Commissaris Blom (Haarlem) „We pakken slechts KUNST BOVEN DE TABAKSMACHINES monotonie van werk doorbreken Dronken rijders glippen door politiecontrole Liever schilderijen dan 30% loonsverhoging WEINIG ANIMO BIJ AGENTEN J Van een onzer verslaggevers) VERWARRING WEINIG ZIELIG VERBREKEN VERHANGEN WEGDROMEN ADVIES VERHAALTJE Zaterdag 11 mei 1974 1 HAARLEM «Wij krijgen slechts een fractie van de dronken rijders te pakken. Zoiets werkt deprime rend. En de animo voor de politiemannen om te'con troleren zakt. Want hun hele zaterdag of zondag wordt verknoeid. En waarvoor De Haarlemse commissaris van politie, Th. A. J. Blom, hoofd van de Geüninformeerde Dienst, ziet de toekomst somber in. Nachtelijke weekendcontrole op het „glaasje op ik rij zelf" lijkt een farce te worden. „De politie heeft toch al zo'n groot inconveniëntenpakket Dienst doen op zaterdag, op zondag, op feestdagen, 's nachts, het concrete tekort aan onlangs een aantal auto's aan gehouden en nagegaan - op ba sis vain vrijwilligheid - of men onder invloed reed. En z:j haalden er met die bloedproef en blaaspijpjes veel meer uit dan wij. Wij kregen er krank zinnig weinig te paikken in vergelijking met de SWOV. Want wij moeten nagaan of art. 26 van het Wegenver keersreglement is overtreden. En iemand die dronken is, kan door een geweldige zelfdisci pline de indruk wekken dat hij niets mankeert. Dat houdt bij niet lang vol, maar lang genoeg om ons om de tuin te kunnen leiden. We ruiken na tuurlijk die alcohol, maar we kunnen niet zeggen dat hij onbekwaam is en we moeten hem laten gaan. In 1967 vielen er 400 doden in het verkeer ten gevolge van te veel alco hol, om maar te zwijgen van de zwaargewonden en de ma teriële schade. Nu zal waarschijnlijk dit Jaar per wet de bloedproef ver plicht worden en kunnen we met die voor-selectiemiddelen gaan werken, maar dan zijn we er nog lang niet. Nou ont dek je dat je de mankracht niet kunt opleveren. Aan alle kanten wordt de taak van de politieman verzwaard, maar we krijgen er geen mensen bij. En de controles zijn onpo pulair bij de caféhouders, de rijders en de politiemensen. Want vrijwilligers krijg je er niet voor, omdat de resultaten zo teleurstellend zijn. Wij moeten een boel zaken laten schieten. Maar leg dat de mensen maar uit. Als je besto len bent, verwacht je minstens iemand met een loep om te kijken en als er niemand komt.... Het aantal mensen dat bij de politie wil, neemt de laatste tijd toe, maar het te kort blijft. In de loop der jaren zijn er vijf arbeidstijd verkortingen ingevoerd en die zijn nauwelijks gecompen- personeel van 20%, het tekort op de feitelijke sterkte, de nieuwe eisen die gesteld wor den zoals de snelheidsbeper- king door de oliecrisis, de mi lieuhinder van brommers em zo, de sterk gestegen criminali teit... Nee, als de mensen zeg gen, jullie surveilleren niet genoeg. Dan zeg ik: je hebt gelijk. En als ze zeggen: jullie doen te weinig aan diefstallen, dan zeg ik: je hebt gelijk. En als ze zeggen dat er maar raak gereden wordt en dat wij te weinig controleren, dan zeg ik weer: je hebt gelijk. Want het is waar. We komen gewoon niet aan ons werk toe. We moeten bepaalde zaken laten schieten." Volgens de commissaris heeft de politie te weinig middelen om het rijden onder invloed tegen te gaan. „We missen de voor-selectie middelen, zoals een blaaspijp je. En we missen de verplichte bloedproef. De SWOV (de stichting die verkeersveilig heid onderzoekt. Red.) heeft Het nut van verkeerscontroles als deze vorig jaar ergens in Brabant Wordt betwijfeld. seerd. Dus je krijgt minder werkuren. Nou zijn wij niet gefrustreerd hoor, maar we kunnen nooit optimaal ons werk doen." In de nieuwe wetgeving wordt een promillage van 0,5 aange geven. Zit men daar boven, dan zit men wettelijk fout. Blom: „Dat komt ongeveer neer op 2 tot drie glazen en dat is een vrij scherpe norm. Maar elk uur verbrandt er een borrel in je lichaam. Als ik een borrel per uur drink, is er niks aan de hand. Maar de mensen gaan het tempo op schroeven. En het laatste uur gooien ze er een stuk of vier achterover. Tja, dan ben je clus nog uren daarna onder de invloed. Kijk, de echte dron ken rijders halen we er wel uit, maar die groep die be drieglijk nuchter is en die nog het huis haalt omdat het rustig is op de weg, die pakken we 0 Commissaris Th. Blom uit Haarlem vindt de nachtelijke controles op dronken rijders zo weinig effectief, dat hij zich afvraagt of die controles nog wel mogelijk zijn. niet. En de straffen ach, Blankenbos, daar komt de een woest vandaan en de tweede zégt „hè, weer lekker met de jongens onder mekaar ge weest. „Bovendien, als je buurman een horloge pikt bij V en D, dan kijk je hem toch scheef aan. Maar als je buur man zegt dat hij naar Blan kenbos moet voor veertien da gen, denk je „Wat zielig dat ze hem gepakt hebben. Be grijpt U." Een waarlijk effectieve con trole is volgens commissaris Blom moeilijk, om niet te zeg gen onmogelijk. Om een on doordringbare gordel te leggen rond ,een binnenstad heb je een half leger agenten nodig. De cafés hebben dikwijls een onderling waarschuwingssys teem. „Nu werkt een spectaculaire controle met knipperlichten en veel man wel preventief, maar meer vang je met de vliegen de controles." mochten nemen. Na werktijd. Met extra kosten voor het ver- AMSTERDAM Hij heeft een milde leeuwekop, een lome zekerheid. Een zacht- trommelende stem die zich nooit in decibellen verliest. Een directeurspak met een mo dieuze onderbreking in de stropdas. Eerste indruk: deuren die open zoeven als je op de tótenmat staat. Tweede indruk: Een hal die geen hal is maar een open ruimte die overgaat in een kantine die geen kantine is maar een recreatievertrek. fardé indrukd ediepste in druk; kunst aan de muur. Kunst op de vloer. Kunst op "e trap. Kunst in de postka ar. Kunst in de tuin. Kunst 0 de kamer van de directie- ®retari.ï. Kunst in de gang. Kunst voor de baas en kunst ro°r de jongste bediende. t A. Orlow president-di- 'Mteur van Turmac, heeft in tabaksfabrieken en in zijn Kantoorgebouwen, in Zevenaar B- Amsterdam en in Europa feu unieke sfeer geschapen 1 ®uim 660 kunstwerken roule- 'au door zijn intercontinentale rjjk. Ze hangen boven de ma nnes, boven de folders en Paperassen, boven het meisje "an de vloeitjesautomaat, bo- J'u de boekhouder, ze pene- karen het werkmilieu- En kaarom? i®"! de monotonie van het Werkmilieu te verbreken" zegt «Wow. In 1959 kreeg hij zijn «ainwave. Nu, iin 1974, blikt ™1 terug op een geslaagd ex- Parimenit. Hoe geslaagd? Drie 'arhaaltjes: .,Er kwam een Franse jour. alist bij me en die ging de "uriek rond. Hij vroeg aan fau paar mensen wat ze liever aaiden: 10% erbij in het loon- 'kje en de schilderijen weg. ie schilderijen laten han- S, en het oude salaris Bij zei iedereen- nee, laat de •auilderijen hangen. Bij 20% "den ze ook nee. Bij 30% wmnen er een paar te wei- j' t Pas bij 50% meer loon 'Pruil voor de kunst zeiden ze ™U' maar we willen toch de "uulderijen terug". win 1961 was er een ten- Jaoristelling, waarvoor ze de ,el't van onze schilderijen te 'en vroegen Ik werd opge ld door de fabrieksdirecteur „Meneer Orlow", zei hij, „we krijgen een staking", „Hoezo vroeg ik, want de CAO was er net door dus dat kon het niet zijn. Hij zegt „De Onderne mingsraad heeft hevig gepro testeerd. Waar zijn de schil derijen?" Ik vroeg hem: „Wat heb je gedaan?". „Niks" zei hij. „Nou" zei ik „ga dan als de donder aan de mensen ver tellen dat de schilderijen zijn uitgeleend en dat te terug ko men En toen waren ze trots- 3. „De schilderijen hadden ne veneffecten die ik nooit had gedacht. Effecten die niet bij de fabriekspoort ophielden. De mensen wilden meer weten over de kunst. En daarom lie ten we na werktijd, let wel, na werktijd, iemand als Pierre Jansoen iets over kunst vertel len En ze vroegen of ze hun vrouw, verloofde of kind mee Orlow kwam op zijn gedachte toen hij getroffen werd door htt monotone van de fabriek. „Elk werk heeft zijn monotone kanten maar bij puur-machi- nale arbeid is dat w-el het grootst. We probeerden het eerst met psychologische kleu ren, maar na een paar maan den was daar de nieuwighe.d van af en was alles weer grijs, als u begrijpt wat ik bedoel. Toen kwam ik op het idee om kleurelementen aan te brengen die regelmatig veranderd kon den worden. Schilderijen. Pri vé had ik grote interesse voor moderne kunst. Het eerste halfjaar hingen we figuratief naast abstract, zo'n beetje fif- ty-fifty. Aaanvankelijk vonden ze de figuratieve kunst het mooist. Tot na 2, 3 maanden de meningen begonnen te ver anderen. En dat is logisch. Het herkenbare van het figuratie ve trok ze eerst aan, maar het abstracte gaf hun fantasie meer mogelijkheden. We ver hangen nu twee- of driemaal Der jaar. Dat verhangen is het essensiële van het idee. Want een schilderij dat tien jaar in je huiskamer hangt, zie je niet meer. En dan ontstaat dat mo notone weer." Orlow creëerde de Stuyvesant Stichting die de kunstwerken aankocht. „Het was natuurlijk een investering, maar we lie ten het vallen onder onze soct ale lasten en daar bleek het maar een procent of twee vai uit te maken. Je kunt overi gens ook schilderijen huren via de Stichting Beeldende Kunst. Wij zijn in Nederland niet nagevolgd, maar wel di verse malen in het buitenland. Kunst in de algemene zins des woords is een der beste mid delen om het arbeidsmilieu veranderd, beter te maken. E-r zijn maar weinig kunstenaars die de kwaliteit hebben om in zo'n selecte collectie te han gen. En je moet enorm oplet ten wat je koopt. Een werk dat je singulair kunt waarde ren, wordt tussen grote kwali teit gekraakt. Voor een aantal schilders is dat heel wreed." Vraag: Gaat de arbeidsproduk- tie omhoog? Orlow: „Daar heb ik niets van gemerkt. Maar ik hou vol dat je kwaliteitsverbetering krijgt omdat je de werkomgeving prettiger maakt. Je kunt nu minder aan de machine weg dromen." Vraag: Hoe reageerden de kunstenaars? Orlow: „In het begin absoluut negatief. We gaven de eerste opdracht aan 13 schilders die we naar de fabriek haalden om de bedoeling uit te leggen Er waren er een aantal die er niets van moesten hebben. Waar waren de mooie muren? Moesten hun werken tussen de elektrische draden hangen? En waar was de fraaie verlich ting? Maar ze hebben het toch aanvaard- Ze werden trouwens als nooit tevoren betaald. La ter kwamen de anti's bij me terug. Of ze iets anders moch ten maken, want ze hadden nu pas gezien wat het deed en het eerste werk was niet met overtuiging gemaakt O A. Orlow, opperste man bij de Turmac Tabaksfabrieken in de tuin van zijn kantoor in Amster dam. Op de achtergrond een waterplastiek van Marcel van Rooyen. Orlow „Ik herinner me een fabriek met een afschuwelijke kantine Die zag er als een varkensstal uit. Ik sprak met de directeur: Hoe kun je dat iu doen?". Hii zei: „Ach dat begrijpt u niet De mensen in deze streek zijn allemaal vies. Hun boterham plakken ze to gen de muur. We hebben in tien jaar de kantine driemaal ooaeknapt. maar het hielp niets" Nou. ik gaf de directeur een zeg maar erg dringend advies cxm toch maar iets aan die afschuwelij ke ruimte te doen, en wel om de kantine te verplaatsen. Toen kwamen diezelfde men sen die er eerst lol in hadden om hun boterham tegen de miuur te kwakken naar de di recteur om te vragen om Pietje of Jantje de toegang tot de kantine te ontzeggen, want dat waren viespeuken gebleven. De sfeer waarin ze geplaatst werden, veranderde hun ge dragspatroon." En weer een verhaaltje: ,Er was een reizende tentoon stelling met schilderijen van 100 tot 150 per stak. De organisator vroeg of hij ze bij mij mocht hangen. Meestal werden er per plaats twee tot drie schilderijen verkocht. Ik sloot een weddenschap met hem af dat hij bij ons meer zou verkopen. Hij gokte op 7, ik op 15, maar toen werden er 34 verkocht. En we hadein de normale faciliteiten. Ze hoef den die f 150 niet in een klap te betalen, maar het bedrijf hield het van ze in- En toen bleek dat alle «sociale laeen in de fabriek hadden gekocht. De chefs, maar ook het eenvoudi ge fabrieksmeisje dat schoon maar 100 per week verdien de. En voor haar betekende dat schilderij dus ruim een week salaris. Procentueel be keken hebben dus de laagste groeperingen nog het meeste gekocht". Vraag: Zijn de kosten voor de onderneming aftrekbaar? Orlow: „Nee, in Nederland jammer genoeg niet. In Frank rijk en de Verenigde Staten wel." Vraag: En de verzekering? En de veiligheidsmaatregelen? Hoe zit het met die kosten Orlow: „Ook die kosten zijn in het totale sociale budget opgenomen. Overigens zijn heel wat werken in de tijd dgt' wij ze hebben veel kapitaler geworden." JAN KOESEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 21