telijke
nota
land
Burgemeesters Kanaalzone vinden
Belgisch spoorplan aantrekkelijk
Snelheid zeeschepen
wordt vaak onderschat
politierechter bestraft rijden onder
invloed in alle gevallen met cel
zeeuws
VISSERIJFEESTEN IN BRESKENS
STEEDS MEER VLAGGETJESDAG
Beeldende kunst met
veelzijdig karakter
in molen IJzendijke
WATERSPORTER KIND IN HET
Herstelwerk aan
pijpleiding Goes
duurt 2 maanden
Gemeentebestuur
Terneuzen: ons
treft geen blaam
in brug-verdwijning
LIJK SCHIPPER
IN BELGISCHE
SCHELM
GEVONDEN
KLACHT GENTSE HAVENKRINGEN:
maanden
isie
stad
Zonnig
DRUKTE
GOESE
STADHUIS
Verboden
I lat" w hoog en öii laa®
Door droogte en ambtelijke molens te weinig water in het kanaal
le
ig
het
Proving
ring werd op de
kerkvergadering
werp „zending en
diakonaat" aan de 0nL
steld. Het onderwerp 8!-
geleid door de heer L 0,
ga, districts secretaris van"1»
raad voor de zending Z
D. Paprna, staflid vanVjj
tie internationale hulpJu
ning der generale j--' -
raad. Tijdens de
kwam vooral ter
nu eigenlijk het verschil u
tussen beide en in hoev®
beide zaken niet geÏM«,,..'!
dienden te worden,
velen bestaat er over dit'
gemeenten?^
«öscüjhi
Vrijdag 21 juni 1974
(tfan een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN „Ik ben
at enthousiast voor dit plan.
yoor Zeeuwsch-Vlaanderen en
aker voor Terneuzen zal dit
(r£ veel kunnen betekenen",
^us de eerste reactie v
„irjeineester J. Asclioff van
Terneuzen, op het idee van
(tn Belgische universitaire
jerkgroep, om Zeeuwsch-
flaanderen een tweetal spoor
verbindingen te geven met
[jent en St.Niklaas.
Ik zou graag zien dat de
iróblemen voor zover die er zijn
zo snel mogelijk worden op
gelost. Iedere verbetering van
bet openbaar vervoer in
Zeeuwsoh-Vl'aaindieren zal ik
toejuichen", zo luidt het ver
dere commentaar van de bur
gemeester-
Wat toet openbaar vervoer
betreft is burgemeester W.R.V.
Dusanduijm var- Sas van Gent
het wel met zijn collega eens:
„Maar ik vraag me af of het
redzigersvervoer zo te ongani-
seren is diat het zo min moge
lijk verliesgevend is". De heer
Dusarduijn wijst daarbij op de
situatie van het openbaar ver
voer dn de grote steden, diat
ook niet bepaald winstgevend
is. „Het lijkt me wel aantrek
kelijk, want we rijn wat
openbaar vervoer betreft niet
zo luxueus bedeeld in
Zeeuwsch-VlaanderenDe
burgemeester hieeft nog wel
een maar: „Ailles wat kan lei
den tot een betere ontsluiting
van dit gebied daar sta ik ach
ter, maar de kosten moeten
niet neerkomen op de schou
ders vain de lagere overhe
den".
Bij de Nederlandse Spoor
wegen in Utrecht hield men
zich gisterenmiddag nog op de
vjakte over het Belgische idee.
Een voorlichtingsambtenaar
van de NS: „Het is niet zo dat
we zeggen, we gaan er mcmgen
al aan beginnen. We weten dat
er verzoeken zijn van de zui
derburen in die richting. We
gaan dfe nota eerst eens bekij
ken". De burgemeesters van
Axel en Hulst die met hun
gemeenten in het Belgische
plan ook een station toebe
deeld hebben gekregen, waren
gisteren niet voor commentaar
bereikbaar".
HULST - Aan de rijksunij
versiteit m Utrecht slaaïï.
voor het kandidaatsexam
tandheelkunde Guido J i
Fassaert u t Hulst. 1
GOES St.-Willebrord-colJ
lege mavo-4 examen: H Audi
Ganjoe Goes, C. BogaertJ"
weert, A. Boonman Oveza™
J. Boonman Oudelande
Brons Oost-Souburg, A Cap;,
lo Goes, F. Casteleijn Goes l
Engelbert 's-Heerenhoek V'
Giele 's-Heer Arendskerk'e A
Grim Lewedorp, L. Grim
Kwadendamme, J, Heer»
Middelburg, Th. v. Honte»
Goes, C. Jansen Goes, R
Koens Heinkenszand,
Koole Ovezande, J. de k™
Heinkenszand, K- Lok Yerse-
ke, R. Marchelinus Goes, J
Mesu Goes, I. Nuytinck Kloe-
tinge, M. Oosthoek Goes,
Paree 's-Heerenhoek, A. Pot-
welse Middelburg, W. de Pun-
dert Kwadendamme, A. Raas
's-Heerenhoek, C. Remijn
Ovezande, J. Remijn Ovezan
de, M. Rieff Goes, C. v. Ho»-
zendaal Rilland-Bath, A. Rijk
Ovezande, C. Schuerman Ove
zande, C. Stokx 's-Heera-
hoek, W. v- d. Swaluw Gos,
E. Timmerman Lewedorp, 1
Uitterhoeve Goes, C. Vermak
Ovezande, C. Wensink Middel
burg, O. Westerweel Goes, H,
de Wit Goes, C. Woufersel
Kwadendamme, H. Wuliems,
Goes.
Geslaagd: 42 kandidaten..
Herkansing: 4 kandidaten. Ai-
gewezen: 3 kandidaten.
TERNEUZEN ZeWenrust-
ooilege, voor het examen Ma
vo-4 slaagden de volgende
kandidaten: P. van Alten K
Bent, G. Bikker, A. de Blaej,
allen Terneuzen, A. de Bruy-
ne, Zaamslag, M. DourleÜP
Hoek, A. van Es, S. Haineliti
beiden Terneuzen, K. vil
Hoeve, Zaamslag T. Jansen
van Rosendaal, R. de Jonje,
A. Klaassen, A. Maas, f-
Meertens, H. de Regt, H. Hit"
mens, P. Rouw, K. de Ruyts,
P. Scherpenissel allen Ten»
zen, Peter Spruitenburg, Othi-
ne H. van Tatenhove, J.
Urk, S. Veldman, N. van i-
Wage, R. Witte, allen Temen-
zen, J. Wolf erf, Ossendsse.
Eén kandidate is toet
tot het herexamen, drie l
daten werden afgewezen.
TERNEUZEN Voor W
examen Mavo-4 slaagden
volgende kandidaten: R- w
Altena, I. v. Damme, C. W
Driel, B. Engels, A. Floras®,
P. Gaelens L. Hamelink,
Heyboer, J. v. Komen,
Kwint, R. Lammerts, C. va»
Langeraad, S. v.d. Meen
Leeman, C. Kraaieveld,
Meeusen, A. Pladdet, J-
Ploeg, H. Prinse, J- Rie®!l5
W. de Roo, Jr Schoonakker i-
Snoeck, R. Soetmulder,
Stoffels, allen Terneuzen,1;
de Vos, A. Weeda, A. SM"®
dijk, M. Meers-tens en J- '2,
Hoeve, allen Biervliet A
Staal, E. v. Tatenhove,
Voorburg, M. v .Meeuwen-
Hendriikse en R. v- tyL.
foorth, allen Hoek, R-. J"
bulok, P. Rottier, M. Ri<® 7
Y. v. Hurok, allen Sas
Gent, J. Bergmans Huls-,
Boneschansker' Axel,
Neels, Sluiskil en J-
link, Hoek. j.
Afgewezen werden 6 ks
daten, met 4 kandidaten
het examen voortgezet.
(Van een onzer verslaiT£eve'
GOES Volgende
wordt begonnen met jl-
stelwerkzaamheden aa" s.\Vd'
vahvaterpersleiding "®7.htin!
terschelde. Naar verww
zullen deze hersteiwer
heden ongeveer twee
duren. god
Dit delen B. en W. ya" ?tp
mee naar aanleiding R.
gen van het raadstb-norsl*"'
Rakers. De afvalwater^ pJ,
ding Goes-Westerscheiae^
vindt zich nog in j1t:=,ir0ev<fl
van aanleg. Bij het b 1P
van de leiding ble„® pe r''
CL
Vooruitzichten voor zaterdag
es zondag, opgesteld door het
KNMI op donderdag om 18.00
uur. Droog, zonnig en weinig
verandering in temperatuur.
Weersvooruitzichten in cijfers
(cmiddeld over Nederland.
Voor zaterdag: aantal ur«n
ion: 7 tot 16. Min. temp. om-
Keks 13 graden, max. temp.
omstreeks 22 graden. Kans op
een droge periode van min-
itens 12 uur: 95 procent. Kans
op een geheel diroog etmaal:
10 procent
Voor zondag: aantal uren
15 tot 16- Min. temp.: om-
Istreeks 13 graden, max. tem-p.
[omstreeks 22 graden. Kans op
[een droge periode van min-
|jtais 12 uur: 95 procent. Kans
een geheel droog etmaal:
I ao procent.
wnlühslanden
De waterhoogen van donder
dagmorgen, meegedeeld door
[Rijkswaterstaat: Konstanz 385
Iplns 1, Rheinfelden 274 min
[12, Straatsburg 268 min 37,
■Plittersdorf 442 min 16,
[Maxau 502 plus 13, Plochingen
|jJ3 min 7, Mannheim 316 plus
IJl Steinbach 129 plus 7,
IMainz 279 plus 4, Bingen 154
[®v, Kaub 191 min 2, Trier
I® min 17, Koblenz 190 min
IJ', Keulen 155 min 12, Ru-
I hrort 314 min 18, Lobith 954
[min 14, Pannerdense kop 925
[Mn 14, Nijmegen 755 min 10,
hop 876 min 13, Eefde
410 onv. Deventer 284
[®n i, Monsin 5442 min 6,
iwrgharen 3845 plus 28, Bel-
ield 1092 min 18, Grave bene-
500 min 1.
hoogwater
zaterdag 22 juni
-r6en oB Zoom 5.14 en 17.39
IHansweert 4.21 en 16 44
l'etneuzen 3.40 enl6.02
3.06 en 15.33
huge - g.o4 en 17.29
Wemeldj
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN Op vragen
van raadslid S. Vlieger over
het verdwijnen van de brug
bij Axelse Sassing hebbeki b.
en w. van Terneuzen meege
deeld dat hiervoor het ge
meentebestuur geen verwijt
kan worden gemaakt.
B. en w. voeren aan dat op
grond van de wegenwet geen
vergupning van de gemeente
nodig was voor het weghalen
van de brug. Of de brug wel
of niet afgebroken mooht wor
den adhten b. en w. een vraag,
die aan de orde zal komen
tijdens de behandeling van het
bezwaarschrift bij de Kroon.
De Kroon zal diu-s moeten oor
delen over de vraag óf iets
aan het openbaar verkeer mag
worden onttrokken als tegen
de plannen daarvoor bij de
Kroon in beroep is gegaan.
„De wegenwet vermeldt hier
omtrent niets", zeggen b. en
w.
(Vsn een onzer verslaggevers)
GOES Tot nog toe heb
ben ruim 4000 Goesenaren van
de gelegenheid gebruik ge
maakt om het gerestaureerde
stadhuis te bezichtigen. Dit
werd gisteren bekendgemaakt
door de Goese gemeentelijke
voorlichtingsambtenaar J.
Kan.
Afgelopen dinsdag was er
de eerste van een viertal open
dagen van het gerestaureerde
stadhuis voor de burgerij- In
anderhalf uur tijds bezochten
toen ongeveer 550 personen
het stadhuis. Onder de bezoe
kers bevond zich een aantal
vrouwenverenigingen. Gisteren
hebben vier klassen van de
christelijke mavo te Goes het
stadhuis bekeken. Volgens
voorlichter Kan hebben de
burgers bijna uitsluitend lo
vende woorden voor het geres
taureerde stadhuis.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN „Over het algetneen wordt de pleziervaart een
beetje bekeken als kinderen in het verkeer aan de wal. Een auto
mobilist moet opletten als hij een kinderspeelplaats passeert. De
beroepsvaart moet uitkijken als een pleziervaarder een vaarwater
wil oversteken. Dat proberen we ze bij te brengen". Deze woor
den komen uit de mond van opperwachtmeester J. Kamp van de
rijkspolitie te water te Terneuzen. Met het oversteken van een
vaargeul heeft opper Kamp één van de meest voorkomende ge
vaarlijke situaties op het water en speciaal op de Westerschelde
te pakken.
Het vaarwater van de Wes
terschelde is net zoiets als een
vierbaanssnelweg, met veel
verkeer en mef zondagsrijders.
Omdat de Westerschelde geen
Uit'Voegstroken met diadukten
of rotondes kent krioelt Lang
zaam- en snelverkeer hier da
gelijks door elkaar. De con
frontatie watersporter, be
roepsvaart is dan ook een
veelvuldig verschijnsel oip dit
druk bevaren water.
De heer Kamp: „We gaan er
van uit dlait het merendeel niet
beseft weit zie doen. Als dat
bewustzijn ontbreekt, dan 'is
straffen net zo nutteloos als
een draal om de oren. We
streyen er nafir dat de be
roeps- en pleziervaart elkaar
gaan zien als de auto en het
kind en dait ze zichzelf ,.ook in
die situatie kunnen plaat
sen".
Wat is er dian zo gevaarlijk,
wanneer je als goedwillend
watersporter een vaargeul
kruist? Volgens de comman
dant van de RP10 is dat voor
al het onderschatten van de
snelheid van de zeeschepen:
„Zelfs ervaren binnenschip
pers vergissen zich daar nog
in. Je ziet aan die grote sche
pen niiet, dat ze zo hard gaan.
je kunt stellen dat ze meestal
twee keer zo snel graan als je
denkt". Hij rekent voor hoe
veel afstand een zeiler of een
motorbootvaarder moet bewa
ren van een ander schip om
bijvoorbeeld veilig de Pas van
Terneuzen over te steken:
„Als het vaarwater vijftien
honderd meter breed is dan
moet een aankomend zeeschip
nog ruim viereneenhalve kilo
meter weg zijn, wil het veilig
gebeuren".
De RP 10 van opper Kamp
is één van de schepen die een
wakend oog houden op het
reilen en zeilen van de
scheepvaart op de Wester
schelde. Het grijs geschilderde
vaartuig van de rijkspolitie
patrouilleert vrijwel continu.
Een categorie watersporters
die nog al eens moeilijkheden
oplevert voor de politieman
nen. ziin de wedstrijdzeilers.
Bet raditoale oordeel van op
per Kam-p over deze sport-
„Het wedstrijdzeilen op de
Westersdhetde moest verboden
worden. Er gebeuren geen on
gelukken, dankzij de zeevaart
kun je wel zeggen. Die varen
voorzichting- Dat kost wel
geld. De veerboten hebben er
veel last van. Die klagen steen
en been. Het komt allemaal
door dezelfde oorzaak: Het on
derschatten van de snelheid
van die schepen".
De schipper van de RP 10,
wachtmeester L. Dieleman is
zelf een enthousiast zeiler.
Toch is hij het wel met de
oppen- eens: „Het is geen wa
ter voor wedstrijdzeilen. Als
er weinig wind is, bij een
wedstrijd ais van Golijnspiaat
naar Breskens dan blokkeren
ze hét Oostgat en dat is maar
een konijnepijp
Hij geeft wel toe dat de
zeilers die op de Westerschel
de varen vaak geroutineerd
zijn: „Ze hebben niet zoveel
stommiteiten. Op een zeeschip
weten ze echter niet of er
een goede zeiler aan boord is.
Daarom moet je op tijd laten
zien wat je gaat doen. Is raar
gezegd maar je moet jezelf
eigenlijk altijd als kluns be
schouwen". Schipper Dieleman
hieeft nog eèn goeie raad voor
de watersporter die in de
buurt van een zeesohip of bin
nenvaartuig komt op de Wes-
terscheldle: „Als er een groot
schip nadert geef dan met het
eigen schip de richting aan
waar u naar toe wilt. of beter
nog blijft er vandaan".
BRUSSEL (ANP) In de
Schelde, ter hoogte van Tem-
se, is in België het stoffelijk
overschot van de 34-jarige Ne
derlander J. W. Lagerwaart
gevonden. Lagerwaart was
schipper van het motorschip
„Jumbo" dat voor een herstel
ling op de scheepswerf te Ru-
pelmonde lag. De schipper van
de „Jumbo" werd sinds zater
dag vermist. Lagerwaart
woonde in Apeldoorn.
(Van
een onzer verslaggevers)
verse lekkages te zó®
Paraties worden op
kosten
va»
de aannemer verricht
derden.
IDDELBURG „Ik was
.'y-et moment dat ik een
2 K veroorzaakte hele-
11» me'.zo dronken als op
dat ik de bloed-
et moest ondergaan. Tusse t
1, nriiding en de bloedproef
a,,. c?n tijdspanne van een
a drie- 111 die drie uur
I ken!' n°" aar®£ wat gedron-
I dnS'f' TCrkiaarde gisteren een
T: van Terneuzen voor
I te. "'ddelbungse politierech-
1 on i?r' vao ü-robel. Hij was
I i. e„.Vlaart. na een aanrijding
I xii-h veroorzaakt, zonder
tb,,™ ?r bekend te maken;
tan, ederVl Politie hi'l
2a,uw te pakkerij
I Terneuzenaar be-
I nint. 1, van aan aanrijding
w afwist. De bloedipro<t
I 's-m„ een, a'ooholpromillage in,
ns Moed van 2,55 pro
mille aan, ruim het vijfvoudi
ge wat voor het behoorlijk
besturen van een auto nog toe
laatbaar wordt geacht. De Ter
neuzen aar beweerde, dat hij
zijn opmerkelijk alcohol-piom-
millaige vooral na de aanrij
ding had opgelopen. De Mid
delburgse politierechter wilde
dat weieens nauwkeurig uitge
zocht. zien, om welke reden de
zaak werd aangehouden. De
agent die de Teirneuzenaar ge
verbaliseerd heeft, zal als fe-
tuige v/orden gedagvaard.
De Middelburgse potit.ie-
reohter hanteerde gisteren zijn
stelregel (voor het in staat
van dronkenschap besturen
van een auto kunnen nauwe
lijks verzachtende omstand: g-
heden gelden) met enige mild
heid. Niettemin: in alle geval
len - steeds afkomstig uit.
Zeeuwsch-Vlaanderen - von
niste hii met vrijheidstraf
fen.
Dat merkte een man uit
Biervliet die (met een aicohoi
dope van 2,15 pro mille "n zijn
bloed) een stilstaande auto had
aangereden. Hij kreeg vijf da
gen onvoorwaardelijk en vier
maanden ontzegging, waarvan
twee maanden voorwaardelijk.
De eis van de Officier van
Justitie luidde: twee weken
gevangenisstraf, waarvan een
week voorwaardelijk en negen
maanden ontzegging.
Een inwoner van Waterland-
kerkje was dronken op de
brommer gesignaleerd. „Ik
reed echt niet slecht", ver-
klaarue hij gisteren tegenoi-t-r
de politierechter, „anders zou
i'k vel in een poldersloot be
land zijn". Hij kreeg een
week voorwaardelijk met een
proeftijd van een jaar en hij
mag acht maanden geen mo
torvoertuig - waaronder een
brommer - besturen.
Een IJzendij'kenaar kreeg
een week gevangenisstraf en
zes maanden voorwaardelijke
ontzegging. „Ik ben er nog
steeds niet aan toe om dit
soort gevallen met geldboeten
te volstaan", zei mr. Van Em-
pel verklarend. „Ook m
Zeeuwsch-Vlaanderen -moet
men begrijpen, dat zaken aotn
■en drankgebruik beter niet
kunnen samengaan". De Uzen-
diijtoeinaar was in politiehamden
gevallen toen hij op een win
teravond, met een praktisch
geheel beijzelde voorruit en
met gedoofde koplampen, via
de verkeerde weghelft een po
litiewagen tegemoetreed....
Twee weken gevangenisstraf
was ook het tarief voor een
Terneuzenaar die tijdens ten
periode van tegenslag en de
pressie met een paar borrels
teveel achter het stuur van
een auto was gaan zitten. Hij
raakt bovendien zes maanden,
waarvan twee voorwaardelijk,
zijn rijbewijs kwijt. In 1970
was deze man voor een derge
lijk feit al eens veroordeeld.
Het aloude vissersplaatsje Breskens zal op 3 en 4 au
gustus weer in het teken van de visserij staan, wanneer
op die dagen de traditionele visserijdagen weer worden
gehouden. Een actief visserijcomité heeft zich de afge
lopen maanden weer druk beziggehouden met het uit
gebreide programma dat tijdens dit weekeinde aan in
woners en toeristen wordt geboden. Dank zij de mede
werking van alle geledingen uit de Breskense gemeen
schap is men ondanks een chronisch tekort aan geld
erin geslaagd de evenementen vrij van toegangsgel
den te houden, zodat men zich door het betalen van
entreegelden niet van de feestelijkheden behoeft te ont
houden. En dat zijn er over deze twee dagen weer heel
wat.
Daarmee is de koek op za
terdag nog niet op. Om 18.00
uur begint op het plaatselij
ke sportveld de traditionele
voetbalwedstrijd tussen vis
sers uit het Franse Braydu-
nes en die van Breskens. De
zaterdag wordt besloten met
een groots volksibal in de
vismijn. Zondagmiddag heeft
het comité bestemd voor de
jeugd. In de vismijn wordt
speciaal voor hen -gratis
een kindermatinee gegeven
met muziek, spel en dans.
Ook een goochelaar zal daar
zijn kunsten vertonen.
Het visrestaurant is voorts
de gehele zondag geopend.
Zondagavond wordt een
volkskoers gehouden voor
Bressiaanders en toeristen in
verschillende categorieën. De
visserijfeesten worden ten
slotte zondagavond afgesloten
met -wederom- een volksbal
in de vismijn. Momenteel
wordt overleg gevoerd om
het lunapark dat tot en met
31 juli door de plaatselijke
winkeliers wordt georgani
seerd ook tijdens de visserij-
dagen nog i!n vol bedrijf te
houden. Hiervoor is toestem
ming van het gemeentebe
stuur nodig.
Traditioneel wordt tijdens
de visserijdagen in Breskens
de jaarlijkse reünie van de
Zevibel gehouden waarvoor -
uiteraard- geen betere omge
ving denkbaar is dan de vis
mijn. De zilte geur van zee
en vis zal deze reünie dan
ook' goed kunnen ondersteu
nen. Even traditioneel zal Ze-
dens de vergadering van Ze
vibel de blauwe Wimpel
worden uitgereikt. De wim
pel is bestemd voor dat vis
sersvaartuig dat afgelopen
seizoen gemiddeld de hoogste
prijs voor zijn vangsten wist
te noteren, in feite dus het
sohip met de besite kwaliteit
vangsten.
Tweede visserijtooogtepunt
op zaterdag 3 augustus is de
presentatie van de gepavoi-
seerde vissersvloot van Bres
kens. Vlaggetjesdag op zijn
west-Zeeuwsch-Vlaams. Na
de presentatie volgt een
vaartocht met alle schepen,
waarvoor iedereen die op dat
moment in Breskens aanwe
zig is van harte wordt uitge
nodigd. Het zal een feestelijk
gezicht zijn, de vrolijk opge
tuigde vissersvaartuigen én
de-meestal- in bonte kledij
uitgedoste vakantiegangers.
Teruggekomen van de
vaartocht zal eenieder -
zij het in bescheiden mate
want de middelen zijn niet
onuitputbaar- kujnnen proe
ven van de Breskense speci
aliteit: de garnaal. Wil men
zich nog meer te goed doen
dan aan deze lekkernij dan
is het in de vismijn ingerich
te visrestaurant de aangewe
zen weg de kennismaking
met dit verrukkelijke zee
banket voort te zetten en uit
te breiden met andere culi
naire hoogstandjes op visge-
bied. En dat vis moet zwem
men behoeft geen betoog.
Ook daarvoor in Breskens
gelegenheid te over.
Zaterdagsmiddags kunnen
belangstellenden -en het vis
serij comité hoopt dat dat er
zeer velen zijn - kennisnemen
van verschillende werkzaam
heden die voorafgaan aan het
op tafel serveren van vis.
Dank zij de medewerking
van Diepvries Breskens wor
den demonstraties gegeven
in het visfileren. De gefileer
de schol zal daarna worden
gebakken en worden uitge
deeld aan de omstanders. De
visserijvereniging Ons Be
lang organiseert diezelfde
middag een wedstrijd in het
garnalenpellen met een in
ternationale bezetting. „Ama
teurs mogen overigens ook
meedoen", aldus de heer- De
Bliek van het visserij comité.
De winnaar of winnares
krijigt de Zilveren Garnaal
uitgereikt, een prijs die spe
ciaal voor deze wedstrijd
wordt gemaakt.
De muziekvereniging Uit
het Volk voor het Volk haakt
in op de visserijdagen. De
muziekvereniging viert zijn
75-jarig bestaan en ter gele
genheid hiervan zullen een
zevental korpsen uit west-
Zeeuwsch-Vlaanderen optre
den plus het muziekgezel
schap uit het Zuidhollandse
Maasland.
Zoals bekend onderhoudt
Breskens met de streek
waarin Maasland ligt het
groéntecentrum Westland-
nauwe banden. Direct na de
oorlog immers adopteerde
deze streek Breskens en
werden o.m. ook gelden in
gezameld om het Breskense
muziekkorps weer van start
te kunnen laten gaan. Voorts
worden zeilwedstrijden voor
kleine bootjes in de haven
gehouden.
De nog geheel intact
zijnde en zich in goede
staat van onderhoud bevin
dende koremolen van IJ
zendijke is een onderdeel
van het Streekmuseum
„West-Zeeuwsch-Vlaande-
ren presenteert" en wel als
expositieruimte voor mo
derne beeldende kunst, met
name tijdens de zomer
maanden. De eerste ten
toonstelling het vorig jaar
trok meer dan drieduizend
bezoekers uit alle delen
van het eigen land en van
buiten de grenzen. Vol
doende reden dus om een
dergelijke expositie tot een
regelmatig weerkerende
gebeurtenis te maken.
Zo gaf het gemeentebe
stuur van Oostburg de
Zeeuwsch-Vlaamse beeldhou
wer en schilder Ernest Joa
chim, die ook voor de eerste
tentoonstelling verantwoor
delijk was en naar wiens
aanwijzingen en ontwerp het
moleninterieur voor zijn
nieuwe functie geschikt
werd gemaakt, ook dit jaar
de opdracht een zomer-expo-
sitie samen te stellen en in
te richten.
Wat volgens diens keuze
tot stand kwam is een expo
sitie die als geheel geken
merkt wordt door harmonie
er. evenwicht. In de eerste
plaats al voorzover het de
geografische verdeling van
de uitgenodigde kunstenaars
betreft: vier zijn Zeeuwsch-
Vlamingen, eveneens vier
Vlamingen. Zij worden
prachtig geëscorteerd door
een Zeeuw en een Oostenrij
ker. Om met deze laatste
gast van verre te beginnen,
Beppo Pli-em toont een aantal
zeefdrukken, die de geboren
graficus verraden qua opvat
ting en techniek. Hij weet
zijn vlakken met fijne helde
re kleuren te vullen waarte
gen zijn abstraherende hand
schrift, dat soms verwant
schijnt met Mathieu, eens te
meer zijn eigen karakter
toont.
De Middelburger Andries
Minderhout is vertegenwoor
digd met een aantal werken
waarvoor de benaming mo
notypes wat al te simplis
tisch is, al hebben zij er met
een surplus aan alchemisti
sche technieken die Minder-
houts geheim rijn, wel het
meeste van weg. Het zijn
bladen in fluwelige -'room
kleuren met vage vormen en
structuren vervuld van een
plastische poëzie die haar in
tensiteit aan rust, stilte en
ingetogenheid dankt.
Van de Vlamingen toon:
Paul van Gijsegem hoogle
raar aan de Academie voor
beeldende kunsten te Gent
en vooral beeldhouwer in i]-
zei en staal, een aanta»
knappe soms visionaire et
sen die nauw bij zijn plastie
ken aansluiten en dus ook
mens en techniek met elkaar
'TI BïPüi
confronteren. Mens en tech-
tiek is ook het thema van
Van Gdjsegems leerling Jac
ques 't Kindt in enkele boei
ende tekeningen.
De ook ver buiten de gren
zen van België bekends ke-
ramucus Achiel Pauwels is
vertegenwoordigd met enkele
keramische plastieken waar
in hij toont tot welke ex
pressiviteit zijn moderne -
naar geest en techniek
beheerste barok het kan
brengen. Schilder Dirk Ver
strakte ls de dromer onder
de Vlamingen met een vijftal
sublieme kleine sch' derijen
d.'e van een teder en humor
vol waarnemingsve -mogen
van mensen, dingen en die
re getuigen.
Van de hier aanwezige
Zeeuws-Vlaamse schilder.-, is
John Verschuren constructi
vist. Hij levert in de bene
denruimte van de molen
twee overtuigende specimina
van zijn kunst, ziin twee
doeken in de bovenste ruim
te zijn duidelijk zwakker
(misschien ook omdat ze van
vroeger datum zijn).
Het werk van F.ans van
den Bogaerd in surrealisti
sche trant is reeds meer dan
eer. belofte van deze jonge
schilder. Lienke Reynhoudt
uit Sluis toont haar grote be
gaafdheid zowel voor het
maken van gebruik: ïarde-
werk als voor ken.mj'ïie
plastiek in een aantal vazen
en al of niet gedecoreerde
kommen en in enke e plas
tieken waaronder -vo n a) Ko
ning. Koningin en Hond en
Stier opvallen.
De beeldhouwer Er.rest Jo
achim tenslotte droea een
aantal plastieken van groot
formaat bjj die het opgangs
pad naar de molen flanke
ren en die ondanks hun ron
de gesloten vormen een sterk
plastisch verschijningsvermo
gen in de ruimte blijken 'e
bezitten. Deze boeiende
veelzijdige expositie met in
ternationaal kirakter blijft ie
bezichtigen tot 15 september
aanstaande.
WILLEM ENZXNCK
eindredactie:
rein van der helm.
(Van onze correspondent)
GENT Op een vergade
ring van de Belgische minister
van Openbare Werken, De-
fraigne met hoge ambtenaren
en het stadsbestuur van Gent,
dinsdagmorgen, rijn door ha
venkringen klachten geuit
over de lage waterstand in het
Kanaal van Gent naar Terneu
zen. Deze wordt teweegge
bracht door het gebrek aan
regen, waardoor er een kleine
debiet is in de rivieren, die
het kanaal voeden. Gezegd
werd, dat het peil op het ka
naal 15 tot 30 centimeter lager
is dan het in werkelijkheid
zou moeten zijn.
De toegelaten diepgang van
de grote schepen met; name
12,25 meter, is dan ook zeer
theoretisch, te meer daar op
plaatsen, waar bedrijven afval
i-n het kanaal lozen, drempels
zijn ontstaan die de bevaar
baarheid uiteraard niet ten
goede komen. Door administra
tieve vertragingen zijn deze
drempels nog altijd niet weg-
gebaggerd..
Door de kleine diepgang op
het kanaal ontstaan vooi de
bedrijven in de Belgische ka
naalzone bijomende trans
portkosten, daar te Terneuzen
»e lading gedeeltelijk moet
worden overgeslagen.