
59,00
58,00
2.50 Dordr. 56
54,00
54,00
240 Elhv 54
65,00
62,10
240 Enscb. 54
55,10
55,05
240 Haag 521
65,00
67,50
2.50 Id 5211
66,05
66,00
R. Kruis
84,00
240 R'darn 521
65.10
67,00
240 Id 5211
65,60
65,50
2.50 Id 57
05,60
63,60
2A0 Utr. 52
90,90
88,00a
2.50 Z.Hol). 57
65,70
65,50
240 Id 59
65 AO
65,50
Buitenlandse
obligaties
7.75 Eurluv72
82,50
5.75 Id 64
79,50b
79,50
5.75 td 65
72,50b
72,50
8.00 Int. Am 71
83,30
83,30
1.00 Id 68
75,00
75,00
8.25 IntBkll
85,50
85,00
4.50 Id 61
83,50
83 50
4.50 Id 62
74,50
74,50
340 Id 55
99,00
99,00
3.75 KStt 84
79,10
79,20
5.75 td 65
79,60
79,60
4.75 Id 62
79,50
79,00
7.50 Petro 57
131,00
132,00
7.00 AllJlrw
79,06
34v Eng. ffX.
26.75
25,60
11.25 Reeds 1 74
94,80
94,50
5.25 Rotbm.
5.00 Co Prune
93,10
93,10
5.00 Plpe-L.
87,00b
4.2£ Noorw. 55
94,00b
94,50
4.00 Nor. Hjd.
49,00
«9,00
Convert obllratles lie art
Aandelen banken
verzekeringen
AMEV
Amfaa
Assist. R'd
Mees A Hope
Ned. Credletb
NMB
Slavenb. Bok
ld Geit
Pr .Or. Hyp. bk
TUb. Hyp. bk.
WeatUtr. Hyp.
Scheepsbypb.
47,00
73,00
83,00
109,00
106,00
31,50
131,00
2090,00
209,00
70,50
105,00
233,00
2300,00
«6.00
73,00
81,00
104,00
103 AO
30,30
127,70
2050,00
204,00
69,70
100,00
235.00
2210,00
Handel en Industrie
ACT
251,00
246.00
AhogBOB
3540
35,50
Ahold
47,50
43,50
AMAS
27 AO
25,10
aad. Droogd.
118,50
117,00
Aad. Rijtuig
127,00
127,00
An!em Nat
21,10
38,90
Arab. Schbw.
121,00
Asaelberg
745,00
710,00
AUDET
165,00
162,00a
Aut. Screw W
117,00
115,00a
Aut. IntJlt
950,00b
950,00b
Ballas t-N.
31,00
29.60
BAM
66.00
65,00
Batava
550,00
560,00b
Batenburg
220,00
216,00
Beek. van
111,00a
106,00
Been
64,80
64,00
Begemann
88,00
85,00a
ttergosi
200,00a
165,00
Berk el P
126,00
123,00
Blydeaat
570,00
575,00
Bow Druk
195,00
180,00
Bole
t6 AO
76,00
Borsumlj IV
76.00
76,00
Bob Kalt a
73,10
71,50
BOZ
206,00
41A0
Braat Bouw
341,00
349AO
Bzedcxo VO
mm
14804» 1600,00
- 3 65AO
361,00
10A0 704»
104» 105.00
10004» 950,00
'■Mm
161 AO
153,00
<u oart
166,00
153 AO
Ghamotta
SO AO
50,00
Unda-Kcy
61 AO
52,00
Cant m Br. Trm
i 10 AO
10A0
Grant Nad
700.00
680,00
lie—eaux
•7.00a
00,00
LMkkan
«3 AO
«1,00
Or Or. Boutb.
901,00
190,00
Dróge
1200.00
Duiker App
«45,00
«25.00
EooBoatc
«3 AO
«13A
tJmerim
290,00
378,00
Id mart
388,00
376.00
EMBA
218,00
223.00
Enk»
63,00
63,00
fokker
30,10
28.70
f ord Auto
340.00a 335,00a
forse»
62,00
79 AO
Gamma H
44 AO
42,10
td 6 pet PW
18,30
16,50
UaMlelfte
110.00
104,00
Gelder cert
05.80
83,50
Gerofabr.
67,00
55,00
(ilium rs
483AO
465,00
Gis. Brom.
69.50
65,50
td oart
60 AO
65,50
UoudamM
90 AO
90,00
ttraeeo
133,00
118.00
Grinten
165 AO
161 AO
ttrofamed.
130,00
130 AO
Hagemeijer
93 AO
90.50
Hmmbro In
Hellingman
33,00
33.50
Hero Gone.
138,00
Heybroek
mm
mm
Hoek'a Maek
70,50
70,30
Hol»
303.00
195.00
HoU. Bet.
44,00
«140
HoU. Bot. G
44,00
ICO oert
63,00
68,00
IHC Holland
90,00
19,00
Ind.Maataoh.
175A0
175,00
IBB Kondor
40,50
40,00
Inter laa
119,00
116.00
lnteraatJoM
51,00
49,30
tnventum
780,00
740,00
Kmpp.
181,00
177.00
Kempen en B
Key Houth.
- 2600,00a
Ktane 8
213,00
195,00
Klooa
112,00
115,00
Kluwcr
61,00
77,00
Km u.Bijenkorf
ld cert
67,50
66,00
Id 6 earn
Kou. Nad. Pap.
70,00
Kraanapotaky
95,00a
90,00a
KSH
53,00
53.00
KVT
51,00a
50,00a
Kwatta
2050,00a
19.50a
Landt *G1.
137,00a
133,00a
Letdscbe Wol
15,50
154.00
LtndetJacöb
250,00
350,00
Macintosh
54,50
05,10
Meneba
66,00
65,60
Meta Verb.
2200,00 2200,00
Molukacbe
80,20
81,00
Mljnb. W.
970.00
960.00
Naarden
54,00
50.00
Naeff
111A0
111,00
Nat. Orondbe*.
49,00b
«9,00
NMB-Bouw
56,00
57 AO
Nadap
400.00a 390.00
Nederb ovat
HA#
11 AO
Nad. Noutw.
317 AO
316,00
Ned. Dagbl.
160.10
Nell*
406,00
idea#
209A0
399AO
Nate
•8 AO
10,00
Ntai
1360,00b
Niiatra—
1750,00a
Nam
85.00
83,00
Notrtda GB
63 AO
62,00
Nutrteta VB
63 AO
63,00
Nyma
«3 AO
43 AO
Nljverdal
71.00
70.00
OttEMboldlng
34.00
23,00
Orrnsteto
235.00
234,60
Ortng-DB
186.00
185,00
Pafcboefe fl
119 AO
115,00
td eert
118A0
114A0
Paiemfaanf
77,00
76,00
Pal the
61 AO
00 AO
Pblilpe It».
mm
Poo* flout
228,00
223 00
Poreal Plea
91 AO
94 AO
Prooet&Br
180,00
171 AO
Rademaken
355AO
350,00
Reeelnk
121,00
114,00
Beeuwtjk
64,50
54,00
Reta&Cn
89,00
09.0
Rlva
178,00
172,50
lu oart
174,00
168,00
Rotbe&Hak
45,00
46.00
RommenhöUei
580,00
570,00
RljnBcbelda
201A0
200,00
Sanden
316,00
212.00a
Scbev, Exp
11 AO
11,00
Bcbokbetou
880,00
850,00
Sebtdtema
75,00
75,00
Scbuppeo
233,00b
Scbutteraveld
108,00
105,00
Start® Gr
65,00
63.00
Stoomsp. Tw
108,00
106,00
Ik bind. Phil.
119,00
110X0
Telegraaf
80 AO
76,00
THV Inters
350,00
256,00
111b. Watarl.
330,00a 320,00a
Tw. Kabelf.
324,00
319,00
Ubbtnk
143,00
135,00
Unlkap
349,00
232,00
UnU cert
75,60
73,90
Id 1 pet
70,50
70,70
Id 6 pet
61,00
61,00
VA. VUet-W
85,00
05,00
Veseta
45,00
«3,50
V». ttlaaf
115,00
110,00
Ver.Hand. Scb.
501.00
502,00
VMP
144 AO
VerA. Gltgmlj
68,00
63,00
V». Tocwfabr
ld eert
60,30
58,00
Vezel verw.
483,00a
485,00a
Ythamlj Butt
65,00
84.00
VRtt Papier
795,00
780,00
Vulcaansoord
61,00
60.00
Wegener G
Id cert
55,00
50,00
Wessaoen
72,00a
66.50
Wyen
114,00
112,00
Wljk en Hw
812,00
801,00
83,00
Zaalberg
83,50
Mijnbou w/Petroleum
Maxwell Petr
•6,00
83,00
Moeara Enlm
148,10
147,50a
Id 1-10
2060,00 2000,00
Holland V
Id I
Ulna. Ball. V4»
Sarakreek
2000,00 2000,00a
38,00 37,00
Diversen
Oost»»
Geld .Tramweg
Ant.BrouweiiJ
Ant. Verffabr.
EIMJJ Arabs
Snr. Brouwerij
Hon let Doug!.
159,00
113,10 113,00
137.00b 137.00b
30.00 29,75
Particlpatiemijen
Alg. Foodaenb. 81 AO 814»
America Ftmd 121,00 118,00
Aad. Belegg. D 115,00 114,0"
Convert* 4264» 480,00
Ned. Vastgoed
Dutch Int.
105,00 199,00
123.00 *21,50
615,00 008,00
467,00 488,00
110,00 107,00
95 AO 96,00
490,00a 495,00
87,00 83,50
Belegfingsmijen
OKA Belegg
Nefo
l)nl-Invest
Leveraged
Tokyo Pae H
Tokyo Pae H
113,00 117,50
58,00 57,00
59,30 58,80
57,00
62,00 62.00
77,00a 76.00
17A5 16,50
16.50 16,75
234» 23,75
Buitenland
Goneentra
168.00
172,00
Europafonds
Unllonds
360.00
360,00
Euranlos
938,00
938,00
Finance-Go
178,00
178,00
Valeurop
486,00
484.00
Chemical P
6,20
6,00
Col. Growth
2.90
2,85
Dryfoa P
7,10
,700
Fidelty P
9,70
9,50
investors M
6.30
6.10
Japan Fund
6,20
Lehman Corp
8.80
8.60
Madison P
6,80
6,80
Manhattan
1,70
1,60
Massacbns
7,30
7,30
Oppenbdmer
3,60
SAO
Steadman
1,55
1A5
Technology P
4,05
4,00
Value Una
1,70
1,60
Van» Baaden
3,90
2.80
Gevaert Photo
66,00
•7,00
Solvay
160,00
510.00
Us. MlnBra
800,00
800,00
Hoechst
118,00
118,00
Hoeacb
53,00
52,00
Mannesmaan
171,00
171.00
All. Brewerl»
331,00
231,00
Br. Petrol
179,00
177,00
Imp. Oh»
115,00
Pye Hold
108.00
105,50
Dal-Ichl Book
250,00
245,00
Ntppea Elect*.
330.00
325.00
Pioneer El.
29,00
28,75
Sankyo Electa.
20,75
Sony Carp
11,75
11,50
Canada
Aleaa
Bel. Telepb
Bo Via Corp
Can. Brewer
Can-Padfle
Gulf OH
Husky OÖ
Imperial Oil
Inald Nat-tt
Int. Nickel
Shell I
28,00
«2.26
1.18
12,35
2,60
24,00
15,75
27,10
7,30
24,00
12,20
27,25
42,75
1,10
12,50
2,40
24 50
15,35
26 AO
7.40
23,35
12,50
V.S. van Amerika
Admiral Corp
15A0 15.61
37,00 36.21
At Cyannam
Am. Motors
Am. Smelt a
Am. Standard
Am.TeMfcTel
Am pes Corp
AmatedAnd.
20,00
5.95
19,75
5,70
ApecOCbif
Ark Louis
18,00 16,50
9,80 9,50
42.60 42,00
3.65 3.66
J6A0 35,00
17,00 17A0
1.46 170
18,30 18 25
81 AO
Bethl. Steal
Boeing Corp
Burlington
Burroughs
Cetanese
Chad I io urn
Chrysler
Cities Serr
Colgate
Columbia Gas
Cons Edison
Com. Can.
Control D.
Curttse W.
Dn Poot
Eatm. Kod.
Exxon Corp
Pint N.C.
Ford Motor
tten. Cable
Gen. Cigar
tten. Electrle
tten. Pood
tteu. Motors
tten. Theieph
tttlette
Goodrich
Goodyear
Greyhound
Gulf OU
Honeywel
IBM
IntJbvon
int. Tel&T
keanecott
Kroger
Leaaco D
Llng-Temoo
Litton Ind
Uttlng Land
Marcor
Martin Mar
McDonnaU
Minnesota
National Can
Nat.Cash Reg
Nat.Dist.&C
N A. Philips
Occidental
Pen Cents.
Pepsi Ga
Philips P
Polaroid
Procter&Q
RCA Corp
Rep-Steel
Reynolds Ind
Shell OU
South Pae
29.50 98,60
18,00 17,60
- 17 AO
77.00 74A5
29,30 28AO
39 AS
12,90 13.00
37,50b 37 .40
19.75 19,00
16,75 16,75
7.05 7AS
90.00 19.40
9,00 8,50
57,80 57,80
123,00b 122,50
75,50 75.00
64,50 63,60
28.75 27,75
40.25 39,60
8 AO 8,05
11.25 11,20
3.750 36 A5
17,20 17.05
39.60 37.50
18,25 18.25
23,10 23,25
20.00 18,00
13,90 14,00
11,90 11,70
34,25 32.50
183,00 173,60
28,75 28,50
17,20 17,20
27,50 27,40
15,90 15,70
7.65 7,65
4.76
3,60
9.10
4,60
4.26
9.10
18,50
15,00
10,00
8.00
22.75
12,75
15A5
8,40
2,15
41.00 40,00
38,00 -
22,00 22,00
79,25 78,75
11.90 11,80
22.80 22.75
41.50 -
60,00 55,50
17 AO
14,75
9,10
55,00
7,50
21,50
12,75
15,25
9,35
2,15
35,35
26,10
34,30
25,50
Sparry Rand
28,20
27.75
Standard Br
43,50
42,00
Sterling Dr
19,75
19.00
Studebaker
2,27d
22.25
Sub OU Com]
37,50
37 AO
Tandy Corp
15,75
15,05
Texaco
33,75
23,00
Texaa luatr
67,25
66,75
Transam.Corp
5,80
5,70
U Carbide
40,50
38,750
Union Pae
63,50
61,70
UB. Steel
44,00
44,00
W»ttngbouM
11,25ft
I0.05e
Woolwortb
12,60
12,00
(Obligaties)
10,75 Amro. *76
98,40
98 30
11.00 Exp. Pin. 14 98,00
Claims, Scrips,
Stockdiv. (e.d.)
AMKT
Hsfemeljer
Bijenkorf an.
Mpctntoan
Twentacbe Kabel
Amsterdam, 25 sept.
(ANP) - De barometer
stond ook woensdag op
het Damrak weer op
storm. Een verder terug
gezakt Amerika en een
blijvend algemeen econo
misch onbehagen sloegen
weer zware deuken in het
koerspeil van de actieve
fondsen. Onbetwiste kop
loper was bij opening
Akzo, waaraan de uitspra
ken van het bestuur in het
prospectus van de nieuwe
11,25 pet obligatielening,
dat het niet gemakkelijk
zal zijn om de winst van
het eerste halfjaar 1974 te
evenaren, duidelijk mede
debet was. Het fonds ging
in een keer door de f50-
grens heen op f49,10, een
verlies van f 4,10.
Heineken ging weer f 9
lager van start op f126,
Deli f3,50 op f85, terwijl
HVA zich relatief gezien
met een teruggang van 60
cent op f54 redelijk ge
droeg. KLM belandde met
een verlies van 90 cent op
f 41 en Nationale Neder
landen ging f 1,30 terug
naai f55,50. Bij de banken
verloor ABN f4 op f215
en AMRO-Bank fl,20 op
f51,60. Ook de scheep
vaartsector kwam nogal
gehavend uit de opening.
KNSM moest hier f 4,50
prijsgeven op f 106,
Scheepvaart Unie f2,50 op
f 108,50, Van Ommeren f 3
op f 225 en HAL f 1 op
f64,50. Direct na opening
viel er op de gehele
hoofdfondsenmarkt een
duidelijke neiging tot ver
dere afbrokkeling te con
stateren.
De staatsfondsenmarkl
gaf een afwijking van het
koersbeeld van de aande
len te zien. De stemming
was hier redelijk met ge
middelde winsten van 20
cent
Op de lokale markt
snelden de koersen weer
in neerwaartse richting:
Een klein verlies beteken
de in feite al een goede
stemming voor een fonds.
Geen enkele sector werd
ontzien, zelfs niet de als
sterk betitelde, zoals de
houtsector, waarin Noord-
Europeesche Hout en
Drentsch-Overijsselsche
zeer flauw waren, en pa.
pier, waar Buhrmann ee«
flinke stap terug moe»»
doen.