al buyer
Het wordt
stil rond
de piraten
„Overbrug die afstand"
Brabants bedrijf gaat
filiaal in Italië vestigen
Toch wel handig
zo*n brommer;
Belangrijk week-end
voor323 missionarissen
rayonleider
VANAVOND ZIJN ALLE ILLEGALE ZENDERS LIT DE LLCHT
MIVA - BLIKSEMACT IE 1974:
NA 54-ste VRACHTWAGENDIEFSTAL:
binnenland
buitenland
lisch-commerciële
r een MTS-er
(NEDERLAND)BV
den HAAG (ANP) De piratenzenders laten, als zij
vanavond alle uit de lucht zijn verdwenen, een duide
lijk spoor achter in omroepland. Sedert Veronica als
eerste in april 1960 de popcultuur en het advertentie
wezen ging dienen, zijn er meer illegale zenders ge
komen, waren de moeilijkheden niet van de lucht, deden
zich regelmatig schermutselingen voor te land, te water
en in de lucht.
REM
Atlantis
Emoties
Noordzee
ijs van h„
MIVA-aktie
OVERBRUG DIE
AFSTAND
Missionarissen overbrug
gen afstanden
MIVA in dienst van de
kerken in de
ontwikkelingslanden
zorg voor de geringen
zorg voor de zieke mens
zorg voor het menselijk
bestaan.
zorg voor eigen
kader en leiders
Bliksemaktie:
f 3.000.000, nodig!
Uw hulp is en blijft
onmisbaar
Zaterdag 31 augustus 19
fan zijn fn een modern
it Clara Ziekenhuis aan-
ngen. Er werken 1000 mensen
gen aan de rand van
/erbindingen.b.v.
i lopen naar het N.S. station
k hebt er is altijd wel een
ntensive care,
lodialyse, OK, kfnder-
eiding voor het A-diploma
en en gediplomeerden
lellen naar de
ig.
thuis
40
ns produktiecentrum in Terneu-
aar worden behandeld, hebben
inical buyer.
ik uit het inkopen van rotating
ipressoren, pompen en motoren.
een jongeman met een oplei-
niveau, die een gedegen kennis
iaratuur. Ervaring In een inkoop-
Hij dient verder goed overweg
ige baan, met een aantrekkelijk
3 voorwaarden. Er is bovendien
regeling.
slijke sollicitatie te richten aan
Personeelszaken, postbus 48,
intakt met ons op te nemen.
3Stel 2980.
Tot de directe en indirecte
gevolgen behoorden onder
andere ook, dat er een Hil
versum 3 kwam, dat er
etherreclame via legale zen
iers kon worden gemaakt,
dat programma's van al de
cennia lang bestaande omroe
pen werden „aangepast", dat
er nachluitzendingen begon
nen en dat een nieuwe om
roep van de grond kwam en
in korte tijd een van de
grootste in ons land werd.
De start van het avontuur
was sedert 1959 voorbereid
naar het voorbeeld van het
radiozendisohip voor de
Deense kust. Aanvankelijk
was met het oog op politieke
en aommerciële programma's
de Vrije Omroep Nederland
(VBON) in het leven geroe
pen. Rekenend op weerstan
den, onder andere bij de Ne
derlandse autoriteiten en in
stellingen als de PTT, ver
klaarden de initiatiefnemers
zich tot het zwarte sdha-ap,
dat de sahrij&ter Annie M.
G. Schmidt eens Veronica
had gedoopt. Deze naam
werd voor de eerste piraten
zender overgenomen.
Na Veronica kwamen an
dere zenders in die lucht.
Voor ons land waren het ille
gale radioprogramma's van
Radio Noordzee, Radio Caro
line (Mi Amigo) en Atlantis,
die tot het bittere einde heb
ben volgehouden. Ook zijn
nog programma's te beluiste
ren geweest van onder meer
Radio Capital, en Tijl Uilen
spiegel
kust van Zeeland, verzorgde
een Engels en een Neder
lands programma. De laatste
woorden waren: „Tot binnen
kort".
De Condor was daarvoor al
gebruikt voor uitzendingen
van een groepje idealisten
uit Haarlem en omgeving.
Het sohip lag toen voor IJ-
miuiden, maar verder dan
proefuitzendingen is men ei
genlijk nooit gekomen.
Atlantis was zijn uitzen
dingen begonnen op het
sohip Mi Amigo, vanwaar ook
Engels- en Nederlandstalige
programma's worden uitge
zonden van Radio Caro
line. Het Nederlandse was op
België gericht.
Ook een Vlaams-Hollandse
activiteit was eerder door
Radio Tijl Uilenspiegel on
dernomen. Deze piraat leed
schipbreuk voor de zender
goed en wel op dreef was:
het zendsahip liep bij Cad-
zand aan de grond, wat ook
het einde van de zender be
tekende.
Iets soortgelijks had iets
noordelijker op de Noordzee
plaats. Radio Capital bedien
de luisteraars vanaf de King
David, die op een kwade dag
bij Noordwijk op het strand
kwam te zitten, werd gebor
gen, en niet meer als zend
sahip terugkeerde.
De Mi Amigo heeft positie
gekozen voor de kust van
Scheveningen, waar ook de
Norderney van Veronica en
de Mebo-2 van Radio Noord
zee liggen verankerd. Radio
Caroline die vanaf de Mi
Amigo uitzend gaat vandaag
om 7 uur voor goed uit de
luoht. Schip en zender zijn
eigendom van de Ier O'Ra-
hilly. Zijn woordvoerder in
Scheveningen wilde wel
kwijt, dat O'Rahilly ergens
anders opnieuw met uitzen
dingen wil beginnen.
De Ier begon zijn piraten
zender voor de Engelse kust,
waar hem het leven onmoge
lijk werd gemaakt. Eind 1972
versoheen het schip voor de
Nederlandse kust en werden
ook Nederlandse program
ma's gemaakt. Bekend is ge
worden, dat er eens aan
boord van de Mi Amigo mui
terij uitbrak en dat de be
manning het sclhip kaapte.
De twee „groten", onder
de piraten, Veronica en
Noordzee, trachten hun acti
viteiten legaal voort te zet
ten. Of hun pogingen succes
hebben wordt wel betwij
feld, maar men heeft de
moed nog niet opgegeven.
Veronica begint een actie
om als aspirant-zendgemach
tigde te worden toegelaten,
waarvoor de aanvraag nog
moet worden ingezonden.
Het eerder gedane verzoek
om als C-omroep te worde»
erkend, werd afgewezen. Bij
de kroon is bezwaar tegen
deze afwijzing gemaakt.
Radio Noordzee vroeg vo
rig jaar al om toelating tot
de ether als aspirant-zendge
machtigde. De beslissing op
deze aanvraag wordt hinnen
afzienbare tijd verwacht.
Radio Veronica zond aan
vankelijk uit vanaf de Bor-
kum Riff, thans van de Nor
derney. De zender gaat tot
zes uur vanavond door. Pro
grammaleider Rob Out deel
de mee, dat iedereen dan aan
boord zal zijn: 63 man perso
neel en mogelijk ook direc
teur Hendrik Vcrwey. Als
het mogelijk ts, wordt het
een rechtstreekse uitzending,
maar Out zei te vrezen, dat
de emoties wel hoog kunnen
oplaaien. „We hebben plezie
rig gewerkt, in een leuk team
Het was een fijne tijd
om mee te werken aan de
ontwikkeling van de popcul
tuur en zijn artiesten", aldus
Rob Out. De Norderney blijft
voorlopig op de Noordzee,
beschermd tegen souvenirja
gers, aldus de programmalei
der.
D.irecteur John de Mal van
Radio Noordzee, die zendt
vanaf de Mebo 2, vertelde,
dat het schip in dok zal gaan
De discjocky's van Ra
dio Noordzee namen eer
der deze week in Scheve
ningen al afscheid van hun
publiek. Hier Tony Berk
temidden van zijn aanhan
gers.
en dat er nog een bestem
ming voor gezocht wordt
door de eigenaren, de Zwit
sers E. Meister en E. Bollier
Op politiek terrein schop
ten de piratenzenders ook le
ven in de brouwerij. De Eu
ropese regeringen spraken af
tegen illegale zenders op te
treden. Nederland stemde er
mee in, maar kwam zelf niet
verder dan het onmogelijk
maken van de televisieuit
zendingen van de Reclame
Exploitatie Maatschappij
REM, die daartoe een eiland
voor de Hollandse kust had
gebouwd. Maatregelen tegen
de piraten werden veel later
genomen: in juni van dit jaar
besloot de TVeede Kamerde
illegale zenders het voortbe
staan onmogelijk te maken.
„Atlantis", is zondag j.l.
tit de ether verdwenen. Ei
genaar Adriaan van Land
schoot uit België heeft wel
bet plan om elders weer met
radioprogramma's in de lucht
te komen. Deze zender, van
af het schip Condor voor de
Radio Noordzee maakt
haar tijd vol met recht
streekse uitzendingen verzor
gen van terugblikken en top
pers. Het Engelse programma
is afgelopen nacht verdwe
nen uit de ether, het Neder
landse vanavond om acht
uur De laatste twee uren
komen alle diseojockeys,
nieuwslezers en technici af
scheid nemen- Het laatste
spreekt John de Mol, waarna
het echt gedaan zal zijn als
de laatste klanken van de
herkenningsmelodie „Man of
action" zijn uitgezonden-
Veronica en Noordzee heb
ben in de loop der jaren ook
een Concurrentiestrijd ge
voerd: Dié leidde onder meer
tot processen, beslaglegging,
een bomaanslag, kaping- Sen
sationeel was nog de stran
ding van de Norderney op de
kust bij Scheveningen toen
alom actie werd gevoerd on
der de leuze „Veronica moet
blijven". Duizenden kwamen
naar Den Haaig om te demon
streren maar de anti-piraten-
wetjes kregen een ruime
meerderheid in de volksver
tegenwoordiging-
Vorig jaar stapelden de
donkere wolken zich reeds
boven het schip van Vero
nica. De Tweede Kamer
had geen medelijden met
de piraat en juist in die
zelfde tijd strandde het
schip op het strand van
Scheveningen, waar hon
derden fans kwamen kij
ken.
s J «1—-i1". lrn« "Kcio
(Van een onzer
verslaggevers)
BREDA „Overbrug die
afstand", een betekenisvol
motto waaronder in deze we
ken de jaarlijkse Miva-blik-
sem-actie in heel het land
wordt gehouden, met als
hoogtepunten de collecte in
de kerken 't komend week
end en de landelijke giro
actie. iUt de opbrengst van
de bliksemactie wil de Mis
sie Verkeersmiddelen Aktie
op één slag 323 missiona
rissen en „landeigen krach-
-ten" in de ontwikkelingslan
den het vervoer geven, waar
om zij dringend hebben ge
vraagd.
Als de komende MTVA-
bliksemactie hetzelfde resul
taat boekt als 1973, fl.
2.700.000,- dan kunnen 323
van de 800 aanvragen wor
den geholpen. Men hoopt
echter op een opbrengst van
drie milJoen gulden. Het gaat
vooral om vervoersmiddelen
zoals fietsen, auto's, brom
fietsen, bootmotoren, ambu
lances, jeeps en scooters. Al
leen middelen om de afstand
te overbruggen zodat het iso
lement doorbroken kan wor
den, de solidariteit bevor
derd, communicatie tot stand
gebracht en het evangelie
bekend gemaakt kan wor
den
Steeds komen bij de MIVA
bedankbrieven binnen van
missionarissen, zoals pater P.
vain Erk uit Zondert, die vo
rig jaar uit de MIVA op
brengst een busje kon aan
schaffen waardoor 80 kinde
ren meer naar de scholen
konden. Zuster A. Merfens
uit Rijsbergen, die met haar
nieuwe bromfiets meer huis
bezoeken af kan leggen in de
afgelegen kampongs. Pater
D. de Leeuw uit Breda, die
nu met zijn volkswagen de
parochianen in de buitenwij
ken van Nova Igiuacu in Bra
zilië kan bezoeken en pater
C. Trommelen uit Zeven-
bergschenhoek, die in Zuid-
Afrika zijn vorig jaar verwor
ven vrachtwagen dagelijks
voor alerhande werkzaamhe
den in kan zetten. Dit zijn
enkele v.d. 608 missionarissen
en landeigen krachten die vo
rig jaar door de MIVA ge
holpen zijn.
Het MIVA-programma zal
blijven, daar nog steeds hulp
aan de mensen uit de derde
wereld nodig is, waarvoor
véle Nederlandse Missiona
rissen en Zusters zich inzet
ten. Zij proberen ter plaatse
afstanden te overbruggen
tussen mens en mens en tus
sen mens en God, waarbij zil
de MIVA-hulp nodig hebben
voor het vervoer. Naast de in
alle Nederlandse kerken te
houden collecte heeft de MI
VA vor extra giftien een gi
ronummer: 27 22 49 t.n.v.
MIVA, Keizersgracht 525 in
Amsterdam.
(Van een onzer verslaggevers)
WAALWIJK —Transportbe
drijf Appels uit Waalwijk van
welk bedrijf begin deze week
in Italië een vrachtwagencom
binatie met 17,5 ton met een
waarde van f 160.000,- koper
werd gestolen gaat het pro
bleem van de voortdurende
vrachtwagendiefstallen in Ita
lië radicaal aanpakken. Vol
gende maand opent Appels In
Verona een nieuwe vestiging
„Appels Italiana", waar een
beschermde parkeerplaats
wordt aangelegd. De heer R.
Nieman, woordvoerder van
N.O.B.-wegtransport, vraagt
zich af, of een land, dat zo
onveilig is voor Internationale
transporten nog wel lid kan
blijven van de EEG.
Een gestolen vrachtwagen
brengt voor de transportond er -
neming natuurlifjlk heel wat
moeilijkheden en grote kosten
mee. Vanuit Italië wordt ge
beld door de chauffeur, die bij
zijn werkgevei melding maakt
van de diefstal. Dan gaat de
zaak rollen en moeten vele
instanties benaderd worden
zoals verzekeringen en op
drachtgevers.
Eilike gestolen of leeggehaal
de vrachtwagen kost een tran
sportonderneming tien- tot
diertiigduizend guiMen aan imdi-
reate schade. „De grote ellen
de is wel", aldus de heer Ap
pels, „dat het dikwijls een
jaar en soms zelfs langer
duurt eer de verzekerings
maatschappijen van transpor
teur en opdrachtgever tot
overeenstemming zijn geko
men wie de schade betaalt".
„Het NOB -wegtransport
neemt een flink stuk werk
van de transportonderneming
over en benadert de Italiaanse
en Nederlandse autoriteiten"
aldus de heer Nieman van het
NOB. Als de Italiaanse poli
tie op dezelfde manier optrad
ais de Nederlandse, was het
betrekkelijk eenvoudig. Maar
hef. schijnt daar nogal inge
wikkeld te liggen. Elke dief
stal wordt aan het bureau van
de Italiaanse minister van ver
keer gemeld om druk uit te
oefenen op daarvoor bevoegde
instanties".
„Br is momenteel nog niets
op dit gebied van beveili
gingssystemen op de Neder
landse markt. In Engeland zijn
stuursloten bij vrachtwagens
wettelijk verplicht. Ik heb er
een aantal besteld, maar de
Importeurs zitten met lever-
ingsmoeilijikheden", aldus de
heer Appels. „Volgende maand
openen we een kantoor in het
centraal gelegen Verona, waar
een eigen parkeerplaats wordt
aangelegd, zodat de chauffeurs
niet meer op parkeerplaatsen
langs de grote wegen komen.
Op deze manier hopen we de
wekelijks veertig tot vijftig
wagens die op Italië rijden
voor diefstal te beveiligen":
„Het is de tweede keer, dat
een wagen van ons bedrijf
wordt leeggehaald. Ongeveer
een jaar geleden werd een
wagen met sigaretten gestolen,
welke diefstal nog steeds niet
door de verzekeraars is afge
werkt", aldus de directeur van
heit Waiailwiiks transportbe
drijf.
Per 1 september komt er
eein wijziging in de verzeke-
ringstarieven. Als aan alle be-
veiligingsragels voldaain wordt,
neeft de transporteur een ei
gen risico van tien percent op
de waarde van de goederen tot
een maximium vam vijfduizend
gulden.
„Er zijn uit de transportwe
reld al veel protesten gekomen
op deze regeling", zo vertelde
ons de heer Appels. Wordt
niet aan de gestelde eisen vol*
daan den is het eigen risico
toen percent van tienduizend
gulden.
(ADVERTENTIES)
w Zanen fav-Heemstede,
ken, verhardings-
jgvelden en
vraagt een
irabant.
n zal belast worden
jn coördinatie van de in
riolerings-,
igswerken.
)ij afwezigheid kunnen
n wij aan een
egenbouwsektor
sn waterbouw] of een
len opleiding
enschappen
40 jaar
richten aan de
sche Wegenbouw
g 17 te Tilburg.
3p nv [HBG]
■Hoewel wij hier Iedere dag gecon-
onteerd worden met de armoede, en
!"eeste mensen slechts met heel
J jnoeite het allernoodzakelijkste
hii.j krijgen, ben ik toch niet
iii, I'worden voor de inspanning
o* Hardwerkende mensen In Neder
"getroosten. Juist op hen doen
1 missionarissen telkens weer een
regelmatig terugkerende
„i wil het als een plicht be-
j. °™en °m door goed gebruik van
feïÏTlrfiets en de inzet van mijn
Heme
1 vruchtbaar te maken".
mas 1 nans dle dit de MIV A schreef
tant sfeZ'S" Worc'en Ms een represen
dim»3? ?e ^"derden missionarissen
lanJs on'vangen van Neder
voerorHanisaties op gebied van ver
werk mec"sche zorg. ontwikkelings
1, Pastorale arbeid, noodsituaties
deze h 'z,'er dankbaar voor. omdal
mooBioL n werk voor hun mensen
Senom "taakt En over het algemeen
een worden zij gekenmerkt dooi
een ree verantwoordelijkheidsbesef
hun 1 afdwingende inzet voor
Wtwikkelm' een &ezonde kÜk op de
laren f luist omdat ze soms vele
ren onder hun mensenleven
eolleja', a m'ss>onarissen en hun
"ajeninj-f et£enlandse krachten
los sp weekeinde van 31 augus
V0e'ssabtedm,?e,r ''"'/ehUlp'nu op ver
t'Handse I, M,ssl°narissen en ei
8,0 brieve u en d'e vaak 'n bewo
tie van ,n "un werk en de leefsitua
alle k? mensen uiteenzetten
^'"tendv. n mndigen met een
Euïerfb™®11 omeen vervoermid
Missie V ,nen daarbij op de MIV A
erkeersmiddelen Aktie
Als de MIVA een beroep doet op de
Nederlandse katholieken om nu in het
week-einde in een bliksemaktie aan
323 missionarissen en eigenlandse
krachten vervoer te geven, dan wil de
MIVA samen met u afstanden over
bruggen De MIVA wil met deze aktie
tevens de aandacht richten op die ge
bieden waar de overbrugging van al
standen nog geen vanzelfsprekends
zaak is Van hetgeen hier in Nederland
door hel overbruggen van afslandei
bereikt werd. is in de ontwikkelings
landen vaak nauwelijks nog maar iets
te bespeuren, wat hier door vervoers
mogelijkheden veranderd is ten goe
de, dal moet ginds nog vaak plaats
vinden En dat is: opheffing van isole
ment beperktheid, honger, armoedi
dorst: te overwinnen ziekten, anal la
betisme Maar naast deze overbrug
ging van afstanden is er nog een and»
re afstand te overbruggen: die van he>
rechl van de mensen op een mens
waardig bestaan, naar het zelf in han
den kunnen nemen van de middeler
daartoe Daarom is hel ter plaatse al
standen overbruggen in denk- en leef
wereld zeer belangrijk
Wat missionarissen en landeigen kract
ten binnen de kerken van de ontwikke
1 ngslander doen is trachten deze af
standen te overbruggen Ze dringen in
hun jeeps de bush binnen om daai
doodgewoon mensen te helpen zieken
en ouden van dagen, de jeugd, de arme
boeren, de kleine man. ze helpen bij het
gevecht tegen droogte en honger, ziekte
en onderontwikkeling: ze bemoedigen
de mensen bij hun pogingen om tot
vooruitgang te komen, ze helpen mee
op het veld, ze vormen leiders voor de
gemeenschap en bieden onderwijs aan
velen Maar dit alles steeds in het besel
dat in het leven van een volk geen tijd
vak van de geschiedenis overgeslagen
kan worden zondei dat er een breuk
optreedt, welke niet meer te helen vall
Ze leven onder deze mensen om ze tf
helpen op de wijze zoals in hel evange
he de zorg voor de medemens staat om
schreven Ze trachten dit te doen zon
der er zelf beter van te worden, omdai
edere berekening de echtheid van de
'.org om de ander ontkracht Ze probe
en niet alleen wat welvaart te brengen
naar ook welzijn En samen met hui
•hnstenen proberen ze de waarden var
het evangelie uit te dragen in hun omge
ving. opdat meerderen zouden gaan ge
loven in God en Diens wijze om mei
mensen en wereld om te gaan Zo pro
heren ze ter plaatse afstanden te ovei
iruggen tussen mens en mens. en tui
sen de mens en zijn God
Op dit moment hebben ruim 800 mis.-
onarissen en eigenlandse krachtei,
vooi 1974 om hulp gevraagd aan de
MIVA bij de oplossing van hun ver
voersproblemen Ze vragen fietsen en
auto's bromfietsen en paarden, boot
motoren en ambulances, jeeps en
scooters, vrachtwagens en bestelau
to's. Ze vragen die vervoermiddelen
om hun werk voor de mensen te kun
nen doen; om afstanden te overbrug
gen zodat het isolement doorbroken
kan worden, de solidariteit kan wor
den bevorderd, communicatie tot
stand kan worden gebracht, het evan
gelie bekend gemaakt kan worden.
Wat de MIVA in 1973 kon doen, was
zonder meer geweldig Enkele citaten
laten duidelijk zien, wal vervoer be
tekent voor missionarissen en eigen
landse krachten:
.Parochiewerk alleen ai zou al onze
tyd in beslag nemen, maar dit jaar moe
ten wé veel met voedsel aan en afryden
naar de mensen in de dorpen De droog
te blijft duren, de oogst is mislukt, en
er is hongei Daarom namens de paro
ehianen die van de auto profiteren, en
de hongerigen. die er ook profijt van
hebben onze dank"
.Iedere week komen hier enkele dui
'enden mensen uit het noordoosten op
zoek naai werk Ik probeei me voor her
in te zetten ik ga instanties af voor hei
verkrijgen van papieren die de meesten
niet hebben ik ga bouwwerken af om
te vragen of ze een aantal van deze men
„en niet kunnen gebruiken, ik zoek on
ierkomens. vooral voor gezinnen mei
heken"
Onze favella-Stad is uitgegroeid tot eer
van honderdduizend mensen We heb
oen op acht terreinen een barak welki
bet centrum is van waaruit wij werker-
In het laatste jaar heb ik o.a 400 maa
tien kilometei moeten rijden om wate
te gaan halen En dat was alleen no>
maar in de noodgevallen Onze mensei
missen alles"
.Zoals overal op de wereld wordei
ook hier mensen plotseling ziek. er
moet ik er met mijn boot haastig heen'
,Ik word heel vaak bij zieken thuis ge
roepen Tot voor kort kwam ik met mijn
fiets vaak te laat Nu kan ik er spel ko
men met de nieuwe motorfiets Daarom
heeft u mei alleen my. maar ook de
mensen hier geweldig geholpen"
„De door de MIVA geschonken auto is
evenzeer de wagen van onze mensen
zelf: hun ambulance naar het verafgele
gen ziekenhuis Dat ziekenhuisje is een
enorme verbetering m ons gebied En
de Afrikaanse zusters die het runnen,
doen het best"
„Ofschoon we eigenlijk al lang gewacht
hadden op de ambulance, maar begrij
pend dat zo'n dure wagen met zo maar
ineens gegeven kan worden, kwam uw
bericht toch nog onverwachts Het zal
ons medisch werk in alle opzichten
gunstig veranderen"
,ln deze wagen kunnen we veel maten
aal meenemen voor de mensen in d<
verderafgelegen dorpen En dat zyn
medicijnen zaaizaden, kunstmest, be
strijdingsmiddelen, kleine werktui
gen'
.We kunnen nu uitvoering geven aan
het programma om honderd waterput
ten aan te leggen, het materiaal daartoe
kunnen wij nu vervoeren"
Vooral proberen we de mensen aan te
moedigen hun eigen situatie te veran
deren dooi het aanpakken van kleine
■ieifhelp-projekten. zoals de aanleg van
een weg of straat, de bouw van een
■schooltje e.d Dat werk van aanmoedi
gen en begeleiden vraagt een presentie
op alle plaatsen Met de nieuwe auto
is ons dat weet mogelijk"
Onwikkeling slaagt pas dan. als je de
nensen mee hebt Wy missionarissen
oroberen hiei in hei klein op heel een
'oudige wijze onze mensen vooruit te
lelpen En dat ismeereen veranderings
jroces bewerkstelligen dat groti
orojekten neerzetten En ze zwerven wi
door onze parochie, half zo groot als N<
derland"
.De bisschop waser voor overgekomen
om de 22 fietsen uit te reiken aan onze
catechisten Nu zwerven ze over heel
de missie uit Wat een beweging is er
op gang gekomen Zo groeit de gemeen
schap onder eigen leiderschap"
„Maandelijks heb ik nu dankzij de auto
contact met 15 basisgroepen, verspreid
over een gebied van ongeveer 25 000
km1 Zij zullen later ons werk moeten
overnemen"
„Nu kunnen we m 50 plaatsen van ons
uitgestrekte bisdom de mensen van het
binnenland vorming gaan geven met vi
sueie middelen Naast vooral de opzei
van een betere gezondheidszorg is het
doel ook om leiders aan te stellen vooi
het behartigen van de belangen van de
gemeenschap, die tevens diaken zijn
voor de godsdienstige zorg voor de
mensen"
.Met de fietsen zullen de leerling-
catechisten nu iedere zaterdag naar de
kampongs kunnen gaan om daai te
overnachten en mei de christenen te
praten, met alleen over de catechese
maai ook over de verbetering van de
landbouw en ovei betere hygiënische
toestanden En wat die longelui in de
kampongs klaai spelen is heel wal
meer waard dan wat wy kunnen doen'
Deze citaten genen inzicht iv wat met
vervoer mogelijk is We zouden nu 323
verzoeken om nieuwe hulp aan u kun
nen voorleggen Maar u begrijpt waai
hel om gaat
DeMIVA.de Missie Verkeersmiddelen
Aktie. gaat in het week-einde de jaar
'ijkse, landelijke bliksemaktie hou
len voor 323 missionarissen en eigen
landse krachten De verzoeken om
hulp zijn in mei van dit jaar onder
zocht en ingedeeld naar urgentie Air
de bliksemaktie de f 2.700.000,- va>
1973 haall dan kunnen deze 323 men
sen geholpen worden Wij hebben er
vertrouwen in, dat de Nederlandse ka
tholieken dit vervoersprogramma zul
len ondersteunen, omdat de hulp ge
woon hard nodig is.
Maar gezien de toename van het aan
tal aanvragen, zouden we er 42 extra
kunnen honoreren als de MIVA-
bliksemaktie de drie miljoen gulden
zou halen Ook dal ligt binnen de mo
gelijkheden. Het zou een reuze verlich
ting brengen in het overbezette pro
gramma en het zou een enorme bemoe-
diging voor 42 missionarissen en ei
genlandse krachten extra betekenen.
Het beroep van de MIVA op u ts dit
jaar nadrukkelijker dan ooit. I) mag
ervan overtuigd zijn. dat de vele ver
zoeken om hulp met behulp van con
tactpersonen in de derde wereld on
derzocht zijn. dat uw hulp op verant
woorde wijze gekanaliseerd wordt V
behoort ook te weten, dat we reeds
half september beginnen met de uitke
ringen over heel de wereld zodat per
31 december hel vervoersprogramma
1974 gerealiseerd kan zijn.
Maar de MIVA-bliksemaktie slaagt
echter alleen, als u de MIVA helpt tie
MIVA kan alleen dan de verwachtin
gen van honderden missionarissen
en eigenlandse krachten vervullen,
als u daarbij helpt flw antwoord mi
is hel MIV A-antwoord over enkele we
ken aan hen.
Daarom vragen wij U: geef ro
yaal naar vermogen; maak er
een offer van:
GIRO: 27 22
Ln.v MIVA Keizersgracht525
te Amsterdam