Politiek geladen
proces
in
belegerde veste
GEEN TOERISTISCHE RECORDS MET PINKSTEREN VERWACHT
linthorst Homan
antwoord schuldig
Zomers presentjes
Tijdelijk 25 waardepunten!
Kema-kernreactor
heeft al gewerkt
druk
kentering
895
.lekkere koffie.
binnenland
buitenland
m
Waterdicht
Ukrijgt tijdelijk op elk pak vacuumverse
Roodmerk, Zilvermerk en Paarsmerk koffie -
van Douwe Egberts 25 waardepunten.
Da's 15 punten meer dan normaal. Dat telt
weer aardig mee als u aan het sparen bent
voor die waardevolle Douwe Egberts
geschenken. Heeft u de nieuwe geschenken-
folder nog niet in huis? Vraag hem aan
uw winkelier of schrijf even een kaartje aan
Douwe Egberts, Postbus 2076, Utrecht
U krijgt hem gratis thuis gestuurd.
XL
UPERJ
Donderdag 30 mei 1974
lijkt niet veranderd,
Middenschool betreft,
komst van minister
kemenade. Integendeel,
ncretiseert die voorzich-
isteiling.
ksen heeft de advies-
psie haar eerste voor
tafel gelegd. Het komt
neer dat zij een groep
'n 30 contactscholen wil
die misschien straks
pet Middenschoolexperi-
pp grotere schaal kunnen
meedoen. Misschien,
met die contactscholen
loraf nog heel wat over-
dig zijn over de onder-
Ifiidige vertaling van de
gspunten die aan de ge-
van de Middenschool
|rondslag liggen, En als
gebeurd, kan er uit die
keuze worden gemaakt
je experimenten,
lange weg, dus.
[it het is wel zeker dat
op duidt dat beslist niet
het schooljaar 1975-1916
xperimenteren kan wor-
egonnen. Als die datum
)d wordt.
is de werkelijkheid van
liddenscliool in ons land.
an van alle emotie en
ke stokpaardjes die nog-
|at groeperingen in ons
gaan berijden als het
„Middenschool" valt.
JACQUES LEVIJ
(ADVERTENTIE)
fur
i uur
bel met inge-
|u Een maxi
IMS
past in
de bekleding
pek,zeer
De stoelen
Li-leer.
(Van een onzer
verslaggevers)
SCHIPHOL - HAARLEM
•DEN HAAG Een grote
politiemacht zal vandaag
van het gerechtsgebouw in
Haarlem een belegerde ves
ting maken.
Een veelzeggend „geen
commentaar" van de waar
nemend chef van de lucht-
Iiavenpolitie, G- de Boer,
doet van Schiphol hetzelfde
vermoeden.
De reden: vandaag worden
in Haarlem voor het eerst in
Nederland twee Palestijnse
vliegtuigkapers berecht.
Adrian Ahmed Nuri (23) en
Sami Hoessin Tamani (21)
dwongen op 3 maart jongstle
den een Viscount-10 van de
Britse luchtvaartmaatschappij
British European Airways op
S-Mphol te landen. Het toeste'
was onderweg van Beiroe'
naar Londen.
De twee commando's stelden
geen enkele eis. Kort na de
landing lieten zij de zesen
tachtig passagiers en tien be
manningsleden uitstappen,
sloegen flessen whisky en gin
kapot en staken de VC-10 in
brand. Zonder verzet gaven zij
zic'i daarna over aan de Ne
derlandse autoriteiten
In tegenstelling tot de Haar
lemse politie zal de slraëlische
luchtvaartmaatschappij El Al
geen extra voorzorgsmaatrege
len nemen in verband met het
proces tegen de twee Pales
tijnse commando's. „Wij hand
haven gewoon de normale vei
ligheidsvoorschriften, die voor
iedere vlucht gelden," aldus
een woordvoerder. „Die maat
regelen zijn waterdicht. Wij
hebben ook niet om extra be
scherming gevraagd."
Bij de Israëlische ambassade in
Dei Haag was men niet be
reid tot het geven van enig
commentaar. De Haagse politie
wilde evenmin zeggen, of de
ambassade extra bewaakt zou
worden.
Volgens het zogenaamde „ka
pingsartikel". dat in 1970 aan
de wet werd toegevoegd, kun
nen de twee commando's ver
oordeeld worden tot een ge
vangenisstraf van vijftien jaar.
Op vliegtuigkaping alleen
staat twaalf jaar, maar zodra
er andere feiten bij komen -
zoals in dit geval brandstich
ting en verboden wapenbezit-
kan de straf ten hoogste vijf
tien jaar bedragen. Vallen er
meerdere doden dan kan zelfs
levenslang worden opgelegd.
Vooral in Israël is men erg
gebeten op strenge straffen
voor vliegtuigkapers. Het bes
te bewijs hiervan is de levens
lange gevangenisstraf, die de
Japanse student Kozo Okamo-
to momenteel in Israël uitzit
voor zijn aandeel in het drama
op het vliegveld Lod bij Tel
Aviv, waarbij twee jaar gele-
lan 27 Israëli's werden gedood.
In sdherpe bewoordingen wor
den de vaak eng milde behan-1
delingen van gearresteerde
Palestijnse commando's in het
buitenland veroordeeld. Het
rapport behandelt kapingen en
overvallen door Arabieren in
de periode van juni 1068 tot
eind 1973.
De drie jaar gevangenisstraf,
die twee Palestijnse comman
do's in Paraguay uitzitten voor
een overval op de Israëlische
ambassade in dat land wordt
in het rapport een gunstige
uitschieter genoemd. Bij die
overval kwam de vrouw van
een Israëlische diplomaat om
het leven. In ieder ander geval
van veroordeling van Palestij -
nen buiten Israël brachten de
commando's niet langer dan
acht maanden in de gevange
nis door, concludeert het rap
port. Vaak werden ze zelfs
niet eens berecht, maar het
land uitgezet, voordat het tot
een proces kwam. De vrees
voor represaiUemaatiregelen
verklaart dit „falen van bui
tenlandse regeringen".
Bij vrijwel iedere actie van
Palestijnse commando's werd
de vrijlating geëist van Kozo
Okamoto. De Israëlische autori
teiten zijn echter altijd van
het principe uitgegaan, dat
nooit mocht worden toegege
ven aan de eisen van de guer
rilla-organisaties. Zelfs tijdens
de Olympische Spelen in
Münohen in september 1972 en
in Kyriat Shmona ging de re
gering Meir niet door de knie-
en. Het drama in Maalot begin
deze maand bracht generaal
Dayan en premier Meir er
voor het eerst toe de vrijlating
van de Japanner te beloven,
„omdat wij de oorlog niet over
de ruggen van kinderen willen
uitvechten". Kozo Okamoto zit
echter nog steeds gevangen-
Volgens het rapport van het
Israëlische ministerie van Bui
tenlandse Zaken zijn „buiten
landse regeringen" niet zo
standvastig. Zij zijn veel te
snel bereid tot concessies aan
Palestijnse guerrillero's. Al
leen denkend aan hun eigen
heil is hun enige zorg om
gearresteerde kapers zo snel
mogelijk hun land uit te krij
gen, óf zonder proces, óf door
middel van een wel erg korte
straf In vergelijking tot de
misdaad.
Nederland heeft zich door on
dertekening van een in 1970
in Den Haag opgesteld inter
nationaal verdrag verplicht om
vliegtuigkapers te straffen.
Dat dient dan te geschieden
„op dezelfde wijze als wan
neer het gaat om een ander
ernstig misdrijf".
Het lijkt echter hoogst waar
schijnlijk, dat zowel de Haar
lemse officier van justitie, mr.
J. Bredius, als de president
van de rechtbank, mr. J.D.
Vink, in hun eis respectieve
lijk vonnis tegen de twee ka
pers de mogelijkheid van ern
stige represaillemaatregelen
niet zullen uitsluiten.
Ook zal door de advocaten van
de twee Palestijnen, mr. J.
Heidinga en mr. R. Reeringh,
beiden uit Haarlem, als ver
zachtende omstandigheid wor
den aangevoerd, dat er bij de
kaping geen slachtoffers ge
vallen zijn en dat de uiteinde
lijke afloop van de kaping
derhalve „goed" genoemd kan
worden.
Wellicht kan ook als verzach
tende omstandigheid gelden,
dat Adtaan Ahmed Nuri en
Sami Hoessin Tamani handel
den met hun verdrukte volk
op de achtergrond. De twee
commando's zullen het proces
aangrijpen om begrip en hulp
te vragen voor de Palestijen
en hun zaak. Morgen kan dus
een berechting worden ver
wacht, die niet ontbloot zal
zijn van politiek. Politiek, die
ook kan doorwerken in eis en
vonnis.
ARNHEM (ANP) Naar
eerst nu bekend is geworden,
is de proefreactor van de Ke-
ma in Arnhem vorige week
anderhalf uur kritisch geweest
en gaf daarbij een vermogen
af van ongeveer drie kilowatt.
Daaraan voorafgaande zijn nog
twee aanloopfases gedaan om
het proces van inwerkingstel
ling te meten. Daaruit is ge
bleken dat de reactor zich op
dezelfde wijze gedroeg. Het
kritisch maken is vervolgens
zonder enige moeilijkheid Ver
lopen, zo heeft dr. ir. M.E.A.
Hermans, onderdirecteur van
de Kema, desgevraagd meege
deeld.
Dr. Hermans verklaarde aan
het brititisch maken van de
reactor geen ruchtbaarheid te
hebben gegeven, aangezien
men bij de Kema van mening
is dat deze gebeurtenis past in
de dagelijkse werksituatie.
Met het in gebruik nemen
van de reactor heeft de Kema
een verzoek van de Vereni
ging Milieudefensie in Am
sterdam om het kritisch ma
ken uit te stellen, naast zich
neergelegd. De vereniging
vroeg de Kema in een tele
gram bij de voorbereidingen
tot de eerste poging, het kri
tisch maken uit te stellen. De
vereniging Milieudefensie wil
de daarmee bereiken dat de
rechtskracht van het aange
spannen kort geding optimaal
zou zijn.
Dat kort geding is aange
spannen tegen de ministers
Lubbers (Economische Zaken)
en Vonrinlk (Milieuhygiëne),
die vergunning hebben ver
leend voor het in. werking
stellen van de reactor.
Het geding dient op maan
dag 10 juni voor de president
van de Haagse rechtbank..
—.liQ „ht Vooral on de w
DEN HAAG (ANP) Het
Nationaal Bureau voor Toeris
me verwacht tijdens de ko
mende pinksterdagen geen re-
cordbezoek van buitenlanders.
Het record, dat met 800.000
buitenlandse gasten op naam
staat van Pinksteren 1972 (21
en 22 mei en een nog geopen
de Keukenhof), zal dan ook
wel niet worden overtroffen,
aldus het bureau.
In 1971, toen Piksteren op
30 en 31 mei viel en Keuken
hof zijn poorten had gesloten,
hebben 760.000 vreemdelingen
ons land bezocht. Vorig jaar
waren dat er 750.000 tijdens
de Pinksteren van 10 en 11
juni. Ook vorig jaar was tij
dens het pinksterweekeinde
de Keukenhof gesloten.
Wanneer het weer echter
mooi zal zijn, wordt er een
grote drukte verwacht met het
aooent ais vanouds op het
westen van het land met de
bekende centra aan de kust.
Ook worden bij mooi weer
zeer veel Nederlandse en bui
tenlandse kampeerders op on
ze kampeerterreinen verwacht,
die de pinksterdagen gaan ge
bruiken als generale repetitie
voor de komende zomervakan
tie.
Het nationaal Bureau voor
Toerisme verwacht bij stra
lend weer dan ook meer moei
lijkheden ten aanzien vain de
accommodatie op de kampeer
terreinen dan die van hotels
en pensions.
In de hotels en pensions is
al een vrij belangrijk aantal
bedden geboekt, maar er was
gisteren nog overal plaats.
Als de weeromstandigheden
meewerken kunnen de komen
de pinksterdagen ook weer
topdagen worden wat betreft
de verkeersdrukte, aldus de
rijkspolitie in Driebergen.
Morgen verwacht de rijkspoli
tie meer drukte dan op een
normale vrijdag. Vermoedelijk
zal de vrijdagavondspits zich
al vroeg in de middag inzet
ten. Veel Nederlanders, maar
ook veel buitenlanders zullen
dan hun bestemming reeds
gaan opzoeken.
Op zaterdag 1 juni wordt in
de voormiddag grote verkeers
drukte verwacht. Vooral op de
autosnelweg Den Haag
Utrecht - Arnhem- grens en op
de autosnelweg Rotterdam -
Breda.
Op zondag 2 juni (le pink
sterdag) verwacht men geen
verkeersproblemen. De "dag
jes-mensen" zullen vermoede
lijk voor een gezellige drukte
zorgen.
Maandag (2e pinksterdag)
zal de gehele dag waarschijn
lijk een druk verkeersbeeld
blijven geven. Als de weersom
standigheden meewerken zul
len de „dagjes-mensen" reeds
vroeg op weg zijin. Het is dé
dag voor dagrecreatie, wed
strijden en andere evenemen
ten. Bovendien verwacht men
grote verkeersdrukte in de na
middag bij de terugkeer naar
huis van het gezaimelijke
pinksterverkeer. Vanaf de na
middag tot laat in de avond
diient men op de bekende
knelpunten rekening te hou
den met filevorming en ver
traging.
Op dinsdag 4 juni wordt ten
slotte een. drukke morgenspits
verwacht. Vooral op de wegen
in het centrum van het land
en op de autosnelweg Rotter
dam - Breda dient het verkeer
hiermede rekening te hou
den.
Met onderstaande bekende
knelpunten dient men o.a. re
kening te houden:
tH De autosnelweg Rotterdam -
Breda, vooral de brug over de
Oude Maas en de Moerdijkbrug.
0 De autosnelweg Breda
Gorkuim, in het bijzonder ter
hoogte van de brug "Keizers-
veer" en het verkeersplein
"Gor-kum".
9 De weg Middelburg - Rot
terdam, ter hoogte van de
Zeelandbrug, de Grevelingen-
dam en richting Hellegats
plein.
9 De weg Middelburg - Bre
da via Roosendaal ter hoogte
van Korteven.
(ADVERTENTIE)
Het onvermijdelijke is gebeurd. Mr. J. Linthorst Homan heeft
zijn levensherinneringen belangrijk genoeg geacht om ze open
baar te maken. „Wat zijt gij voor een vent" heeft hij zichzelf
afgevraagd. En wat hij daarop zwart-op-wit neerschrijft geeft
eigenlijk maar een erg onvolledig antwoord op die vraag. Het
beeld dat hij van zichzelf schetst is dat van een sociaal-voelend
mens uit de betere kringen met weinig politiek inzicht die in zijn
latere leven, de naoorlogse jaren, met hart en ziel heeft gewerkt
aan de eenwording van Europa. Maar dat deel van zijn autobio-
grafie is alleen maar belangwekkend voor hen die zich diep
Saand in allerlei bijzonderheden van Europa's tot nu toe mis
lukte worsteling naar samenwerking willen verdiepen.
Het belang van de ontboeze-
juingen van de heer Homan
ligt in de visie die hij geeft op
ójn houding in de eerste oor-
tejaren, als de felste van de
mts die de Nederlandse Unie Unie",
leidden. Niemand hoeft te
twijfelen aan de goede trouw
tan Homan in die jaren. Wel
•s zijn volslagen gebrek aan
«zicht in de betekenis van de
Parlementaire democratie dui-
deüjk. Zijn geïrriteerdheid
wer de inderdaad niet zo
fraaie -erking van die demo-
cratie in de crisisjaren voor de
oorlog heeft hem als NU-man
■o'-ijk parten gespeeld. Al het
water van de zee en zijn op
achzelf w-el aanvaardbare ver-
Haringen in dit boek wassen
dat niet weg. Ook niet zijn
faitiek op enkele opvattingen
0'or hem en de Unie die dr.
L de Jong in zijn reeks boe
ken over Nederland in oorlogs-
"Jd ten beste geeft.
sers zoveir tegemoet dat af en
toe het randje van het uiterst
toelaatbare werd bewandeld-
Zeker in een aantal publika-
ties in bet weekblad „De
Homan was geen landverra
der. Wel een man die niet
bestand was tegen de girote
druk vaan die jaren. Dat had
hij gemeen met zo'n 90 pro
cent van ons volk. Maar hij
had zich opgeworpen als een
van de voormannen" van dat
volk. Dat is missahien wel zijn
grote vergissing geweest. Dat
heeft hem en zijn gezin veel
persoonlijk leed gebracht. Hij
heeft e~hter na de oorlog snel
zijn plaats in Nederland weer
gevonden. Terecht, want een
man als De Quay werd zelfs
minister-president en het is
maar de vraag of zijn schuld"
als men daarvan beslist wil
spreken niet heel wat gro
ter was dan diie van Homan.
De Quay immers had poli
tiek inzicht. Maair ja, onder
invloed van de toenmalige ge
kweekte angst voor het
Zelf geeft Homan aan dat
de jaren 19401941 voor
J'jn leven „een kentering"
"■bdt. Dat :s waarschijnlijk
IJ8' juist. Hij zegt met de
'w te hebben gestreefd naar communisme en de door de
ontwikkeling van een be- TS-'~ - -
die een eigen Neder-
'»Ms karakter zou dragen.
v?'i de poging Nederlandse
"Stan.tes uit het Duitse vuur
'halen, heb ik niet alleen
'Jn vingers gebrand, maar
heb behalve het klein
oden van de NSB geen
franjes van enige betekenis
Pakken gekregen", heet het
'Sens in de memoires. Dat is
dele juist. Maar, en ook
^ervan getuigt het betoog
J®. Homan wel, om die kas-
"®jes te pakken te krijgen
de Unieleiding de Duit-
katholieke voormannen gepre
dikte „barmhartigheid" tracht
te men alles te vergeten en te
vergeven. Dat De Quay ook
een lid van het driemanschap
was, belette hem niet direct
na de oorlog reeds een belang
rijke rol te gaan spelen in de
Nederlandse politiek. Bij hem
vergeleken was Homan toen
een „klein visje".
JACQUES LEVIJ
Mr. J. Linthorst Homan.
„Wat zijt gij voor een vent'
(van Goroum, 314 pag.,
29,50).
Paarsmerk
vacuüm 2,20
Roodmerk
vacuum 2,55
Zilvermerk
vacuum 2,66
83 tël.(()<f'998)2998
gesloten. -
9 uur.
01.(01626)3350
dag gesloten,'
9 uur.