TRANSCENDENTE MEDITATIE, OF: laar de bron Goede wen! van een zo ïm nnige econoom Zekerheid Op school Oppervlakkig Proeven nator Zaterdagbijlage van 27 april 1974 "•"""Ü'ïïr jongens pu vrij. uit :ntie zal men dienst eparatieschepen. ht, dat zij de erkende in ploegendienst. em dienen gegadig. lissingen, Souburg, n aan het Hoofd van acisstraat 165, twee keer per dag i izelf zijn in de mad, tijd van de ns in Terneuzen Is lehandeling van in de volgende kwali- ng met een basis zijn, dan wordt u ize afdeling perso de Heer G. K. Ham- S FRANCISCANEN De zonnigste econoom van Nederland huist in een studentikoze zolderkamer. Paul Knibbeler, een blijdschap uitstralende optimist van 22 jaar,, 1 meter 95, slank, blauwgrijze ogen en stroblond haar. Haalde een maand geleden zijn doctoraal aan de Katholieke Hogeschool *in Tilburg. Op een scriptie waarin hij pleit voor invoering van Transcendente Meditatie in het bedrijfsleven. Had hij gesteldbiljarten in de baas z'n tijd, dan had dat wel anders geklonken, maar was de tegenstelling niet groter geweest. Zo lijkt het tenminste. En ze ker voor degenen die Trans cendente Medidatie hou den voor een bezigheid van navelstarende hasjpiepers of geflipte filosofen. Paul Knibbeler, met een berus tende grijns: „Het zit voor een boel mensen in een sfeer van magie en Oosterse mys tiek, maar in feite is het een heel nuchtere wetenschap pelijke techniek. Het brengt de mens tot een totale ont plooiing van zijn creativi teit. Men moet gewoon twee keer per dag een kwartier zich zelf zijn. Ontspannen mediterend. Dat hoeft allemaal niet in moeilij- j ke houdingen, met kaarsrechte vug of in kleermakerszit of zo iets. Maar gewoon zittend im een stoel met gesloten Is dat alles? „Ja en nee. Waar het om gaat is de kunst ender de knde te krijgen om fis een bepaald denkpatroon knig te keren naar de bron 'ffl je weten. Daar moet dan s® soort vierde bewustheids^ '"sstand ontstaan die de ba sis vormt voor de drie andere 4s we kennen: slapen, waken dromen. Zoiets moet je na- tarlijk leren via een cursus. is een techniek, waarbij onze aandacht naar bin- richten, naar de steeds "'oegere ontwikkelingsstadia ,J" de gedachte. Totdat we ("i meest verfijnde aspect van gedachte overschrijden (transcenderen) en bij de bron het denken komen. En die r® blijkt een onuitputtelijk "servoir te zijn van energie, intelligentie en van inner- ïjis geluk. Vergelijk het met het leggen van een pijpleiding de oceaan- De pijpleiding do meeste mensen is aan- op een paar emmers. ö8Srijp je?" Ik doe mijn best de paar emmers die ik bezit. serveert thee met riet- 0 en sleept stapels docu mentatie aan 'over de Weten schap der Creatieve Intelligen tie van de heer Maharishi Ma- hesh Yogi, een Indiase filosoof wiens baardige beeltenis op vier, vijf plaatsen en in ver schillende uitvoeringen en for maten in het kamertje voor komt. Zijn verloofde moet het doen met een klein fotootje. Er hangt een lichte aangename wierookgeur. Paul: „De mensen zeggen: dat is iets oosters en dat kan gewoon niet goed zijn. Als dat wél zo was zou India zelf niet in zo'n betreurenswaardige toestand verkeren. Begrijpe lijk, want in India wordt Transcendente Meditatie dan ook nauwelijks toegepast. Bo vendien: toen Einstein zijn wereldomvattende theorie ont vouwde, zed men in India en in de Verenigde Staten toch ook niet dat het niets typisch Duits was, dat alleen maar kon gelden voor Duitsland of Eu ropa". Hij spreekt kalm en bedaard, zonder een spoor van op winding. Met de rustige zeker heid van iemand die het bij het rechte eind heeft en zich het geduld kan permitteren de vooroordelen van anderen in alle rust af te bouwen alvo rens met argumenten te ko men. Wat zijn de voordelen van Transcendente Meditatie? Hij komt met een heel pak ket blijmakers: „Het zenuw stelsel bevrijdt zich moeiteloos en op een volkomen normale manier van opeengehoopte spannmsen, van stress - de oorzaak van alle leed. Het gezondheid, (levendige leidt tot betere meer alertheid waakzaamheid en inzicht een meer harmonieusgedrag, gro tere creativiteit en betere prestaties. Je kunt met minder inspanning meer bereiken. Het denken wordt krachtiger, het gevoel wordt meer verfijnd en de intuïtie wordt zuiverder. Hierdoor ben je in staat om ingewikkelde situaties snel te doorzien en jezelf veel beter te uiten, zonder spanningen op te doen of deze bij andere te veroorzaken. Dat liegt er niet om- Sterker nog: het lijkt op een toverformule. „Ja", zegt Paul. „We zeggen zelfs: een kind kan het leren en dat maakt de mensen wan trouwend, Maar het is geen hokus-pokusmiddel. Integen deel. Het is ontzettend simpel. De mensen worden gewoon wie ze zijn. Iedereen is van nature creatief, maar die crea tiviteit komt er niet uit omdat ze door allerlei oorzaken wordt geremd of onderdrukt. Als je die oorzaken kunt weg nemen en dat kan op een heel natuurlijke manier kunnen alle facetten van je persoonlijkheid op harmoni sche wijze tot ontwikkeling komen. Als zelfs een kind het kan leren, waarom wordt het dan niet geïntegreerd in het onder wijs, dat immers steeds meer accent gaat leggen op relatie- opvoeding, het leren omgaan met elkaar? „Dat kómt ook", zegt Paul. „Daar ben ik vast van over tuigd. Dat gebeurt trouwens al. In de VS en Canada is de Wetenschap der Creatieve In telligentie als keuzevak inge voerd in het basisonderwijs, op middelbare scholen en op universiteiten. In Nederland zijn we nog niet zover, hoewel er op sommige lagere scholen via oudercomités al over wordt gedacht. In Duitsland begint men er nu ook mee". Ik vraag hem of hij niet de verkeerde studierichting heeft gekozen. Een econoom, die he lemaal holdeldebodel is van een menswetenschap..- „Pas op, de economie wordt officieel gerangschikt onder de menswetenschappen, maar om dat ze in feite alleen maar aandacht schenkt aan de mate riële behoeften van d-e mens, ben ik nogal fel op dit punt. Dt economische wetenschap zal nooit in sta-at zijn de men selijke behoeften te bevredi gen omdat die behoeften blij ven toenemen naarmate de welvaart toeneemt en je inko men stijgt. Er is echter een gebied dat vergeten wordt en dat gebied ligt binnen in de mens. Daar liggen diepere be hoeften, zoals geluk, innerlijke rijkdom, emotionele rijkdom, enzovoorts. Ook die behoeften kunnen bevredigd worden, maar dan moet je dat gebied gaan ontplooien en toegang ge ven tot de bronnen". Hij ontdekte de Transcen dente Meditatie in zijn studie tijd. „Ik "liep al een paar jaar met een stuk ontevredenheid rond. Ik had van de economie méér diepgang verwacht. Geen oppervlakkige informatie zon der menselijke raakvlakken. Er waren meer studenten met vage onlustgevoelens. Ze lie pen,net als ik, rond met een soort mistroostigheid. Wat doe je dan? Je gaat in actiegroe pen zitten om uiting te geven aan je ongenoegen. Maar is het dat nou? In die periode ging ik me interesseren voor TM - zoals we dat, afgekort noemen". Die interesse leidde tot een diepgaande studie. Hij is nu leraar WCI (Wetenschap der Creatieve Intelligentie), waar van TM de praktische toepas sing is en geeft cursussen in verschillende plaatsen „Ik wil enne. doorgaan, maar ik voel ook voor een baan als docent economie. Misschien wordt het een combinatie van die twee", zegt hij- Zij doctoraalscriptie was zo'n combinatie. Hij beweert daarin dat WCI goede moge lijkheden biedt om bedrijfs doeleinden en persoonlijke doeleinden parallel te laten lo pen en dat zij de bedrijfsorga nisatie en de communikatie aanzienlijk kan versoepelen. Hij baseert die stelling op een reeks studies en wetenschap pelijke experimenten, die vooral in Amerika en Enge land zijn uitgevoerd en waar uit blijkt dat beoefening van TM positief werkt op de per soonlijkheidsvorming van de mens - en dus een positieve -invloed heeft op de bedrijfsre sultaten. Paul Knibbeler ver koopt zijn ideeën met nadruk niet als een lolly voor direc ties en managers. „TM is op de eerste plaats een middel ter volledige zelf verwezenlijking van de werk nemer", stelt hij. „Verho ging van de arbeidsproduktivi- teit is slechts een bijkomstig resultaat van deze zelfont plooiing". „De mens", zegt hij, „is ver vreemd van de machines en van zijn werk. Waardoor? Omdat hij vervreemd is -van zichzelf, van zijn eigen diepste waarden. Als hij die ver vreemding kan opheffen, heft hij ook de vervreemding op van zijn arbeid, van de poli tiek, van de kunst en van andere waarden in het leven. Neem een arbeider die lopen de handwerk doet. Door die routinewerkzaamheden wordt zijn bewustzijn in zeer hoge mate begrensd en gefrus treerd, tenminste als hij zich alleen maar op dit aspect van zijn leven concentreert. Maar het leven wil méér, het wil L-ntplooiing hebben. Transcen dente Meditatie doorbreekt deze begrenzing. Routinewerk zou je zó kunnen beschrijven: het bewustzijn zit gevangen binnen de enge grenzen van een stalen buis. TM maakt die buis als het ware doorzichtig. Je blijft als mens jezelf, maar je krijgt zicht op wat om je heen gebeurt. Je krijgt visie op het geheel- Uit onderzoe kingen is zelfs gebleken dat je IQ waarvan men altijd heeft gezegd dat het na je 22e niet meer groeit sterk v. ordt gestimuleerd". Ik zeg dat het allemaal hoopvol klinkt, maar in zijn essentie nogal ingewikkeld en vaag blijft. „Ja" zegt Paul, „maar hoe populair je het ook probeert te vertellen, de ervaring moet je zélf ondergaan. Die kun je via papier niet overbrengen". Hij offreert een glas zwarte bessenlimonade. Uit een fles die hij tevoorschijn haalt uit 'n hoek met allerlei speeltjes en decoraties, gemaakt van waardeloze materialen. Er staat ook een pot bloemenho- nin-g En drie kleine apen, die de klassieke leefregel horen, zien en zwijgen zitten uit te beelden. „Nee", zegt Paul. „Het is niet hetzelfde als rieleksen. We weten daar een en ander van omdat er geen enkele me ditatietechniek is die zó we tenschappelijk wordt gevolgd als TM. Mensen die je een kwartier in een stoel met ge sloten ogen laat rieleksen, dus zonder dat ze de TM-techniek kennen, worden er wat doeze lig en slaperig door. TM-beoe- fenaren hebben in diezelfde tijd een lichamelijke rust ge had, die dieper is dan de diep ste slaap, terwijl hun geest klaarwakker is gebleven. Dat hebben medische proeven en teat duidelijk aangetoond. Hun concentratievermogen was -vergroot, hun geheugen was verbeterd, hun reactievermo gen was verscherpt en hun zenuwstelsel was beter be stand tegen inwerking van buitenaf, zoals hinderlijke ge luiden of lichteffecten". Een display van grafieken zet zijn woorden kracht bij. Curven over de verandering in zuurstofverbruik tijdens de meditatie, verandering in hart- minuut volume en allerlei an dere medisch vastgestelde weldadigheden, die zich in die toestand van ontspanning aan de mens voltrekken. Paul wil de mensen blij ma ken- Dat is zeer duidelijk. „Kijk" zegt hij, „dit gaat pal ln tegen de gangbare opvattin gen over maatschappijvernieu wing. Men zegt maar steeds: w moeten eerst de strukturen veranderen om de mensen ge lukkiger te kunnen maken, maar via TM gaat het omge keerd. Wil je maatschappelij ke strukturen veranderen, of welke strukturen dan ook, dan zul je eerst al die individuen, moeten veranderen die deze strukturen tot stand hebben gebracht dus de men» zélf', JAN HENDRIKS

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 17