Neerlands Hoop in Oostburg
.IET PESTTHEATER
REVU VAN DE
ARBEID
HET ENQUÊTEREN
VERVEELT NOOIT"
Koffieconcert
met Emmy Yerhey
Van dag
tot dag
IN GESPREK MET.
D
O
O
R
GERDI
PREGER
jger Instituut
ir de buitendienst
[ELE
DEWERKERS
jger Instituut
Overal
Bugget-
onderzoek
april 1974
se hoge
Polyester/
blauw. 35.'
('tste opleidingsinstituut
schrijven
AAGT
ergen op Zoom of wijde omgevin!
(rocken personen van ongeveer 1
met een opleiding op middelbs»|
u.
noeten beschikken over goede co"'
Iele eigenschappen, alsmede in
zijn van auto en telefoon.
rieden een interessante en afwis"®'
werkkring bij een snel gr06'0^,
rwijsinstelling, die tevens g0^
ensten garandeert (basissal"1"
provisie) aan de juiste persoon.
iet pasfoto zenden aan Kalden^'T
Jenlo. Afd. Jeugd.
|b77 - 14051*
aXEL - Heeft u haar al eens een keertje aan de deu^gehad?
Die dame van nèt-middelbare leeftijd, zomer en winter keu
rig in mantelpak (ze „verslijt" er twee per jaar), donker,
opgestoken haar, expressief gezicht en beslist niet op haar
mondje gevallen? 't Zou heel goed mogelijk zijn, want ze
zwerft nu al zo'n tweeënhalf jaar door heel Zeeuwsch-
Vlaanderen, kris-kras bij mensen aanbellend, om 's avonds
weer keurig op haar thuishonk in Axel terug te keren.
(in totaal ongeveer 25 uur) ver
laat ze huis en haard, stapt in
haar auto en concentreert zich
op andere dingen dan haar huis
houden („ik ben nu eenmaal
geen huishoudelijk type"), haar
man, haar getrouwde zoon, haar
andere zoon die in dienst is en
haar 16-jarige dochter, die leer
linge is aan de Havo. „Kom
vrijdagmiddag maar, dan zijn de
map-
Ze vent niet met elastiek of ve
ters, ze zit ook niet in het verze
keringswezen, maar ze vraagt
uw mening over tomatensoep,
politiek, vermicelli, water- en
Hiervoor neemt ze steekproe
ven in alle lagen van de bevol
king, waarbij er rekening wordt
gehouden met de leeftijd en an
dere omstandigheden. U weet
politieK, vermicelli, water- vu v»""M»ux51iwucu, weet
luchtvervuiling, sigarenrokers, net waarschijnlijk al: mevrouw
toetjes, streekplannen.... enfin, P. Langendoen-Netslé, van oor-
teveel om op te noemen. In op- sprong een Belgische (maar dat
dracht van overheid en het be- is absoluut niet te horen), is en
tt-1,
drijfsleven.
quêtrice. Vele malen per week
meeste mensen toch boodschap
pen aan 't doen", zegt ze, al
haar bel voor een afspraak.
Ze zit uitgebreid met stapels pa
pieren voor zich als ik kom, pen
in de ene hand, een sigaret in de
andere. „Ik kijk altijd alles thuis
nog eens na", zegt ze, wijzend op
de gedrukte lijsten met ant
woorden, „maar meestal ben ik
's middags om deze tijd op pad.
Want wat is er nu mooier dan op
een mooie lentedag in je auto te
stappen. Je komt overal: pol
ders, hoeven, cafés, leuke dorp
jes en stadjes. Ik vind het enquê
teren erg leuk werk. Je ziet men
sen, je praat met mensen, je
ontmoet interessante mensen, je
beleeft nog eens wat en het ver
veelt nooit, want er zijn altijd
andere onderwerpen en je komt
in alle lagen van de bevolking".
Drukt haar sigaret uit. De zon
schijnt warm door het raam
naar binnen. „Je moet natuur
lijk wel aanpassingsvermogen
hebben en met mensen om kun
nen gaan. Maar ik doe het nu al
zo'n jaar of tien en ik heb nog
nooit moeilijkheden gehad. Hoe
ik er zo in terecht ben gekomen?
Dat is een heel verhaal", zegt ze
lachend. Ze neemt een slok van
haar koffie en vertelt: „Ruim 20
jaar geleden kwam ik naar Ne
derland en ging met mijn man in
Rotterdam wonen. Toen alle
kinderen veilig en wel naar
school gingen, wou ik wel 'ns
wat
anders. Ik had altijd op kantoor
gewerkt (heerlijke tijd) en had
behoorlijk wat ervaring. Maar
denk je nu dat ik ergens werk
kon vinden? Geen sprake van",
roept ze, nog een beetje veront
waardigd hierover, uit.
„Er was in die tijd werk ge
noeg, maar men durfde het ge-
woon nie t aan een getrouwde
vrouw met kinderen te nemen.
Toen kwam er op een gegeven
moment een enquêtrice van het
Centraal Bureau voor de Statis
tiek bij me aan de deur, met het
verzoek of ik gedurende een half
jaar mee wilde doen aan een
budgetonderzoek. Ik heb het ge
daan, ik vond het leuk, en toen ik
wat later een advertentie in de
krant zag staan van de Neder
landse Stichting Statistiek die
mensen vroeg, heb ik meteen ge
solliciteerd. Ik moest een proef
afleggen en die werd goedge
keurd". Ze kijkt geamuseerd:
„Ik ben begonnen met 2 uurtjes
in de week en 1 bureau. Nu werk
ik voor verscheidene bureaus en
ik werk ongeveer de helft van
een normale werkweek. Het dis
criminerende is alleen", zegt ze
plotseling fel, „dat we nauwe
lijks sociale voorzieningen heb
ben. We zijn helemaal niet ver
zekerd en als we ziek zijn, kun
nen we nergens op terug vallen.
Dat wou ik er toch nog even van
zeggen. Maar wat het werk be
treft", gaat ze verder, „ik doe
marktonderzoeken, produkten-
tests (onderzoeken hoe een pro-
dukt is of een nieuw produkt
uitzetten, vragen naar de erva
ringen van huisvrouwen), maar
ook opiniepeilingen over
b.v. de recreatie of de politiek.
Ook uit de zesde klas van de la
gere school, die getest waren op
wat ze wilden worden. Vijf jaren
later moest ik er weer naar toe
om te kijken wat ervan terecht
was gekomen. Bij werkende
jongeren ben ik ook al geweest.
Daar heb ik heel wat moeten
praten! Soms moest ik ze ge
woon van de brommers afsleu
ren". Ze schudt haar hoofd eens.
„Er gaat toch altijd veel tijd in
zitten, omdat je veel moet lezen
en voorbereiden."
„Ik wil bij het enquêteren na
melijk weten, waar ik over
praat. Hoe ik het hier in
Zeeuwsch-VIaanderen vind"?
Ze kijkt even naar buiten.
„Heerlijk. Ik heb er geen spijt
van, dat ik van het drukke
Zuid-Holland naar het deel van
Nederland ben gekomen, waar
het leven nog goed is".
Deze vrijdagavond, komt de ring blijft tot aan het applaus
Neerlands Hoop Express naar recht overeind staan, want moet
het Ledeltheater OostburgAan jc nu lachen of huilen om die
het eind van een kort tournee
door heel Nederland was er nog
één datum beschikbaar om het
succescolle optreden van de
Neerlands Hoop Express te her
halen. U herinnert zich wellicht
dat in december Bram, Freek en\
hun combo in Terneuzen en
Middelburg voor uitverkochte
zalen speelden. Dat was nog'
vöör de landelijke première inj
Amsterdam!
Overal waar Bram Vermeulent
en Freek de Jonge met deze an- i
ders-dan-anders show staan,'
raken hele groepen mensen in
verwarring. Want na „Neer
lands Hoop in Bange Dagen",
„Panama" en de Holland Festi
val produktie „Plankenkoorts"
zijn Bram en Freek herkenbaar
geworden als cabaretiers met
een zeer directe stijl. Er was
sprake van een succesformule
die voor Bram en Freek erg
hanteerbaar werd. Het Toon
Hermanseffect: de zaal ligt all
plat voordatje iets zegt of doet,
miste zijn uitwerking niet. En
daar konden ze nog jaren mee
doorgaan, volgens de commer
ciële gebruiken, die ook in de
theaterwereld bestaan. Dus
stapten Bram en Freek uit dat
hokje, trokken drie geweldige
muzikanten aan (Thé Lau, gi
taar; Jan de Hondt, gitaar en
Harry Heeren, drumen begon
nen gewoon met een ander soort
theater. Ook volgens een goed
uitgekiende formule, met een
soort anti-commercialiteit,
waar vakgenoten rillingen van
krijgen.
Zoals gezegd: hele groepen
mensen raken er door in verwar
ring, ook de meeste dagbladre
censenten. Maar dat is nu juist
wat Neerlands Hoop Express is.
Een geslaagde poging om de
verwarring te mobiliseren. Met
de uitstekende muziek, met de
chaotische wijze waarop dé
draad door de voorstelling tel
kens wordt doorgeknipt en slor
dig weer aan elkaar geknoopt,
kan je je geweldig amuseren.
Ook nu kan je weer plat gaan
van het lachen en verstrikt ra
ken in de trieste feiten van onze
samenleving, maar de verwar-
Een van de merkwaardigste
vertoningen op het Festival Film
International 1974 was de
Zwitserse film „Het Pest-
thcater" van Thomas Koerfer.
Eigenlijk: De dood van de direc
teur van een vlooiencircus of Ot-
tocaro Weiss reorganiseert de
firma. Aan deze film ligt ten
grondslag een uitgebreide ver
handeling over de geschiedenis
van de pestziekte, zoals die ver
breid door ratten en vlooien de
mensheid eeuwenlang heeft ge
teisterd. Vooral de vlooien heb
ben daarbij een kwalijke rol ge
speeld, want vonden zij geen
ratten genoeg om in te bijten dan
zochten zij het mensenbloed en
brak er wederom een epidemie
uit met talloze dodelijke slacht
offers.
In de film gaat het om de
directeur van een vlooiencircus,
die door een verdelgingsmiddel
van zijn broodwinning wordt
beroofd. Uit nijd wil hij dan de
pest op het toneel brengen en hij
volgt daarbij ideeën van Artaud
met zijn Pest Theater. Volgens
een rare gedachtenkronkel heet
het daarbij, dat de gevreesde
pestziekte „alles oplost dat het
leven laag en gemeen maakt".
Aldus wordt de vlooiendirecteur
in de rol van een misbruikte
idealist gemanoeuvreerd, want
de man die hem manipuleert is
zijn tegenstander, de kapitalist
Wagner die de pestziekte hul
digt als een „machtsmiddel voor
orde". Hij financiert dan ook
een voorstelling van Ottocaro
Weiss, smokkelt een handlanger
in diens programma, zodat er na
de avantgardistische presenta
tie van het Pest Theater een epi
demie dreigt. In een Dreigro-
schen Oper-achtige entourage
vindt de vlooienkoning dan zijn
einde.
Zeer nauw sluit het Pest Thea
ter van de dynamische jonge
Zwitser Thomas Koerfer aan bij
de werkmanscultuur. Daarom is
zijn film een spectakel in de be
ste Brechtiaanse tradities. Op
het festival van Mannheim werd
aan deze eigenzinnige film de
Josef van Sternberg Prijs gege
ven. Tijdens Film International
Rotterdam werd het Pest Thea
ter als meest waardevolle film
beoordeeld door de pers.
len. Dat moet het hooggeëerde
publiek zelf maar eens een
keertje uitzoeken. Als er nog
kaartjes te pakken te krijgen
zijn (bibliotheek Oostburg) dan
moet u er beslist naar toe!
bij de foto: de vijfmannen van de
Neerlands Hoop Express.
man in die rolstoel, meedansen
met de nieuwe dans „de Hoop"
of stil op je stoel blijven zitten.
Bram Vermeulen en Freek de
Jonge zullen het ons niet vertel-
evei
e
Vorige week wierpen we een blik vooruit voor Vlissingen
en maakten daarbij de fout Proloogs Revu te verwarren met
die van de Nieuwe Komedie! Om het dus nog even duidelijk
te stellen: op zondag, 's avonds in het Vestzaktejater Vlissin
gen treedt de Nieuwe Komedie (uit Den Haag) op met „de
Revu van de Arbeid".
over datgene wat in de revue ter
sprake komt: waar en onder
welke omstandigheden en
waarom doen we net werk van
vijf-dagen-per-week?
De Revu van de arbeid zet
vraagtekens bij situaties die
door sommigen misschien al
lang aanvaard zijn, onder het
motto dat het nu-eenmaal-zo-
in-elkaar-zit, dat het nu-een-
maal-zo-de-gewoonte-is en dat
je er-toch-niks-aan-kan-
doen...Maar toch: dat is nu he
lemaal de vraag!
onder de sub-titel: „Lachen in
de baas zijn tijd" spelen zes le
den van de toneelwerkgroep een
revue om jongeren van
vormingscentra en scholen in
aanraking te brengen met het
thema arbeid. Conférences, lied
jes en sketches gaan over zaken
die met dat thema te maken
hebben: lopende band, prik
klok, muziek bij het werk,
fabriekslwaai, jeugdloon enz.
Het onderwerp arbeid aan de
orde stellen kan natuurlijk ook
op een andere manier. Je zou een
zelfgemaakt stuk kunnen verto
nen dat duidelijk de situatie van
de werknemer arbeider) in
beeld brengt.
Waarom koos de Nieuwe Ko
medie voor de revue? Doorslag
gevend voor die keus was de
overweging dat het niet nodig is
steeds „ernstig" voor de dag te
komen met wat je vertellen wilt.
Het is de bedoeling dat de revue
in alle vrolijkheid wordt gezien
en gehoord, waarna het moge
lijk is met elkaar (spelers en pu
bliek) van gedachten te wisselen
Deze revue wordt nu vertoond
buiten het kader waarvoor hij
gemaakt is. Dat geeft nogal wat
risiko's. Want een publiek dat
gewoon een kaartje koopt en een
voorstelling gaat zien, is nu
eenmaal op iets anders uit dan
een groep jongeren die deze re
vue op hun school gepresenteerd
krijgt. Voor al die mensen die
wel eens willen zien wat
vormingstheater nou eigenlijk
is, moeten we deze voorstelling
echter warm aanbevelen.
Op tweede paasdag brengt Uit in Zeeuwsch-VIaanderen
weer eens een koffieconcert in het Zuidlandtheater. Een
werkelijk bijzonder koffieconcert omdat het wordt gedragen
door twee musici die elk hun eigen faam hebben.
Emmy Verhey viool, en Carlos Moerdijk, piano.
Carlos Moerdijk is een telg van de Moerdijk-familie uit
Zuiddorpe. Hij bouwt met veel talent een carrière op als
concertpianist. Emmy Verhey is een van Nederlands be
roemde jonge violisten, die zo talentvol zijn dat 't samenspe
len met de grote violisten van wereldformaat (Emmy Verhey
speelt regelmatig samen met Yehudi Menuhin) heel gewoon
lijkt te worden.
Op tweede paasdag spelen Emmy Verhey en Carlos Moer
dijk drie composities, nl. van Mozart de sonate in bes (KV
454), van Saint Saëns Introduction et Rondo Capricioso en
tot slot een sonate van Debussy
Fred van Deth en Jasper
Postma brengen onder de naam
de Ketelshow een cabaretachtig
gebeuren. Het zijn twee gedi
plomeerde kleine kunstenaars
van de academie voor woord en
gebaar (of zijn het twee do
centen in dramatische vorming
wellicht weten ze dat zelf niet
helemaal).
Het programma heeft als
motto „de zot verwijt de ketel
dat ie maf ziet" en verder is het
een zeer maffe toestand die bij
de première in het Amsterdamse
Shaffy Theater zeer welwillend
werd beoordeeld. Bij zoiets
schieten verdere woorden te
kort. De enige goeie oplossing is
nou eenmaal niet er over lezen,
maar er naar toe gaan.
Vrijdagavond in Oostburg
De Neerlands Hoop Express in
het Ledeltheater
Zaterdagavond in Middelburg
Concert met het Middelburg»
Kamerkoor in de Lutherse kerk
Zondagavond in Vlissingen
De Nieuwe Komedie met d»
Revu van de Arbeid in het Ves*
zaktejater
Maandagmiddag in Terneuzen
Koffieconcert met Emmy Ver
hey en Carlos Moerdijk in hei
Zuidlandtheater
Maandagmiddag in Vlissingen
Poppentejater EJ-EJ in hel
Vestzaktejater
Maandagavond in Goes
Orgelconcert van Bram Beek
man in de Grote kerk
Maandagavond in Vlissingen
De Ketelshow in het Vestzak
tejater
Film en Filmhuis
Donderdag in Ledeltheater
Oostburg
Draait de filmliga Ten Days
Wonder, een film van Claude
Chabrol
Donderdagavond in de Veste
Goes
Vrijdag- en zaterdagavond in
het Kuiperspoorttheater Mid
delburg
In het J M Filmhuis de film
„Het Pesttheater" van de
Zwitserse regisseur Thomas
Koerfer.
Volgende week woensdag draait
de ZVU in het City Theater Mid
delburg A Bout de Souffle van
Jean Luc Godard.
Film en Filmhuis
Het J M Filmhuis in Middel
burg draait met zoveel belang
stelling elke vrijdagavond in het
Kuiperspoorttheater dat aan
een tweede voorstelling niet te
ontkomen was. Daarom vanaf
deze week elke zaterdagavond
dezelfde film ais vrijdr« in bet J
M Filmhuis.
TERNEUZEN - De wie
lersportliefhebbers doen er
goed aan tweede paasdag af
te stemmen op de BRT, die
dan van 15.50-16.40 uur
rechtstreeks de eerste etappe
uitzendt van de Ronde van
België. Die eerste rit gaat van
Knokke naar Florennes. Uok
de verdere dagen kan men 's
middags reportages ver
wachten van de Belgische
wielerklassieker.
Maandagmiddag zendt
ook de BRT het Unicef-gala
uit. Hieraan werken onder
meer mee: Dimitri van To
ren, Heino, Martine Bijl, The
Cats, Margrit Schramm,
Rick Nelson. Het programma
wordt gepresenteerd door
Willy Dobbe en Peter Usti
nov.
De BRT doet ongetwijfeld
heel wat filmliefhebbers een
plezier met de uitzending
van Porgy and Bess, maan
dagavond om 20.15 uur. In de
hoofdrollen Sidney Poitier,
Dorothy Dandrige
Sammy Davis jr.