zuinig, rumoerig
Q
SEAT BRENGT 133
&B m UAH
m m mms
rn a ana
a bi ai
m mm am
mmnmu
FIATS MINI (126)
)!GE
ZORGSTER/
CHE
ET
Electrobus met
bereik van 65 km
Twee jubileum-
Escorts
OPLOSSING PUZZEL VORIGE WEEK
PRIJSWINNAARS:
ZO INSTUREN
NAAM
STRAAT
WOONPLAATS
Mil
rn h
iVaW
i n ii a a
o a n «sa
a a n a
a a a b
i n' a
can
bW
28
VAKANTIEWONINGEN
„ROMMERSHEIDE"
Brecht (bij Antwerpen)
België
Midden in de dennebossen
met alle comfort. Te bezich
tigen elke zaterdag en zon
dag vanaf 11 uur. Op 20 km
van de grens, nabij E-10.
Afrit Brecht, richting Scho-
ten/Merksem. Alle verdtere
inlichtingen:
OPDEBEECK Co.
Lange Leemstraat 2a te
2000 Antwerpen
Tel. 03/32.17.33.
ZATERDAG 11 MEI 1974
Men mag er benieuwd
naar zijn of de nieuwe mi
ni van Fiat. de 126, het in
ons land beter zal doen
dan de Fiat 500. Merk
waardigerwijs is het vijf
honderdje bij ons, zulks in
jchrille tegenstelling tot
Italië waar het waanzinnig
populair was en nóg is,
nooit in enigszins redelijke
aantallen verkocht. En dat
terwijl het slechts weinig
grotere broertje, de 600,
ook bij ons hoge ogen heeft
gegooid.
Waarom de ene auto minder
gaat den de andere is een zaak
waarbij zoveel factoren in 't
geding zijn dat het weinig
linvol lijkt er ons lang mee
bezig te houden. In alle ge
val: nu ia er de Fiat 126 en
de toekomst zal uitwijzen of
deze mini het al dan niet op
de Nederlandse markt zal
doen.
Om te beginnen moet worden
vastgesteld dat de 126 van de
too is afgeleid, zij het uiter
aard met tal van vernieuwin
gen en een moderner uiter
lijk. Onderstel, afmetingen,
wielbasis, motor enz. zijn vrij
wel identiek aan die van de
500. De versnellingsbak van
de 126 betekent i.v.m. die van
de 500 een stap vooruit; bfj
de 500 was geen van de vier
versnellingen gesynchroni-
teerd, bij de 126 ontbreekt
aynchronisatie bij de eerste
versnelling; toch nog wat
merkwaardig al geeft zulks in
de praktijk nauwelijks aanlei
ding tot problemen. Een be
langrijke verbetering t.o.v. de
500 is de versterkte kooicon
structie van de carrosserie en
eveneens met het oog op de
veiligheid moet gewag wor
den gemaakt van een verbe
terd remsysteem dat boven
dien gescheiden is uitgevoerd.
Het spreekt vanzelf dat bij 'n
wagentje met bescheiden af
metingen de binnenruimte be
perkt is. Voorin gaat het nog
wel, al springen de wielkasten
ver naar binnen waardoor de
linkervoet van de bestuurder
moeilijk een redelijke plaats-
kan vinden. Voor bestuurders
van middelmatige lengte is de
hoofdruimte voldoende en dat
geldt ook voor de passagiers
op de achterbank, die echter
beenruimte te kort komen. Dit
leidt ertoe dat we de 126 uit
sluitend kunnen zien als 2+
(kleine) 2-zitter mede door de
korte zitting van de achter
bank; volwassen passagiers
door HEN BOLLEN
voelen zich bij lange afstan
den bepaald niet gelukkig op
de achterbank.
Voor lange (vakantie)-ritten
kan de 126 echter wel dienen,
mits er naast de bestuurder
slechts 1 passagier vervoerd
behoeft te worden zodat de
achterbank voor bagage kan
worden gebruikt. Want kof
ferruimte moet men in de 126
niet verwachten; onder de
voorklep zal men met veel
moeite een vdetbaltas kunnen
proppen en nog wat kleine
spullen, maar daarmede is de
kous dan wel af.
Nu lijkt de 126 ook niet ge
maakt voor dat soort werk.
Men moet hem eerder zien als
een stadswagentje, een twee
de auto, een vervoermiddel
voor de werkende vrouw.
Zijn prestaties (maximum
snelheid van 105 km/uur, ge
ringe trekkracht bij lagere
toeren) dragen daar eveneens
toe bij, gevoegd bij een rede
lijk rijkarakter, kleine draai-
cirkel van 8,7 meter, grote
wendbaarheid, gemakkelijk te
parkeren.
Het 23 pk motortje, achterin
geplaatst, luchtgekoeld, twee
cilinders, inhoud 594 cc) is in
de hogere toerentallen tame
lijk luidruchtig en accelereert
in de 2e en 3e versnelling al
leszins behoorlijk, maar de
trekkracht in de 4 is gering.
Het schakelen geschiedt soe
pel en al is de 1 niet gesyn
chroniseerd, dit leidt toch niet
tot grote problemen omdat de
2 vrijwel steeds bruikbaar is
en bij zeer lage snelheden toch
praktisch zonder tandenge
knars terug naar de 1 kan
worden geschakeld. Wie zich
het "dubbelklutsen" kan eigen
maken heeft helemaal niets te
vrezen.
De besturing is licht en de
wegligging voor een dergelijk
klein en licht wagentje (586
kg. met volle tank van 21 li
ter) niet slecht al treedt wel
wat zijwindgevoeligheid op.
Met de 126 kan men vrij snel
korte bochten nemen en dat
draagt ertoe bij dat we na 'n
week in dit wagentje te heb
ben gereden de handelbaar
heid ervan moeten prijzen.
De vering vinden we niet het
sterkste punt, nogal aan de
stugge kant en oneffenheden
in het wegdek worden na
drukkelijk aan het interieur
doorgegeven zodat zeker op
slechte wegdekken de wagen
bonkt.
De 126 is rondom uitgerust
met trommelremmen, die goed
functioneren al vereisen ze
een tamelijk krachtige pe-
daaldruk. Het dashboard Is
erg eenvoudig, de afwerking
van het interieur keurig, de
bediening over het geheel pro
bleemloos. Het verwarmings-
en ventilatiesysteem kan ons
niet bekoren; de bediening er
van is weliswaar niet gecom
pliceerd, maar de knopjes en
roostertjes zijn erg zwak van
constructie, terwijl de kachel
moeilijk regelbaar is,
Het brandstofverbruik (de 126
neemt genoegen met normale
benzine) bedroeg tijdens de
testritten 1 liter op 16,2 km.
Om te resumeren: de 126 is
een handig en zuinig wagentje
met beperkte gebruiksmoge
lijkheden, een wat rumoerige
motor, zeer geringe koffer
ruimte, vlot berijdbaar en met
een aanschaffingsprijs 6209)
die aan de hoge kant ligt.
uisvesting Prinsenbeek
IDONK" een
ind voor de functie
;ime
stuur Brabantstraat 58
üjzers(essen),
1. (01608) 29 77 - 29 08
WO/VHBO of kleuter-
LMES
REN
08) - 2977
et de adjunct-directeur,
mogelijk, doch uiterlijk
1974/1975
I:
it bovengenoemd adres.
De Spaanse Seatfabrieken hebben een nieuw model, de
Seat 133, uitgebracht. De wagen, die ook in Nederland
leverbaar wordt, komt tussen de Fiats 850 en 127. De
Seat 133 heeft het uiterlijk van de Fiat 127 met achterin
geplaatste motor van 843 cc en een vermogen van 37
dinpk. Het brandstofverbruik bedraagt ongeveer 1 op 14
en de topsnelheid ligt bij 120 km/uur.
De Seat 133 zal volgende maand in Spanje leverbaar zijn
en komt in de herfst op de Nederlandse markt. Hoewel
over de prijs nog niets definitiefs vaststaat mag worden
aangenomen dat deze tussen die van de Fiats 850 en 127
zal liggen. Het ligt niet in de bedoeling de Seat 133 ook
buiten Spanje te produceren.
Nog deze zomer wordt in de
Britse stad Manchester een
zg. Silent-Rider bus in dienst
genomen. Het betreft een door
batterijen aangedreven bus
met een topsnelheid van 65
km/uur en met een actiera
dius van 65 km. die plaats
biedt aan 50 personen.
Een van de voornaamste be
zwaren tegen elektrische voer
tuigen is overwonnen doordat
een oplaadinrichting is ont
wikkeld, die de oplaadtijd te
rugbrengt van 8 tot 3% uur.
Het prototype van deze bus
kost eenderde meer dan een
bus met dieselmotor, maar de
hogere aanschafkosten worden
goedgemaakt door de lagere
gebruiks- en onderhoudskos
ten. In eerste instantie zullen
20 van deze bussen worden
gemaakt, maar verwacht
wordt dat er weldra in Groot
Brittannië 500 exemplaren per
jaar zullen worden afgeleverd.
In de eerste helft van mei zul
len, t.g.v. het 50-jarig bestaan
van Ford Nederland, 2 spe
ciale jubileum Escorts op de
markt worden gebracht, die
zich van de normale serie on
derscheiden door een zg. ju
bileum-pakket. Dit pakket
bestaat uit extra brede vel
gen, 165 SR 13 radiaalbanden,
uitgebouwde wielkasten, mat-
zwarte ruitewissers, gedeelde
matzwarte voorbumpers en 'n
matzwarte achterbumper, 'n
leren sportwiel en een spe
ciale stoffen bekleding. De
jubileum Escorts, die zowel
met de 1100 cc als met de 1300
cc motor leverbaar zijn, wor
den in twee basiskleuren, Sa
hara geel en olympisch blauw,
gemaakt. De prijzen zijn: voor
de liOO cc f 8910 en voor de
1300 cc f 9519.
1. land in Weat-Afrika -
vertegenwoordiger - stad in
Italië.
2. Perzië - geur- het beoogde
- halsjuk
3. knaagdier - schop - vogel
- vaartuig - flink.
4. koker - getij - voedsel -
benedendeel van de rug -
plaats.
5. schaatsen - godin van de
vrede - handelsvoorwerpen.
6. plaats in Gelderland - part
- plaats in Noord-Brabant -
vlaktemaat - dikke rook
7. schildersgerei - zonnegod -
appel - door te groot gebruik
kleiner maken
8. bloedvat - meubelstuk -
afgod - eerste vrouw - mu
zieknoot
9. draden van het hout -
keur - meisjesnaam - snelle
loop - reeds
10. vette vloeistof - Interest -
Indische palm - droog en on
vruchtbaar - Eng. bier
11. bedwelming - rund - Ne
derlandse rivier - vierkante
platte steen
12. grote bijl kwibus achter
- opgeld - hemellichaam -
godsdienst (afk.)
13. gegiste honingdrank - uit
slijting - gezongen toneelspel
- muze v. h. minnedicht
14. arrondissement - belem
mering - regenboogvlies - ge
neesheer - mannelijk schaap -
sint
VERTICAAL:
1. zeemeermin - vergezicht
naar veel kanten
2. tijdperk - prul - hoga
stand - gele kleurstof
3. in natuurlijke kleur - meer
in Amerika - Sociaal-econo
mische Raad
4. loot - elk namiddagdienst
5. naaigerei - wondvocht -
aanspreektitel van een vorst
6. inwoner van Arabië
plaatsje aan de Dedemsvaart
- ten afscheid - voorzetsel
7. schaakstuk - verkwikking
- muzieknoot
8. wie uit liefhebberij lets
beoefent - plaats in Duitsland
- ingenieur.
9. verzamelen - lidwoord -
Chinese munt - tijdperk -
voedsel
10. lusthof - telwoord - bijbel
vertaling - gesneden stier
11. kloosterzuster - schuifbak
- deemoedig - vader
12. zacht en lief - deel van 'n
molecule (mv.) - Europeaan
13. gevoelloos levend wezen -
plaats in Spanje - voorzetsel
- gepelde gerst
14. Turkse titel - dit is - voeg
woord - bergplaats - schut
sluis
15. vernis - diefachtige vogel
- roofdier
16. grond bij boerderij - bij
belse figuur - wild zwijn -
errore excepto - rondhout
17. kier - prul - letterkeer
18. pers. voornaamwoord -
klein hert - gebergte in Rus
land - delfstof
19. boom (mv.) - verlegenheid
ieder - oude testament
1e PRIJS:
A. A. Damen
Vermeerstraat 2
Breda
2e PRIJS:
M. Weyenhoven
Havenstraat 5
Terneuzen
REDACTIE
„DE STEM'
REI GERSTRAAT 16
BREDA
Inzenden voos dinsdagmiddag
12.00 uur
Zet oc de enveloppe In de tin-
ker-bovenhoek „Weekendpua-
eel-
door H. W. FILARSKI
RONDOM EEN ZEVENTJE.
Velt duizenden Nederlanders hebben er dit Jaar
aan meegedaan: Interpolis' grote open pa-
'wtoernooi, dat gezien het enorme succes waar-
J™Unlgk ook volgend jaar weer op de bridgekalen-
zal staan.
'n de finale te Tilburg zag ik in onderstaand
«an spel dat je moeilijk voorspellen kunt wat er
•Bemaal kan gaan gebeuren.
V 7 4 2
5B92
O V B 9 4
B2
doorzag echter zuids sluwe spel en vervolgde met
harten: nu konden NZ toch niet méér maken dan
9 slagen, want één harten, twee klaveren en één
schoppen gingen verloren.
Men zou de slimme zuidspeler moeten beklagen
als men zag wat er aan een volgende tafel af
speelde. Ook déér bereikten NZ drie ruiten, uit
komst schoppenaas en troef na, waarna zuid troef
haalde. Zuid ging nu ook met klaver vijf verder,
west won met klavervrouw en brave oostsig
naleerde met klaver zeven. Een duur signaaltje,
want west speelde klaver na, de negen-boer-heer-
aas. Zuid verkreeg nu op simpele wijze zijn tiende
slag: hij speelde klaver acht uit zuid, deed in noord
een harten weg en oost mocht klaver tien maken.
Wel speelde oost thans harten, maar zuid pakte
het aas en kon op tafel (noord) de laatste harten
wegdoen op de inmiddels vrijgespeelde klaver zes!
Plus 130 voor NZ, of zouden we beter kunnen
spreken over minus 130 voor OW? Oost zal nog
wel eens over dat klaver zeventje nagedacht heb
ben: zelfs bij Interpolis moet je toch wel zuinig
zijn op kleine kaartjes.
verslaan, was blijkbaar helemaal van slag. Dat kan
de beste overkomen en de oorzaak van een derge
lijke crisis is meestal moeilijk te achterhalen, soms
niet eens door het slachtoffer zelf. Hoe dit zij,
Kortsjnoi profiteerde uitstekend van de tekortko
mingen van zijn tegenstander. In onderstaande
partij de derde van de match liggen deze op
het terrein van de openingsbehandeling.
Wit: V. Kortsjnoi. Zwart: T. Petrosian.
Engelse partij.
1. c2—c4, Pg8—f6; Pbl—c3, e7—e6; 3. Pgl—f»,
b7—b6; 4. e2—e4, Lc8—b7; 5. Ddl—e2) (In de
eerste matchpartij speelde Kortsjnoi d3.), c7c5
6. e4e5, Pf6g8. (Deze terugtocht is niet bezwaar
lijk als de positie maar gesloten blijft). 7. d2d4,
Lb7xf3?) (Maar deze ruil is veel te verplichtend.
Goed was cxd4, Pxd4, Pc6 en er is niet veel aan
de hand). 8. De2xf3, Pb8c6 (Waarschijnlijk heeft
Petrosian gedacht, zijn tegenstander nu tot dxc5
te dwingen. Misschien ook heeft hij overwogen,
dat Kortsjnoi zoals bekend zeer ongaarne pionnen
offert.maar het komt anders).
'ah 10 8 5
JH10 8 7
'10 5
♦V9
B 9 3
<?V63
O 7 6
H 10 7 4 3
Oost gever, OW kwetsbaar. Aan één der tafels
J't bieden: oost pas zuid één ruiten west
doublet noord drie ruiten allen pasten. West
'tartte met schoppenheer, oost signaleerde af met de
West mag nimmer harten spelen daar dit een
jla8 kost: terecht speelde west in slag 2 troef (rui-
JO vijf na. Nog een keer ruiten en toen klaver vijf,
west nam met de klavervrouw. Uitstekend spel
west was met klaver negen te vervolgen, voor
öe boer van noord, de heer van oost enJa,
voortreffelijk was het de klaver zes in zuid bij te
'PelenHet kost niets (op klaveraas kan toch een
?arten op tafel weg), maar als oost zich laat ver
tan denkende dat zijn partner nog de klaver
Jdht heeft met klaver te vervolgen, scoort zuid
*laver acht én aas, waarop in noord twee verlie
zen L '--l--
door CONSTANT ORBAAN
In alle kandidatenmatches is opmerkelijk hard
gevochten en misschien komt dat door de nieuwe
„formule" om de winnaar te bepalen. Men speelt
immers niet meer een vast aantal partijen in totaal
maar er wordt gespeeld totadt een van beiden een
bepaald aantal partijen heeft gewonnen.
Bij de kwart finales was dit aantal drie, bij de
halve finale is het vier en bij de finale vijf. Indien
het volgend jaar de match om de wereldtitel zal
worden gespeeld tussen de finalist en Bobby
Fischer velen hebben hun twijfels of het met de
grillige Amerikaan zover komt! zal het om zes
winstpartijen gaan. Op het ogenblik dat deze ru
briek wordt geschreven is de uitslag van de kandi
datenmatches in Leningrad nog niet bekend maar
in heeft Petrosian van Kortsjnoi verloren.
i&l
9. d4d5!, Pc6x«5; 10. DfS—g3, d7—d6; 11. Lel—f4,
Pe5—g6; 12. d5xe6, f7xe6; 13. 0-0-0. (Nu de stand
open is gekomen tellen zwarts tijdverliezen heel
zwaar. "Wit dreigt zijn pion trouwens al terug te
winnen door Lxd6). Pg6xf4; 14. Dg3xf4, g7g6.
(Zwarts positie is dubieus maar eerder te proberen
was toch Pf6. De dreiging Lh6 is niet meer dan een
valletje). 15. Df4—e4!, Pg8—f6 (Of bijv. Kf7, Db7
en Pb5 met winnende aanval). 16. De4xe6+, Dd8
e7 (Na Le7 zou Pb5 dodelijk zijn). 17. Tdlxd6!,
De7xe6; 18. Td6xe6+, Ke8f7 (De openingsfase is
afgelopen en in hogere zin de partij eveneens.
■Wit heeft nL gewoon een pion meer en
op dit niveau moet dat voldoende iijri. Het is
Qxrot*—o fa viart. HfriO - ~7
de zich nog fel verzettende tegenstander zijn „tech
niek" ontplooit).
19. Te6—c6, Ta8—c8; 20. Tc6xc8, Lf8—h6+ 21.
Kcl—c2, Th8xc8; 22. Lfl—e2, Tc8—d8; 23. Kc2—b3,
Td8—d2; 24. Thl—dl, Pf6—e8; 25. Tdlxd2, Lh6xd2;
26. Pc3—b5, *7a6; 27. Pb5—c3, Ld2xc3 (Er dreig
de Pd5). 28. Kb3xc3, »6—»5; 29. Le2—d3, Pe8—f6;
30. f2—f4, Pf6—h5; 31. g2—g3, Ph5—f6; 32. Kc3—d2,
Pf6e8; 33. g3—g4, Pe8—d6; 34. Kd2—«3, Kf7—e6;
35. h2h4, Ke6f7; 36. b2—b3, Kf7g7; 37. g4—f5,
Kg7f7; 38. f4—f5!, g6xf5.
(Of Pxf5+, Lxf5, gxf5, h5! met een voor wit ge
wonnen pionneneindspel). 39. Ke3f4, Kf7g6;
40. >2*4!, Pd6—e4 (Zwart verkeert in tempo-
dwang. Ook na Kh5 verliest hij als in de partij).
41. Ld3xe4, f5xe4; 42. Kf4xe4, Kg6—hï; 43. Ke4—
f5, Kh5xh4; 44. g5—g6!, h7xg6; 45. Kf5xg6, Kh4—g4;
46. Kg6f6 (Na een bekend soort afwikkeling wint
wit „op tempo."), Kg4—f4; 47. Kf6—e6, Kf4—«4;
48. Ke6—d6, Ke4d4: 49. Kd6—c6, Kd4—c3; 50.
Kc6xb6, Kc3xb3; 51. Kb6—b5!
Zwart geeft het op. (Ka3, Kxa5 of Kc3, Kxc5.).
door JAN EDINK
Het is Frans Hermelink uit Nijmegen in het per
soonlijk kampioenschap van Nederland 1974 niet
gelnkt om alch evenals vorige jaren rechtstreeks te
plaatsen voor de finale van 1975.
Hij haalde evenveel punten als Frank Drost, doch
volgens het S.B.-systeem had Drost juist 1 pnnt
meer.
Zeer waarschijnlijk zou deze uitslag anders ver
lopen zijn als niet drs. Evert Bronstring op dok
tersadvies het strijdperk moest verlaten zodat zijn
laatste drie partijen reglementair verloren werden
verklaard, waardoor Hermelink die van Bronstring
won de nodige S.B.-punten miste.
Hopelijk is hij er volgend jaar, via de halve fina
les, weer bij om ons van zijn gedurfde soms spek-
takulaire partijen te laten genieten.
Hieronder volgen een drietal interessante frag
menten uit partijen van het persoonlijk kampioen
schap van Nederland 1974.
Tegen Wim van der Sluis kwam na 35 zetten de
HI sm iéü Wii
M
H i Q i
Van der Sluis met wit speelde hier 4842( waar
na volgde (12—17!) 42—37 (8—12) 44—40! (Verhin
dert hiermede 12—18) (16—21!) 33—29 (12—18)
39—33 of? (18x38) 29x18 (13x22) 33x42 (22x33)
42—38 (33x31) 36x7 (6—11) 7x16 (19—24) 34—29
(24x33) 40—34 (9—13). Wit geeft het op.
Na 21 zetten met ieder nog 16 schijven begon
Frans Hermelink met wit aan een uitgekiend tempi
spel tegen drs. Evert Bronstring.
Wit vervolgde hier met 34—30 (25x34) 40x26
(15x24) 43—39 (1—7) 39—34 (7—12) 45—40 (3—9)
4641! (Nu is er geen terugkeer mogelijk omdat
wit de ruil 3731 enz. zelf verhindert) (914)
3430 (1217). (Ook zwart ziet van de ruil 1117
af) 36—31 (8—12) 40—34 (2—8) 41—36 (23—29 of?)
34x23 (18x29) 38—33 (29x38) 42x33 (14—20 of?)
3329! Zwart geeft het op omdat na deze afwikke
ling wit een schijf meer heeft en vrije doorloop
naar dam.
In de navolgende stand verspeelde Hermelink
zijn goede positie op de ranglijst tegen Pieter
Bergsma.
D
naa'
Hier speelde Hermelink met wit 42—37? waant*
natuurliik vo'crte 0f, (]217) 23x21