Ook caravans hebben onderhoudsbeurt nodig W' iÉT^ I Reservewiel voorde caravan /HI Auto allerlei Hi Alfasud TI II 12.450 Ruitewisscr met inbouw-sproeier OPLOSSING PUZZEL VORIGE WEEK Nieuwe Toyota Carina PRIJSWINNAARS: ZO INSTUREN STRAAT WOONPLAATS ZA I bHUAG 27 APRIL 1974 kans zich kunnen realiseren als schoppenboer en aas niet in dezelfde hand zitten, waarop toch altijd nog 50 procent kans bestaat. Zuid moet onderkennen dat hij vrij zeker down gaat, ongeacht hoe hij speelt. Want oost of west zal een vijfkaart in ruiten hebben, zodat twee azen en drie ruitens verloren gaan. Maar laten OW de voorgespeelde schoppenheer in slag 2 houden, dan kan zuid op klaver overschakelen en wint 9 slagen! Nemen OW in slag 2 schoppenaas toch, dan is zuid niets, minder ver dan wanneer hij eerst klaver had aangespeeld. Natuurlijk kan zuid de tweede ruiten die OW spelen nog laten lopen als in OW een zeskaart zit kan de partner later geen ruiten meer spelen. In de praktijk had oost aas-vijfde van schoppen en west de boer tweede. Oost beaamde dat het direct nemen van de éérste schoppen niet zó opge legd was geweest. door CONSTANT ORBAAN Het jaarlijkse toernooi in het Sjpaanse Olot, dat van een achtkamp via een tienkamp uitgroeide naar een twaalf kamp, neemt geleidelijk in sterkte toe. Eerst deden er een of twee grootmeesters mee, in maart jl. waren het er al vijf. Deze negende krachtmeting bracht de Hongaar Adorjan aan de top, op de voet gevolgd door de Argentijn Quinteros en de Joegoslaaf Ostojic. De Amerikaanse priester- grootmeester Lombardy werd vierde en de Roemeen Ghitescu vijfde. Arturo Pomar viel ditmaal buiten de prijzen en eindigde met enkele plaatselijke groot heden in de achterhoede. Een van de aardigstr partijen uit Olot volgt hieronder. Wit: Iskov (Denemarken). Zwart: Quinteros (Arg.) Siciliaanse verdediging. 1. e2e4, c7—c5: 2. Pgl—f3, e7—e6; 3. d2—d4, c5xd4; 4. Pf3xd4, a7—a6; 5. Lfl—d3, Pg8—f6; 6. 0—0, d7d6; 7. f2—f4, g7—g8; 8. a2—a4, Lf8—g7; 9. Pd4—f3, 0—0; 10. Pblc3, Pb8—c6; 11. Kgl—hl, Pf6d7; 12. f4f5 (Deze aanval is wat voorbarig want zwart krijgt nu een prachtig centraal veld voor zijn paard)Pd7e5; 13. f5xg6, h7xg6; 14. Lele3, Lc8d7; 15. Ddld2, Pe5xf3; 16. Tflxf3, Pc6e5; 17. Tf3—g3, Dd8—e7; 18. Ld3—e2, Ta8—c8; 19. Tal—dl, Tc8—c6; 20. Le3—g5, f7—f6; 21. Lg5—f4, Ld7e8; 22. h2—h4, Le8—f7; 23. Pc3a2, Tf8—d8; 24. Pa2—b4, Tc6—c8; 25. b2—b3, Kg8h7; 26. c2c4, a6a5; 27. Pb4d3, b7b6; 28. Lf4—e3, Pe5—d7; 29. Pd3—f4, Pd7—c5; 30. Dd2c2, e6e5. (Een zwaarwegende beslissing, waarvan de bedoeling spoedig duidelijk wordt). 31. Pf4—d5, Lf7xd5; 32. Tdlxd5, Lg7—h6; 33. Le3xh6? (Verleidelijk want wit hoopt, gebruik te kunnen maken van zwarts achtergebleven pion op de d-lijn. Belangrijker is echter, dat het zwart paard veel sterker wordt dan de overgebleven witte loper. Bovendien krijgt zwart nu aanval via de half-open h-lijn. Noodzakelijk was daarom Lxc5 en na dx5 is er niet veel aan de hand). Kh7xh6; 34. Le2—g4, Tc8—b8; 35. Tg3—f3, Kh6—g7; 36. g2—g3, Td8—h8; 37. Khl—g2, Th8—h6; 38. Tf3—fl, Tb8h8; 39. Tfl—dl? (Consequent op de d-pion gespeeld maar inmiddels heeft zwart een verrassende combinatie voorbereid)f6f5! 40. e4xf5 (Of Lf3, fxe4, Lxe4, g5! waarna d6 af doende gedekt is en zwarts aanval beslist). Pe4+, Dxe4, Dxe4, Kxh2, Dxg4. Zwart wint dan door zijn vrijpionnen maar moet nog nauwkeurig spelen. Nu gaat het geforceerd). e5e4+, 44. Kf3—f4, Pc5—e6+; 45. Kf4—e3, Dh4—g3+!; 46. Ke3—d2, Th8—h2 47. Lg4—e2, Th2xe2 (Wint de dame: Kxe2, Dg2+ en Dxc2). Wit geeft het op. 3228, 1721; 15. 3732, Wit wil open spel houden wat in zijn voordeel is. 15 26x37; 16. 42x31, 10—14; 17. 31—26, 5—10; 18. 26x17, 12x21; 19. 41—37, 19—23; 20. 28x19, 14x23; 21. 46—41, 21—26; 22. 3228, Wit laat zich het centrum niet ontnemen. 2223x32; 23. 37x28, 1—7; 24. 41—37, 7 12} 25. 34—30, 25x34; 26. 40x29, 10—14; 27. 35—30! door JAN EDINK 40Th6xh4ü (Dreigt Txg4 en vooral Th2 met damewinst). 41. g3xh4, De7xh4: 42. f5—f6 (Hoopt op Kxf6 of Dxf6 waarna Txd6 volgt). Kg7—f7!; 43. Kg2—f3 (Tegen de dodelijke dreigingen Dh2+ en Dxg4+ waren nog twee andere verdedigingen denkbaar. Op Le2 wint Pe4! maar relatief het beste was De2, Dh2+, Kfl Kf3, Df4+, Kg2, Th2+ enz. Dhl+, Kf2, Th2+, Kg3, De eindrangschikking in het afgelopen kampioen schap van Nederland 1974 is, voor wat de bovenste plaatsen betreft, bijna een Friese aangelegenheid geworden. Van de deelnemers die de 4 bovenste plaatsen opeisten, die recht geven op deelname aan het kam pioenschap van Nederland 1975, komen er drie uit Friesland, Harm Wiersma met 17 punten ongesla gen kampioen, Cees Varkevisser met 15 punten en eveneens ongeslagen op de 2e plaats, Pieter Bergs- ma met 13 punten op de 3e plaats en Frank Drost met Frans Hermelink met 12 punten op de gedeelde 4e plaats, waarvan Frank Drost door een beter S.B. puntentelling automatisch overgaat naar de finale van 1975. Van de gespeelde partijen kwamen er meer dan 50 pet. tot een beslissing, wat betekent dat er bijzonder hard voor de punten gestreden is, waardoor dit toernooi tot één der mooiste van de laatste jaren is geworden. Hieronder volgt de partij van de internationale meester Pieter Bergsma tegen de jeugdige Frank Drost. Wit: Bergsma; Zwart: Drost. 1. 32—28, 20—25; 2. 33—29, 17—21; 3. 39—33, 21—26; 4. 44—39, 16—21; 5. 50—44, 12—17; 6. 38—32 17—22; 7. 28x17, 21x12; 8. 42—38, 11—17; 9. 29—23. Het is algemeen bekend dat de tacticus Bergsma iedere ruil accepteert die geen nadeel oplevert, zwart had dus op de 8e zet 11—16 of 12—17 moeten spelen. 919x28; 10. 33x11, 6x17; 11. 39—33, 7—11; 12. 44—39, 11—16; 13. 47—42, 14—19; 14. Ofschoon de zwarte stand nog geen zwakke plek ken vertoont is het initiatief van nu af aan voor wit. 27 12—17; 28 38—32, 18—22; Dit lijkt ondernemend doch is in werkelijkheid een zwakke zet, beter was 17—21. 29. 45—40, 14—19; 30. 40—34, 15—20; 31. 30—24, 19x30; 32. 34x14, 9x20; 33. 37—31, 26x37; 34. 32x41, Prachtig zoals wit via deze ruilen zijn voordeel vasthoudt. 3413—19; 35. 31—37, 8—12; 36. 43—38, 19—24; 37. 38—32, 16—21; 38. 36—31, 4—10; 39. 31—26, 10—15; 40. 37—31, 2—87, Beter is hier natuurlijk de ruil (20—25) 29x20 (15x24) of (27), doch ook dan zal het moeilijk zijn de remise te vinden. 41. 29—231 20—25; 42. 32—27 21x32; 28x37, 24—30; 44. 49—44, 8—13: 45. 37—32* 30—34; 46. 39x30, 25x34; 47. 4439, 34x43' 48* 48x39, 3—9; 49. 32—27!, 13—18; 50. 23—19, 9—14' 51. 19x10, 15x4; 52. 3934! Zwart ziGt dat hij ga&t verliezen door oppositie en geeft het op. Het vakantieseizoen nadert met rasse schreden en Pinksteren, r honderdduizenden Nederlanders DE gelegenheid om een oorproefje op de vakantiepret te nemen, is nog maar ruim een maand verwijderd. PLAN het volgende spel ging mijn partner één down een contract van drie Sansatout. Na afloop van "e (paren)-wedstrijd opperde ik een alternatief speelplan. Of dit kansrijker was? Er ontstond een «vendige discussie met vele pro's en contra's. "at denkt u? Tafel H V 10 8 8 7 4 2 ^H B 8 6 5 Spelleider 8 7 <?AH5 O A 8 5 H V 10 9 4 Zuid gever, allen kwetsbaar. Zuid één Sansatout noord twee klaver (Stayman) zuid twee rui- eP— noord twee SA zuid drie SA. Wgen drie SA start west met ruiten drie, noord J^heer en oost speelt ruiten zeven bij. Hoe ver- Zuid speelde van tafel klaver na, west won het Ja' en vervolgde natuurlijk met ruiten. Daar NZ een keer in schoppen van slag af moesten, werd ®t één down daar drie ruitens en twee azen ver wen gingen. Ik stel dat het beter is in slag 2 de 'Puoppenheer van tafel te spelen. De tegenpartij Weet nog niet dat zuid niets in schoppen heeft en 251 geneigd zijn schoppenaas niet direct te nemen, J® geen drie schoppenslagen in de verder entree- we noordhand vrij te maken. Met name zal deze Iedere verstandige automo bilist zal ervoor zorgen tijdig ten afspraak met zijn garage te maken voor een grote on- jerhouds- of vakantiebeurt van de auto die zo aanstonds harder moet werken (grotere afstanden, zwaardere belas ting) dan in de rest van het jaar en die derhalve in opti male conditie moet zijn. Menig bezitter van een cara van denkt er echter niet aan dat ook zijn huis op wielen van tijd tot tijd een onder houdsbeurt nodig heeft. Maar ,1 te veel wordt geredeneerd: i)0Ch, veel slijtage kan niet optreden", maar deze opvat ting is tooh onjuist. 'Ook een caravan heeft smeerpunten, de reminstallatie kan bijgesteld moeten worden evenals schok- brekers en stabilisatoren; ver der moeten de koppeling en de uitdraaibare steunen wor den gereinigd, wiellagers vra gen om de juiste hoeveelheid vet en controle van de ver lichting kan evenmin kwaad. Vooral als de caravan al een paar jaartjes meedraait en in de open lucht overwintert, is het zaak op stel en sprong een afspraak voor een controle beurt met de caravandealer te maken. Daarnaast kan iedere cara vaneigenaar een aantal klusjes zelf verrichten zoals het ver wijderen van roestplekjes, het controleren van de gasinstal latie en de verwarming, ter wijl menigeen mogelijk wijzi- Terwijl geen automobilist erover zou pienzen zonder een reserveband voor zijn wagen op stap te gaan, trekken veel earavanners erop uit zonder een reservewiel voor de cara van. Men hoopt er uiteraard op geen lekke caravanband te krijgen, maar dat risico is van zelfsprekend duidelijk aanwe zig. Krijgt men een lekke band aan de caravan dan is Leiden in last want de kleine cara vanbandjes zijn lang niet overal verkrijgbaar. Een extra caravanband (in feite een compleet reservewiel) meene men is bepaald geen overbo dige luxe. Van groot belang is verder dat de banden van de caravan (kampeerwagen, bagageaan hanger of boottrailer) op de juiste spanning worden ge bracht en gehouden. Te lage spanning veroorzaakt te veel beweging in de band. Het is zelfs zaak om bij hogere be lasting te zorgen voor hogere bandenspanning dan normaal. Vredestein adviseert 4 ato of meer voor de kleine banden 'an kampeerwagens, boottrai- lers en bagagewagens, terwijl bij de wagen die een zware aanhanger trekt de banden spanning op de achterwielen mot 0,4 ato moet worden ver hoogd. gingen aan interieur en In richting wil aanbrengen. Nu we het toch over cara vans hebben geven we nog en- kele algemene tips: ook op de achterzijde van eën caravan (kampeeraan- hang- of bagagewagen) moet een NL-plaatje, dat 175 mm breed en 115 mm hoog moet zijn; 'in Duitsland loopt men het risico van een bekeuring van 20 D-mark wanneer de aanhanger niet van een NL- plaat is voorzien. laat uw caravan of aan-' hanger altijd bijschrijven op de groene kaart; niet zelf doen maar, de aanvulling door de verzekeringsmaatschappij la ten aanbrengen; denk verder aan een identiteitskaart voor de caravan en als de wagen maximaal zwaarder weegt dan 750 kg. aan een registra tiebewijs; ga ook even na of de wegenbelasting voor de ca ravan is voldaan. vooral mensen die naar het (zonnige) zuiden trekken hopen op de camping een plaatsje in de schaduw te vin den, maar daarbij moet wel worden overwogen dat het staan onder bomen ook nade len heeft zoals het lang na- druppelen na een regenbui, de kans óp bevuiling door vogels en het risico van beschadigin gen door afvallende takken (na een storm b.v.) enige tijd geleden wezen we in deze rubriek op een caravananker dat het gevaar van ernstige stormschade tot een minimum beperkt; de ver ankering geschiedt door vier plaatankers in de grond, maar er is nu ook een schroefanker waarvoor minder graafwerk nodig is omdat het anker als; een schroef in de grond kan worden gedraaid. AUDI-NSU Auto Union AG heeft in haar -rechtsstrijd te-i gen de NV v.h. Firma Van Oorschot te Rotterdam beslo ten in cassatie te gaan bij het Bundesgericht te Karlsruhe tegen het vonnis van het Ober- landesgericht te Stutgart van 23 oktober. Dit houdt in dat het vonnis van Stuttgart niet in kracht van gewijsde gaat en dat de situatie ten aanzien van de import van AUDI-NSU produkten in Nederland ge handhaafd blijft. 0 Chrysler Corporation in Detroit gaai overschakelen op de produktie van kleinere auto's. Als gevolg daarvan zul len de zes' produktiefabrieken voor korte perioden en op verschillende tijdstippen geslo ten worden teneinde werk zaamheden voor de overscha keling op de produktie van kleinere auto's tot stand te brengen. 0 De omzet van Fiat in de sektor personenwagens ligt 30 pet. bei eden het normale niveau. Volgens de fabriek is een en ander het gevolg van beperkte leveranties van ener gie die door de Italiaanse re gering worden doorgevoerd. door HEN BOLLEN De Alfasud TI is nu ook in Nederland -leverbaar. De wa gen onderscheidt zich van de Alfasud in normale uitvoering door: spoilers voor en achter, 5 pk meer (78),1 toerenteller, oliedruk- en watertempera tuurmeter, sportstuur, tunnel console, stalen sportwielen, hoofdsteunen en als extra een 5-versnellingsbak. De prijs be draagt 12.450,en de meer prijs voor de 5-bak is 490, De Toyota Carina-serie is uitgebreid met de Carina 1600 ST, zodat naast de Carina 2- en 4-deurs en de Carina 1600 de Luxe nu ook een 1600 ST-versie lever baar is. De wagen is tech nisch gelijk aan de Toyota Celica 1600 ST, derhalve met een 113 sae pk motor, 2 carburateurs en een vijf- versnellingsbak. Uiterlijk onderscheidt de Carina ST zich van de andere Carina's door een dubbele bies over" de totale lengte. De prijs is vastgesteld op f 11.299, en de wagen is begin mei leverbaar. Een Zweedse firma heeft een nieuw ruitewissersysteem op de markt gebracht waarbij het water van de ruitesproeier wordt aangevoerd door de rubbers van de ruitewissers. Hierdoor wordt een optimaal zicht bereikt. De rubberbladen zijn voorzien van 8 waterpas sages, vier aan elke kant. Drukt men op de daarvoor be stemde knop dan wordt het water tegen de ruit gespoten terwijl de ruitewissers gelijk tijdig gaan bewegen en de waterkanalen aan de kant die niet wordt gewist gesloten blijven. Een van de bijkomen de voordelen van dit systeem is dat voorkomen wordt dat het water door de wind wordt verspreid. Het systeem kan op eenvoudige wijze worden aangebracht op alle wagens met standaard ruitewissers. VERTICAAL: I. kauw; 2. oorlogsgod; 3. ge wijd gebouw; 4. voegwoord; 5. keukengerei; 6. voorzet sel; 9. vierkante platte steen; II. waterdoorlatend; 12. soort; 14. sterke kortharlge hond; 15. groente; 17. schone jongeling; 19. mondelinge; 20. plaats in Gelderland; 21. groei; 23. vreemde munt; 24. ope ning; 25. voordeel; 27. groet; 28. mannetjesgeit; 31. Neder lands schilder; 32. zwarte hars achtige stof; 33. speelgoed; 34. muziekteken; 36. deksel; 37. verlaagde g; 38. vroeger; 39. bundel; 40. zoogdier; 41. luister 43. berg op Kreta; 44. met te kort aan vocht; 45. klein paard; 47. moed; 48. hangend bosje haar; 50. hoop; 52. le gendarisch monster; 53. hak- werktuig; 54. onbeduidend mens; 56. register; 57. snij- werktuig; 58. kleur; 60. dik; 61. voorzetsel; 64. muzieknoot; 65. muzieknoot; 66. schuifbak; 67. pers. voornaamwoord. 1e Prijs: Marian Bastiaansen Wagenbergsestraat 3 Hooge Zwaluwe 2e Prijs: M. Kieboom Westdam 50 Sas van Gent REDACTIE „DE STEM" REIGERSTRAAT 16 BREDA Inzenden voor dinsdagmiddag 12.00 uur. Zet op de enveloppe In de lta« ter-bovenhoek „Weekendpux tel" floor H. W. FILARSKI HORIZONTAAL: I. huisdier; 5. etensbereider; 7. bedorven; 10. Indische palm; II. doek; 12. stad in Italië; 13. Eminentie; 14. boom; 15. schutsluis; 16. bevel; 18. te rugkerende geest; 20. meisjes naam; 21. drenk- en waad plaats; 22. bar; 23. grootvader; 24. lintvormig boordsel; 26. schuifbak; 27. vlaktemaat; 28. zangstem; 29. momenteel; 30. bergplaats; 32. keukengerei; 33. onvriendelijk; 35. plaats in Gelderland; 36. waterdoor latend; 37. vluchtige stof; 38. boom; 39. schel; 40. berg uit de Alpen; 42. tekst met melo die; 44. fraaie kleding; 45. hoofdhaar; 46. doctor; 47. on gebonden; 48. deel van de mond; 49. spil; 51. slang; 53. platvis; 54. vochtig; 55. grond bij een boerderij; 56. welge steld; 57. kind geboren uit een neger(in) en een blanke; 59. zonnegod; 60. gevuld; 61. ogen blik; 62. onmeetbaar getal; 63. hoge stand; 65. sporeplantje; 66. bepaalde kabeljauw; 68. hok; 69. het rijden; 70. stop plaats.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 25