Frites
Auto-
verkoop
19 pet
lager
Nederland kampioen
kaas - exporteur
Duitsers
stukjes
sparen
welvaart
Reisorganisaties
hopen op goed
naseizoen
tijd van reizen en
k. Alle reden om
ïdkijken bijVéGé.
>xtra lage prijzen,
n!
ar liefst f 11,-waard.
Kwaliteit.
ZUINIGE VAKANTIES, MINDER AUTO'S
^anp-beurs
ovemcbt
Amsterdam
Rubber
blijft
gevraagd
ken,
B nieuwe!
oogst
k 488-
xiing op korte termijn een
ïistrateur/
trice.
de loonadministratie kan
tal personeelsleden.
wordt gevoerd via een
u. Daarnaast zal de funk-
n met diverse werkzaam-
\an personeelszaken.
een goede kennis van de
ïtgeving vereist, alsmede
gelijke funktie.
ies aan Postbus 82, Ter-
-o |U11 1974
financiën
IN EERSTE HELFT VAN DIT JAAR
AMSTERDAM (ANP)
Gedurende de eerste zes
maanden van dit jaar zijn
et in ons land 203.767 nieu
we personen- en combina
tiewagens verkocht tegen
over 252.793 eenheden in de
zelfde periode van 1973. Dat
is een daling van 19,4 pro
cent ofwel 49.026 minder
verkochte auto's. Een en an
der is nog altijd een gevolg
van de oliecrisis, hoewel in
de afgelopen maanden de
verkoop enigszins is her
steld, zo blijkt uit de thans
vrijgekomen verkoopcijfers
van de afdeling kenteken
registratie van de RAI in
Amsterdam. Slechts drie au
tomerken (Citroen, British
Leyland en Mazda) wisten
hun afzet te vergroten.
Achterstand
De Rad heeft de indruk dat
er bij de rijksdienst voor het
wegverkeer in Delft enige
achterstand bestaat bij het
verkrijgen van de basisgege
vens, waardoor flinke vertra
gingen zijn ontstaan bij het
Raidocumentatiecentrum. In
Amsterdam heeft men het ge
voel dat deze achterstand in
Delft steeds groter wordt. Bo
vendien gelooft de Rai, dat het
werkelijk afgegeven aantal
nieuwe kentekenbewijzen ge
durende het afgelopen halfjaar
een stuk hoger ligt dan de
cijfers aangeven. Volgens de
Rai zouden er in werkelijk
heid ongeveer 10.000 auto's
meer van de hand zijn ge
gaan.
Er werden in de maand mei
daiuig van 9,5 procent') en in
die maand juni lag de verkoop
op 36.182 eenheden (41.812 in
1973, ofwel een daling van
13,5 procent). Het eerste
kwartaal van dit jaar gaf een
daling van de autoverkoop te
zien van 32,6 proeent, waarvan
de maand januari wel het
dieptepunt vormde. Toen werd
de verkoop gehalveerd. April
daarentegen was zeer goed:
46.496 tegen 45.755 in april
1973. Het werd daarmee de cp
een na beste verkoopmaand
die er ooit is geweest. De
meest verkochte auto was ook
nu weer de Opel Kadett (bij
na 12.000) gevolgd door de
Simca 1100 (ongeveer 9.500)
en de Fiat 127 (bijna 8.500).
Hieronder volgt de autotop-
vijftien. De cijfers geven ach
tereenvolgens aan het aantal
verkochte eenheden in de eer
ste zes maanden, het markt
aandeel en daarachter de ver-
(41.795 in tmei 1973 ofwel
€en gelijkende
aantallen en
per-
centages in 1973:
1
Opel
24.083
11,8
34.385
13,6
2
Simca
19.254
9,4
24.689
9,8
3
Ford Europa
18.085
8,9
27.892
11,0
4
Fiat
17.489
8,6
22.644
9,0
5
Citroën
16.498
8,1
15.836
6,3
6
Renault
15.348
7,5
18.730
7,4
7
Peugeot
12.966
6,4
14.380
5,7
8
Volkswagen
12.044
5,9
14.002
5,5
9
DAF
10.984
5,4
13.995
5,5
10
Toyota
10.649
5,2
13.933
5,5
11
British Leyland
9.297
4,6
8.426
3,3
12
Datsun
8.609
4,2
9.546
3,8
13
Mazda
4.630
2,3
3.906
1,5
14
Mercedes Bervz
4.198
2,1
4.207
1,7
15
BMW
3.476
1,7
3.6555
1,4
In de ranglijst van de top- de daling in de eerste drie
vijftien is ten opzichte van het maanden (van 2e naar 6e
eerste kwartaal van dit jaar plaats) goed weten te herstel
weinig veranderd. Opel bleef len en is nu weer derde,
leider en Ford heeft zich na
RIJSWIJK (ANP) Ne
derland is m 1973 weer eens
kampioenexporteur van gecon
denseerde melk en kaas ge
weest. In een peloton van elf
landen, die samen 553.720 ton
gecondenseerde melk en
662.586 ton kaas uitvoerden,
kwamen we met 333.455 ton
gecondenseerde melk en
203.037 ton kaas ver aan de
kop te liggen. Frankrijk werd
tweede met 98.369 ton condens
en 160.681 ton kaas.
Bij de condens werd West-
Duitsland derde met 58.900
ton, bij de ka-as Denemarken
derde met 83.867 ton en West-
Düit-slamd vierde met 81.8-72
ix>n.
Bij boter en melkpoeder
ging de gele trui naar frank
rijk met resp. 185.863 en
301.822 ton. Bij boter werd
Nederland goede tweede met
177.673 ton, West - Duitsland
derde met 212.567 ton. Bij melk.
poeder moest ons land behalve
Frankrijk: ook nog West-Duits-
la-nd (209.580 ton) en het Ver
enigd Koninkrijk (122.042
ton) voor laten gaan om zelf
met 120.911 ton op de vierde
plaats te eindigen.
Het hel» peloton ven elf
landen exporteerde 739.455 ton
boter en 1.205.952 ton melk
poeder. Het bestond uit Ne
derland, Denemarken, België,
Frankrijk, Zwitserland, Italië,
het Verenigd Koninkrijk,
West-Duitsland, de Verenigde
Staten, Canada en Australië.
In het rijtje ontbreekt een
twaalfde belangrijke zuivelex-
porteur: Nieuw Zeeland. Het
Produfctsohap voor Zuivel, dat
alle genoemde en nog veel
meer cijfers bijeengebracht
heeft, heeft van dat land geen
cijfers over het kalenderjaar
1973 bunnen bemachtigen.
(Van onze correspondent)
BONN Zoals de Nederlanders het scheppen van de
rest van de wereld aan God overlieten en zelf hun eigen
lage landje uit het zeewater trokken, zo schiepen de Duit
sers achter Gods rug hun onstuimige welvaart. Daar
om is het geen wonder dat ze zich hierover even angst
vallig bezorgd maken als wij over onze dijken en polders.
Zo werd elke Duitser een koortsmeter van de conjunctuur.
De stand ervan kun je van zijn gezicht en van zijn handel
wijze aflezen.
In deze zomer wordt de tem
peratuur bepaald door de wij
ze waarop de Duitsers vakan
tie vieren, of beter gezegd,
niet vieren. Terwijl de Italia
nen zich in hun deviezennood
benauwd afvragen waar de
Duitsers toch wel blijven, is
ook aan de Costa del Sol het
tuigiaigskraeht ingeboet. Duit
sers geloven daarom nog
steeds dat zij met in de diep
vries gelegde gelden zichzelf
snel weer een nieuwe wel
vaart kunnen bezorgen wan
neer God eventjes niet kijkt.
Om een appeltje voor de dorst
te hebben versmaden zij daar-
Duits deze zomer bepaald niet om de sinaasappeltjes van de
de taai van het seizoen.
De oorzaak laat zich gemakke
lijk vinden wanneer men de
spaarbankboekjes doorbladert.
Men ziet dan dat de tegoeden
gouden bergen hebben bereikt.
Deze speurtocht legt echter
ook een typisch fenomeen
bloot: een echte Duitser meent
altijd dat het hem niet zo goed
en heel erg vaak sleoht gaat.
Weliswaar eet niemand er een
schijfje „Leberwurst" minder
om, maar de gedachte aan de
warme kusten.
Reisbureaus weigeren dit jaar
hardnekkig openbaar te ma
ken hoeveel reizen zij aan de
man gebracht hebben en dat
bewijst wel hoe zeer zij in
zak en as zitten. Zij hadden
zich voorbereid op een lucra
tieve groei van de omzet nadat
de Duitsers in 1971 veertig
procent meer vliegreizen
boekten dan het jaar tevoren.
Zij moeten nu evenwel toe
zien, dat vele honderdduizen-
lonen ook dit jaar zo sterk ste
gen als hier.
Behalve de warme kadetjes
vliegen er desondanks geen
andere produkten meer weg.
Voor veel fabrikanten en win
keliers mag dat droevig zijn,
maar het succes is weer eens
op zijn Duits gegarandeerd:
omdat de vraag naar goederen
uitblijft ziet men kans de in
flatie dit jaar onder de grens
van acht procent te drukken.
Op deze manier kunnen onze
buren nog meer sparen en
daarom kan men er een wed
densehap op afsluiten, dat zij
over niet al te lange tijd weer
alle in aanmerking komende
stranden zullen bevolken en
de reis erheen in nieuwe au
to's zullen ondernemen. Onder
de gouden zonnestralen van
een vakantieoord zal het hen
dan duidelijk worden dat zij
zich weer eens meer muizenis
sen dan nodig in het hoofd
hadden gehaald.
.-'"i
scheepsberichten
Achilles 22 te New York,
Alkes 21 V Buenos Aires n
Santos, Alkmaar 22 te Ponce,
Amersfoort 21 te Amsterdam,
Amstelstad 22 te Manzamllo,
Ares 21 v Roseau n Belize,
Aristoteles 22 te Antwerpen,
Asian Express 23 te Launcei-
ton, Atlantic Star 22 te Balti
more, Avcdrecht 21 te Aruba,
Begonia 22 te Kingston, Bil-
derdijk 20 330 z Halifax n
Bremerhaven, Chevron Naples
22 380 zzw Wake isl n Hono
lulu, Chevron Rotterdam 21 v
Rotterdam na Kopenhagen,
Chiriqui 21 v Golfito n Balti
more, Cumules 20 te Par,
Daphne 20 1100 wzw Seattle n
Martinez, Doelwijk 22 te Ras-
tamura, Eemhaven 21 te Ham
burg, Elizabeth Broere 21 te
Rotterdam, Freetown 20 v
Rotterdam n Brake, Ganyme-
des 22 te Cristobal, Gardenia
22 te Frederikstad, Hermes 20
te Paramaribo, Ilias 21 p Ou-
essant n Cagliari, Kapelle 22
450 nw Walvisbaai n Ham
burg, Kelletia 23 te Geelong,
Loirelloyd 21 37-0 ozo Pitcairn
n Balboa, Lovellia 21 v Cura
cao n Mena al Aihma-di, Maya
21 350 no Belem n Mon, Neder
Lek 22 250 zzo Sidney n Tau-
ranga, Neder Rijn 21 280 zo
Kaapstad n Casablanca, Ned-
lloyd Kyoto 20 v Los Engeles
n Newwestmunster, Neptunus
21 te Paramaribo, Nijkerk 22
te Koeweit, Onoba 20 v Cura
cao n Bayway, Palamedes 20
te Paramaribo, Pericles 22 te
Breinen, Poolster 22 te Balboa,
Rotterdam 20 v New York n
Nassau, Safoceanadelaide 22
130 zzw Fremantle n Fremant-
le, Socrates 20 te Houston,
Straat Johore 22 v Sidney n
Fremantle, Trident Amster
dam 22 te Barranquilla, Tri
dent Rotterdam 22 te Santa
Maria, Ulysses 22 te St Maar
ten, Waalekerk 19 v Amster
dam n Karlsham, Wonosobo 22
te Antofagasta.
helemaal niet dramatische den Plaatsen in ohartervlieg-
verdubbeling van de werk
loosheid, bezorgt hen nacht
merries. Het door Hitier al
gedoceerde principe» dat spa
ren het land sterk maakt,
heeft voor hen niets aan over-
Wat is uw
gulden waard
Amerikaanse dollar 2.57
2.67, Engelse pond 6-186.48,
Belgische fr. 6.536.83, Duitse
mark 101.50104.50, Ital. lire
38.0041.50, Portugese esc.
10.1011.30, Canadese dollar
2652.75, Franse fr. 53.25
56.75, Zwitserse fr. 87.75
90.75, Zweedse kroon 58.50
61.50, Noorse kroon 47.50
50,50, Deense kroon 43.00
46.00, Oostenr. sch. 1447
14.77, Spaanse pes. 4.514.81,
Griekse drachme 8.409.60,
Finse mark 70.2573.25, Joe-
gosl. dinar 16-0019.00.
tuigen leeg sn door de reisbu
reaus al betaalde bedden on-
beslapen blijven. Reizen, die
eerst als warme broodjes de
deur uitvlogen, blijven onge-
boekt, hoewel zij inmiddels zo
goedkoop gemaakt werden, dat
men voor hetzelfde geld thuis
amper kan leven.
Ook een blik op de statistiek
van de verkochte auto's zou
doen vermoeden dat dit land
momenteel in de diepste ellen
de leeft. In plaats van wagens
produceert men in de fabrie
ken vrije weken en korte
werkdagen aan de lopende
band. want meer dan twintig
procent van de Duitsers be
sloot maar een paar jaartjes te
wachten met het kopen van
een nieuwe auto. Het is echter
alleen maar de zorg voor de
welvaart, die de Duitsers gie
rig heeft gemaakt, want in
werkelijkheid is er amper een
land ter wereld waar de reële
DEN HAAG (ANP) De
directeur van Airtouropa, de
heer G.P.A. Molleman, heeft
verklaard een zeer goed toe
ristisch naseizoen te verwach
ten. De reiswereld is nl. ge
bleken, dat de energiecrisis
haar uitwerking heeft gehad
op het publiek en er niets
meer van is te merken. De
slechte zomer zal zijn invloed
doen gelden evenals de goed
kopere prijzen van het nasei
zoen, dat half augustus be
gint.
Op het ogenblik heeft Air
touropa 500 boekingen per
week, terwijl in vorige jaren
boekingen in juli te verwaar
lozen waren. Ook bij andere
toeroperators doet zich dit
verschijnsel voor, aldus de
heer Molleman. In het voorsei
zoen heeft men minder boe
kingen gehad dan in andere
jaren. Dat is een reden waar
om er nu dan ook nog ruim
schoots plaats is voor de va
kantieganger, die door het
slechte weer van de laatste
weken tot de conclusie is ge
komen, dat hij het beter met
de zijnen wat verderop kan
zoeken. De mindere boekingen
in het voorseizoen worden
enerzijds geweten aan de ge
volgen van de energiecrisis,
anderzijds aan de wereldkam
pioenschappen voetbal. Het
voorseizoen is dan ook zeker
enige procenten minder ge
weest dan in andere jaren, al
dus de heer Molleman.
Wettelijk
bestaans
minimum
voor alle
Belgen
BRUSSEL (ANP)
Met ingang van 1 janua
ri van het volgend jaar
zullen alle meerderjarige
Belgen die geen toerei
kende middelen hebben
en die niet bij machte
zijn zichzelf een be
staansminimum te ver
werven, recht hebben op
een uitkering van de
staat. Een daartoe strek
kende wet is door de
Belgische kamer van
volksvertegenwoordi
gers goedgekeurd nadat
al eerder de senaat er
zijn goedkeuring aan
had gegeven.
Samenwonende echt
genoten kunnen ingevol
ge deze wet verzekerd
zijn van een Inkomen
van 72.000 franks per
jaar (ongeveer 5.000 gul
den). Voor alleenstaan
den is de uitkering
52.080 franks per jaar
(ongeveer 3600 gulden)
en op 36.000 franks per
jaar (2500 gulden) heeft
recht elke ander persoon
die met een of meer
personen samenwoont,
onverschillig of zij al
dan niet onderling
bloed- of aanverwant
zijn.
Tegen 1978 zullen de
ze bedragen opgetrokken
worden tot respectivelijk
7.000, 5.000 en 3.500 gul
den. In de wet zijn zo
danige voorzieningen ge
troffen dat in een verde
re toekomst ook niet-
Belgen van dit bestaans
minimum kunnen profi
teren.
Amsterdamse effectenbeurs
"dBN
Amflo I M
106,90
t07,80
P*» 96,50
Helnefcen HJ W 150,50
Hatotóeo f N iec.0
HJLL. Hold f m 86,50
BoofO». f V 67,00
HVd-MUCD
UVA A pit» Be*
KUS 1100
KotuOüe I SO
HLN8M f 100
Na*. Ned. f
Ommcaeo Qui
Philips f 10
Bobeco f M
P-OliDCO I li
ScbeepvmU I
Unilever XI
MAANDAG 22 JULI 1974
vorige beurs 2e fcoitöx koersen Se betvs
attt
Ü.W/
iMBvBfl
êJX Mfe ftS
«,00
50,90
76,20
1>10,00
62,00
924,00
28,00
166,30
109,50
118,00
106,70
Actieve obligaties
staatsleningen
0J»Ned.69
83,30
83,00
8.00 ld 70-95
82.90
82,60
6.00 ld 71-96
82,20
81,70
8.00 ld 781
91,80
91,80
62» ld 70U
«,10
«,00
8.0" td 701X1
«,70
85,60
6.09 ld 60-76
98,70
98,
8.00 ld 70-17
97,00
97,00
1.75 ld 71-86
80,30
«,30
7.75 ld 73-98
79,40
79,20
7.75 td 70-78
94,00
94,00
7.50 ld 69-94
«,10
79,«
7.50 ld 71-06
78,
78,40
72» ld 72-97
78,00
77,80
7.51 ld 71-81
86,50
80,00
72» ld 72-97
75,80
75,70
7.00 ld 061-91
80,00
79,90
7.00 ld «11
79,40
79,40
7.00 ld 68-94
77
77,10
6.50 td 681-93
75,00
74,80
6.50 lb 6811
74.70
74,50
6.50 ld 68II1
74,20
74,00
6.50 ld «IV
74,40
74,20
6.25 ld 66-91
78,
78,50
6.25 td 67-92
74,00
73,70
6.00 ld 07-92
73,10
73,00
5.75 ld 65-90
76,50
76,30
5.75 ld 6511
77,00
76,80
5.25 ld 641-89
75.00
74,90
5.25 ld 6411
75,
75,60
5.00 ld 64-94
70,20
70,10
4.50 ld 58-83
81,40
81,40
4.50 ld 59-89
73,10
73,10
4.50 ld. 60-85
78,40
78.20
4.50 ld 0011
70,80
70,
4.50 ld 63-93
08,W
68,
42» ld 50-84
78,40
78,40
4.25 ld «-90
69,90
69,60
4.25 ld ei-91
69,30
69,50
4.2u ld 631
67,10
67,00
4.25 ld 6311
66,60
66,50
4.00 ld 61-86
75,
75,70
4.00 ld 62-92
66,80
66,90
8.75 ld 53-93
65,30
65,30
3.50 ld st.47
62,90
62,50
3.50 ld 51-76
94,80
95,00
7.50 Id 7H1
«,90
«,80
8.50 ld 53-83
73,90
73,70
3.50 ld 56-86
58,60
58,60
3.26 ld 48-08
64,60
64,10
3.25 ld 50-90
64,00
63,
S.25 ld 54-94
62,
62,60
3.25 ld 55-95
74,70
74,60
3.25 ki 55-85
81,40
-
3.00 ld Grb.
«,50
86,50
&i8u88-w
8J6MM4
SÉM M 71-M
AM M Ml
80» ld 73-79
UlilMI
7.16 ld 72-81
3j00 ld 79-96
IJ» M 79-97
1M kl 71-79
7JK M 78-88
7.00 ld 061-81
li» Id 06U
1.00 ld oarv
7.00 M 78-97
74» ld 78-88
6.75 ld «7-83
9.75 U 6843
6.75 ld 1M2
HM ld 67-92
6JS5 ld 97-92
6.00 ld 57-82
6.90 ld 651-90
6.00 ld 65n
5.75 ld 651-98
Ü.lt ld 6511
5.50 ld 65-90
5JE5 Id 58-8S
5J85 ld 64-89
5.25 ld 65-90
5.00 ld 58-88
5.0v ld 64-89
4.75 ld 58-88
4.50 ld 58-89
4.50 ld 59-84
4.50 ld 60-85
4 .50 ld 62-92
4.50 ld 62-93
4.25 ld 52-77
74,90
78,00
86,40
88,90
96,80
8240
81,10
80,00
«,90
91,10
90,10
77,10
76,90
«,80
74,40
81,90
78,90
78,70
78,40
84,70
76,90
74,80
84,80
75,30
73,60
86,10
76 A)
77,00
75,70
76,80
75,50
82,60
74,80
73,90
74,40
74,20
72,90
72,30
79.80
75,80
68,10
66,20
91,90
73,00
84,60
76,80
74,80
84,60
75,20
73,40
86,00
76,60
77,00
75,00
76,60
75,50
82,10
74,60
73,60
74,20
73,90
72,80
72,30
79,80
75,80
68,10
68,20
92,10
Obligaties banken
10.50 ABN 74
8JC5 ABN 70
8.(» ld 70-76
8.00 ld 71-86
Anno 72
8.50 ld 73
S.5t ld 69
8.75 Am to 78
o.00 ld 69-76
8.00 ld 70-78
7.7. ld 71-76
7.75 ld 71-86
7.50 ld 73-88
7.0*1 ld 73-80
7.50 Mees P 72
BNG resp. 52
9.50 GRBoerl bi.
7.50 Exp Pin M
8.00 Lease PI
5.75 ld «5
9.7ft N. lm 74
7.00 NJn. 19
9.79 NMB 74
8.»' NMB 70
H.7r ld Kap 72
745 NUB 73
99,50
96,60
96,00
84,20
81,70
86,00
87,00
98,10
94,40
90,50
96,00
83,20
78,90
86,90
81,20
99,70
96,80
96,00
84,20
81,70
85,60
86,80
96,00
94,80
91,00
95,80
83,30
78,00
88,30
80,80
243,50b 243,60
90,00 90,00
89,00
85,40
93,00
82,80
96,80
96,20
76,90
9JI ld pfet
11M W.u».
U0 W.Otr. N
L» tf S
8J6 U 7S
MO ld 71
7.75 ld 19
1M ld 71 I
730 M 7111
7.00 ld 79
6J0 ld pbr
10 JU Sofa. B N II
9JX 8efa.N«d
540 Sofa .Ned
Handel, todos
440 AhoW
430 AJtto
431 Akxo-Pfe
8.50 BUZ
üj» ld
835 Bred.VG
8.0. M va 19
730 ld
8 JU td VB
83 0BrJ»etr.
735 ld 66
135 ld 79
6.00 ld 45
8.50 Ceeborn
735 CMC 72
6.75 M 87
8.00 Elsevier
9.0L Gelder 11
7.00 Hem .Bier
8.00 Hoogov n
8.00 ld 72
6.50 ld 86
530 Indol»
6.00 Kon. Zont
4.15 Koudfjs
5.50 RSH85-»
4.50 KSH68-78
9.50 Msss V.O.T.
9.50 Masse. OT
539 Nederb
830 GH.l) 15 Jr
830 G.U.B 7 j
8.50 G.O. 15 J.
8.25 M 70
8.00 ld 71
8.00 ld 72
7.75 ld 72
7.50 td 69
73." ld 66
135 ld 73
6.50 ld 66
,.50 ld «8
5.75 ld 65
6.50 Staatsm
7.00 Ovtng Dt»
8.75 Pakh.70
.75 ld 79
7.08 ld
7.00 ld 72
7.25 ld B!h6'
6 5' ld 67
sbb
99,00
86,40
99,00a
82,60
98,70
95,20
76.80
74.00 5.25 ld 64
Tfjn
TO,00
83,00»
82,50»
32,50
82,50
«,70
tanker
86,30
«,50
73,50
72,»
96,90
67,20
67,10
68,00
63,»
70,00
60,50
88,00
88.»
8230
82.»
87,»
68,00
65.»
96,40
94,»
100,00
1»,»
88,00
88,20
89,50
89,»
84.»
81.»
77,00
77,20
87,00
87,00
71,50b
71,60
94,00
90,00b
90,00b
83,00b
84.»
«,50b
lm «ii
dlv
93,»
88.»
83,60
83,»
78,M
78.»
79,»
70,50
76,00a
Tl,50a
83,00
83.»
88»
88,50*
76,75
78,75a
87,00
87,00
87,»
78,»b
«,00a
87,00a
85,»
85,»
83,40
83,»
82,60
82,»
84,00
83,»
«,00b
90,»b
96,»
86,60
90,00b
»,»b
84,70
84,0
91,20
91.»
«,50a
88.»
79,00
79,00
88,50
66,70
94,20
93,80
95,»
95,60
88.»
«,10
88,00
88,50
83,00
82.»
84,»
83,»
81,70
81,70
77.»
78,M
80,50
82.»
82,30
«,70
80,»
74,30
74,»
87,20
87.»
74,60
76.»
94,60
94,»
77,00a
73,20
73,00
70.10
69,70
81,80
81.»
74,00a
73.»
13,»
82.»
m u
038 ITfaUlps ia
êMMU
tutti9
9M jfejicaa 96
AJitt «fi
549 IÉ V6
(U» 48 84
43* M tt
l.tt Bott3a4
03* B-B Pijp
536 10 m
oiid a
14 «ijnSofa
•46 sahipfaot
831 Shell n
7.7» 10 O
038 SHV O
830 SHV
8.14 M 18
tl>T& 81,70 'j
«5-Wfc 75,00b
1.1» THV 19
736 total 79
8.88 UnllsVN
848 ld 61
7.88 VMP m
83» ld 08
54. ld M
»4» m a
831 HUm
738 Dorp 91
Luchtvaart Bpeorwegen
748 KLM a
6.80 M 88
43» ld M
830 NA 78
136 ld 79
4.75 ld 17
338 td 5»
Premis-obligaties
23" Alkxn. 56
230 A'dam »1
230 td 561
930 td 5611
U ld 56 UJ
930 ld 9»
pet B. L.O.
230 Breda 54
230 Dordr. 54
230 E'hv 54
2JC Enoch. 54
230 Haag 521
230 Id 52H
R. Krols
2.50 Rdam 591
2.5»' ld S20
2.50 ld 57
2.50 Ctr. 52
2.10 Z.Hnll37
230 ld 59
56,06
60,00
60,00
72,00
70,60
60,0
94,96
59,00
57,60
61,00
54,00
67,05
67,10
85,00
67,00
66,30
65,80
87,00a
64,05
66,00
Buitenlandse obligaties
80,00 81,00b
77,50b 77,00b
70,50b 70,70
82,50 62,50
74,80 74,80
82,50 82,50
85,00 85,00
75,00 75,00
90,00 99,00
79,00b 79,00
7.76 EnrlnvIS
5.75 ld 64
5.75 ld 86
8.06 Int.AmH
7.0» ld 68
8.2» LntBklI
436 td 61
430 ld 62
3.50 ld 55
3.75 KSG 64
5.76 ld 65
4.76 ld 82
7.50 Petro 57
7..00 All.Brew
I.50 Eng. W.L.
II.25 Reeds I 74
5.25 Rothm.
5.06 Go franc
5.00 Plpo-L.
4.25 Noorw. 55
1.00 Nor.Hyd.
79,50 78,50
78,50 78,30
25,50 26,00
92,50 93,10
92,90 92,50
84,50 84,90
95,00b 95,00b
59,20 59,20
Convert obligatie*
4.W Aha, 73,00 73,00
8.00 O.B.N. 88.00 80,00
6.75 AmRo73 91.20 91.90
88,75
88,50
68,10
00,50
97,00
79,00
97,90
87,50
86,80
87,00
Aandelen banken
venskeringen
AMEV
53.»
33,M
83.»
83,»
Axa .St.R'dam
98,»
102,»
Ennls
110,»
111,00
Mees A Hop*
114,»
114.»
Ned. Cxedletb
35,»
35,70
NMB
162,60
164,»
Slavcob. Bnfc
24»,» 24»,»
ld Cert
249,»
249,»
Fr .Gr. Hyp. bk
91.»
89.»
ITlb. Hyp. bk
132,»
129,»
WestUfar. Hyp.
3»,»
295.»
Scbeepehypb.
27»,»
2680,»
Handel en
Industrie
ACF
271,M
270,»
AbOgBOB
39.»
37.»
Abokl
64,»
63,»
AMAB
31,»
31,»
Asd. Oroogd
120.»
118,»
Asd. Rijtuig
132,»
132,»
Aidem Nat
22.»
22,»
Arob. Sehbw.
142,»
141.»
Asselberg
«5.»
855,»
AUDET
2»,»
207,TO
AntJScmv W
160,»b 165, Wb
AuiJnd.Rt
1110,»
11»,»
Ballast-N
36,»
35,»
BAM
72.»
71,00
Bstrn
10»,00a
980,00a
Batenburg
224,»
219,»
Beek, van
110,»
110,»
Beer*
63.»
61,10
Begemann
93,»
91.»
Bergoss
284,»
272,»
Berkel F
141,»
141,00
Blydenst
6»,»
6»,»
Boer DruK
215,10
205,TO
BOJB
103,»
102,70
Boroumlj v
76,10
76,10
Bob Kalis
95,70
95,W
BOZ
330,»
335,»
Braat Bouw
341,00
347,»
Bredero VG
ïero.TOb
ld cect
I»,»
1510,»
Bredero VB
id oert
395,»
302,W
•4.50
83,00
82,OU
46,00
74,00
26,00
232,00
201,00
130,00
129,90
81,00
111,00
>15,00
97,00
191,00
415.00
126,00
61,00
76.00
199,00
192,00
Ö0.ÜÖ
630,00
245,00
229,00
14,10
900,00
107,00
252,00
111,00
70,00
11230
137,00
«,00
235,00
286,00
348,50
JH.50
81,10
81,10
46,00
74,80
2o,00
231,00
201,00
130,00
129,50
81,00
110,00
310,00
96,00
191,00
420,90
126,90
61,00
76,00
201,00
195,50
80,00
864,00
244,00
227,00
15,00
299,C9
106,20
252,00
112,00
70,50
111,30
188,00
88,00
235,00
286,00
348,00
181,00
430.00
481-.W
Ned. Vaoisofd
3v3,\fx>
<W,!S)
Hükl BeftL va
118,00
116,»
Breevas*
95,10
25,»
Datefa fiat.
33,30
97,»
BaHggings^oo
SSL& jSeSegs
Neto
136,00
(im-invest
Wcce&&i?«n
LSWTSSOrf
i'fckya H,
Pae. a.
88,00
67,70
£5,00
65,00
90,00
17,25
20,75
26,46
00,00
67,80
35,10
65,50
90,00
17,30
20,75
28,25
Buitenland
280,00a 175,00b
IBb Kondoi
Interims
InternatioM
Inventvm
Kappa
Kempen en B
Key Honth,
Kiene 8
Kloos
Klower
Kon. Bijenkort
ld eert
ld 6 cum
Kon. Ned. Pap.
Krasnapolsky
KSH
KVT
Kwstts
Landr A Gi.
Leldsche Wol
Llndet.Jacob
Macintosh
Meneba
Meat Verb
Meteor.But
Moluksche
MIJnb. W
N aarden
Naetf
Nat. Grom:
NMB'Bouw
Nedap
Netierhorat
Ned. Bontt
Ned. Dagi
Nelle
ld eert
Net am
Nlaf
Nierstra
2830,00a
267,00 267,00
113,00 115,00
96,50 95,50
71,00 71,00
69,90 «,20
115,00b 115,00
64,20 64,00
«,00 «,50
26,00a
136,00 139,50b
176,20 171,50
249,00 248,50
66,00 66,10
114,50 114,00
Ï320.00 23,20
83,00
230,00
52,50
113,00
65,00b
71,00
185,00
27,50
118,00
85,00
162,90
122,50
95,00
1230,00
53,80
113,00
66,40
71,00
305,00
27,20
319,00
180,00
450,00
323,00
98,00
V.d. VUet-W
Veneta
Ver. Glaef
Ver.Hand .Sofa.
VMF
Ver. N. Kteerm
Ver.N. Ultgmlj
Ver.Tonwfabr
id vert
Veselverw.
VtbamlJ Butt
VUG Papier
Vnlcaansoord
Wegener G
Id vert.
Wessanen
Wyers
Wijk en Her
Zaalberg
271,00 272,50
106,50 106,50
09,50 60,20
50,70 50,70
110,00 110,00
52,50 52,50
140,00 140.00
503,00 903,00
190,00 158,00
'«,00 87,00
57,90 97,70
566,00
96,00 96,00
735,00 735,00
67,50 «,00
67,50 «,00
113,50 114,00
128,00 125,00
817,00 821,00
105,50 106,10
MJjnboaw/Petrolenm
Maxwell Fetr
Moeara Enlm
Id 1-10
Id 14
Sarakreek
92,00 92,00
154,10 168,00
2040,00 2040,00
2105,00 2100,00
41,00 41,50
Diversen
Oostzee
Gelo.Tramweg
Ant.Brouuwerij
Ant. Verffabr.
EIMlj Arabs
Sur. Brouwerij
Hunter Dougl
760,00 750,00
129,20
146,00 148,00
Partfcip; 'ifmijen
.020,00 2000,00
Alg. Fondsenb.
America Fund
Asd. Belegg. D
Oonverto
Goldmines
Holland F
id 1
95,00 94,90
147,00 145,00
132,50 132,50
?/ll,ÜU 470,00
225,00 227,00
136,50 137,00
682,00 685,00
fiurbp&Sitós&s
UoUocsia
EiBranioa
Ftaanee-UB
Valeer op
Ufaaoatc&i F
Gol. GsnmOk
Uryiua t
Fidelity F
Investors M
Japan Fond
IzRhman Corp
Madison F
Manhattan
Massachns
Oppenheimer
Steadman
Technology F
Value Line
Vance Sanders
Gevaert Pbote
Petrofina
Solvsy
Un. Mlntère
S72.GC
100,00
202,00
93Ö.G0
7,70
4,05
10,25
19,60
6,30b
1,40
11,06
7,80
2,20
8,20
4,50
1,76
4,25
2,10
4,60
S76,0d
1092,00
202,00
528,09
7,50
4,00
10,25
10,60
6,30b
7,60
11,00
7,50
2,00
8,20
4,50
1,75
4,20
1,75
4,00
102,50 101,00
29,10 28,85
Gtuid bourn
Gbes&teafce
Oiryaler
Cities Senr
Colgate
Colombia Gas
Cons, ka&on
Coo*. U&.
Usoirei 2J*
OETS3& Wo
Dow. tiibsstt.
ihi Pont
Ea«kn.
14,75
«,00 87,00
Hoesch
Mannesmann
All .Breweries
Br. Petrol
Imp. Chem.
Py» Hold
Dai-Ichl Bonk
Nlpopn Eelctr.
Pioneer El.
Sanyo Electr,
Sony Corp
168,00
860,00
118,10
52,00
161,00
300,00
260,00
125,00
175,00
325,00
380,00
29,25
26,50
13,90
165,00
870,00
116,50
51,50
160,00
300,00
240,00
128,00
175,00
325,00
375,00
29,50
28,50
13,50
Canada
Alcan
Bel. Teleph
Bovis Corp
Can. Brewer
Can .Pacific
Gulf OC
Husky Oil
Imperial Oil
Inald Nat.G
Int.Nlckel
Shell Canada
28,75 28,25
41,» 41,40
1,00 1,60
14,20 14,40
2,05 2,05
29,75 29,50
15,90 16,00
29,75 30,90
8,65 8,50
27,00 27,15
14,25 13,70
V.S. van Amerika
Admiral Corp
Akzona
Am. Cyanam
Am. Metal
Am Motors
Am Smelt c
An..Standaru
Am.Tel&Tel
Amper Corp
Amsted bad
Anaconda
Apeco Corp
Ark. Loots
Atl. Rlchf.
Bethl. Steel
Boeing Corp
Burlington
First N.&
Font Motor
Gen. Cable
Gen. Cigar
Gen. EiecrSe
Gen. Food
Gen. Motor*
Gen. Tetepb
j Gilette
i Goodrich
1 Goodyear
Greyhound
Gull Oil
Honeywell
IBB?
int.Flavors
int. Tel&T
Kennecott
Kroger
Leasco O
Ling-Tern co
Litton Ind.
Litting ind.
Marcor
Martin Mar
McDonnall
Minnesota
National Can
Nat.Cash Reg
Nat.Dist.&C.
NJI. Philips
Occidental
Penn Centr
Pepsi Co
Philips P.
Polaroid
Procter&G
RCA Corp
Rep-Steel
Reynolds Ind
Sears
Shell Oil
South Pae
Sperry Rand
Standard Br
Sterling Dr
Strdebaker
Sun Oil Comp
Tandy Corp
Texaco
Texas Instr.
Transam.Corp
Un. Carbide
Union Pac
U.S. Steel
Westtngbonse
Woolworth
*5,00
15,05
40,25
27,10 25,25
19,50 19,70
7,50 7,60
36,50 26,50
9,25 8.00
66,03 66,80
74,35 71,00
36,10 34,80
48.50 48,50
9,10 9,20
13,00 12,80
40,75 49,60
23,40 23,30
46.30 45,25
30,60
31,50
22,50
16,35
13,35
31,00
31,50
22,25
16,00
13,25
54,00 48,00a
331,00 232,00
32,25 31,10
19,90 19,75
32,50 31,90
19,20 19,00
8,30 8,25
7,00 6,55
475,00
,990 9,80
23,70
15,50
73,00
8,80
33,00
17,15
10,05
2,30
53,00
35,00
103,60
15,00
24,75
79,50
41,60
30,00
38,75
54,00
26,40
23,25
38,50
21,00
25,40
94,50
7,10
40,00b
72,50
46,85
13,50
15,35
25,65
15,50
15,25
70,00
8,15
32,00
14,50
16,60
10,16
2,30
53,50
46,10
.34,00
100,75
14,50
24,25
46,25
79,75
40,35
30,00
38,25
54,00
25,50
23,50
37,50
20,25b
25,30
91,25
7,10
40,90
72,00
47,00
13,50b
14,90
19,35
20,00
40,00
6,50
13,00
15,00
3.75
19,00
21,20
2,15
19.30
31,75
19,30
20,25
40.00
6,10
18,90
12,75
44,00
3,80
39,00
21,95
2,15
19,25
31,25
17,00b
(Obligaties;
10.50 Amrob 14 100,50 100,60
10.00 Pont 101,80 101.10
11.50 PrZH H 74 99,50 99,20
11.00 RaUf H 14 99.00 99.00
Claims, Scrips,
ACF Hold.
AMEV
Bols
Elsevier
Fumes»
Hagemeijei
Rijn-Soh.-V
e.d.)
13,55
13,52
2,07
2,65
3,44
3,41
20,76
20.6*
9,85
9,90
4,06
40,»
AMSTERDAM - De vraag
naar Amsterdam-Rubber
die vrijdag laatbeurs be
gon heeft zich maandag
voortgezet en bij opening
kwam een f 7 hogere
koens tot stand op f 245.
Aan die andere kant zette
de gestage afbrokkeling
bij Heineken zich voort
waar een opening van
f 157 uit de bus kwam,
f 3 minder dam vrijdag.
Deze twee fondsen waren
qua koersafwijking uit
zonderingen want de rest
van de actieve markt
bleef gebukt onder een
apatische stemmin. Het
Cyprische oonflict Met de
beurs koud en verder
heerste een vrijwel volle
dige kopersstaking. De
koersen van de Internatio
nals gaven nauwelijks af
wijkingen te zien en in
deze situatie kwam in het
eerste halfuur van de han
del geen wijziging. De
scheepvaartmarkt ver
toonde lichte afbrokkelin
gen tot circa f 1. Banken
en obligaties hielden het
op de oude prijzen.
Op een rustige en ver
deelde locale markt be
stond behoorlijke belang
stelling voor Assurantie
maatschappij Stad Rotter
dam. Het gunstige halfjaar
bericht werd gehonoreerd
met een winst van f 3,50
op f 102. Verder zette
Landré en Glinderman de
opmars met f 3,50 voort
tot f 139,50. Aan de vaste
kant waren verder Braat,
Inventum, BOZ, ASW en
Naarden. Anderzijds was
Bergoss flauw met een
aderlating van f 12,50 op
f 272. CSM was f5 in re
actie op f 645 en verder
waren aangeboden Beers,
Leidsche Wol, Cindu, Ge
latine Delft en BAM. De
actieve markt gaf weinig
veranderingen te zien, al
leen Amsterdam-Rubber
liep nog wat verder op tot
f 248, een winst van f 10.
De BNG-leningen waren
verdeeld.