Ook caravans hebben
onderhoudsbeurt nodig
W'
iÉT^
I
Reservewiel
voorde
caravan
/HI
Auto
allerlei
Hi
Alfasud TI
II 12.450
Ruitewisscr met
inbouw-sproeier
OPLOSSING PUZZEL VORIGE WEEK
Nieuwe
Toyota
Carina
PRIJSWINNAARS:
ZO INSTUREN
STRAAT
WOONPLAATS
ZA I bHUAG 27 APRIL 1974
kans zich kunnen realiseren als schoppenboer en
aas niet in dezelfde hand zitten, waarop toch altijd
nog 50 procent kans bestaat.
Zuid moet onderkennen dat hij vrij zeker down
gaat, ongeacht hoe hij speelt. Want oost of west
zal een vijfkaart in ruiten hebben, zodat twee azen
en drie ruitens verloren gaan. Maar laten OW de
voorgespeelde schoppenheer in slag 2 houden, dan
kan zuid op klaver overschakelen en wint 9 slagen!
Nemen OW in slag 2 schoppenaas toch, dan is zuid
niets, minder ver dan wanneer hij eerst klaver had
aangespeeld. Natuurlijk kan zuid de tweede ruiten
die OW spelen nog laten lopen als in OW een
zeskaart zit kan de partner later geen ruiten meer
spelen.
In de praktijk had oost aas-vijfde van schoppen
en west de boer tweede. Oost beaamde dat het
direct nemen van de éérste schoppen niet zó opge
legd was geweest.
door CONSTANT ORBAAN
Het jaarlijkse toernooi in het Sjpaanse Olot, dat
van een achtkamp via een tienkamp uitgroeide
naar een twaalf kamp, neemt geleidelijk in sterkte
toe. Eerst deden er een of twee grootmeesters mee,
in maart jl. waren het er al vijf. Deze negende
krachtmeting bracht de Hongaar Adorjan aan de
top, op de voet gevolgd door de Argentijn Quinteros
en de Joegoslaaf Ostojic. De Amerikaanse priester-
grootmeester Lombardy werd vierde en de Roemeen
Ghitescu vijfde. Arturo Pomar viel ditmaal buiten
de prijzen en eindigde met enkele plaatselijke groot
heden in de achterhoede. Een van de aardigstr
partijen uit Olot volgt hieronder.
Wit: Iskov (Denemarken). Zwart: Quinteros (Arg.)
Siciliaanse verdediging.
1. e2e4, c7—c5: 2. Pgl—f3, e7—e6; 3. d2—d4,
c5xd4; 4. Pf3xd4, a7—a6; 5. Lfl—d3, Pg8—f6; 6.
0—0, d7d6; 7. f2—f4, g7—g8; 8. a2—a4, Lf8—g7;
9. Pd4—f3, 0—0; 10. Pblc3, Pb8—c6; 11. Kgl—hl,
Pf6d7; 12. f4f5 (Deze aanval is wat voorbarig
want zwart krijgt nu een prachtig centraal veld
voor zijn paard)Pd7e5; 13. f5xg6, h7xg6;
14. Lele3, Lc8d7; 15. Ddld2, Pe5xf3; 16.
Tflxf3, Pc6e5; 17. Tf3—g3, Dd8—e7; 18. Ld3—e2,
Ta8—c8; 19. Tal—dl, Tc8—c6; 20. Le3—g5, f7—f6;
21. Lg5—f4, Ld7e8; 22. h2—h4, Le8—f7; 23.
Pc3a2, Tf8—d8; 24. Pa2—b4, Tc6—c8; 25. b2—b3,
Kg8h7; 26. c2c4, a6a5; 27. Pb4d3, b7b6;
28. Lf4—e3, Pe5—d7; 29. Pd3—f4, Pd7—c5; 30.
Dd2c2, e6e5. (Een zwaarwegende beslissing,
waarvan de bedoeling spoedig duidelijk wordt).
31. Pf4—d5, Lf7xd5; 32. Tdlxd5, Lg7—h6; 33.
Le3xh6? (Verleidelijk want wit hoopt, gebruik te
kunnen maken van zwarts achtergebleven pion op
de d-lijn. Belangrijker is echter, dat het zwart
paard veel sterker wordt dan de overgebleven witte
loper. Bovendien krijgt zwart nu aanval via de
half-open h-lijn. Noodzakelijk was daarom Lxc5
en na dx5 is er niet veel aan de hand).
Kh7xh6; 34. Le2—g4, Tc8—b8; 35. Tg3—f3,
Kh6—g7; 36. g2—g3, Td8—h8; 37. Khl—g2, Th8—h6;
38. Tf3—fl, Tb8h8; 39. Tfl—dl? (Consequent op
de d-pion gespeeld maar inmiddels heeft zwart
een verrassende combinatie voorbereid)f6f5!
40. e4xf5 (Of Lf3, fxe4, Lxe4, g5! waarna d6 af
doende gedekt is en zwarts aanval beslist).
Pe4+, Dxe4, Dxe4, Kxh2, Dxg4. Zwart wint dan
door zijn vrijpionnen maar moet nog nauwkeurig
spelen. Nu gaat het geforceerd).
e5e4+, 44. Kf3—f4, Pc5—e6+; 45. Kf4—e3,
Dh4—g3+!; 46. Ke3—d2, Th8—h2 47. Lg4—e2,
Th2xe2 (Wint de dame: Kxe2, Dg2+ en Dxc2).
Wit geeft het op.
3228, 1721; 15. 3732, Wit wil open spel houden
wat in zijn voordeel is. 15 26x37; 16. 42x31,
10—14; 17. 31—26, 5—10; 18. 26x17, 12x21; 19. 41—37,
19—23; 20. 28x19, 14x23; 21. 46—41, 21—26; 22.
3228, Wit laat zich het centrum niet ontnemen.
2223x32; 23. 37x28, 1—7; 24. 41—37, 7 12}
25. 34—30, 25x34; 26. 40x29, 10—14; 27. 35—30!
door JAN EDINK
40Th6xh4ü (Dreigt Txg4 en vooral Th2
met damewinst). 41. g3xh4, De7xh4: 42. f5—f6
(Hoopt op Kxf6 of Dxf6 waarna Txd6 volgt).
Kg7—f7!; 43. Kg2—f3 (Tegen de dodelijke
dreigingen Dh2+ en Dxg4+ waren nog twee andere
verdedigingen denkbaar. Op Le2 wint Pe4! maar
relatief het beste was De2, Dh2+, Kfl Kf3,
Df4+, Kg2, Th2+ enz. Dhl+, Kf2, Th2+, Kg3,
De eindrangschikking in het afgelopen kampioen
schap van Nederland 1974 is, voor wat de bovenste
plaatsen betreft, bijna een Friese aangelegenheid
geworden.
Van de deelnemers die de 4 bovenste plaatsen
opeisten, die recht geven op deelname aan het kam
pioenschap van Nederland 1975, komen er drie uit
Friesland, Harm Wiersma met 17 punten ongesla
gen kampioen, Cees Varkevisser met 15 punten en
eveneens ongeslagen op de 2e plaats, Pieter Bergs-
ma met 13 punten op de 3e plaats en Frank Drost
met Frans Hermelink met 12 punten op de gedeelde
4e plaats, waarvan Frank Drost door een beter
S.B. puntentelling automatisch overgaat naar de
finale van 1975. Van de gespeelde partijen kwamen
er meer dan 50 pet. tot een beslissing, wat betekent
dat er bijzonder hard voor de punten gestreden is,
waardoor dit toernooi tot één der mooiste van de
laatste jaren is geworden.
Hieronder volgt de partij van de internationale
meester Pieter Bergsma tegen de jeugdige Frank
Drost.
Wit: Bergsma; Zwart: Drost.
1. 32—28, 20—25; 2. 33—29, 17—21; 3. 39—33,
21—26; 4. 44—39, 16—21; 5. 50—44, 12—17; 6. 38—32
17—22; 7. 28x17, 21x12; 8. 42—38, 11—17; 9. 29—23.
Het is algemeen bekend dat de tacticus Bergsma
iedere ruil accepteert die geen nadeel oplevert,
zwart had dus op de 8e zet 11—16 of 12—17 moeten
spelen. 919x28; 10. 33x11, 6x17; 11. 39—33,
7—11; 12. 44—39, 11—16; 13. 47—42, 14—19; 14.
Ofschoon de zwarte stand nog geen zwakke plek
ken vertoont is het initiatief van nu af aan voor
wit. 27 12—17; 28 38—32, 18—22; Dit lijkt
ondernemend doch is in werkelijkheid een zwakke
zet, beter was 17—21. 29. 45—40, 14—19; 30. 40—34,
15—20; 31. 30—24, 19x30; 32. 34x14, 9x20; 33. 37—31,
26x37; 34. 32x41, Prachtig zoals wit via deze ruilen
zijn voordeel vasthoudt. 3413—19; 35. 31—37,
8—12; 36. 43—38, 19—24; 37. 38—32, 16—21; 38.
36—31, 4—10; 39. 31—26, 10—15; 40. 37—31, 2—87,
Beter is hier natuurlijk de ruil (20—25) 29x20
(15x24) of (27), doch ook dan zal het moeilijk zijn
de remise te vinden. 41. 29—231 20—25; 42. 32—27
21x32; 28x37, 24—30; 44. 49—44, 8—13: 45. 37—32*
30—34; 46. 39x30, 25x34; 47. 4439, 34x43' 48*
48x39, 3—9; 49. 32—27!, 13—18; 50. 23—19, 9—14'
51. 19x10, 15x4; 52. 3934! Zwart ziGt dat hij ga&t
verliezen door oppositie en geeft het op.
Het vakantieseizoen nadert met rasse schreden en Pinksteren,
r honderdduizenden Nederlanders DE gelegenheid om een
oorproefje op de vakantiepret te nemen, is nog maar ruim een
maand verwijderd.
PLAN
het volgende spel ging mijn partner één down
een contract van drie Sansatout. Na afloop van
"e (paren)-wedstrijd opperde ik een alternatief
speelplan. Of dit kansrijker was? Er ontstond een
«vendige discussie met vele pro's en contra's.
"at denkt u?
Tafel
H V 10 8
8 7 4 2
^H
B 8 6 5
Spelleider
8 7
<?AH5
O A 8 5
H V 10 9 4
Zuid gever, allen kwetsbaar. Zuid één Sansatout
noord twee klaver (Stayman) zuid twee rui-
eP— noord twee SA zuid drie SA.
Wgen drie SA start west met ruiten drie, noord
J^heer en oost speelt ruiten zeven bij. Hoe ver-
Zuid speelde van tafel klaver na, west won het
Ja' en vervolgde natuurlijk met ruiten. Daar NZ
een keer in schoppen van slag af moesten, werd
®t één down daar drie ruitens en twee azen ver
wen gingen. Ik stel dat het beter is in slag 2 de
'Puoppenheer van tafel te spelen. De tegenpartij
Weet nog niet dat zuid niets in schoppen heeft en
251 geneigd zijn schoppenaas niet direct te nemen,
J® geen drie schoppenslagen in de verder entree-
we noordhand vrij te maken. Met name zal deze
Iedere verstandige automo
bilist zal ervoor zorgen tijdig
ten afspraak met zijn garage
te maken voor een grote on-
jerhouds- of vakantiebeurt
van de auto die zo aanstonds
harder moet werken (grotere
afstanden, zwaardere belas
ting) dan in de rest van het
jaar en die derhalve in opti
male conditie moet zijn.
Menig bezitter van een cara
van denkt er echter niet aan
dat ook zijn huis op wielen
van tijd tot tijd een onder
houdsbeurt nodig heeft. Maar
,1 te veel wordt geredeneerd:
i)0Ch, veel slijtage kan niet
optreden", maar deze opvat
ting is tooh onjuist. 'Ook een
caravan heeft smeerpunten, de
reminstallatie kan bijgesteld
moeten worden evenals schok-
brekers en stabilisatoren; ver
der moeten de koppeling en
de uitdraaibare steunen wor
den gereinigd, wiellagers vra
gen om de juiste hoeveelheid
vet en controle van de ver
lichting kan evenmin kwaad.
Vooral als de caravan al een
paar jaartjes meedraait en in
de open lucht overwintert, is
het zaak op stel en sprong een
afspraak voor een controle
beurt met de caravandealer te
maken.
Daarnaast kan iedere cara
vaneigenaar een aantal klusjes
zelf verrichten zoals het ver
wijderen van roestplekjes, het
controleren van de gasinstal
latie en de verwarming, ter
wijl menigeen mogelijk wijzi-
Terwijl geen automobilist
erover zou pienzen zonder een
reserveband voor zijn wagen
op stap te gaan, trekken veel
earavanners erop uit zonder
een reservewiel voor de cara
van. Men hoopt er uiteraard
op geen lekke caravanband te
krijgen, maar dat risico is van
zelfsprekend duidelijk aanwe
zig. Krijgt men een lekke band
aan de caravan dan is Leiden
in last want de kleine cara
vanbandjes zijn lang niet
overal verkrijgbaar. Een extra
caravanband (in feite een
compleet reservewiel) meene
men is bepaald geen overbo
dige luxe.
Van groot belang is verder
dat de banden van de caravan
(kampeerwagen, bagageaan
hanger of boottrailer) op de
juiste spanning worden ge
bracht en gehouden. Te lage
spanning veroorzaakt te veel
beweging in de band. Het is
zelfs zaak om bij hogere be
lasting te zorgen voor hogere
bandenspanning dan normaal.
Vredestein adviseert 4 ato of
meer voor de kleine banden
'an kampeerwagens, boottrai-
lers en bagagewagens, terwijl
bij de wagen die een zware
aanhanger trekt de banden
spanning op de achterwielen
mot 0,4 ato moet worden ver
hoogd.
gingen aan interieur en In
richting wil aanbrengen.
Nu we het toch over cara
vans hebben geven we nog en-
kele algemene tips:
ook op de achterzijde van
eën caravan (kampeeraan-
hang- of bagagewagen) moet
een NL-plaatje, dat 175 mm
breed en 115 mm hoog moet
zijn; 'in Duitsland loopt men
het risico van een bekeuring
van 20 D-mark wanneer de
aanhanger niet van een NL-
plaat is voorzien.
laat uw caravan of aan-'
hanger altijd bijschrijven op
de groene kaart; niet zelf doen
maar, de aanvulling door de
verzekeringsmaatschappij la
ten aanbrengen; denk verder
aan een identiteitskaart voor
de caravan en als de wagen
maximaal zwaarder weegt
dan 750 kg. aan een registra
tiebewijs; ga ook even na of
de wegenbelasting voor de ca
ravan is voldaan.
vooral mensen die naar
het (zonnige) zuiden trekken
hopen op de camping een
plaatsje in de schaduw te vin
den, maar daarbij moet wel
worden overwogen dat het
staan onder bomen ook nade
len heeft zoals het lang na-
druppelen na een regenbui, de
kans óp bevuiling door vogels
en het risico van beschadigin
gen door afvallende takken
(na een storm b.v.)
enige tijd geleden wezen
we in deze rubriek op een
caravananker dat het gevaar
van ernstige stormschade tot
een minimum beperkt; de ver
ankering geschiedt door vier
plaatankers in de grond, maar
er is nu ook een schroefanker
waarvoor minder graafwerk
nodig is omdat het anker als;
een schroef in de grond kan
worden gedraaid.
AUDI-NSU Auto Union AG
heeft in haar -rechtsstrijd te-i
gen de NV v.h. Firma Van
Oorschot te Rotterdam beslo
ten in cassatie te gaan bij het
Bundesgericht te Karlsruhe
tegen het vonnis van het Ober-
landesgericht te Stutgart van
23 oktober. Dit houdt in dat
het vonnis van Stuttgart niet
in kracht van gewijsde gaat
en dat de situatie ten aanzien
van de import van AUDI-NSU
produkten in Nederland ge
handhaafd blijft.
0 Chrysler Corporation in
Detroit gaai overschakelen op
de produktie van kleinere
auto's. Als gevolg daarvan zul
len de zes' produktiefabrieken
voor korte perioden en op
verschillende tijdstippen geslo
ten worden teneinde werk
zaamheden voor de overscha
keling op de produktie van
kleinere auto's tot stand te
brengen.
0 De omzet van Fiat in de
sektor personenwagens ligt
30 pet. bei eden het normale
niveau. Volgens de fabriek is
een en ander het gevolg van
beperkte leveranties van ener
gie die door de Italiaanse re
gering worden doorgevoerd.
door HEN BOLLEN
De Alfasud TI is nu ook in
Nederland -leverbaar. De wa
gen onderscheidt zich van de
Alfasud in normale uitvoering
door: spoilers voor en achter,
5 pk meer (78),1 toerenteller,
oliedruk- en watertempera
tuurmeter, sportstuur, tunnel
console, stalen sportwielen,
hoofdsteunen en als extra een
5-versnellingsbak. De prijs be
draagt 12.450,en de meer
prijs voor de 5-bak is 490,
De Toyota Carina-serie
is uitgebreid met de Carina
1600 ST, zodat naast de
Carina 2- en 4-deurs en de
Carina 1600 de Luxe nu ook
een 1600 ST-versie lever
baar is. De wagen is tech
nisch gelijk aan de Toyota
Celica 1600 ST, derhalve
met een 113 sae pk motor,
2 carburateurs en een vijf-
versnellingsbak. Uiterlijk
onderscheidt de Carina ST
zich van de andere Carina's
door een dubbele bies over"
de totale lengte. De prijs is
vastgesteld op f 11.299,
en de wagen is begin mei
leverbaar.
Een Zweedse firma heeft
een nieuw ruitewissersysteem
op de markt gebracht waarbij
het water van de ruitesproeier
wordt aangevoerd door de
rubbers van de ruitewissers.
Hierdoor wordt een optimaal
zicht bereikt. De rubberbladen
zijn voorzien van 8 waterpas
sages, vier aan elke kant.
Drukt men op de daarvoor be
stemde knop dan wordt het
water tegen de ruit gespoten
terwijl de ruitewissers gelijk
tijdig gaan bewegen en de
waterkanalen aan de kant die
niet wordt gewist gesloten
blijven. Een van de bijkomen
de voordelen van dit systeem
is dat voorkomen wordt dat
het water door de wind wordt
verspreid. Het systeem kan
op eenvoudige wijze worden
aangebracht op alle wagens
met standaard ruitewissers.
VERTICAAL:
I. kauw; 2. oorlogsgod; 3. ge
wijd gebouw; 4. voegwoord;
5. keukengerei; 6. voorzet
sel; 9. vierkante platte steen;
II. waterdoorlatend; 12.
soort; 14. sterke kortharlge
hond; 15. groente; 17. schone
jongeling; 19. mondelinge; 20.
plaats in Gelderland; 21. groei;
23. vreemde munt; 24. ope
ning; 25. voordeel; 27. groet;
28. mannetjesgeit; 31. Neder
lands schilder; 32. zwarte hars
achtige stof; 33. speelgoed; 34.
muziekteken; 36. deksel; 37.
verlaagde g; 38. vroeger; 39.
bundel; 40. zoogdier; 41. luister
43. berg op Kreta; 44. met te
kort aan vocht; 45. klein
paard; 47. moed; 48. hangend
bosje haar; 50. hoop; 52. le
gendarisch monster; 53. hak-
werktuig; 54. onbeduidend
mens; 56. register; 57. snij-
werktuig; 58. kleur; 60. dik;
61. voorzetsel; 64. muzieknoot;
65. muzieknoot; 66. schuifbak;
67. pers. voornaamwoord.
1e Prijs:
Marian Bastiaansen
Wagenbergsestraat 3
Hooge Zwaluwe
2e Prijs:
M. Kieboom
Westdam 50
Sas van Gent
REDACTIE
„DE STEM"
REIGERSTRAAT 16
BREDA
Inzenden voor dinsdagmiddag
12.00 uur.
Zet op de enveloppe In de lta«
ter-bovenhoek „Weekendpux
tel"
floor H. W. FILARSKI
HORIZONTAAL:
I. huisdier; 5. etensbereider;
7. bedorven; 10. Indische palm;
II. doek; 12. stad in Italië; 13.
Eminentie; 14. boom; 15.
schutsluis; 16. bevel; 18. te
rugkerende geest; 20. meisjes
naam; 21. drenk- en waad
plaats; 22. bar; 23. grootvader;
24. lintvormig boordsel; 26.
schuifbak; 27. vlaktemaat; 28.
zangstem; 29. momenteel; 30.
bergplaats; 32. keukengerei;
33. onvriendelijk; 35. plaats
in Gelderland; 36. waterdoor
latend; 37. vluchtige stof; 38.
boom; 39. schel; 40. berg uit
de Alpen; 42. tekst met melo
die; 44. fraaie kleding; 45.
hoofdhaar; 46. doctor; 47. on
gebonden; 48. deel van de
mond; 49. spil; 51. slang; 53.
platvis; 54. vochtig; 55. grond
bij een boerderij; 56. welge
steld; 57. kind geboren uit een
neger(in) en een blanke; 59.
zonnegod; 60. gevuld; 61. ogen
blik; 62. onmeetbaar getal; 63.
hoge stand; 65. sporeplantje;
66. bepaalde kabeljauw; 68.
hok; 69. het rijden; 70. stop
plaats.