r
Campagnola, nieuwe
terreinwagen Fiat
Veiliger auto 's: meer ongelukken
Zes eisen
Bijzondere
voorzieningen
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
O
OPLOSSING
VORIGE WEEK
PRIJSWINNAARS:
ZO INSTUREN
NAAM
STRAAT
WOONPLAATS
EL.
lil
alleen de spelers en
technische staf van
hehben voor de suc-
in West-Duitsland
Rond het Neder-
flftal dwaalde ook
aantal anoniemen,
ter hard nodig wa
de zaken goed te la-
open. Onze sportre-
HEIN GROOTHUIS
leze week naar het
trainingskamp in
om met enkelen van
iraten. Het resultaat
op deze pagina.
Hiltrup, omdat er
ik in jiuM bij hem
men. In de loop van
■s daarna de beslis-
>men dat ik het he-
an hem zou overne-
:ett dokter Kessel
n die stap gehad,
een afwisselende,
gevulde baan. Het
een beetje gekke
ig. Je moet be-
blessures üitgaan
gezonde. En die ge
stand moet je zien
aven of zo mogelijk
teren. Dat ligt bij
larts heel anders,
een huisarts komt
alles uit de oplei-
imrakmg".
r groot verschil tus-
verk en de praktijk
huisarts is volgens
ok mentaliteitsver
en zijn spelers en
Ie burger-patiënten.
>rmale maatschappij
>gal veel gesimu-
merk je aan de
htkamers op maan-
55
sport is het juist
;keerde. Klachten
ugai eens wegge-
halve bij spelers
>loeg die verliest,
n van de klachten,
an de winnende
-n echter nog weJ
rommerd met een
ure de kleedkamer
loriopen met bles-
it volgens Kessel
ipspelers evenwel
„Op het niveau
riers van het Ne-
■lftal gebeurt het
in het lager voet-
erland, ook in het
iet bal, is het sche
lslag. En bij die
en de spelers na
"e ook vaak niel
pakt Na vijf. zes
krijgen ze vaak
elfde training als
er dan is het na
n weer mis. Zul-
veroorzaken eer
Een woord dat
iet bestaat, want
roon een slechte
isen de huisarts
de club"
ZATERDAG 6 JUL11974'
II! "V
•I
Het maken van steeds vei
liger auto's zou er wei
eens toe kunnen leiden dat
het aantal verkeersonge
lukken steeds groter wordt.
Er zou meer aandacht en
meer onderzoek worden be
steed aan de menselijke
faktor, de bestuurder,
wiens fouten de belang
rijkste oorzaak van onge
lukken zijn.
Deze waarschuwing is de
zer dagen uitgesproken
door de Britse onderzoeker
John Prentice van het
Britse instituut voor ver-
keers- en wegenonderzoek.
Hij verklaarde verder dat
het uiteraard zinvol is
auto's te maken die hun
inzittenden zoveel mogelijk
beschermen, maar hij
vreest dat dit zal leiden
tot een afnemende tendenz
om ongelukken te vermij
den. Het aantal ongeval
len met uitsluitend mate
riële schade zou kunnen
toenemen en de kosten
zullen aanzienlijk zijn.
Prentice illustreerde zijn
betoog met enkele voor
beelden. Zolang de mens
vrij is in zijn keus zal hij
de mogelijkheden van zijn
auto tot het maximum wil
len gebruiken. Wordt de
wegligging verbeterd dan
zal de snelheid toenemen.
Worden de remsystemen
verbeterd dan zal men het
moment waarop men bo
venop zjjn rem gaat staan
uitstellen. Daarom moet de
vraag gesteld worden, al
dus Prentice, als de in
zittende van een auto
zodanig is ingekapseld
dat hjj beneden een be
paalde snelheid geen letsel
oploopt zal hij dan op het
zelfde risicopeii blijven
rijden als voorheen en zal
er dan geen vermindering
van het aantal ongelukken,
maar daarentegen juist een
stijging zjjn?
V eiligheidsauto van
Renault
Ter gelegenheid van het veiligheidscongres dat
onlangs in Engeland is gehouden heeft Renault bij
zonderheden vrijgegeven over haar veiligheidsauto,
de BRV Basic Research Vehicle. Bij de construc
tie van deze veiligheidsauto is uitgegaan van de
veiligheidseisen waaraan auto's in de toekomst
moeten voldoen en van de eis dat een dergelijke
auto tenminste zou moeten beschikken over alle
comfort, ruimte en utilitaire eigenschappen van de
hedendaagse wagens.
In dit opzicht wijkt de BRV
van Renault af van de vei-
iigheidsauto's van verschil
lende andere concerns waar
men ESV d.i. Experimental
Safety Vehicles bouwt, waarbij
de veiligheidseisen voorop
staan en waarbij wordt uitge
gaan van de gedachte dat be
stuurder en passagiers conces
sies zullen moeten doen.
Voordat Renault de BRV op
de tekentafel zette heeft men
eerst 2000 verkeersongevallen
nauwlettend geanalyseerd en
dat leidde tot een diepgaand
onderzoek naar de overeen
komst tussen metingen met
proefpoppen en de werkelijk
heid. Een intensief biomecha
nisch onderzoek, dat aansluit
op de praktijkervaringen van
de ongevals-analyse toont
aan dat in volgorde van
kwetsbaarheid bij ongevallen
de borstkas voorop staat, ge
volgd door het bekken en het
hoofd. Ook werd onderzocht
hoe bepaalde materialen, met
name constructie-details, zich
gedragen bij snelle ver
vorming en wat de gevolgen
zijn van ongelijkvormigheid
van de bij een botsing betrok
ken voertuigen. Momenteel
wordt ook de relatie voet
ganger-auto onderzocht om
dat een zeer groot aantal do
den en ernstig gewonde voet
gangers zijn die met 'n rij
dende auto in aanraking ko
men.
Uiteindelijk kwam Renault tot
de constructie jran een mid
denklasser met" de voor Re
nault karakteristieke ken
merken zoals ruime utilitaire
5-deurs-wagen, voorwielaan
drijving, 4-5 zitplaatsen, gro
te wieluitslag voor hoog ve-
ringscomfort en onafhankelij
ke wielophanging voor en
achter. De BRV van Renault
voldoet aan zes veiligheidsei
sen n.l.:
optimale beveiliging van
de inzittenden bij een
frontale botsing;
idem bij een zijdelingse
aanrijding;
idem bij een aanrijding
van achteren;
9 idem bij het over de kop
slaan;
9 de wagen is weinig voet
gangers-agressief;
9 de wagen komt tegemoet
aan de in de toekomst te
stellen eisen ten aanzien
van de onderlinge gelijk
vormigheid van auto's.
Bij' deze veiligheidseisen is
ervan uitgegaan dat de voor
in zittende passagiers de spe
ciale association veiligheids-
gordel dragen en de achterin
zittende passagiers mins5
een heupgordel. O
Tot de bijzondere voorzienin
gen van de Renault BRV be
horen o.a.:
9 achterover gemonteerde
deurstijlen om te voorkomen
9 De neus van de BRV van
Renault is gemaakt van
schokabsorberende kunststof
en rondom de wagen loopt
een bumper vn schokdempend
polyuretaan. De ruiten zijn
van veiligheidsglas, de voor-
stoelen zitten vast verankerd
aan de vloer en de pedalen
kunnen versteld worden.
door HEN BOLLEN v
dat het hoofd daarmede in
aanraking komt;
9 een zwaar dwarsschot ter
hoogte van het dashboard zo
als bij de R 12 en een dwars-
verstijver onder de voorstoe-
len.
9 versterkte pórtieren met
grote overlap op de deurstijl,
de onderste kokerbalk en de
voorstijl;
9 een dwarsbalk tussen bei
de deurstijlen ter hoogte van
de bovenkant van de rugleu
ningen van de voorstoelen;
9 zijruiten van speciaal ge
laagd glas die bestaan uit een
vast en een klein neerdraai
deel;
9 de portieren zijn aan de
binnenzijde voorzien van een
dikke geprofileerde laag licht
vervormde kunststof.
(Al deze voorzieningen zijn
vnl. bedoeld ter verkrijging
van zijdelingse stijfheid).
9 extra stijfheid, van be
lang bij het over de kop slaan
van de auto, werd verkregen
door toepassing van een dub
bel dak en van speciale raam-
en deurstijlen.
9 vorm en voorkant en het
toegepaste materiaal zijn zo
danig dat bij een botsing tot
32 km. p. uur de voetganger
een overlevingskans heeft;
9 door de speciale construc
tie van de gehele1 wagen, de
vervormbare kunststof voor-
en achterkant en de indruk-
bare zijpanelen ontstaat geen
schade bij botsingen tot 8 km.
per uur.
Hoewel Renault over het ge
heel genomen bepaald tevre
den is over de vorderingen
met de BRV erkent men dat
er op verschillende terreinen
nog problemen zijn. Dat geldt
o.a. voor de industriële toe
passing van de gevonden vei
ligheidsvoorzieningen, de be
veiliging tegen zijdelingse bot
singen, de onderlinge gelijk
vormigheid van auto's en de
voetgangers-agressiviteit op
welke terreinen nog veel on
derzoek zal moeten plaatsvin
den.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
-jrwjWHfww i:yp4i;e»;s|Tl
JSAo 9/tP r« R p -a p e OPP
tjt/'éx pf/oscLi/iM p %rp
'e_J> as
5> p <rz> >-
f i.
Op iedere regel bestaat ieder
woord uit dezelfde letters als
het voorgaande woord, ver
meerderd met één letter. Bij
juiste invulling ontstaat in de
cirkeltjes van boven naar
beneden gelezen - een spreek
woord.
1. roem - toespraak - gelooide
huid - drijfijzer
2. grappenmaker - omtrek -
dichterbij- niet hetzelfde
3. vlaktemaat - jongensnaam -
onzin - ijzeren spijl
4. Europeaan - zuiver - godin
van de vrede - bezinning
5. garnituur - hemellichaam -
afstand van l'A of 2 tonen
- patrijshond
6. schaakterm - deel - geeste
lijke - vloerbedekking
7. recht stuk van een rivier -
rijstbrandewijn - hijswerk
tuig - hevige storm
8. loot - deel van de voet -
vurig Spaans rijpaard - be
stuurder
9. veerkracht - vrucht -
krachtig - diefachtige vogei
10. ontkenning - luizeëi - jaar
getijde - veter
11. keukengerei - vaartuig -
wapen - afwezigheid van
dank
12. bedorven - bloeiwijze -
dwarsspaak - voorzitter
van een kapittel
13. boom - lusthof - omlaag -
radiostation
14. lofdicht - het beoogde -
rood lichaamsvocht - ren
bode
15. hoofddeksel - heuveltje -
gedrukte plaat - pret na af
loop
16. mak - openbaar vervoer
middel - leesteken - be
paald dier
17. gravure - overschot - voor
alle anderen - schaaldier
18. waterdoorlatend - oninge
wijde - bengel - aangenaam
Onder de naam Campagnola heeft Flat een nieuwe terrein
wagen geïntroduceerd. De auto wordt op alle vier de
wielen aangedreven en heeft een benzinemotor van 2 liter die
is afgeleid van de Fiat 132 motor en die 80 pk ontwikkelt. De
versnellingsbak is gecombineerd met een reductiebak waardoor
men de beschikking krijgt over in totaal 8 versnellingen vooruit
en 2 achteruit. De Campagnola weegt 1570 kg. en het laadge-
wicht zonder bestuurder bedraagt 500 kg. De wagen kan een
maximum snelheid bereiken van 115 km/uur. Het klimvermo-
gen in de lage tweede versnelling met volle lading overtreft
70°/o en alle vier de wielen zjjn voorzien van onafhankelijke
MacPherson veerpoten.
19. plechtige gelofte - part -
wintervoertuig - op een
andere plaats
20. adviesraad - boordsel -
erwtensoep - eerwaardige
grijsaard
1e Prijs:
C. van den Hoven
Burg. Dekkersstraat 5
Waspik
2e Prijs:
J. de Blok
Rentmeesterstraat 15
Sluiskil
REDACTIE
"DE STEM"
REIGERSTRAAT 16
BREDA
Inzenden:
vóór dinsdagmiddag 12.00 uur.
Zet op de enveloppe in de
linker-bovenhoek: "Weekend-
puzzel".
door JAN EDINK
OUD-WERELDKAMPIOEN ANDRIS ANDREIKO
GRIJPT EUROPESE TITEL
Het is oud-wereldkampioen Andris Andreiko ten
slotte toch nog gelukt om zijn landgenoot Anatoli
Gantwarg in de laatste ronde voorbij te gaan en de
Europese titel, die wereldkampioen Ton Sijbrands
niet verdedigde, te veroveren.
Bij het ingaan van de voorlaatste ronde stond
Andreiko één punt achter op Gantwarg die naar
men aannam de zege wel niet meer uit handen zou
geven. Doch in de voorlaatste ronde kon Gantwarg
ondanks'veel voordeel tegen de Belg Oscar Verpoest
niet winnen en ook de laatste ronde tegen de Italiaan
Nevio Zorn bracht alleen maar een teleurstellende
remise. Andreiko werd kampioen met de hoge score
van 22 punten uit 12 partijen, hij stond slechts re
mise toe aan Gantwarg en Frank Drost, terwijl
Gantwarg met 21 punten tweede werd, gevolgd door
Frank Drost met 19 punten derde en Pieter Bergs-
ma met 15 punten vierde. We laten u drie fragmen
ten zien uit partijen van de huidige Europese kam
pioen Andris Andreiko.
De Fransman Antoine Mélinon speelde met zwart
op de 20e zet 510?
mm m m
m m w, m m
m m mm m
n m 'm r/ m
O fj n n
O 'P Q
O O O O
Wit nam hier de ruil 3127? (22x31) 36x27 waar
na volgde (8—13) 41—36 (3—8) 46—41 (17—21) 42—37
(21—26) 47—42? (6—11!) 36—31 (11—17) 41—36
(17—22) 39—33of? (23—28) 32x23 (19x30) 35x24
(18—23) Wit geeft het op.
In de laatste ronde werd het Andreiko wel heel
erg gemakkelijk gemaakt door de oud-kampioen
van Frankrijk Abel Verse.
13
m m
m
m
m
O O
Cx
C D
fü
O O
Sw ffl
a n
ÏÏTi
m mm i
M m IE S3
i/y/M
wm ?a m
"smv
Oi O Wm wm.
II S O O S
a o o o o
O P O O O
Voor Verse met zwart zijn er weinig goede zetten,
het voor de hand liggende (812) mag niet wegens
21—17! (12x21 of?) 32—28 (23x41) 42—37 (41x32)
38x7. Uit. Op (9—14) 37—31 (13—19?) volgt 33—29!
(23x34) 39x30 (35x24) 21—17 (11x22) 32—28 22x33
(38x9). Uit Het beste spel geeft de opbouw (1319)
(812) enz. Zwart speelde echter (10—14?) waarna
volgde 21—17 (11x22) 33—28 (22x33) 39x10.
Zwart geeft het op.
uit de FIDE Landen wedstrijden te Nice, waar de
Philippijnen meesters betrekkelijk gemakkelijk de
finalegroep van zestien landen bereikten om daar
een belangrijke rol te spelen. Eerstebordspeler
Torre is trouwens de openbaring van het toernooi.
Hij was al bekend, o.a. uit het Interzonale toer
nooi te Leningrad en dóór zijn optreden in Neder
land maar te Nice is hij de schrik van gerenom
meerde grootmeesters geworden. Op het ogenblik
dat deze rubriek wordt geschreven is Torre nog
ongeslagen en hij bond o.a. Portisch (Hong.), Hort
(Tjs. SI.) en Schmid (West-Dtsl.) aan zijn zegekar.
Torre heeft al eens een grootmeesterresultaat be
haald en als hij te Nice zo doorgaat als tot nu toe
kan hij op de laatste dag officieel tot grootmeester
worden benoemd. Zijn overwinning op Lothar
Schmid behalve als sterk grootmeester ook be
kend als de arbiter bij de match tussen Spasski
en Fischer te Reykjavik volgt hieronder.
Wit: E. Torre Zwart: L. Schmid
Aljechin verdediging
1. e2-e4, Pg8-f6, 2. e4-e5, Pf6-d5; 3. d2-d4, d7-d6;
4. Pgl-f3, Lc8-g4; 5. Lfl-e2, e7-ë6; 6. 0-0, L.f8-e7; 7.
c2-c4, Pd5-b6; 8; h2-h3, Lg4-h5; 9. e5xd6, c7xd6; 10.
Pbl-d2 (Meestal wordt Pc3 gespeeld maar de met de
tekstzet ingeleide opstelling blijkt wel zo elastisch
te zijn), Pb8-c6; 11. b2-b3, d6-d5 (De gebruikelijke
reactie) 12. c4-c5, Pb6-d7; 13. Lcl-b2, 0-0; 14. a2-a3
Le7-f6, 15. b3-b4, a7-a6; 16. Tal-cl, b7-b6 (Na deze"
„breekzet" komt zwart er niet meer aan te pas
maar hij kan eigenlijk niets van belang onderne
men. Zwarts hele opstelling zal op de helling moe
ten en dat was al eens gebleken in een eerdere
partij tussen de Hongaar Ribli en de Rus Vaganian)
17. c5xb6, Dd8xb6; 18. Ddl-a4, Tf8-c8; 19. Tcl-c3,
Lh5xf3; 20. Pd2xf3, Db6-b7 (Dm de witte dame uit
haar dominerende positie te verjagen) 21. Tfl-cl,
dekken is. Na Pa7 of Pe7 beslist Txc8+ in ver
band met de matdreiging De8+), Tc8-a8, 24. Tc3x
c6, Db7-a7 (Ook het maken van een luchtgat zou
het verlies niet meer kunnen afwenden) 25. TcS-
c8+l. Zwart geeft het op want hij gaat mat.
Tenslotte nog schitterend dame-offer van een van
de lager geplaatste succesrijke Philippino's.
Wit: Bordonade (Philippijnen) Zwart: Sanz (Spanje
Siciliaanse verdediging
1. e2-e4, c7-c5; 2. Pgl-f3, Pb8-c6; 3. d2-d4, c5xd4;
4. Pf3xd4, Pg8-f6; 5. Pbl-c3, d7-d6; 6. Lfl-c4, e7-e6;
7. Lcl-e3, Lf8-e7; 8. Ddl-e2, a7-a6; 9. 0-0-0, Dd8-
c7; 10. Thl-gl, 0-0; 11. g2-g4, Pc6xd4, 12. Le3xd4,
b7-b5; 13. Lc4-b3, Pf6-d7; 14. g4-g5, Pd7-c5; 15.
De2-h5, b5-b4; 16. Ld4-f6ü (Dreigt Dh61! en mat)
Tf8-d8; 17. Tgl-g31, b4xc3; 18. Tg3-h3, h7-h6; 19.
Dh5xh6ü (Nu komt op gxh6, Txh6, Lxf6, gxf6 en
tegen Tg+ en Th8 mat is niet meer te verzin
nen. Zwart probeerde nog:) Pc5-d3+; 20. c2xd3,
c3xb2+ 21. Kclxb2 en zwart gaf het op.
steekt. Dergelijke volstrekt onzinnige praktijken
zijn het spel vreemd, maar wat wél mogelijk is
blijkt uit het volgende maar om dat te begrij
pen moet u zelf wel een bridgespeler zijn-
West
A B 6 5 2
3
O A H V 10
A V 8
door H. W. FILARSKI
Natuurlijk maakte Andreiko een einde aan de
partij door 27—22 (18x27) 32x21 (16x27) 37—31
(27x47) 38—32 (47x29) 32—28 (23x32) 34x5. Zwart
geeft het op.
Tegen Marcel Bottero uit Monaco liet Andreiko
met zwart spelend zien wat zuiver positiespel ver
mag.
door CONSTANT ORBAAN
Het Aziatische land waar het meeste en het beste
wordt geschaakt is de Philippijnen. Dat blijkt weer
Pd7-b6; 22. Le2xa6ü, Ta8xa6 (Of Pxa4, Lxb7 met
winst). 23. Da4-b5 (Pent Pb6 zodat Pc6 niet meer te
Waaróm is men feitelijk in sommige kringen op
het biedscherm gesteld? De "ideologie" luidt, dat
zo'n scherm alle praatjes over vermeende unfaire
praktijken (bij het bieden) onmogelijk maakt. Men
ziet wel in dat het hele gedoe nogal bezwaarlijk is
het plaatsen en weghalen van dat scherm, de ar-
biter(s) die aan de tafel nodig zijn, enz. en men
adviseert dan ook het scherm uitsluitend bij de
belangrijkste (wereld-) kampioenschappen te ge
bruiken.
Op zichzelf zit daar al een zekere onlogika in, want
men plaatst zich pas in een wereldkampioenschap
na vele voorafgaande wedstrijden en daar zou men
dus wèl met unfaire praktijken mogen spelen?!
Niet-bridgers veronderstellen dat incorrect spel
iets zou zijn met trappen onder tafel, wanhoops
kreten of de manier waarop je een sigaar aan-
Oost (A)
H 3
<7854
0 9 7
HB 9 5 4 2
of Oost (B)
8 3
<?85
O B 7 4 3
B 9 5 4 2
Zuid (tegenpartij) opende met vier harten en
west kon voorlopig niet veel beters doen dan dou
bleren. Noord past en nu moet oost bieden. Ver
onderstel dat hij spel (A) in handen heeft en "en
thousiast vijf klaver biedt. Dat enthousiasme zou
west kunnen bewegen om zes klaver te bieden
die worden gemaakt.
Heeft oost echter spel (B) dan zal hij aarzelen tus
sen "pas" (en in de praktijk zou vier harten door
NZ gemaakt zijn!) of het bieden van vijf klaver
eventueel vier SA als "keuzebod". Maar veronder
stel nu dat oost met een benauwd stemmetje "vijf
klaver" laat horen: er is dan geen mens meer te
vinden die met de westkaarten er nog de zesde
klaver aanplakt.
Nu biedt men in belangrijke wedstrijden op hoog
niveau niet enthousiast" of met "benepen stem
metjes", maar niettemin zeggen de aanhangers van
het scherm men kan aan de reacties van de
partner tóch zien, of hij blij is met de gang van za
ken of niet. Daarom wil men het scherm gebruiken:
de partners zien elkaar tijdens het biedproces niet,
er wordt met bieddozen geboden dus hóren ze ook
niets behalve van de scheidsrechter, kortom een
betere opstelling om tot goed bridge te komen. Het
moge allemaal waar zijn, naar mijn mening tast
het scherm de menselijke factor en dus de aard
van het spel aan. Inderdaad kan men soms wel
bepaalde gevolgtrekkingen maken uit de reacties
van de partner maar de tegenpartij kan dat óók!
Bovendien, behoorlijke spelers en dat zijn de
99,99°/» gebruiken geen koffiehuis-methodes: hun
eer is het winnen door beter spel. niet door het
gebruik van foefjes!