rder
)EWERKERS
Dansleraar„lomp zijn is dikwijls met je figuur geen raad weten"
Voorbeeldige
beurs voor
„voorbeeldige
beurs"
Neem ook
9n wolkje.
campfna
NEGEN BABY'S DOOD IN
DUITSE ZIEKENHUIZEN
OP REIS MET DE
DUURSTE VROUW
TER WERELD
Olie voor
kwam van
Portugal
ANTIEK OP 5000 VIERKANTE METER IN BREDA
STAL
DUNDEE
mvdirven- ËLW\
ï>jAKr,e
PHILIPS
Uw mening
werker
ONRUST IN
ETHIOPIË
NEEMT TOE
binnenland
buitenland
-leidsonderwijs
a.s.
SONDERWIJS
gie
ils
chiedenis
Irijkskunde
iUX BV - AMSTERDAM
SERVIES
GUNSTIG
'ïsr
Campina-koffiemelk,
't wolkje lékker
$T voorde koffie!
natuurlijk lekker
Mona Lisa naar Japan
Mode-atelier
dicht wegens
personeelstekort
papier
oor uw pen
Gezond verstand
Cabaret
E.O.
Zaterdag 13 april 1974
o apparatuur en
camera's.
Voor de afdeling inkoop
en wij een
>ede kontaktvaardigheid
itsende werkinstelUng.
Ztj die ervaring hebben
eten de voorkeur.
Leeftijd: tot 35 jaar.
Richt uw sollicitatiebrief
de Personeeldienst van
ips-Breda, Kapittelweg 10,
da
10 lesuren, le of 2e graads
15 lesuren, le of 2e graads
rooster, 1 e of 2e graads
tschappijleer
20 lesuren, le of 2e graads
1 lesuren, le of 2e graads.
bestuur Bisschopsmolenstraat
■ectrice Zundertseweg 2, Tele-
vragen wij
men in aanmerking,
of telefonisch aan onder
I) Keller Keulrenfabriek B.V.
F Scherpdeel 7 Roosendaal
Tel. (01650)34683
Hoffelijkheid is een levens-
jtijl, die met name op de
dansscholen een girote rol
speelt. Daar immers worden
aan jongens en meisjes voor
het eerst met „dames en lie
ren" aangesproken) de ele
mentaire omgangsvormen ge
leerd, nog voordat men over
gaat tot het bijbrengen van
allerlei danspasjes en -stand-
^Sommige dansscholfin wer
den vroeger dan ook wel „op
voedingsinstituten" genoemd
.Burgemeester Godwaldt van
Roosendaal schijnt in een toe
spraak bij de opening van een
dansschool ln die stad eens de
hoop uitgesproken te hebben
dat de West-Brabantse jeugd
vooral zou leren om fatsoen
lijk met elkaar om te gaan: de
danspasjes kwamen later
wel»
Correct met elkaar omgaan
staat centraal op de dansscho
len. Men doelt hiermee niet op
de vrij strenge etiquette van
vroeger, hoewel de meeste
dansschoolleraren die wij over
het onderwerp „hoffelijkheid"
spraken, moesten toegeven
heimwee te hebben naar de
tdjd van witte handschoenen,
smoking, afgemeten buigingen
en sierlijke révérances.
„Het is dat ik weet dat ik
met mijn tijd moet meegroei
en, maar anders kon Ik schrei
en om alles wat er verloren is
gegaan,,, zegt een dansschool-
houder uit Roosendaal."Je
moet je aanpassen omwille
van het voortbestaan van je
school,,, zegt een ander,,, maar
mijn stijl is het niet. Men
heeft geen respect meer voor
elkaar. Als je alleen al kijkt
naar de individuele manier
van dansen waaraan men te
genwoordig de voorkeur geeft:
men is niet meer op de ander
gericht. In de stijldansen van
vroeger wordt ingebouwd dat
de jongen het meisje leidde en
behoedde voor botsingen. Bij
het huidige pop-dansen heeft
men alleen visueel contant. Er
komt geen lichamelijke aanra
king bij te pas. Bovendien zijn
de bewegingen ongecontroleerd
en niet stijlvol. Allemaal een
teken van op zichzelf gericht
rijn en niet op de ander. De
discipline in de bewegingen is
verdwenen en dit is kenmer
kend voor de hele manier
waarop men elkaar tegemoet
treedt."
Een tweeënzestlgjarige
dansleraar: "De lompheid en
ongeïnteresseerdheid die ik
bij veel jongeren die bij mij
les hebben aantref, is vaak
alleen een vorm van met-het-
flguur-gcen-raad-weten. Als ik
vanaf de kant de jeugd obser-
want ik wil begrijpen wat er
veer, wat ik geregeld doe
nu precies gaande is, dan con
stateer ik dat ze wel degelijk
behoefte heeft aan een zekere
mate vai. wellevendheid, maar
het lijkt wei of hoffelijkheid
een taboe is geworden. Een
jongen durft niet meer hoffe
lijk tegenover een meisje te
zijn uit angst dat hij niet voor
vol aangezien' wordt. Daarom
verliest hij zich In allerlei
stoere houdingen die van
kwaad tot erger worden".
Als oorzaken voor deze ont
wikkeling ziet hij:"Vo»ral om
standigheden van buiten af zo
als t.v„ opvoeding, overbevol
king en mechanisering van de
maatschappij. Daar komt bij
dat men elkaar minder accep
teert: de tolerantie is vermin
derd. Een leraar aan een als
modern bekend staande Bre
dase dansschool vertelt ons:
"Wanneer nu iemand in don
ker kostuum met stropdas
naar een dansles komt, wordt
nij nog minder geaccepteerd
dan vroeger iemand die or
niet netjes genoeg uitzag. Men
reageert soms zelfs agressief
op iemand die te netjes ge
kleed gaat".
De dansschoolhouders zitten
er een beetje mee. Zij, die
over het algemeen zijn opge
groeid in de sfeer van "met de
hoed in de hand" hebben
moeite met de huidige ontwik
keling waarin de etiquette on
miskenbaar afzwakt al zien
sommigen wel voordelen in
een versoepeling van een te
strakke etiquette. Een Roosen-
daalse dansschoolhouder for
muleert het als volgt: "Het
gaat om bepaalde waarden en
normen, om de menselijke ma
nier waarop men elkaar be
handelt. Hiervoor is noodzake
lijk dat er afspraken gemaakt
worden. Welke die afspraken
zijn doet er niet toe. Als je
maar door te beantwoorden
aan die afspraken duidelijk
maakt .dat je welwillend tegen
over elkaar staat".
"Op dit moment lijkt het
erop alsof we geen manieren
hebben. We gooien alles over-
boord, al ben ik wel van me
ning dat we de grootste inzin
king gehad hebben. Een teken
hiervoor vind ik in de nieuwe
opkomst van de stijldansen
waarmee automatisch stijlvolle
omgangsvormen gepaard
gaan".
Het enige waar Je op kunt
hopen is dat de jongeren uit
die periode van inzinking,
toen dat onesthetiscihe gedoe
van het beatle-gebeuren in
zwang was, iets geleerd heb
ben. Daarmee wil ik niet zeg
gen dat we weqr terug moeten
naar de lange rokken en de
verplichte witte overhemden,
maar wel dat de jeugd inziet
dat je niet als een pudding in
elkaar kunt zakken als je gaat
zitten, en dat je in staat moet
rijn een behoorlijk gesprek
gaande te houden. Op mijn
dansschool probeer ik daar
iets aan te doen, maar jammer
genoeg bereiken we maar een
deel van de jeugd,"
Het is de vraag of die Jeugd
bereid zal zijn de wellevend
heid zoals een oudere genera
tie die riet, zomaar over te
nemeln. Zoals elke generatie
haar eigen ideeën heeft over
hoffelijkheid zo heeft ook de
jeugd haar eigen opvattingen
over wat wellevend is en wat
niet. Zij kiest eigen vormen
om de welwillendheid voor de
ander, die er altijd zal rijn,
duidelijk te maken.
Hebt u bepaalde ervaringen
op dit gebied? Schrijf ze ons:
per adres Redactie "Van Mens
tot Mens", De Stem, Reiger-
straat 16, Breda
buitendienst
j een
iast is
itakten legt
cieel is ingesteld
:he feeling heeft
keur in noordbrabant woont
adviseren en verkopen van ons i P™ I
machines, gereedschappen n" A
:uringen. enz. in het zuiden vai f
n wij uw uitvoerige sollicitatie teS'
n onze afdeling Personeelszak
1064 te Amsterdam.
(Van onze kunstredactie)
BREDA Als je op de 8e Nederlandse Kunst- en Antiekbeurs loopt, die tot en met
zondag 21 april in het Bredase Turfschip voor iedereen toegankelijk is, krjjg je niet
het gevoel, dat antieke stukken schaars worden. Op een vloeroppervlakte van bijna
5(Klfl vierkante meter staan in 54 stands duizenden opgepoetste voorwerpen, waarmee
onze voorouders hun huishouden deden en waarvan ze niet gedacht hebben, dat deze
nog eens voor goed geld in de handel zouden komen.
veilig verpakt de grens over
kunnen. Een vorig jaar ge
houden enquête onder de
16.090 bezoekers heeft uitge
wezen, dat de bezoekersstro
men percentagegewijs gelijk
liggen, verdeeld over het he
le land. Het is dus geen spe
cifieke zuidelijke beurs,
maar een (dnter)nationale
beurs, die in Breda gehouden
wordtt, omdat het punit zo
gunstdlg gelegen is.
Maar, om terug te keren
maar de standhouders, gele
gen tuissen de bank - en de
verpakking. Gasten gaan
voor: als experiment dit jaar
één Duitser en één Belg; be
valt het goed, dan zal de
beurs steeds initernationaler
worden. Winfried Pothof it
Künsebeck heeft o.a. een
Salzburgse madonna (linde)
uit eind 15e eeuw meege
bracht en Golbert uit Ant
werpen vóerde weer Delfts
aardewerk binnen. Andere
uitschieters: één collectie
met fraaie etnografica van
Ursula Voorhuis uit Nijme
gen; Ancient Art, Amster
dam, met antieke kunst uit
2000 v. Chr. - 1000 na Chr.,
waarbij o.a. een Fayum por
tret van een jongeman en
een mummiekist voor een
vtouw. Als uitzondering op
de regel (antiek moet mini
maal 100 jaar oud zijn) is
één stand met Jugendstil van
Intgrid Vos toegelaten, waar
bij zich een collectie Rozen
burg porselein bevindt, uit
de eerste zes jaar van de
produktie. Tussen haakjes:
lil
bij de norm van 100 jaar oud
komen nog twee andere ei
sen voor antiek: stij 1 zuiver
heid en handwerk.
Er wordt steeds meer antiek verhandeld. Stukken
?aan van hand tot hand: voor de een aantrekkelijk om
te verkopen voor een aardige cent; voor de ander aanste
kelijk om te hebben, om zijn geld in te beleggen.
Zelf kan ik heel moeilijk
denken in termen van „be
leggen" e.d. Een ding trekt
me aan, ik vind het mooi om
de sfeer, diie het heeft, om
de vorm en andere onuit
spreekbare redenen. Er hangt
een wandklokje. Da's leuk!
Er zit nog geen rode stip op;
dat wil zeggen: het is nog
met verkocht; ook nog geen
gele stip voor reservering,
wen naar het prijsje kijken:
40.000. Dan dat houten
beeld maar: f 20.000. Ik heb
mets te beleggen Maar
ik word snel uit mijn. dro
men geholpen. Er zijn best
yoor enkele tientjes dingen
te koop. Maar dan zit je
meer in de topografische ou-
d® prenten te zoeken. „Tja",
tegt mijn zegsman, „de prij
zen stijgen sneller dan de
geldontwaarding, wamt geld
™b je bijmaken en antiek
met Bn het bijgemaakte
..antiek" wordt van de beurs
geweerd.
®en eigen ballotage-com
missie van het Nederlands
Antiquair Genootschap,, dat
de beurs organiseert, en de
jaar tot 14 man uitgebrei
ds keuringscommissie van
museumdeskundligen stinken
er nog wel eens in, want
Mider de vervalsers zitten
nandigg jongens. Mocht 1,ater
bbjken, dat je een vals stuk
gdkocht hebt, dan kun je te
steeds 'beroepen op beide
commissies. Het gaat tenslot
te niet alleen om enkele
tientjes, maar de prijzen
kunnen er oplopen tot ander
halve a twee ton. Ofer de
beurs lopend, krijig ik toch
wel een beetje (veel) het
gevoel, dat het een beurs is
voor een publiek, dat me aan
een bepaalde politieke partij
doet denken. Maar dan is er
altijd nog boekhandel Van
Turnhout met een zeer uitge
breide stand kunstboeken,
waaronder pockets met
plaatjes. waarop stukken
staan om naar te kijken. Die
kun je dan kopen als je fi
nancieel en politiek ook zo
ver gevorderd bent.
Er is geen beginnen aan
om maar bij benadering te
vertellen, wat er allemaal op
de beurs te zien is. Je bent
geneigd om te zeggen: alles!
De standhouders hebben me
zelf verteld, wat zij de
pronkstukken van hun verza
melingen vinden. De AMRO-
bank is er met een stand,
waarin geld te koop is en
Neumann en Vettin etaleren
hun vakkundige verpakkin
gen, want de stroom buiten
landers naar deze beurs
neemt toe, zodat de stukken
Wat denkt u van een ham-
merklavier met ingebouwde
naaidoos? Dat is te zien (te
koop) bij het Friesche Schat-
huis Haarlem, Theo Fels,
Breda, heeft o.a. een 16e
eeuws tinnen doopbakje en
bij Tieman, Eindhoven, valt
een 16c-eeuws bronzen Ve-
netiaans paard op. Dieckmann,
Breda, heeft een Chine do
Commane servies van 38 de
len en Lameris, Amsterdam,
komt met een zogenaamd
Krautsnmk (omstr. 1500),
afgesloten met een document
met zegel, waarin een reliek
van een bisschop. Schilderij
en zijn er niet zoveel, maar
bij Vermeulen, Den Haag is
een aardige collectie roman
tiek en Bouwman Den Haag
zit mooi in de Haagse school
en het impressionisme, waar
mee tegenwoordig goede za
ken gedaan worden.
Zoetmulder, Rotterdam,
beeft vanouds een fraaie col
lectie iconen. Ook munten-
verzamelaars bunnen er te
recht .bij Van der Berg, Den
Haag'. Ter verdediging, van
uw have en goed biedt Van
Aalst, Breda, een 16e eeuws
bronzen kanon aan. René
Süss, Amsterdam is gespecia
liseerd in volkskunst uit vele
landen, waaronder een in
heemse Hindeloper, prikslee.
J. Koldewey, Helvoiot, biedt
restanten van een historisch
christendom aan in de vorm
van een altaarfragment (18e
eeuw) en een retabelpaneel
met die Aanbidding van de
drie koningen uit de 16e
eeuw. Als ik dan nog de
antieke oude tapijten (Kau-
kasus, Perzië, China e.a.) bij
De Swart, Bunnik; een Hi'l-
öesheimse aquamanile (13e
eeuw), een Franse Lodewijk
XV draagstoel bij Kuyper,
Breda en het zilver bij Caiu-
veren, Zutphen, genoemd
heb, moet ik ophouden. De
opsomming wordt saai. Je
moeit het zelf gaan zien. Er
moet die laatste maanden in
ons land enorm gepoetst, ge
schuurd en gesopt zijn, want
het blinkt allemaal als
goud.
Maar het is ook goed te
bedenken, dat niet alles wat
blinkt goud is.
Er werd ons verteld, dat
minstens 80 procent van de
stukken van Nederlandse
origine is; dat er onder de
leden van het Nederlands
Antiquair Genootschap geen
verkeerde naijver is, zodat
het vals verklaren van elk
anders stukken niet voor-
komt; dat Amsterdam en
Londen de prijsmakers van
het antiek zijn; dat de meesr
te antiquairs beëdigd make
laar zijn en dus onder het
beroepsgeheim vallen, wat
een geruststelling kan zijn
voor degenen, die hun zwar
te geld in antiek willen in
vesteren Kortom een
voorbeeldige beurs voor een
voorbeeldige beurs".
Maar u mag best gaan kij
ken zonder te kopen, want
dan zult u veel mooie zaken
voor het laatst kunnen zien,
die daarna binnen de beslo
tenheid van de kopers ver
dwijnen. Tenslotte wenste d-e
commissaris van de koningin,
in het geëigende mystiek de
corum rond antiek, de stand
houders goede zaken bij de
opening van deze antiek
beurs. Deze beurs is geen
liefdadige instelling, maar
we1 een steeds verder gespe
cialiseerde verkoopexpositie,
die een toenemende faam
krijgt.
HENK EGBERS
(ADVERTENTIES)
elfhïinienzeerlancleliJke
en bosrijke omgeving,
oeh,iele3enheldwordtu
dooi "stal dundee";
zl' biedt u aan,
SSigstalling voorzien van
enwlideglnqbUltenrnanege'
gspmwe prijs,
Pei maand
SANDERS m&\
nb
MELKWtlATIES
(Van onze correspondent)
BONN De Duitse publieke
opinie is in hoge mate onge
rust over de dood van 9 ba
by's, die in twee ziekenhuizen
na besmetting met een ge
heimzinnige bacterie, na el
kaar gestorven zijn. Deze tra
gedie kreeg een hoogst drama
tisch karakter, omdat de art
sen van de betreffende zie
kenhuizen openlijk toegeven
machteloos tegenover deze
ziekte te staan.
In het Zwarte Woud ver
klaarde dr. Dietrich Kozioi:
„Ik kan me niet voorstellen
hoe wij deze dodelijke geval
len moeten verhinderen. Hele
stammen van ziekteverwek
kers zijn namelijk tegen de
conventionele geneesmiddelen
immuun geworden". Evenals
andere artsen vermoedt hij,-
dat het de dodelijke, in zie
kenhuizen beruchte klebsiëlla-
bacterie is. Volgens de medi
sche handboeken treedt deze
bacterie echter alleen maar op
bij verregaande onzindelijk
heid; een in Duitse ziekenhui
zen nogal veelvuldig voorko
mend verschijnsel.
De openbaarheid werd op de
tragische gevallen opmerk
zaam gemaakt door een vader,
die het katholieke ziekenhuis
van Viliingen in het Zwarte
Woud bij de justitie wegens
dood door schuld aangeklaagd
had. De tweeling, die zijn
vrouw het leven geschonken
had, was kort na de geboorte
door de klebsiëlla-bacterie ge
storven: volgens de beschuldi
ging door de vader wegens
onhygiënische toestanden in het
ziekenhuis.
PARIJS (AP) De ver
maarde Mona Lisa wordt de
volgende week samen met een
particuliere lijfwacht ingepakt
in een luchtgekoelde metalen
krat waarin het schilderij naar
Tokio zal worden gevlogen
waar liet, van 19 april tot 10
juni zal worden tentoonge
steld in het nationale mu
seum.
Leonardo da Vinci's portret
van Monia Lisa del Giocondo,
de vrouw van een Italiaanse
edelman, werd omstreeks 1503
in Florence geschilderd. Over
de dame zelf is vrijwel niets
bekend.
Het schilderij, dat 77 bij 53
centimeter meet, bevond zioh
bij Leonardo's bagage toen hij
in 1516 naar het hof van ko
ning Frans de eesste in Frank
rijk ging.
De vorst kócht de Mona Li
sa onmiddellijk, voor 4.000
goudstukken, en hing het
kunstwerk in zijn badkamer,
waar het .jaren heeft gehan
gen.
In 1804 sohonk keizer Napo
leon de Mona Lisa aan het
Louvre, het paleis dat door
hem tot een museum was ge
maakt.
In 1911 werd de Mona Lisa
gestolen door een Italiaan Pe-
ADDIS ABEBA Soldaten
van de derde divisie van het
Ethiopische leger hebben in de
stad Jijija op 500 kilometer
ten oosten van Addis Abeba
een aantal officieren en voor
aanstaande kooplieden gegre
pen, zo is gebleken uit berich
ten die AddiS Abeba bereik
ten.
De troepen protesteren met
hun actie tegen de stijgende
graanprijzen.
De vuilophalers en straatve-
De stakende vuilophalers en
straatvegers in Addis Abeba
hebben beloofd weer aam het
werk te gaan om de hopen
stinkende afval op te ruimen
die zich in de twee weken van
staking hebben gevormd.
De vuilophalers en straatvt-
gers beëindigen hun actie om
dat de regering intussen de
burgemeester van Addis Abe
ba, dr. Haile Giorgis Worki-
nen, heeft ontslagen. De
gemeentewerklieden hadden
dat geëist.
Gisteren hosten de arbeiders
door de straten van Addis
Abeba om hun overwinning te
vieren.
ZWAAGWESTE1NDE
(ANP) Ria regen- en vrije-
tijdskleding B.V. te Zwaagwest-
einde (Fr.) moet de perserij-
afdeling en de naaizaal sluiten
omdat er geen voldoende per
soneel te krijgen is.
Dientengevolge komen 15
medewerkers en 30 parttime
medewerksters zonder werk.
Het bedrijf te Zwaagwestein-
de, er zijn ook vestigingen in
Amsterdam en Drachten,
kampt al geruime tijd met een
personeelstekort.
Voor de ontslagen mensen is
in overleg met de vakbond
een afvloeiingsregeling getrof
fen.
nugia geheten. Hij had het
twee jaar in rijn bezit maar
werd omnidldielhjk gearres
teerd toen hij het kunstwerk
trachtte te verkopen.
Hierop ging de Mona Lisa
weer terug naar het Louvre.
In 1962 werdi het voor het
eerst buiten Frankrijk ten
toongesteld, en. wel in Ameri
ka. „La Giocónida" is goed
verzorgd, maar we zullen toch
blij rijn als ze weer terug- is"
zei een van de bewakers.
(Van onze correspondent)
BONN Nederland heeft tij
dens de energiecrisis van d«
afgelopen winter olie van Por
tugal gekregen. Dit werd mee
gedeeld tijdens het economi
sche congres over Afrika, dot
momenteel in Hamburg gehou
den wordt. De naar Nederland
gedirigeerde olie had kenne
lijk politieke achtergronden
met de bedoeling ons land tot
een welwillende houding tegen
over de koloniale politiek
van Portugal te bewegen.
Zo was deze olie afkomstig uit
de Portugese kolonie® Cabinda
in West-Afrika. In Hamburg
werd erop gewezen dat Neder
land deze olie vóór de ener
giecrisis om politieke redenen
geboykot had met het doel
Portugal te dwingen zijn kolo
nies op te geven.
Toen echter de Arabieren hun
olieboykot tegen Nederland
uitvaardigden en ook de lever
anties uit Amerika achterwege
bleven, kwam Portugal ons
land met olie uit Cabinda te
hulp. Volgens insiders op het
Hamburgse congres werd des®
dankbaar aanvaard, maar men
wijst erop dat Nederland nu
ernstig overweegt Portugees
Q-uinea als onafhankelijk®
„Republiek Guinea-Bissau" en
daarmee de opstandelingen te
erkennen.
(ADVERTENTIE)
S/AST®
Brieven voor dez« rubriek moeten
mof volledige naam en adres worden
ondertekend. Bi( publikatie zullen deze
vermteld worden. Slechts bij hoge uit
zondering zal van deze regel würden
afgeweken. Naam en adre» zijn dan blf
de redactie bekend. Publikatie van brie
ven (verkort of onverkort) betekent niet
dat de redactie het In alle gevallen
eens Ie met Inhoud, cq. strekking.
De Stern-medewerkster
Greet Buchner schrijft lezens
waardige stukjes, maar soms
maakt ze er wiat van. Zoals 1.1.
26 maart, verwende vrouw
stondl boven haar artikel. Wij
Nederlandse vrouwen worden
in de watten gelegd door de
maatschappij en de man. De
mam alleen spant zich in om
igald te verdlienen voor vrouw
en fcimid. Met het in bezit ko
men van het trouwboekje krij
gen wij vrouwen het recht
thuis te blijven zitten, met of
zonder kinderen. Wij hebben
dus een „lauw loenen leven
tje", in vergelijking met de
man. Onze schrijfster komt
naar mijn idee niet uit een ge
zin van kleine of middelkleine
zelfstandigen. Want heeft zij
wel enes kennis genomen van
de dag- en taakindeliog van de
vrouw van winkeliers, grote
en kleine horeca eigenaars,
markt-kooplieden, kermisex
ploitanten die samen met hun
miam het inkomen verdienen.
Volgens Greet Buchner moe
ten we kijken naar de Oost
bloklanden, daar'werken jonge
vrouwen zonder zorgen, omdat
de oma's inspringen indien no
dig!!! In deze landen, ook Chi
na komen situaties voor zoals
sahrijfster zegt. Ik ben daar
nooit geweest, maar is dit de
heilstaat die zij voor ogen
heeft? Dan twijfel ik aan haar
democratische opvattingen.
De Nederlandse oma's ont
trekken zich stelselmatig aan
de werkelijke zorg voor haar
kleinkinderen, onder het mot
to dat ze de drukte niet aan
kunnen. Nou oma's, die indruk
heb ik beslist niet! De opvoe
ding en opvang van eigen kin
deren is op die eerste plaats de
placht van die jonge mensen,
welke ze op de wereld hébben
gezet. Geen eenvoudige taak,
een die met verstand en dik
wijls met een pas terug van
je eigen ik gedaan dient te
worden. Het artikel van onze
schrijfster ging over de lange
re levensduur van de vrouw in
tegenstelling van die van de
mannen. Met een gelijkmatige
taakverdeling tussen de part
ners verlengen we misschien
het leven van de mannen.
Hier mede veegt, ze het'bestu
ren van een huishouden en
opvoeden van pasgeborenen
tot volwaardige mensen van
de tafel ais een weinig omvat
tende taak die enkele jaren
beslag leggen op de vrouw.
Mara laten we, zolang de
oma's en alle verwende vrou
wen nog niet in het arbeidspro
ces zijn opgenomen, gelukkig
zijn met onze gezondheid. Dat
vrouwen langer leven, kan ook
komen, door een verstandiger
levenswijze, die we, soms
noodgedwongen, maken in
verband met hiet verzorgen
van man en kinderen en
we de resultaten zien in een
langer lichamelijke gezondheid
en iets langer leven.
BREDA
Mevr. E. M. Kamp-Taverne
In Neerlands duurste caba
ret soleerde uw medewerkster
Greet Buchner. Haar thema was
„Nederlands politiek is net
zo'n grote rotzooi als die van
Amqrika". Deze muziek is niet
meer om aan te horen. Mis
schien eigentijds, maar be
paald vals. De variaties op dat
thema en de uitvoering waren
navenant. Met recht een „Gan
zenei". Als je Greet Buchner
dag en nacht uit haar doedel
zak hoort janken, dan is het
kraaien van de „Rode Haan"
een verademing.
BREDA A. LUYKX
Naar aanleiding van de E.O.-
uitzemding (4-4-'74) over
abortus vraag ik me af of veel
mensen diie in dat programma
zaten de krant wei eens lezen.
Men maakt zich druk over en
kele duizenden ongeboren kin
deren. die nog vam niets we
ten.
Wanneer India dit jaar geen
anderhalf miljoen ton kunst
mest krijgt zal er - en dat
staat er tegenover - 25 miljoen
ton graar mimdier komen. En
dat kost dan in een of twee
jaar tijd 25 miljoen mensenle
vens. mensen die langzaam en
met veel pijn en honger om
komen. Die mensen kennen
het leed, maar daar praten de
E.O.-heren niet over. De we
reld is groter dan Neder
land.
Als zij r.ich nu eens achter
een plan stellen om kunstmest
voor India te kunnen kopen.
Met een paar gulden kun je
een mensenleven redden,. Als
de E.O.-heren daar nu eens
geld voor gingen vragen.
Komt er geen wereldwijde
hulp, dam zal er zéker en vast
te weinig graan zijn om de
groeiende wereldbevolking te
kunnen voeden.
Voor een goed begrip: ook
ik kern- abortus af.
W HAGENAARS
's-GRAVENMOER
t