Citroen brengt snelle,
luxueuse, robuuste CX
KNAC:
130 km/uur
op snelwegen
niet haalbaar
W52® W 'B81»
Computer leidt autogordel
Mitsubishi
op komst
Twee nieuwe
Volvo-series
Wagen met opvallende rij-eigenschappen
m mm m
m m m m m
m
d ca a
f
Puur genot
Details
Bouwstijl
De 2200 CX
OPLOSSING
VORIGE WEEK
PRIJSWINNAARS:
ZO INSTUREN
NAAM
STRAAT
WOONPLAATS
m m cm
st m m m m
i o a a a
a o a o a
iili
ii i
ZATERDAG 31 AUGUSTUS 1974
VELDHOVEN.
:ons verkoopapparaat
op Mavo-niveau
■men en vlotte spreek-
theid kan de sollicitant reke-
omen en ook promotiekansen
ïlijkheden.
mondeling solliciteren tussen
k maken,
sunt u rekenen.
ij de uitvoering
en het korrigeren
resultaten.
waarden en
cieringssysteem
Binnenkort zal het zesde
Japanse automerk zich op de
Nederlandse markt introduce
ren. Het is het merk Mitsubis
hi waarvan de firma Hart
Nibbrig en Greeve in Sassen-
heim importeur wordt. In de
tweede helft van november
komen de Mitsubishis in Ne
derland. Het zijn viercylinders
met een 1,4 tot 1,8 ltr. motor,
in de prijsklasse tussen f 10.000
en 15.000. De wagens heten
Colt Lancer en Colt Galant.
Momenteel is Hart Nibbrig
en Greeve nog Audi-impor-
teur, maar op 29 juli besliste
de directie van het Duitse
VW-concern (waarvan Audi
een dochteronderneming is)
dat HNG met ingang van 1 ok
tober a.s. het importeurschap
van de Audi moet overdragen
aan Pon's Automobielhandel
te Leusden, de importeur van
VW, die voorlopig overigens
het importeurschap van de
Audi's (hangende aan gerech
telijke uitspraak) moet delen
met Van Oorschot in Rotter
dam.
Bij de sterdealers van HNG
(met bijna 1300 werknemers)
ontstond na de bekendmaking
van de overdracht van het im
porteurschap aan Pon grote
beroering, temeer omdat Pon
liet weten niet alle HNG-
dealers in de VW-organisatie
te willen en te kunnen opne
men. Dat zou voor een aantal
HNG-dealers hebben ingehou
den dat ze tegen het einde van
het jaar geen automerk meer
zouden voeren. Een woord
voerder van HNG heeft nu
echter verklaard dat de komst
van de Mitsubishi een nieuwe
kans voor de dealers betekend.
HNG zal zo snel mogelijk :en
nieuwe organisatie opbouwen,
aldus de woordvoerder.
Zoals al eerder aangekondigd
brengt Volvo voor het model -
lenjaar twee nieuwe series, ie
240 en 260, waarvan thans wat
meer bijzonderheden zijn vrij
gegeven.
Er komen in deze series in
totaal tien typer met nieuwe
motoren, versnellingsbakken,
stuur- en veersystemen. Het
ontwerp is gebaseerd op de
Volvo experimental safety, car
(VESC), waaraan te\ ens de be
langrijkste elementen uit de
huidige 140- en 164-series zijn
toegevoegd.
De nieuwe 4 cilinder motor
B 21 is zowel met carburatie
(97 dinpk) als met benzine-
injeetie (123 dinpk) leverbaar.
De zwaardere 6 cilinder motor
B27 levert een vermogen van
140 dinpk en kan gecombi
neerd worden met een 4,5 of
automatische versnellingsbak.
De voorwielvering is van liet
McPhersontype. Verder is er
een nieuw type hoofdremcilin-
jer aangebracht waardoor bij
het uitvallen van een remcir-
cuit toch ong. 80 pet. van de
remwerking behouden blijft.
Alle nieuwe Volvomodellen
zijn voorzien van veiligheids
rolgordels.
Citroën heeft, zoals reeds
gemeld, uitgebreid met
een opzienbarende nieuwe
auto, de CX, die past tus
sen de GS en de DS. Het
betreft een zeer royale,
uiterst fraai gelijnde se
dan met 4 deuren, 5 zit
plaatsen, voorwielaandrij
ving en een dwarsge
plaatste voorinliggende
motor.
De vormgeving is in het
oog springend: aërodynamisch
met soepele lijnen, bedoeld
om zo min mogelijk luchtweer-
stand op te roepen en gunstige
rij-eigenschappen te bevorde
ren. Wat de luehtweerstands-
coëfficient betreft is Citroën
erin geslaagd dit aspect met
11 pet. te verbeteren in ver
gelijking met de DS die zich
ook in dit opzicht een renom-
mé heeft verworven.
Maar ook in technisch op
zicht is de Citroën CX een
wagen die er zijn mag. Geheel
getrouw aan de hoge criteria
die deze Franse fabriek stelt
is ook de CX voorzien van
voorwielaandrijving, hydrop-
neumatische vering en be
krachtigde schijfremmen, ter
wijl uitzonderlijke aandacht
werd besteed aan de veilig
heidsaspecten.
Onder het lettersymbool CX
brengt Citroën drie typen, nl.
de CX 2000 met 1985 cc mo
tor. de CX 2000 in een zuinige
versie en de CX 2200 met 2175
cc motor.
Het rijden in de nieuwe
Citroën is zoals we tijdens
een kennismakingsrit in
Zweeds Lapland ervoeren
een puur genot en slechts op
een enkel onderdeel (zoals de
capaciteit van de luchtverver
sing) kan een aanmerking
worden gemaakt. Zelfs het
met hoge snelheden rijden
over met split en kuilen be
zaaide wegen was een genoe
gen: de wagen zweefde als het
ware over de oneffenheden
heen, liet zich ook in moeilijke
omstandigheden goed in de
hand houden, stuurde licht en
direct en trok bijzonder fel
op. terwijl de motor ook bij
hoge snelheden slechts een
goedmoedig gebrom produ
ceerde. De Wegligging is bo
ven alle lof verheven en het
zelfde kan van de remmen
worden gezegd. Het is zonder
meer duidelijk dat Citroën
met deze CX een wagen van
uitzonderlijke klasse heeft ge
bracht, die nog redelijk zuinig
is ook. Een opvallend punt: de
wagen heeft slechts 1 ruitewis-
ser en is daarmede de eerste
in serieproduktie gemaakte
personenauto die aldus is uit
gerust.
We zetten de technische en
andere details van de CX 2000
hieronder op een rijtje:
de 4 cilindermotor heeft een
inhoud van 1985 cc, is dwars
geplaatst en helt 30 gr. voor
over; de compressieverhou-
ding is 9 1, het maximum
vermogen 102 pk bij 5750
'omw.-min.
een diagnose kabelbundel
met stopcontact maakt een
snelle controle en nauwkeurige
afstelling van het ontstekings
systeem mogelijk.
de vering is hydropneuma-
tisch met een constante rij-
hoogte, onafhankelijk op alle
vier wielen; met een op de
console aangebrachte handel
kan de bodemvrijheid gewij
zigd worden; er zijn 4 stan
den.
rondom bekrachtigde
schijfremmen met gescheiden
voor- en achtercircuit; het
remmen geschiedt door middel
van het hydraulische hoge-
druksysteem.
de carrossereie is zelfdra
gend en d.m.v. „silent-blocks"
verbonden met een frame dat
alles draagt wat met de grond
verbonden is (stuurinrichting,
remmen, motor en versnel
lingsbak); door dit systeem
wordt het passagierscompar
timent geïsoleerd van het ge
luid van de motor en zijn me
chanische organen, verder
worden geluiden en trillingen
veroorzaakt door het stoten
van de wielen op een slecht
wegdek gedempt, ontstaat een
zeer grote stuurstabiliteit en
een verhoogde veiligheid bij
een frontale botsing of bij een
aanrijding van achter; in beide
gevallen absorbeert het frame
een groot deel van de te ver
nietigen energie.
de aandrijfunit is dwars
voorin geplaatst en biedt bij
een frontale aanrijding een
grote verfrommelingsafstand
zonder dat het interieur ver
vormd wordt.
het passagierscompartiment
is stijf en onafhankelijk t.o.v.
een raamwerk waarvan de
langsliggende holle delen de
langsliggers van de carrosserie
completeren; daardoor is een
Ford heeft een nieuw type
veiligheidsgordel ontwikkeld
die automatisch omgegespt
wordt zodra het portier van de
wagen wordt gesloten en die
zich weer ontsluit wanneer
de bestuurder of een passa
gier uitstapt. Een kleine
krachtige elektromotor ver
zorgt de sluiting van de gordel
via een mechanisme dat in de
versterkte deurstijl is gemon
teerd. Evenals het geval is bij
autogordels van het oproltype
spant ook deze riem zich auto
matisch, zodat de drager tij
dens het rijden volledige be
wegingsvrijheid geniet. De
nieuwe gordel blokkeert echter
niet (zoals het oproltype) bij
een schok, maar komt onder
variabele spanning te staan al
naar gelang de verschillende
krachten die bij een botsing
of tijdens plotseling remmen
op het lichaam worden uitge
oefend.
Een onder de motorkap ge
plaatst elektronisch apparaat
controleert de werking van de
gordel. Bij een botsing wordt
de gordel automatisch gespan
nen waardoor de drager recht
op in zijn stoel blijft zitten.
Onmiddellijk na de schok ont
spant de gordel zich geleide
lijk om de verschillende be
wegingen van het lichaam te
controleren. Daardoor wordt
ook het vervormen van de gor
del voorkomen zodat deze voor
latere botsingen bruikbaar
blijft.
Ford heeft ook een nieuw
type hoofdsteun ontworpen
ter voorkoming van bescha
digingen aan nek en hoofd. De
nieuwe hoofdsteunen roteren
voorwaarts bij een botsing en
vangen daardoor de terugslag
van het hoofd optimaal op.
grote stijfheid verkregen van
het gehele samenstel van de
bodemdelen.
de wagenbodam bestaat uit
een uit één stuk geperst deel
met tussenliggende dwarsbal
ken waardoor een belangrijke
weerstand voor het passagiers-
kompartiment wordt verkre
gen.
alle elementen van het pas-
sagierskompartiment zijn ont
worpen om de veiligheid van
de inzittenden zoveel mogelijk
te waarborgen: geen gevaar
lijk uitstekende delen, de vorm
kan veel opvangen zonder
verwondingen te veroorzaken;
het enkelspakig stuurwiel be
vat een breed middendeel ter
vermindering van de eventuele
druk op de borstkas; de stuur-
kolom bestaat uit drie delen;
de portierkrukken zijn ver
zonken en het automatisch op-
rolsysteem van de veiligheids
gordel is in de vloer van de
middenstijl verzonken (als
extra op de CX 2000).
de voorruit van supertri-
plexglas heeft een eenbladige
ruitewisser met twee snelhe
den.
maten en gewichtenlengte
4,63 m, breedte 1.73 m., hoog
te 1,36 m. wielbasis 2.845 m,
totaal glasoppervlak 293 dm2,
voorruit 89 dm2, achterruit 70
dm2, koffer 325 dm3, benzine
tank 68 ltr, koelwater (incl.
verwarming) 11 ltr, leeg ge
wicht 1265 kg., aanhangerge
wicht 1500 kg. toegestaan, ko
geldruk op de trekhaak 50 kg.
in de normale versie heeft
de CX 2000 niet meer dan 13,1
sec. nodig om van stilstand op
100 km-uur te komen, de top
snelheid is 174 km-uur en het
benzineverbruik is gemiddeld
1 liter op 9,5 km.
De Citroën CX 2200 wijkt in
de volgende opzichten af van
de CX 2000 normale versie:
motor van 2175 cc met een
vermogen van 114 din pk., een
meer luxueuze presentatie en
volledige uitrusting, alsmede
hogere prestatie (van 0-100
km-uur in 11,7 sec
De prijzen van de nieuwe
Citroëns variëren van achttien
tot twintig mille.
In deze puzzel bestaan de
in te vullen woorden uit de
zelfde letters als het voorgaan
de woord, vermeerderd of ver
minderd met één letter.
1. medeklinker
2. reeds
3. bitter vocht
4. niet kort
5. steekorgaan
6. toestel met tegen elkaar
draaiende cilinders om
stoffen glad te maken.
7. fijngemaakt met een molen
8. simulant
9. benaming voor de grote
Uit een brief van minister
Westerterp van verkeer en
waterstaat concludeert de
KNAC dat een maximumsnel
heid van 130 km-uur op auto
snelwegen in ons land geen
haalbare kaart zal zijn zolang
deze minister het voor 't zeg
gen heeft. De KNAC had de
minister verzocht ernaar te
streven dat in West-Europa
een uniforme maximumsnel
heid op autosnelwegen wordt
ingevoerd, maar de bewinds
man voelt daar niets voor.
Hij stelt dat onze autosnel
wegen wat verkeers- en weg-
kenmerken zodanig afwijken
van autosnelwegen in het bui
tenland dat de voordelen van
één uniforme maximumsnel
heid in het niet zouden vallen
bij de nadelen van een te hoge
grens voor Nederland. Het
aantai op- en afritten op een
Nederlandse autosnelweg per
lengte-eenheid is b.v. aanzien
lijk groter dan in het buiten
land.
modderkruiper
10. medeklinker
11. voegwoord
12. snelle loop
13. plaats in Zwitserland
14. met een puntig voorwerp
een gat maken.
15. landbouwers
16. in het geheim beramen
17. om de tuin geleid
18. vogel, die regen aankondigt
19. een planteleven leiden
20. uit de herinnering verlie
zen
21. met een veter diehtrijgen
22. voedsel nuttigen van die
ren
23. nestel
24. kier
25. roem
26. muzieknoot
27. medeklinker
28. op de achterpoten zich
overeind zetten
29. de dag voor vandaag
30. aanlegplaats voor vaar
tuigen
31. tuingereedschap
32. spelleiding
33. scheve zijde
34. klein hert
35. bijwoord
36. medeklinker
Verbindingswoorden van drie
letters:
1. streep
9. met ingang van
27. strafwerktuig
37. telwoord.
1e prijs:
M. de Greve,
Malotauxstraat 7
Sas van Gent
2e prijs:
mevr. S. van Strien,
Kruisstraat 6,
Lage Zwaluwe
REDACTIE
"DE STEM"
REIGERSTRAAT 16
BREDA
Inzenden:
vóór dinsdagmiddag 12.00 nar.
Zet op de enveloppe in de
linker-bovenhoek: "Weekend
puzzel".
Tie van Icwaliteits-analist
van een afspraak
door H. W. FILARSKI
AVOIDANCE
heth ?ngelse bridgeliteratuur komt men dikwijls
vwt r np. "avo'danee play" tegen. De Nederlandse
Een s 's moerii.ik te geven. Het wil zoveel zeg-
i vermeden moet worden dat de tegenpartij
kan h Vt'e'5e situatie aan slag komt. De bedoeling
een st worden geïllustreerd aan de hand van
10 3°° 6ld (Zuid' Oost-West)
'A V
V4 3 2
A H 10 9 8
Zuid
pas
doublet
pas
pas
^wam met harten zes en West werd ge-
te j.onteerd met het probleem hoe tot negen slagen
ku °men- Er zijn zes directe winners. In ruiten
maar60 ^enn^nste twee slagen worden ontwikkeld.
ling vVOO,r een derdG ruitenslag is een 3—3 verde-
iIp kJ?rei.st' In de tussentijd heeft de verdediging
Het ualeu' vriigespeeld
Wesi |f geldt ongeveer voor de klaverkleur.
mislukt" sni'iden °P de wouw, maar als de snit
lijn T. er opnieuw een slag te weinig en geen
nuslag alsnog te ontwikkelen. Hoe kan West
'fact met vr'-we' wiskundige zekerheid zijn con-
West
1 KI.
redoublet
2 SA
pas
A H 6 5 4
<7 8 5
O H B 8
B 6 4
Noord
pas
2 H
pas
pas
Oost
1 Sch.
pas
3 SA
een "s is een „avoidance play". West moet
tag zien te maken zonder van slag te gaan.
Zuid tnige toPbaart die met redelijke zekerheid bij
daaro worden geplaatst is ruiten aas. West moet
?aan m de tweede s'aE ">e<. schoppen naar tafel
Zuid ki". vandsar een kleine ruiten spelen. Legt
0Ver ln dan maakt West de vrouw en schakelt
ruite„°? "aver. Neemt Zuid het aas dan zijn drie
,ii- ns'agen zeker. In beide gevallen maakt West
«jn contract.
Dat deze speelwijze inderdaad tot succes
geleid, blijkt uit de uitleg van het hele spel;
B 2
V 109 76 4
<>7 6
V 7 5 2
had
10 3
9AV
V 4 3 2
A H 10 9 8
A H 65 4
8 5
OHB8
B64
V 9 8 7
7? H B 3 2
O A 10 9 5
3
door JAN EDINK
o w o m
O O
i R a a a
^JL.
Van de tien deelnemers in de „Maior -groep van
Heijting's damtoernooi hebben behalve Harm Wiers-
ma en Evert Bronstring alleen Jan de Ruiter en
Frans Hermelink een positieve score gehaald.
Laatstgenoemden wisten uit 9 partijen 11 punten
te bemachtigen, wat Voor hun klasse bepaald niet
hoog is.
Zij wisselden soms zeer goede partijen af met
andere, waarvan je de indruk kreeg, dat ze al met
de vakantieroes te maken hadden. Toch zijn zowel
de Ruiter als Hermelink in staat de Russen in sep
tember a.s. goed partij te geven, omdat ze behalve
over een grote speltechnische vaardigheid een fee
ling bezitten om de juiste variant te kiezen in onbe
rekenbare situaties.
Dat ze in het Nederlandse zevental gekozen zullen
worden in de landenontmoeting tegen Rusland, staat
wél vast.
Hieronder volgen een drietal fragmenten
Na 41 zetten leek Harry Valen met zwart tegen
de Ruiter redelijk spel te hebben.
■■BS
o s m
W& Wfc M f®
W WW. WM.
O O O O O
p 'i~)' I
I K i M 18
Q O O
g e* m
Wit antwoordde met 2621 waarna het spel als
volgt verliep; (27—31) 37x26 (16x27) 29—23! (18x29)
34x23 (13—18) 39—34 (18x29) 34x23 (11—17) 41—37
(1722?) (Zwart voert een prachtige kombinatie
uit doch vergeet de overblijvende stand juist te
taxeren). 28x17 (12x21) 26x17 (14—19) 23x14 (10x19)
25x23 (24—30) 35x24 (15—20) 24x15 (5—0) 15x13
(8x48) 1712! (Waarschijnlijk heeft zwart deze zet
overzien). (48—43) 38—33 (43—39?) 47—41 (36x29)
40x20. Zwart geeft het op.
Toen wit hier echter vervolgde met 4440moest
(2—7of?) 38—32 (27x38)33x42 (22—27) 42—37 (20—25)
39—33 (14—20) 37—32 (28x37) 33x42 (7—11) 26—21!
(11—17) 21—16 (18—22) 29—23 (12x23) 29x9. Zwart
geeft het op.
Na 36 zetten heeft Frans Hermelink met zwart
tegen Harm Wiersma in een 9 om 9 stand zelfs de
meeste kans op suecesi zoals uit de volgende dia
gramstand direct valt af te leiden.
door CONSTANT ORBAAN
Fielloos wikkelde Wiersma op remise af door:
39—33 (19—24) 49—44 (20—25) 50—45 (18—22) 37—31
(25—30) 44—39 (20—35) 48—42 (35x44) 39x50 (12—18)
45—40 (18—23) 31—27 (22x31) 36x27 (3—9!) 50—45.
Remise gegeven.
Met zwart aan zet speelde Hermelink op de 17e
zet tegen de Ruiter 22—27.
Pf6d5; 12. Leld2, b7b6. (Aanvechtbaar, zoals
het vervolg leert. De zwartspeler heeft een variant
uitgekozen die bekend staat om zijn remisetenden-
sen. Begrijpelijk genoeg gezien de toernooistand,
maar reeds velen hebben met deze tactiek onaan
gename ervaringen opgedaan. Sommige topspelers,
zoals ex-wereldkampioen Spasski, prefereren dan
ook juist min of meer agressief spel wanneer zij op
remise uit zijn.) 13. Pf3—e5!, Pc6—b4? (Reeds de be
slissende fout. Zwart had Pxe5 moetén doen met als
vervolg dxe5, Pxc3, Lxc3, Lxc3, Dc7, Dg4! en wel
iswaar krijgt wit een gevaarlijke aanval maar be
slissend is deze misschien niet. I.P.V. de tekstzet
leidt Pxd4, De4 regelrecht tot verlies).
In het IBM toernooi is gebleken dat het „combine-
spelen" van de Russen, waarvan zij door Bobby
Fischer altijd worden beticht, nog wel meevalt. In
de laatste ronde had Gelier zijn landgenoot Toekma-
kow door een remise aan de ongedeelde eerste plaats
kunnen helpen. Algemeen werd verondersteld, dat
Geiler, die toch al niet zo goed op dreef was, in die
laatste ronde vriendelijk zou zijn gesfemd maar
nee. Hij deed zijn uiterste best en versloeg zijn
landgenoot, die daardoor slechts gedeelde eerste
werd. Het zat Toekmakow kennelijk niet lekker.
Misschien zijn zij gewoon geen goede vrienden,
misschien speelde het „generatieconflict" een rol.
Ook in de SU worden oudere schakers als Geiler
door de jongere „bedreigd" in hun carrière. Maar
het kan ook'zijn, dat Geiler gelijk heeft met zijn
eenvoudig commentaar: „ik speel altijd op winst".
Hoe het zij, Gelier speelde in topvorm en dat hij
de witte stukken aanvoerde maakte zijn taak iets
gemakkelijker dan wanneer hij zwart had gehad.
Hieronder deze historische partij.
Wit: E. Geiler. Zwart: V. Toekmakow.
Aangenomen damegambiet.
1. d2d4, d7—d5; 2. c2—c4, d5xc4; 3. Pgl—f3,
Pg8f6; 4. e2e3, e7—e6; 5. Lflxc4, c7—c5; 6. 0—0,
*7—a6; 7. a2—a4, Pb8—c6; 8. Ddl—e2, c5xd4; 9.
Tfl—dl, Lf8—e7; 10. e3xd4, 0—0; 11. Pbl—c3,
I Ié
4
i
m voli m
14. Pc3xd5, e6xd5. (Nog erger is Pxd5, Pc6 gevolgd
door Lxd5 met winst van Le7.). 15. Ld2xb4, Le7xb4
(dxc4, Pc6 enz.) 16. Pe5—c6, Dd8—d6; 17. Lc4xd5!
(De pointe: wit wint heet gewoon een pion.), I.c8—b7
(Geen verschil in wezen maakt Dxd5, Pxb4. Met een
gezonde pluspion is de winst voor Geiler een be
trekkelijk eenvoudige technische aangelegenheid).
18. Pc6xb4, Lb7xd5: 19. Pb4xd5, Dd6xd5; 20. Tal—cl,
Tf8—1'8; 21. De2c4, Dd5xc4; 22. Tclxc4. Ta8—d8
(Te2, Tdcl, gevolgd door T4c2). 23. Kgl—11, Kg8—f8;
24. Tdl— el, Te8e6; 25. Telxe6, f7xe6; 26. Kfl—e2,
Kf8—e"; 27. Tc4—c7 Ke7—f6; 28. Ke2—e3,
Td8—d6; 29. Ke3—e4, h7—h6; 30. b2—b4, g7—g5;
31. Tc7a7, b6b5; 32. a4xb5, a6xb5; 33. Ta7—h7,
KfG—g6; 34. Th7—b7; Td6—d5; 35. g2—g4. Kg6—f6
(h5, Tb6 met winst van een tweede pion). 36.
Tb7h7, Kf6—g6; 37. Th7—b7, Kg6—f6; 38. h2—h3,
Kf6g6; 39. Tb7c7. (Dreigt Tc5 met torenruil.),
Td5d8; 40. Tc7c5. (Op Tb8 komt nu dwingend
Ke5, Tb6—Kf7, Tc7+—Tc7! en Te7.)
Zwart geeft het op.