Citroen brengt snelle, luxueuse, robuuste CX KNAC: 130 km/uur op snelwegen niet haalbaar W52® W 'B81» Computer leidt autogordel Mitsubishi op komst Twee nieuwe Volvo-series Wagen met opvallende rij-eigenschappen m mm m m m m m m m d ca a f Puur genot Details Bouwstijl De 2200 CX OPLOSSING VORIGE WEEK PRIJSWINNAARS: ZO INSTUREN NAAM STRAAT WOONPLAATS m m cm st m m m m i o a a a a o a o a iili ii i ZATERDAG 31 AUGUSTUS 1974 VELDHOVEN. :ons verkoopapparaat op Mavo-niveau ■men en vlotte spreek- theid kan de sollicitant reke- omen en ook promotiekansen ïlijkheden. mondeling solliciteren tussen k maken, sunt u rekenen. ij de uitvoering en het korrigeren resultaten. waarden en cieringssysteem Binnenkort zal het zesde Japanse automerk zich op de Nederlandse markt introduce ren. Het is het merk Mitsubis hi waarvan de firma Hart Nibbrig en Greeve in Sassen- heim importeur wordt. In de tweede helft van november komen de Mitsubishis in Ne derland. Het zijn viercylinders met een 1,4 tot 1,8 ltr. motor, in de prijsklasse tussen f 10.000 en 15.000. De wagens heten Colt Lancer en Colt Galant. Momenteel is Hart Nibbrig en Greeve nog Audi-impor- teur, maar op 29 juli besliste de directie van het Duitse VW-concern (waarvan Audi een dochteronderneming is) dat HNG met ingang van 1 ok tober a.s. het importeurschap van de Audi moet overdragen aan Pon's Automobielhandel te Leusden, de importeur van VW, die voorlopig overigens het importeurschap van de Audi's (hangende aan gerech telijke uitspraak) moet delen met Van Oorschot in Rotter dam. Bij de sterdealers van HNG (met bijna 1300 werknemers) ontstond na de bekendmaking van de overdracht van het im porteurschap aan Pon grote beroering, temeer omdat Pon liet weten niet alle HNG- dealers in de VW-organisatie te willen en te kunnen opne men. Dat zou voor een aantal HNG-dealers hebben ingehou den dat ze tegen het einde van het jaar geen automerk meer zouden voeren. Een woord voerder van HNG heeft nu echter verklaard dat de komst van de Mitsubishi een nieuwe kans voor de dealers betekend. HNG zal zo snel mogelijk :en nieuwe organisatie opbouwen, aldus de woordvoerder. Zoals al eerder aangekondigd brengt Volvo voor het model - lenjaar twee nieuwe series, ie 240 en 260, waarvan thans wat meer bijzonderheden zijn vrij gegeven. Er komen in deze series in totaal tien typer met nieuwe motoren, versnellingsbakken, stuur- en veersystemen. Het ontwerp is gebaseerd op de Volvo experimental safety, car (VESC), waaraan te\ ens de be langrijkste elementen uit de huidige 140- en 164-series zijn toegevoegd. De nieuwe 4 cilinder motor B 21 is zowel met carburatie (97 dinpk) als met benzine- injeetie (123 dinpk) leverbaar. De zwaardere 6 cilinder motor B27 levert een vermogen van 140 dinpk en kan gecombi neerd worden met een 4,5 of automatische versnellingsbak. De voorwielvering is van liet McPhersontype. Verder is er een nieuw type hoofdremcilin- jer aangebracht waardoor bij het uitvallen van een remcir- cuit toch ong. 80 pet. van de remwerking behouden blijft. Alle nieuwe Volvomodellen zijn voorzien van veiligheids rolgordels. Citroën heeft, zoals reeds gemeld, uitgebreid met een opzienbarende nieuwe auto, de CX, die past tus sen de GS en de DS. Het betreft een zeer royale, uiterst fraai gelijnde se dan met 4 deuren, 5 zit plaatsen, voorwielaandrij ving en een dwarsge plaatste voorinliggende motor. De vormgeving is in het oog springend: aërodynamisch met soepele lijnen, bedoeld om zo min mogelijk luchtweer- stand op te roepen en gunstige rij-eigenschappen te bevorde ren. Wat de luehtweerstands- coëfficient betreft is Citroën erin geslaagd dit aspect met 11 pet. te verbeteren in ver gelijking met de DS die zich ook in dit opzicht een renom- mé heeft verworven. Maar ook in technisch op zicht is de Citroën CX een wagen die er zijn mag. Geheel getrouw aan de hoge criteria die deze Franse fabriek stelt is ook de CX voorzien van voorwielaandrijving, hydrop- neumatische vering en be krachtigde schijfremmen, ter wijl uitzonderlijke aandacht werd besteed aan de veilig heidsaspecten. Onder het lettersymbool CX brengt Citroën drie typen, nl. de CX 2000 met 1985 cc mo tor. de CX 2000 in een zuinige versie en de CX 2200 met 2175 cc motor. Het rijden in de nieuwe Citroën is zoals we tijdens een kennismakingsrit in Zweeds Lapland ervoeren een puur genot en slechts op een enkel onderdeel (zoals de capaciteit van de luchtverver sing) kan een aanmerking worden gemaakt. Zelfs het met hoge snelheden rijden over met split en kuilen be zaaide wegen was een genoe gen: de wagen zweefde als het ware over de oneffenheden heen, liet zich ook in moeilijke omstandigheden goed in de hand houden, stuurde licht en direct en trok bijzonder fel op. terwijl de motor ook bij hoge snelheden slechts een goedmoedig gebrom produ ceerde. De Wegligging is bo ven alle lof verheven en het zelfde kan van de remmen worden gezegd. Het is zonder meer duidelijk dat Citroën met deze CX een wagen van uitzonderlijke klasse heeft ge bracht, die nog redelijk zuinig is ook. Een opvallend punt: de wagen heeft slechts 1 ruitewis- ser en is daarmede de eerste in serieproduktie gemaakte personenauto die aldus is uit gerust. We zetten de technische en andere details van de CX 2000 hieronder op een rijtje: de 4 cilindermotor heeft een inhoud van 1985 cc, is dwars geplaatst en helt 30 gr. voor over; de compressieverhou- ding is 9 1, het maximum vermogen 102 pk bij 5750 'omw.-min. een diagnose kabelbundel met stopcontact maakt een snelle controle en nauwkeurige afstelling van het ontstekings systeem mogelijk. de vering is hydropneuma- tisch met een constante rij- hoogte, onafhankelijk op alle vier wielen; met een op de console aangebrachte handel kan de bodemvrijheid gewij zigd worden; er zijn 4 stan den. rondom bekrachtigde schijfremmen met gescheiden voor- en achtercircuit; het remmen geschiedt door middel van het hydraulische hoge- druksysteem. de carrossereie is zelfdra gend en d.m.v. „silent-blocks" verbonden met een frame dat alles draagt wat met de grond verbonden is (stuurinrichting, remmen, motor en versnel lingsbak); door dit systeem wordt het passagierscompar timent geïsoleerd van het ge luid van de motor en zijn me chanische organen, verder worden geluiden en trillingen veroorzaakt door het stoten van de wielen op een slecht wegdek gedempt, ontstaat een zeer grote stuurstabiliteit en een verhoogde veiligheid bij een frontale botsing of bij een aanrijding van achter; in beide gevallen absorbeert het frame een groot deel van de te ver nietigen energie. de aandrijfunit is dwars voorin geplaatst en biedt bij een frontale aanrijding een grote verfrommelingsafstand zonder dat het interieur ver vormd wordt. het passagierscompartiment is stijf en onafhankelijk t.o.v. een raamwerk waarvan de langsliggende holle delen de langsliggers van de carrosserie completeren; daardoor is een Ford heeft een nieuw type veiligheidsgordel ontwikkeld die automatisch omgegespt wordt zodra het portier van de wagen wordt gesloten en die zich weer ontsluit wanneer de bestuurder of een passa gier uitstapt. Een kleine krachtige elektromotor ver zorgt de sluiting van de gordel via een mechanisme dat in de versterkte deurstijl is gemon teerd. Evenals het geval is bij autogordels van het oproltype spant ook deze riem zich auto matisch, zodat de drager tij dens het rijden volledige be wegingsvrijheid geniet. De nieuwe gordel blokkeert echter niet (zoals het oproltype) bij een schok, maar komt onder variabele spanning te staan al naar gelang de verschillende krachten die bij een botsing of tijdens plotseling remmen op het lichaam worden uitge oefend. Een onder de motorkap ge plaatst elektronisch apparaat controleert de werking van de gordel. Bij een botsing wordt de gordel automatisch gespan nen waardoor de drager recht op in zijn stoel blijft zitten. Onmiddellijk na de schok ont spant de gordel zich geleide lijk om de verschillende be wegingen van het lichaam te controleren. Daardoor wordt ook het vervormen van de gor del voorkomen zodat deze voor latere botsingen bruikbaar blijft. Ford heeft ook een nieuw type hoofdsteun ontworpen ter voorkoming van bescha digingen aan nek en hoofd. De nieuwe hoofdsteunen roteren voorwaarts bij een botsing en vangen daardoor de terugslag van het hoofd optimaal op. grote stijfheid verkregen van het gehele samenstel van de bodemdelen. de wagenbodam bestaat uit een uit één stuk geperst deel met tussenliggende dwarsbal ken waardoor een belangrijke weerstand voor het passagiers- kompartiment wordt verkre gen. alle elementen van het pas- sagierskompartiment zijn ont worpen om de veiligheid van de inzittenden zoveel mogelijk te waarborgen: geen gevaar lijk uitstekende delen, de vorm kan veel opvangen zonder verwondingen te veroorzaken; het enkelspakig stuurwiel be vat een breed middendeel ter vermindering van de eventuele druk op de borstkas; de stuur- kolom bestaat uit drie delen; de portierkrukken zijn ver zonken en het automatisch op- rolsysteem van de veiligheids gordel is in de vloer van de middenstijl verzonken (als extra op de CX 2000). de voorruit van supertri- plexglas heeft een eenbladige ruitewisser met twee snelhe den. maten en gewichtenlengte 4,63 m, breedte 1.73 m., hoog te 1,36 m. wielbasis 2.845 m, totaal glasoppervlak 293 dm2, voorruit 89 dm2, achterruit 70 dm2, koffer 325 dm3, benzine tank 68 ltr, koelwater (incl. verwarming) 11 ltr, leeg ge wicht 1265 kg., aanhangerge wicht 1500 kg. toegestaan, ko geldruk op de trekhaak 50 kg. in de normale versie heeft de CX 2000 niet meer dan 13,1 sec. nodig om van stilstand op 100 km-uur te komen, de top snelheid is 174 km-uur en het benzineverbruik is gemiddeld 1 liter op 9,5 km. De Citroën CX 2200 wijkt in de volgende opzichten af van de CX 2000 normale versie: motor van 2175 cc met een vermogen van 114 din pk., een meer luxueuze presentatie en volledige uitrusting, alsmede hogere prestatie (van 0-100 km-uur in 11,7 sec De prijzen van de nieuwe Citroëns variëren van achttien tot twintig mille. In deze puzzel bestaan de in te vullen woorden uit de zelfde letters als het voorgaan de woord, vermeerderd of ver minderd met één letter. 1. medeklinker 2. reeds 3. bitter vocht 4. niet kort 5. steekorgaan 6. toestel met tegen elkaar draaiende cilinders om stoffen glad te maken. 7. fijngemaakt met een molen 8. simulant 9. benaming voor de grote Uit een brief van minister Westerterp van verkeer en waterstaat concludeert de KNAC dat een maximumsnel heid van 130 km-uur op auto snelwegen in ons land geen haalbare kaart zal zijn zolang deze minister het voor 't zeg gen heeft. De KNAC had de minister verzocht ernaar te streven dat in West-Europa een uniforme maximumsnel heid op autosnelwegen wordt ingevoerd, maar de bewinds man voelt daar niets voor. Hij stelt dat onze autosnel wegen wat verkeers- en weg- kenmerken zodanig afwijken van autosnelwegen in het bui tenland dat de voordelen van één uniforme maximumsnel heid in het niet zouden vallen bij de nadelen van een te hoge grens voor Nederland. Het aantai op- en afritten op een Nederlandse autosnelweg per lengte-eenheid is b.v. aanzien lijk groter dan in het buiten land. modderkruiper 10. medeklinker 11. voegwoord 12. snelle loop 13. plaats in Zwitserland 14. met een puntig voorwerp een gat maken. 15. landbouwers 16. in het geheim beramen 17. om de tuin geleid 18. vogel, die regen aankondigt 19. een planteleven leiden 20. uit de herinnering verlie zen 21. met een veter diehtrijgen 22. voedsel nuttigen van die ren 23. nestel 24. kier 25. roem 26. muzieknoot 27. medeklinker 28. op de achterpoten zich overeind zetten 29. de dag voor vandaag 30. aanlegplaats voor vaar tuigen 31. tuingereedschap 32. spelleiding 33. scheve zijde 34. klein hert 35. bijwoord 36. medeklinker Verbindingswoorden van drie letters: 1. streep 9. met ingang van 27. strafwerktuig 37. telwoord. 1e prijs: M. de Greve, Malotauxstraat 7 Sas van Gent 2e prijs: mevr. S. van Strien, Kruisstraat 6, Lage Zwaluwe REDACTIE "DE STEM" REIGERSTRAAT 16 BREDA Inzenden: vóór dinsdagmiddag 12.00 nar. Zet op de enveloppe in de linker-bovenhoek: "Weekend puzzel". Tie van Icwaliteits-analist van een afspraak door H. W. FILARSKI AVOIDANCE heth ?ngelse bridgeliteratuur komt men dikwijls vwt r np. "avo'danee play" tegen. De Nederlandse Een s 's moerii.ik te geven. Het wil zoveel zeg- i vermeden moet worden dat de tegenpartij kan h Vt'e'5e situatie aan slag komt. De bedoeling een st worden geïllustreerd aan de hand van 10 3°° 6ld (Zuid' Oost-West) 'A V V4 3 2 A H 10 9 8 Zuid pas doublet pas pas ^wam met harten zes en West werd ge- te j.onteerd met het probleem hoe tot negen slagen ku °men- Er zijn zes directe winners. In ruiten maar60 ^enn^nste twee slagen worden ontwikkeld. ling vVOO,r een derdG ruitenslag is een 3—3 verde- iIp kJ?rei.st' In de tussentijd heeft de verdediging Het ualeu' vriigespeeld Wesi |f geldt ongeveer voor de klaverkleur. mislukt" sni'iden °P de wouw, maar als de snit lijn T. er opnieuw een slag te weinig en geen nuslag alsnog te ontwikkelen. Hoe kan West 'fact met vr'-we' wiskundige zekerheid zijn con- West 1 KI. redoublet 2 SA pas A H 6 5 4 <7 8 5 O H B 8 B 6 4 Noord pas 2 H pas pas Oost 1 Sch. pas 3 SA een "s is een „avoidance play". West moet tag zien te maken zonder van slag te gaan. Zuid tnige toPbaart die met redelijke zekerheid bij daaro worden geplaatst is ruiten aas. West moet ?aan m de tweede s'aE ">e<. schoppen naar tafel Zuid ki". vandsar een kleine ruiten spelen. Legt 0Ver ln dan maakt West de vrouw en schakelt ruite„°? "aver. Neemt Zuid het aas dan zijn drie ,ii- ns'agen zeker. In beide gevallen maakt West «jn contract. Dat deze speelwijze inderdaad tot succes geleid, blijkt uit de uitleg van het hele spel; B 2 V 109 76 4 <>7 6 V 7 5 2 had 10 3 9AV V 4 3 2 A H 10 9 8 A H 65 4 8 5 OHB8 B64 V 9 8 7 7? H B 3 2 O A 10 9 5 3 door JAN EDINK o w o m O O i R a a a ^JL. Van de tien deelnemers in de „Maior -groep van Heijting's damtoernooi hebben behalve Harm Wiers- ma en Evert Bronstring alleen Jan de Ruiter en Frans Hermelink een positieve score gehaald. Laatstgenoemden wisten uit 9 partijen 11 punten te bemachtigen, wat Voor hun klasse bepaald niet hoog is. Zij wisselden soms zeer goede partijen af met andere, waarvan je de indruk kreeg, dat ze al met de vakantieroes te maken hadden. Toch zijn zowel de Ruiter als Hermelink in staat de Russen in sep tember a.s. goed partij te geven, omdat ze behalve over een grote speltechnische vaardigheid een fee ling bezitten om de juiste variant te kiezen in onbe rekenbare situaties. Dat ze in het Nederlandse zevental gekozen zullen worden in de landenontmoeting tegen Rusland, staat wél vast. Hieronder volgen een drietal fragmenten Na 41 zetten leek Harry Valen met zwart tegen de Ruiter redelijk spel te hebben. ■■BS o s m W& Wfc M f® W WW. WM. O O O O O p 'i~)' I I K i M 18 Q O O g e* m Wit antwoordde met 2621 waarna het spel als volgt verliep; (27—31) 37x26 (16x27) 29—23! (18x29) 34x23 (13—18) 39—34 (18x29) 34x23 (11—17) 41—37 (1722?) (Zwart voert een prachtige kombinatie uit doch vergeet de overblijvende stand juist te taxeren). 28x17 (12x21) 26x17 (14—19) 23x14 (10x19) 25x23 (24—30) 35x24 (15—20) 24x15 (5—0) 15x13 (8x48) 1712! (Waarschijnlijk heeft zwart deze zet overzien). (48—43) 38—33 (43—39?) 47—41 (36x29) 40x20. Zwart geeft het op. Toen wit hier echter vervolgde met 4440moest (2—7of?) 38—32 (27x38)33x42 (22—27) 42—37 (20—25) 39—33 (14—20) 37—32 (28x37) 33x42 (7—11) 26—21! (11—17) 21—16 (18—22) 29—23 (12x23) 29x9. Zwart geeft het op. Na 36 zetten heeft Frans Hermelink met zwart tegen Harm Wiersma in een 9 om 9 stand zelfs de meeste kans op suecesi zoals uit de volgende dia gramstand direct valt af te leiden. door CONSTANT ORBAAN Fielloos wikkelde Wiersma op remise af door: 39—33 (19—24) 49—44 (20—25) 50—45 (18—22) 37—31 (25—30) 44—39 (20—35) 48—42 (35x44) 39x50 (12—18) 45—40 (18—23) 31—27 (22x31) 36x27 (3—9!) 50—45. Remise gegeven. Met zwart aan zet speelde Hermelink op de 17e zet tegen de Ruiter 22—27. Pf6d5; 12. Leld2, b7b6. (Aanvechtbaar, zoals het vervolg leert. De zwartspeler heeft een variant uitgekozen die bekend staat om zijn remisetenden- sen. Begrijpelijk genoeg gezien de toernooistand, maar reeds velen hebben met deze tactiek onaan gename ervaringen opgedaan. Sommige topspelers, zoals ex-wereldkampioen Spasski, prefereren dan ook juist min of meer agressief spel wanneer zij op remise uit zijn.) 13. Pf3—e5!, Pc6—b4? (Reeds de be slissende fout. Zwart had Pxe5 moetén doen met als vervolg dxe5, Pxc3, Lxc3, Lxc3, Dc7, Dg4! en wel iswaar krijgt wit een gevaarlijke aanval maar be slissend is deze misschien niet. I.P.V. de tekstzet leidt Pxd4, De4 regelrecht tot verlies). In het IBM toernooi is gebleken dat het „combine- spelen" van de Russen, waarvan zij door Bobby Fischer altijd worden beticht, nog wel meevalt. In de laatste ronde had Gelier zijn landgenoot Toekma- kow door een remise aan de ongedeelde eerste plaats kunnen helpen. Algemeen werd verondersteld, dat Geiler, die toch al niet zo goed op dreef was, in die laatste ronde vriendelijk zou zijn gesfemd maar nee. Hij deed zijn uiterste best en versloeg zijn landgenoot, die daardoor slechts gedeelde eerste werd. Het zat Toekmakow kennelijk niet lekker. Misschien zijn zij gewoon geen goede vrienden, misschien speelde het „generatieconflict" een rol. Ook in de SU worden oudere schakers als Geiler door de jongere „bedreigd" in hun carrière. Maar het kan ook'zijn, dat Geiler gelijk heeft met zijn eenvoudig commentaar: „ik speel altijd op winst". Hoe het zij, Gelier speelde in topvorm en dat hij de witte stukken aanvoerde maakte zijn taak iets gemakkelijker dan wanneer hij zwart had gehad. Hieronder deze historische partij. Wit: E. Geiler. Zwart: V. Toekmakow. Aangenomen damegambiet. 1. d2d4, d7—d5; 2. c2—c4, d5xc4; 3. Pgl—f3, Pg8f6; 4. e2e3, e7—e6; 5. Lflxc4, c7—c5; 6. 0—0, *7—a6; 7. a2—a4, Pb8—c6; 8. Ddl—e2, c5xd4; 9. Tfl—dl, Lf8—e7; 10. e3xd4, 0—0; 11. Pbl—c3, I Ié 4 i m voli m 14. Pc3xd5, e6xd5. (Nog erger is Pxd5, Pc6 gevolgd door Lxd5 met winst van Le7.). 15. Ld2xb4, Le7xb4 (dxc4, Pc6 enz.) 16. Pe5—c6, Dd8—d6; 17. Lc4xd5! (De pointe: wit wint heet gewoon een pion.), I.c8—b7 (Geen verschil in wezen maakt Dxd5, Pxb4. Met een gezonde pluspion is de winst voor Geiler een be trekkelijk eenvoudige technische aangelegenheid). 18. Pc6xb4, Lb7xd5: 19. Pb4xd5, Dd6xd5; 20. Tal—cl, Tf8—1'8; 21. De2c4, Dd5xc4; 22. Tclxc4. Ta8—d8 (Te2, Tdcl, gevolgd door T4c2). 23. Kgl—11, Kg8—f8; 24. Tdl— el, Te8e6; 25. Telxe6, f7xe6; 26. Kfl—e2, Kf8—e"; 27. Tc4—c7 Ke7—f6; 28. Ke2—e3, Td8—d6; 29. Ke3—e4, h7—h6; 30. b2—b4, g7—g5; 31. Tc7a7, b6b5; 32. a4xb5, a6xb5; 33. Ta7—h7, KfG—g6; 34. Th7—b7; Td6—d5; 35. g2—g4. Kg6—f6 (h5, Tb6 met winst van een tweede pion). 36. Tb7h7, Kf6—g6; 37. Th7—b7, Kg6—f6; 38. h2—h3, Kf6g6; 39. Tb7c7. (Dreigt Tc5 met torenruil.), Td5d8; 40. Tc7c5. (Op Tb8 komt nu dwingend Ke5, Tb6—Kf7, Tc7+—Tc7! en Te7.) Zwart geeft het op.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 23