DOMINEE BUSKES 75 JAAR
133,32 kilometer op een liter benzine
„Het valt
niet mee
zoveel
jaren een
wilde
gans
te zijn"
Scirocco: Snelle
sportieve coupé
Tussen
de
wielen
Auto-test
binnenland
buitenland
Wereldrecord
zuinig rijden
Kritisch
Rood
Met norm mil
Op de keien
Conflict
Schreeuw
Weerklank
Scheldbrieven
Moeilijk
Vii|ucy iU september IV/**
Dominee J. J.Buskes is maan
das 16 september 75 jaar ge
worden. Twee uitgeverijen
hebben zijn 75ste verjaardag
aangegrepen om de activitei
ten van de rebelse Amster-
ds ise dominee nog eens on
der de aandacht te brengen.
Bij Zomer en Keuning ver
scheen het boek „Dwarslig
gers", ondertitel „Nonconfor
misten op de levensweg van
ds. J. J. Buskes" 16,90),
waarin diverse auteurs de le
vens belichten van een der
tigtal personen, de grote in
vloed gehad hebben op het le
ven en denken van dominee
Buskes. Onder hen: Martin
Luther King, H. M. van
Randwijk, Karl Barth, Bey
ers Naudé en Fedde Sohurer.
Uitgeverij Ten Have presen
teerde diezelfde dag de bun
del „Droom en protest"
14,50), een door ds- Buskes
zelf verzorgde selectie „ge
tuigenissen uit een halve
eeuw van strijd", bestaande
uit preken, artikelen en toe
spraken. Wim Wennekes
zocht ds. Buskes op en sprak
met hem over hoe het voelt
een dwarsligger te zijn.
Er zullen onderhand niet
veel automobilisten meer
zijn die er niet van op de
hoogte zijn dat het roer hij
Volkswagen volledig om is.
Maakte VW tot voor kort
uitsluitend auto's met lucht-
gekoelde, achteringeplaatste
motoren en aehterwielaan-
drijving, het is nu nog uit
sluitend de kever die volgens
dit concept wordt gebouwd.
Sinds nu dl weer vier jaren
geleden Volkswagen de door
NSU ontwikkelde K 70 uit
bracht is het getfj gekeerd.
Weliswaar werden de 1600
en de 411-412-series nog
enkele jaren volgens het ou
de beproefde recept ge
bouwd, maar tegelijkertijd
werd een geheel nieuw pro
gramma op stapel gezet met
watergekoelde voorin ge
plaatste motoren die de voor
wielen aandrijven.
Als eerste produkt van de
nieuwe lijn kwam de Passat
zijn opwaehting maken, ge
volgd door de Scirocco en de
Golf en volgend jaar komt
dan eindelijk de kleine VW,
een broertje van de nog deze
maand ten doop te houden
Audi 50. Zodat sinds de 412,
de 1600 en de Karmann Ghia
uit de produktie zijn geno
men, het alleen de kever is
die nog van het oude pro
gramma resteert. En hoe lang
nog? VW houdt weliswaar
staande dat de kever nog
geruime tijd geproduceerd
zal worden, maar vroeg of
Iaat zal het publiek - ook in
Amerika - toch gaan kiezen
voor een modernere auto.
Er zijn al heel wat woorden
gewijd aan de achterstand
die VW ten opzichte van zijn
concurrenten heeft opgelopen
door zo lang vast te houden
aan de oude lijn- Het is na
tuurlijk een feit dat de te
ruggang van VW op de
markt niet in de laatste
plaats te Wijten is aan het
uitblijven van moderne wa
gens terwijl de concurrentie
het ene nieuwe en vaak fraai
gelijnde model na het andere
uitbracht.
Sinds de komst van Rudolf
Leiding als opperste baas
van Wolfsburg is er echter in
versneld tempo gewerkt aan
de realisering van het nieu
we gamma, waarmede be
oogd wordt VW zijn leidende
positie in de autobranche te
rug te bezorgen. En het zie;
er naar uit dat VW hard op
weg js naar herstel.
De Passat werd overal met
enthousiasme begroet als
zijnde de eersteling van een
ongetwijfeld succesvol pro
gramma. Toen kwam de Sci
rocco, eert fraai gelijnde cou
pé bedoeld als opvolger van
de Karmann Ghia en even
eens dit jaar deed de Golf
zijn intrede waarvan kenners
beweren dat het de beste
auto is die VW ooit heeft
gemaakt. En van de kleine
VW die volgend jaar komt
kan men verwachten dat de
ze - mits wat gunstig ge
prijsd - wel eens de klap op
de vuurpiZ zou kunnen bete
kenen.
Zoveel is wel duidelijk: VW
zal dan een kwartet uiterst
moderne en fraai gelijnde
wagens bezitten die heel wat
voormalige VW-rijders in de
verleiding zullen brengen te
rug te keren tot hun oude,
vaak eerste, liefde. t
Ben Visser, een research
technicus van Shell is houder
van het wereldrecord zuinig
rijden geworden. Met een op
vele punten gewijzigde Opel
uit 1959 legde hij tijdens een
in Amerika gehouden zuinig
heidswedstrijd 133,32 kilo
meter af op één liter benzine
en vestigde daarmee het we
reldrecord.
Natuurlijk erkent Visser dat
dit resultaat voornamelijk te
danken is aan het feit dat hij
liet een en ander aan de
Opel had gesleuteld. „Maar
zeker zo belangrijk was m'n
rijstijl" voegt hij eraan toe.
En noewel zijn tips om zui
nig te rijden in feite niets
nieuws zijn geven we ze
hieronder toch weer met de
gedachte „baat het niet,
schaden doet het zeker niet"-
- Stationair draaien om de
motor warm te laten lopen of
wanneer u op iemand wacht
is een regelrechte verspilling
van benzine; rijdt altijd zo
gauw en verstandig mogelijk
weg zodra de motor loopt.
- Zet altijd de motor af als u
enkele minuten moet stil
staan, bijvoorbeeld bij spoor
wegovergangen, open brug
gen, opstoppingen etc.
- Probeer soepel weg te rij
den, trek kalm op en voer
geleidelijk uw snelheid op,
schakel steeds op en terug
op het juiste moment.
- Als u uw gaspedaal telkens
als u gas geeft te snel in
drukt, spuit u teveel benzine
in de motor; plaats een ge
wone badspons onder liet
gaspedaal dit verandert niets
aan de prestaties van de au
to, maar zorgt er wel voor
dat iet gasgeven gelijkmati
ger verloopt, waardoor u
benzine bespaart.
- Vermeerder rustig vaart en
rem gelijkmatig af; krachtig
remmen betekent veel ener
gie verspillen, waarvoor de
motor moet werken en men
heeft ook weer benzine no
dig am op gang te komen;
houdt behoorlijk afstand tot
voorliggers.
- Neem tijdig gas terug wan
neer u een bocht nadert zo
dat u niet midden in de
bocht behoeft te remmen;
door remmen en gas geven
zo zeel mogelijk te vermij
den wordt benzine gespaard.
- Laten de omstandigheden
dat toe rijdl dan met het
gaspedaal in eenzelfde stand
in heuvelachtig gebied: wat
u heuvelopwaarts aan snel
heid inboet wordt henvelaf-
waarts weer ruimschoots
goed gemaakt: zo rijdend
wordi oenzine bespaard.
- Verstoor de stroomlijn van
uw auto niet; hoe meer
luchtweerstand hoe meer
benzine wordt verbruikt;
plaats bagage in de auto in-
plaats van op het dak; ver
wilder de imperiaal wanneer
deze niet gebruikt wordt.
- Hoge snelheden betekenen
benzineverspilling; bij vrij
wel iedere auto is het ver
bruik het gunstigst bij een
snemeid van ongeveer 80 ki
lomeier per uur; langzamer
rijden dan 80 km. per uur
geeft geen besparing omdat
de brandstof die u daaraan
overhoudt opgebruikt wordt
door de langzaam draaiende
motor en versnellingsbak;
sneliei rijden dan 80 km.
kost ook extra benzine door
de sterk toenemende lucht
weerstand
Tot zover Ben. En nu maar
kijken hoe ver wij het met
onze niet aange'iaste auto op
één litertje brengen.
Vertelt U dat verhaal eens
van de tamme en de wilde
ganzen? Dominee J. J. Bus
kes, oud en vermoeid,
springt - blij verrast - op
merkelijk kwiek op. Voor
een van de propvolle boe
kenkasten in zijn kleine
werkkamer: „Nee, nee, nee-
ja, hier heb ik het".
Terug in zijn stoel, met het
boek (van Kierkegaard) op
schoot, begint hij hortend en
stotend voor te lezen.
Over de tamme ganzen, die
iedere zondag opnieuw naar
de kerk waggelden, de preek
beluisterden, daarna weer te
rug waggelden naar huis, zon
der echter ooit in praktijk te
brengen wat de gans op de
preekstoel hen voorgehouden
had: sla je vleugels uit en
vlieg.
•Vervolgens over de wilde gans
die wel vloog, maar daardoor
de kritiek op z'n hals haalde
van zijn tamme confraters-
Het boek dichtklappend: „Het
valt niet mee, hoor. Zoveel
jaren een wilde gans te zijn-
Je komt daardoor in een toch
wel moeilijk te verwerken
isolement- Maar ik heb het
nooit anders gewild en ge
kund Als kind al niet"-
„We hadden een fijn, gerefor
meerd gezin. Maar wat me al
vroeg tegenstond was, dat als
je van gereformeerde huize
was, dat je dian automatisch
politiek gezien bij de anti
revolutionairen hoorde- En d-at
je, oo-k al automatisch, een
christelijke school op gerefor
meerde grondslag diende te
bezoeken- En wie werkte, die,
dat hoorde zo, was lid van de
christelijke vakvereniging, het
werkliedenverbond Patrimoni
um".
„Nee, vader had er niets op
tegen dat ik al jong naar rode
sprekers ging luisteren- Hij
zei wel altijd: „Luister, maar-
luister kritisch"- Dat héb ife
gedaan, maar dat heeft min of
meer tot gevolg gehad dat ik
als jongetje in een heel moei
lijke positie kwam te staan- Ik
was echt, uit overtuiging, ge
lovig, maar tegelijkertijd voel
de ik me enorm aangetrokken
door de leidende figuren uit
de rode beweging, die in die
tijd of onkerkelijk óf' zelfs an
ti-kerkelijke godsloochenaars
waren- Om daar als jongetje
tussenin te staan, nee dat is
niet makkelijk. Op die mo
menten heb ik al heel sterk
gevoeld hoe geïsoleerd je kunt
raken als je gewetensvol de
stem van je hart volgt".
Hij is groot geworden in de
Utrechtse jodenbuurt, een ech
te volkswijk „met hele beroer
de sociale toestanden"- Vader
was handelaar in tweedehands
meubelen, later meubelmaker-
in vroegere interviews ver
haalt Buskes steeds weer op
nieuw hoe hij daar in de
Duurt kinderen in alkoofjes op
sterven za-g liggen, tbc. en
hoe het hem aangreep dat
daar niets aan gedaan werd.
aar ben ik rood geworden",
iaat Buskes er in al die inter-
yiews steeds weer op volgen-
'laar er waren er zoveel die
- 'opstanden zagen en toch
js dc Utrechtse jodenbuurt la-
?r geen kweekschool voor
hukse rakkers gebleken Er
moet flus meer zijn.
ST?"* Husbus schutterig la
tend J6 'an-Se tanden ontblo-
n-Ji' °°gjes samengekne-
,""e' zal ook wel aan
barakter gelegen hebben,
Dominee Buskes
denk ik- Wanneer je het on-
gustig zou wiken voorstellen,
aan zeg rk: ik zai wel een
jongetje geweest zijn, dat al
tijd in de contramine was,
steeds weer tegen de draad in-
Erg primair reagerend, dus di
rect zeggen als je een wantoe
stand zag: hoe is dat in
GODSnaiam mogelijk- De
meeste andere kinderen von
den het heel normaal, omdat
ze er nu eenmaal mee opge
groeid waren. Ze wisten niet
beter. Maar als ik bijvoorbeeld
naar de steenfabrieken van
mijn ooms ging, langs de
Vaartse Rijn, en ik zag daar
zwangere vrouwen tot de dag
voor d-e bevalling stenen sjou-
wen-.-nee, dan kreeg ik altijd
zo'n gevoel van: dat is toch
niet normaal?"
Die ooms, beste brave, vrome
mensen hoor- Wanneer een
van de knechten zie-k was,
gingen ze bijvoorbeeld altijd
op bezoek met een schaaltje
eieren- M-aa-r zodra het een
paar weken duurde, die ziek
te, dan werd zo'n knecht de
keien opgeschopt Kijk, en
daar stood ik steeds weer
vreemd van te kijken"-
Had U al vroeger haar op de
tanden?
Hij: „J-aja, haha- Al vrij jong
ben ik in vergaderingen vra
gen gaan stellen, als U dat
bedoelt. Niet omdat ik zo
graag onrust wilde zaaien
waar rust was, m-aa-r ik vond
nu eenmaal dat wanneer je
ergens van overtuigd was, dat
je die overtuiging dan ook
zonder schromen en dralen
moest uitdragen".
Ik zal 14 of 15 geweest zijn,
toen ik eens *n keer het con
flict zócht, om te- kijken hoe
dat uit zou pakken- Op een
zondagmorgen heb i,k toen
heel uitdagend tegen mijn va
der gezegd, dat ik geen zin
had om mee naar de kerk te
gaan. Niet zozeer, omdat ik
echt geen zin had, maar ik
was benieuwd hoe er op gere
ageerd zou worden- Ik had
eignlijk gedacht dat vader
zou zeggen: „Wat? Niks daar
van Jij mot mee" Maar vader
zei: „Wat, zeg ie me nou? Heb
jij geen zin?" Ik zei: „Nee. ik
heb geen zin"- „Nou", zei va
der als iii veen zin hebt. dan
MAG ie niet eens mee". En
daar stond ik"-
Giebelend: „Toen viel m'n he
le protest als een kaartenhuis
in elkaar- Niet zo leuk, eigen
lijk Want ik had op dat mo
ment best voet bij stuk willen
houden om te kijken hoe dat
zon uitna leken".
U schriift in Uw boek „Droom
en protest" ergens: „Het pro
test is een schreeuw tegen een
goddeloze wereld". Dat „god
deloze" klinkt uit de mond
van een dominee altijd zo hel-
en-verdoemenis-achtig.
Hij: „Oh neeee, zo'n type ben
ik nooit geweest. Nee, dat
moet u anders begrijpen- Ik
bedoel, en nu ga ik hier maar
geen theologische beschouwin
gen zitten houden, dat ik dat
goddeloze altijd gezien heb als
„onmenselijk"- Wie goddeloos
is, geeft vaak tegelijkertijd de
mensheid prijs"-
Maar wat geldt die schreeuw
dan?
Hi j„Die onmenselijkheid,
DIE v-al ik aan- Daar kom ik
tegenop. Als ik zie in hoeveel
kerken met de mond wordt
beletten wat niet in de prak
tijk wordt gebracht, dan zeg
ik, ais een echte dwarsligger:
Wat een vertoning! Ik kan nu
eenmaal geen onrecht zien en
ik kan het nóg minder hebben,
dat het onmenselijke in de
wereld notabene door allerlei
kerkelijke leiders in de we
reld ook nog eens een godde
lijke sanctie krijgt"-
Maar nu de gevolgen: U stelt
u menselijk op, maar het re
sultaat is voornamelijk een
heftige reactie, onbegrip en
isolement.
Hij: „Jawel, dat is zo- Maar
tegelijkertijd vind je ook
weerklank bij sommigen, ook
buiten de kerk".
Dan nog-
Hij: „Ja, je ziet dat er wan
trouwen tegen je gezaaid
wordt in eigen kring: dat je
positie er niet gemakkelijker
op wordt; je ziet mensen nij
dig worden- Soms zelfs om
jou uit de kerk wegblijven-
En dat ka-n je soms een tijd
lang verbitteren, nog opstandi
ger maken- Moedeloos, ook
wel. Het heeft soms het gevaar
dat je denkt: zal i'k me er
maar bij neerleggen; ermee
ophouden?"
De reacties waren soms zeer
fel.
Hij: „Ja, wat wil je? Lieve
hemel! Soms scheldbrieven,
telefoontjes. Bijvoorbeeld toen
ik tekeer ging tegen politione
le acties van Nederland in In
donesië. Nou, wat je dan aan
nijdige reacties krijgt, dat is
niet mis. Elsevier schreef, dat
ik de verachting van heel Ne
derland verdiende".
Hoe verwerkt u dat soort re
acties?
Hij: „Ach, in de loop der ja
ren wen je eraan"-
Maar voor je zover bent?
Hij- „Dan is het ERG BE
ROERD Vooral omdat de
strijd door mijn tegenstanders
niet altijd op een even edel
niveau gestreden is Dat soort
dingen roeDt, hertstochten bij
je op, die toch ook niet goed
zijn"-
„Ik heb echt wel eens momen
ten- gehad, dat ik helemaal
moedeloos geworden was. Niet
in de zin van: en nu ga ik
toegeven, maar wel van-., eh.—
hoe moet dit nu verder? D-us
d-at ik dacht: zal ik er maar
mee uitscheiden"-
„J-a, inderdaad, ik ben een
paar keer in mijn leven flink
overspannen geweest. Hartin
farcten ge-had. Ma-ar dat is
niets om medelijden mee te
hebben- Dat is met het vak
gegeven, zeg -ik altijd maar".
„En natuurlijk, ik ben ook
maar een mens, ik heb ook
wel eens momenten gelrad, dat
nrijm tegenstanders me zó on
heus behandeld hadden, dat ik
bij m'n vrouw eens lekker
ging zitten uithuilen- Daar ge
neer ik me niet voor, niks. Ik
vind: tranen moet je op be
paalde momenten laten lopen,
daar zijn z-e voor".
„Oo-k wanneer, zoals me vorig
jaar gebeurd is, je vrouw in
eens wegvalt- Daar heb ik het
heel erg moeilij-k mee gehad-
Sommigen zijn dan gelijk
bang, dat je geloof weg is
Anderen zeggen: Je zult het
wel heerlijk vinden dat ze nu
in de hemel is- Maar daar zeg
ik dan toch op; Ik had d'r lie
ver hier op aarde gehouden"-
„De eerste maanden na ha-ar
dood zat ik hier helemaa-l al
leen en toen heb ik echt wel
momenten gehad, dat ik hier
in m'n eentje wat zat te hui
len. Omdat ik het gevoel had
van: je hebt nu nog wel een
hu-is, maar geen thuis meer
Bijna vjftig jaar getrouwd en
vijf jaar verloofd, dat is het
grootste stuk van je leven"-
„Ik heb nu gelukkig weer een
hulp waar ik goed mee kan
opschieten. Jaja, daar moet je
nog reuze mee oppassen. Als je
ze op een afstand houdt, zeg
gen z-e: die dominee valt ook
niet mee. En ben je te vriende
lijk, dan zeggen ze: hij legt 't
met d'r aan. Maar ik MOEST
een hulp hebben- Ik ging me
zelf op het laatst helemaal
verwaarlozen- "s Ochtends
stond ik op, nam een boter
ham met een glaasje water-
Warm eten, nauwelijks nog-
Dus dat gï-ng niet meer"-
Dominee Buskes, 75 jaar. Sta
tistisch gesproken zou de dood
een dezer dagen kunnen toe
slaan.
Hij: „Ik zit er niet op te
wachten, ai heb ik wel toen
mijn vrouw pas dood was, mo
menten gehad, dat ik dacht: ik
wou dat we samen gegaan wa
ren- Veertien dagen geleden
had Ik weer erg veel last van
m'n hart. Toen dacht ik: nu
gaai het mis en misschien is
dar ook maar het beste. Maar
toen ik weer opgeknapt was
dacht ik: Nee, laten we nog
maai even verder gaan- D'r is
nog een hoop te doen"-
WIM WENNEKES
De SCIROCCO TS (links op de foto) en de SCIROCCO L Standaard bij de TS: dubbele halogeen koplampen en aan
de zijkant sierlijsten met rubber profiel, bij de SCIROCCO en de SCIROCCO L royale breedband koplampen.
De Scirocco TS vandaag on
derwerp van onze Autotest,
stond tien dagen tot onze be
schikking en dank zij een
buitenlandse dienstreis die in
de testperiode viel kon deze
sportieve coupé tot zijn maxi
mum vermogen worden gere
den. En dat was zonder meer
een plezierige ervaring, want
de Scirocco paart snelheid en
kracht aan een voortreffelij
ke wegligging, met een meer
dan uitstekend remsystecm
en een gezien de prestaties
uitzonderlijk laag benzine
verbruik dat gedurende de
testrit van 2200 kilometer
gemiddeld 1 liter op 12,8 ki
lometer bedroeg.
De 1,5 liter motor ontwikkelt
85 dinpk bij 5800 omw. per
min., is dwars vooringeplaatst
en heeft een vijfmaal gelager
de krukas. De motor werd
eerder gebruikt in dc Audi
80 en in de Passat en heeft
derhalve geen last van kin
derziekten. Zijn top ligt op
175 km. per uur, hij accele
reert van 0 naar 100 km. in
11 seconden en ook boven de
100 km is de trekkracht in
de vierde versnelling zeer
goed. Gewoon een erg fijne
motor- Het schakelen met het
korte pookje is soepel a la
VW-bakken, met korte sla
gen en hoewel veel schake
len niet nodig is zal de
doorsnee berijder van de
Scirocco de pook vaak ter
hand nemen om de flitsende
acceleratie ten volle te be
nutten.
De besturing zelfcorrigeren
de stuurinrichting) is licht
en direct, zeer licht zelfs
voor een voorwielaangedre-
ven wagen die gewoonlijk
bij lage snelheden zwaar
stuurt. Het weggedrag is
zonder meer voortreffelijk,
de wagen ligt als een rots
blok op de weg, vertoont
geen zweem van windgevoe
ligheid.
De vering is aan de harde
kant, levert op een grote
weg met normaal wegdek
geen problemen op, maar op
kasseien en boswegen komen
de oneffenheden tamelijk
bonkig over. Een sportcoupé
moet echter tamelijk hard
geveerd zijn en maar weinig
bezitters zullen, zoals wij,
met «Je Scirocco door de hos
sen gaan karren.
Het remsysteem met geschei
den circuits en bekrachtiger,
schijven op de vóór- en
trommels op de achterwielen,
geeft in geen enkel opzicht
aanleiding tot een kritische
noot. Gewoon uitstekend, ook
na herhaalde remmanoeuvres
bleef de wagen kaarsrecht in
het spoor. De bediening is
erg eenvoudig, vergt totaal
geen gewenning en het com
fort staat op een hoog peil.
De motor maakt weinig la
waai, al neemt dat uiteraard
met de snelheid wel toe. Het
wind- en bandengeruis von
den we echter bij hoge snel
heden wei wat hinderlijk.
De zit voorin is vorstelijk in
semi-kuipstoelen met ver
lengde rug en met royale
been- en hoofdruimte. Ach
terin is de ruimte aanzienlijk
minder, maar we hebben dan
ook te maken met een 2plus2
coupé die niet bedoeld is
voor liet vervoer (over lange
afstanden) van vier volwas
senen. Het dashboard is fraai
uitgevoerd met de klokken
overzichtelijk gerangschikt
en alle knoppen en handels
mooi onder handbereik. Ver
lichting en signalering geven
geen aanleiding tot opmer
kingen, de verwarming heb
ben we niet uitgebrobeerd,
maar dt ventilatie werkt be
hoorlijk.
Het zicht rondom is goed, al
zorgen de brede raamstijlen
voor een forse dode hoek en
is het achteruitzicht beperkt.
Over de afwerking niets dan
lof, die is volgens het aloude
beproefde VW-eoncept en
dientengevolge van grote
klasse. Dc bagageruimte is
aardig royaal en kan nog
worden vergroot door de
achterbank neer te klappen,
de koffer is via de opklapba
re achterdeur goed bereik
baar- Behalve het dashboard
kastje vindt men links en
rechts onder het instrumen
tenpaneel nog een afleg-
plankje en er zijn kleine op
bergruimten in de console op
de tunnel.
De draaicircel van de Sciroc
co is 9.80 meter, de tank
heeft een inhoud van 45 liter.
Grote aandacht is besteed
aan de veiligheid. In passief
opzicht verdient de passa
gierscel vermelding met aan
de voor- en achterkant kreu-
kelzones, een gunstig ge
plaatste brandstoftank, een
door kruiskoppeling onder
broken stuurkolom die niet
in het interieur kan door
dringen en een energie-ab
sorberend stuurwiel, terwijl
uiteraard alle bedieningsor
ganen flexibel zijn uitge
voerd. De Scirocco is be
schikbaar in 7 versies met
drie motoren, met de geteste
TS als topmodel.
De prijs van de Scirocco TS
met 85 pk motor bedraagt
15.120,- en in de eenvou
digste uitvoering met 50 pk
motor is de prijs 12.887,-.
Het zijn die prijzen die in
feite ons enige bezwaar te
gen deze sportcoupé vormen,
al krijgt men voor zijn geld
natuurlijk wel een fraai ge
lijnde, pittige, compleet uit
geruste en uitstekend afge
werkte auto.