rder )EWERKERS Dansleraar„lomp zijn is dikwijls met je figuur geen raad weten" Voorbeeldige beurs voor „voorbeeldige beurs" Neem ook 9n wolkje. campfna NEGEN BABY'S DOOD IN DUITSE ZIEKENHUIZEN OP REIS MET DE DUURSTE VROUW TER WERELD Olie voor kwam van Portugal ANTIEK OP 5000 VIERKANTE METER IN BREDA STAL DUNDEE mvdirven- ËLW\ ï>jAKr,e PHILIPS Uw mening werker ONRUST IN ETHIOPIË NEEMT TOE binnenland buitenland -leidsonderwijs a.s. SONDERWIJS gie ils chiedenis Irijkskunde iUX BV - AMSTERDAM SERVIES GUNSTIG 'ïsr Campina-koffiemelk, 't wolkje lékker $T voorde koffie! natuurlijk lekker Mona Lisa naar Japan Mode-atelier dicht wegens personeelstekort papier oor uw pen Gezond verstand Cabaret E.O. Zaterdag 13 april 1974 o apparatuur en camera's. Voor de afdeling inkoop en wij een >ede kontaktvaardigheid itsende werkinstelUng. Ztj die ervaring hebben eten de voorkeur. Leeftijd: tot 35 jaar. Richt uw sollicitatiebrief de Personeeldienst van ips-Breda, Kapittelweg 10, da 10 lesuren, le of 2e graads 15 lesuren, le of 2e graads rooster, 1 e of 2e graads tschappijleer 20 lesuren, le of 2e graads 1 lesuren, le of 2e graads. bestuur Bisschopsmolenstraat ■ectrice Zundertseweg 2, Tele- vragen wij men in aanmerking, of telefonisch aan onder I) Keller Keulrenfabriek B.V. F Scherpdeel 7 Roosendaal Tel. (01650)34683 Hoffelijkheid is een levens- jtijl, die met name op de dansscholen een girote rol speelt. Daar immers worden aan jongens en meisjes voor het eerst met „dames en lie ren" aangesproken) de ele mentaire omgangsvormen ge leerd, nog voordat men over gaat tot het bijbrengen van allerlei danspasjes en -stand- ^Sommige dansscholfin wer den vroeger dan ook wel „op voedingsinstituten" genoemd .Burgemeester Godwaldt van Roosendaal schijnt in een toe spraak bij de opening van een dansschool ln die stad eens de hoop uitgesproken te hebben dat de West-Brabantse jeugd vooral zou leren om fatsoen lijk met elkaar om te gaan: de danspasjes kwamen later wel» Correct met elkaar omgaan staat centraal op de dansscho len. Men doelt hiermee niet op de vrij strenge etiquette van vroeger, hoewel de meeste dansschoolleraren die wij over het onderwerp „hoffelijkheid" spraken, moesten toegeven heimwee te hebben naar de tdjd van witte handschoenen, smoking, afgemeten buigingen en sierlijke révérances. „Het is dat ik weet dat ik met mijn tijd moet meegroei en, maar anders kon Ik schrei en om alles wat er verloren is gegaan,,, zegt een dansschool- houder uit Roosendaal."Je moet je aanpassen omwille van het voortbestaan van je school,,, zegt een ander,,, maar mijn stijl is het niet. Men heeft geen respect meer voor elkaar. Als je alleen al kijkt naar de individuele manier van dansen waaraan men te genwoordig de voorkeur geeft: men is niet meer op de ander gericht. In de stijldansen van vroeger wordt ingebouwd dat de jongen het meisje leidde en behoedde voor botsingen. Bij het huidige pop-dansen heeft men alleen visueel contant. Er komt geen lichamelijke aanra king bij te pas. Bovendien zijn de bewegingen ongecontroleerd en niet stijlvol. Allemaal een teken van op zichzelf gericht rijn en niet op de ander. De discipline in de bewegingen is verdwenen en dit is kenmer kend voor de hele manier waarop men elkaar tegemoet treedt." Een tweeënzestlgjarige dansleraar: "De lompheid en ongeïnteresseerdheid die ik bij veel jongeren die bij mij les hebben aantref, is vaak alleen een vorm van met-het- flguur-gcen-raad-weten. Als ik vanaf de kant de jeugd obser- want ik wil begrijpen wat er veer, wat ik geregeld doe nu precies gaande is, dan con stateer ik dat ze wel degelijk behoefte heeft aan een zekere mate vai. wellevendheid, maar het lijkt wei of hoffelijkheid een taboe is geworden. Een jongen durft niet meer hoffe lijk tegenover een meisje te zijn uit angst dat hij niet voor vol aangezien' wordt. Daarom verliest hij zich In allerlei stoere houdingen die van kwaad tot erger worden". Als oorzaken voor deze ont wikkeling ziet hij:"Vo»ral om standigheden van buiten af zo als t.v„ opvoeding, overbevol king en mechanisering van de maatschappij. Daar komt bij dat men elkaar minder accep teert: de tolerantie is vermin derd. Een leraar aan een als modern bekend staande Bre dase dansschool vertelt ons: "Wanneer nu iemand in don ker kostuum met stropdas naar een dansles komt, wordt nij nog minder geaccepteerd dan vroeger iemand die or niet netjes genoeg uitzag. Men reageert soms zelfs agressief op iemand die te netjes ge kleed gaat". De dansschoolhouders zitten er een beetje mee. Zij, die over het algemeen zijn opge groeid in de sfeer van "met de hoed in de hand" hebben moeite met de huidige ontwik keling waarin de etiquette on miskenbaar afzwakt al zien sommigen wel voordelen in een versoepeling van een te strakke etiquette. Een Roosen- daalse dansschoolhouder for muleert het als volgt: "Het gaat om bepaalde waarden en normen, om de menselijke ma nier waarop men elkaar be handelt. Hiervoor is noodzake lijk dat er afspraken gemaakt worden. Welke die afspraken zijn doet er niet toe. Als je maar door te beantwoorden aan die afspraken duidelijk maakt .dat je welwillend tegen over elkaar staat". "Op dit moment lijkt het erop alsof we geen manieren hebben. We gooien alles over- boord, al ben ik wel van me ning dat we de grootste inzin king gehad hebben. Een teken hiervoor vind ik in de nieuwe opkomst van de stijldansen waarmee automatisch stijlvolle omgangsvormen gepaard gaan". Het enige waar Je op kunt hopen is dat de jongeren uit die periode van inzinking, toen dat onesthetiscihe gedoe van het beatle-gebeuren in zwang was, iets geleerd heb ben. Daarmee wil ik niet zeg gen dat we weqr terug moeten naar de lange rokken en de verplichte witte overhemden, maar wel dat de jeugd inziet dat je niet als een pudding in elkaar kunt zakken als je gaat zitten, en dat je in staat moet rijn een behoorlijk gesprek gaande te houden. Op mijn dansschool probeer ik daar iets aan te doen, maar jammer genoeg bereiken we maar een deel van de jeugd," Het is de vraag of die Jeugd bereid zal zijn de wellevend heid zoals een oudere genera tie die riet, zomaar over te nemeln. Zoals elke generatie haar eigen ideeën heeft over hoffelijkheid zo heeft ook de jeugd haar eigen opvattingen over wat wellevend is en wat niet. Zij kiest eigen vormen om de welwillendheid voor de ander, die er altijd zal rijn, duidelijk te maken. Hebt u bepaalde ervaringen op dit gebied? Schrijf ze ons: per adres Redactie "Van Mens tot Mens", De Stem, Reiger- straat 16, Breda buitendienst j een iast is itakten legt cieel is ingesteld :he feeling heeft keur in noordbrabant woont adviseren en verkopen van ons i P™ I machines, gereedschappen n" A :uringen. enz. in het zuiden vai f n wij uw uitvoerige sollicitatie teS' n onze afdeling Personeelszak 1064 te Amsterdam. (Van onze kunstredactie) BREDA Als je op de 8e Nederlandse Kunst- en Antiekbeurs loopt, die tot en met zondag 21 april in het Bredase Turfschip voor iedereen toegankelijk is, krjjg je niet het gevoel, dat antieke stukken schaars worden. Op een vloeroppervlakte van bijna 5(Klfl vierkante meter staan in 54 stands duizenden opgepoetste voorwerpen, waarmee onze voorouders hun huishouden deden en waarvan ze niet gedacht hebben, dat deze nog eens voor goed geld in de handel zouden komen. veilig verpakt de grens over kunnen. Een vorig jaar ge houden enquête onder de 16.090 bezoekers heeft uitge wezen, dat de bezoekersstro men percentagegewijs gelijk liggen, verdeeld over het he le land. Het is dus geen spe cifieke zuidelijke beurs, maar een (dnter)nationale beurs, die in Breda gehouden wordtt, omdat het punit zo gunstdlg gelegen is. Maar, om terug te keren maar de standhouders, gele gen tuissen de bank - en de verpakking. Gasten gaan voor: als experiment dit jaar één Duitser en één Belg; be valt het goed, dan zal de beurs steeds initernationaler worden. Winfried Pothof it Künsebeck heeft o.a. een Salzburgse madonna (linde) uit eind 15e eeuw meege bracht en Golbert uit Ant werpen vóerde weer Delfts aardewerk binnen. Andere uitschieters: één collectie met fraaie etnografica van Ursula Voorhuis uit Nijme gen; Ancient Art, Amster dam, met antieke kunst uit 2000 v. Chr. - 1000 na Chr., waarbij o.a. een Fayum por tret van een jongeman en een mummiekist voor een vtouw. Als uitzondering op de regel (antiek moet mini maal 100 jaar oud zijn) is één stand met Jugendstil van Intgrid Vos toegelaten, waar bij zich een collectie Rozen burg porselein bevindt, uit de eerste zes jaar van de produktie. Tussen haakjes: lil bij de norm van 100 jaar oud komen nog twee andere ei sen voor antiek: stij 1 zuiver heid en handwerk. Er wordt steeds meer antiek verhandeld. Stukken ?aan van hand tot hand: voor de een aantrekkelijk om te verkopen voor een aardige cent; voor de ander aanste kelijk om te hebben, om zijn geld in te beleggen. Zelf kan ik heel moeilijk denken in termen van „be leggen" e.d. Een ding trekt me aan, ik vind het mooi om de sfeer, diie het heeft, om de vorm en andere onuit spreekbare redenen. Er hangt een wandklokje. Da's leuk! Er zit nog geen rode stip op; dat wil zeggen: het is nog met verkocht; ook nog geen gele stip voor reservering, wen naar het prijsje kijken: 40.000. Dan dat houten beeld maar: f 20.000. Ik heb mets te beleggen Maar ik word snel uit mijn. dro men geholpen. Er zijn best yoor enkele tientjes dingen te koop. Maar dan zit je meer in de topografische ou- d® prenten te zoeken. „Tja", tegt mijn zegsman, „de prij zen stijgen sneller dan de geldontwaarding, wamt geld ™b je bijmaken en antiek met Bn het bijgemaakte ..antiek" wordt van de beurs geweerd. ®en eigen ballotage-com missie van het Nederlands Antiquair Genootschap,, dat de beurs organiseert, en de jaar tot 14 man uitgebrei ds keuringscommissie van museumdeskundligen stinken er nog wel eens in, want Mider de vervalsers zitten nandigg jongens. Mocht 1,ater bbjken, dat je een vals stuk gdkocht hebt, dan kun je te steeds 'beroepen op beide commissies. Het gaat tenslot te niet alleen om enkele tientjes, maar de prijzen kunnen er oplopen tot ander halve a twee ton. Ofer de beurs lopend, krijig ik toch wel een beetje (veel) het gevoel, dat het een beurs is voor een publiek, dat me aan een bepaalde politieke partij doet denken. Maar dan is er altijd nog boekhandel Van Turnhout met een zeer uitge breide stand kunstboeken, waaronder pockets met plaatjes. waarop stukken staan om naar te kijken. Die kun je dan kopen als je fi nancieel en politiek ook zo ver gevorderd bent. Er is geen beginnen aan om maar bij benadering te vertellen, wat er allemaal op de beurs te zien is. Je bent geneigd om te zeggen: alles! De standhouders hebben me zelf verteld, wat zij de pronkstukken van hun verza melingen vinden. De AMRO- bank is er met een stand, waarin geld te koop is en Neumann en Vettin etaleren hun vakkundige verpakkin gen, want de stroom buiten landers naar deze beurs neemt toe, zodat de stukken Wat denkt u van een ham- merklavier met ingebouwde naaidoos? Dat is te zien (te koop) bij het Friesche Schat- huis Haarlem, Theo Fels, Breda, heeft o.a. een 16e eeuws tinnen doopbakje en bij Tieman, Eindhoven, valt een 16c-eeuws bronzen Ve- netiaans paard op. Dieckmann, Breda, heeft een Chine do Commane servies van 38 de len en Lameris, Amsterdam, komt met een zogenaamd Krautsnmk (omstr. 1500), afgesloten met een document met zegel, waarin een reliek van een bisschop. Schilderij en zijn er niet zoveel, maar bij Vermeulen, Den Haag is een aardige collectie roman tiek en Bouwman Den Haag zit mooi in de Haagse school en het impressionisme, waar mee tegenwoordig goede za ken gedaan worden. Zoetmulder, Rotterdam, beeft vanouds een fraaie col lectie iconen. Ook munten- verzamelaars bunnen er te recht .bij Van der Berg, Den Haag'. Ter verdediging, van uw have en goed biedt Van Aalst, Breda, een 16e eeuws bronzen kanon aan. René Süss, Amsterdam is gespecia liseerd in volkskunst uit vele landen, waaronder een in heemse Hindeloper, prikslee. J. Koldewey, Helvoiot, biedt restanten van een historisch christendom aan in de vorm van een altaarfragment (18e eeuw) en een retabelpaneel met die Aanbidding van de drie koningen uit de 16e eeuw. Als ik dan nog de antieke oude tapijten (Kau- kasus, Perzië, China e.a.) bij De Swart, Bunnik; een Hi'l- öesheimse aquamanile (13e eeuw), een Franse Lodewijk XV draagstoel bij Kuyper, Breda en het zilver bij Caiu- veren, Zutphen, genoemd heb, moet ik ophouden. De opsomming wordt saai. Je moeit het zelf gaan zien. Er moet die laatste maanden in ons land enorm gepoetst, ge schuurd en gesopt zijn, want het blinkt allemaal als goud. Maar het is ook goed te bedenken, dat niet alles wat blinkt goud is. Er werd ons verteld, dat minstens 80 procent van de stukken van Nederlandse origine is; dat er onder de leden van het Nederlands Antiquair Genootschap geen verkeerde naijver is, zodat het vals verklaren van elk anders stukken niet voor- komt; dat Amsterdam en Londen de prijsmakers van het antiek zijn; dat de meesr te antiquairs beëdigd make laar zijn en dus onder het beroepsgeheim vallen, wat een geruststelling kan zijn voor degenen, die hun zwar te geld in antiek willen in vesteren Kortom een voorbeeldige beurs voor een voorbeeldige beurs". Maar u mag best gaan kij ken zonder te kopen, want dan zult u veel mooie zaken voor het laatst kunnen zien, die daarna binnen de beslo tenheid van de kopers ver dwijnen. Tenslotte wenste d-e commissaris van de koningin, in het geëigende mystiek de corum rond antiek, de stand houders goede zaken bij de opening van deze antiek beurs. Deze beurs is geen liefdadige instelling, maar we1 een steeds verder gespe cialiseerde verkoopexpositie, die een toenemende faam krijgt. HENK EGBERS (ADVERTENTIES) elfhïinienzeerlancleliJke en bosrijke omgeving, oeh,iele3enheldwordtu dooi "stal dundee"; zl' biedt u aan, SSigstalling voorzien van enwlideglnqbUltenrnanege' gspmwe prijs, Pei maand SANDERS m&\ nb MELKWtlATIES (Van onze correspondent) BONN De Duitse publieke opinie is in hoge mate onge rust over de dood van 9 ba by's, die in twee ziekenhuizen na besmetting met een ge heimzinnige bacterie, na el kaar gestorven zijn. Deze tra gedie kreeg een hoogst drama tisch karakter, omdat de art sen van de betreffende zie kenhuizen openlijk toegeven machteloos tegenover deze ziekte te staan. In het Zwarte Woud ver klaarde dr. Dietrich Kozioi: „Ik kan me niet voorstellen hoe wij deze dodelijke geval len moeten verhinderen. Hele stammen van ziekteverwek kers zijn namelijk tegen de conventionele geneesmiddelen immuun geworden". Evenals andere artsen vermoedt hij,- dat het de dodelijke, in zie kenhuizen beruchte klebsiëlla- bacterie is. Volgens de medi sche handboeken treedt deze bacterie echter alleen maar op bij verregaande onzindelijk heid; een in Duitse ziekenhui zen nogal veelvuldig voorko mend verschijnsel. De openbaarheid werd op de tragische gevallen opmerk zaam gemaakt door een vader, die het katholieke ziekenhuis van Viliingen in het Zwarte Woud bij de justitie wegens dood door schuld aangeklaagd had. De tweeling, die zijn vrouw het leven geschonken had, was kort na de geboorte door de klebsiëlla-bacterie ge storven: volgens de beschuldi ging door de vader wegens onhygiënische toestanden in het ziekenhuis. PARIJS (AP) De ver maarde Mona Lisa wordt de volgende week samen met een particuliere lijfwacht ingepakt in een luchtgekoelde metalen krat waarin het schilderij naar Tokio zal worden gevlogen waar liet, van 19 april tot 10 juni zal worden tentoonge steld in het nationale mu seum. Leonardo da Vinci's portret van Monia Lisa del Giocondo, de vrouw van een Italiaanse edelman, werd omstreeks 1503 in Florence geschilderd. Over de dame zelf is vrijwel niets bekend. Het schilderij, dat 77 bij 53 centimeter meet, bevond zioh bij Leonardo's bagage toen hij in 1516 naar het hof van ko ning Frans de eesste in Frank rijk ging. De vorst kócht de Mona Li sa onmiddellijk, voor 4.000 goudstukken, en hing het kunstwerk in zijn badkamer, waar het .jaren heeft gehan gen. In 1804 sohonk keizer Napo leon de Mona Lisa aan het Louvre, het paleis dat door hem tot een museum was ge maakt. In 1911 werd de Mona Lisa gestolen door een Italiaan Pe- ADDIS ABEBA Soldaten van de derde divisie van het Ethiopische leger hebben in de stad Jijija op 500 kilometer ten oosten van Addis Abeba een aantal officieren en voor aanstaande kooplieden gegre pen, zo is gebleken uit berich ten die AddiS Abeba bereik ten. De troepen protesteren met hun actie tegen de stijgende graanprijzen. De vuilophalers en straatve- De stakende vuilophalers en straatvegers in Addis Abeba hebben beloofd weer aam het werk te gaan om de hopen stinkende afval op te ruimen die zich in de twee weken van staking hebben gevormd. De vuilophalers en straatvt- gers beëindigen hun actie om dat de regering intussen de burgemeester van Addis Abe ba, dr. Haile Giorgis Worki- nen, heeft ontslagen. De gemeentewerklieden hadden dat geëist. Gisteren hosten de arbeiders door de straten van Addis Abeba om hun overwinning te vieren. ZWAAGWESTE1NDE (ANP) Ria regen- en vrije- tijdskleding B.V. te Zwaagwest- einde (Fr.) moet de perserij- afdeling en de naaizaal sluiten omdat er geen voldoende per soneel te krijgen is. Dientengevolge komen 15 medewerkers en 30 parttime medewerksters zonder werk. Het bedrijf te Zwaagwestein- de, er zijn ook vestigingen in Amsterdam en Drachten, kampt al geruime tijd met een personeelstekort. Voor de ontslagen mensen is in overleg met de vakbond een afvloeiingsregeling getrof fen. nugia geheten. Hij had het twee jaar in rijn bezit maar werd omnidldielhjk gearres teerd toen hij het kunstwerk trachtte te verkopen. Hierop ging de Mona Lisa weer terug naar het Louvre. In 1962 werdi het voor het eerst buiten Frankrijk ten toongesteld, en. wel in Ameri ka. „La Giocónida" is goed verzorgd, maar we zullen toch blij rijn als ze weer terug- is" zei een van de bewakers. (Van onze correspondent) BONN Nederland heeft tij dens de energiecrisis van d« afgelopen winter olie van Por tugal gekregen. Dit werd mee gedeeld tijdens het economi sche congres over Afrika, dot momenteel in Hamburg gehou den wordt. De naar Nederland gedirigeerde olie had kenne lijk politieke achtergronden met de bedoeling ons land tot een welwillende houding tegen over de koloniale politiek van Portugal te bewegen. Zo was deze olie afkomstig uit de Portugese kolonie® Cabinda in West-Afrika. In Hamburg werd erop gewezen dat Neder land deze olie vóór de ener giecrisis om politieke redenen geboykot had met het doel Portugal te dwingen zijn kolo nies op te geven. Toen echter de Arabieren hun olieboykot tegen Nederland uitvaardigden en ook de lever anties uit Amerika achterwege bleven, kwam Portugal ons land met olie uit Cabinda te hulp. Volgens insiders op het Hamburgse congres werd des® dankbaar aanvaard, maar men wijst erop dat Nederland nu ernstig overweegt Portugees Q-uinea als onafhankelijk® „Republiek Guinea-Bissau" en daarmee de opstandelingen te erkennen. (ADVERTENTIE) S/AST® Brieven voor dez« rubriek moeten mof volledige naam en adres worden ondertekend. Bi( publikatie zullen deze vermteld worden. Slechts bij hoge uit zondering zal van deze regel würden afgeweken. Naam en adre» zijn dan blf de redactie bekend. Publikatie van brie ven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het In alle gevallen eens Ie met Inhoud, cq. strekking. De Stern-medewerkster Greet Buchner schrijft lezens waardige stukjes, maar soms maakt ze er wiat van. Zoals 1.1. 26 maart, verwende vrouw stondl boven haar artikel. Wij Nederlandse vrouwen worden in de watten gelegd door de maatschappij en de man. De mam alleen spant zich in om igald te verdlienen voor vrouw en fcimid. Met het in bezit ko men van het trouwboekje krij gen wij vrouwen het recht thuis te blijven zitten, met of zonder kinderen. Wij hebben dus een „lauw loenen leven tje", in vergelijking met de man. Onze schrijfster komt naar mijn idee niet uit een ge zin van kleine of middelkleine zelfstandigen. Want heeft zij wel enes kennis genomen van de dag- en taakindeliog van de vrouw van winkeliers, grote en kleine horeca eigenaars, markt-kooplieden, kermisex ploitanten die samen met hun miam het inkomen verdienen. Volgens Greet Buchner moe ten we kijken naar de Oost bloklanden, daar'werken jonge vrouwen zonder zorgen, omdat de oma's inspringen indien no dig!!! In deze landen, ook Chi na komen situaties voor zoals sahrijfster zegt. Ik ben daar nooit geweest, maar is dit de heilstaat die zij voor ogen heeft? Dan twijfel ik aan haar democratische opvattingen. De Nederlandse oma's ont trekken zich stelselmatig aan de werkelijke zorg voor haar kleinkinderen, onder het mot to dat ze de drukte niet aan kunnen. Nou oma's, die indruk heb ik beslist niet! De opvoe ding en opvang van eigen kin deren is op die eerste plaats de placht van die jonge mensen, welke ze op de wereld hébben gezet. Geen eenvoudige taak, een die met verstand en dik wijls met een pas terug van je eigen ik gedaan dient te worden. Het artikel van onze schrijfster ging over de lange re levensduur van de vrouw in tegenstelling van die van de mannen. Met een gelijkmatige taakverdeling tussen de part ners verlengen we misschien het leven van de mannen. Hier mede veegt, ze het'bestu ren van een huishouden en opvoeden van pasgeborenen tot volwaardige mensen van de tafel ais een weinig omvat tende taak die enkele jaren beslag leggen op de vrouw. Mara laten we, zolang de oma's en alle verwende vrou wen nog niet in het arbeidspro ces zijn opgenomen, gelukkig zijn met onze gezondheid. Dat vrouwen langer leven, kan ook komen, door een verstandiger levenswijze, die we, soms noodgedwongen, maken in verband met hiet verzorgen van man en kinderen en we de resultaten zien in een langer lichamelijke gezondheid en iets langer leven. BREDA Mevr. E. M. Kamp-Taverne In Neerlands duurste caba ret soleerde uw medewerkster Greet Buchner. Haar thema was „Nederlands politiek is net zo'n grote rotzooi als die van Amqrika". Deze muziek is niet meer om aan te horen. Mis schien eigentijds, maar be paald vals. De variaties op dat thema en de uitvoering waren navenant. Met recht een „Gan zenei". Als je Greet Buchner dag en nacht uit haar doedel zak hoort janken, dan is het kraaien van de „Rode Haan" een verademing. BREDA A. LUYKX Naar aanleiding van de E.O.- uitzemding (4-4-'74) over abortus vraag ik me af of veel mensen diie in dat programma zaten de krant wei eens lezen. Men maakt zich druk over en kele duizenden ongeboren kin deren. die nog vam niets we ten. Wanneer India dit jaar geen anderhalf miljoen ton kunst mest krijgt zal er - en dat staat er tegenover - 25 miljoen ton graar mimdier komen. En dat kost dan in een of twee jaar tijd 25 miljoen mensenle vens. mensen die langzaam en met veel pijn en honger om komen. Die mensen kennen het leed, maar daar praten de E.O.-heren niet over. De we reld is groter dan Neder land. Als zij r.ich nu eens achter een plan stellen om kunstmest voor India te kunnen kopen. Met een paar gulden kun je een mensenleven redden,. Als de E.O.-heren daar nu eens geld voor gingen vragen. Komt er geen wereldwijde hulp, dam zal er zéker en vast te weinig graan zijn om de groeiende wereldbevolking te kunnen voeden. Voor een goed begrip: ook ik kern- abortus af. W HAGENAARS 's-GRAVENMOER t

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 15