Minder autowegen, meer fietspaden Openbaar vervoer krijgt 841 miljoen Steviger aanpak industriebeleid meer contact met Overval in CU VERVOERSPLAN KOMT IN 1975 restaurant in Ernstige oorlogs invaliden vrij van luister- en kijkgeld Ombudsman in 1976 guide, Onderzoek inkomens in vrije beroepen Onrust harende toeneming aantal arbeids ongeschikten Subsidie hotels middenklasse COMPUTERINDUSTRIE Subsidie voor vormingswerk politieke partijen Buit 33,000 Rijkspersoneel papler uw pen Kerk in gevaar (2) 10 ie- iet iar ïn. en de ;n. •dt ïer m- ine de ïen ide eze aar len (Van een onzer verslag^ BUDEL By een gew. overval, die maandag i„ VI in een Chinees - B* plaatsvond, zijn 33.000 „„.i een soheerapparaat bandrecorder buitgemaakt Om 22.00 uiur kwamen verklaringen drie Ch 8 met een nylonkous ov»,"® hoofd het restaurant v Twee waren gewap6„ een pistool en de den?» een mes. In de Woonkmi werden de eigenaar "Va» i restaurant en de ander» L wezigen op stoelen vast.il den. De kabels van TS1 werden losgetrokken «1 drie mannen verdwenen hun buit. De eigenaar van het slaagde erin naar W gaan waar voorbijganger, k. verder hielpen. Van de i, ontbreekt tot nu toe i!r spoor. (Van onze parlementaire redacteur) DEN HAAG De verliezen van net streekvervoer zullen volledig worden afgedekt door het rijk. Er is 178,7 miljoen voor uitgetrokken. De stedelij ke vervoerbedrijven krijgen 110,8 miljoen en de spoorwe gen bijna een half miljard- Met ingang van 1976 zullen ook de verliezen van het ste delijk openbaar vervoer volle dig worden afgedekt. Volgend jaar krijgt het openbaar vervoer (spoorwe gen, streek- en stadsvervoer bedrijven) 841,7 miljoen gul den subsidie om de tekorten te dekken. Dat is een enorm bedrag, erkent de minister van Verkeer en Waterstaat, maar gezien het belang van dit ver voer voor de samenleving is het wel verantwoord. De bewindsman wijst erop dat de tekorten van het streekvervoer nog steeds toe nemen (stijgende loonkosten de voornaamste oorzaak). Voor de produktiviteitsverbetering, waar de ondernemingen wel naar streven, is weinig ruimte meer. Ook het inkrimpen van onrendabele lijnen zet weinig zoden aan de dijk in financi eel opzicht. Dat zou alleen hel pen afe je alle onrendabele lijnen opheft, maar daar tref je grote delen van de bevol king mee en bovendien zou dat het gebruik van de privé- aoto alleen maar stimuleren. DEN HAAG (ANP) Het Centraal Planbu reau sprekt in de versche nen Maoro Economische Verkenningen 1975 van een onrustbarende toe neming van het aantal arbeidsongeschikten. Op basis van de meest re cente informaitie over het verloop van cie inva- iicliteitskans en de inva- bditeitsduur valt te be cijferen, aldus het plan bureau, dat dit aantel in de komende periode va-n vijf tot tien jaar nog met 25.009 a 30.000 jaarlijks Zal toenemen- ia het begin van de ja ren tachtig zou dan het aantal wao-gereohtigden in manjaren gemeten aen omvang bereiken van meer dan een half mil icien. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Een rem op de aanleg van autosnelwegen verbetering van het openbaar vervoer en extra geld voor de aanleg van fietspaden. Dat zijn in het kort de belang rijkste punten uit het vijfjarenplan voor het personenver voer, dat minister Westerterp (Verkeer en Waterstaat) in zijn begroting in het vooruitzicht stelt. Het meerjarenplan, geldend tot en met 1980, zal gelijk met de begroting-1967 aan de kamer worden aangeboden. Westerterp ziet dit „be leidsplan voor een samenhangend vervoersbeleid" als een bittere noodzaak in ons dichtbevolkte landje, willen we bij wijze van spreken over een aantal jaren niet stikken in de uitlaatgassen van afgod auto. De minister erkent met de nodige spijt dat het nog steeds niet is gelukt de auto terug te dringen ten gunste van het openbaar vervoer. Nog meer zal er daarom gedaan moeten worden aan verbetering van het spoorwegennet, vooral het intercity-net (lange afstand), waarbij de aanleg van par keerplaatsen bij de stations een belangrijk uitgangspunt blijft (in de hoop dat automo bilisten dan gemakkelijker be reid zijn de trein te nemen). Ook komen er meer voorstads halten. Voor het vervoer op de kor te afstand moet (naast tram en bus) de fiets het helemaal gaan maken. Er zullen meer fietspaden komen, ook en vooral in de steden. Stedelijke fietspaden zullen voortaan met rijkssubsidie kunnen worden aangelegd. Als eerste aanzet staat er voor 1975 al drie mil joen op de begroting. Het vijfjarenplan moet voor stellen bevatten, aldus de mi nister, over de in de planperi ode (dus tot 1980) te voltooien of in uitvoering te nemen we gen en spoor- en tramwegen. Hij laat op voorhand al door schemeren dat autorijden duurder zal moeten worden (parkeerbeleid, heffingen op autorijden). Voorts zal aan dacht moeten worden besteed aan de organisatorische opzet van het openbaar vervoer, het niveau van de tarieven en de bevordering van de fiets en de brommer. DE STAAT 1 GULDEN UITGEEFT DEN HAAG - Minister Lub bers (Econ. Zaken) wil vol gend jaar de subsidie voor mo dernisering van middenklasse hotels handhaven. Dit deelt hij mee in zijn begroting voor 1975- Ook wordt nog nader overleg gevoerd met het be drijfschap horeca over de vorm van de „folow-up", die in het structuuronderzoek in de horeca wordt aanbevolen- (Van onze daclie) parlementaire re- DEN HAAG Ernstige oor logsinvaliden worden vrijge steld van het betalen van kijk- en luistergeld. Het gaat om de groep invalide oorlogs- vervolgden die als gevolg van invaliditeit geen of slechts voor 30 procent of minder in komsten uit arbeid hebben. Een weizi-ging van het bes-luit omroepbijdragen wordt daar toe door minister Van Doorn (CRM) voorbereid. Wat het rijksw-egenplan be treft deelt de bewindsman mee, dat we nu tien jaar aan de uitbouw van dat plan wer ken, maar dat in de komende tienjarige periode meer ge wicht zal worden toegekend aan de aspecten van het leef milieu. Er zal meer en meer aandacht worden besteed aan de vraag of het vervoer niet beter per trein of bus kan plaatsvinden en (dus) de aan leg van een nieu/we weg ach terwege moet blijven. Je kunt niet blijven doorgaan, zeker in de randstad niet, met het blij ven vergroten van het rijks wegennet, dat nu al 1403 ki lometer lang is, zegt Wester terp. (Van onze dactie) parlementaire re- DEN HAAG Dl de meerja renramingen heeft het kabinet rekening gehouden met het aantreden van een ombudsman - of commissaris van onder zoek - met ingang van 1976. Het wetsontwerp waarhij deze centiale klachtenman en zijn wijze van functioneren in ons bestel worden opgenomen zal in het komende parlementaire jaar worden ingediend- Het kabinet heeft in de meerjarenramingen een bedrag van f 1,6 miljoen gereserveerd voot deze activiteit die al ge durende vele jaren onderwerp van overleg vormde. Het par lement heeft zich indertijd uitgesproken voor een om budsman die los van de volks vertegenwoordiging staat (Van onze dactie) parlementaire re- DEN HAAG Op de begro ting voor 1975 is een bedrag van f 1,5 miljoen uitgetrokken als subsidie voor vormingsacti viteiten van politieke partijen. Over de opzet van de subsi- dierregeling noch over de i houd van de vormingsactivi teiten bestaat reeds overeen stemming tussen het ministe rie van Binnenlandse Zaken en TOÉ DE STAAT 1GUIDEN 0NTVANG1 Woensdag 18 september 1974 (ADVERTENTIE) DEN HAAG Eind dit jaar en begin 1975 wordt een on derzoek gehouden naar de in komens van vrije beroepsbe oefenaren, zoals accountants, advocaten, belastingconsulen ten, makelaars en medici. Mi nister Boersma (Sociale Za ken) verwacht hierbij loyale medewerking van de betrok ken beroepsorganisaties. DEN HAAG (ANP) De omvang van het burgerlijk rijkspersoneel wordt voor 1975 geraamd op ruim 166.208 man nen en vrouwen. Aldus blijkt uit de miljoenennota - 1975. In de begroting van 1974 was d-e sterkte geraamd op 162.300 man. De werkelijke sterkte van het burgerlijk rijksperso neel was op 30 juni jongstle den 157.700. De gegevens van d-eze enquê te worden via een bepaalde methode vergeleken met inko mens van werknemers en worden na overleg met de be trokken organisaties gepubli ceerd. In de visie van de be windsman zal de uitslag van dit onderzoek een bijdrage le veren aan een dieper inzicht in de inkomensverhoudingen. In deze enquête worden niet alleen de bruto-inkomsten naast elkaar geleigd, maar ook de vrij besteedbare inko mens. Drs. Boersma erkent in zijn begroting voor 1975 wel rui terlijk, zal verwezenlijking van gelijkheid van inkomens, bezit, macht en kennis aller minst eenvoudig is. Voorwaar de om daartoe te komen ziet hij in een bewuste deelname van alle betrokkenen door in spraak en overleg. industrie te versterken. Tevens zal de regering nieu we begrotingsposten uittrek ken voor: Versterking van de struc tuur van het industriële en dienstverlenende bedrijfsleven en bevordering van hoogwaar dige industrie. Voor interdepartementaal gebruik: uitgaven t.b.v. grote technologische ontwikkelings projecten, bijvoorbeeld op het gebied van de vliegtuigindus trie, ruimtevaart en het mi lieu. Herstructureringsmaatre gelen in het kader van -de ontwikkelingssamenwerking- Verhoging van het bedrag ten behoeve van de Neder landse herstructureringsjnaat- schappij (NEHEM). de politieke partijen, die in de staten-generaal vertegenwoor digd zijn en voor subsidiëring in aanmerking komen. Daarbij zal uitdrukkelijk bepaald worden, dat kleine, beginnende partijen die in de kamer een of meer zetels ver werven, een goede startkans krijgen. Gedacht wordt aan subsidiëring van de eerste f 50.006,- per partij met een voor iedere partij gelijk per centage van 90 procent. Zowel het algemeen vor mingswerk - algemene cursus sen onder verantwoordelijk heid van bestaande vormings centra - als kader- vormings werk zou in beginsel voor subsidiëring in aanmerking komen. kenis aan het woord kerk ge geven wordt, dan is de uitroep eveneens vreemd. Als met kerk het instituut bedoeld wordt, dan zullen we dank baar moeten zijn dat deze vorm van kerk-zijn in gevaar komt. De kerk als instituut is een geweldig risico voor het ware geestelijke leven en werkt belemmerend ten op zichte van de ons in Christus gegeven vrijheid. „Kerk in gevaar" 'is hoor baar in de R.K.-kerk maar ook in de protestantse kerken. Dit paniekachtige heeft geen zin. De kerk zal zich moeten mani festeren als veelzijdige ge loofsgemeenschap waarin voor ieder plaats is. De periode, waarin we thans leven, is misschien een inter ruptie Gods, zoals we in de bijbel meer interrupties lezen (b.v. de zondvloed). Onze taak is te bedenken: Waarvoor deze malaise in de kerk? Zijn we als kerk werkelijk gemeen schap met grote verscheiden heid, maar één in Christus, dus één geloof en liefde of is deze interruptie misschien een oproep om onze weg opnieuw te zoeken? MADE G. MOL. 'Van onze parlementaire redactie) IiüaN HAAG Minister bers van Economische Za- b vindt dat het totale iiidus- 'nebeteid moet worden gem eierd. De centrale ovcr- '-5i mee> beleidsmaatre- j Moeten nemen om het tuetureringsproces van de hniia in «°ede banen te onn j" '®er voorkoming van trisi ver»ezen aan indus- cie werkgelegenheid). Te- Ipiif 'a' overheid haar be- nrnle?rte" richten °P de sti" kclin - .van n'euwe ontwik- tot „l? in ''f industrie, die arhoiö ^eiding van het aantal '«losplaatsen kunnen leiden, om ,?ver|iei<I overweegt daar- e relatie met de computer- wol. ir. Het pak Hoewel de oproep van de paus over de kerk tot de rooms-katholieken gericht is, wil ik als protestant enkele opmerkingen maken. Als de kerk het lichaam van Christus is, dan is bovengenoemde uit roep vreemd: Kunnen wij Gods werk vernietigen? In dien echter een andere bete- Brieven voor deze rubriek moeten met volledige naam en adres worden ondertekend. Bij publikatite zullen deze vermeld worden. Slechts bi| hoge uit zondering zal van deze regel worden afgeweken. Naam en adres zijn dan bi? de redactie bekend. Publikatie van brie ven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen eens is met inhoud, c.q. strekking.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 11