vr PURE EXPOSITIE VAN COSMA IN HILYARENBEEK KUNSTHANDEL BORZO JUBILEERT GOUDSE EXPOSANTEN IN BERGS ETCETERA' ROMANTISCHE FILMS PROLOOG-MANIFESTA TIE LÉAUTAUD20 VROUWEN EN NOG NIET GELUKKIG De Wet van Vervoort Sit. Brabantse Proms vieren lustrum met Jasperina Zaterdag 27 april 1974 PRENTKUNST, kunst van je drukpers uit Hilvaren- renbeeks bezit, is een exposi tie die gisteravond is geopend in het gemeentehuis van Hil- varenbeek. De tentoonstelling, die vooral is samengesteld uit bezit van inwoners van Hilva- renbeek en verzamelaars, is 0pen van 10 tot 5 uur op werkdagen en van 2 tot 5 uur op zaterdag en zondag en duurt tot en met 12 mei IN DE ZONNEWIJZER van het Philips Ontspannings Cen trum in Eindhoven wordt mo menteel (tot en met 5 mei) een tentoonstelling gehouden van de collectie van Tromp Meesters. De expositie is da gelijks van 12 tot 22 uur geo pend. BIJZONDER is de tentoonstel ling, die momenteel wordt ge houden in de vijf expositieza len van het Zeister Slot. Het is een tentoonstelling van 143 schilderijen, aquarellen en te keningen van Nederlands gro te impressionist Isaac Israels- Vijftien musea en zo'n hon derd particuliere verzamelaars hebben werk voor de tentoon stelling afgestaan. Israels overleed veertig jaar geleden. De tentoonstelling duurt tot 5 augustus. DE EINDHOVENSE construc tivistische .kunstenaar Guido Lippens exposeert tot en met donderdag 16 mei in de Club Vecu aan de Moriaanstraat in Antwerpen. EEN alleraardigste tentoon stelling wordt tot 4 juni ge houden in het museum Boy mans-Van Beuningen in Rot terdam. Onder de titel „Beu- gels-tassen-knippen" wordt daar een met zorg samenge stelde collectie tasjes geëxpo seerd. Het oudste exemplaar slamt uit 1736. VU OPZIENBARENDE film The Exorcist (De duiveluit- banner) komt half augustus naar Nederland. De film, die is gebaseerd op een werkelijk geval van duiveluitbanning in Amerika, leidt overal waar hij wordt vertoond tot opgewon den reacties van afkeer en en thousiasme. Linda Blair en Max van Sydow spelen de hoofdrollen. ANS WORTEL exposeert haar Ïouaches in Galerie Kokon in ilburg. De tentoonstelling duurt tot 17 mei en is van dinsdag tot en met zaterdag geopend tussen 12 en 19 uur. GISTERAVOND is m de Juibl- leumhal van het Philips Ont spannings Centrum in Eindho ven de première gegeven van „The Man from the East" door het Red Buddha Theatre- Het wera een bijzonder evene ment, waarop wij nog uitvoe rig zullen terugkomen. Tot en met I mei worden nog voor stellingen in Eindhoven gege ven. VRIJDAG 10 mei geeft toneel groep The Family ill theater de Brakke Grond de première van de non-stop non-thriller „As you like it", geschreven en geregiseerd door Dimitri l'renke' Frank. De bezetting bestaat uit Cocki Boonstra, Huib Broos, Martime Cref- eoeur, Wim Kouwenhoven. Paula Petri, Roelant Rodier en Henk Votei. TOT 13 mei worden in de AMRO Galerij in Amsterdam schilderijen geëxposeerd van de in Argentinië geboren kun stenaar Julio Romera en plas tieken van de uit Utrecht af komstige Ger Zijlstra. De AM RO Galerij bevindt zich in de Utrechtsestraat, tussen Rem- brandtplein en Herengracht. OP uitnodiging van de directie van het Grand Theatre du Ca sino in Monte Carlo zal het Nationaal Ballet zaterdag 13, zondag 14 en maandag 15 april vier voorstellingen in dit thea ter geven. PETER Bogdanovich gaat voor Universal de film BUGSY produceren en regiseren. Bugsy is een gefingeerd ver haal op het leven van de kleurrijke gangster Bugsy Sie- gel, die in 1940 op geheimzin nige wijze vermoord werd. De film is gebaseerd op een origi neel scenario van Pulitzer prijswinnaar Howard bac kier- ROMAN Polanski Regiseert voor Paramount de film CHI NATOWN met in de hoofdrol len Faye Dunaway, John Hus ton en Jack Nicholson. Huston speelt de rol van Faye Duna- Way's gepensioneerde vadei die miljonair is. Dit is zijn e;rste filmrol na die in „Man in the Wilderniss" in Spanje, "u anderhalf jaar geleden. Chinatown is de eerste film, Ui Roman Polanski tn de Verenigde Staten maakt sinds 1968 („Rosemary's Baby"). Be' originele scenario is van Robert Towne. CLINT Eastwood zal de rol Mn romantische super anti held Jonathan Hemlock spelen M de film „The Eiger Sancti on" naar de gelijknamige ro man van de auteur Trevaman. De film zal in augustus op lokaties in Europa worden op genomen. The Eigen Sanction wordt geproduceerd door Ro bert Daley, die ook de film „Magnum Force" produceerde. Het scenario is van Hal Dres ner. De Franse kunstenaresse Cosma (dat staat voor Made leine Costes-Malavieille) is in Nederland onbekend. Nu is dat natuurlijk een lot, dat veel Franse en andere buitenlandse kunstenaars treft (om over de Nederlandse nog maar niet te spreken), maar in het geval van Cosma is dat eigenlijk erg verwonderlijk. Want wat deze vrouw schildert (of constru eert, zo men wil) is een open baring. Een openbaring door het nieuwe procédé, dat zij hanteert, maar vooral door de sublieme artistieke puurheid, die haar werk kenmerkt. Al thans de doeken, die momen teel in galerie de Kinderkus achter de molen in Hiivaren- beek worden geëxposeerd. Cosma behoort niet tot de jonge generatie beeldende kunsten-aars: zij hield haar eer ste expositie al in 1929 in Parijs. Voor en in de Tweede Wereldoorlog exposeerde ze regelmatig in Frankrijk en verdiende haar boterham als tekenlerares in Parijs, Abbe ville en Nice. In de vijftiger jaren was er een periode, waarin zij zich minder met cte beeldende kunst bezig hield: zij zocht het toen vooral in de decoratieve sfeer. Na haar be noeming tot ridder van de Palmes Académiques duurde het nog tot 1966 voordat zij op zoek ging naar nieuwe uit drukkingsmogelijkheden. In die periode bloeide het driedi- mensionele „schilderij" welig: het was de tijd, waarin het ais het summum gold om een tuinhark of in plastic verpakte vissen op een stuk linnen te bevestigen en het tot kunst werk te verheffen. Het is kenmerkend voor het kunstenaarsschap van Cosma dat zij er zich niet zo gemak kelijk van af heeft gemaakt: jarenlang heeft zij gezocht naar een methode, die in zich combineerde de aantrekkelijk heid -van de ruimtelijke wer king van het reliëf en de strelende kracht van de vak bekwaam en kunstzinnig toe gepaste olieverf, die haar blij kens haar voorgaande werk zo vertrouwd was. En ze heeft die worsteling met de materie gewonnen. Ze vond een procé dé om het doek zelf blijvend te vervormen op de wijze, die haar artisticiteit alle kansen gaf: in geometrische figuren, die een functionele en zinvolle verdieping (in de meest let terlijke zin van het woord) aan haar werk heeft gegeven. En ze heeft daarmee aange toond een kunstenares te zijn in de ware zm van het woord: niet verstard in het vertrouwd patroon, niet veranderend om dat het modieus is en goed verkoopt, geen verraad ple gend aan eerlijk vakmanschap en steeds op zoek naar oor spronkelijke vormen om uitmg te geven aan haar artistieke pretenties. Er zullen wel mensen zijn. die deze pretenties niet hoog genoeg gericht vinden: naai werk Is niet geëngageerd in de zin van verkondigende strijdbaarheid. Maar Cosma's werk is wél heel erg mooi, het streelt het oog en het hart, het wekt de ontroering, die elke schoonheid oproept, het doet een appèl op de fantasie van de toeschouwer. Want hoe „af" haar doeken ook zijn, hoe dik wijls ideaal de samenvloeiing van vorm en kl-eur ook is, er Is geen sprake van doodsheid. Integendeel: veel van haar werken vertonen een nieuw aspect, een nieuwe dimensie Volgende week wordt in kunsthandel Borzo te 's-Herto- genbosch een jubileumtentoon stelling Impressionisten geo pend. Het is dit jaar anderhal ve eeuw geleden dat de Itali aan Joseph Borzo deze beken de kunsthandel stichtte en bo vendien is het vijftig jaar ge leden dat hij onder directie van Jan J. van Rosmalen kwam. Ter gelegenheid van dit dubbele jubileum is een be langrijke expositie van 118 schilderijen van meesters uit da Haagse school, de Larense school, de Amsterdamse im pressionisten en de School van Barbizon georganiseerd. Men zal er werken aantreffen van Jacob en Willem Maris, Jozef Israels, J. H. Weissenbruch, Hendrik Mesdag, Louis Apol, Albert Neuhuys, Anton Mau ve, Isaac Israels, Jac. van Looy, Charles Daubigny en Victor Dupré. De kunsthandel Borzo was aanvankelijk aan de Schapen- markt gevestigd, later aan de Verwerstraat, waar hij nu nog is. De weduwe en de kinderen van Joseph Borzo hielden de goede reputatie van het be drijf ook na de -dood van de stichter in 1839 in stand, zoals tot uitdrukking kwam in prij zen op tentoonstellingen in Londen, Parijs en Amsterdam, terwijl men bovendien het predikaat Hofleverancier ver wierf- Bij gebrek aan opvol ging geraakte de zaak in 1890 eerst in handen van die Erven Dorens, later van G. Met- xrop. Evenals bij oprichter Borzo het gevai was, heeft de kunst handel zich onder directie van Jan van Rosmalen op nieuw tot een familiebedrijf ontwikkeld. De broers Jan, Klaas en Wim van Rosmalen zijn in de zaak werkzaam of werkzaam geweest. De bloei van het bedrijf ma nifesteerde zich in de vijftiger jaren door de aankoop van twee belendende panden, die in 1967 tot een fraai expositie gebouw van ruim achthonderd vierkante meter werden vere nigd. Een nieuwtje was dat kunsthandel Borzo als eerste in Nederland bij alle geëxpo seerde voorwerpen de prijs zichtbaar vermeldde. De speci alisatie in de kunsthandel in het algemeen leidde ertoe dat Borzo zich vooral op de im pressionisten ging toeleggen en op grafiek van de zestiende eeuw tot vandaag. De tentoonstelling die vrij dag 26 april opengaat, blijft tot en met 18 mei. Ze is alleen op werkdagen van negen tot zes uur open, op vrijdagen bo vendien tot negen uur 's avonds. De schilderijen zijn alle te koop en van een uit voerige documentatie voor zien. 0 Een van de vele werken die bij kunsthandel Borzo te pronk hangen. 9 Francois Rabelais leverde de ideeën voor de revue „Grote Bek en Grote Buik", die in september in première gaat. Jules Croiset rechtsschreej de revue. Men ziet hem samen met medespeler Coen Flink. - De stichting Etcetera, die In de Molstraat in Bergen op Zoom een galerie exploiteert heeft ver buiten de Markie- zenstad een zeer goede naam. Dat is niet verwonderlijk, om dat Etcetera in de jaren van zijn bestaan al veelvuldig bij zondere activiteiten heeft ont plooid en in ieder geval met veel zorg en artistieke des kundigheid de exposities se lecteert. Dat geldt ook voor de ten toonstelling, die momenteel (tot en met 2 mei) te zien is. Rini Leefsma exposeert goua ches, monotypes en etsen en Joscihe Roverts zogenaamde „klein olieverven". De twee Goudse kunstenaars hebben in Etcetera nogal wat weggehangen, bij elkaar zo'n zestig werkstukken en dat is voor de ruimte van Etcetera vrij veel. Nu zou men wellicht denken, dat dit in ieder geval vooi de „klein olieverven", niet zo'n probleem is, maar eigenlijk is het dat wel: er hangen er te veel. En dat is niet, omdat ze zo dicht op elkaar hangen, maar omdat je het na een stuk of vijf van die klem-olieverven wel hebt ge zien. Aanvankelijk werken de doekjes, geschilderd als me- daillonvormige miniaturen, heel verrassend. Maar bij na der toezien vallen ze erg te gen: ze zijn onzorgvuldig ge penseeld, de ovalen zijn niet echt ovaal, de details, die ver fijnd hadden moeten zijn zijn grof afgewerkt. Nu kan het natuurlijk, dat Josohe Roverts dat bewust zo heeft gewild, men komt immers die wel- bedoelde beginnersstijl wei vaker tegen. Je zou dat bijna gaan denken als je getroffen wordt door het prachtige kleurgebruik, dat je met heel veel tekortkomingen verzoent. Maar mij is de zin van een dergelijke onvolmaaktheid niet duidelijk: als je deze pre cieuze stijl kiest dan moet je Tijdens het Romantisch Fes tival Arnhem 1974 worden on dier auspiciën wan de Stichting Internationale Filmweek Arn. hem romantische filmdagen gehouden in het Saskia-thea- ter, Looierstraat, Arnhem. Het thema van deze drie filmdagen, 4, 5 en 6 juni is: film tussen romantiek en rea lisme. Iedere ochtend, om 10.30 uur, is er een discussie-ro- graimma. Over het onderwerp De Bloei en de Ontaarding van de Duitse Romantiek zal dr. Jan Hes een drietal inlei dingen houden. Daarbij wordt de eerste dag vertoond Sieg- fireds Tod van de grote film regisseur Fritz Lang en de beide andere dagen fragmen ten uit films van het Derde Rijk. De middagen hebben weer een ander thema, n.l. de be werking van romantische mo tieven in actuele films: 4 juni: Amerika tussen rea lisme en romantiek met de films The Ballad of Joe Hill van Bo Widerberg en The Bal lad of Cable Hogue van Sam Packinpah. 5 juni: Ingimair Bergman, tussen realisme en romantiek met de films Het oog van de duivel en Het gezicht- 6 juni: Framïois Truffaut: tussen realisme en romantiek met de films L'enfant sauvage. Les deux Anglaises et Ie Con tinent. In de avondvoorstellingen, die om 20.00 uur beginnen, zuiïlen films vertoond worden, due een zeer bekende klank hebben en verfilmingen zijn uit de romantische litera tuur Gestreefd wordt naar de vertoning van een groot aantal films uit werk van Victor Hu- go (1802-1885), Stendhal (1783-1842), Alexandre Dumas (1803-1870) en Charlotte Brontë (1816ijl855 e.a. Om 22.00 uur staan op het programma films van Roger Corman, gebaseerd op vertel lingen van Edgar Allen Poe: The Mask of the Red Wead, The Raven en The house of Usiher De romantische filmdagen worden afgesloten met een fjlmnacht in de open lucht, n.l. van 7 op 8 juni in het Ronde Weitje in het park Sonsbeek. Allereerst wordt dan vertoond de Hongaarse film Romantica, een première voor Nederland. Vervolgens om klokslag twaalf uur de film van Roman Po lanski: The fearless Vampire- killers. Het slot van de film- nacht is een romantische Wes tern. Tijdens het Romantisch Fes tival wordt nog meer aandacht besteed aan de romantische film, n.l. op donderdagavond en vrijdagavond 16 en 17 mei worden in het park Sonsbeek openluchtfilmvoorsteliingen gegeven. Vertoond worden de film Jane Eyre van Deibert Mann en de bekende film De Klokkenluider van de Notre Dame met Charles Laughton in de hoofdrol. Het Romantisch Festival Arnhem 1974 omvat een reeks van culturele manifestaties op het geibied van muziek, toneel, schilderkunst, ballet, koorzang, beeldende kunst, cabaret en declamatie. Het wordt gehou den van 15 mei t.m. 15 juni a-s. Hoogtepunten zijn: - een muziekfestival van Het Gel ders Orkest m.m.v. de beken de Amerikaanse solisten Aa ron Rosand, Jascha Silberstein, Frank Cooper en Jorge Bolet - een toneeluitwisseling van 6 Europese toneelscholen - een tentoonstelling van romanti sche schilderkunst in het Arn hems museum - een concert doon alle Arnhemse koren m.m.v. de solisten René Kolio en Erica Köth. Vandaag is er in Eindhoven een landelijke manifestatie en demonstratie, min of meer ter wille van Proloog. Het moet een massaal gebeuren worden: het gaat om het recht op poli tieke vorming. Omdat het in de bedoeling ligt om deze dag te laten zien dat Proloog geen alleenstaand verschijnsel is, maar wel een onderdeel van een groeiende cultuurbewe ging vanuit de arbeidersklasse, zullen de deelnemende groe pen in staat gesteld worden, een volledig programma te la ten spelen. Iedere toeschouwer krijgt de gelegenheid om twee programma's naar keuze bij te wonen. Het programma luidt als volgt: 14.30 uur. vertrek van de de- i lonstratie vanaf de markt in Eindhoven. 17.00 uur: aanvang van de ma nifestatie in de stadsschouw burg (tevens eindpunt van de demonstratie). Tegelijkertijd treden op m verschillende zalen: GLTWEE (uit Maastricht) met „Klaar voor de start", een programma voor LBO- ASJEERA (studen tentoneel uit Eindhoven), met drie eenacters van B. Brecht. Theaterschool Amsterdam, To neelschool Arnhem, Skrien, me' fragmenten uit de Maatre gel van B. Brecht en Politieke films. De Internationale Nieu we Scène (uit Antwerpen) me' „Putch" een Chilipro- gramma. 18.30 uur: pauze, met optre dens van: Morgenrood (arbei derskoor uit Rotterdam) De Volharding (politiek koor uit AmsterdamDe Minimum band (werkende jongerenkoor KWJ). 20.00 uur: optredens van: Sa ter (uit Amsterdam) met „Hier klopt iets niet", een werkende jongerenprogram, en „Energie en macht", een vak bondsprogramma. Boerento- neel (uit Wageningen) met „Ondernemingslust of investe- ringsdwamg", over de positie vai de Nederlandse boer in de kapitalistische economie. Het Trojaans Paard (uit Antwer- Achttien jaar na zijn dood op vierentaclitigjarige leeftijd lijkt le populariteit van de uitzonderdelijke Franse schrij ver Paul Léautaud nog steeds toe te nemen. Zeker in Neder land, waar in een paar jaar tijd een half dozijn vertalin gen van zijn werk verscheen. Daar is nu een nieuw deeltje aan toegevoegd: "Het geheime leven van Paul Léautaud" door Marie Dormoy. Men late zich door deze titelomschrij- ving niet in de war brengen. Want veel meer dan een boek over Léautaud is het een boek van hem zelf geworden. Zijn trouwe biografe, die de uitgave van de dagboeken vap Léautaud als haar levens werk beschouwt, heeft onuit gegeven dagboekfragmenten van de schrijver tot het relaas verwerkt dat ten blik werpt op zijn gevoels- en liefdesle ven. Die dagboekfragmenten, vooral uit de tijd van zijn jeugdliefdes, zijn integraal op genomen en zo één geworden met de verbindende en ver klarende teksten van Marie Dormoy dat men het gevoel heeft de zoveelste versie van Léautaudis beroemdste stukken Le petit ami, Amours, In memoriam te lezen. De schrijver, hoe hoogbejaard hij ook geworden is, is immeA nimmer losgekomen van het erbarmelijk gebrek aan liefde, aan toewijding en genegenheid waaronder hij in zijn kinder en jeugdjaren heeft geleden. De enige vrouw die hem moe derlijke gevoelens heeft toege dragen was een bewoonster van de rosse straten op Mont- martre en die band werd doorgesneden omdat ze het ab jecte gedrag van zijn vader niet langer kon verdragen. Paui Léautaud moge in zijn leven dan een twintigtal ver houdingen van kortere of lan ge duur hebben gekend Marie Dormoy geeft er een heel lijstje van, evenals van alle adressen waar hij heeft gewoond aan de beste er van bewaart hij slechte wee moedige herinneringen. Zijn hunkering naar egnegenheid wordt gedwarsboomd door zijn aangeboren verlegenheid, door de materiële omstandigheden, door domme pech. Merkwaar dig genoeg neemt zijn succes bij vrouwen toe naarmate hij ouder wordt. Zijn faam draagt daar natuurlijk toe bij. Maar geluk is hem ook dan niet beschoren, althans met blij vend. Want n azijn dood vond Marie Dormoy een foto van een naakte, nog jonge vrouw, staande in de deuropening van een tuindeur, donkerbruin, erg groot, net een donkere haar lok over het gezicht om her kenning onmogelijk te maken. Op de achterkant was een pa piertje geplakt waarop ge schreven stond: „Als ik ooit mocht weggaan, praat nooit over mij- Laat niemand er ooit achter komen of er ook maar een vermoeden van hebben hoeveel ik van je gehouden heb. Bewaar deze herinnering vooir jezelf, als een geheim." Ma-rnie Dormoy trekt hieruit de conclusie dat Léautaud ten minste één keer in zijn leven de grote liefde heeft gekend die het mogelijk maakt zich zelf voor een ander weg te cijferen. Ik vind dat bij zo weinig gegevens een wat al te voorbarige conclusie. Ik geloof eerder dat Marie Dormoy Léauta-ud dat geluk zo graag gunde. Om elk misverstand uit te sluiten: de betrekkingen tus sen mevrouw Dormoy en de schrijver waren uitsluitend van vriendschappelijke aard, gebaseerd op liefde voor de litteratuur. Maar ik vrees dat de jonge vrouw op de foto slechts een van die voorbij gaande geluksmomenten in zijn leven symboliseerde wel ke hem zijn fundamentele eenzaamheid des te scherper hebben laten voelen. Tenzij hij, later, naar het woord van Bernard Shaw er vrede mee kon hebben dat de gelukkigste liefde de ongelukkige is. JOOP BARTMAN (Marie Dormoy: Het geheime leven van Paul Léautaud. Ver taling Ma'thieu Koekelkoren. Arbe'rfcrspers, Amsterdam 18.50). vanuit Iedere andere gezichts hoek van waaruit men er naar kijikt. Telkens weer ontdekt men een ingetogen speelsheid, een puurheid van kleur, een soepelheid van vorm, die ons, daarvan moge deze beoorde ling getuigen, zeer heeft aan gesproken. Cosma's expositie in de Hil- varenbeekse galerie is een tentoonstelling, die men eigen lijk meer dan eens moet be zoeken en waarvoor men in ieder geval de tijd moet ne men. Om zich iedere keer met meer overgave te laten vangen door de onweerstreefbare be koring van deze doeken. HANS LUTZ hem ook consequent uit voeren. Een totaal andere in druk maakt het werk van Rini Leefsma, althans de gouaches. Er hangen ook een paar por tretten in houtskool, die knap zijn getekend, maar niets ver rassends hebben. Dat hebben de gouaches wel. Leefsma is kennelijk gebiologeerd door vogels. Niet alleen hebben veel van zijn werken vogels tot onderwerp, maar hij iaat ze figureren in nagenoeg alle werk. Op een heel verrassende manier: ze zijn de bladeren en de takken aan de bomen, ze zijn het kleed van de bis schop. En dat heeft een ge heimzinnige, nieuwsgierig ma kende werking. Met als ge volg, dat er heel fraaie wer ken hangen. Die maken in ie der geval een bezoek aan Et cetera meer dan waard. HANS LUTZ. pen) met „Hoe eerder, hoe beter, zei de arbeider en hij smeet zijn baas buiten", over de arbeidersstrijd. Proloog, met „Maak van je hand een vuist", een programma over het leger. 23.00 u: afsluiting met Morgen rood, De Volharding en De Minimumband Deze dag wordt georganiseerd .door Het Steunkomitee Eind hoven: PvdA, PPR, PSP, D'66, CPN, Kommuniistenbond Pro letarisch Links, Socialistische Partij, SSB, KSB, KWJ, BVD, SOF, De Effenaar, Paperclip (THE), Werkgroep Zuidelijk Afrika Vredeswerkgroep Nue- nen, JAC, Release, Levens school voor Meisjes, Studenten Sor Akademies „Den Elzent" en „De Dommel" en Kath. Sod. Akademie Breda, Wereldwin kel. He' Steunkomitee Tilburg: Streekcentrum Tilburg, KWJ, PSP, Studio 38, Redaktie Til- burgs Hogeschooibiad, Tref centrum, Politiek Kafee, ANJV. Trefcentrum voor scho lieren (SUOMI)- In een damesblad onthulde Hans Vervoort dat hij het wel eens benauwd krijgt van alle juichende kritieken op zijn verhalenbundel „Heden Mosse len Morgen Gij". Al weet ik dat ik definitief de kans ver gooi eindelijk één keer origi neel te zijn, het moet me van het hart: Vervoorts verhalen zijn uitstekend. Heden Mosse len Morgen Gij is een prima boekwerkje. Je vraagt je al leen af wat je hem met zo'n uitspraak nu weer aandoet. Hoe kun je bovenstaande bewering waar maken? Er zijn mensen die serieus vertellen dat je aan de eerste regels van een roman of verhaal kunt zien of je al dan niet met een meesterwerk te doen hebt. Voorwaar, de openingsregels van Vervoorts eersite verhaal dat niet voor niets de titel Boekhouder heeft liegen er niet om: Later hoorde ik het volgende: hij kwam een keer het kan toor binnen met een groot vel postzegels in de hand. Hij zei luid en verbaasd: „Ik vind hier tweehonderd gulden aan postzegels op straat- En er is op gelópen". „O", zei iamund nonchalant, „dat is naar buiten gewaaid. Legt u het daar maar neer". In enkele rake zinnen, zon der onnodige uitweidingen, schetst Vervoort de sfeer. Dit verraadt de meesterhand, dunkt me. Al enkele maanden loop ik met het idee dat juist de laatste regels van een ver haal of roman het ware mees terschap aantonen. Wie kent niet de laatste passage uit Re- ves „De Avonden", de mono loog van Frits van Egters met de uitstekenfe slotalinea: Hij zoog de borst vol adem en stapte in bed. „Het is gezien", mompelde hij, „het is niet on opgemerkt gebleven". Hij strekte zich uit en viel in een diepe slaap. Of, om eens een recenter voorbeeld te geven, de slotali nea van Guus Luijters' schitte rende verhalenbundel Circus Melancholia: Circus Melancholia, een mooie naam, want iedereen wordt alsmaar ouder, je ziet het aan hun hals en handen en je auto kun je ook al nergens meer kwijt. „Het zal allemaal nog eens héél slecht aflopen", dacht ik en Theun keek ook al niet zo erg opgewekt. Dank zij Vervoort ben ik er zeker van dat wel degelijk de laatste regels van een literair werk normatief zijn voor de kwaliteit. Het is om die reden dat ik deze bescheiden theorie naar hem vernoem: de Wet van Vervoert. In het verhaal Navrant be schrijft Vervoort het bezoek aan een vroegere, inmiddels getrouwde vriendin Brit. Dit allesbehalve vrolijk makende bezoek eindigt met het vol gende afscheid: In het halletje gaf ik haar een band. „Het was een korte vreugde", zei ik, „het spijt me. De groeten aan Karei in elk geval". Ze keek me aan en even dacht ik nog dat ik haar bereikt had. Maar nee. ze pak te de deurknop beet en deed open. „Dag Brit", zei ik, stak mijn hand uit en tikte haar even tegen het bruine haar. Buiten keek ik nog omhoog, maar er werd niet gezwaaid, of ik kon het juiste raam niet vinden. Voor mij mag Vervoort met deze verhalenbundel de litera tuurgeschiedenis in, alleen al omdat hij het verhaal „Kogels en Bamamen' zo laat eindigen: gen: „Het was donker, maar op een zachtaardige manier, met straatlantaarns. Een warme, windstille augustusnacht. Ik haalde diep adem. In de straat hing de zachte, zoete geur vïtn hondepoep". JOHAN DIEPSTRATEN Aangemoedigd door de grote successen van de voorgaande Promenade-concerten, is liet initiatief genomen om dit jaar wederom een serie van negen Prom-coneerten te organiseren in de provincie Noord-Bra bant. in de periode van 16 augustus 1974 t.m. 3 septem ber 1974. Ket batig saldo van deze concerten zal worden af gedragen aan UNICEF. Wij zijn bijzonder trots u te kunnen mededelen, dat de lus trumconcerten dit jaar worden verzorgd hoor: Het Brabants Orkest, het Trio Louis van Dijk en Jasperino de Jong. Voor het Trio Louis van Dijk is dit -ok het eerste lustrum bij de Brabantse Proms. Aan de Proms hebben de afgelopen vijf jaar meege werkt: Emmy Verhey, pop groep Ekseption, popgroep i o- cus, het team van Farce Ma jeur en The Chris Hinze Com bination. De opbrengsten zijn afgedragen aan het Rode Kruis, het Nederlands Astma- fonds en de Aktie Natiuur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 23