Neerlands Hoop in Oostburg .IET PESTTHEATER REVU VAN DE ARBEID HET ENQUÊTEREN VERVEELT NOOIT" Koffieconcert met Emmy Yerhey Van dag tot dag IN GESPREK MET. D O O R GERDI PREGER jger Instituut ir de buitendienst [ELE DEWERKERS jger Instituut Overal Bugget- onderzoek april 1974 se hoge Polyester/ blauw. 35.' ('tste opleidingsinstituut schrijven AAGT ergen op Zoom of wijde omgevin! (rocken personen van ongeveer 1 met een opleiding op middelbs»| u. noeten beschikken over goede co"' Iele eigenschappen, alsmede in zijn van auto en telefoon. rieden een interessante en afwis"®' werkkring bij een snel gr06'0^, rwijsinstelling, die tevens g0^ ensten garandeert (basissal"1" provisie) aan de juiste persoon. iet pasfoto zenden aan Kalden^'T Jenlo. Afd. Jeugd. |b77 - 14051* aXEL - Heeft u haar al eens een keertje aan de deu^gehad? Die dame van nèt-middelbare leeftijd, zomer en winter keu rig in mantelpak (ze „verslijt" er twee per jaar), donker, opgestoken haar, expressief gezicht en beslist niet op haar mondje gevallen? 't Zou heel goed mogelijk zijn, want ze zwerft nu al zo'n tweeënhalf jaar door heel Zeeuwsch- Vlaanderen, kris-kras bij mensen aanbellend, om 's avonds weer keurig op haar thuishonk in Axel terug te keren. (in totaal ongeveer 25 uur) ver laat ze huis en haard, stapt in haar auto en concentreert zich op andere dingen dan haar huis houden („ik ben nu eenmaal geen huishoudelijk type"), haar man, haar getrouwde zoon, haar andere zoon die in dienst is en haar 16-jarige dochter, die leer linge is aan de Havo. „Kom vrijdagmiddag maar, dan zijn de map- Ze vent niet met elastiek of ve ters, ze zit ook niet in het verze keringswezen, maar ze vraagt uw mening over tomatensoep, politiek, vermicelli, water- en Hiervoor neemt ze steekproe ven in alle lagen van de bevol king, waarbij er rekening wordt gehouden met de leeftijd en an dere omstandigheden. U weet politieK, vermicelli, water- vu v»""M»ux51iwucu, weet luchtvervuiling, sigarenrokers, net waarschijnlijk al: mevrouw toetjes, streekplannen.... enfin, P. Langendoen-Netslé, van oor- teveel om op te noemen. In op- sprong een Belgische (maar dat dracht van overheid en het be- is absoluut niet te horen), is en tt-1, drijfsleven. quêtrice. Vele malen per week meeste mensen toch boodschap pen aan 't doen", zegt ze, al haar bel voor een afspraak. Ze zit uitgebreid met stapels pa pieren voor zich als ik kom, pen in de ene hand, een sigaret in de andere. „Ik kijk altijd alles thuis nog eens na", zegt ze, wijzend op de gedrukte lijsten met ant woorden, „maar meestal ben ik 's middags om deze tijd op pad. Want wat is er nu mooier dan op een mooie lentedag in je auto te stappen. Je komt overal: pol ders, hoeven, cafés, leuke dorp jes en stadjes. Ik vind het enquê teren erg leuk werk. Je ziet men sen, je praat met mensen, je ontmoet interessante mensen, je beleeft nog eens wat en het ver veelt nooit, want er zijn altijd andere onderwerpen en je komt in alle lagen van de bevolking". Drukt haar sigaret uit. De zon schijnt warm door het raam naar binnen. „Je moet natuur lijk wel aanpassingsvermogen hebben en met mensen om kun nen gaan. Maar ik doe het nu al zo'n jaar of tien en ik heb nog nooit moeilijkheden gehad. Hoe ik er zo in terecht ben gekomen? Dat is een heel verhaal", zegt ze lachend. Ze neemt een slok van haar koffie en vertelt: „Ruim 20 jaar geleden kwam ik naar Ne derland en ging met mijn man in Rotterdam wonen. Toen alle kinderen veilig en wel naar school gingen, wou ik wel 'ns wat anders. Ik had altijd op kantoor gewerkt (heerlijke tijd) en had behoorlijk wat ervaring. Maar denk je nu dat ik ergens werk kon vinden? Geen sprake van", roept ze, nog een beetje veront waardigd hierover, uit. „Er was in die tijd werk ge noeg, maar men durfde het ge- woon nie t aan een getrouwde vrouw met kinderen te nemen. Toen kwam er op een gegeven moment een enquêtrice van het Centraal Bureau voor de Statis tiek bij me aan de deur, met het verzoek of ik gedurende een half jaar mee wilde doen aan een budgetonderzoek. Ik heb het ge daan, ik vond het leuk, en toen ik wat later een advertentie in de krant zag staan van de Neder landse Stichting Statistiek die mensen vroeg, heb ik meteen ge solliciteerd. Ik moest een proef afleggen en die werd goedge keurd". Ze kijkt geamuseerd: „Ik ben begonnen met 2 uurtjes in de week en 1 bureau. Nu werk ik voor verscheidene bureaus en ik werk ongeveer de helft van een normale werkweek. Het dis criminerende is alleen", zegt ze plotseling fel, „dat we nauwe lijks sociale voorzieningen heb ben. We zijn helemaal niet ver zekerd en als we ziek zijn, kun nen we nergens op terug vallen. Dat wou ik er toch nog even van zeggen. Maar wat het werk be treft", gaat ze verder, „ik doe marktonderzoeken, produkten- tests (onderzoeken hoe een pro- dukt is of een nieuw produkt uitzetten, vragen naar de erva ringen van huisvrouwen), maar ook opiniepeilingen over b.v. de recreatie of de politiek. Ook uit de zesde klas van de la gere school, die getest waren op wat ze wilden worden. Vijf jaren later moest ik er weer naar toe om te kijken wat ervan terecht was gekomen. Bij werkende jongeren ben ik ook al geweest. Daar heb ik heel wat moeten praten! Soms moest ik ze ge woon van de brommers afsleu ren". Ze schudt haar hoofd eens. „Er gaat toch altijd veel tijd in zitten, omdat je veel moet lezen en voorbereiden." „Ik wil bij het enquêteren na melijk weten, waar ik over praat. Hoe ik het hier in Zeeuwsch-VIaanderen vind"? Ze kijkt even naar buiten. „Heerlijk. Ik heb er geen spijt van, dat ik van het drukke Zuid-Holland naar het deel van Nederland ben gekomen, waar het leven nog goed is". Deze vrijdagavond, komt de ring blijft tot aan het applaus Neerlands Hoop Express naar recht overeind staan, want moet het Ledeltheater OostburgAan jc nu lachen of huilen om die het eind van een kort tournee door heel Nederland was er nog één datum beschikbaar om het succescolle optreden van de Neerlands Hoop Express te her halen. U herinnert zich wellicht dat in december Bram, Freek en\ hun combo in Terneuzen en Middelburg voor uitverkochte zalen speelden. Dat was nog' vöör de landelijke première inj Amsterdam! Overal waar Bram Vermeulent en Freek de Jonge met deze an- i ders-dan-anders show staan,' raken hele groepen mensen in verwarring. Want na „Neer lands Hoop in Bange Dagen", „Panama" en de Holland Festi val produktie „Plankenkoorts" zijn Bram en Freek herkenbaar geworden als cabaretiers met een zeer directe stijl. Er was sprake van een succesformule die voor Bram en Freek erg hanteerbaar werd. Het Toon Hermanseffect: de zaal ligt all plat voordatje iets zegt of doet, miste zijn uitwerking niet. En daar konden ze nog jaren mee doorgaan, volgens de commer ciële gebruiken, die ook in de theaterwereld bestaan. Dus stapten Bram en Freek uit dat hokje, trokken drie geweldige muzikanten aan (Thé Lau, gi taar; Jan de Hondt, gitaar en Harry Heeren, drumen begon nen gewoon met een ander soort theater. Ook volgens een goed uitgekiende formule, met een soort anti-commercialiteit, waar vakgenoten rillingen van krijgen. Zoals gezegd: hele groepen mensen raken er door in verwar ring, ook de meeste dagbladre censenten. Maar dat is nu juist wat Neerlands Hoop Express is. Een geslaagde poging om de verwarring te mobiliseren. Met de uitstekende muziek, met de chaotische wijze waarop dé draad door de voorstelling tel kens wordt doorgeknipt en slor dig weer aan elkaar geknoopt, kan je je geweldig amuseren. Ook nu kan je weer plat gaan van het lachen en verstrikt ra ken in de trieste feiten van onze samenleving, maar de verwar- Een van de merkwaardigste vertoningen op het Festival Film International 1974 was de Zwitserse film „Het Pest- thcater" van Thomas Koerfer. Eigenlijk: De dood van de direc teur van een vlooiencircus of Ot- tocaro Weiss reorganiseert de firma. Aan deze film ligt ten grondslag een uitgebreide ver handeling over de geschiedenis van de pestziekte, zoals die ver breid door ratten en vlooien de mensheid eeuwenlang heeft ge teisterd. Vooral de vlooien heb ben daarbij een kwalijke rol ge speeld, want vonden zij geen ratten genoeg om in te bijten dan zochten zij het mensenbloed en brak er wederom een epidemie uit met talloze dodelijke slacht offers. In de film gaat het om de directeur van een vlooiencircus, die door een verdelgingsmiddel van zijn broodwinning wordt beroofd. Uit nijd wil hij dan de pest op het toneel brengen en hij volgt daarbij ideeën van Artaud met zijn Pest Theater. Volgens een rare gedachtenkronkel heet het daarbij, dat de gevreesde pestziekte „alles oplost dat het leven laag en gemeen maakt". Aldus wordt de vlooiendirecteur in de rol van een misbruikte idealist gemanoeuvreerd, want de man die hem manipuleert is zijn tegenstander, de kapitalist Wagner die de pestziekte hul digt als een „machtsmiddel voor orde". Hij financiert dan ook een voorstelling van Ottocaro Weiss, smokkelt een handlanger in diens programma, zodat er na de avantgardistische presenta tie van het Pest Theater een epi demie dreigt. In een Dreigro- schen Oper-achtige entourage vindt de vlooienkoning dan zijn einde. Zeer nauw sluit het Pest Thea ter van de dynamische jonge Zwitser Thomas Koerfer aan bij de werkmanscultuur. Daarom is zijn film een spectakel in de be ste Brechtiaanse tradities. Op het festival van Mannheim werd aan deze eigenzinnige film de Josef van Sternberg Prijs gege ven. Tijdens Film International Rotterdam werd het Pest Thea ter als meest waardevolle film beoordeeld door de pers. len. Dat moet het hooggeëerde publiek zelf maar eens een keertje uitzoeken. Als er nog kaartjes te pakken te krijgen zijn (bibliotheek Oostburg) dan moet u er beslist naar toe! bij de foto: de vijfmannen van de Neerlands Hoop Express. man in die rolstoel, meedansen met de nieuwe dans „de Hoop" of stil op je stoel blijven zitten. Bram Vermeulen en Freek de Jonge zullen het ons niet vertel- evei e Vorige week wierpen we een blik vooruit voor Vlissingen en maakten daarbij de fout Proloogs Revu te verwarren met die van de Nieuwe Komedie! Om het dus nog even duidelijk te stellen: op zondag, 's avonds in het Vestzaktejater Vlissin gen treedt de Nieuwe Komedie (uit Den Haag) op met „de Revu van de Arbeid". over datgene wat in de revue ter sprake komt: waar en onder welke omstandigheden en waarom doen we net werk van vijf-dagen-per-week? De Revu van de arbeid zet vraagtekens bij situaties die door sommigen misschien al lang aanvaard zijn, onder het motto dat het nu-eenmaal-zo- in-elkaar-zit, dat het nu-een- maal-zo-de-gewoonte-is en dat je er-toch-niks-aan-kan- doen...Maar toch: dat is nu he lemaal de vraag! onder de sub-titel: „Lachen in de baas zijn tijd" spelen zes le den van de toneelwerkgroep een revue om jongeren van vormingscentra en scholen in aanraking te brengen met het thema arbeid. Conférences, lied jes en sketches gaan over zaken die met dat thema te maken hebben: lopende band, prik klok, muziek bij het werk, fabriekslwaai, jeugdloon enz. Het onderwerp arbeid aan de orde stellen kan natuurlijk ook op een andere manier. Je zou een zelfgemaakt stuk kunnen verto nen dat duidelijk de situatie van de werknemer arbeider) in beeld brengt. Waarom koos de Nieuwe Ko medie voor de revue? Doorslag gevend voor die keus was de overweging dat het niet nodig is steeds „ernstig" voor de dag te komen met wat je vertellen wilt. Het is de bedoeling dat de revue in alle vrolijkheid wordt gezien en gehoord, waarna het moge lijk is met elkaar (spelers en pu bliek) van gedachten te wisselen Deze revue wordt nu vertoond buiten het kader waarvoor hij gemaakt is. Dat geeft nogal wat risiko's. Want een publiek dat gewoon een kaartje koopt en een voorstelling gaat zien, is nu eenmaal op iets anders uit dan een groep jongeren die deze re vue op hun school gepresenteerd krijgt. Voor al die mensen die wel eens willen zien wat vormingstheater nou eigenlijk is, moeten we deze voorstelling echter warm aanbevelen. Op tweede paasdag brengt Uit in Zeeuwsch-VIaanderen weer eens een koffieconcert in het Zuidlandtheater. Een werkelijk bijzonder koffieconcert omdat het wordt gedragen door twee musici die elk hun eigen faam hebben. Emmy Verhey viool, en Carlos Moerdijk, piano. Carlos Moerdijk is een telg van de Moerdijk-familie uit Zuiddorpe. Hij bouwt met veel talent een carrière op als concertpianist. Emmy Verhey is een van Nederlands be roemde jonge violisten, die zo talentvol zijn dat 't samenspe len met de grote violisten van wereldformaat (Emmy Verhey speelt regelmatig samen met Yehudi Menuhin) heel gewoon lijkt te worden. Op tweede paasdag spelen Emmy Verhey en Carlos Moer dijk drie composities, nl. van Mozart de sonate in bes (KV 454), van Saint Saëns Introduction et Rondo Capricioso en tot slot een sonate van Debussy Fred van Deth en Jasper Postma brengen onder de naam de Ketelshow een cabaretachtig gebeuren. Het zijn twee gedi plomeerde kleine kunstenaars van de academie voor woord en gebaar (of zijn het twee do centen in dramatische vorming wellicht weten ze dat zelf niet helemaal). Het programma heeft als motto „de zot verwijt de ketel dat ie maf ziet" en verder is het een zeer maffe toestand die bij de première in het Amsterdamse Shaffy Theater zeer welwillend werd beoordeeld. Bij zoiets schieten verdere woorden te kort. De enige goeie oplossing is nou eenmaal niet er over lezen, maar er naar toe gaan. Vrijdagavond in Oostburg De Neerlands Hoop Express in het Ledeltheater Zaterdagavond in Middelburg Concert met het Middelburg» Kamerkoor in de Lutherse kerk Zondagavond in Vlissingen De Nieuwe Komedie met d» Revu van de Arbeid in het Ves* zaktejater Maandagmiddag in Terneuzen Koffieconcert met Emmy Ver hey en Carlos Moerdijk in hei Zuidlandtheater Maandagmiddag in Vlissingen Poppentejater EJ-EJ in hel Vestzaktejater Maandagavond in Goes Orgelconcert van Bram Beek man in de Grote kerk Maandagavond in Vlissingen De Ketelshow in het Vestzak tejater Film en Filmhuis Donderdag in Ledeltheater Oostburg Draait de filmliga Ten Days Wonder, een film van Claude Chabrol Donderdagavond in de Veste Goes Vrijdag- en zaterdagavond in het Kuiperspoorttheater Mid delburg In het J M Filmhuis de film „Het Pesttheater" van de Zwitserse regisseur Thomas Koerfer. Volgende week woensdag draait de ZVU in het City Theater Mid delburg A Bout de Souffle van Jean Luc Godard. Film en Filmhuis Het J M Filmhuis in Middel burg draait met zoveel belang stelling elke vrijdagavond in het Kuiperspoorttheater dat aan een tweede voorstelling niet te ontkomen was. Daarom vanaf deze week elke zaterdagavond dezelfde film ais vrijdr« in bet J M Filmhuis. TERNEUZEN - De wie lersportliefhebbers doen er goed aan tweede paasdag af te stemmen op de BRT, die dan van 15.50-16.40 uur rechtstreeks de eerste etappe uitzendt van de Ronde van België. Die eerste rit gaat van Knokke naar Florennes. Uok de verdere dagen kan men 's middags reportages ver wachten van de Belgische wielerklassieker. Maandagmiddag zendt ook de BRT het Unicef-gala uit. Hieraan werken onder meer mee: Dimitri van To ren, Heino, Martine Bijl, The Cats, Margrit Schramm, Rick Nelson. Het programma wordt gepresenteerd door Willy Dobbe en Peter Usti nov. De BRT doet ongetwijfeld heel wat filmliefhebbers een plezier met de uitzending van Porgy and Bess, maan dagavond om 20.15 uur. In de hoofdrollen Sidney Poitier, Dorothy Dandrige Sammy Davis jr.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 9