telijke nota land Burgemeesters Kanaalzone vinden Belgisch spoorplan aantrekkelijk Snelheid zeeschepen wordt vaak onderschat politierechter bestraft rijden onder invloed in alle gevallen met cel zeeuws VISSERIJFEESTEN IN BRESKENS STEEDS MEER VLAGGETJESDAG Beeldende kunst met veelzijdig karakter in molen IJzendijke WATERSPORTER KIND IN HET Herstelwerk aan pijpleiding Goes duurt 2 maanden Gemeentebestuur Terneuzen: ons treft geen blaam in brug-verdwijning LIJK SCHIPPER IN BELGISCHE SCHELM GEVONDEN KLACHT GENTSE HAVENKRINGEN: maanden isie stad Zonnig DRUKTE GOESE STADHUIS Verboden I lat" w hoog en öii laa® Door droogte en ambtelijke molens te weinig water in het kanaal le ig het Proving ring werd op de kerkvergadering werp „zending en diakonaat" aan de 0nL steld. Het onderwerp 8!- geleid door de heer L 0, ga, districts secretaris van"1» raad voor de zending Z D. Paprna, staflid vanVjj tie internationale hulpJu ning der generale j--' - raad. Tijdens de kwam vooral ter nu eigenlijk het verschil u tussen beide en in hoev® beide zaken niet geÏM«,,..'! dienden te worden, velen bestaat er over dit' gemeenten?^ «öscüjhi Vrijdag 21 juni 1974 (tfan een onzer verslaggevers) TERNEUZEN „Ik ben at enthousiast voor dit plan. yoor Zeeuwsch-Vlaanderen en aker voor Terneuzen zal dit (r£ veel kunnen betekenen", ^us de eerste reactie v „irjeineester J. Asclioff van Terneuzen, op het idee van (tn Belgische universitaire jerkgroep, om Zeeuwsch- flaanderen een tweetal spoor verbindingen te geven met [jent en St.Niklaas. Ik zou graag zien dat de iróblemen voor zover die er zijn zo snel mogelijk worden op gelost. Iedere verbetering van bet openbaar vervoer in Zeeuwsoh-Vl'aaindieren zal ik toejuichen", zo luidt het ver dere commentaar van de bur gemeester- Wat toet openbaar vervoer betreft is burgemeester W.R.V. Dusanduijm var- Sas van Gent het wel met zijn collega eens: „Maar ik vraag me af of het redzigersvervoer zo te ongani- seren is diat het zo min moge lijk verliesgevend is". De heer Dusarduijn wijst daarbij op de situatie van het openbaar ver voer dn de grote steden, diat ook niet bepaald winstgevend is. „Het lijkt me wel aantrek kelijk, want we rijn wat openbaar vervoer betreft niet zo luxueus bedeeld in Zeeuwsch-VlaanderenDe burgemeester hieeft nog wel een maar: „Ailles wat kan lei den tot een betere ontsluiting van dit gebied daar sta ik ach ter, maar de kosten moeten niet neerkomen op de schou ders vain de lagere overhe den". Bij de Nederlandse Spoor wegen in Utrecht hield men zich gisterenmiddag nog op de vjakte over het Belgische idee. Een voorlichtingsambtenaar van de NS: „Het is niet zo dat we zeggen, we gaan er mcmgen al aan beginnen. We weten dat er verzoeken zijn van de zui derburen in die richting. We gaan dfe nota eerst eens bekij ken". De burgemeesters van Axel en Hulst die met hun gemeenten in het Belgische plan ook een station toebe deeld hebben gekregen, waren gisteren niet voor commentaar bereikbaar". HULST - Aan de rijksunij versiteit m Utrecht slaaïï. voor het kandidaatsexam tandheelkunde Guido J i Fassaert u t Hulst. 1 GOES St.-Willebrord-colJ lege mavo-4 examen: H Audi Ganjoe Goes, C. BogaertJ" weert, A. Boonman Oveza™ J. Boonman Oudelande Brons Oost-Souburg, A Cap;, lo Goes, F. Casteleijn Goes l Engelbert 's-Heerenhoek V' Giele 's-Heer Arendskerk'e A Grim Lewedorp, L. Grim Kwadendamme, J, Heer» Middelburg, Th. v. Honte» Goes, C. Jansen Goes, R Koens Heinkenszand, Koole Ovezande, J. de k™ Heinkenszand, K- Lok Yerse- ke, R. Marchelinus Goes, J Mesu Goes, I. Nuytinck Kloe- tinge, M. Oosthoek Goes, Paree 's-Heerenhoek, A. Pot- welse Middelburg, W. de Pun- dert Kwadendamme, A. Raas 's-Heerenhoek, C. Remijn Ovezande, J. Remijn Ovezan de, M. Rieff Goes, C. v. Ho»- zendaal Rilland-Bath, A. Rijk Ovezande, C. Schuerman Ove zande, C. Stokx 's-Heera- hoek, W. v- d. Swaluw Gos, E. Timmerman Lewedorp, 1 Uitterhoeve Goes, C. Vermak Ovezande, C. Wensink Middel burg, O. Westerweel Goes, H, de Wit Goes, C. Woufersel Kwadendamme, H. Wuliems, Goes. Geslaagd: 42 kandidaten.. Herkansing: 4 kandidaten. Ai- gewezen: 3 kandidaten. TERNEUZEN ZeWenrust- ooilege, voor het examen Ma vo-4 slaagden de volgende kandidaten: P. van Alten K Bent, G. Bikker, A. de Blaej, allen Terneuzen, A. de Bruy- ne, Zaamslag, M. DourleÜP Hoek, A. van Es, S. Haineliti beiden Terneuzen, K. vil Hoeve, Zaamslag T. Jansen van Rosendaal, R. de Jonje, A. Klaassen, A. Maas, f- Meertens, H. de Regt, H. Hit" mens, P. Rouw, K. de Ruyts, P. Scherpenissel allen Ten» zen, Peter Spruitenburg, Othi- ne H. van Tatenhove, J. Urk, S. Veldman, N. van i- Wage, R. Witte, allen Temen- zen, J. Wolf erf, Ossendsse. Eén kandidate is toet tot het herexamen, drie l daten werden afgewezen. TERNEUZEN Voor W examen Mavo-4 slaagden volgende kandidaten: R- w Altena, I. v. Damme, C. W Driel, B. Engels, A. Floras®, P. Gaelens L. Hamelink, Heyboer, J. v. Komen, Kwint, R. Lammerts, C. va» Langeraad, S. v.d. Meen Leeman, C. Kraaieveld, Meeusen, A. Pladdet, J- Ploeg, H. Prinse, J- Rie®!l5 W. de Roo, Jr Schoonakker i- Snoeck, R. Soetmulder, Stoffels, allen Terneuzen,1; de Vos, A. Weeda, A. SM"® dijk, M. Meers-tens en J- '2, Hoeve, allen Biervliet A Staal, E. v. Tatenhove, Voorburg, M. v .Meeuwen- Hendriikse en R. v- tyL. foorth, allen Hoek, R-. J" bulok, P. Rottier, M. Ri<® 7 Y. v. Hurok, allen Sas Gent, J. Bergmans Huls-, Boneschansker' Axel, Neels, Sluiskil en J- link, Hoek. j. Afgewezen werden 6 ks daten, met 4 kandidaten het examen voortgezet. (Van een onzer verslaiT£eve' GOES Volgende wordt begonnen met jl- stelwerkzaamheden aa" s.\Vd' vahvaterpersleiding "®7.htin! terschelde. Naar verww zullen deze hersteiwer heden ongeveer twee duren. god Dit delen B. en W. ya" ?tp mee naar aanleiding R. gen van het raadstb-norsl*"' Rakers. De afvalwater^ pJ, ding Goes-Westerscheiae^ vindt zich nog in j1t:=,ir0ev<fl van aanleg. Bij het b 1P van de leiding ble„® pe r'' CL Vooruitzichten voor zaterdag es zondag, opgesteld door het KNMI op donderdag om 18.00 uur. Droog, zonnig en weinig verandering in temperatuur. Weersvooruitzichten in cijfers (cmiddeld over Nederland. Voor zaterdag: aantal ur«n ion: 7 tot 16. Min. temp. om- Keks 13 graden, max. temp. omstreeks 22 graden. Kans op een droge periode van min- itens 12 uur: 95 procent. Kans op een geheel diroog etmaal: 10 procent Voor zondag: aantal uren 15 tot 16- Min. temp.: om- Istreeks 13 graden, max. tem-p. [omstreeks 22 graden. Kans op [een droge periode van min- |jtais 12 uur: 95 procent. Kans een geheel droog etmaal: I ao procent. wnlühslanden De waterhoogen van donder dagmorgen, meegedeeld door [Rijkswaterstaat: Konstanz 385 Iplns 1, Rheinfelden 274 min [12, Straatsburg 268 min 37, ■Plittersdorf 442 min 16, [Maxau 502 plus 13, Plochingen |jJ3 min 7, Mannheim 316 plus IJl Steinbach 129 plus 7, IMainz 279 plus 4, Bingen 154 [®v, Kaub 191 min 2, Trier I® min 17, Koblenz 190 min IJ', Keulen 155 min 12, Ru- I hrort 314 min 18, Lobith 954 [min 14, Pannerdense kop 925 [Mn 14, Nijmegen 755 min 10, hop 876 min 13, Eefde 410 onv. Deventer 284 [®n i, Monsin 5442 min 6, iwrgharen 3845 plus 28, Bel- ield 1092 min 18, Grave bene- 500 min 1. hoogwater zaterdag 22 juni -r6en oB Zoom 5.14 en 17.39 IHansweert 4.21 en 16 44 l'etneuzen 3.40 enl6.02 3.06 en 15.33 huge - g.o4 en 17.29 Wemeldj (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN Op vragen van raadslid S. Vlieger over het verdwijnen van de brug bij Axelse Sassing hebbeki b. en w. van Terneuzen meege deeld dat hiervoor het ge meentebestuur geen verwijt kan worden gemaakt. B. en w. voeren aan dat op grond van de wegenwet geen vergupning van de gemeente nodig was voor het weghalen van de brug. Of de brug wel of niet afgebroken mooht wor den adhten b. en w. een vraag, die aan de orde zal komen tijdens de behandeling van het bezwaarschrift bij de Kroon. De Kroon zal diu-s moeten oor delen over de vraag óf iets aan het openbaar verkeer mag worden onttrokken als tegen de plannen daarvoor bij de Kroon in beroep is gegaan. „De wegenwet vermeldt hier omtrent niets", zeggen b. en w. (Vsn een onzer verslaggevers) GOES Tot nog toe heb ben ruim 4000 Goesenaren van de gelegenheid gebruik ge maakt om het gerestaureerde stadhuis te bezichtigen. Dit werd gisteren bekendgemaakt door de Goese gemeentelijke voorlichtingsambtenaar J. Kan. Afgelopen dinsdag was er de eerste van een viertal open dagen van het gerestaureerde stadhuis voor de burgerij- In anderhalf uur tijds bezochten toen ongeveer 550 personen het stadhuis. Onder de bezoe kers bevond zich een aantal vrouwenverenigingen. Gisteren hebben vier klassen van de christelijke mavo te Goes het stadhuis bekeken. Volgens voorlichter Kan hebben de burgers bijna uitsluitend lo vende woorden voor het geres taureerde stadhuis. (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN „Over het algetneen wordt de pleziervaart een beetje bekeken als kinderen in het verkeer aan de wal. Een auto mobilist moet opletten als hij een kinderspeelplaats passeert. De beroepsvaart moet uitkijken als een pleziervaarder een vaarwater wil oversteken. Dat proberen we ze bij te brengen". Deze woor den komen uit de mond van opperwachtmeester J. Kamp van de rijkspolitie te water te Terneuzen. Met het oversteken van een vaargeul heeft opper Kamp één van de meest voorkomende ge vaarlijke situaties op het water en speciaal op de Westerschelde te pakken. Het vaarwater van de Wes terschelde is net zoiets als een vierbaanssnelweg, met veel verkeer en mef zondagsrijders. Omdat de Westerschelde geen Uit'Voegstroken met diadukten of rotondes kent krioelt Lang zaam- en snelverkeer hier da gelijks door elkaar. De con frontatie watersporter, be roepsvaart is dan ook een veelvuldig verschijnsel oip dit druk bevaren water. De heer Kamp: „We gaan er van uit dlait het merendeel niet beseft weit zie doen. Als dat bewustzijn ontbreekt, dan 'is straffen net zo nutteloos als een draal om de oren. We streyen er nafir dat de be roeps- en pleziervaart elkaar gaan zien als de auto en het kind en dait ze zichzelf ,.ook in die situatie kunnen plaat sen". Wat is er dian zo gevaarlijk, wanneer je als goedwillend watersporter een vaargeul kruist? Volgens de comman dant van de RP10 is dat voor al het onderschatten van de snelheid van de zeeschepen: „Zelfs ervaren binnenschip pers vergissen zich daar nog in. Je ziet aan die grote sche pen niiet, dat ze zo hard gaan. je kunt stellen dat ze meestal twee keer zo snel graan als je denkt". Hij rekent voor hoe veel afstand een zeiler of een motorbootvaarder moet bewa ren van een ander schip om bijvoorbeeld veilig de Pas van Terneuzen over te steken: „Als het vaarwater vijftien honderd meter breed is dan moet een aankomend zeeschip nog ruim viereneenhalve kilo meter weg zijn, wil het veilig gebeuren". De RP 10 van opper Kamp is één van de schepen die een wakend oog houden op het reilen en zeilen van de scheepvaart op de Wester schelde. Het grijs geschilderde vaartuig van de rijkspolitie patrouilleert vrijwel continu. Een categorie watersporters die nog al eens moeilijkheden oplevert voor de politieman nen. ziin de wedstrijdzeilers. Bet raditoale oordeel van op per Kam-p over deze sport- „Het wedstrijdzeilen op de Westersdhetde moest verboden worden. Er gebeuren geen on gelukken, dankzij de zeevaart kun je wel zeggen. Die varen voorzichting- Dat kost wel geld. De veerboten hebben er veel last van. Die klagen steen en been. Het komt allemaal door dezelfde oorzaak: Het on derschatten van de snelheid van die schepen". De schipper van de RP 10, wachtmeester L. Dieleman is zelf een enthousiast zeiler. Toch is hij het wel met de oppen- eens: „Het is geen wa ter voor wedstrijdzeilen. Als er weinig wind is, bij een wedstrijd ais van Golijnspiaat naar Breskens dan blokkeren ze hét Oostgat en dat is maar een konijnepijp Hij geeft wel toe dat de zeilers die op de Westerschel de varen vaak geroutineerd zijn: „Ze hebben niet zoveel stommiteiten. Op een zeeschip weten ze echter niet of er een goede zeiler aan boord is. Daarom moet je op tijd laten zien wat je gaat doen. Is raar gezegd maar je moet jezelf eigenlijk altijd als kluns be schouwen". Schipper Dieleman hieeft nog eèn goeie raad voor de watersporter die in de buurt van een zeesohip of bin nenvaartuig komt op de Wes- terscheldle: „Als er een groot schip nadert geef dan met het eigen schip de richting aan waar u naar toe wilt. of beter nog blijft er vandaan". BRUSSEL (ANP) In de Schelde, ter hoogte van Tem- se, is in België het stoffelijk overschot van de 34-jarige Ne derlander J. W. Lagerwaart gevonden. Lagerwaart was schipper van het motorschip „Jumbo" dat voor een herstel ling op de scheepswerf te Ru- pelmonde lag. De schipper van de „Jumbo" werd sinds zater dag vermist. Lagerwaart woonde in Apeldoorn. (Van een onzer verslaggevers) verse lekkages te zó® Paraties worden op kosten va» de aannemer verricht derden. IDDELBURG „Ik was .'y-et moment dat ik een 2 K veroorzaakte hele- 11» me'.zo dronken als op dat ik de bloed- et moest ondergaan. Tusse t 1, nriiding en de bloedproef a,,. c?n tijdspanne van een a drie- 111 die drie uur I ken!' n°" aar®£ wat gedron- I dnS'f' TCrkiaarde gisteren een T: van Terneuzen voor I te. "'ddelbungse politierech- 1 on i?r' vao ü-robel. Hij was I i. e„.Vlaart. na een aanrijding I xii-h veroorzaakt, zonder tb,,™ ?r bekend te maken; tan, ederVl Politie hi'l 2a,uw te pakkerij I Terneuzenaar be- I nint. 1, van aan aanrijding w afwist. De bloedipro<t I 's-m„ een, a'ooholpromillage in, ns Moed van 2,55 pro mille aan, ruim het vijfvoudi ge wat voor het behoorlijk besturen van een auto nog toe laatbaar wordt geacht. De Ter neuzen aar beweerde, dat hij zijn opmerkelijk alcohol-piom- millaige vooral na de aanrij ding had opgelopen. De Mid delburgse politierechter wilde dat weieens nauwkeurig uitge zocht. zien, om welke reden de zaak werd aangehouden. De agent die de Teirneuzenaar ge verbaliseerd heeft, zal als fe- tuige v/orden gedagvaard. De Middelburgse potit.ie- reohter hanteerde gisteren zijn stelregel (voor het in staat van dronkenschap besturen van een auto kunnen nauwe lijks verzachtende omstand: g- heden gelden) met enige mild heid. Niettemin: in alle geval len - steeds afkomstig uit. Zeeuwsch-Vlaanderen - von niste hii met vrijheidstraf fen. Dat merkte een man uit Biervliet die (met een aicohoi dope van 2,15 pro mille "n zijn bloed) een stilstaande auto had aangereden. Hij kreeg vijf da gen onvoorwaardelijk en vier maanden ontzegging, waarvan twee maanden voorwaardelijk. De eis van de Officier van Justitie luidde: twee weken gevangenisstraf, waarvan een week voorwaardelijk en negen maanden ontzegging. Een inwoner van Waterland- kerkje was dronken op de brommer gesignaleerd. „Ik reed echt niet slecht", ver- klaarue hij gisteren tegenoi-t-r de politierechter, „anders zou i'k vel in een poldersloot be land zijn". Hij kreeg een week voorwaardelijk met een proeftijd van een jaar en hij mag acht maanden geen mo torvoertuig - waaronder een brommer - besturen. Een IJzendij'kenaar kreeg een week gevangenisstraf en zes maanden voorwaardelijke ontzegging. „Ik ben er nog steeds niet aan toe om dit soort gevallen met geldboeten te volstaan", zei mr. Van Em- pel verklarend. „Ook m Zeeuwsch-Vlaanderen -moet men begrijpen, dat zaken aotn ■en drankgebruik beter niet kunnen samengaan". De Uzen- diijtoeinaar was in politiehamden gevallen toen hij op een win teravond, met een praktisch geheel beijzelde voorruit en met gedoofde koplampen, via de verkeerde weghelft een po litiewagen tegemoetreed.... Twee weken gevangenisstraf was ook het tarief voor een Terneuzenaar die tijdens ten periode van tegenslag en de pressie met een paar borrels teveel achter het stuur van een auto was gaan zitten. Hij raakt bovendien zes maanden, waarvan twee voorwaardelijk, zijn rijbewijs kwijt. In 1970 was deze man voor een derge lijk feit al eens veroordeeld. Het aloude vissersplaatsje Breskens zal op 3 en 4 au gustus weer in het teken van de visserij staan, wanneer op die dagen de traditionele visserijdagen weer worden gehouden. Een actief visserijcomité heeft zich de afge lopen maanden weer druk beziggehouden met het uit gebreide programma dat tijdens dit weekeinde aan in woners en toeristen wordt geboden. Dank zij de mede werking van alle geledingen uit de Breskense gemeen schap is men ondanks een chronisch tekort aan geld erin geslaagd de evenementen vrij van toegangsgel den te houden, zodat men zich door het betalen van entreegelden niet van de feestelijkheden behoeft te ont houden. En dat zijn er over deze twee dagen weer heel wat. Daarmee is de koek op za terdag nog niet op. Om 18.00 uur begint op het plaatselij ke sportveld de traditionele voetbalwedstrijd tussen vis sers uit het Franse Braydu- nes en die van Breskens. De zaterdag wordt besloten met een groots volksibal in de vismijn. Zondagmiddag heeft het comité bestemd voor de jeugd. In de vismijn wordt speciaal voor hen -gratis een kindermatinee gegeven met muziek, spel en dans. Ook een goochelaar zal daar zijn kunsten vertonen. Het visrestaurant is voorts de gehele zondag geopend. Zondagavond wordt een volkskoers gehouden voor Bressiaanders en toeristen in verschillende categorieën. De visserijfeesten worden ten slotte zondagavond afgesloten met -wederom- een volksbal in de vismijn. Momenteel wordt overleg gevoerd om het lunapark dat tot en met 31 juli door de plaatselijke winkeliers wordt georgani seerd ook tijdens de visserij- dagen nog i!n vol bedrijf te houden. Hiervoor is toestem ming van het gemeentebe stuur nodig. Traditioneel wordt tijdens de visserijdagen in Breskens de jaarlijkse reünie van de Zevibel gehouden waarvoor - uiteraard- geen betere omge ving denkbaar is dan de vis mijn. De zilte geur van zee en vis zal deze reünie dan ook' goed kunnen ondersteu nen. Even traditioneel zal Ze- dens de vergadering van Ze vibel de blauwe Wimpel worden uitgereikt. De wim pel is bestemd voor dat vis sersvaartuig dat afgelopen seizoen gemiddeld de hoogste prijs voor zijn vangsten wist te noteren, in feite dus het sohip met de besite kwaliteit vangsten. Tweede visserijtooogtepunt op zaterdag 3 augustus is de presentatie van de gepavoi- seerde vissersvloot van Bres kens. Vlaggetjesdag op zijn west-Zeeuwsch-Vlaams. Na de presentatie volgt een vaartocht met alle schepen, waarvoor iedereen die op dat moment in Breskens aanwe zig is van harte wordt uitge nodigd. Het zal een feestelijk gezicht zijn, de vrolijk opge tuigde vissersvaartuigen én de-meestal- in bonte kledij uitgedoste vakantiegangers. Teruggekomen van de vaartocht zal eenieder - zij het in bescheiden mate want de middelen zijn niet onuitputbaar- kujnnen proe ven van de Breskense speci aliteit: de garnaal. Wil men zich nog meer te goed doen dan aan deze lekkernij dan is het in de vismijn ingerich te visrestaurant de aangewe zen weg de kennismaking met dit verrukkelijke zee banket voort te zetten en uit te breiden met andere culi naire hoogstandjes op visge- bied. En dat vis moet zwem men behoeft geen betoog. Ook daarvoor in Breskens gelegenheid te over. Zaterdagsmiddags kunnen belangstellenden -en het vis serij comité hoopt dat dat er zeer velen zijn - kennisnemen van verschillende werkzaam heden die voorafgaan aan het op tafel serveren van vis. Dank zij de medewerking van Diepvries Breskens wor den demonstraties gegeven in het visfileren. De gefileer de schol zal daarna worden gebakken en worden uitge deeld aan de omstanders. De visserijvereniging Ons Be lang organiseert diezelfde middag een wedstrijd in het garnalenpellen met een in ternationale bezetting. „Ama teurs mogen overigens ook meedoen", aldus de heer- De Bliek van het visserij comité. De winnaar of winnares krijigt de Zilveren Garnaal uitgereikt, een prijs die spe ciaal voor deze wedstrijd wordt gemaakt. De muziekvereniging Uit het Volk voor het Volk haakt in op de visserijdagen. De muziekvereniging viert zijn 75-jarig bestaan en ter gele genheid hiervan zullen een zevental korpsen uit west- Zeeuwsch-Vlaanderen optre den plus het muziekgezel schap uit het Zuidhollandse Maasland. Zoals bekend onderhoudt Breskens met de streek waarin Maasland ligt het groéntecentrum Westland- nauwe banden. Direct na de oorlog immers adopteerde deze streek Breskens en werden o.m. ook gelden in gezameld om het Breskense muziekkorps weer van start te kunnen laten gaan. Voorts worden zeilwedstrijden voor kleine bootjes in de haven gehouden. De nog geheel intact zijnde en zich in goede staat van onderhoud bevin dende koremolen van IJ zendijke is een onderdeel van het Streekmuseum „West-Zeeuwsch-Vlaande- ren presenteert" en wel als expositieruimte voor mo derne beeldende kunst, met name tijdens de zomer maanden. De eerste ten toonstelling het vorig jaar trok meer dan drieduizend bezoekers uit alle delen van het eigen land en van buiten de grenzen. Vol doende reden dus om een dergelijke expositie tot een regelmatig weerkerende gebeurtenis te maken. Zo gaf het gemeentebe stuur van Oostburg de Zeeuwsch-Vlaamse beeldhou wer en schilder Ernest Joa chim, die ook voor de eerste tentoonstelling verantwoor delijk was en naar wiens aanwijzingen en ontwerp het moleninterieur voor zijn nieuwe functie geschikt werd gemaakt, ook dit jaar de opdracht een zomer-expo- sitie samen te stellen en in te richten. Wat volgens diens keuze tot stand kwam is een expo sitie die als geheel geken merkt wordt door harmonie er. evenwicht. In de eerste plaats al voorzover het de geografische verdeling van de uitgenodigde kunstenaars betreft: vier zijn Zeeuwsch- Vlamingen, eveneens vier Vlamingen. Zij worden prachtig geëscorteerd door een Zeeuw en een Oostenrij ker. Om met deze laatste gast van verre te beginnen, Beppo Pli-em toont een aantal zeefdrukken, die de geboren graficus verraden qua opvat ting en techniek. Hij weet zijn vlakken met fijne helde re kleuren te vullen waarte gen zijn abstraherende hand schrift, dat soms verwant schijnt met Mathieu, eens te meer zijn eigen karakter toont. De Middelburger Andries Minderhout is vertegenwoor digd met een aantal werken waarvoor de benaming mo notypes wat al te simplis tisch is, al hebben zij er met een surplus aan alchemisti sche technieken die Minder- houts geheim rijn, wel het meeste van weg. Het zijn bladen in fluwelige -'room kleuren met vage vormen en structuren vervuld van een plastische poëzie die haar in tensiteit aan rust, stilte en ingetogenheid dankt. Van de Vlamingen toon: Paul van Gijsegem hoogle raar aan de Academie voor beeldende kunsten te Gent en vooral beeldhouwer in i]- zei en staal, een aanta» knappe soms visionaire et sen die nauw bij zijn plastie ken aansluiten en dus ook mens en techniek met elkaar 'TI BïPüi confronteren. Mens en tech- tiek is ook het thema van Van Gdjsegems leerling Jac ques 't Kindt in enkele boei ende tekeningen. De ook ver buiten de gren zen van België bekends ke- ramucus Achiel Pauwels is vertegenwoordigd met enkele keramische plastieken waar in hij toont tot welke ex pressiviteit zijn moderne - naar geest en techniek beheerste barok het kan brengen. Schilder Dirk Ver strakte ls de dromer onder de Vlamingen met een vijftal sublieme kleine sch' derijen d.'e van een teder en humor vol waarnemingsve -mogen van mensen, dingen en die re getuigen. Van de hier aanwezige Zeeuws-Vlaamse schilder.-, is John Verschuren constructi vist. Hij levert in de bene denruimte van de molen twee overtuigende specimina van zijn kunst, ziin twee doeken in de bovenste ruim te zijn duidelijk zwakker (misschien ook omdat ze van vroeger datum zijn). Het werk van F.ans van den Bogaerd in surrealisti sche trant is reeds meer dan eer. belofte van deze jonge schilder. Lienke Reynhoudt uit Sluis toont haar grote be gaafdheid zowel voor het maken van gebruik: ïarde- werk als voor ken.mj'ïie plastiek in een aantal vazen en al of niet gedecoreerde kommen en in enke e plas tieken waaronder -vo n a) Ko ning. Koningin en Hond en Stier opvallen. De beeldhouwer Er.rest Jo achim tenslotte droea een aantal plastieken van groot formaat bjj die het opgangs pad naar de molen flanke ren en die ondanks hun ron de gesloten vormen een sterk plastisch verschijningsvermo gen in de ruimte blijken 'e bezitten. Deze boeiende veelzijdige expositie met in ternationaal kirakter blijft ie bezichtigen tot 15 september aanstaande. WILLEM ENZXNCK eindredactie: rein van der helm. (Van onze correspondent) GENT Op een vergade ring van de Belgische minister van Openbare Werken, De- fraigne met hoge ambtenaren en het stadsbestuur van Gent, dinsdagmorgen, rijn door ha venkringen klachten geuit over de lage waterstand in het Kanaal van Gent naar Terneu zen. Deze wordt teweegge bracht door het gebrek aan regen, waardoor er een kleine debiet is in de rivieren, die het kanaal voeden. Gezegd werd, dat het peil op het ka naal 15 tot 30 centimeter lager is dan het in werkelijkheid zou moeten zijn. De toegelaten diepgang van de grote schepen met; name 12,25 meter, is dan ook zeer theoretisch, te meer daar op plaatsen, waar bedrijven afval i-n het kanaal lozen, drempels zijn ontstaan die de bevaar baarheid uiteraard niet ten goede komen. Door administra tieve vertragingen zijn deze drempels nog altijd niet weg- gebaggerd.. Door de kleine diepgang op het kanaal ontstaan vooi de bedrijven in de Belgische ka naalzone bijomende trans portkosten, daar te Terneuzen »e lading gedeeltelijk moet worden overgeslagen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 3