KWF KWARTEEUW AAN DE SLAG Jubileumacties voor 'i bestrijding meest gevreesde ziekte Met de fiets de lucht in G> js&m naar de 19J VTfl Uit' Wielrenner Mislukking Computertje Succes ijdschrif Zaterdag 31 augustus lfy (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Vandaag wordt met het bij der gelijke gelegenheden gebruikelijke ceremonieel in de Amsterdamse Westerkerk het vijfentwintigjarig be staan gevierd van het Koningin Wilhelminafonds. Het fonds dankt zijn ontstaan en zijn naam aan het nationaal geschenk dat in 1948 door het Nederland se volk aan de aftredende vorstin werd aangeboden. De opbrengst van de toen gehouden inzameling be droeg f 2.081.127,50. Dat startkapitaal kreeg in het eerste jaar van het KWF nauwelijks een injectie van betekenis: 57 duizend gulden was de magere opbrengst van de eerste ledenwerving en collecten. Ter vergelijking moge dienen dat in 1973 ruim vier honderdduizend leden stonden geregistreerd van de vereniging die het KWF steunt en dat een bedrag van meer dan elf miljoen gulden binnenkwam. In dit jubileumjaar hoopt het KWF tot een nog aan zienlijk hoger bedrag te ko men. Twee acties, beide on der de slagzin „Geven voor leven", zullen de aandacht van de Nederlanders op het KWF vestigen. De eerste is van de samenwerkende re gionale en lokale dagbladen, waaronder ook dit blad, die weer een nationale puzzel actie organiseren, die op za terdag 14 september begint. Daarover wordt nog nader bericht. De NCRV organi seert bovendien een radio- en tv-campagne met 29 no vember als hoogtepunt. Het KWF heeft die acties hiard nodig, want de kankerbe strijding vergt nu eenmaal veel geld. In de afgelopen kwarteeuw heeft het fonds ruim tachtig miljoen gulden voor dat doel uitgekeerd, waarvan veertig miljoen voor het Nederlands Kanker-Insti tuut en bijna vijf miljoen aan de vijf universitaire kanker centra. De opbrengsten van de komende acties zijn onder meer bestemd voor de uitvoe ring van een vijfjarenplan voor de bestrijding van de jeugdtoanlker en de bouiw van een researchlaboratorium bij het Antond van Leeuwenhoek- huis. Het KWF gaat prat op een uitzonderlijk laag kosten- peroentage van zijn fondsen- verwerving, namelijk slechts veertien percent. De grote man van het KWF is dr. L. Meinsma, bekend door zijn onversaagde strijd tegen het roken dat hij als de voornaamste bron van long kanker beschouwt. Onder de vijfentwintigduizend mensen die in 1971 aan kanker stier ven, waren de mannen ruim in de meerderheid en van die mannen hadden de meesten longkanker. Hoewel we tegenwoordig wat minder hypocriet zijn ge worden, valt toch moeilijk te ontkennen dat er over kanker vaak slechts fluisterend wordt gesproken, zoals dat voor de oorlog nog met tuberculose het geval was. Zoals in vorige eeuwen pest en cholera en daarna tbc wordt kanker ook nu nog vaak beschouwd als een soort fatum dat je moet treffen en wanneer dat een maal zo is, valt er heel weinig meer aan te doen. Dat zegt men. „Niets van aan", zegt dr. Meinsma. „Ziekten kunnen meestal worden voorkomen - en longkanker dus door niet meer te roken - en ze kunnen vaak ook worden genezen- Kanker vormt op die regel geen uitzondering". Op het ogenblik wordt een derde van de kankerpatiënten weer be ter. Een van de oorzaken van het toenemen van kanker is ge legen in het ouder worden van de mensen. Er zijn nu eenmaal veel meer bejaarden dan vroe ger en kantoer toomt boven de vijftig meer voor. Maar dat kanker als volksziekte be dwongen kan worden toont een vergelijking van de sterf tecijfers ten gevolge van kan kergezwellen. In absolute ge tallen stierven in 1972 15169 Laboratorium van de kankerafdeling in het Emmakinderziekenhuis. mannen tegen 7013 in 1948, een ruime verdubbeling dus. Voor de vrouwen zijn in de cij fers 11.156 tegen 6698. Echter: per honderdduizend Nederlan ders boven de vijftig jaar lig gen de cijfers stukken gun stiger. In 1948 stierven er 706 mannen aan kanker, in 1972 931, ongeveer veertig percent meer. Daar is de invloed van de na de oorlog onder de invloed van de rook gewoonten sterk gestegen longkanker in begrepen. In 1948 stierven Slechts 826 man nen aan longkanker, in 1972 waren dat er 5362. Bij de vrouwen boven de vijftig liggen de verthoudings- cijfers nog gunstiger: hier is namelijk sprake van een dui delijk terugdringen. In 1972 stierven 556 op elke honderd duizend vrouwen aan kanker, in 1948 waren dat er 630. De longkanker is ook hier de kwade genius- In 1948 slechts 180 sterfgevallen onder de Ne derlandse vrouwen aan long kanker, in 1972 waren het er al 408 en - dr. Meinsma windt er geen doekjes om - dat cijfer zal nog wel somberder wor den. Daarmee nadert de long kanker onder de vrouwen als doodsoorzaak die van de kanker aan de baarmoedér- hals (429) eno vertreft ze al die aan de baarmoeder zelf, 334 gevallen in 1972. Maag kanker, duidelijk op de te rugtocht sinds 1948, behoort met de borstkanker tot de belangrijkste kankervormen die vrouwen bedreigen. Re denen waarom dr. Meinsma het vooral in progressieve vrouwenkringen gepropa geerde massa-onderzoek op het voorkomen van baar moederkanker nogal relati verend benadert. Dat komt ook omdat er bij een derge lijk onderzoek een nog steeds enorme drempelvrees overwonnen moet worden Nog te vaak hoor je: „Nee hoor, ik niet naar de dokter Stel je voor dat ik kanker heb". Maar dat is nu juist de struisvogelpolitiek die maakt dat er meer aan deae ziekte wordt geleden da onvermijdelijk is. De tegen de Franse grens aan wonende en wer kende Westvlamingen Stefan Masschelein 25) en Erik Verstraete (34) lachen schamper om de ro mantische verhalen over „de mens die de hele historie lang al heeft gedroomd om op eigen kracht te kunnen vliegen als een vogel.". En van Icarus willen ze niet weten. Alleen bij het horen van het woord vliegen exploderen ze in geestdrift. Stefan en Erik hebben zich sedert een dik jaar geschaard in de rij der zelfbouwers die op de wieken van hun overtuiging en met snel bijeengegaarde kennis letterlijk van de grond willen komen. Stefan en Erik behoren tot de uiterst selecte groep van die volhouders, die er na vele mislukkingen tot ieders verba- ring dan toch in zijn geslaagd met een ingenieus trapvlieg- tuig enkele honderden meters ver te vliegen veillig te landen en opnieuw te vliegen. Aan de ene kant staan ze er niet zo van te kijken, want ze hebben alles berekend wat er maar te berekenen viel, maar van de andere kant heeft hun opmerkelijk succes hen zo ge grepen, dat ze al dromen van een tweepersoons fietsvlieg- tuig dat hen op een windstille dag over het Kanaal van Ca lais naar Dover zal dragen. Niet ver van het uit de Eer ste Wereldoorlog herrezen le per ligt restaurant Rubenshof, dat sedert kort culinair wordt uitgebaat door Stefan Mas schelein. Van huis uit is alles- doener Stefan technisch teke naar. Miaar tot voor kort wierp hij zich uitsluitend op het ont werpen en aanmaken van oog strelende zitmeubels. „Ik kreeg zoveel werk dat ik naar een echt atelier moest uitzien- Ik had geen ruimte. Totdat dit restaurant hier toevallig vrij kwam. Dat heb ik gekocht. Maar toen ik het eenmaal had dacht ik: toch zonde om zo'n volledig ingericht restaurant leeg te halen. Daarom heb ik het zo gelaten. En nou sta ik in de keuken. En ben kok. Sedert anderhalve maand. De zaak loopt niet slecht". Geregelde gast in Rubenshof is oud-prof-wielrenner Erik Verstraete, die uit liefhebberij zeer ingewikkelde reparaties aan motorfietsen uitvoert, maar die voor zijn levenson derhoud toah verplicht is bier te verhandelen en gedurende het desbetreffend seizoen zijn technisch geschooide handen uit te steken naar de belen dende Noordfranse vlasoogst. Dit van zes jaren her dateren de ongebreidelde duo wordt bij voortduring bijgestaan door Stefans broer Paul (27), gediplomeerd elektromonteur. „Daar doe ik niks meer aan, ik ben nu beroepsmusicus. Op een orgel dat ik zelf in elkaar heb gestoken". Tot voor ruim een jaar is de rijk geschakeer de luchtvaartgeschiedenis aan dit drietal voorbij gegaan- De Da Vinei, voortbewogen door de rappe benen van Erik Verstraete, komt los van de Vlaamse bodem. Goed, er was in het verleden, al knutselende aan motorfiet sen, wel eens gedagdroomd over het bouwen van een heus motorvldegtuigje, maar de Bel gische wetgever gunt hier het experiment zo schrijnend wei nig ruimte, dat ieder idee in die vliegrichting al bij de start de mist in moest gaan. Totdat, als speling van het lot, via kranteartikeltjes en tijdsohriftknipsels bevattelijke stukjes hedendaagse vliegtuig historie op hun praattafel dwarrelen. Na weken van schijnbaar gedachteloos heen en weer puzzelen komt er dan Het Grote Plan uit. In ambte lijke taal gesteld: het zich op eigen kracht voortbewegen in de lucht met een voorwerp dat zwaarder is dan de lucht. Maar bedoeld wordt gewoon: het bouwen van een vlieg- fiets. Drie weken later stond de eerste vliegfiets in de wei. Stefan Masschelein: „Het was één grote mislukking. Dat ding kon gewoon niet van de grond komen. Met dat vleugel oppervlak van 25 vierkante meter zou je 5 tot 6 paarde- krachten moeten ontwikkelen. En dat gaat niet. Met alle technische foefjes komt een mens niet verder dan 0,8 p.k of misschien iets meer"- Het drietal kan er nu om lachen, ook al heeft dat eerste ontwerp de nodige ervaring opgeleverd Proefondervinde lijk was aangetoond dat het ontwerpen van een bruikbare vliegfiets een uiterst serieuze zaak is. Al was het alleen maar om de lachers aan de kant te verstommen. Stefan: „We lieten niets meer aan het toeval over. Met een klein computertje bere kende ik nauwkeurig de span wijdte, of eigenlijk vleugelop pervlak, invalshoek, gewicht en het vermogen om dat alles te kunnen laten vliegen. Vier propeller» heb ik gemaakt, Aan het succes van nu ging heel wat vleugelbreuk vooraf voordat ik de goede had. Uit verschillende lagen popuiiere- hout. Als materialen voor het vliegtuig kozen we diuralumi- nium en kunststof. De bekle ding is gemaakt met hetzelfde spul als muziekbandjes. Goed sterk is dat. Met je vinger kun je er geen gat in prikken". En zo groeide de Da Vinei naar een grote vogel met een pro peller op zijn rug en een cou- reursfiets aan rijn buik. Al thans in eerste versie. Maar die basisuitvoering was toch voldoende om op de 7e mei van dit voor hen gedenkwaar dige jaar op het welhaast ver laten vliegveld van Wevelgem de eerste luchtsprongetjes te maken- Gedurende proefne mingen werd de fiets vervan gen door een enkel wiel, de schroef werd wat bijgesteld. En er kwam een echte cockpit aan om het gewicht te veel naar adhter lag. De laatste veranderingen haalden niet eens het tekenpa pier meer. Het was allemaal wél netjes uitgerekend. Vol gens de theorie klopte het al lemaal tot in de kleinste de tails, ook al is de constructeur tot op de dag van vandaag niet uitputtend op de hoogte met de krachten die de Da tj n Vinei ban verwerken. Vorige I l'O j )C 1101* week ging de vliegfiets, met op het zadel de snel trappende Erik Verstraete, ma een aan loop van tien meter, vijf me ter hoog- de lucht in, om pas 250 meter verder weer veilig te landen. Een prestatie die de wereldpers heeft gehaald. Miassohelein: „We rijn niet neergekomen omdat het toestel niet verder kon, maar omdat we eerst nog wat ervaring wilen opdoen. Ik ben ervan overtuigd dat het vliegtuig met gemak een paar duizend meter kan vliegen op 30 tot 40 m. hoogte. Dat gaan we bin nenkort ook doen. Je had de havenmeester van het vlieg veld Wevelgem eens moeten zien. Hij zei: „Als j-ullie daar mee op de grond vooruit bo men, vind ik het al een pres tatie. Hij stond met open momd toen Erik gewoon n« een kort aanloopje opsteeg en weer neer kwam zonder het toestel te beschadigen. Nu gaan we door. Op iedere windstille dag". Het succes, waar nu ieder een op af toomt, heeft Stefan, Erik en Paul te pakken. In gedachten bouwen ze nu al een verbeterde versie van de Da Vinei, die betere zweefmo- gelijkheden heeft en gemak kelijker bestuurbaar zal zijn. En daarna komt een tweeper soon® toestel van de tekenta fel. „Want daarmee moet het mogelijk zijn van Calais naa>- Dover te vliegen". gebouwdie propeller. Bij W vliegtuig wordt niet het w» maar alleen de propeller a®' gedreven. We hebben genomen met een coureursn» met een achterop gelaste W peller. Met alleen die dreven propeller bereikte op de weg een snelheid ws kilometer per uur". Als de Da VS-nci het MP# begeven en die kans B zo denkbeeldig wordt vliegtuig onmiddellijk tot i slaagd experiment verklaar Om er mee verder te Met zijn 45 vierkante me vleugeloppervlak en zijn m™' mumvliegsnelheid van 18 B meter is het een opmerkelij vogel, die nu al de jaloezie van vele bouwa® teurs heeft opgeroepen. 0 fan: „Geef alsjeblieft n'e'. veel technische bij»™®", den prijs, want dan bonwen ons na"- De eerstkomende dag in Wevelgem ^a'_ daar in de buurt van de dur<1' ad Het vliegsucces schrijft Ste fan voor een groot deel toe aan rijn zelf ontworpen en vlaamse kust wel even - trapt Erik Verstraete v^eer met Stefan Masschel#11 rekenwerk de lucht in. 0®1 minimaal 1000 m. verder 41? dJ' mee neer te komen, ft' lukt staan er helemaal lachers meer aan de kant. HANS LANDELIJK air avant-garde films t Gnioe, Dunford, Kre jamd, Brafchaige, Ono, gaat in oktober me programma's draaien i gp tailturele cenitna. E< gef van Kultareei Sen Koningswei te Tliburi jnenweking met Ned. stichting en dineaste Meter. m ELLIS Broer, «n Hélène Endréo, £ot en meit 24 septi galerie Pepijn, Rea 0 ZEVENLUIK met be zoekers, gemaakt doo ^Petster in tot en met jajplber te zien in Ge museum Arnhem, Ov gedachten en belevenii (lens het werk aan maakte hij een Dagbt ook in de handel is. jAZZ-feetilval in d lucht in het hart van op 7 september van 14- Met o.a. Trio Wim Ove Theo Loevendie Com trio Louis van Dijk. 0 DE VERLOREN Katharina Blum, het boek van Belimridh Bi schijnt op 1 novemi Nederlandse verteüinig. vier) 0 OPENBAAR Kunst verhuis naar voormalig coop City of Wesi Weesp. Abonnementer stratie blijft postbus 5ï sterdam 0 AMSTERDAMSE tiendaagse met ruim 14 Stellingen in theaters sea vindt dit jaar pla 20-29 sept. Toegangj van f 1,- tot f 5,-. Er nog meer bezoekers v* dan de 37.920 van jaar. GLOBE begint nieui zoen op donderdag 12 i bar An Breda met pn De Collectie van Kr Loop toch niet zo naai van Feydeau met Siem Femke Boarsma, Henk (regie), Hugo Kooisch Au 3 Greidanus. FOTO-9: Holland - zonder overwinnaar, stj ven een verslag van een fotografen-<S ting in Breda;, de Belg realisten, de Nederl, vervreemders. Verder dacht voor (goed) menwerk MTS voor F< Den Haaig;theaiterfoj van Joop v.d. Berg en f fisoh verslag van Mioke ject door Ton Oim/loo. Ja pens schrijft over de f' nier Nadar en Coumai] exposities in Londen, de BNAFV met niieuv fotoclubs. Getest werd non EF. (Foto-postbus tinohem) KENTERING-1: De tiende jaargang opent pagina's informatie Schrift), waarin oja. a, ringen bij de verbuiilin, Haibakuk XI de Baitoer Zwijg) en Jan v.d. V' mavo-leerlingen praat teratuuronderwijs teem doodt alles"), desbetreffende docent (>,de waarheid ligt niet "ridden, niet opzij of venoP- Ze ligt eronder ven"). Veel poëtische Sen van o.a. Bontridder, renibaoh, Habatoulk II Patten van de Liwerpoo (vertalingen) en Jan Overeem. Verder oa. J; ;®St oyer censuur in i (Kentering, Badhuiswe, Den Haag) AARDE EN KOS 5 8: In deze afleverir „populair wetenschaa "nagazine" o.a. de erva van een Kirlianfotograam pafie als wapen tegen tenaekten en diepgej a510'" bacteriën ontdJ Antarctica. Hoe we thl ongevaarlijk kunnen "«enteren met radio-I ®rahmg wordt geleerd irl f®,, bellenvat is zelf fen De sterrenhemel tember; waamemdnge ■topiter en de Nederlan ANS zijn nog Wr!- tltels "it dit rijl Mnmaheve tijdschrift ml onderwerpen. Postbus 281, Haarlen STREVEN-lI-12: l hcaan sten eisen al'' P^tatie, altijd uitgedrJ teS? Van (unclail dan van de mens din„ ^fn vrijheid van I rienst" schrijft Peter I Ca„vte wanneer bijl Kh 1 analyseert al E-issmger van het Vat» ecn t- !lyiXir zet kanttel tenJ^et Duitse Theat Poging 1^kse Klassieke bii t toesohouwei hritkeliiketrekken hebba afcfteJk succes' Leo 1 aj "ver de WeltkrJ streile ^6r Arbeltswell van 1 georganiseerde 1 n engagement. Paul vhntr of, rmfit een be sacré ,Ter Violence k°P Dn Glrard ond I geWeld E?e'ns leggi dan? bk>ot. Boekarc I n.a-v. Tagt Harriot zi I i n.a-v Harriot zi tohgres rtjf wereldbevou KOEN®1 Hen BogchJ en' P°stbl

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 20