vrq uit ikr* fe fej Kruisgang, die je niet links laat liggen JOOST MAG HET WETEN Aandacht voor de taal van je moeder Zelfmoord als creatieve daad BIJ DE BEESTEN AF... GEBASEERD WERK VAN JAN VAES ijdschrift orm eleid oek Zaterdag 13 april 1974 TULIP Time International Music Festival: vanaf de twee de paasdag tot vrijdag a.s. in Kat/wijik aan zee. Deelname door koren en orkesten (1351) jongelui) uit Nederland, Ame rika. Duitsland en Engeland. Voorzitter jury ia Paul Lavalle uit New Yoitk. COSMA uit Parijs expo seert van 14 april (3 uur) tot 11 mei schilderijen en volu mes in galerie De Kind'erkus. achter de molen, te Hilvaren- beelc. PIM Dikkers van Globe gaat naar de Haagse Comedie. De H.C. wordt verlaten door Elisabeth Andersen, Camille de Vries, Manfred de Graaf, Guus Hoeb en Bob van Tol. Paul Steenbergen. Joris Diels, Gijsbert Tersteeg en Myra Ward kunnen niet meer vast worden verbonden omdat ze 65 jaar geweest zijn. 2,e blij ven gasten. ERICH Nossack kreeg de Duitse literaire Alexander Zinn-©riis. WIM Steyn, schilderijen, tekeningen en etsen, left Cool, keramiek en Henk Ddl, kera mische obj ecten, exposeren van 13 april tot 5 mei bij fiailerie De Ark te Boxtel. ARTIE STENPALET o.l.v. Victor Conselman (030- 513267) kan voor programma's in tehuizen nog zangeressen, zangers en duo's met gitaar gebruiken, die een (bijna ver dwenen) repertoire hebben van gezellige Nederlandse liedjes. VAN RO Mogendortf, de in '69 overleden joodse kun stenares, zijn vanaf 21 april tot 19 mei, dagelijks van 14-18 uiur 84 tekeningen te zien in Atelier De Fuus te Eli (bij Weert). MICHAEL Jepkes en Ton Gravelijn exposeren grafiek in 't Meybuis te Helmond. Van 13 april tot 5 mei, dagelijks van 14-17 uur. STREVEN-7: „Het theater is zelf een onderdeel van het verleden, en kan moeilijk weggecijferd wordenaldus Eric de Kuyper in Herontmoe- tinig met klassiekers II, waarin hij o.a. inigaat op een nieuwe Molière-enscenering in Salz burg. A. Provoost schetst in De (antiekevoorstelling en haar interpretatie de metho dische weg, die de iconologie verworven heeft. „De midden stand moet zich aanpassen op straffe van. ten onder te gaan", betoogt Wouter Perquin in zijn bijdrage „Middenstand komt op voor zijn zaak". Henri van Waesbenghe beschrijft de op komst en de ondergang van de uitgestorven diergroep: de Ammonieten. Henri Bunfinx zet boven zijn artikel: Z-0 Azië trekt conclusies uit Nixon-doctrine en Ivo van Trigt meent: „Den Uyl mag een goed econoom zijn en een handig politicus, maar van staatsrechtelijke verhoudingen schijnt hij niet veel kaas te hebben gegeten", in Een top conferentie van het Konink rijk. (Streven - postbus 233. Den Bosch). DE REVISOR-3: „Dat hl iets wat intellectuelen hebben: het allemaal heel mooi vinden, maar schone handen willen houden en niet zelf te horen kunnen krijgen, ja maar je hebt iets met moordenaars te maken", zegt Harry Mulisch o.a. in een gesprek met Graft- dijk. Peter Verstegen gaat on der de kop De spelling van 1990 in op historische en he dendaagse spellinigsperikelen. Ton Anbeek bekijkt nog weer eens hoe de Merlindsten het literaire werk „zagen" (Mer- lyn en de poëzie). Prozabij dragen van o,a. Kooiman (Souvenir XIII) en Pankowski (Paraska uit: Matuga komt); poëzie van o.a. Gerrit Komrij en Neeltje Maria Min. De ru briek Gemengde Gevoelens gaat op een wat incrowd-ach- tige manier op de tenen staan van o.a, Guus Luyters, K. L. Poll, „de .onder schuilnaam Gerrit Komrij werkende Al bert Suykerbuyk" en Wim Zaal. '(De Revisor-postbus 5176 Den Haag) ij „Ik heb per se geen dingen willen maken, waaraan ze konden zien, wat ze moesten bidden. Als ik gedurfd had, zou ik alle figuren hetzelfde gemaakt hebben", zegt Jan Vaes over zijn zojuist voltooi de kruisweg in het moeder huis van de zusters Francisca nessen van de H. Elisabeth in Breda. Sta je misschien wat verwonderd te kijken bij het feilt van een nieuwe kruisweg een devotie, die toch wel afgeschreven schijnt Jan Vaes heeft bovendien het klassieke passie-plaatjes-ver- haai doorbroken. Tien tafere len in gebakken klei, verbon den door een geschilderde or- namentieke verbindingslijn, beelden geen gebeurtenissen meer uit. maar willen je con fronteren met thema's ter overdenking: hulp, ontmoeting, aanvaarding e.d. Coks Oude- jans-Van Eysden schreef er een tekst bii ter ondersteu ning. „Het gekke is, dat ik dit soort werk altijd nog wel zou willen doen", zegt Jan Vaes. „De religieuze kunst is merk baar aan het aflopen. Ik ben nu met andere dingen bezig, maar de functie van religieuze kunst ligt toch anders. Natuur lijk zie ik het op de eerste plaats als een vak, dat dingen moet opleveren, die functione ren voor de mensen. Geen Part pour Tart (kunst om de kunst). Ik heb deze kruisweg niet voor mezelf gemaakt". De overste van het moeder huis, dat geen noviciaat meer heeft (.dat wil zeggen: geen nieuwe aanwas), vertelt, dat de vele gepensioneerde zus ters, die in het huis verblij ven, zeer ingenomen zijn met de wijze, waarop deze kruis weg voeding geeft aan hun meditatie. Ook het boekje van Coks Van Eysden, waaraan de nodige onderlinge gesprekken vooraf gingen, stimuleert. De titel ervan is Kruisgang. Be wust gekozen: niet alleen siert deze kruisweg een 50 meter lange kruisgang van het kloos ter naar de kapel, maar tevens wijst deze naam op het zoeken naar een nieuwe interpretatie van de aloude kruisweg. „Nu is hier het lijden verbeeld in een gang, die elke bewoner van dit huis wel een of meer keer per dag door loopt. Nog lijkt de zaak vrijblijvend. Je kunt er best aan voorbijgaan, de hele kruisweg links laten liggen, van begin tot eind. Het ligt voor de hand te zeggen: „Jezus nam zijn kruis op en volbracht die taak tot een glo rieus einde. Een onmenselijke opgave, dus voor mij is dat onbegonnen werk", zo schrijft ze. „Deze kruisweg is voor mij ook een kruisweg geweest", zegt Jan Vaes. Twee jaar heb ik erover staain. Wat moet je ermee? Het ging om een twee ledige functieversierimig van de gang (leefbaarheid) en een gebedsfunctie. De oplossing heb ik gezocht in combinatie van wandschildering en cha- motte-figuren, die wat voor uitspringen op de muiuri Ik heb daarbij bewust het literai re element (het verhaal) door broken. Geen drie vallen meer, Veronica is weg. Het eerste tafereel is toegespitst op de Intocht (Palmzondag) waarbij Coks van Eysden waarschuwt met: „Pas op Als de feestroes voorbij is, blijft de harde werkelijkheid van Jezus' leven en lijden als voorbeeld en stimulans". En ik ben blij, dat Jan Vaes de tafe relen noga] „neutraal" heeft gehouden, zodat je er je eigen uitleg aan kunt geven. „Bij de vormgeving heb ik een beetje middeleeuws ge dacht", aildtus Jan Vaes. „De figuren heb ik met een bijna starre eenheid gevormd; af en toe doorbroken door een sim pel handgebaar of een andere plooival in de kleding. Het klassieke perspectief heb ik weggelaten". Houten kruizen en statische beelden heeft hij bovendien in een horizontaal en vertikaal spel. over de muur gespreid, ondersteund door gele „route-lijn" en soms wat té gedetailleerde figuraties in heldere verf op steen. „Het is geen muurschil dering van een muiursohilder", zegt hij Bovendien ben ik nogal omamentaal ingesteld; het heeft geen pretenties. De beelden zijn niet geglazuurd, maar er is verf met de hand opgebracht. Een gekke tech niek, waar ik lang op heb zitten broeden". Een poly chroom „middeleeuws" patin was het gevolg. De laatste „statie" (zouden we vroeger zeggen) is getiteld „Als een lopend vuur" en heeft het pinkstergebeuren als uitgangspunt. Alleen de schil dering is af en Jan Vaes vraagt zich af of bij dit tafe reel in zekere zin niet onvol tooid moet laten? Met Pinkste ren is het kerkgebeuren be gonnen, maar van een voltooi ing kun je nog niet spreken. „Samen met Jezus, langs en met al die andere weggebrui kers" aldus Coks van Eysden, „daarbij niemand het uitzicht belemmerend, integendeel; een duidelijk doelgericht herken ningsteken, zo werkt dat". HENK EGBERS „De school kam meer bijdra gen aan een goede communi catie tussen de mensen. De werkende jongeren hebben b.v. nooit geleerd met hun chef te praten en omgekeerd. De commissie is echter niet uit nood geboren, maar voort gekomen uit het mechanisme van de leerplan vernieuwing". Dat vertelt de neerlandicus P. Geertsana uit Roosendaal, do cent aan de pedagogsiche aca demie van Oudenbosch. Met de heer Haak uit Middelburg en iemand uit Eindhoven vormt hij het drietal dat van uit Zuid- Nederland zitting heeft in de 35 man sterke Commissie Modernisering Moedertaalonderwijs. Het is geen commissie van leerplan nen, ook geen groep, die het Nederlands wil moderniseren, maar de Moedertaal in het vaandel heeft geschreven. Een commissie, die waar schijnlijk de meeste mensen een zorg zal zijn! Toch, ais je Geertsma hoort vertellen over zaken, die aan de orde komen, bestrijkt deze commissie (on langs door minister Van Ke- menade geïnstalleerd) een ter rein,, dat te maken heeft met het leven van iedereen. Op het eerste gezicht niet zo'n dood geboren kindje als een spel- lirbgsoomimissie. „Spelling is voor ons maar een detail". Van Kemenade zei bij de in stallatie o.a.: „aaHgebruik op school is anders dan thuis". Daar zit al een belangrijk knelpunt, dat de school heeft vervreemd van, het „gewone leven"; de taal is er o.a. schuld aan. „De moedertaal; dat is de taal, die je van je moeder leerde sipreken. Dat is vaak het dialect. Maar er is in een leerplan van de school geen ruimte om de huistaal te laten functioneren", zegt Geertsma. „Op sommige scholen wordt ermee geëxperimenteerd in de lagere klassen, maar in de ho gere klassen wordt het steeds minder. Ik ken een hardwer kend hoofd, die alle moeite doet „het dialect uit te ban nen". Bovendien beschouwen de ouders het als een demo cratisch recht, dat hun kind Algemeen Beschaafd Neder lands leert sipreken. Maar wat is dat? Dat is zó persoonlijk, die waardering. Als een kind thuiskomt en zegt: wai zain blai, is dat niet goed, terwijl we even later instemmend een Engelse zender op de radio aanzetten,, waarbij de ai-klan ken ineens goed zijn. We zijn'', aldus Geertsma, „nu twee keer bijeen geweest; drie dagen in Loóhem, waar zeer hard gewerkt is. Belang rijk is, dat we het in de 70-er jaren, eens kunnen worden over de doelen van het taalon derwijs. We willen echter geen arro gante commissie zijn, die even de doelen gaat bepalen. Het is lastig niet in een polarisatie te raken; het is belangrijker voor kinderen brieven te leren schrijven dan invuloefeningen te maken e.d. Het een èn ander is nodig. Leren opbellen met verschillende mensen in plaats van ontleden van zin- nen.,.Het is allemaal niet zo nieuw; er wordt al aan ge werkt op vele scholen. We JOBP P. Geertsma: Wat is algemeen beschaafd Nederlands?" kennen de doelen nog niet. Er is veel verwarring in het taal onderwijs". De commissie wil zich erg bezighouden met aansluitings problemen; de relaties tussen verschillende scholen maken overgang voor verschillende kinderen momenteel zeer moe- lijk. Gezocht zal worden naar vormen, die de tegenstelling tussen school- en milieutaal overbruggen en de leeftaal plezieriger maken. Verder is aan de orde de taalaanimaak buiten de gerichte taallessen; kleuterleidsters, muzik- gym- dbcenten e.d. zijn niet ge traind in het overbrengen van taal, terwijl ze er wel een belangrijk aanldeel in leveren. Ook het bijscholen van de leerkrachten is een belangrijk punt. Niet in het minst moet de opleiding serieus ver nieuwd worden. „Ja, zelf pro beer ik op dit moment op de academie binnen de beperkte tijd de studenten vaardigheid in taal bij te brengen via het spelen met poppen, dramati sche werkvormen e.d.; met li teratuur omgaan op eigen ni veau en kinderlectuur leren proeven". „De commissie zal jaren werk hebben. Is het enerzijds goed, dat er allerlei mensen uit de praktijk in zitten, an- deizijds is het een ellende, dat het part-time (in je „vrije uren") arbeid is. Een trieste zaak, dat hiervoor één full time kracht beschikbaar is", verzucht Geertsma. „Van Ke menade is bezig met een stichting Leerplan-ontwikke ling met verschillende afde lingen. Maar de relatie van de com missie daarmee is nog niet duidelijk. Bovendien zou ie dereen graag gezien hebben, dat ook vaniudt Vlaanderen aan de commissie wordt deelgeno men". Wens engenoeg, terwijl er nu al „kilo's papier achter de commissie zitten". Maar Geertsma wil nog wel kwijt: „Het is geen select gezelschap van een aantal neerlandici. Er is bovendien een intense dis cussie geweest over de open baarheid. We willen geen ge heimzinnige staatscommissie zijn; we zijn gebrand' op open baarheid. Vandaar dit ge sprek". H.E. ZELFMOORD zwijgen we meestal dood. Zelfmoorden ko men doorgaans niet in de krant. Strijken we de dood glad in ons cultuurpatroon, over zelfmoord zwijgen we „decent". Zelfmoord is een on grijpbaar verschijnsel; mis schien nog ongrijpbaarder ge worden sedert we erin „ge slaagd" zijn het in statistieken en wetenschappelijke verkla ringen te vangen. A. ALVA REZ schreef er een intrige rend boek over: OE WREDE GOD (The savage god - uitg. De Arbeiderspers - f 24,50 „Ik bied geen oplossing. Ik geloof zelfs niet, dat er eer. oplossing bestaat", zegt hij. Het boek bevat wel een boei ende poging om vanuit d.e lite ratuur (invloed van zelfmoord op de creatieve verbeelding) een tweetal vooroordelen te bestrijden de quasi-religieuse toon, die zelfmoord ais morele misdaad of abnormaliteit ver afschuwt en de wetenschaooe- lij'ke benadering, die er alle serieuze betekenis aan heeft weten te ontnemen. Alvarez zegt evenwel niet te schrijven voor letterkundige experts. .,Als het boek die in druk nalaat heb ik gefaald". Hoewel hij geen simpel boek heeft geschreven, faalt hij ze ker niet. Er zijn nogal wat detailstudies over dit onder werp, vanuit een bepaalde dis cipline, geschreven, in dit boek schetst hij het verschijn sel in de brede context van de verschillende cultuurstromin gen. Vanaf het vroege chris tendom, waarin een kerkvader als Tertullianus de dood van Jezus als een soort zelfmoord beschouwde en het martelaar scl ap als een „frivole zelf moord" gezien kan worden, tot de door Yeats voorziene Wrede God, die in het absurdisme van een. Camus sterkere con- uiuren kreeg en uitloopt op wat Alvarez noemt de tota litaire zelfmoord, analyseert hij deze doodsvorm. De huidi ge vormen van zelfmoord ziet hij met name voortkomen uit het totalitaire staatssysteem of uit een totalitaire geestesge steldheid, die drijft op massa- democratie, massamoraliteit en massamedia. Alle theorieën en abstracties begint en eindigt hij met een case-story. „De proloog en epi loog dienen om er nog eens op te wijzen hoe onvolledig elke uitleg altijd moet zijn". In die proloog vertelt hij over de zelfmoord van de befaamde Engelse schrijfster en dichte res Sylvia Plath. „Systema tisch exploreerde ziij het pro ces van woede, schuld, ver werping, liefde en destructivi- teit, dat tenslotte tot haar zelf moord leidde. In de epiloog verklaart de auteur, essayist met reputatie, zijn eigen zelf moordpoging „Wij verwachten allemaal iets van de dood. Ik dacht dat de dood zou zijn een synopsis van het hele leven. crisis na crisis, allemaal plot seling verklaard, geiechtvaar digd, verlost, een Laatste Oor deel in de kronkels en circuits van de hersenen. Maar het enige dat ik kreeg, was een gat in mijn geheugen, een ron de nul—niets. Ik was oeoro- gen. Ik neem nu aan dat de dood, als hij tenslotte kom-, waarschijnlijk onaangenamer zal zijn dan de zelfmoord en zeker heel wat minder gele gen". Alvarez tracht,, soms noga) deterministisch, de verbin dingslijnen te achterhalen, die liggen tussen jeugdjaren, crea tiviteit (kunst) en zelfmoord en de sociale en religieuze doods-idealen, c!ie daarbij meespeelden. Opmerkelijk is het aantal kunstenaars, dat in deze eeuw „verongelukten": Van Gogh. Virginia Wooif, Dylan Thomas, Brendan Be- han, Pavese, Modigliani, Gor ki, Pollock, Rothko, Heming way etc. etc. De zelfmoord als sociaal feit! Alvarez: „De wer kelijke tegenstand richt zich nu tegen een kunst die haar publiek tot erkenning en aan vaarding dwingt, niet van de werkelijkheid van de sex, maar van de werkelijkheid van dood en geweld: absurd, willekeurig, nodeloos, onge rechtvaardigd, maar onont koombaar deel van de samen leving die wij hebben opge bouwd". „Er is maar één vrij heid", schreef Camus in zijn. Cahiers, „namelijk de dood te Dren aanvaarden. Daarna is alles mogelijk". Zelfmoord heeft meer met het leven dan met de dood te maken. Alvarez heeft een le- vens-denkboek geschreven. Je kunt met hem van mening verschillen, omdat je cultureel anders bepaald bent en denkt. Ieder mens heeft gelijk (voor zichzelf), maar daartoe is wel nodig, dat je eerst nadenkt over je eigen bestaan. Dit boek dwingt je ertoe. Als dit de enige verdienste ervan was, dan zou dit al veel zijn. Maar er zijn meerdere redenen om het te lezen. Ontdek het zelf. Kunstacademie St.-Joost in Bredia was de laatste weken in het nieuws. Jaren geleden, dat St.-Joost nieuws voor een1 krant opleverde. Je kreeg de indruk: geen flauwekul, er moet gewerkt worden; exa mens moeten gehaald worden. Dat is natuurlijk wel zo, maar als een smeulend vuurtje bleef aanwezig de vraag: hoe moet er gewerkt worden". Een jaar of vijf zes geleden laaiden de discussies daarover heftig op en naar huiten. Dat paste toen helemaal bij de onderwijs strijd, waarin de studenten van onze universiteit voorop liepen. Dat paste toen hele maal bij de onderwijsstrijd, waarin de studenten van onze universiteiten voorop liepen. Wat er Op St.-Joost nu ge beurt, is eigenlijk een nabloei van deze periode. Erg nieuw is dat niet zo. „Bestuur St.-Joost willigt ei sen studenten inwas een kop in deze krant, die door de studenten nog niet door het bestuur werd gebruikt om de nodige openheid te be werkstelligen. Een kop, die gezien de periode die achter ons ligt al tamelijk belegen is. Een kop, die tevens duidelijk maakt, dat mogelijke nieuwe ontwikkelingen zich nog pas in een aanloopperiode bevin den. Het is nl. te hopen, dat de eisen-situatie snel wordt omgebouwd in een overleg si tuatie. Dat daarbij, na de situ atie-doorlichter ar. P. Kuy- pers, agogische hulp van bui tenaf aangetrokken wordt, lijkt een wenselijke zaak. Na alle mogelijke Lochemse gesprekken, die wezenlijk nog niet zo veel veranderden aan het academische kunstonder wijs in Nederland, zal de situ atie op St.-Joost niet los ge-, zien kunnen worden van de landelijke problematiek. An derzijds zal het ook mogelijk kunnen zijn, dat van onderaf, vanuit St.-Joost zelf, onder wijsvormen ontstaan, die in spirerend kunnen werken op deze landelijke situatie. De kunst zal zijn om de nu nog wat geïsoleerde goede willen van bestuur; directie en stu denten bijeen te brengen in een effectief model. Zaak zal zijn om de toch wel wat zich isolerende opstelling van het kunstonderwijs in het totale Nederlandse onderwijspakket (een gesprek tussen de minis ter en afvaardigingen van kunstonderwijsinstellingen het afgelopen jaar maakte dat nog weer eens duidelijk) te door breken. Van alle kanten wordt geschreeuwd dat de kunste naar uit zijn ivoren toreD moet, maar die torentjes wor den in het onderwijs nog wel gebouwd. Omdat de problemen, die I momenteel op St.-Joost naar I boven drijven, eigenlijk teruj te brengen zijn tot (eigen ge- kleurde) onderwijsproblemen, I heeft het zin de „historie" van de onderwijsstrijd der laatste jaren op allerlei academies I daarin te betrekken. Wat e|-1 ders al ondernomen, gelukt en mislukt is, hoeft niet als ge. j heel iets nieuws opnieuw ge- probeerd te worden. Met be-1 leidsorganen, waarin alle groe. peringen terecht verte genwoordigd zijn, zijn al dt I nodige ervaringen t.a.v. het j dragen van verantwoordelijk. heden, besluitvorming, verbin.l dingslijnen met de achterban openheid e.d. opgedaan. Ook lijkt het zinvol om eens I tot een grondige bestuderinj I van de doelstellingen van een f kunstacademie te komen I Geen doelstellingen, die door I een of andere commissie wor.f den bepaald, maar van binnen-1 uit. Met andere woorden: dt| studenten zouden eens een profiel van hun (toekomstig I functioneren in deze maa|.[ schappij kunnen schetsen. Zo-1 als het nu thans overkomt, be-E staat het gevaar, dat er losvas-I te activiteiten naar buiten tjl het programma staan (bv. pri-l ject bejaardentehuis HagtJ donk; expositie eigen werll bejaarden organiseren e.d.), I die dan wel getuigen van wi| sociaal engagement, maar niet zo duidelijk maken wat nu eigenlijk wil (met ziel' I zelf). We leven in een Nederland se samenleving, waarin je bril gevoel krijgt, dat er van allrs| teveel is. Ook het gevoel, i er teveel kunstenaars t professioneel bezig will zijn) rondlopen kan niet al-| leen de niet-kunstenaars i benauwen, maar moet ook bi l nauwd zijn voor degenen, dij zich op dit moment in dit| richting (laten) opleiden. Ni St.-Joost aan het dokteren l aan nieuwbouw in de naaslt toekomst, lijkt het een uitgil maakte zaak, dat juist varniil een nieuwe organieke strul tuur van de academie ovj deze toekomstige behuizii|| samen wordt nagedacht, er een tehuis ontstaat, waart mensen kunnen opgroeien, i waardevolle bijdragen kurae| leveren aan een beter leefk maat in de samenleving. I mentale vertimmering op SLfl Joost zou dan wel eens academie (gebouw) kimit opleveren, die toch model km staan in ons land. Dan begiH de victorie niet in LocheiB maar in Breda. Of is dat l optimistisch gedacht. Jo«| mag het weten. 1 :'.v. V.''kAVifV-kkk In de Ford Ghia ont- 3 werpstudio's te Turijn is 5 op basis van de Capri 5 II een toekomstauto ontworpen onder de 3 naam Ghia Coins, welke 3 wagen naar alle waar- 3 schijnljjk niet eerder 3 dan in 1994 in produk- S tie kan worden geno- m men. Niettemin neemt 2 men bij Ford Ghia aan 3 dat sommige van de toe- - passingen in de Coins 5 reeds eerder in perso- 3 nenwagens gerealiseerd 5 kunnen worden. 3 De Coins is een ultra 5 lichtgewicht wigvormige 3 driezitter met slechts m één deur, aan de achter- 3 zijde. Het lichte ge- 3 wicht, de compacte af- 3 metingen en de aerody- 3 namische vorm zouden 5 van de Coins een spor- 5 tieve wagen kunnen m maken met een kleine en zeer economische 3 motor. Berekend is dat 3 met een conventionele 3 motor die niet meer dan 3 40 sae-pk produceert toch een kruissnelheid 2 van ongeveer 120 km. 3 uur kan worden ge- 3 haald. 3 Dc Coins biedt naar 3 alle zijden een ongewoon 3 groot uitzicht, zestig 2 procent van de voorruit 2 wordt door de ruitewis- sers bestreken, de me- 3 talen delen aan de bin- g nenkant zijn geheel 2 bekleed en de instru- - menten zijn zodanig - aangebracht dat de chauffeur zijn ogen op °6 weg gevestigd kan houden terwijl hij toch ae instrumenten kan af- lezen. De ontwerpers finnen dat de toegang tolhet interieur via de achterdeur nog proble- matisch is maar men j dlt Probleem m de toekomst te kun- I nen oplossen. I p„De afmetingen van de i toms zijn: lengte 3,74 m., breedte 1.88 m„ hoogte 1,06 m., de wiel basis is 2,10 m. en het gewicht bedraagt 650 """■'"llWIHIIIIIIIMlIIMi A eindredactie henk egbers Het valt me de laatste tijd op, dat er zoveel dode katten «f weg liggen. Overreden; bloed; uiteengerukt. Om dan nog nij:' zwijgen van de dode vogels, die tegen een auto gevlogen Stomme beesten....??? Misschien vind je, dat je daar niet zo1 matisch over hoeft te doen. Tenslotte worden er dagelps duizenden mensen door het verkeer, de hongersnood, de kogel mes etc., afgemaakt. Je went eraan, tot je er misschien niet n* aan wennen kunt, omdat je dan zelf de pineut bent. Maai aantal mensen, dat levens-bewust gaat leven groeit: minder rijden, spaar de vogels e.d. De kunstenaar HANS DE V® levert met zijn DOOIE BEESTENBOEK (uitg. De Harm™' f 14,90) daaraan zo zijn eigen bijdrage. Met erm-subsidie d® bij op ongeveer honderd pagina's situatie-schetsen en foto's die hij gedurende een jaar maakte van omgekomen beesten f weg van Beerta naar Winschoten; hier en daar staat tekst krabbeld. Waarschijnlijk een boek, waarvan je op het eersli zicht zegt: wat moet ik daarmee Door middel van foto's tuaties tracht hij je te confronteren met de concrete visuele" kelijkheid: dode ratten, mussen, meeuwen, katten, honden1 weg; weggemaaid door het verkeer, maaimachines e.d. Als sluit De Vries zich aan hij al degenen, die de werkelijkheid willen ervaren en niet de (voor)gevormde werkelijkheid."" je iets wilt doorgeven, heb je toch weer de vormgeving maar ook hieraan tracht hij te ontkomen door een minimi® vorm in te voeren (bijna onleesbare krabbels; foto's Sel,t met een boxje). Nu betwijfel ik een beetje of veel mens® een boodschap aan hebben. Bovendien werkt het waarschi" averechts, omdat de meesten het boek snel terzijde zullen Zelf heb ik de moeite genomen het dooie beestenboek s, tisch door te nemen. Kijkend en nadenkend bij datgene ,ïJ'l toond wordt ging zijn „boodschap" toch spreken: wat sprinf'j slordig met het leven om Een boek, dat b.v. op scholen 'T een voor de hand liggend plaatsje zou moeten krijgen. MaarJJ schien is het toch haalbaar, dat ook de „grote" mensen, ',ie J de weg jagen met hun auto's, zich via dit boek wat bewust®!] gedragen, Je leeft op deze aarde maar één keer. Ook de Het t INTERPOLIS Schele ZerliS hrïdgetoernooi ei"digde h, ri™et bijna 4300 pa: z°rgde finm voortreffelijk doe Haver s^r* te Tilb"^§ met ee, Ee 56-Darel f-aV^moer)~de Ha: en daar war» en moesten 4 spel van rim gal wat Probler uit. "an dle emotionele bridged; B 8 7 6 B 10 9 7 5 3 9 3 Tate, *42 ♦53 ^«62 ^gH V 10 6 4 Géén 'AV84 O B 7 5 2 0 H 10 8 5 3 ^-Paren^ia ailen kwetsbaar„ 1 te maken n erin zeven s !°mst: harte„n W6ini§ geholpt 'as> zag dat a?s' °ost troefde, H^'tenheer Lm niet beke«de. b fch°ppens de schoppenbc drie f£elen Als laatste JPeelt oos. 'ten® en klaverheer hhnen. klaveraas, dan i Hén i ?agd ?°Ppen volorf i5lart van ruiten Pelen f»fue' 00st het aas en Paagd door d®r die in zes schop rh°Ppen vol fa rt van ruiten fiCh spelen faf?t00st het aas en P® tweede n,H want no°rd troe ret eindspel „i n, ,noS dóór zou fan klaver AVB9 twe

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 32