al buyer Het wordt stil rond de piraten „Overbrug die afstand" Brabants bedrijf gaat filiaal in Italië vestigen Toch wel handig zo*n brommer; Belangrijk week-end voor323 missionarissen rayonleider VANAVOND ZIJN ALLE ILLEGALE ZENDERS LIT DE LLCHT MIVA - BLIKSEMACT IE 1974: NA 54-ste VRACHTWAGENDIEFSTAL: binnenland buitenland lisch-commerciële r een MTS-er (NEDERLAND)BV den HAAG (ANP) De piratenzenders laten, als zij vanavond alle uit de lucht zijn verdwenen, een duide lijk spoor achter in omroepland. Sedert Veronica als eerste in april 1960 de popcultuur en het advertentie wezen ging dienen, zijn er meer illegale zenders ge komen, waren de moeilijkheden niet van de lucht, deden zich regelmatig schermutselingen voor te land, te water en in de lucht. REM Atlantis Emoties Noordzee ijs van h„ MIVA-aktie OVERBRUG DIE AFSTAND Missionarissen overbrug gen afstanden MIVA in dienst van de kerken in de ontwikkelingslanden zorg voor de geringen zorg voor de zieke mens zorg voor het menselijk bestaan. zorg voor eigen kader en leiders Bliksemaktie: f 3.000.000, nodig! Uw hulp is en blijft onmisbaar Zaterdag 31 augustus 19 fan zijn fn een modern it Clara Ziekenhuis aan- ngen. Er werken 1000 mensen gen aan de rand van /erbindingen.b.v. i lopen naar het N.S. station k hebt er is altijd wel een ntensive care, lodialyse, OK, kfnder- eiding voor het A-diploma en en gediplomeerden lellen naar de ig. thuis 40 ns produktiecentrum in Terneu- aar worden behandeld, hebben inical buyer. ik uit het inkopen van rotating ipressoren, pompen en motoren. een jongeman met een oplei- niveau, die een gedegen kennis iaratuur. Ervaring In een inkoop- Hij dient verder goed overweg ige baan, met een aantrekkelijk 3 voorwaarden. Er is bovendien regeling. slijke sollicitatie te richten aan Personeelszaken, postbus 48, intakt met ons op te nemen. 3Stel 2980. Tot de directe en indirecte gevolgen behoorden onder andere ook, dat er een Hil versum 3 kwam, dat er etherreclame via legale zen iers kon worden gemaakt, dat programma's van al de cennia lang bestaande omroe pen werden „aangepast", dat er nachluitzendingen begon nen en dat een nieuwe om roep van de grond kwam en in korte tijd een van de grootste in ons land werd. De start van het avontuur was sedert 1959 voorbereid naar het voorbeeld van het radiozendisohip voor de Deense kust. Aanvankelijk was met het oog op politieke en aommerciële programma's de Vrije Omroep Nederland (VBON) in het leven geroe pen. Rekenend op weerstan den, onder andere bij de Ne derlandse autoriteiten en in stellingen als de PTT, ver klaarden de initiatiefnemers zich tot het zwarte sdha-ap, dat de sahrij&ter Annie M. G. Schmidt eens Veronica had gedoopt. Deze naam werd voor de eerste piraten zender overgenomen. Na Veronica kwamen an dere zenders in die lucht. Voor ons land waren het ille gale radioprogramma's van Radio Noordzee, Radio Caro line (Mi Amigo) en Atlantis, die tot het bittere einde heb ben volgehouden. Ook zijn nog programma's te beluiste ren geweest van onder meer Radio Capital, en Tijl Uilen spiegel kust van Zeeland, verzorgde een Engels en een Neder lands programma. De laatste woorden waren: „Tot binnen kort". De Condor was daarvoor al gebruikt voor uitzendingen van een groepje idealisten uit Haarlem en omgeving. Het sohip lag toen voor IJ- miuiden, maar verder dan proefuitzendingen is men ei genlijk nooit gekomen. Atlantis was zijn uitzen dingen begonnen op het sohip Mi Amigo, vanwaar ook Engels- en Nederlandstalige programma's worden uitge zonden van Radio Caro line. Het Nederlandse was op België gericht. Ook een Vlaams-Hollandse activiteit was eerder door Radio Tijl Uilenspiegel on dernomen. Deze piraat leed schipbreuk voor de zender goed en wel op dreef was: het zendsahip liep bij Cad- zand aan de grond, wat ook het einde van de zender be tekende. Iets soortgelijks had iets noordelijker op de Noordzee plaats. Radio Capital bedien de luisteraars vanaf de King David, die op een kwade dag bij Noordwijk op het strand kwam te zitten, werd gebor gen, en niet meer als zend sahip terugkeerde. De Mi Amigo heeft positie gekozen voor de kust van Scheveningen, waar ook de Norderney van Veronica en de Mebo-2 van Radio Noord zee liggen verankerd. Radio Caroline die vanaf de Mi Amigo uitzend gaat vandaag om 7 uur voor goed uit de luoht. Schip en zender zijn eigendom van de Ier O'Ra- hilly. Zijn woordvoerder in Scheveningen wilde wel kwijt, dat O'Rahilly ergens anders opnieuw met uitzen dingen wil beginnen. De Ier begon zijn piraten zender voor de Engelse kust, waar hem het leven onmoge lijk werd gemaakt. Eind 1972 versoheen het schip voor de Nederlandse kust en werden ook Nederlandse program ma's gemaakt. Bekend is ge worden, dat er eens aan boord van de Mi Amigo mui terij uitbrak en dat de be manning het sclhip kaapte. De twee „groten", onder de piraten, Veronica en Noordzee, trachten hun acti viteiten legaal voort te zet ten. Of hun pogingen succes hebben wordt wel betwij feld, maar men heeft de moed nog niet opgegeven. Veronica begint een actie om als aspirant-zendgemach tigde te worden toegelaten, waarvoor de aanvraag nog moet worden ingezonden. Het eerder gedane verzoek om als C-omroep te worde» erkend, werd afgewezen. Bij de kroon is bezwaar tegen deze afwijzing gemaakt. Radio Noordzee vroeg vo rig jaar al om toelating tot de ether als aspirant-zendge machtigde. De beslissing op deze aanvraag wordt hinnen afzienbare tijd verwacht. Radio Veronica zond aan vankelijk uit vanaf de Bor- kum Riff, thans van de Nor derney. De zender gaat tot zes uur vanavond door. Pro grammaleider Rob Out deel de mee, dat iedereen dan aan boord zal zijn: 63 man perso neel en mogelijk ook direc teur Hendrik Vcrwey. Als het mogelijk ts, wordt het een rechtstreekse uitzending, maar Out zei te vrezen, dat de emoties wel hoog kunnen oplaaien. „We hebben plezie rig gewerkt, in een leuk team Het was een fijne tijd om mee te werken aan de ontwikkeling van de popcul tuur en zijn artiesten", aldus Rob Out. De Norderney blijft voorlopig op de Noordzee, beschermd tegen souvenirja gers, aldus de programmalei der. D.irecteur John de Mal van Radio Noordzee, die zendt vanaf de Mebo 2, vertelde, dat het schip in dok zal gaan De discjocky's van Ra dio Noordzee namen eer der deze week in Scheve ningen al afscheid van hun publiek. Hier Tony Berk temidden van zijn aanhan gers. en dat er nog een bestem ming voor gezocht wordt door de eigenaren, de Zwit sers E. Meister en E. Bollier Op politiek terrein schop ten de piratenzenders ook le ven in de brouwerij. De Eu ropese regeringen spraken af tegen illegale zenders op te treden. Nederland stemde er mee in, maar kwam zelf niet verder dan het onmogelijk maken van de televisieuit zendingen van de Reclame Exploitatie Maatschappij REM, die daartoe een eiland voor de Hollandse kust had gebouwd. Maatregelen tegen de piraten werden veel later genomen: in juni van dit jaar besloot de TVeede Kamerde illegale zenders het voortbe staan onmogelijk te maken. „Atlantis", is zondag j.l. tit de ether verdwenen. Ei genaar Adriaan van Land schoot uit België heeft wel bet plan om elders weer met radioprogramma's in de lucht te komen. Deze zender, van af het schip Condor voor de Radio Noordzee maakt haar tijd vol met recht streekse uitzendingen verzor gen van terugblikken en top pers. Het Engelse programma is afgelopen nacht verdwe nen uit de ether, het Neder landse vanavond om acht uur De laatste twee uren komen alle diseojockeys, nieuwslezers en technici af scheid nemen- Het laatste spreekt John de Mol, waarna het echt gedaan zal zijn als de laatste klanken van de herkenningsmelodie „Man of action" zijn uitgezonden- Veronica en Noordzee heb ben in de loop der jaren ook een Concurrentiestrijd ge voerd: Dié leidde onder meer tot processen, beslaglegging, een bomaanslag, kaping- Sen sationeel was nog de stran ding van de Norderney op de kust bij Scheveningen toen alom actie werd gevoerd on der de leuze „Veronica moet blijven". Duizenden kwamen naar Den Haaig om te demon streren maar de anti-piraten- wetjes kregen een ruime meerderheid in de volksver tegenwoordiging- Vorig jaar stapelden de donkere wolken zich reeds boven het schip van Vero nica. De Tweede Kamer had geen medelijden met de piraat en juist in die zelfde tijd strandde het schip op het strand van Scheveningen, waar hon derden fans kwamen kij ken. s J «1—-i1". lrn« "Kcio (Van een onzer verslaggevers) BREDA „Overbrug die afstand", een betekenisvol motto waaronder in deze we ken de jaarlijkse Miva-blik- sem-actie in heel het land wordt gehouden, met als hoogtepunten de collecte in de kerken 't komend week end en de landelijke giro actie. iUt de opbrengst van de bliksemactie wil de Mis sie Verkeersmiddelen Aktie op één slag 323 missiona rissen en „landeigen krach- -ten" in de ontwikkelingslan den het vervoer geven, waar om zij dringend hebben ge vraagd. Als de komende MTVA- bliksemactie hetzelfde resul taat boekt als 1973, fl. 2.700.000,- dan kunnen 323 van de 800 aanvragen wor den geholpen. Men hoopt echter op een opbrengst van drie milJoen gulden. Het gaat vooral om vervoersmiddelen zoals fietsen, auto's, brom fietsen, bootmotoren, ambu lances, jeeps en scooters. Al leen middelen om de afstand te overbruggen zodat het iso lement doorbroken kan wor den, de solidariteit bevor derd, communicatie tot stand gebracht en het evangelie bekend gemaakt kan wor den Steeds komen bij de MIVA bedankbrieven binnen van missionarissen, zoals pater P. vain Erk uit Zondert, die vo rig jaar uit de MIVA op brengst een busje kon aan schaffen waardoor 80 kinde ren meer naar de scholen konden. Zuster A. Merfens uit Rijsbergen, die met haar nieuwe bromfiets meer huis bezoeken af kan leggen in de afgelegen kampongs. Pater D. de Leeuw uit Breda, die nu met zijn volkswagen de parochianen in de buitenwij ken van Nova Igiuacu in Bra zilië kan bezoeken en pater C. Trommelen uit Zeven- bergschenhoek, die in Zuid- Afrika zijn vorig jaar verwor ven vrachtwagen dagelijks voor alerhande werkzaamhe den in kan zetten. Dit zijn enkele v.d. 608 missionarissen en landeigen krachten die vo rig jaar door de MIVA ge holpen zijn. Het MIVA-programma zal blijven, daar nog steeds hulp aan de mensen uit de derde wereld nodig is, waarvoor véle Nederlandse Missiona rissen en Zusters zich inzet ten. Zij proberen ter plaatse afstanden te overbruggen tussen mens en mens en tus sen mens en God, waarbij zil de MIVA-hulp nodig hebben voor het vervoer. Naast de in alle Nederlandse kerken te houden collecte heeft de MI VA vor extra giftien een gi ronummer: 27 22 49 t.n.v. MIVA, Keizersgracht 525 in Amsterdam. (Van een onzer verslaggevers) WAALWIJK —Transportbe drijf Appels uit Waalwijk van welk bedrijf begin deze week in Italië een vrachtwagencom binatie met 17,5 ton met een waarde van f 160.000,- koper werd gestolen gaat het pro bleem van de voortdurende vrachtwagendiefstallen in Ita lië radicaal aanpakken. Vol gende maand opent Appels In Verona een nieuwe vestiging „Appels Italiana", waar een beschermde parkeerplaats wordt aangelegd. De heer R. Nieman, woordvoerder van N.O.B.-wegtransport, vraagt zich af, of een land, dat zo onveilig is voor Internationale transporten nog wel lid kan blijven van de EEG. Een gestolen vrachtwagen brengt voor de transportond er - neming natuurlifjlk heel wat moeilijkheden en grote kosten mee. Vanuit Italië wordt ge beld door de chauffeur, die bij zijn werkgevei melding maakt van de diefstal. Dan gaat de zaak rollen en moeten vele instanties benaderd worden zoals verzekeringen en op drachtgevers. Eilike gestolen of leeggehaal de vrachtwagen kost een tran sportonderneming tien- tot diertiigduizend guiMen aan imdi- reate schade. „De grote ellen de is wel", aldus de heer Ap pels, „dat het dikwijls een jaar en soms zelfs langer duurt eer de verzekerings maatschappijen van transpor teur en opdrachtgever tot overeenstemming zijn geko men wie de schade betaalt". „Het NOB -wegtransport neemt een flink stuk werk van de transportonderneming over en benadert de Italiaanse en Nederlandse autoriteiten" aldus de heer Nieman van het NOB. Als de Italiaanse poli tie op dezelfde manier optrad ais de Nederlandse, was het betrekkelijk eenvoudig. Maar hef. schijnt daar nogal inge wikkeld te liggen. Elke dief stal wordt aan het bureau van de Italiaanse minister van ver keer gemeld om druk uit te oefenen op daarvoor bevoegde instanties". „Br is momenteel nog niets op dit gebied van beveili gingssystemen op de Neder landse markt. In Engeland zijn stuursloten bij vrachtwagens wettelijk verplicht. Ik heb er een aantal besteld, maar de Importeurs zitten met lever- ingsmoeilijikheden", aldus de heer Appels. „Volgende maand openen we een kantoor in het centraal gelegen Verona, waar een eigen parkeerplaats wordt aangelegd, zodat de chauffeurs niet meer op parkeerplaatsen langs de grote wegen komen. Op deze manier hopen we de wekelijks veertig tot vijftig wagens die op Italië rijden voor diefstal te beveiligen": „Het is de tweede keer, dat een wagen van ons bedrijf wordt leeggehaald. Ongeveer een jaar geleden werd een wagen met sigaretten gestolen, welke diefstal nog steeds niet door de verzekeraars is afge werkt", aldus de directeur van heit Waiailwiiks transportbe drijf. Per 1 september komt er eein wijziging in de verzeke- ringstarieven. Als aan alle be- veiligingsragels voldaain wordt, neeft de transporteur een ei gen risico van tien percent op de waarde van de goederen tot een maximium vam vijfduizend gulden. „Er zijn uit de transportwe reld al veel protesten gekomen op deze regeling", zo vertelde ons de heer Appels. Wordt niet aan de gestelde eisen vol* daan den is het eigen risico toen percent van tienduizend gulden. (ADVERTENTIES) w Zanen fav-Heemstede, ken, verhardings- jgvelden en vraagt een irabant. n zal belast worden jn coördinatie van de in riolerings-, igswerken. )ij afwezigheid kunnen n wij aan een egenbouwsektor sn waterbouw] of een len opleiding enschappen 40 jaar richten aan de sche Wegenbouw g 17 te Tilburg. 3p nv [HBG] ■Hoewel wij hier Iedere dag gecon- onteerd worden met de armoede, en !"eeste mensen slechts met heel J jnoeite het allernoodzakelijkste hii.j krijgen, ben ik toch niet iii, I'worden voor de inspanning o* Hardwerkende mensen In Neder "getroosten. Juist op hen doen 1 missionarissen telkens weer een regelmatig terugkerende „i wil het als een plicht be- j. °™en °m door goed gebruik van feïÏTlrfiets en de inzet van mijn Heme 1 vruchtbaar te maken". mas 1 nans dle dit de MIV A schreef tant sfeZ'S" Worc'en Ms een represen dim»3? ?e ^"derden missionarissen lanJs on'vangen van Neder voerorHanisaties op gebied van ver werk mec"sche zorg. ontwikkelings 1, Pastorale arbeid, noodsituaties deze h 'z,'er dankbaar voor. omdal mooBioL n werk voor hun mensen Senom "taakt En over het algemeen een worden zij gekenmerkt dooi een ree verantwoordelijkheidsbesef hun 1 afdwingende inzet voor Wtwikkelm' een &ezonde kÜk op de laren f luist omdat ze soms vele ren onder hun mensenleven eolleja', a m'ss>onarissen en hun "ajeninj-f et£enlandse krachten los sp weekeinde van 31 augus V0e'ssabtedm,?e,r ''"'/ehUlp'nu op ver t'Handse I, M,ssl°narissen en ei 8,0 brieve u en d'e vaak 'n bewo tie van ,n "un werk en de leefsitua alle k? mensen uiteenzetten ^'"tendv. n mndigen met een Euïerfb™®11 omeen vervoermid Missie V ,nen daarbij op de MIV A erkeersmiddelen Aktie Als de MIVA een beroep doet op de Nederlandse katholieken om nu in het week-einde in een bliksemaktie aan 323 missionarissen en eigenlandse krachten vervoer te geven, dan wil de MIVA samen met u afstanden over bruggen De MIVA wil met deze aktie tevens de aandacht richten op die ge bieden waar de overbrugging van al standen nog geen vanzelfsprekends zaak is Van hetgeen hier in Nederland door hel overbruggen van afslandei bereikt werd. is in de ontwikkelings landen vaak nauwelijks nog maar iets te bespeuren, wat hier door vervoers mogelijkheden veranderd is ten goe de, dal moet ginds nog vaak plaats vinden En dat is: opheffing van isole ment beperktheid, honger, armoedi dorst: te overwinnen ziekten, anal la betisme Maar naast deze overbrug ging van afstanden is er nog een and» re afstand te overbruggen: die van he> rechl van de mensen op een mens waardig bestaan, naar het zelf in han den kunnen nemen van de middeler daartoe Daarom is hel ter plaatse al standen overbruggen in denk- en leef wereld zeer belangrijk Wat missionarissen en landeigen kract ten binnen de kerken van de ontwikke 1 ngslander doen is trachten deze af standen te overbruggen Ze dringen in hun jeeps de bush binnen om daai doodgewoon mensen te helpen zieken en ouden van dagen, de jeugd, de arme boeren, de kleine man. ze helpen bij het gevecht tegen droogte en honger, ziekte en onderontwikkeling: ze bemoedigen de mensen bij hun pogingen om tot vooruitgang te komen, ze helpen mee op het veld, ze vormen leiders voor de gemeenschap en bieden onderwijs aan velen Maar dit alles steeds in het besel dat in het leven van een volk geen tijd vak van de geschiedenis overgeslagen kan worden zondei dat er een breuk optreedt, welke niet meer te helen vall Ze leven onder deze mensen om ze tf helpen op de wijze zoals in hel evange he de zorg voor de medemens staat om schreven Ze trachten dit te doen zon der er zelf beter van te worden, omdai edere berekening de echtheid van de '.org om de ander ontkracht Ze probe en niet alleen wat welvaart te brengen naar ook welzijn En samen met hui •hnstenen proberen ze de waarden var het evangelie uit te dragen in hun omge ving. opdat meerderen zouden gaan ge loven in God en Diens wijze om mei mensen en wereld om te gaan Zo pro heren ze ter plaatse afstanden te ovei iruggen tussen mens en mens. en tui sen de mens en zijn God Op dit moment hebben ruim 800 mis.- onarissen en eigenlandse krachtei, vooi 1974 om hulp gevraagd aan de MIVA bij de oplossing van hun ver voersproblemen Ze vragen fietsen en auto's bromfietsen en paarden, boot motoren en ambulances, jeeps en scooters, vrachtwagens en bestelau to's. Ze vragen die vervoermiddelen om hun werk voor de mensen te kun nen doen; om afstanden te overbrug gen zodat het isolement doorbroken kan worden, de solidariteit kan wor den bevorderd, communicatie tot stand kan worden gebracht, het evan gelie bekend gemaakt kan worden. Wat de MIVA in 1973 kon doen, was zonder meer geweldig Enkele citaten laten duidelijk zien, wal vervoer be tekent voor missionarissen en eigen landse krachten: .Parochiewerk alleen ai zou al onze tyd in beslag nemen, maar dit jaar moe ten wé veel met voedsel aan en afryden naar de mensen in de dorpen De droog te blijft duren, de oogst is mislukt, en er is hongei Daarom namens de paro ehianen die van de auto profiteren, en de hongerigen. die er ook profijt van hebben onze dank" .Iedere week komen hier enkele dui 'enden mensen uit het noordoosten op zoek naai werk Ik probeei me voor her in te zetten ik ga instanties af voor hei verkrijgen van papieren die de meesten niet hebben ik ga bouwwerken af om te vragen of ze een aantal van deze men „en niet kunnen gebruiken, ik zoek on ierkomens. vooral voor gezinnen mei heken" Onze favella-Stad is uitgegroeid tot eer van honderdduizend mensen We heb oen op acht terreinen een barak welki bet centrum is van waaruit wij werker- In het laatste jaar heb ik o.a 400 maa tien kilometei moeten rijden om wate te gaan halen En dat was alleen no> maar in de noodgevallen Onze mensei missen alles" .Zoals overal op de wereld wordei ook hier mensen plotseling ziek. er moet ik er met mijn boot haastig heen' ,Ik word heel vaak bij zieken thuis ge roepen Tot voor kort kwam ik met mijn fiets vaak te laat Nu kan ik er spel ko men met de nieuwe motorfiets Daarom heeft u mei alleen my. maar ook de mensen hier geweldig geholpen" „De door de MIVA geschonken auto is evenzeer de wagen van onze mensen zelf: hun ambulance naar het verafgele gen ziekenhuis Dat ziekenhuisje is een enorme verbetering m ons gebied En de Afrikaanse zusters die het runnen, doen het best" „Ofschoon we eigenlijk al lang gewacht hadden op de ambulance, maar begrij pend dat zo'n dure wagen met zo maar ineens gegeven kan worden, kwam uw bericht toch nog onverwachts Het zal ons medisch werk in alle opzichten gunstig veranderen" ,ln deze wagen kunnen we veel maten aal meenemen voor de mensen in d< verderafgelegen dorpen En dat zyn medicijnen zaaizaden, kunstmest, be strijdingsmiddelen, kleine werktui gen' .We kunnen nu uitvoering geven aan het programma om honderd waterput ten aan te leggen, het materiaal daartoe kunnen wij nu vervoeren" Vooral proberen we de mensen aan te moedigen hun eigen situatie te veran deren dooi het aanpakken van kleine ■ieifhelp-projekten. zoals de aanleg van een weg of straat, de bouw van een ■schooltje e.d Dat werk van aanmoedi gen en begeleiden vraagt een presentie op alle plaatsen Met de nieuwe auto is ons dat weet mogelijk" Onwikkeling slaagt pas dan. als je de nensen mee hebt Wy missionarissen oroberen hiei in hei klein op heel een 'oudige wijze onze mensen vooruit te lelpen En dat ismeereen veranderings jroces bewerkstelligen dat groti orojekten neerzetten En ze zwerven wi door onze parochie, half zo groot als N< derland" .De bisschop waser voor overgekomen om de 22 fietsen uit te reiken aan onze catechisten Nu zwerven ze over heel de missie uit Wat een beweging is er op gang gekomen Zo groeit de gemeen schap onder eigen leiderschap" „Maandelijks heb ik nu dankzij de auto contact met 15 basisgroepen, verspreid over een gebied van ongeveer 25 000 km1 Zij zullen later ons werk moeten overnemen" „Nu kunnen we m 50 plaatsen van ons uitgestrekte bisdom de mensen van het binnenland vorming gaan geven met vi sueie middelen Naast vooral de opzei van een betere gezondheidszorg is het doel ook om leiders aan te stellen vooi het behartigen van de belangen van de gemeenschap, die tevens diaken zijn voor de godsdienstige zorg voor de mensen" .Met de fietsen zullen de leerling- catechisten nu iedere zaterdag naar de kampongs kunnen gaan om daai te overnachten en mei de christenen te praten, met alleen over de catechese maai ook over de verbetering van de landbouw en ovei betere hygiënische toestanden En wat die longelui in de kampongs klaai spelen is heel wal meer waard dan wat wy kunnen doen' Deze citaten genen inzicht iv wat met vervoer mogelijk is We zouden nu 323 verzoeken om nieuwe hulp aan u kun nen voorleggen Maar u begrijpt waai hel om gaat DeMIVA.de Missie Verkeersmiddelen Aktie. gaat in het week-einde de jaar 'ijkse, landelijke bliksemaktie hou len voor 323 missionarissen en eigen landse krachten De verzoeken om hulp zijn in mei van dit jaar onder zocht en ingedeeld naar urgentie Air de bliksemaktie de f 2.700.000,- va> 1973 haall dan kunnen deze 323 men sen geholpen worden Wij hebben er vertrouwen in, dat de Nederlandse ka tholieken dit vervoersprogramma zul len ondersteunen, omdat de hulp ge woon hard nodig is. Maar gezien de toename van het aan tal aanvragen, zouden we er 42 extra kunnen honoreren als de MIVA- bliksemaktie de drie miljoen gulden zou halen Ook dal ligt binnen de mo gelijkheden. Het zou een reuze verlich ting brengen in het overbezette pro gramma en het zou een enorme bemoe- diging voor 42 missionarissen en ei genlandse krachten extra betekenen. Het beroep van de MIVA op u ts dit jaar nadrukkelijker dan ooit. I) mag ervan overtuigd zijn. dat de vele ver zoeken om hulp met behulp van con tactpersonen in de derde wereld on derzocht zijn. dat uw hulp op verant woorde wijze gekanaliseerd wordt V behoort ook te weten, dat we reeds half september beginnen met de uitke ringen over heel de wereld zodat per 31 december hel vervoersprogramma 1974 gerealiseerd kan zijn. Maar de MIVA-bliksemaktie slaagt echter alleen, als u de MIVA helpt tie MIVA kan alleen dan de verwachtin gen van honderden missionarissen en eigenlandse krachten vervullen, als u daarbij helpt flw antwoord mi is hel MIV A-antwoord over enkele we ken aan hen. Daarom vragen wij U: geef ro yaal naar vermogen; maak er een offer van: GIRO: 27 22 Ln.v MIVA Keizersgracht525 te Amsterdam

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 13