Frites Auto- verkoop 19 pet lager Nederland kampioen kaas - exporteur Duitsers stukjes sparen welvaart Reisorganisaties hopen op goed naseizoen tijd van reizen en k. Alle reden om ïdkijken bijVéGé. >xtra lage prijzen, n! ar liefst f 11,-waard. Kwaliteit. ZUINIGE VAKANTIES, MINDER AUTO'S ^anp-beurs ovemcbt Amsterdam Rubber blijft gevraagd ken, B nieuwe! oogst k 488- xiing op korte termijn een ïistrateur/ trice. de loonadministratie kan tal personeelsleden. wordt gevoerd via een u. Daarnaast zal de funk- n met diverse werkzaam- \an personeelszaken. een goede kennis van de ïtgeving vereist, alsmede gelijke funktie. ies aan Postbus 82, Ter- -o |U11 1974 financiën IN EERSTE HELFT VAN DIT JAAR AMSTERDAM (ANP) Gedurende de eerste zes maanden van dit jaar zijn et in ons land 203.767 nieu we personen- en combina tiewagens verkocht tegen over 252.793 eenheden in de zelfde periode van 1973. Dat is een daling van 19,4 pro cent ofwel 49.026 minder verkochte auto's. Een en an der is nog altijd een gevolg van de oliecrisis, hoewel in de afgelopen maanden de verkoop enigszins is her steld, zo blijkt uit de thans vrijgekomen verkoopcijfers van de afdeling kenteken registratie van de RAI in Amsterdam. Slechts drie au tomerken (Citroen, British Leyland en Mazda) wisten hun afzet te vergroten. Achterstand De Rad heeft de indruk dat er bij de rijksdienst voor het wegverkeer in Delft enige achterstand bestaat bij het verkrijgen van de basisgege vens, waardoor flinke vertra gingen zijn ontstaan bij het Raidocumentatiecentrum. In Amsterdam heeft men het ge voel dat deze achterstand in Delft steeds groter wordt. Bo vendien gelooft de Rai, dat het werkelijk afgegeven aantal nieuwe kentekenbewijzen ge durende het afgelopen halfjaar een stuk hoger ligt dan de cijfers aangeven. Volgens de Rai zouden er in werkelijk heid ongeveer 10.000 auto's meer van de hand zijn ge gaan. Er werden in de maand mei daiuig van 9,5 procent') en in die maand juni lag de verkoop op 36.182 eenheden (41.812 in 1973, ofwel een daling van 13,5 procent). Het eerste kwartaal van dit jaar gaf een daling van de autoverkoop te zien van 32,6 proeent, waarvan de maand januari wel het dieptepunt vormde. Toen werd de verkoop gehalveerd. April daarentegen was zeer goed: 46.496 tegen 45.755 in april 1973. Het werd daarmee de cp een na beste verkoopmaand die er ooit is geweest. De meest verkochte auto was ook nu weer de Opel Kadett (bij na 12.000) gevolgd door de Simca 1100 (ongeveer 9.500) en de Fiat 127 (bijna 8.500). Hieronder volgt de autotop- vijftien. De cijfers geven ach tereenvolgens aan het aantal verkochte eenheden in de eer ste zes maanden, het markt aandeel en daarachter de ver- (41.795 in tmei 1973 ofwel €en gelijkende aantallen en per- centages in 1973: 1 Opel 24.083 11,8 34.385 13,6 2 Simca 19.254 9,4 24.689 9,8 3 Ford Europa 18.085 8,9 27.892 11,0 4 Fiat 17.489 8,6 22.644 9,0 5 Citroën 16.498 8,1 15.836 6,3 6 Renault 15.348 7,5 18.730 7,4 7 Peugeot 12.966 6,4 14.380 5,7 8 Volkswagen 12.044 5,9 14.002 5,5 9 DAF 10.984 5,4 13.995 5,5 10 Toyota 10.649 5,2 13.933 5,5 11 British Leyland 9.297 4,6 8.426 3,3 12 Datsun 8.609 4,2 9.546 3,8 13 Mazda 4.630 2,3 3.906 1,5 14 Mercedes Bervz 4.198 2,1 4.207 1,7 15 BMW 3.476 1,7 3.6555 1,4 In de ranglijst van de top- de daling in de eerste drie vijftien is ten opzichte van het maanden (van 2e naar 6e eerste kwartaal van dit jaar plaats) goed weten te herstel weinig veranderd. Opel bleef len en is nu weer derde, leider en Ford heeft zich na RIJSWIJK (ANP) Ne derland is m 1973 weer eens kampioenexporteur van gecon denseerde melk en kaas ge weest. In een peloton van elf landen, die samen 553.720 ton gecondenseerde melk en 662.586 ton kaas uitvoerden, kwamen we met 333.455 ton gecondenseerde melk en 203.037 ton kaas ver aan de kop te liggen. Frankrijk werd tweede met 98.369 ton condens en 160.681 ton kaas. Bij de condens werd West- Duitsland derde met 58.900 ton, bij de ka-as Denemarken derde met 83.867 ton en West- Düit-slamd vierde met 81.8-72 ix>n. Bij boter en melkpoeder ging de gele trui naar frank rijk met resp. 185.863 en 301.822 ton. Bij boter werd Nederland goede tweede met 177.673 ton, West - Duitsland derde met 212.567 ton. Bij melk. poeder moest ons land behalve Frankrijk: ook nog West-Duits- la-nd (209.580 ton) en het Ver enigd Koninkrijk (122.042 ton) voor laten gaan om zelf met 120.911 ton op de vierde plaats te eindigen. Het hel» peloton ven elf landen exporteerde 739.455 ton boter en 1.205.952 ton melk poeder. Het bestond uit Ne derland, Denemarken, België, Frankrijk, Zwitserland, Italië, het Verenigd Koninkrijk, West-Duitsland, de Verenigde Staten, Canada en Australië. In het rijtje ontbreekt een twaalfde belangrijke zuivelex- porteur: Nieuw Zeeland. Het Produfctsohap voor Zuivel, dat alle genoemde en nog veel meer cijfers bijeengebracht heeft, heeft van dat land geen cijfers over het kalenderjaar 1973 bunnen bemachtigen. (Van onze correspondent) BONN Zoals de Nederlanders het scheppen van de rest van de wereld aan God overlieten en zelf hun eigen lage landje uit het zeewater trokken, zo schiepen de Duit sers achter Gods rug hun onstuimige welvaart. Daar om is het geen wonder dat ze zich hierover even angst vallig bezorgd maken als wij over onze dijken en polders. Zo werd elke Duitser een koortsmeter van de conjunctuur. De stand ervan kun je van zijn gezicht en van zijn handel wijze aflezen. In deze zomer wordt de tem peratuur bepaald door de wij ze waarop de Duitsers vakan tie vieren, of beter gezegd, niet vieren. Terwijl de Italia nen zich in hun deviezennood benauwd afvragen waar de Duitsers toch wel blijven, is ook aan de Costa del Sol het tuigiaigskraeht ingeboet. Duit sers geloven daarom nog steeds dat zij met in de diep vries gelegde gelden zichzelf snel weer een nieuwe wel vaart kunnen bezorgen wan neer God eventjes niet kijkt. Om een appeltje voor de dorst te hebben versmaden zij daar- Duits deze zomer bepaald niet om de sinaasappeltjes van de de taai van het seizoen. De oorzaak laat zich gemakke lijk vinden wanneer men de spaarbankboekjes doorbladert. Men ziet dan dat de tegoeden gouden bergen hebben bereikt. Deze speurtocht legt echter ook een typisch fenomeen bloot: een echte Duitser meent altijd dat het hem niet zo goed en heel erg vaak sleoht gaat. Weliswaar eet niemand er een schijfje „Leberwurst" minder om, maar de gedachte aan de warme kusten. Reisbureaus weigeren dit jaar hardnekkig openbaar te ma ken hoeveel reizen zij aan de man gebracht hebben en dat bewijst wel hoe zeer zij in zak en as zitten. Zij hadden zich voorbereid op een lucra tieve groei van de omzet nadat de Duitsers in 1971 veertig procent meer vliegreizen boekten dan het jaar tevoren. Zij moeten nu evenwel toe zien, dat vele honderdduizen- lonen ook dit jaar zo sterk ste gen als hier. Behalve de warme kadetjes vliegen er desondanks geen andere produkten meer weg. Voor veel fabrikanten en win keliers mag dat droevig zijn, maar het succes is weer eens op zijn Duits gegarandeerd: omdat de vraag naar goederen uitblijft ziet men kans de in flatie dit jaar onder de grens van acht procent te drukken. Op deze manier kunnen onze buren nog meer sparen en daarom kan men er een wed densehap op afsluiten, dat zij over niet al te lange tijd weer alle in aanmerking komende stranden zullen bevolken en de reis erheen in nieuwe au to's zullen ondernemen. Onder de gouden zonnestralen van een vakantieoord zal het hen dan duidelijk worden dat zij zich weer eens meer muizenis sen dan nodig in het hoofd hadden gehaald. .-'"i scheepsberichten Achilles 22 te New York, Alkes 21 V Buenos Aires n Santos, Alkmaar 22 te Ponce, Amersfoort 21 te Amsterdam, Amstelstad 22 te Manzamllo, Ares 21 v Roseau n Belize, Aristoteles 22 te Antwerpen, Asian Express 23 te Launcei- ton, Atlantic Star 22 te Balti more, Avcdrecht 21 te Aruba, Begonia 22 te Kingston, Bil- derdijk 20 330 z Halifax n Bremerhaven, Chevron Naples 22 380 zzw Wake isl n Hono lulu, Chevron Rotterdam 21 v Rotterdam na Kopenhagen, Chiriqui 21 v Golfito n Balti more, Cumules 20 te Par, Daphne 20 1100 wzw Seattle n Martinez, Doelwijk 22 te Ras- tamura, Eemhaven 21 te Ham burg, Elizabeth Broere 21 te Rotterdam, Freetown 20 v Rotterdam n Brake, Ganyme- des 22 te Cristobal, Gardenia 22 te Frederikstad, Hermes 20 te Paramaribo, Ilias 21 p Ou- essant n Cagliari, Kapelle 22 450 nw Walvisbaai n Ham burg, Kelletia 23 te Geelong, Loirelloyd 21 37-0 ozo Pitcairn n Balboa, Lovellia 21 v Cura cao n Mena al Aihma-di, Maya 21 350 no Belem n Mon, Neder Lek 22 250 zzo Sidney n Tau- ranga, Neder Rijn 21 280 zo Kaapstad n Casablanca, Ned- lloyd Kyoto 20 v Los Engeles n Newwestmunster, Neptunus 21 te Paramaribo, Nijkerk 22 te Koeweit, Onoba 20 v Cura cao n Bayway, Palamedes 20 te Paramaribo, Pericles 22 te Breinen, Poolster 22 te Balboa, Rotterdam 20 v New York n Nassau, Safoceanadelaide 22 130 zzw Fremantle n Fremant- le, Socrates 20 te Houston, Straat Johore 22 v Sidney n Fremantle, Trident Amster dam 22 te Barranquilla, Tri dent Rotterdam 22 te Santa Maria, Ulysses 22 te St Maar ten, Waalekerk 19 v Amster dam n Karlsham, Wonosobo 22 te Antofagasta. helemaal niet dramatische den Plaatsen in ohartervlieg- verdubbeling van de werk loosheid, bezorgt hen nacht merries. Het door Hitier al gedoceerde principe» dat spa ren het land sterk maakt, heeft voor hen niets aan over- Wat is uw gulden waard Amerikaanse dollar 2.57 2.67, Engelse pond 6-186.48, Belgische fr. 6.536.83, Duitse mark 101.50104.50, Ital. lire 38.0041.50, Portugese esc. 10.1011.30, Canadese dollar 2652.75, Franse fr. 53.25 56.75, Zwitserse fr. 87.75 90.75, Zweedse kroon 58.50 61.50, Noorse kroon 47.50 50,50, Deense kroon 43.00 46.00, Oostenr. sch. 1447 14.77, Spaanse pes. 4.514.81, Griekse drachme 8.409.60, Finse mark 70.2573.25, Joe- gosl. dinar 16-0019.00. tuigen leeg sn door de reisbu reaus al betaalde bedden on- beslapen blijven. Reizen, die eerst als warme broodjes de deur uitvlogen, blijven onge- boekt, hoewel zij inmiddels zo goedkoop gemaakt werden, dat men voor hetzelfde geld thuis amper kan leven. Ook een blik op de statistiek van de verkochte auto's zou doen vermoeden dat dit land momenteel in de diepste ellen de leeft. In plaats van wagens produceert men in de fabrie ken vrije weken en korte werkdagen aan de lopende band. want meer dan twintig procent van de Duitsers be sloot maar een paar jaartjes te wachten met het kopen van een nieuwe auto. Het is echter alleen maar de zorg voor de welvaart, die de Duitsers gie rig heeft gemaakt, want in werkelijkheid is er amper een land ter wereld waar de reële DEN HAAG (ANP) De directeur van Airtouropa, de heer G.P.A. Molleman, heeft verklaard een zeer goed toe ristisch naseizoen te verwach ten. De reiswereld is nl. ge bleken, dat de energiecrisis haar uitwerking heeft gehad op het publiek en er niets meer van is te merken. De slechte zomer zal zijn invloed doen gelden evenals de goed kopere prijzen van het nasei zoen, dat half augustus be gint. Op het ogenblik heeft Air touropa 500 boekingen per week, terwijl in vorige jaren boekingen in juli te verwaar lozen waren. Ook bij andere toeroperators doet zich dit verschijnsel voor, aldus de heer Molleman. In het voorsei zoen heeft men minder boe kingen gehad dan in andere jaren. Dat is een reden waar om er nu dan ook nog ruim schoots plaats is voor de va kantieganger, die door het slechte weer van de laatste weken tot de conclusie is ge komen, dat hij het beter met de zijnen wat verderop kan zoeken. De mindere boekingen in het voorseizoen worden enerzijds geweten aan de ge volgen van de energiecrisis, anderzijds aan de wereldkam pioenschappen voetbal. Het voorseizoen is dan ook zeker enige procenten minder ge weest dan in andere jaren, al dus de heer Molleman. Wettelijk bestaans minimum voor alle Belgen BRUSSEL (ANP) Met ingang van 1 janua ri van het volgend jaar zullen alle meerderjarige Belgen die geen toerei kende middelen hebben en die niet bij machte zijn zichzelf een be staansminimum te ver werven, recht hebben op een uitkering van de staat. Een daartoe strek kende wet is door de Belgische kamer van volksvertegenwoordi gers goedgekeurd nadat al eerder de senaat er zijn goedkeuring aan had gegeven. Samenwonende echt genoten kunnen ingevol ge deze wet verzekerd zijn van een Inkomen van 72.000 franks per jaar (ongeveer 5.000 gul den). Voor alleenstaan den is de uitkering 52.080 franks per jaar (ongeveer 3600 gulden) en op 36.000 franks per jaar (2500 gulden) heeft recht elke ander persoon die met een of meer personen samenwoont, onverschillig of zij al dan niet onderling bloed- of aanverwant zijn. Tegen 1978 zullen de ze bedragen opgetrokken worden tot respectivelijk 7.000, 5.000 en 3.500 gul den. In de wet zijn zo danige voorzieningen ge troffen dat in een verde re toekomst ook niet- Belgen van dit bestaans minimum kunnen profi teren. Amsterdamse effectenbeurs "dBN Amflo I M 106,90 t07,80 P*» 96,50 Helnefcen HJ W 150,50 Hatotóeo f N iec.0 HJLL. Hold f m 86,50 BoofO». f V 67,00 HVd-MUCD UVA A pit» Be* KUS 1100 KotuOüe I SO HLN8M f 100 Na*. Ned. f Ommcaeo Qui Philips f 10 Bobeco f M P-OliDCO I li ScbeepvmU I Unilever XI MAANDAG 22 JULI 1974 vorige beurs 2e fcoitöx koersen Se betvs attt Ü.W/ iMBvBfl êJX Mfe ftS «,00 50,90 76,20 1>10,00 62,00 924,00 28,00 166,30 109,50 118,00 106,70 Actieve obligaties staatsleningen 0J»Ned.69 83,30 83,00 8.00 ld 70-95 82.90 82,60 6.00 ld 71-96 82,20 81,70 8.00 ld 781 91,80 91,80 62» ld 70U «,10 «,00 8.0" td 701X1 «,70 85,60 6.09 ld 60-76 98,70 98, 8.00 ld 70-17 97,00 97,00 1.75 ld 71-86 80,30 «,30 7.75 ld 73-98 79,40 79,20 7.75 td 70-78 94,00 94,00 7.50 ld 69-94 «,10 79,« 7.50 ld 71-06 78, 78,40 72» ld 72-97 78,00 77,80 7.51 ld 71-81 86,50 80,00 72» ld 72-97 75,80 75,70 7.00 ld 061-91 80,00 79,90 7.00 ld «11 79,40 79,40 7.00 ld 68-94 77 77,10 6.50 td 681-93 75,00 74,80 6.50 lb 6811 74.70 74,50 6.50 ld 68II1 74,20 74,00 6.50 ld «IV 74,40 74,20 6.25 ld 66-91 78, 78,50 6.25 td 67-92 74,00 73,70 6.00 ld 07-92 73,10 73,00 5.75 ld 65-90 76,50 76,30 5.75 ld 6511 77,00 76,80 5.25 ld 641-89 75.00 74,90 5.25 ld 6411 75, 75,60 5.00 ld 64-94 70,20 70,10 4.50 ld 58-83 81,40 81,40 4.50 ld 59-89 73,10 73,10 4.50 ld. 60-85 78,40 78.20 4.50 ld 0011 70,80 70, 4.50 ld 63-93 08,W 68, 42» ld 50-84 78,40 78,40 4.25 ld «-90 69,90 69,60 4.25 ld ei-91 69,30 69,50 4.2u ld 631 67,10 67,00 4.25 ld 6311 66,60 66,50 4.00 ld 61-86 75, 75,70 4.00 ld 62-92 66,80 66,90 8.75 ld 53-93 65,30 65,30 3.50 ld st.47 62,90 62,50 3.50 ld 51-76 94,80 95,00 7.50 Id 7H1 «,90 «,80 8.50 ld 53-83 73,90 73,70 3.50 ld 56-86 58,60 58,60 3.26 ld 48-08 64,60 64,10 3.25 ld 50-90 64,00 63, S.25 ld 54-94 62, 62,60 3.25 ld 55-95 74,70 74,60 3.25 ki 55-85 81,40 - 3.00 ld Grb. «,50 86,50 &i8u88-w 8J6MM4 SÉM M 71-M AM M Ml 80» ld 73-79 UlilMI 7.16 ld 72-81 3j00 ld 79-96 IJ» M 79-97 1M kl 71-79 7JK M 78-88 7.00 ld 061-81 li» Id 06U 1.00 ld oarv 7.00 M 78-97 74» ld 78-88 6.75 ld «7-83 9.75 U 6843 6.75 ld 1M2 HM ld 67-92 6JS5 ld 97-92 6.00 ld 57-82 6.90 ld 651-90 6.00 ld 65n 5.75 ld 651-98 Ü.lt ld 6511 5.50 ld 65-90 5JE5 Id 58-8S 5J85 ld 64-89 5.25 ld 65-90 5.00 ld 58-88 5.0v ld 64-89 4.75 ld 58-88 4.50 ld 58-89 4.50 ld 59-84 4.50 ld 60-85 4 .50 ld 62-92 4.50 ld 62-93 4.25 ld 52-77 74,90 78,00 86,40 88,90 96,80 8240 81,10 80,00 «,90 91,10 90,10 77,10 76,90 «,80 74,40 81,90 78,90 78,70 78,40 84,70 76,90 74,80 84,80 75,30 73,60 86,10 76 A) 77,00 75,70 76,80 75,50 82,60 74,80 73,90 74,40 74,20 72,90 72,30 79.80 75,80 68,10 66,20 91,90 73,00 84,60 76,80 74,80 84,60 75,20 73,40 86,00 76,60 77,00 75,00 76,60 75,50 82,10 74,60 73,60 74,20 73,90 72,80 72,30 79,80 75,80 68,10 68,20 92,10 Obligaties banken 10.50 ABN 74 8JC5 ABN 70 8.(» ld 70-76 8.00 ld 71-86 Anno 72 8.50 ld 73 S.5t ld 69 8.75 Am to 78 o.00 ld 69-76 8.00 ld 70-78 7.7. ld 71-76 7.75 ld 71-86 7.50 ld 73-88 7.0*1 ld 73-80 7.50 Mees P 72 BNG resp. 52 9.50 GRBoerl bi. 7.50 Exp Pin M 8.00 Lease PI 5.75 ld «5 9.7ft N. lm 74 7.00 NJn. 19 9.79 NMB 74 8.»' NMB 70 H.7r ld Kap 72 745 NUB 73 99,50 96,60 96,00 84,20 81,70 86,00 87,00 98,10 94,40 90,50 96,00 83,20 78,90 86,90 81,20 99,70 96,80 96,00 84,20 81,70 85,60 86,80 96,00 94,80 91,00 95,80 83,30 78,00 88,30 80,80 243,50b 243,60 90,00 90,00 89,00 85,40 93,00 82,80 96,80 96,20 76,90 9JI ld pfet 11M W.u». U0 W.Otr. N L» tf S 8J6 U 7S MO ld 71 7.75 ld 19 1M ld 71 I 730 M 7111 7.00 ld 79 6J0 ld pbr 10 JU Sofa. B N II 9JX 8efa.N«d 540 Sofa .Ned Handel, todos 440 AhoW 430 AJtto 431 Akxo-Pfe 8.50 BUZ üj» ld 835 Bred.VG 8.0. M va 19 730 ld 8 JU td VB 83 0BrJ»etr. 735 ld 66 135 ld 79 6.00 ld 45 8.50 Ceeborn 735 CMC 72 6.75 M 87 8.00 Elsevier 9.0L Gelder 11 7.00 Hem .Bier 8.00 Hoogov n 8.00 ld 72 6.50 ld 86 530 Indol» 6.00 Kon. Zont 4.15 Koudfjs 5.50 RSH85-» 4.50 KSH68-78 9.50 Msss V.O.T. 9.50 Masse. OT 539 Nederb 830 GH.l) 15 Jr 830 G.U.B 7 j 8.50 G.O. 15 J. 8.25 M 70 8.00 ld 71 8.00 ld 72 7.75 ld 72 7.50 td 69 73." ld 66 135 ld 73 6.50 ld 66 ,.50 ld «8 5.75 ld 65 6.50 Staatsm 7.00 Ovtng Dt» 8.75 Pakh.70 .75 ld 79 7.08 ld 7.00 ld 72 7.25 ld B!h6' 6 5' ld 67 sbb 99,00 86,40 99,00a 82,60 98,70 95,20 76.80 74.00 5.25 ld 64 Tfjn TO,00 83,00» 82,50» 32,50 82,50 «,70 tanker 86,30 «,50 73,50 72,» 96,90 67,20 67,10 68,00 63,» 70,00 60,50 88,00 88.» 8230 82.» 87,» 68,00 65.» 96,40 94,» 100,00 1»,» 88,00 88,20 89,50 89,» 84.» 81.» 77,00 77,20 87,00 87,00 71,50b 71,60 94,00 90,00b 90,00b 83,00b 84.» «,50b lm «ii dlv 93,» 88.» 83,60 83,» 78,M 78.» 79,» 70,50 76,00a Tl,50a 83,00 83.» 88» 88,50* 76,75 78,75a 87,00 87,00 87,» 78,»b «,00a 87,00a 85,» 85,» 83,40 83,» 82,60 82,» 84,00 83,» «,00b 90,»b 96,» 86,60 90,00b »,»b 84,70 84,0 91,20 91.» «,50a 88.» 79,00 79,00 88,50 66,70 94,20 93,80 95,» 95,60 88.» «,10 88,00 88,50 83,00 82.» 84,» 83,» 81,70 81,70 77.» 78,M 80,50 82.» 82,30 «,70 80,» 74,30 74,» 87,20 87.» 74,60 76.» 94,60 94,» 77,00a 73,20 73,00 70.10 69,70 81,80 81.» 74,00a 73.» 13,» 82.» m u 038 ITfaUlps ia êMMU tutti9 9M jfejicaa 96 AJitt «fi 549 IÉ V6 (U» 48 84 43* M tt l.tt Bott3a4 03* B-B Pijp 536 10 m oiid a 14 «ijnSofa •46 sahipfaot 831 Shell n 7.7» 10 O 038 SHV O 830 SHV 8.14 M 18 tl>T& 81,70 'j «5-Wfc 75,00b 1.1» THV 19 736 total 79 8.88 UnllsVN 848 ld 61 7.88 VMP m 83» ld 08 54. ld M »4» m a 831 HUm 738 Dorp 91 Luchtvaart Bpeorwegen 748 KLM a 6.80 M 88 43» ld M 830 NA 78 136 ld 79 4.75 ld 17 338 td 5» Premis-obligaties 23" Alkxn. 56 230 A'dam »1 230 td 561 930 td 5611 U ld 56 UJ 930 ld 9» pet B. L.O. 230 Breda 54 230 Dordr. 54 230 E'hv 54 2JC Enoch. 54 230 Haag 521 230 Id 52H R. Krols 2.50 Rdam 591 2.5»' ld S20 2.50 ld 57 2.50 Ctr. 52 2.10 Z.Hnll37 230 ld 59 56,06 60,00 60,00 72,00 70,60 60,0 94,96 59,00 57,60 61,00 54,00 67,05 67,10 85,00 67,00 66,30 65,80 87,00a 64,05 66,00 Buitenlandse obligaties 80,00 81,00b 77,50b 77,00b 70,50b 70,70 82,50 62,50 74,80 74,80 82,50 82,50 85,00 85,00 75,00 75,00 90,00 99,00 79,00b 79,00 7.76 EnrlnvIS 5.75 ld 64 5.75 ld 86 8.06 Int.AmH 7.0» ld 68 8.2» LntBklI 436 td 61 430 ld 62 3.50 ld 55 3.75 KSG 64 5.76 ld 65 4.76 ld 82 7.50 Petro 57 7..00 All.Brew I.50 Eng. W.L. II.25 Reeds I 74 5.25 Rothm. 5.06 Go franc 5.00 Plpo-L. 4.25 Noorw. 55 1.00 Nor.Hyd. 79,50 78,50 78,50 78,30 25,50 26,00 92,50 93,10 92,90 92,50 84,50 84,90 95,00b 95,00b 59,20 59,20 Convert obligatie* 4.W Aha, 73,00 73,00 8.00 O.B.N. 88.00 80,00 6.75 AmRo73 91.20 91.90 88,75 88,50 68,10 00,50 97,00 79,00 97,90 87,50 86,80 87,00 Aandelen banken venskeringen AMEV 53.» 33,M 83.» 83,» Axa .St.R'dam 98,» 102,» Ennls 110,» 111,00 Mees A Hop* 114,» 114.» Ned. Cxedletb 35,» 35,70 NMB 162,60 164,» Slavcob. Bnfc 24»,» 24»,» ld Cert 249,» 249,» Fr .Gr. Hyp. bk 91.» 89.» ITlb. Hyp. bk 132,» 129,» WestUfar. Hyp. 3»,» 295.» Scbeepehypb. 27»,» 2680,» Handel en Industrie ACF 271,M 270,» AbOgBOB 39.» 37.» Abokl 64,» 63,» AMAB 31,» 31,» Asd. Oroogd 120.» 118,» Asd. Rijtuig 132,» 132,» Aidem Nat 22.» 22,» Arob. Sehbw. 142,» 141.» Asselberg «5.» 855,» AUDET 2»,» 207,TO AntJScmv W 160,»b 165, Wb AuiJnd.Rt 1110,» 11»,» Ballast-N 36,» 35,» BAM 72.» 71,00 Bstrn 10»,00a 980,00a Batenburg 224,» 219,» Beek, van 110,» 110,» Beer* 63.» 61,10 Begemann 93,» 91.» Bergoss 284,» 272,» Berkel F 141,» 141,00 Blydenst 6»,» 6»,» Boer DruK 215,10 205,TO BOJB 103,» 102,70 Boroumlj v 76,10 76,10 Bob Kalis 95,70 95,W BOZ 330,» 335,» Braat Bouw 341,00 347,» Bredero VG ïero.TOb ld cect I»,» 1510,» Bredero VB id oert 395,» 302,W •4.50 83,00 82,OU 46,00 74,00 26,00 232,00 201,00 130,00 129,90 81,00 111,00 >15,00 97,00 191,00 415.00 126,00 61,00 76.00 199,00 192,00 Ö0.ÜÖ 630,00 245,00 229,00 14,10 900,00 107,00 252,00 111,00 70,00 11230 137,00 «,00 235,00 286,00 348,50 JH.50 81,10 81,10 46,00 74,80 2o,00 231,00 201,00 130,00 129,50 81,00 110,00 310,00 96,00 191,00 420,90 126,90 61,00 76,00 201,00 195,50 80,00 864,00 244,00 227,00 15,00 299,C9 106,20 252,00 112,00 70,50 111,30 188,00 88,00 235,00 286,00 348,00 181,00 430.00 481-.W Ned. Vaoisofd 3v3,\fx> <W,!S) Hükl BeftL va 118,00 116,» Breevas* 95,10 25,» Datefa fiat. 33,30 97,» BaHggings^oo SSL& jSeSegs Neto 136,00 (im-invest Wcce&&i?«n LSWTSSOrf i'fckya H, Pae. a. 88,00 67,70 £5,00 65,00 90,00 17,25 20,75 26,46 00,00 67,80 35,10 65,50 90,00 17,30 20,75 28,25 Buitenland 280,00a 175,00b IBb Kondoi Interims InternatioM Inventvm Kappa Kempen en B Key Honth, Kiene 8 Kloos Klower Kon. Bijenkort ld eert ld 6 cum Kon. Ned. Pap. Krasnapolsky KSH KVT Kwstts Landr A Gi. Leldsche Wol Llndet.Jacob Macintosh Meneba Meat Verb Meteor.But Moluksche MIJnb. W N aarden Naetf Nat. Grom: NMB'Bouw Nedap Netierhorat Ned. Bontt Ned. Dagi Nelle ld eert Net am Nlaf Nierstra 2830,00a 267,00 267,00 113,00 115,00 96,50 95,50 71,00 71,00 69,90 «,20 115,00b 115,00 64,20 64,00 «,00 «,50 26,00a 136,00 139,50b 176,20 171,50 249,00 248,50 66,00 66,10 114,50 114,00 Ï320.00 23,20 83,00 230,00 52,50 113,00 65,00b 71,00 185,00 27,50 118,00 85,00 162,90 122,50 95,00 1230,00 53,80 113,00 66,40 71,00 305,00 27,20 319,00 180,00 450,00 323,00 98,00 V.d. VUet-W Veneta Ver. Glaef Ver.Hand .Sofa. VMF Ver. N. Kteerm Ver.N. Ultgmlj Ver.Tonwfabr id vert Veselverw. VtbamlJ Butt VUG Papier Vnlcaansoord Wegener G Id vert. Wessanen Wyers Wijk en Her Zaalberg 271,00 272,50 106,50 106,50 09,50 60,20 50,70 50,70 110,00 110,00 52,50 52,50 140,00 140.00 503,00 903,00 190,00 158,00 '«,00 87,00 57,90 97,70 566,00 96,00 96,00 735,00 735,00 67,50 «,00 67,50 «,00 113,50 114,00 128,00 125,00 817,00 821,00 105,50 106,10 MJjnboaw/Petrolenm Maxwell Fetr Moeara Enlm Id 1-10 Id 14 Sarakreek 92,00 92,00 154,10 168,00 2040,00 2040,00 2105,00 2100,00 41,00 41,50 Diversen Oostzee Gelo.Tramweg Ant.Brouuwerij Ant. Verffabr. EIMlj Arabs Sur. Brouwerij Hunter Dougl 760,00 750,00 129,20 146,00 148,00 Partfcip; 'ifmijen .020,00 2000,00 Alg. Fondsenb. America Fund Asd. Belegg. D Oonverto Goldmines Holland F id 1 95,00 94,90 147,00 145,00 132,50 132,50 ?/ll,ÜU 470,00 225,00 227,00 136,50 137,00 682,00 685,00 fiurbp&Sitós&s UoUocsia EiBranioa Ftaanee-UB Valeer op Ufaaoatc&i F Gol. GsnmOk Uryiua t Fidelity F Investors M Japan Fond IzRhman Corp Madison F Manhattan Massachns Oppenheimer Steadman Technology F Value Line Vance Sanders Gevaert Pbote Petrofina Solvsy Un. Mlntère S72.GC 100,00 202,00 93Ö.G0 7,70 4,05 10,25 19,60 6,30b 1,40 11,06 7,80 2,20 8,20 4,50 1,76 4,25 2,10 4,60 S76,0d 1092,00 202,00 528,09 7,50 4,00 10,25 10,60 6,30b 7,60 11,00 7,50 2,00 8,20 4,50 1,75 4,20 1,75 4,00 102,50 101,00 29,10 28,85 Gtuid bourn Gbes&teafce Oiryaler Cities Senr Colgate Colombia Gas Cons, ka&on Coo*. U&. Usoirei 2J* OETS3& Wo Dow. tiibsstt. ihi Pont Ea«kn. 14,75 «,00 87,00 Hoesch Mannesmann All .Breweries Br. Petrol Imp. Chem. Py» Hold Dai-Ichl Bonk Nlpopn Eelctr. Pioneer El. Sanyo Electr, Sony Corp 168,00 860,00 118,10 52,00 161,00 300,00 260,00 125,00 175,00 325,00 380,00 29,25 26,50 13,90 165,00 870,00 116,50 51,50 160,00 300,00 240,00 128,00 175,00 325,00 375,00 29,50 28,50 13,50 Canada Alcan Bel. Teleph Bovis Corp Can. Brewer Can .Pacific Gulf OC Husky Oil Imperial Oil Inald Nat.G Int.Nlckel Shell Canada 28,75 28,25 41,» 41,40 1,00 1,60 14,20 14,40 2,05 2,05 29,75 29,50 15,90 16,00 29,75 30,90 8,65 8,50 27,00 27,15 14,25 13,70 V.S. van Amerika Admiral Corp Akzona Am. Cyanam Am. Metal Am Motors Am Smelt c An..Standaru Am.Tel&Tel Amper Corp Amsted bad Anaconda Apeco Corp Ark. Loots Atl. Rlchf. Bethl. Steel Boeing Corp Burlington First N.& Font Motor Gen. Cable Gen. Cigar Gen. EiecrSe Gen. Food Gen. Motor* Gen. Tetepb j Gilette i Goodrich 1 Goodyear Greyhound Gull Oil Honeywell IBB? int.Flavors int. Tel&T Kennecott Kroger Leasco O Ling-Tern co Litton Ind. Litting ind. Marcor Martin Mar McDonnall Minnesota National Can Nat.Cash Reg Nat.Dist.&C. NJI. Philips Occidental Penn Centr Pepsi Co Philips P. Polaroid Procter&G RCA Corp Rep-Steel Reynolds Ind Sears Shell Oil South Pae Sperry Rand Standard Br Sterling Dr Strdebaker Sun Oil Comp Tandy Corp Texaco Texas Instr. Transam.Corp Un. Carbide Union Pac U.S. Steel Westtngbonse Woolworth *5,00 15,05 40,25 27,10 25,25 19,50 19,70 7,50 7,60 36,50 26,50 9,25 8.00 66,03 66,80 74,35 71,00 36,10 34,80 48.50 48,50 9,10 9,20 13,00 12,80 40,75 49,60 23,40 23,30 46.30 45,25 30,60 31,50 22,50 16,35 13,35 31,00 31,50 22,25 16,00 13,25 54,00 48,00a 331,00 232,00 32,25 31,10 19,90 19,75 32,50 31,90 19,20 19,00 8,30 8,25 7,00 6,55 475,00 ,990 9,80 23,70 15,50 73,00 8,80 33,00 17,15 10,05 2,30 53,00 35,00 103,60 15,00 24,75 79,50 41,60 30,00 38,75 54,00 26,40 23,25 38,50 21,00 25,40 94,50 7,10 40,00b 72,50 46,85 13,50 15,35 25,65 15,50 15,25 70,00 8,15 32,00 14,50 16,60 10,16 2,30 53,50 46,10 .34,00 100,75 14,50 24,25 46,25 79,75 40,35 30,00 38,25 54,00 25,50 23,50 37,50 20,25b 25,30 91,25 7,10 40,90 72,00 47,00 13,50b 14,90 19,35 20,00 40,00 6,50 13,00 15,00 3.75 19,00 21,20 2,15 19.30 31,75 19,30 20,25 40.00 6,10 18,90 12,75 44,00 3,80 39,00 21,95 2,15 19,25 31,25 17,00b (Obligaties; 10.50 Amrob 14 100,50 100,60 10.00 Pont 101,80 101.10 11.50 PrZH H 74 99,50 99,20 11.00 RaUf H 14 99.00 99.00 Claims, Scrips, ACF Hold. AMEV Bols Elsevier Fumes» Hagemeijei Rijn-Soh.-V e.d.) 13,55 13,52 2,07 2,65 3,44 3,41 20,76 20.6* 9,85 9,90 4,06 40,» AMSTERDAM - De vraag naar Amsterdam-Rubber die vrijdag laatbeurs be gon heeft zich maandag voortgezet en bij opening kwam een f 7 hogere koens tot stand op f 245. Aan die andere kant zette de gestage afbrokkeling bij Heineken zich voort waar een opening van f 157 uit de bus kwam, f 3 minder dam vrijdag. Deze twee fondsen waren qua koersafwijking uit zonderingen want de rest van de actieve markt bleef gebukt onder een apatische stemmin. Het Cyprische oonflict Met de beurs koud en verder heerste een vrijwel volle dige kopersstaking. De koersen van de Internatio nals gaven nauwelijks af wijkingen te zien en in deze situatie kwam in het eerste halfuur van de han del geen wijziging. De scheepvaartmarkt ver toonde lichte afbrokkelin gen tot circa f 1. Banken en obligaties hielden het op de oude prijzen. Op een rustige en ver deelde locale markt be stond behoorlijke belang stelling voor Assurantie maatschappij Stad Rotter dam. Het gunstige halfjaar bericht werd gehonoreerd met een winst van f 3,50 op f 102. Verder zette Landré en Glinderman de opmars met f 3,50 voort tot f 139,50. Aan de vaste kant waren verder Braat, Inventum, BOZ, ASW en Naarden. Anderzijds was Bergoss flauw met een aderlating van f 12,50 op f 272. CSM was f5 in re actie op f 645 en verder waren aangeboden Beers, Leidsche Wol, Cindu, Ge latine Delft en BAM. De actieve markt gaf weinig veranderingen te zien, al leen Amsterdam-Rubber liep nog wat verder op tot f 248, een winst van f 10. De BNG-leningen waren verdeeld.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 11