zuinig, rumoerig Q SEAT BRENGT 133 &B m UAH m m mms rn a ana a bi ai m mm am mmnmu FIATS MINI (126) )!GE ZORGSTER/ CHE ET Electrobus met bereik van 65 km Twee jubileum- Escorts OPLOSSING PUZZEL VORIGE WEEK PRIJSWINNAARS: ZO INSTUREN NAAM STRAAT WOONPLAATS Mil rn h iVaW i n ii a a o a n «sa a a n a a a a b i n' a can bW 28 VAKANTIEWONINGEN „ROMMERSHEIDE" Brecht (bij Antwerpen) België Midden in de dennebossen met alle comfort. Te bezich tigen elke zaterdag en zon dag vanaf 11 uur. Op 20 km van de grens, nabij E-10. Afrit Brecht, richting Scho- ten/Merksem. Alle verdtere inlichtingen: OPDEBEECK Co. Lange Leemstraat 2a te 2000 Antwerpen Tel. 03/32.17.33. ZATERDAG 11 MEI 1974 Men mag er benieuwd naar zijn of de nieuwe mi ni van Fiat. de 126, het in ons land beter zal doen dan de Fiat 500. Merk waardigerwijs is het vijf honderdje bij ons, zulks in jchrille tegenstelling tot Italië waar het waanzinnig populair was en nóg is, nooit in enigszins redelijke aantallen verkocht. En dat terwijl het slechts weinig grotere broertje, de 600, ook bij ons hoge ogen heeft gegooid. Waarom de ene auto minder gaat den de andere is een zaak waarbij zoveel factoren in 't geding zijn dat het weinig linvol lijkt er ons lang mee bezig te houden. In alle ge val: nu ia er de Fiat 126 en de toekomst zal uitwijzen of deze mini het al dan niet op de Nederlandse markt zal doen. Om te beginnen moet worden vastgesteld dat de 126 van de too is afgeleid, zij het uiter aard met tal van vernieuwin gen en een moderner uiter lijk. Onderstel, afmetingen, wielbasis, motor enz. zijn vrij wel identiek aan die van de 500. De versnellingsbak van de 126 betekent i.v.m. die van de 500 een stap vooruit; bfj de 500 was geen van de vier versnellingen gesynchroni- teerd, bij de 126 ontbreekt aynchronisatie bij de eerste versnelling; toch nog wat merkwaardig al geeft zulks in de praktijk nauwelijks aanlei ding tot problemen. Een be langrijke verbetering t.o.v. de 500 is de versterkte kooicon structie van de carrosserie en eveneens met het oog op de veiligheid moet gewag wor den gemaakt van een verbe terd remsysteem dat boven dien gescheiden is uitgevoerd. Het spreekt vanzelf dat bij 'n wagentje met bescheiden af metingen de binnenruimte be perkt is. Voorin gaat het nog wel, al springen de wielkasten ver naar binnen waardoor de linkervoet van de bestuurder moeilijk een redelijke plaats- kan vinden. Voor bestuurders van middelmatige lengte is de hoofdruimte voldoende en dat geldt ook voor de passagiers op de achterbank, die echter beenruimte te kort komen. Dit leidt ertoe dat we de 126 uit sluitend kunnen zien als 2+ (kleine) 2-zitter mede door de korte zitting van de achter bank; volwassen passagiers door HEN BOLLEN voelen zich bij lange afstan den bepaald niet gelukkig op de achterbank. Voor lange (vakantie)-ritten kan de 126 echter wel dienen, mits er naast de bestuurder slechts 1 passagier vervoerd behoeft te worden zodat de achterbank voor bagage kan worden gebruikt. Want kof ferruimte moet men in de 126 niet verwachten; onder de voorklep zal men met veel moeite een vdetbaltas kunnen proppen en nog wat kleine spullen, maar daarmede is de kous dan wel af. Nu lijkt de 126 ook niet ge maakt voor dat soort werk. Men moet hem eerder zien als een stadswagentje, een twee de auto, een vervoermiddel voor de werkende vrouw. Zijn prestaties (maximum snelheid van 105 km/uur, ge ringe trekkracht bij lagere toeren) dragen daar eveneens toe bij, gevoegd bij een rede lijk rijkarakter, kleine draai- cirkel van 8,7 meter, grote wendbaarheid, gemakkelijk te parkeren. Het 23 pk motortje, achterin geplaatst, luchtgekoeld, twee cilinders, inhoud 594 cc) is in de hogere toerentallen tame lijk luidruchtig en accelereert in de 2e en 3e versnelling al leszins behoorlijk, maar de trekkracht in de 4 is gering. Het schakelen geschiedt soe pel en al is de 1 niet gesyn chroniseerd, dit leidt toch niet tot grote problemen omdat de 2 vrijwel steeds bruikbaar is en bij zeer lage snelheden toch praktisch zonder tandenge knars terug naar de 1 kan worden geschakeld. Wie zich het "dubbelklutsen" kan eigen maken heeft helemaal niets te vrezen. De besturing is licht en de wegligging voor een dergelijk klein en licht wagentje (586 kg. met volle tank van 21 li ter) niet slecht al treedt wel wat zijwindgevoeligheid op. Met de 126 kan men vrij snel korte bochten nemen en dat draagt ertoe bij dat we na 'n week in dit wagentje te heb ben gereden de handelbaar heid ervan moeten prijzen. De vering vinden we niet het sterkste punt, nogal aan de stugge kant en oneffenheden in het wegdek worden na drukkelijk aan het interieur doorgegeven zodat zeker op slechte wegdekken de wagen bonkt. De 126 is rondom uitgerust met trommelremmen, die goed functioneren al vereisen ze een tamelijk krachtige pe- daaldruk. Het dashboard Is erg eenvoudig, de afwerking van het interieur keurig, de bediening over het geheel pro bleemloos. Het verwarmings- en ventilatiesysteem kan ons niet bekoren; de bediening er van is weliswaar niet gecom pliceerd, maar de knopjes en roostertjes zijn erg zwak van constructie, terwijl de kachel moeilijk regelbaar is, Het brandstofverbruik (de 126 neemt genoegen met normale benzine) bedroeg tijdens de testritten 1 liter op 16,2 km. Om te resumeren: de 126 is een handig en zuinig wagentje met beperkte gebruiksmoge lijkheden, een wat rumoerige motor, zeer geringe koffer ruimte, vlot berijdbaar en met een aanschaffingsprijs 6209) die aan de hoge kant ligt. uisvesting Prinsenbeek IDONK" een ind voor de functie ;ime stuur Brabantstraat 58 üjzers(essen), 1. (01608) 29 77 - 29 08 WO/VHBO of kleuter- LMES REN 08) - 2977 et de adjunct-directeur, mogelijk, doch uiterlijk 1974/1975 I: it bovengenoemd adres. De Spaanse Seatfabrieken hebben een nieuw model, de Seat 133, uitgebracht. De wagen, die ook in Nederland leverbaar wordt, komt tussen de Fiats 850 en 127. De Seat 133 heeft het uiterlijk van de Fiat 127 met achterin geplaatste motor van 843 cc en een vermogen van 37 dinpk. Het brandstofverbruik bedraagt ongeveer 1 op 14 en de topsnelheid ligt bij 120 km/uur. De Seat 133 zal volgende maand in Spanje leverbaar zijn en komt in de herfst op de Nederlandse markt. Hoewel over de prijs nog niets definitiefs vaststaat mag worden aangenomen dat deze tussen die van de Fiats 850 en 127 zal liggen. Het ligt niet in de bedoeling de Seat 133 ook buiten Spanje te produceren. Nog deze zomer wordt in de Britse stad Manchester een zg. Silent-Rider bus in dienst genomen. Het betreft een door batterijen aangedreven bus met een topsnelheid van 65 km/uur en met een actiera dius van 65 km. die plaats biedt aan 50 personen. Een van de voornaamste be zwaren tegen elektrische voer tuigen is overwonnen doordat een oplaadinrichting is ont wikkeld, die de oplaadtijd te rugbrengt van 8 tot 3% uur. Het prototype van deze bus kost eenderde meer dan een bus met dieselmotor, maar de hogere aanschafkosten worden goedgemaakt door de lagere gebruiks- en onderhoudskos ten. In eerste instantie zullen 20 van deze bussen worden gemaakt, maar verwacht wordt dat er weldra in Groot Brittannië 500 exemplaren per jaar zullen worden afgeleverd. In de eerste helft van mei zul len, t.g.v. het 50-jarig bestaan van Ford Nederland, 2 spe ciale jubileum Escorts op de markt worden gebracht, die zich van de normale serie on derscheiden door een zg. ju bileum-pakket. Dit pakket bestaat uit extra brede vel gen, 165 SR 13 radiaalbanden, uitgebouwde wielkasten, mat- zwarte ruitewissers, gedeelde matzwarte voorbumpers en 'n matzwarte achterbumper, 'n leren sportwiel en een spe ciale stoffen bekleding. De jubileum Escorts, die zowel met de 1100 cc als met de 1300 cc motor leverbaar zijn, wor den in twee basiskleuren, Sa hara geel en olympisch blauw, gemaakt. De prijzen zijn: voor de liOO cc f 8910 en voor de 1300 cc f 9519. 1. land in Weat-Afrika - vertegenwoordiger - stad in Italië. 2. Perzië - geur- het beoogde - halsjuk 3. knaagdier - schop - vogel - vaartuig - flink. 4. koker - getij - voedsel - benedendeel van de rug - plaats. 5. schaatsen - godin van de vrede - handelsvoorwerpen. 6. plaats in Gelderland - part - plaats in Noord-Brabant - vlaktemaat - dikke rook 7. schildersgerei - zonnegod - appel - door te groot gebruik kleiner maken 8. bloedvat - meubelstuk - afgod - eerste vrouw - mu zieknoot 9. draden van het hout - keur - meisjesnaam - snelle loop - reeds 10. vette vloeistof - Interest - Indische palm - droog en on vruchtbaar - Eng. bier 11. bedwelming - rund - Ne derlandse rivier - vierkante platte steen 12. grote bijl kwibus achter - opgeld - hemellichaam - godsdienst (afk.) 13. gegiste honingdrank - uit slijting - gezongen toneelspel - muze v. h. minnedicht 14. arrondissement - belem mering - regenboogvlies - ge neesheer - mannelijk schaap - sint VERTICAAL: 1. zeemeermin - vergezicht naar veel kanten 2. tijdperk - prul - hoga stand - gele kleurstof 3. in natuurlijke kleur - meer in Amerika - Sociaal-econo mische Raad 4. loot - elk namiddagdienst 5. naaigerei - wondvocht - aanspreektitel van een vorst 6. inwoner van Arabië plaatsje aan de Dedemsvaart - ten afscheid - voorzetsel 7. schaakstuk - verkwikking - muzieknoot 8. wie uit liefhebberij lets beoefent - plaats in Duitsland - ingenieur. 9. verzamelen - lidwoord - Chinese munt - tijdperk - voedsel 10. lusthof - telwoord - bijbel vertaling - gesneden stier 11. kloosterzuster - schuifbak - deemoedig - vader 12. zacht en lief - deel van 'n molecule (mv.) - Europeaan 13. gevoelloos levend wezen - plaats in Spanje - voorzetsel - gepelde gerst 14. Turkse titel - dit is - voeg woord - bergplaats - schut sluis 15. vernis - diefachtige vogel - roofdier 16. grond bij boerderij - bij belse figuur - wild zwijn - errore excepto - rondhout 17. kier - prul - letterkeer 18. pers. voornaamwoord - klein hert - gebergte in Rus land - delfstof 19. boom (mv.) - verlegenheid ieder - oude testament 1e PRIJS: A. A. Damen Vermeerstraat 2 Breda 2e PRIJS: M. Weyenhoven Havenstraat 5 Terneuzen REDACTIE „DE STEM' REI GERSTRAAT 16 BREDA Inzenden voos dinsdagmiddag 12.00 uur Zet oc de enveloppe In de tin- ker-bovenhoek „Weekendpua- eel- door H. W. FILARSKI RONDOM EEN ZEVENTJE. Velt duizenden Nederlanders hebben er dit Jaar aan meegedaan: Interpolis' grote open pa- 'wtoernooi, dat gezien het enorme succes waar- J™Unlgk ook volgend jaar weer op de bridgekalen- zal staan. 'n de finale te Tilburg zag ik in onderstaand «an spel dat je moeilijk voorspellen kunt wat er •Bemaal kan gaan gebeuren. V 7 4 2 5B92 O V B 9 4 B2 doorzag echter zuids sluwe spel en vervolgde met harten: nu konden NZ toch niet méér maken dan 9 slagen, want één harten, twee klaveren en één schoppen gingen verloren. Men zou de slimme zuidspeler moeten beklagen als men zag wat er aan een volgende tafel af speelde. Ook déér bereikten NZ drie ruiten, uit komst schoppenaas en troef na, waarna zuid troef haalde. Zuid ging nu ook met klaver vijf verder, west won met klavervrouw en brave oostsig naleerde met klaver zeven. Een duur signaaltje, want west speelde klaver na, de negen-boer-heer- aas. Zuid verkreeg nu op simpele wijze zijn tiende slag: hij speelde klaver acht uit zuid, deed in noord een harten weg en oost mocht klaver tien maken. Wel speelde oost thans harten, maar zuid pakte het aas en kon op tafel (noord) de laatste harten wegdoen op de inmiddels vrijgespeelde klaver zes! Plus 130 voor NZ, of zouden we beter kunnen spreken over minus 130 voor OW? Oost zal nog wel eens over dat klaver zeventje nagedacht heb ben: zelfs bij Interpolis moet je toch wel zuinig zijn op kleine kaartjes. verslaan, was blijkbaar helemaal van slag. Dat kan de beste overkomen en de oorzaak van een derge lijke crisis is meestal moeilijk te achterhalen, soms niet eens door het slachtoffer zelf. Hoe dit zij, Kortsjnoi profiteerde uitstekend van de tekortko mingen van zijn tegenstander. In onderstaande partij de derde van de match liggen deze op het terrein van de openingsbehandeling. Wit: V. Kortsjnoi. Zwart: T. Petrosian. Engelse partij. 1. c2—c4, Pg8—f6; Pbl—c3, e7—e6; 3. Pgl—f», b7—b6; 4. e2—e4, Lc8—b7; 5. Ddl—e2) (In de eerste matchpartij speelde Kortsjnoi d3.), c7c5 6. e4e5, Pf6g8. (Deze terugtocht is niet bezwaar lijk als de positie maar gesloten blijft). 7. d2d4, Lb7xf3?) (Maar deze ruil is veel te verplichtend. Goed was cxd4, Pxd4, Pc6 en er is niet veel aan de hand). 8. De2xf3, Pb8c6 (Waarschijnlijk heeft Petrosian gedacht, zijn tegenstander nu tot dxc5 te dwingen. Misschien ook heeft hij overwogen, dat Kortsjnoi zoals bekend zeer ongaarne pionnen offert.maar het komt anders). 'ah 10 8 5 JH10 8 7 '10 5 ♦V9 B 9 3 <?V63 O 7 6 H 10 7 4 3 Oost gever, OW kwetsbaar. Aan één der tafels J't bieden: oost pas zuid één ruiten west doublet noord drie ruiten allen pasten. West 'tartte met schoppenheer, oost signaleerde af met de West mag nimmer harten spelen daar dit een jla8 kost: terecht speelde west in slag 2 troef (rui- JO vijf na. Nog een keer ruiten en toen klaver vijf, west nam met de klavervrouw. Uitstekend spel west was met klaver negen te vervolgen, voor öe boer van noord, de heer van oost enJa, voortreffelijk was het de klaver zes in zuid bij te 'PelenHet kost niets (op klaveraas kan toch een ?arten op tafel weg), maar als oost zich laat ver tan denkende dat zijn partner nog de klaver Jdht heeft met klaver te vervolgen, scoort zuid *laver acht én aas, waarop in noord twee verlie zen L '--l-- door CONSTANT ORBAAN In alle kandidatenmatches is opmerkelijk hard gevochten en misschien komt dat door de nieuwe „formule" om de winnaar te bepalen. Men speelt immers niet meer een vast aantal partijen in totaal maar er wordt gespeeld totadt een van beiden een bepaald aantal partijen heeft gewonnen. Bij de kwart finales was dit aantal drie, bij de halve finale is het vier en bij de finale vijf. Indien het volgend jaar de match om de wereldtitel zal worden gespeeld tussen de finalist en Bobby Fischer velen hebben hun twijfels of het met de grillige Amerikaan zover komt! zal het om zes winstpartijen gaan. Op het ogenblik dat deze ru briek wordt geschreven is de uitslag van de kandi datenmatches in Leningrad nog niet bekend maar in heeft Petrosian van Kortsjnoi verloren. i&l 9. d4d5!, Pc6x«5; 10. DfS—g3, d7—d6; 11. Lel—f4, Pe5—g6; 12. d5xe6, f7xe6; 13. 0-0-0. (Nu de stand open is gekomen tellen zwarts tijdverliezen heel zwaar. "Wit dreigt zijn pion trouwens al terug te winnen door Lxd6). Pg6xf4; 14. Dg3xf4, g7g6. (Zwarts positie is dubieus maar eerder te proberen was toch Pf6. De dreiging Lh6 is niet meer dan een valletje). 15. Df4—e4!, Pg8—f6 (Of bijv. Kf7, Db7 en Pb5 met winnende aanval). 16. De4xe6+, Dd8 e7 (Na Le7 zou Pb5 dodelijk zijn). 17. Tdlxd6!, De7xe6; 18. Td6xe6+, Ke8f7 (De openingsfase is afgelopen en in hogere zin de partij eveneens. ■Wit heeft nL gewoon een pion meer en op dit niveau moet dat voldoende iijri. Het is Qxrot*—o fa viart. HfriO - ~7 de zich nog fel verzettende tegenstander zijn „tech niek" ontplooit). 19. Te6—c6, Ta8—c8; 20. Tc6xc8, Lf8—h6+ 21. Kcl—c2, Th8xc8; 22. Lfl—e2, Tc8—d8; 23. Kc2—b3, Td8—d2; 24. Thl—dl, Pf6—e8; 25. Tdlxd2, Lh6xd2; 26. Pc3—b5, *7a6; 27. Pb5—c3, Ld2xc3 (Er dreig de Pd5). 28. Kb3xc3, »6—»5; 29. Le2—d3, Pe8—f6; 30. f2—f4, Pf6—h5; 31. g2—g3, Ph5—f6; 32. Kc3—d2, Pf6e8; 33. g3—g4, Pe8—d6; 34. Kd2—«3, Kf7—e6; 35. h2h4, Ke6f7; 36. b2—b3, Kf7g7; 37. g4—f5, Kg7f7; 38. f4—f5!, g6xf5. (Of Pxf5+, Lxf5, gxf5, h5! met een voor wit ge wonnen pionneneindspel). 39. Ke3f4, Kf7g6; 40. >2*4!, Pd6—e4 (Zwart verkeert in tempo- dwang. Ook na Kh5 verliest hij als in de partij). 41. Ld3xe4, f5xe4; 42. Kf4xe4, Kg6—hï; 43. Ke4— f5, Kh5xh4; 44. g5—g6!, h7xg6; 45. Kf5xg6, Kh4—g4; 46. Kg6f6 (Na een bekend soort afwikkeling wint wit „op tempo."), Kg4—f4; 47. Kf6—e6, Kf4—«4; 48. Ke6—d6, Ke4d4: 49. Kd6—c6, Kd4—c3; 50. Kc6xb6, Kc3xb3; 51. Kb6—b5! Zwart geeft het op. (Ka3, Kxa5 of Kc3, Kxc5.). door JAN EDINK Het is Frans Hermelink uit Nijmegen in het per soonlijk kampioenschap van Nederland 1974 niet gelnkt om alch evenals vorige jaren rechtstreeks te plaatsen voor de finale van 1975. Hij haalde evenveel punten als Frank Drost, doch volgens het S.B.-systeem had Drost juist 1 pnnt meer. Zeer waarschijnlijk zou deze uitslag anders ver lopen zijn als niet drs. Evert Bronstring op dok tersadvies het strijdperk moest verlaten zodat zijn laatste drie partijen reglementair verloren werden verklaard, waardoor Hermelink die van Bronstring won de nodige S.B.-punten miste. Hopelijk is hij er volgend jaar, via de halve fina les, weer bij om ons van zijn gedurfde soms spek- takulaire partijen te laten genieten. Hieronder volgen een drietal interessante frag menten uit partijen van het persoonlijk kampioen schap van Nederland 1974. Tegen Wim van der Sluis kwam na 35 zetten de HI sm iéü Wii M H i Q i Van der Sluis met wit speelde hier 4842( waar na volgde (12—17!) 42—37 (8—12) 44—40! (Verhin dert hiermede 12—18) (16—21!) 33—29 (12—18) 39—33 of? (18x38) 29x18 (13x22) 33x42 (22x33) 42—38 (33x31) 36x7 (6—11) 7x16 (19—24) 34—29 (24x33) 40—34 (9—13). Wit geeft het op. Na 21 zetten met ieder nog 16 schijven begon Frans Hermelink met wit aan een uitgekiend tempi spel tegen drs. Evert Bronstring. Wit vervolgde hier met 34—30 (25x34) 40x26 (15x24) 43—39 (1—7) 39—34 (7—12) 45—40 (3—9) 4641! (Nu is er geen terugkeer mogelijk omdat wit de ruil 3731 enz. zelf verhindert) (914) 3430 (1217). (Ook zwart ziet van de ruil 1117 af) 36—31 (8—12) 40—34 (2—8) 41—36 (23—29 of?) 34x23 (18x29) 38—33 (29x38) 42x33 (14—20 of?) 3329! Zwart geeft het op omdat na deze afwikke ling wit een schijf meer heeft en vrije doorloop naar dam. In de navolgende stand verspeelde Hermelink zijn goede positie op de ranglijst tegen Pieter Bergsma. D naa' Hier speelde Hermelink met wit 42—37? waant* natuurliik vo'crte 0f, (]217) 23x21

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 25