Creatief bouwen vanuit jezelf PRISE BLUE SOUND „Proberen het leven hoorbaar te maken PTT TWEEDE GROOTSTE WERKGEVER HUGO v. d. MEER TEKST EN FOTO'S HENK POSTMA Amsterdam. Spanning White Heat Wezen Science Fiction Confrontatie kunst cultuur OPNAMEN 80.000 MAN Vrijdag 31 mei 1974 Het zal zo'n anderhalf jaar geleden zijn, dat jongeren in 't Dongemondplaatsje Raams- donksveer een daad wilden stellen in de sfeer van passi viteit en apathie, waarin de plaatselijke subcultuur was ko men te verkeren. Ze organi seerden een popfestivalletje. Het evenement bleek echter geen doorslaand succes. Slechts enkele tientallen be zoekers passeerden de zuinig kijkende kaartjesverkopers. Popmuziek, zo werd weer eens duidelijk, bleek nauwe lijks meer de stimulerende en inspirerende functie te bezit ten, waarmee enkele jaren ge leden nog honderden jongeren tegelijk naar het destijds bestaande plaatselijke jonge rencentrum werden gelokt. In dit geval onderstreepte de ten gehore gebrachte muziek ei genlijk alleen maar de leegte van het slechts spaarzaam ge vulde zaaltje. Toch bleek er Iemand ge contracteerd te zijn, die met een opzienbarend optreden ter elfder ure nog inhoud aan het geheel wist te geven. „Hij zong, speelde op mondharmo nica's en op een gitaar met maar drie snaren. Die gitaar vervulde drie functies tegelijk, de solo, slag en bas. Hij had verder een versterkerinstalla tie en een echo-apparaatje en als je je ogen dichtdeed was het et alsof er een complete groep op het podium stond te spelen", zo werd zijn verschij ning bij een andere gelegen heid destijds eens beschreven. Hij imponeerde niet door vir tuositeit, maar wel door de vrijheid en integriteit, waar mee hij zijn muziek maakte. Die jongen was Eddy van der Meer. Al voor het ontstaan van de Provadya's maakte hij actief deel uit van de Bredase blues- en experimentele pop groep Slack Gang, die onlangs uiteindelijk voorgoed ter ziele is gegaan. Ruim een jaar geleden kon den we in deze krant melding maken van Van der Meer's eerste en enige elpee: „Zeer oude klanken en heel nieuwe geluiden, die hij met enige steun, van enkele vrienden, waaronder Adre Heeren, zelf volspeelde, uitbracht en pro duceerde. Muziekkrant Oor over de plaat: „Het boeiendste is de muziek zelf, die het best gekarakteriseerd kan worden als vrij, open" en „Eddie van der Meer beoogt geen synthese van allerlei muziekstijlen, hij experimenteert ook eigenlijk niet. Hij stelt zich open voor alle mogelijke invloeden en verwerkt ze tot klanken en geluiden, die soms binnen en soms buiten de geschreven wetten van de muziek liggen". Jazzwereld liet zich wat min der enthousiast uit, maar schreef desondanks: „Toch is maken van deze muziek na tuurlijk veel aardiger, dan het bewandelen van de platgetre den paden". In december van het vorig jaar trad Eddy von der Meer voor het eerst op met zijn nieuwe band Surprise, een ca deautje waaruit tot nu toe in verschillende gelegenheden, soms voor 75, soms voor 25, maar nooit voor meer dan honderd bezoekers nog niet al tijd even perfecte, maar ver rassend frisse muziek tevoor schijn bleek te komen. Eddy van der Meer: „Ik wilde wel eens van de drie snaren af, maar wist niet pre cies, welke muziek ik wilde spelen". Samen met bassist Hans de Vos is hij toen een jaar lang aan het pionieren geweest. „Soms waren er mid dagen, dat we zeiden, dit is een soort richting, waarin we verder willen bouwen". Met Roel Bisschop (drums) en Kees van Velthuizen (orgel) erbij zijn de ideeën uiteinde lijk tot een vaste vorm geko men. De bedoeling van Surpri se: klanken en ritmes zoeken en die gebruiken op een jazz achtig ritme. Ieder optreden begint echter met enkele strakke bluesnummers „Omdat dat gewoon goeie gevoelsmu- ziek is". De meeste thema's, die wor den gebruikt zijn bedacht door Kees van Velthuizen, die voor hij deel ging uitmaken van Surprise (zijn eerste band) al 0 V.l.n.r. Roel Bisschop, Kees van Velthuizen, Hans de Vos, Eddy van der Meer: „gewoon blijven, zoals je bent" een tijdje in zijn eentje bezig was met het zoeken naar sounds en effecten. „We heb ben geen haast, zegt hij, we zajn er niet op uit om drie keer per week te kunnen op treden. We proberen niet ho ger te grijpen, dan samen fijn en goed te spelen. We hebben niet het gevoel iets te moeten of te zullen". We geven elkaar V erantwoordelijke man, voor het geluid op de elpee en de banden, die Eddy van der Meer en Blue Sound, hebben opgenomen is John Zwarter, medewerker van de stichting Studio Audio, die vooral pro gramma's maakt voor zieken. Hij is best be reid met zijn apparatuur ook opnames te maken van and'ere popgroepen, die zichzelf via in eigen beheer vervaardigde banden,, in den lande willen presenteren. Zijn adres: Aller Heiligenweg 12t>, Breda, tel. 01600 50041. gewoon de kans om tot leven te komen. Van groot belang is dan ook de ontspannen en feestelijke sfeer, die de groep bij optre dens en repetities zegt voor te staan. „Het interessante is, dat we vanuit die sfeer toch tot een bepaalde structuur zijn gekomen, waarin iedereen bin nen de groep tot zijn reoht kan komen", zegt Eddy van der Meer. Drumimer Roel Bisschop speelde vroeger in bandjes, die alleen maar populaire nummers speelden: „Elke keer als er een top-veertig uit kwam, werd er een nummer tje uit inigestude erd. Maar ik ben blij, dat ik deze richting ben uitgagaan. Ik kan nu echt creatief bouwen vanuit me zelf". Bassist Hans de Vos heeft voor zijn Surprise-tijd in een groot aantal bandjes gespeeld, maar is daar nooit mee opge treden. „Vroeger keek ik al tijd strak voor me uit en speelde mijn partijtje, terwijl je juist in de muziek, die ik nu maak, veel contact met el kaar nodig heb". Kees van Velthoven maakt van de vier de meest onge compliceerde indruk. Met zijn ongedwongen houding lijkt hij de spanning, die uitgaat van de spontane manier, waarop Van der Meer zich uit, te rela tiveren. Eddy van der Meer komt dikwijls erg persoonlijk en direct over. Veel mensen vinden het gek, wanneer iemand zich zo blootgeeft. Vooral wanneer er door die manier van optreden ook schijnbaar zwakke eigen schappen duidelijk worden lnm je gemakkelijk een gege neerd gevoel over je krijgen. Eddy van der Meer ervaart dat zelf ook: „Je krijigt wel eens het idee, dat het de men sen soms schokeerd, wanneer je jezelf heel werkelijk op stelt, zoals je bent. Omdat die mensen gewoon vergeten zijn, dat zijzelf in feite een act staan te bouwen en degene, die op het podium staat niet. Surprise (bij de aandachtige lezer zal dat overigens geens zins verbazing wekken) mani festeert zich niet in glitterge waden of met make-up óp het gezicht. De kledij is over het algemeen sober en nonchalant. Het instrumentarium ziet er vaal en versleten uit. Af en toe wil er ook wel eens wat stuik gaan. Dat is niet alleen aan geldgebrek te wijten. Kees: „Ik heb er nooit aan gedacht iets aan ons uiterlijk te veranderen. Ik vindt dit al een soort act op zich, dat je gewoon blijft, zoals je bent en geen afstand gaat scheppen tot je publiek. Als er iets kapot gaat is daar altijd wel een oplossing voor te vinden". Surprise lijkt evenals Van der Meer destijds in zijn een tje, een groep, die niet in de eerste plaats door muzikale kwaliteiten, maar vooral door de manier, waarop muziek ge maakt, wordt, belangrijk is. De binding, die ikzelf met de groep voel, heeft als belang rijkste oorzaak de spointam- teit en echtheid, waarmee de groep overkomt. Popmuziek heeft voor veel mensen aan inihoud en betekenis verloren. Sommigen kunnen alleen nog maar waardering opbrengen voor popmuziek, die technisch goed in elkaar zit. De kwali teit van de muziek, die Sur prise voortbrengt lijikt echter tot op bepaailde hoogte van ondergeschikt belanig. Eddy van der Meer is het daar niet mee eens: „Volgens mij moest ook de vorm ver antwoord zijn, zegt hij, de kracht moet tóch liggen in technisch goede muziek. En ik geloof, dat we zo langzamer hand een behoorlijk hoog peil aan het bereiken zijn, alleen al op het gebied van geluiden maken. Daar heb ik van men sen, die zelf muziek maken erg veeg complimenten over gehad. Die vinden, dat het echt iets is, wat uit zijn expe riment is. Waar ze van mer ken, dat je er al j'aren mee bezig bent. Toch zijn er veel poplief hebbers, die de verrichtingen van. Surprise nog met de nodi ge scepsis bekijken. Eddy van der Meer daarover: „Veel mensen beoordelen de muziek dan ook niet naar de inhoud, maar ze luisteren of het alle maal wel afgerond klinkt. Als het begin en het einde afge rond klinkt heb je een leuke kaft, maar de inhoud hoeft dan nog niet belangrijk te zijn. Als je een netszeggend boek in een leuke kaft ver pakt, zijn er toch veel mensen, die het kopen. Voor ons is het niet belangrijk om bekend te worden. Het is alleen belang rijk om muziek te maken, waar we zelf achter staan. Maar als hetgeen je in je mu ziek wilt leggen beter over komt, door bijvoorbeeld een nummer korter te maken, dan vind ik dat bijvoorbeeld een gezonde consessie. Kees van Velthuizen: Als je je onder de popgroepen wilt scharen, die nu beroemd zijn, dan zou je inderdaad heel an dere muziek moeten gaan spe len, dan moeten we allerlei dingen gaan doen, die we nu niet doen, maar het kan ook best, dat het grote publiek het, mede door onze muziek, nog eens fijn gaat vinden, wanneer je probeert om jezelf te blij ven. Voor popgroepen, die niet mee wensen te draai- mallemolen op weg naar en in de commerciële luisterrijke, doch goedko pe successen, is het dik wijls moeilijk timmeren langs de met glitter en goud geplaveide paden- Met hun sterk onderge waardeerde bezigheden vormen ze echter nogal eens het klimaat, waar zich frisse vormen en nieuwe impulsen ontwik kelen. Op deze pagina dan ook ruime aandacht voor de basis, waar groepen als Surprise en Blue Sound de popmuziek levend hou den. Een regelmatige verschij ning tijdens optredens van Surprise en vooral Blue Sound is de Bredase dichter Hugo van der Meer de Wal cheren. Sleutelbegrip bij veel van zijn gedichten en improvi saties, die hij tijdens en tus sen hun muziek declameerd is die stilte. Veel van zijn gedichten noemt hij ingehouden poëzie, waarin niet veel wordt gezegd, maar wel veel wordt gesugge reerd. Die gedichten zijm dik wijls verkenningen van zich zelf, want „door te schrijven kun je je bewust worden van veel dingen in jezelf". Hugo van der Meer verder: „Er zijn mensen, die de din gen om zich heen verwerken door zich in zichzelf te keren of door te protesteren. Bij me ditatie bestaat het gevaar, dat Je het contact met de buiten wereld verliest en een te poli tiek geëngageerde houding houdt het gevaar in, dat de creativiteit kapot wordt ge maakt. Daarom kun je beter proberen momenten van stilte en rust in jezelf te laten ont staan. Van daaruit ontstaan vanzelf allerlei kreten en g®, luiden. In een zaal voel je dai wel eens dat er gereageert wordt. Dan wordt er vanzelf verder geassocieerd. Op dit mander kan er een heel goed contact ontstaan. Hugo van der Meer heelt plannen om een dichtbundel uit te laten geven met als titel: „Er zit een vlinider op je monid". „Veel mensen hebben er geen erg in, dat er zoiete moois als een vlinder op hun lippen zit. Als ze gaan praten vliegt zo'n vlinder weg. Daar om is het misschien béter om je eerst nog even te bezin nen", zegt Hugo van der Meer Al» die gedichtenbundel er bomt zal daar zeker onder staand fragment in voorkome» uit „Twee pogingen tot eei dialoog" j „Als God in een hoge boom zou wonen En Adam en Eva sliept* nog Zou hij zeker die tijd stop zetten en zeggen Ga nog even door Maar helaas zitten er slechtt spotvogels in hoge bomen". 0 Karei Vermijs en dichter Hugo van der Meer in de kleedka mer van Jongerencentrum „Het Paard vcm Troje" in Den Haaff. 0 Adrie Heeren. Door gewone geluiden (van muziekinstrumenten, de mense lijke stem, dieren, machines of noem maar op) met elkaar te vermengen, of te vervormen, kunnen sommige mensen soms leuke effecten bereiken. Wanneer muzikanten met die klanken gaan stoeien, kunnen er soms zelfs zeer inhoudsvolle muziek stukken ontstaan. Voor de gemiddelde luisteraar, die gewend is zich te ver maken met eenvoudiger vormen van muziek, zoals die door de massamedia dagelijks op ons af worden gestuurd, vormen der gelijke composities echter nogal eens een moeilijk te bevatten muzikaal terrein. Eén van de eersten, die deze constatering zal onderschrijven is de Bredase drummer en „geluidenmenger" Adrie Hee ren, die al een tijdje mee draait in de regionale subcul tuur, maar ook daar niet altijd iedereen enthousiast heeft we ten te krijgen voor zijn avant- gardistische muzikale activi teiten. Toch is het niet zijn bedoeling, zo legde hij eens in deze kolommen uit, om mu ziek te maken voor een select gezelschap. „Wij willen de luisteraar langzaam leren onze muziek te waarderen door aar iedereen, die het horen wil uit te leggen wat voor muziek wij maken en te laten horen hoe het klinkt", zo heeft hij toen gezegd. Zijn activiteiten op dat ge bied lijken succes op te leve ren, want zelfs de grootste scepticus kan niet meer om het feit heen, dat Adrie's mu ziek in plaatselijke en lande lijke jongerencentra weer klank begint te krijgen. Maar niet alleen in de smaak van het publiek, maar ook in Adries muzikale prestaties en ideeën valt de laatste tijd. zo zegt hijzelf, een ontwikke ling ten gunste te signale ren. Adrie Heeren, die van huie ait met ballet te maken kreeg stapte in de woelige zestiger laren, geheel naar de geest der tijds, over naar de (experi mentele) popmuziek, waar hi.i als drummer al spoedig gegre pen werd door Noordafrikaan- se ritmen „oer"invloeden en het zoeken naar klanken. Sa men met Eddy van der Meer speelde hij onder meer in de giroep Lazarus, later trad hij met vrienden op onder de naam The Green Eye. Meningsverschillen over de verder te volgen muzikale richting maakten echter steeds na enige tijd een einde aan de verbintenissen. In de Ooster- houtse rockgroep White Heat heeft Adrie Heeren nu de per sonen gevonden, waarmee hij zijn avantgardistische denk beelden in conventionelere muziekvormen denkt te kun nen toepassen. Veel meer dan in White Heat komen Adrie's ideeën echter tot uitdrukking in de tweemansgroep Blue Sound, die hij samen met White Heat-drummer Karei Vermijs heeft opgericht. In diens huis onder de schaduw van die Oosterhoutse St.-Jans- toren wordt in een geluid- dicht gemaakt kamertje nu minstens drie avonden per week gewerkt aan de ontwik keling van hun muziek, die als het aan Adrie en Karei ligt, straks eerst de aarde en daar na de hele kosmos moet laten communiceren en vibreren. Essentieel onderdeel van het verder hoofdzakelijk uit drums, bekkens, gongs, beüie- tjes en speeldoosjes bestaande instrumentarium van Blue Sound zijn de toongenerator, die Adrie door een bevriende electronious in op versterkers met heel veel knoppen lijken de kastjes heeft laten vervaar digen. Door middel van die toongenerators, die het besl zijn te vergelijken met een moogsynthesizer kunnen zeer uiteenlopende klanken en ef fecten worden vervaardigd, die weer kunnen worden ver vormd of weer met eerder op genomen muziekstukken kun nen worden verwerkt. Muzikale bedrijvigheid in de fabriek. Blue Sound aan het werk in de Machinefabriek Breda. Karei Vermijs, met zijn wat afstandelijker houding zo op het eerste gezicht de tegenpoo' van de door zijn muzikale ac tiviteiten begeesterde Adrie Heeren blijkt het best in staa' het wezen van Blue Sound onder woorden te brengen „We proberen het leven hoor baar te maken, zegt hij, „A- flrie en ik zitten heel dicht op één lijn. En we proberen alle twee door middel van onze muziek over te brengen, wat er op een gegeven moment leeft. Voor ons is dat telkens weer iets anders. Als we er lan ook nog in slagen om de toehoorder en zelfs dieren en «o bij onze communicatie te betrekken, dan is dat het bes te, wat we kunnen doen. Als zelfs een hond mee gaat doen, en dat lukt ook wel eens, dan kun je moeilijk staande hou den. dat we de realiteit van dat moment niet weergeven. Adrie Heeren is ervan over tuigd, dat je keihard moet stu deren om iets waardevols te kunnen presteren op muzikaal terrein. Evenals een goede sportman getroost hij zich dan ook heel wat moeite om in conditie te blijven. „Lichame lijke bezigheden als wandelen fietsen of zwemmen geven je de geestelijke ontspanning en de krachten die je nodig hebt om onze muziek te kunnen maken". De de om de schulden te kunnen afbetalen, die door zijn muzikale activiteiten zijn ontstaan doet Adrie Heeren, al een tijdlang administratief werk bij de Bredase Machine fabriek. „Niks voor mij", vindt hij, „Ik heb liever iets omhanden, omdat ik toch te veel met mijn kop bezig ben" Als hij eventjes niets te doen heeft glipt hii dan ook nogal eens de werkplaatsen in, „om dat daar meer leven heerst" Zo ontdekte hij, dat je in de ketelmakerij en vooral in de ketels zelf, prachtige opnamen kunt maken, wat op een stille zondagmiddag uiteindelijk ook gebeurde. Er werden wat mu zikale vrienden opgetrommeld en de complete geluidsinstalla tie' werd naar de fabriek gere den. De opgenomen banden wor den nu gebruikt tijdens optre dens, die men visueel aantrek kelijker wil maken door een mime-achtige act Bovendien wordt er wat van het in de fabriek opgenomen materiaal verwerkt op een elpee, die er volgens Adrie Heeren zeker komt: Verschillende a-com mercieel werkende mensen zijn daar al in geïnteresseerd» zo zegt hij. De muziek \aan Blue Sound, die -dat zal niemand verba zen- nogal moeilijk te om schrijven valt, wordt nog steeds in grate mate beïnvloed door Noordafrikaanse klanken en sferen, maar het is de be doeling, dat de muziek daar naast een steeds scienoe-ficttai- aohta/ger karakter gaat krij gen. Adrie Heeren zegt d'aaro ver: „Er zijn de laatste tijd veel dingen veranderd. Toen ik 12 of 10 jaar was, begonnen ze opeens allemaal torens te bouwen en flats en zo. De we reld wondt steeds meer over heerst door de technologie, te levisie is opiuim voor bet volk geworden en er zijn be paalde machten, die het hele spul hier in handen willen hebben en de massa op druk- noppen willen laten reageren. Daar kiun je niet omheen gaan. Die dingen voelen wij dage lijks. Als je op een vrije dag langs de petrochemische in dustrie bij Rotterdam loopt zie je op een gegeven moment dingen, waaruit voor een mu zikant muziek komt. Maar ie moet wel een hele muzikale ontwikkeling achter de ntë hebben om er ook echt muziek over te kunnen maken". Betekent dat niet, dat Je t" wezen helemaal niet zo tegen die technologisering en machtsconcentratie bent? „Juist wel, reageert Adrie Heeren, het is toch te gek wat er allemaal gaande is. WD zouden erop willen wijzen, dat het zo niet langer kan. Door ook primitieve oerritmen die er leven in onze muziek te verwerken kan er een confron tatie ontstaan. Daardoor kun nen de verschillen duidelijk worden. Het is soms beter ont alle aspecten van het lenen gewoon weer te geven. Recht" streekse kritiek is beter, dad overal maar omheen draaien- DEN HAAG (ANP) De PTT heeft op het ogenblik ongeveer 80.000 personen in dienst, aldus het donderdag door het bedrijf gepubliceerde jaarverslag, dat opmerkt, dat naar personeelsbe zetting gerekend het be drijf na Philips op de tweede plaats komt in ons land. Buiten het bedrijf werken dan nog onge veer 30.000 personen rechtstreeks voor de PTT aan de orders, die het bedrijf plaatst bij uiteenlopende bedrijfs takken. Met deze orders was in 1973 een bedrag gemoeid van in totaal 1,6 miljard gulden, waarvan het grootste deel in Nederland werd besteed. Het aandeel, dat de PTT in 1973 had in de nationale investeringen (bruto) beliep 2,1 pet. De bijdrage aan het na tionale inkomen (markt prijzen) was 1,8 pet. De ze percentages zijn ten opzichte van andere be drijven aanzienlijk, al dus het verslag. De geldomzet van de PTT in 1973 bedroeg 3,4 miljard gulden. Hierin zijn de omzetten van de postgiro en de rijkspost spaarbank niet opgeno men, aangezien de omzet van deze diensten van geheel andere aard is. (zie embargo). UITGESPROKEN J. L.i Slaats, aannemer, Gastakker 12, Breda. Cur. mr. A. M. van Dusseldorp, Catharinastraat 17 bjs, Breda. Tel. 01600-47050. Bogmans Verlichting B.V., Geerkade 28, Etten-Leur. Cur. mr. J. Th. Boere, Markt 21, Etten-Leur. Tel. 01608-4155. W. F. Levering, machinist, Doormanstraat 12, Dongen. Cur. mr. Th. P. W. M. Kamp- huisen, Baronielaan 133, Bre da. Tel. 01600-47952. Actieve aandelen Handel en industrie Akzo 20.- 59,20 58,20 Ali 130 251,00 248,00 Amro I 20 63,20 61,50 A dam Bub Ü750 206,00 Deli-Mij 1 75 114,00 114,80 Dordtacbe i 20 100,00 99,20 Dordtscbe Pr. Heinekeo Ud 25 173,00 169,00 Helneken I 25 186,00 181,10 H.A.L. Hold t 100 Hoogov. I 2P 77,70 77,80 HV A-Mijen HV& a pms Beo. 78,50 78,50 KLM I 100 64,90 64,50 Koo.OUe Jl 78,70 77,80 KNSM t 100 120,50 121,00 Nat.Ned. 1 10 67,50 65,80 Ommeren Cert 364,00 362,00 Philips t 10 31,10 30,80 Robeco 1 50 182,70 180,60 Rolioco I 50 122,30 121,00 ScheepvmD 1 50 124,10 125,50 Unilever I 20 111,70 111,00 Actieve obligaties staatsleningen 83,40 83.20 82.20 02,00 86,20 83,20 3,20 82,10 92,00 86,20 DONDERDi le kolom slotkoersen vorige b< a lat* t ss os claln ij» id 96 A».(K ld u 3.00 ld 37 3.00 ld li 3.00 ld 47 3.00 N.ir 3.50 BN 3.75 BNl» 1.75 ld 7 8.50 ld «1 8.50 ld 7 8.50 ld 73 3.60 Aïfau 3.60 ld «8 5.75 B dai IJfö ld 52 8Jif tiagl 8.25 ld 30- 8.00 id 63- 8.00 ld 03- 8.00 ld 71- 8.01 ld 72- 8.00 ld 73- 7.75 ld 70- 7.75 ld 72- 7.00 ld 73- 7.50 id 72- 7.25 ld 71- 7wS ld 73- 7.00 ld 661 7.üt ld 00/ 3.00 ld 001 7.0C ld 3->. 7.00 ld 73- 0.75 ld 07- 6.75 ld 68- 0.75 ld 6.50 ld 67- 0.25 Id 07.J .Uo ld 57- 0.00 ld 051 6.01 ld 051 5.75 ld 651 5.75 ld 051 5.50 ld 65- 5.25 ld 58- I 5.25 ld 64-: 5.25 ld 65-! 5.00 ld 58-1 5.00 ld 04-. 4.75 ld 58-i 4.50 ld 58-! 4.50 ld 53-1 4.50 ld 60-1 4.50 ld 62-1 4.50 ld 62-1 4.25 ld 52-', Obli 8.25 ABN 8.00 ld 70- 8.00 ld 71- Amro 73 8.50 ld 73 8.50 ld 69 8.75 Amto 8.00 ld 69-' 8.00 ld 70- 7.75 ld 71-' L 7.75 ld 71-1 7.50 ld 73-1 7.00 ld 73-1 7.50 Mees BNG resp. 9.50 CRBc 7.50 Flxp F 8.00 Lease 7.00 N.bk.tf 5.75 ld 65 9.75 N lax 7.00 N.l* 8.00 NMB 8.00 8.U0 8.00 8.00 8.00 8.00 8.00 8.00 7.75 7.75 7.75 7.50 7.50 7.50 7.50 7.20 7.00 7.00 7.00 6.50 6.50 6.50 6.50 6.25 6.25 6.00 5.75 5.75 5.25 5.25 5.00 4.50 4.50 4.50 4.50 4.50 Ned .69 ld 30-95 id 71-06 Id 701 ld 3011 Id 70111 id ('9-76 Id 70-77 Id 71-00 Id 73-98 Id 30-78 Id 69-94 Id 71-96 Id 72-97 Id 71-81 Id 72-97 Id 661-91 Id 6611 id 69-94 Id 681-93 Id 6811 Id 68111 Id 681V Id 66-91 Id 67-92 id 67-92 id 65-90 id 6511 Id 641-89 Id 6411 Id 64-94 Id 58-83 Id a9-89 Id 601-85 Id 6011 id 63-93 86,20 86,00 98,80 99,00 98,501 98,70 80,10 80,40 79,40 79,70 95,90 95,90 80.30 79.31 80,30 79,20 78,20 78,30 89,70 69,90 76,60 80,10 79,60 77,20 75,20 74,80 74,40 74,20 79,20 74,20 73,40 78,50 77,40 77,40 76,70 76,70 75,90 76,00 70,30 70,30 81,20 81,40 72,60 72,70 78,50 70,50 70,70 69,30 69,40 76,30 80,00 79,60 77,20 75,40 75,00 74,60 74,90 79,20 74,00 73,40 78,20 4.25 Id 59-84 4.25 Id 60-90 4215 id 61-91 4.25 Id 631 4.25 id 6311 4.00 id 61-86 4.00 id 62-92 8-75 id 53-93 3.50 Id st .47 3.50 Id 51-76 '•56 Id 71 U 3.50 Id 53-83 3.50 Id 56-86 3.25 Id 48-98 3.25 ?jd 50-90 3.25 id 54-94 3-25 id 55-95 80,60 69,80 69,10 66,80 66,30 76,40 66,70 65,30 61,80 94,70 80,30 73,00 59,00 63,30 63,60 62,40 76,50 80,60 69,90 69,20 66,80 66,40 76,60 66,80 65,40 62,10 94,70 80,40 73,20 59,00 63,30 63,60 62,60 76,10

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 8