Minder autowegen,
meer fietspaden
Openbaar
vervoer
krijgt
841
miljoen
Steviger aanpak
industriebeleid
meer contact met
Overval in CU VERVOERSPLAN KOMT IN 1975
restaurant in
Ernstige oorlogs
invaliden vrij van
luister- en kijkgeld
Ombudsman
in 1976
guide,
Onderzoek inkomens
in vrije beroepen
Onrust harende
toeneming
aantal
arbeids
ongeschikten
Subsidie hotels
middenklasse
COMPUTERINDUSTRIE
Subsidie voor
vormingswerk
politieke
partijen
Buit 33,000
Rijkspersoneel
papler
uw pen
Kerk in gevaar (2)
10
ie-
iet
iar
ïn.
en
de
;n.
•dt
ïer
m-
ine
de
ïen
ide
eze
aar
len
(Van een onzer verslag^
BUDEL By een gew.
overval, die maandag i„ VI
in een Chinees - B*
plaatsvond, zijn 33.000 „„.i
een soheerapparaat
bandrecorder buitgemaakt
Om 22.00 uiur kwamen
verklaringen drie Ch 8
met een nylonkous ov»,"®
hoofd het restaurant v
Twee waren gewap6„
een pistool en de den?»
een mes. In de
Woonkmi
werden de eigenaar "Va» i
restaurant en de ander» L
wezigen op stoelen vast.il
den. De kabels van TS1
werden losgetrokken «1
drie mannen verdwenen
hun buit.
De eigenaar van het
slaagde erin naar W
gaan waar voorbijganger, k.
verder hielpen. Van de i,
ontbreekt tot nu toe i!r
spoor.
(Van onze parlementaire
redacteur)
DEN HAAG De verliezen
van net streekvervoer zullen
volledig worden afgedekt door
het rijk. Er is 178,7 miljoen
voor uitgetrokken. De stedelij
ke vervoerbedrijven krijgen
110,8 miljoen en de spoorwe
gen bijna een half miljard-
Met ingang van 1976 zullen
ook de verliezen van het ste
delijk openbaar vervoer volle
dig worden afgedekt.
Volgend jaar krijgt het
openbaar vervoer (spoorwe
gen, streek- en stadsvervoer
bedrijven) 841,7 miljoen gul
den subsidie om de tekorten
te dekken. Dat is een enorm
bedrag, erkent de minister van
Verkeer en Waterstaat, maar
gezien het belang van dit ver
voer voor de samenleving is
het wel verantwoord.
De bewindsman wijst erop
dat de tekorten van het
streekvervoer nog steeds toe
nemen (stijgende loonkosten
de voornaamste oorzaak). Voor
de produktiviteitsverbetering,
waar de ondernemingen wel
naar streven, is weinig ruimte
meer. Ook het inkrimpen van
onrendabele lijnen zet weinig
zoden aan de dijk in financi
eel opzicht. Dat zou alleen hel
pen afe je alle onrendabele
lijnen opheft, maar daar tref
je grote delen van de bevol
king mee en bovendien zou
dat het gebruik van de privé-
aoto alleen maar stimuleren.
DEN HAAG (ANP)
Het Centraal Planbu
reau sprekt in de versche
nen Maoro Economische
Verkenningen 1975 van
een onrustbarende toe
neming van het aantal
arbeidsongeschikten. Op
basis van de meest re
cente informaitie over
het verloop van cie inva-
iicliteitskans en de inva-
bditeitsduur valt te be
cijferen, aldus het plan
bureau, dat dit aantel in
de komende periode va-n
vijf tot tien jaar nog
met 25.009 a 30.000
jaarlijks Zal toenemen-
ia het begin van de ja
ren tachtig zou dan het
aantal wao-gereohtigden
in manjaren gemeten aen
omvang bereiken van
meer dan een half mil
icien.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Een rem op de aanleg van autosnelwegen
verbetering van het openbaar vervoer en extra geld voor
de aanleg van fietspaden. Dat zijn in het kort de belang
rijkste punten uit het vijfjarenplan voor het personenver
voer, dat minister Westerterp (Verkeer en Waterstaat) in
zijn begroting in het vooruitzicht stelt. Het meerjarenplan,
geldend tot en met 1980, zal gelijk met de begroting-1967
aan de kamer worden aangeboden. Westerterp ziet dit „be
leidsplan voor een samenhangend vervoersbeleid" als een
bittere noodzaak in ons dichtbevolkte landje, willen we bij
wijze van spreken over een aantal jaren niet stikken in de
uitlaatgassen van afgod auto.
De minister erkent met de
nodige spijt dat het nog steeds
niet is gelukt de auto terug te
dringen ten gunste van het
openbaar vervoer. Nog meer
zal er daarom gedaan moeten
worden aan verbetering van
het spoorwegennet, vooral het
intercity-net (lange afstand),
waarbij de aanleg van par
keerplaatsen bij de stations
een belangrijk uitgangspunt
blijft (in de hoop dat automo
bilisten dan gemakkelijker be
reid zijn de trein te nemen).
Ook komen er meer voorstads
halten.
Voor het vervoer op de kor
te afstand moet (naast tram
en bus) de fiets het helemaal
gaan maken. Er zullen meer
fietspaden komen, ook en
vooral in de steden. Stedelijke
fietspaden zullen voortaan met
rijkssubsidie kunnen worden
aangelegd. Als eerste aanzet
staat er voor 1975 al drie mil
joen op de begroting.
Het vijfjarenplan moet voor
stellen bevatten, aldus de mi
nister, over de in de planperi
ode (dus tot 1980) te voltooien
of in uitvoering te nemen we
gen en spoor- en tramwegen.
Hij laat op voorhand al door
schemeren dat autorijden
duurder zal moeten worden
(parkeerbeleid, heffingen op
autorijden). Voorts zal aan
dacht moeten worden besteed
aan de organisatorische opzet
van het openbaar vervoer, het
niveau van de tarieven en de
bevordering van de fiets en de
brommer.
DE STAAT
1 GULDEN
UITGEEFT
DEN HAAG - Minister Lub
bers (Econ. Zaken) wil vol
gend jaar de subsidie voor mo
dernisering van middenklasse
hotels handhaven. Dit deelt hij
mee in zijn begroting voor
1975- Ook wordt nog nader
overleg gevoerd met het be
drijfschap horeca over de
vorm van de „folow-up", die
in het structuuronderzoek in
de horeca wordt aanbevolen-
(Van onze
daclie)
parlementaire re-
DEN HAAG Ernstige oor
logsinvaliden worden vrijge
steld van het betalen van
kijk- en luistergeld. Het gaat
om de groep invalide oorlogs-
vervolgden die als gevolg van
invaliditeit geen of slechts
voor 30 procent of minder in
komsten uit arbeid hebben.
Een weizi-ging van het bes-luit
omroepbijdragen wordt daar
toe door minister Van Doorn
(CRM) voorbereid.
Wat het rijksw-egenplan be
treft deelt de bewindsman
mee, dat we nu tien jaar aan
de uitbouw van dat plan wer
ken, maar dat in de komende
tienjarige periode meer ge
wicht zal worden toegekend
aan de aspecten van het leef
milieu. Er zal meer en meer
aandacht worden besteed aan
de vraag of het vervoer niet
beter per trein of bus kan
plaatsvinden en (dus) de aan
leg van een nieu/we weg ach
terwege moet blijven. Je kunt
niet blijven doorgaan, zeker in
de randstad niet, met het blij
ven vergroten van het rijks
wegennet, dat nu al 1403 ki
lometer lang is, zegt Wester
terp.
(Van onze
dactie)
parlementaire re-
DEN HAAG Dl de meerja
renramingen heeft het kabinet
rekening gehouden met het
aantreden van een ombudsman
- of commissaris van onder
zoek - met ingang van 1976.
Het wetsontwerp waarhij deze
centiale klachtenman en zijn
wijze van functioneren in ons
bestel worden opgenomen zal
in het komende parlementaire
jaar worden ingediend-
Het kabinet heeft in de
meerjarenramingen een bedrag
van f 1,6 miljoen gereserveerd
voot deze activiteit die al ge
durende vele jaren onderwerp
van overleg vormde. Het par
lement heeft zich indertijd
uitgesproken voor een om
budsman die los van de volks
vertegenwoordiging staat
(Van onze
dactie)
parlementaire re-
DEN HAAG Op de begro
ting voor 1975 is een bedrag
van f 1,5 miljoen uitgetrokken
als subsidie voor vormingsacti
viteiten van politieke partijen.
Over de opzet van de subsi-
dierregeling noch over de i
houd van de vormingsactivi
teiten bestaat reeds overeen
stemming tussen het ministe
rie van Binnenlandse Zaken en
TOÉ DE STAAT 1GUIDEN 0NTVANG1
Woensdag 18 september 1974
(ADVERTENTIE)
DEN HAAG Eind dit jaar
en begin 1975 wordt een on
derzoek gehouden naar de in
komens van vrije beroepsbe
oefenaren, zoals accountants,
advocaten, belastingconsulen
ten, makelaars en medici. Mi
nister Boersma (Sociale Za
ken) verwacht hierbij loyale
medewerking van de betrok
ken beroepsorganisaties.
DEN HAAG (ANP) De
omvang van het burgerlijk
rijkspersoneel wordt voor 1975
geraamd op ruim 166.208 man
nen en vrouwen. Aldus blijkt
uit de miljoenennota - 1975. In
de begroting van 1974 was d-e
sterkte geraamd op 162.300
man. De werkelijke sterkte
van het burgerlijk rijksperso
neel was op 30 juni jongstle
den 157.700.
De gegevens van d-eze enquê
te worden via een bepaalde
methode vergeleken met inko
mens van werknemers en
worden na overleg met de be
trokken organisaties gepubli
ceerd. In de visie van de be
windsman zal de uitslag van
dit onderzoek een bijdrage le
veren aan een dieper inzicht
in de inkomensverhoudingen.
In deze enquête worden niet
alleen de bruto-inkomsten
naast elkaar geleigd, maar ook
de vrij besteedbare inko
mens.
Drs. Boersma erkent in zijn
begroting voor 1975 wel rui
terlijk, zal verwezenlijking
van gelijkheid van inkomens,
bezit, macht en kennis aller
minst eenvoudig is. Voorwaar
de om daartoe te komen ziet
hij in een bewuste deelname
van alle betrokkenen door in
spraak en overleg.
industrie te versterken.
Tevens zal de regering nieu
we begrotingsposten uittrek
ken voor:
Versterking van de struc
tuur van het industriële en
dienstverlenende bedrijfsleven
en bevordering van hoogwaar
dige industrie.
Voor interdepartementaal
gebruik: uitgaven t.b.v. grote
technologische ontwikkelings
projecten, bijvoorbeeld op het
gebied van de vliegtuigindus
trie, ruimtevaart en het mi
lieu.
Herstructureringsmaatre
gelen in het kader van -de
ontwikkelingssamenwerking-
Verhoging van het bedrag
ten behoeve van de Neder
landse herstructureringsjnaat-
schappij (NEHEM).
de politieke partijen, die in de
staten-generaal vertegenwoor
digd zijn en voor subsidiëring
in aanmerking komen.
Daarbij zal uitdrukkelijk
bepaald worden, dat kleine,
beginnende partijen die in de
kamer een of meer zetels ver
werven, een goede startkans
krijgen. Gedacht wordt aan
subsidiëring van de eerste
f 50.006,- per partij met een
voor iedere partij gelijk per
centage van 90 procent.
Zowel het algemeen vor
mingswerk - algemene cursus
sen onder verantwoordelijk
heid van bestaande vormings
centra - als kader- vormings
werk zou in beginsel voor
subsidiëring in aanmerking
komen.
kenis aan het woord kerk ge
geven wordt, dan is de uitroep
eveneens vreemd. Als met
kerk het instituut bedoeld
wordt, dan zullen we dank
baar moeten zijn dat deze
vorm van kerk-zijn in gevaar
komt. De kerk als instituut is
een geweldig risico voor het
ware geestelijke leven en
werkt belemmerend ten op
zichte van de ons in Christus
gegeven vrijheid.
„Kerk in gevaar" 'is hoor
baar in de R.K.-kerk maar ook
in de protestantse kerken. Dit
paniekachtige heeft geen zin.
De kerk zal zich moeten mani
festeren als veelzijdige ge
loofsgemeenschap waarin voor
ieder plaats is.
De periode, waarin we thans
leven, is misschien een inter
ruptie Gods, zoals we in de
bijbel meer interrupties lezen
(b.v. de zondvloed). Onze taak
is te bedenken: Waarvoor deze
malaise in de kerk? Zijn we
als kerk werkelijk gemeen
schap met grote verscheiden
heid, maar één in Christus,
dus één geloof en liefde of is
deze interruptie misschien een
oproep om onze weg opnieuw
te zoeken?
MADE G. MOL.
'Van onze parlementaire
redactie)
IiüaN HAAG Minister
bers van Economische Za-
b vindt dat het totale iiidus-
'nebeteid
moet worden gem
eierd. De centrale ovcr-
'-5i mee> beleidsmaatre-
j Moeten nemen om het
tuetureringsproces van de
hniia in «°ede banen te
onn j" '®er voorkoming van
trisi ver»ezen aan indus-
cie werkgelegenheid). Te-
Ipiif 'a' overheid haar be-
nrnle?rte" richten °P de sti"
kclin - .van n'euwe ontwik-
tot „l? in ''f industrie, die
arhoiö ^eiding van het aantal
'«losplaatsen kunnen leiden,
om ,?ver|iei<I overweegt daar-
e relatie met de computer-
wol.
ir. Het pak
Hoewel de oproep van de
paus over de kerk tot de
rooms-katholieken gericht is,
wil ik als protestant enkele
opmerkingen maken. Als de
kerk het lichaam van Christus
is, dan is bovengenoemde uit
roep vreemd: Kunnen wij
Gods werk vernietigen? In
dien echter een andere bete-
Brieven voor deze rubriek moeten
met volledige naam en adres worden
ondertekend. Bij publikatite zullen deze
vermeld worden. Slechts bi| hoge uit
zondering zal van deze regel worden
afgeweken. Naam en adres zijn dan bi?
de redactie bekend. Publikatie van brie
ven (verkort of onverkort) betekent niet
dat de redactie het in alle gevallen
eens is met inhoud, c.q. strekking.