KIJK NAAR LUISTER NAAR David Bowies Grote Broer zorgt voor verwarring GELUIDSMUUR OP DIAMOND DOGS ZOEK DE FOUTEN Geen pop-versie van falanx-lied radio televisie Frankenstein Knap Discussie VERLEDEN LUCKY LUKE: De zwarte heuvels Donderdag 20 juni 1974 rvVER glamourboy David Bowie is in deze rubriek al eens seep- tisch geschreven. Een in het begin miskend en in zichzelf gekeerde popmuzikant benader je nu eenmaal niet zonder de no dige achterdocht, wanneer hij zich door tussenkomst van wat later zijn vrouw zou worden, zelfbewuster gaat opstellen, dien tengevolge zichzelf teneinde raad maar tot superster uitroept en rich dan als „produkt" laat verkopen door zakenman Tony de Fries, die Bowies eerst angstvallig geheimgehouden biseksualiteit plotseling commercieel en met kennelijk succes weet uit te buiten. Nu dan eindelijk Bowies nieuwste muzikale produkt .Diamond Dogs" op de markt j's verschenen, lijkt het tijd geworden zijn muzikale activi teiten (door de aandacht voor rijn extravagante verschijning wel eens gemakkelijk naar de achtergrond gedrongen) ook in deze kolommen serieus te ne men. Diamond Dogs, daar is moeilijk onder uit te komen, behoort tot het beste wat de popmuziek heeft voortge bracht. De muziek op die plaat, die gaat over de benar de positie van het mensdom in deze naar onze begrippen hóóg-geïndustrialiseerde we reld, heeft zeker zoveel actua liteitswaarde dan destijds de eerste satirische, de Ameri kaanse consumptiemaatschap pij belachelijk makende, tek sten van Zappa en ze staan, zo zullen velen nu toch wel be seffen, jammer genoeg heel wat dichter bij de werkelijk heid van de liedjes over „love en peace" uit de zestiger ja- yram Toch zijn de bestanddelen van Bowies muzieik nauwe lijks origineel. In de rocknum mers als Diamond Dog-s en Re bel Rebel, die kant één van de plaat beheersen hoor je de rit mes en bijna letterlijk overge nomen akkoordenschema's van de Rolling Stones. In een nummer als Sweet Thing hoor je Lou Reed en ook invloeden van Zappa. En het nummer Big Brother zou zo één van de Rocky Music-albums kunnen staan. De sax, waarop Bowie naast gitaar, mellotron en syn thesizer speelt klinkt als de sax van Andy Mackay. De teksten van de meeste num mers zijn een verder borduren op de thema's, die hij ook al op de elpees Ziggy Stardust en Alladin Sane naar voren bracht. De laatste nummers zijn een verdere uitwerking van George Orwells angst wekkende toekomstroman „1984". Alleen op he gebruik van rook 'n roll als basis voor zijn muziek, kan ni-ets worden aangemerkt, want dat is voor blanke stadsjeugd (en daar hoort Bowie in zekere zin toch ook nog steeds toe) om gevoe lens in uit te drukken. denheid steeds aanwezig blijft. Bovendien kan Bowie, zo maakt Diamond Dogs voor mi) wel duidelijk, terecht gere kend worden tot de avantgar- de-artiesten. Niet zozeer van wege zijn extravagante ver schijning (dat heb eigenlijk niet eens zo nodig), maar veel meer door de inhoud van zijn muziek. In de culturele voorhoede (waartoe vooral veel figuren binnen de pop mode en filmwereld zich te genwoordig rekenen) is de laatste tijd een zekere voor liefde voor science fiction aan het ontstaan. En het feit dat science fiction, zoals de ken ners ervan beweren, veel te maken heeft met het zoe ken van de mens naar zijn plaats in de wereldsituatie zal daar wel niet vreemd aan zijn. Science fiction schijnt be gonnen te zijn bij de schep ping van het monster van Frankenstein. Een verhaal, waarin een professor uit twee dode lichamen nieuw leven wilde ontwikkelen. Het ge drocht, dat hij uiteindelijk tot leven bracht veroorzaakte ech ter tegelijk zijn ei-gen onder gang, omdat het de professor zelf vernietigde. Dat thema is daarna regelmatig teruggeko men in de science fiction-lite- ratuur. De mens brengt de wetenschap en de techniek door zijn zucht naar meer, steeds op een hoger peil en matigt zich uiteindelijk de rol van een god aan. He-1 en ver doemenis zijn daarna zijn deel, zo leert de moraal van die verhalen dan meestal. Bowies laatste elpee nu, bA». -C-UA Het knappe van „Diamond Dogs" is echter gelegen in d-e indrukwekkende produktie van het geheel. Praktisch alle nummers vormen een Specto- riaanse muur-van-geluid, waar in de geluiden uit de heden daagse progressieve popmu ziek, die Bowie voor eigen ge bruik heeft toegeëigend, mees terlijk vermengd zijn met Bo wies eigen, naar mijn gevoel wat minder boeiende, muzika le inbreng. Hij is daarbij in de studio zo knap met de nieuw- ate elektronische apparatuur omgesprongen, dat de plaat ondanks alle nabootserij, ner- Eens gen surrogate maakt. In tegendeel, hij overtreft s-oms O'ina zijn voorbeelden, terwijl een zekere emotionele g-ela- eindredactie henk postma staat bij-na geheel in het teken van het dreigende wereldcata strofe. Bowie beschrijft zelfs de wereld na zo'n atoomramp. De camera zoomt in op Hon ger Stad, waar de laatste men sen a.ls bloeddorstige honden tussen wolkenkrabbers rond scharrelen, jachtig op zoek naar iets, dat nog verslonden of verscheurd kan worden. Over een aanzwellend applaus heen, schreeuwt Bo-wie: Dit is geen rock 'n roll, dit gaat over volkerenmoord.* „Het duurt niet lang meer of onze wereld, waarin al het mogelijke geëxploiteerd wordt om aan de gulzigheid van de mensen tegemoet te komen, gaat tenonder. Je ver maken en zoeken naar een beetje liefde en geluk is voor veel mensen het enige wat zin heeft", zo vertellen Bowies tek sten ons. Van geloof in de mens zelf (in de zestiger jaren zoveel in de popm-uziek terug te vinden) is bij Bowie niet veel meer te bespeuren. Maar ook Bowie heeft nog wel een beetje hoop op betere tijden. In zijn beeldspraak hoopt hij op iets buitenaards, dat de si tuatie op aarde nog zou kun nen verbeteren of (en dat is het nieuwe controversiële ele ment, dat hij op Diamond Dogs presenteert) op de grote leider, die ons uit de rotzooi kan halen:... Big Brother, de denkbeeldige figuur, die aan het hoofd staat van de totali taire maatschappij, die George Orwell schildert in zijn boek „1984". Is Bowie dan zelf zo'n labie le figuur of is onze maat schappij dan al zo ziek, vraag je dan je af, als Bowie met zijn teksten nu al op hetzelfde p-unt is aangekomen dan de gemartelde en gehersenspoelde hoofdfiguur in 1984, die uit eindelijk ook als een trouwe hond, achter Big Brother en het maatschappijbeeld dat hij representeert aanloopt? Of heeft Bowie misschien een heel wat idealere Big Brother voor ogen dan Orwell? Dia mond Dogs, waarop Bowie over de gewenste eigenschap pen van de redder zingt, geeft weinig uitsluitsel: Some one to claim us, some one to follow, some one to shame us, some brave Apollo, someone to mo- 9 David Bowie zoals hij staal afgebeeld op de hoes van zijn nieuw elpee „Diamond Dogs". ve us, someone like you wé want you Big Brother. In enkele Engelse muziek bladen is inmiddels een hele discussie ontstaan over Bo wies bedoelingen. I-am Mac Donald, die in N-ew Musical Express kritiek leverde op Bo wies laatste elpee schreef als antwoord op een brief van een lezer, dat Bowie in een inter view inderdaad het dictator schap heeft verwelkomd, wat zo schrijft hij, een nogal ge brekkig antwoord is op het falen van het huidige wereld stelsel. Laat je niet opfokken, wees je eigen Ideale leider, is zijn ad'viès aan de Bowie- fan. Hoe dan ook, het is de vraag of Bowie er zelf wel helemaal uitgekomen is. Hij heeft nu in ieder geval bewezen de mo dernste opname technieken, die de wetenschap heeft opge leverd positief te kunnen aan wenden door er een stukje muziek mee te maken, dat uit stekend weergeeft, waarmee veel (jonge) mensen bezig zijn. Of Bowie de muziek van Diamond Dogs ook tijdens li- fe-optredens acceptabel ten gehore kan brengen zal nog deze maand blijken wanneer hij (ondanks de aankondiging twee jaar geleden om met op tredens voor publiek te stop pen) een tournee door Ameri ka begint. Hij zal er 30 steden aandoen. BARCELONA (DPA) - Bij ministerieel besluit is in Span- 16 bepaald dat het falanx-lied «Cara al sol" uit de burgeroor- '°S «iet mag worden gebruikt voor popversies. Op een bijeenkomst van ve teranen-organisaties verze-ker- minister José Utrera Moii» "a dat dit lied wegens zijn symbolische karakter niet mis- moehit worden. De di recteur voor volkscultuur, Ri- eerdo de la Cierra had een Erimmofoonplaat met een pop- versie van „Cara al sol" de eensuur laten passeren. De bond van reserve-officieren Barcelona protesteerde met een woedende brief. Vanavond op Nederland 1 5.® 20.45 uur de documentaire- 'tm „Wie Wat bewaart, heeft »at Nog binnenkort in botterdam de Biesbosch uit de *raan zal komen". Een film van BrS Ris over de grote Jtarbekkens die in de Bies- '°sch worden aangelegd om otterdam van schoon drink ster te voorzien en over de «iade die de Biesbosch daar- "°or lijdt. JF. KIRKALD: FOSSIE LEN IN KLEUR (Uitg. Mous- sault). De uitgeverij Mou-ss-ault heeft aan haar reeks „Mous saults Natuurgidsen" een deeltje toegevoegd. Na de pre historische dieren, reptielen en amfibieën, vissen, vogels en zoogdieren der wereld zijn nu de fossielen aan de beurt- De Engelsman Kirkal-dy schreef het en de zeer gedetailleerde kleurenfoto's zijn van Michael Allm-a-n. De in pocketformaat uitgegeven gids bestaat uit vier delen en een literatuur lijst. In het eerste deel wordt de geïnteresseerde lezer wat meer vertrouwd gemaakt met het wezen v-an de paleontolo gie, hetgeen zoveel betekent als de kennis van de oude levensvormen. Een goed te le zen, beknopt overzicht van de ze w ij dvertakte wetenschap. Aan de hand van gekleurde kaarten erg handig in dit formaat wordt in het twee de deel de wording van Euro pa uiteengezet. Daarna komen in het derde gedeelte dierlijke en in het vierde deel de plant aardige fossielen gedetailleerd aan bod. De vele kleurenfoto's van d-e wel erg gave fossiel-en tonen hoeveel schoons er in onze Europése bodem te vin den is. Al moet er wel bij vermeld worden dat al deze vondsten uit het Engelse af komstig zijn. H.L. l":i l**TUk T~V) HnJ3l do sajj 8 'peq uea 3jeoq i '^aoppueq 9 'joaeu g 'ifojf ra^qoB aotéaa f '3(3a3i9oppuEi[ j 'qoai uba spiui g 'aqonop lm iaddmQ 1 •sjiutt (EBpad 01 'jëui 1 NEDERLAND I: 14.25-14.50 Schooltelevisie 18.45 (K) De Fabeltjeskrant (NOS) 18.55 (K) Nieuws (NOS) VPRO 19-05 (K) Beertje Colargol, poppenfiim 19.20 (K) Van Oekel's disco- hoek, 19.45 Popeye, tekenfilm. 20.00 (K) Journaal en weero- verzicht (NOS) 20.21 (K) All in the family, serie. 20.45 (K) Wie wat bewaart heeft wat; of: hoe bin nenkort in Rotterdam de Biesbosch uit de kraan zal komen, 21.30 (K) West (1), EO 22.00 (K) EO-landdag, 22.25 (K) Project: rendier, do cumentaire 22.50 (K) Ars musica, orgel concert 23.15 (K) Laatste nieuws (NOS) NEDERLAND II 18.45 (K) De fabeltjeskrant (NOS) 18.55 (K) Nieuws (NOS) AVRO 19.05 (K) De waaghalzen, film over de twee stunt mannen 20-00 iK) Journaal en weero- verzicht (NOS) 20 21 (K) Ari-ake: 20.50 (K) Waar de lente laat ontluikt, Japanse semi- documentaire 22.30 Den Haag vandaag (NOS) 22.45 (K) Laatste nieuws (NOS) DUITSLAND I 8.05 (K.) Tussen de kranten koppen 8.20-8.35 (K) Tussen de krantenkoppen 8.55-9.25 (K) Telecollege chem'scn technologie 9.30-10.90 (K) Sesamstrasse 10-30 (K) En Francais 11.00-11.30 (K) Elektromecha- nisme 11.45-12.15 (K) Telecollege fy sica 16.15 (K) Journaal 16.20 (K) Het podium „Ik verwacht een kind" 17.05 Wat zeg je ervan de actuele telefoon 17.55 (K) Journaal 18.00 (K) Nieuws uit Noord- rijnland-Westfalen 18.10 (K) De zaken van de heer Konstantin: 18.40 (K) Hier en nu 19.20 (K) De zaken van de heer Konstantin: As woensdag 20.00 (K) Journaal 20.15 (K) Beelden uit de we tenschap, 21.00 (K) Ironside, serie. 21.45 (K) Wereldkampioen schappen voetbal- actue le informatie 22.15 (K) Journaal, commen taar 22.35 (K) Fritz König, portret van een beeldhouwer 23-20 (K) Journaal DUITSLAND II 10.00 (K) Journaal 10.05-13.00 (K) WK-Extra, sa menvalling van gisteren 17.00 17.10 17.40 18.25 19.00 19.30 21.00 21.15 22.00 22.30 (K) Journaal (K) Wickie en de sterke mannen, tekenfilmserie (K) WK-Extra. (K) Hier kookt de hef, (K) Journaal (K) Dalli-Dallie, quiz (K) Journaal (K) Controversen, dis cussie (K) Alvar Aalto, film over „architectuur voor mensen" (K) Journaal BELGIë (Nederl.) 18.55 (K) De Fabeltjeskrant 19.00 (K) Black Beauty, serie. 19.25 (K) De jagersstammen in Australië, documen taire 19.40 (K) Mededelingen 19.45 (K) Journaal 20.15 (K) Wachtwoord, quiz 20.50 (K) Conquista, film 2140 (K) Standpunten 22.00 (K) Kortweg, culturete actualiteiten 22.10 (K) Première, 22.40 (K) Laatste nieuws 23.00 (K) Wereldkampioen schappen voetbal, sa menvattende reportage* van de gisteren gespeel de wedstrijden Bulgarije - Uruguay en Haïti - Po len BELGIë (Frans) 18.10 (K) 1, 2, 3 j'ai vu 18.30 !K) Wie van de drie 19.00 (K) Deux ans de vacan- ces, serie 19.30 Festivalagenda 19.45 (K) Journaal 20.15 (K) Wegeninformatie 20.20 (K) Hombre, filmwes tern van Martin Ritt miêt Paul Newman, Fre- diric March, Rii-chard Boone, Diane Cilento e.a. 22.05 (K) Le carrousel aux images; 22.50 (K) Journaal HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Oeh- tendgymn. 7.20 (S) Dag met een plaatje. 8.00 Nws. 8.11 AVRO's Radiojournaal. 8.21 (S) Bag met een plaatje (verv.). 8.50 Morgenwijd. 9.00 Toppers van toen. 9.35 Wa terst. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Kleutertje Luister. 10.10 (S-M) Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws en 11.03 Journaal.) 11.30 (S) Ron-dom Twaalf met Groenteman en 11.55 Beurspl. 5. 12.30 Zelfstan-dg zijn en blijven. 12.35 (S) AVRO's we- kel. sportre-vue. 13.00 Nws. 13.11 AVRO's Radiojournaal. 13.21 (S) Muz. rondom 1900. 14.00 (S) Operetteprogr. 15.00 (S) Aspecten, kumstrubr. 16.00 Nws. 16.30 AVRO's radiojour naal. 16.05 (S) Jumbo-Set. 17.00 (S) Mobiel. 17.55 Med. AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Ra diojournaal. PP: 18.20 Uitz. v.d. C.H.U. IKOR: 18.30 Kleur. NCRV: 19.00 (S) Leger des Hedlskwart. 19.15 Kerk van daag. 19.35 Veel gevr. gewijde muz. 20.00 (S) Zo ma-ar zo mers. 21.55 (S) Klass. orgel- conc. 22.20 Avondoverd-enk. 22.30 Nws. 2-2.40 (S) Hier en nu 22.50 Wadden bedreigd (II). 23.05 (S) Muz. van B-a-ch en Zoon. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Le- vende woord. 7.08 (S) Preludi um: klass. muz. 7.30 Nws. 741 (S) Hier en nu 7.55 Aange stipt: progr.overz. 8.00 Te Deurn laudatnus: gewijde muz. 8.24 Op de man af: evangel, comm. bij de tijd. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. v.-d. huisvr. 8.45 (S) Podium v.d. vrouw: m-aatsoh.-inf. 9.20 (S) Onder de hoogtezon. 10.00 Schoolra dio. 10.30 Nws. 10.33 (S) Se lect: pas versch. klass. grainm.pl. 11.15 (S) Noordel. Filh. Ork.: klass. muz. 11.30 Hier en nu - spec. 11.55 Med. 12.00 Zingen met Cecilia: volksmuz. 12.15 Kinderliedjes. 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en nu. 12.53 (S) Herv. middagpa-uzedst. 13.13 (S) Draaischijf: lichte gramm.muz. (14.05-14.25 Schoolradio.) 15.00 (S) Piano-recital: klass. muz. 15.30 Nws. 15.33 (S) Sopraan en piano: klass. liederen. 16.00 16.30 (S) Hier en nu. 17.00 Kinder visie: progr. door, voor en met kinderen. 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en nu. NCRV: 18.00 (S) Tijd vrij voor muz. in vrije tijd. 18.30 Nws. 18.41 Wereld-panorama. 18.53 Boekbespr. AVRO: 19.00 Trefpunt: Knipperlicht - spec. 19.30 (S) Klass. strijkkwintet. 19.43 (S) Omroepkamerkoor met solist en pianobegel.: amu- sem.muz. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. 20.00 Nws. A- VRO: 20.05 Radiojournaal. NOS: 20.10 (S) Holl. Festival 1974: A'da-ms Filh. Ork., Toon kunst-koor A'da-m en zangsolis- ten: klass. muz. AVRO: 22.,it) (S) Arnold Schönberg: muz. klankb. 22.55 (S) Dichter bij de inuz.: nwe liedjes, chansons of songs. 23.20 (S) Essay: progr, waarin o-ver kunst wordt doorgepr. 23.50 Radio journaal. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III TROS: 7.02 Drie op je boter ham, met Vaak 's ochtends, waarin o.m. verkeersinf. KRO: 9.03 Pep op drie. 11.03 (S) Drie draait op verz. 12.03 (S) Drie tussen de middag, pauze- progr. met 13.03 Raden maar.14.03 Po-p-Konta-kt: Theo Stokking Show. NOS: 16.03 Ritmeesters: Daverende dertig op Drie. NOS: 18.02 J-o-ost mag niet eten. TROS: 19.02 (S) Drie loopt achter. 20.02 (S) Poster. 21.02 (S) Sesjun: jazz en blues live. 22.02 (S) Hugo van Gel deren Show, met o.a. Neder landstalige top-tien. 22.55 Med. 23.02 TROS: T S T sport en muz. Tevens W.K. Voet-baljournaal. 00-2 Ak-tua 010 (S) Jazz-Sir. 1.02 Nacht wacht. NOS: 5.02 Satésaus Show. EO: 6.02-7.00 (S) Mati- nata: gevar. lichte gramm. muz. België (Ned.) 9.15 Koormuziek. 9.30 toeristisch magazine. 11.00 Harmonie en fanfaremuziek. 12.00 Neuws, mededelingen en SOS-berichten. 12.08 Ti-k-tak. lichte muziek. 12.50 Buiten lands persoverzicht. 13.00 Nieuws, Actualiteiten, weerbe richt en toneelagenda. 13.55 Beursberichten. 14.00 Nieuws. 14.03 Lichte muziek. 15.00 Nieuws. 16.00 Nieuws. 16.10 Licht klassiek nami-ddagcon- eert. 17.00 Nieuws en medede lingen. 17.10 Uitzending voor oudere luisteraars. 17.55 Weeg schaal 18.00 Nieuws. 18.0-5 Uit zending vo-or de sold-a-ten. 18.30 Wegwijs wezen. 18.45 Sport. 18.55 Ta-alwenken. 18.57 Orkest van de week. 19.00 N-ieuws en avtualiteiten. 19.30 Intermez zo. 19.35 Politieke tribune. 19.45 Lichte muziek. 20.00 Lichte muziek. 20.30 Nieuws. 20.33 Splinternieuws. 22.00 Nieuws. 22.05 Jeugd '74. 23.00 Nieuws. 23.40-23.45 Nieuws. een rookpluim aam c?e horizon het lijkt wel. of een trein ons achtepr- volgt!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 19