Vijftig jaar dierenvervoer door de lucht MKRIJK (Rijssel) binnenland buitenland wulvi's W etensch appelij k Kuikens Opleiding Kennel Hobbymarkt dot, Claudia Cardinale en anderen. (K) Journaal. Le sixième sens Journaal 13.45 Ik zou wel eens willen weten Voor de kleuters. Regionale actualiteiten. Journaal. Un ure de choc. La piste aux étoilcs, cir cusprogramma. The last days of John Dillinger, Amerikaanse serie. 22.30 Nieuws. de serie „Museum zon- nurenvertoont de KRO- sie vanavond op Neder- van 22.15 tot 23.05 uur n opdracht van Universal ition and Visual Arts ardigde film over de >ise schilder Fransisco Aanvankelijk was Goya nogal modieuze kunste die zeer gezien was aan 'paanse hof. Pas op latere jd kreeg hij oog voor de uwelijke kanten van het die hij vastlegde in elijke beelden. efcom. 4.02 Alfred Lagar- .02-7.00 Hans Hamburger im Bloemendaal. (Nederl. Amusementsmuziek; 9.30 istisch Magazine; 10.00 ws; 10.03 BRT-orkesten solisten; 11.00 Promenade- ek; 12.00 Nieuws, mede gen en SOS-berichten; Swing en Soul. 12.50. inlands persoverzicht en Nieuws, weerbericht en jlagenda; 13.55 Beursbe- en; 14.00 Nieuws; 14.03 jtepunten opera en belcan- 5.00 Nieuws; 15.03 Disco- 15.30 Popmuziek; 16.00 ws en beursberichten; Licht klassieke muziek; Nieuws en mededelingen; Uitzending voor oudere eraars; 17.55 Weegschaal; Nieuws; 18.05 Uitzending en door de soldaten; 18.30 wijs wezen; 18.45 Orkest- ek: 18.55 Taalwenken; Orkest van de week; Nieuws en actualiteiten; Intermezzo; 19.35 Vak- sikroniek; 19.45 Eru-wes- Joegoslavië en Duits- 20.00 Filmmuziek; 20.30 ws; 20.33 Psychotherapie; Nieuws; 22.05 Musical- •amma; 23.00 Nieuws; Lichte muziek; 23.40- Nieuws. AHERENl! WE OP WEG NAfcS DB WW OlslVËRANTWOOR - □ELUK O AA OE LEVENS VAN VUP PAARDEN EN VIER krachtige aaul- bn Wd....WdWd EEN dolfijn is geen vis maar een zoogdier. Hij wordt door de KLM tijdens het transport door de lucht dan ook als zodanig behandeld. Hij wordt in e.en hangmat vervoerd, maar wel voortdurend besprenkeld met wa ter om uitdroging van de huid te voorkomen. BIJ het opstijgen en het landen worden koeien onrus tig. Zij verbruiken dan meer zuurstof. Maar hoeveel? PASSAGIERS nemen een snoepje om de druk op de oren weg te nemen. En paarden dan? HOE reageren dieren op een lange-afstandsvlucht en hoeveel vee mag er dan in één box? DERTIG ton tropische aquariumvis worden nu elke week vervoerd uit het Verre Oosten, Zuid-Amerika en Afrika. Voorwaarde hiervoor is echter dat één hoeveelheid water staat tegenover drie hoeveelheden medicinale zuurstof en dat er niet te veel visjes in een doos gaan. 0 Huisdieren vormen dik wijls een deel van een ge zin. Vandaar dat hwn bazen of bazinnen menigmaal be sluiten deze „gezinsleden" op reis mee te nemen. Zaak is het daarbij, dat de diertjes hierop zo goed mogelijk wor den voorbereid. Deze voorbe reiding zorgt er tevens voor, dat le dieren zich tijdens de reis in een vertrouwde om geving bevinden. Dit hondje en aapje (foto links) waren onafscheidelijke vriendjes. Vandaar dat bij verhuizing van Suriname naar Neder land van het gezin waartoe zij behoorden, de beide diertjes de transatlantische oversteek samen in één ken nel maakten. In juni 1953 reisde de uit Polen afkomstige Elizabeth Litzan van New York naar Wenen. Zij werd op deze reis vergezeld door haar vijf Nubische geitjes. Deze huis dieren beschouwde Elizabeth Litzan als behorend tot haar gezin. Vandaar dat zij tijdens een nachtelijke transit-stop op Schiphol niet naar een hotel ging, maar zich samen met haar „gezinsleden" in het KLM Dierenhotel te rus te begaf (foto rechts). (Van een medewerker) Bovenstaande problemen zijn maar een paar facetten van het dierenvervoer door de lucht. Dieren worden om ver schillende redenen vervoerd. Veelal gaat het er om, om een tekort op te vangen. Het vervoer van vee naar een ontwikkelingsland kan ophouw of verversing van de vee stapel betekenen. Pluimvee ®n met name eendagskuikens kunnen behalve bestemd zijn voor de consumptie, in ontwikkelingslanden juist weer de ophouw van de pluim veestapel gaan vormen. Wat de reden van het transport ook moge zijn, een feit is, dat dieren aan boord van een vliegtuig anders reageren dan bijvoorbeeld op de boerderij. Zij zijn dan in een geheel vreemde omgeving. Ze zien andere mensen, horen andere stemmen en geluiden. Hierdoor ontstaat spanning en dat betekent meer inspan ning en dus meer zuurstofge- bruik. Daarvoor dienen dan de juiste maatregelen te worden getroffen. Bij het vervoer van dieren is het beeersen van het klimaat derhalve een belang rijk aspect. Een aangename temperatuur, een goede lucht- ciculatie en een juiste vocht- tigheidsgraad zijn van de al lergrootste betekenis. Vijftig jaar geleden, om precies te zijn op 9 Juli 1924, vervoerde de KLM zijn eerste fokstier van Rotterdam naar Parijs. Toen kon men in boeken alles lezen over dieren, maar niets over hoe dieren reageren op vervoer door de lucht. Trou wens, de KLM bestond toen zelf nog geen vijf jaar. De KLM heeft zich echter m de vijftig jaar die er liggen tussen het vervoer van die fokstier Nico V en hiet vervoer van 37 paarden van de Royal Canadian Mounted Police in mei j.l., ontwikkeld tot 's we relds belangrijkste dierentrans porteur. Een astronomisch getal aan dieren van uiteenlopende soorten en afmetingen werden in deze periode door de lucht vervoerd- Vooral in de laatste vijfentwintig jaar kwam deze ontwikkeling eerst goed op Sang. Direct na de oorlog wa ren er veel. transporten van wilde fauna om dierentuinen weer te voorzien van o,a. lui paarden, slangen, olifanten en vogels. Van particuliere zijde was er toen veel vraag naar tropische vogels en apen. Ge lukkig heeft men later inge zien dat apen geen huisdieren zijn. Van de kleine veestapel gin gen ér toen nogal konijnen en biggen door de lucht naar hun nieuwe eigenaren. Verder werden er wat paarden en koeien vervoerd. Aanvankelijk dacht men de grote veestapel in het buitenland te kunnen verbeteren door het sturen van sperma van stamboekstie ren, Dat bleek echter niet de oplossing te zijn. Voor de daadwerkelijke verbetering van de veestapel bleken ook nog andere factoren een rol te spelen. Daarbij was b.v. het weiden van de koeien. Het was niet alleen het gras eten. Verder bleek dat in sommige landen het vee overdag beter in de schaduw kon staan en 's nachts geweid kon worden. Vanaf dat moment kreeg het begeleiden van de boer en het vee een wetenschappelijk as- peet voor de KLM. De KLM zocht contact met de Veterinaire Faculteit van de Rijksuniversiteit van Utrecht en ook met andere instituten en universiteiten in Europa. Het vervoer van die ren door de lucht diende zo perfect mogelijk te geschie den. De hierop gevolgde jaren lange samenwerking met de leden van de wetenschappelij ke staf, leverde een schat aan waardevolle gegevens op. Zo wel, klinisch als physiolo- gi'soh- De stafleden uit Utrecht maakten op geregelde tijden zelf dierentransporten mee. De KLM kreeg hierdoor ook ge gevens over waterdamp-ont wikkeling tijdens het trans port van dieren door de lucht. Ook over de invloed van kli maat en omgeving op de stof wisseling. Dit vergaren van wetenschappelijke gegevens over gedrag en behandeling onderweg en het waar mo gelijk toepassen in de praktijk is niet alleen in het belang van de KLM, maar ook v-an de dieren zelf, van de verladers en van de ontvangers. handelen wanneer het -dier on rustig wordt. Hierdoor en mede door het feit dat de KLM speciale paardeboxen in eigen beheer had ontworpen, werd aan de KLM het transport toe vertrouwd. van springpaarden naar verscheidene concours hippiques. De ruiterequipes van talloze landen werden ter gelegenheid van de Olympi sche Sipelen naar Rome, Tokio Mexico en Münohen vervoerd. De beroemde Lippizaners van de Spaanse Rijschool in Wenen gingen per KLM, als vele bekende en niet der kostbare dravers, wa der Heiros Deux. 0 9 juli 1924: start van het transport van grote dieren door de lucht. Nico V. een reeds vele malen bekroonde prijsstier, vertrok op die dag per Fokker F-III vanaf een zonnig vliegveld Waal haven bij Rotter dam naar Parijs om deel te nemen aan een tentoon stelling. Hij was de voorloper van een eindeloze rij veelsoortige dieren. i: Eén en ander leidde er ook toe, dat de KLM als enige luchtvaartmaatschappij ter wereld, speciaal opgeleide die- renstewards in dienst heeft. De opleiding geschiedt even eens in samenwerking met de Rijksuniversiteit van Utrecht, Deze stewards zijn vertrouwd met het vervoer van dieren door de lucht. Zij kennen de juiste voeding, weten hoe de dieren gedrenkt moeten wor den en h-oe een kooi gereinigd moet warden. Zij geven paar den een haverkoekjie of een andere' lekkernij om de druk op de oren weg te nemen. Ook zijn zij getraind in de psy chologische benadering van de dieren en weten zij hoe te Li de laatste twee is er heel wat veranderd op het gebied van de belading. Eendagskuikens werden in het begin vervoerd in dozen, waarvan er vier ap elkaar ge stapeld konden worden. Nu zijn dat er tien en dat kan omdat de warme lucht, die de buikens afscheiden, wordt af gevoerd en er verse wordt aangevoerd. Dit gebeurt door het plaatsen van hiervoor spe ciaal ontworpen zgn. „Chick- spacers". Dat zijn houten schotten, die de rijen dozen met kuikens op een bepaalde afstand vam elkaar houden. In 195a was een zending van 60.000 eendagskuikens, toen nog met een DC-4 een novum- Nu gaan er op vijf pallets zo'n vier tot vijf ton mee. Dat zijn er 16.000 per pallet. Op die manier vervoert de KLM per jaar vele miljoenen eendags kuikens. Vele dolfijnen hebben op deze manier, comfortabel liggend in hangmatten en verzorgd door de bekui binder" name handen van de dierensteward, reizen van duizenden kilometers per „Vliegende Hol- gemaakt. De KLM was één van de eerste luchtvaartmaatschappij en die een hondekennel intro duceerde. Er zijn vier ver schillende types, want de grootte van honden kan aan merkelijk verschillen. De ei genaar van de hond krijgt bo vendien een uitvoerige bro chure waarin beschreven staat hoe het niet-sprekemde lid van de familie toch op een reis kan worden voorbereid. Een echte dierenliefhebber laat z'n huisdier nl. enkele dagen van te voren kennis maken met de kennel. Hij laat hem er een nachtje in slapen en legt er z'n lievelings speelgoed in. Tijdens de vliegreis is het dier dan in vertrouwde omgeving. Per jaar vervoert de KLM zo'n 3000 honden en katten, meestal op intercontinentale trajecten. In toet geval een familie meerdere huisdieren heeft die door de lucht moeten worden vervoerd, gebeurt het niet zel den, dat die in één kennel worden geplaatst. Ook hier teldt weer de regel van de /ertrouwde omgeving. De technische vooruitgang leeft -op haar beurt weer mee- nogelijkheden geopend. Ja- enl-ang wend er een maximun- ïewicht van 500 kilo aange houden voor het vervoer var 'en stier. Het vervoer van eer tier van twaalf of dertienhon- lerd kilo is geen probleem 'oer. N-u kan de KLM 425 ■uchtere kalveren (dat wil ""ïgen 15 dagen oud) op één lucht vervoeren. Vorig iaai- -- er in to taal 6000 van deze kalveren vervoerd. Maar ook 8000 vaar zen, 900 biggen, 750 pinken, 320 viarkens, en 100 zebra's. De hobby-markt levert ook al interessante cijfers op- Vo rig jaar werdlen ruim 37 mil joen tropische vissen vervoerd en eyz miljoen kanaries gin gen o,a. naar Noord-Amerika en het Verre Oosten. Het vervoer van levende ha ve vraagt een nauwgezette aandacht voor de tijdsfactor. Met andere woorden, hoe lang duurt die reis en is dat ver antwoord ten opzichte van het dier. Tijdens de reis is dan de controle op de temperatuur en op de vochtigheidsgraad weer van groot belang. De zorg om het welzijn van- het dier, in aanta-l vele malen groter dan het passagiersver voer, is in die vijftig jaar niet minder geweest dan die waar mee de passagiers wordt om ringd. 0 Arusha, een half jaar oud leeuwinnetje van de Rotterdamse diergaarde „Blijdorp", werd onlangs van Schiphol naar Nairobi gevlogen. Daar zal de kleine Arusha een rol gaan spelen in een nieuwe film. Vandaar dat Arusha bij haar vertrek als een echte film-diva een persconferentie gaf in het perscentrum van de luchthaven. 0 Ten behoeve van de vele over de hele wereld verspreid wo nende aquariumliefhebbers vervoert de KLM jaarlijks miljoenen tropische visjes. Het transport geschiedt in met voor een kwart met water en voor driekwart met zuivere zuurstof gevulde pfflf- tic zakken, die in kubusvormige dozen zijn uerpakt.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 9