r-mes AUSTIN ALLEGRO technisch een fijne wagen r 5,- S, ■msi 100 pk wankel op komst J L J r L i 1 l nnn c l: n u J ■□□□hl f n r 1 r VW9 Audi Opel en Skoda duurder en anders I»fl Hydragas voor comfortabele vering trillingen REMSYSTEEM LAWAAI VERBRUIK vr- w m '29m' r". m mum r i: PRIJSWINNAARS OPLOSSING PUZZEL VAN VORIGE WEEK ZO INSTUREN NAAM STRAAT WOONPLAATS i «ndigd. dr. C. M. J. Bal subdealer Tholen. de Beule .V. I". Fa. Gebr. Vervaet. .jrw w m m P i L* i i B JQË rib j>jh n e o po a o o I f" il:L m 'm m mamma mmm m a t een keer hebt ikt wil je 't nooit missen) ZATERDAG 6 APRIL 1974 Het hydragas veersysteem dat British Leyland in de Austin Allegro toepast is ontwikkeld uit de hydro- lastiovering van de Austin 1100/1300 serie. De hydra- gaselementen zijn in wezen gclpk aan die van de hy- drolastie, maar hij het nieu we systeem geschiedt de ve ring door middel van vier hermetisch gesloten, met sa mengeperste stikstof gevul de, ballons. Deze vervangen de bjj het hydrolastic sys teem toegepaste rubber kussens. De bij het hydra- gassysteem behorende schokdempers zijn inge bouwd en de elementen voor de vóór- en achterve ring zijn door leidingen met elkaar verbonden. Door de toepassing van een inert gas als veringsmiddel werd een veel zachtere vering verkregen. De beide wielge- Ieidingsarmen aan de voor kant en de veringsdwars balk achter zijn op rubber bevestigd hetgeen de ge luidshinder in de wagen aanzienlijk reduceert. ir-mes. li knol, en brood lemmet is hoonmaken is e messen zijn [er mooie eits keuken- lagd geschenk, f 57,- kt alles ders Telal -V eenendaal :essen in uw omgeving. id. Dc Austin Allegro die In maart 1973 op de Britse markt werd uitgebracht is inu ook in Ne derland verschenen, derhalve precies 12 maanden later en dut Ijjkt wel een erg ruime termijn om eventuele kinder ziekten onder de knie te krij gen. Maar hoe het zij, de Al legro is nu ook in Nederland te koop en na een week met de 1300 super de luxe te heb ben gereden kan ik niet anders doen dan bevestigen wat ik bij de introductie in maart 1973 al schreef: hier hebben we een In technisch opzicht erg fijne uuto in de middenklasse, die vooral door de hydragas ve ring (stikstofgas - vloeistof) hoge ogen gooit ten aanzien ven veercomfort. Alvorens nader in te gaan op de rij-ervaringen die ik met de Allegro 1300 opdeed eerst even een opsomming van de vijf typen die voor Nederland beschikbaar zijn. Dat zijn de Allegro 1100 2-deurs de luxe t 8250,—; de 1300 2-deurs su per de luxe f 9190,;de 1300 i-deurs supers de luxe 9590; de 1500 4-deurs super de luxe 10.390,— en de 4-deurs spe cial f 10.890,—; de Allegro - met automaat komt (voorlo pig) niet op de Nederlandse markt. De Allegro zal wor den gevoerd (ook voorlopig?) naast de bestaande 1100-1300 uerie van Austin, die overigens model stond bij het ontwerpen van de Allegro, waarbij het er om ging de goede eigenschap pen van de 1100-1300 niet al leen te behouden maar zelfs te verbeteren, hetgeen met name gold voor het veersys teem (hydrolastic) dat toch bepaald niet het slechtste was dat in de automobielwereld bekend is. De Allegro 1300 SDL waaro- ver ik een week beschikte fs uitgerust met een 1275 cc, 57 din pk dwarsgeplaatste motor die (uiteraard) de voorwielen aandrijft. Het is een redelij ke pittige, soepele en geruis- arme motor die ook in de la gere toerentallen behoorlijke trekkracht heeft. Het enige be zwaar dat ik tegen de motor kan aanvoeren is dat hij bij snelheden boven de 100 km. (waarvoor ik vanzelfsprekend de Oostgrens over moest) leidt tot trillingen in de car rosserie, al kan dat een exem plarisch verschijnsel zijn. De koude start met handbedien de choke (die in verschillende posities kan worden vastge zet) is goed, met het pookje kan vlot geschakeld worden met korte slagen en directe aangrijping, al vergt de bedie ning van de achteruit (naar rechts en dan optillen) enige gewenning. De besturing is zeer licht, opvallend licht zelfs bij lage snelheden voor 'n voorwielaandrijver, erg di rect en bevordert het rij ge noegen in belangrijke mate. Het bijna vierkante (quartic) stuurwiel ligt erg fijn in de hand. Uitbreken, zelfs bij snel genomen bochten doet de Al legro niet, hij is bijzonder koersvast en heeft nagenoeg geen last van zijwinden. De bediening is gemakkelijk; er zijn twee handels, a) voor lichtsignaal, groot licht, clax on en richtingaanwijzers, b) voor ruitewissers (2 snelhe den) en -sproeiers (2x2 stra len). Het remsysteem: schijven vóór, trommels achter, ge scheiden systeem en rembe- krachtiger functioneert uit stekend en er is slechts wei nig pedaaldruk nodig om de remmen effectief te laten werken waarbij van scheef- trekken geen sprake is. De verlichting is over het geheel genomen goed, alleen kon m.i. de binnenverlichting wat sterker. Het dashboard is aan de so bere kant, er is geen hand schoenenkastje, wel zijn er 2 aflegplankjes terwijl ook op het dashboard een aantal klei ne vakjes is aangebracht. De zitpositie voorin is on danks de naar binnensprin- gende wielkasten goed waar bij ook de benen voldoende ruimte hebben. Zowel voor als achter is de hoofdruimte royaal, maar de zit achterin is toch aan de krappe kant en zelfs niet al te grote vol wassenen zien zich genood zaakt een schuine zitpositie in te nemen. De stoelen zit ten goed en zijn behoorlijk verstelbaar, de achterbank heeft een wat krappe zitcmg. Het verwarmings- en ventila tiesysteem functioneert uit stekend en het is secuur re gelbaar, ook al zou ik de voor keur geven aan wat grote ven- tilatieroosters aan weerszijden van het dashboard en mocht de aanjager in de hoogste van de twee standen wel wat min der lawaai produceren. Maar over lawaai gesproken: dat blijft bij de Allegro fraai binnen de grenzen; zowel het geruis van de motor als van de radiaal banden is alleszins aanvaardbaar en de ge stroomlijnde. vorm van de car rosserie wekt weinig lucht- weerstand op. We hebben hier trouwens te maken met een geheel stalen carrosserie, waarvan de onderkant 'n an- tiroest-behandeling heeft on- dergaan en waarvan drempels en kokerbalken tegen roest- vorming zijn ingespoten. In de super de luxe uitvoering ligt tapijt op de vloer, maar men treft niet aan: dag nachtspiegel, klok, dag- en toerenteller, make-up spiegel tje, geen verlichting van de koffer, achterin geen hand grepen, terwijl voorin de arm- steunen te ver naar achter zijn geplaatst om als hand greep te kunnen fungeren. Voor een super de luxe een nogal magere uitvoering, ter wijl ook de afwerking te wen sen overlaat (zijkanten van dashboard niet bekleed, rub ber mat in de koffer te krap en slordig). De koffer is met 425 DM3 re delijk bemeten, maar het klei ne deksel is bij in- en uitla den een obstakel waaraan menigeen in de beginperiode zijn hoofd zal stoten. Het benzineverbruik is alles zins acceptabel: gedurende de testperiode bedroeg het ge middeld 1 liter op 13,2 km. en volgens de fabriek kan het nog zuiniger. De tank heeft een inhoud van 47,7 liter, het gewicht van de 1300 2-deurs is 810 kg, de buitenafmetin gen zijn bescheiden; lengte - 3,85 m., 15 cm. langer dan de 1100-1300, breedte 1,61 m. (7 cm. meer) en hoogte 1,37 m. (2 cm meer), de draalcir- kel is 10,1 meter, de wielbasi» 2,44 m. Resumerend: de Allegro ls (nog eens) technisch een fij ne auto met prima vering en weeligging, comfortabel onk, maar die zeker in de super de luxe uitvoering wat royaler van uitrusting mocht zijn en waarvan de afwerking helaas te wensen overlaat. door HEN BOLLEN Citroën zal spoedig een wagen met een 100 pk wankelmotor uitbrengen- De wagen zal van het type GS zijn en er worden momenteel reeds 25 exem plaren per dag gemaakt. De verkoopprijs zal in Frankrijk 25.000 francs (ongeveer 15.000 gulden) bedragen. Het vermo gen van de dubbele wankel motor is vergelijkbaar met dat van een zuigermotor met een inhoud van 2 liter. Zowel de motor als de transmissie en de automatische versnelling zijn diagonaal voorin geplaatst. Citroën is zo zeker van zijn zaak dat op de wankelmotor een garantie van 1 jaar wordt gegeven. De fabriek is overi gens nog druk doende de wankelmotor zuiniger te ma ken. Nadat sinds vorig jaar juli de prijzen van VW in Nederland stabiel zijn gebleven (afgezien van een tussentijdse revalua tie-verlaging in september) zijn deze onlangs voor enkele mo dellen verhoogd. De prijsver hoging in Duitsland bedraagt 6,4 °/o, maar in Nederland blijft de „schade" beperkt tot 3 a 4%%. De typen K 70 en de nieuwe Scirocco vallen buiten de prijsverhoging en bepaalde typen van kever, Passat en 412 zullen, gezien de aanwezige voorraden, nog tegen de oude prijzen worden verkocht. Ook de Audi 80 is in prijs verhoogd en kost nu evenveel als de Passat f 11.379,- in de goed koopste uitvoering). Op de Duitse markt heeft Opel even eens de prijzen verhoogd en wel met 6,5 °/o, waarbij van fabriekswege is medegedeeld dat deze verhoging de kosten stijging niet volledig dekt, zo dat aangenomen moet worden dat er nog een verhoging volgt. Verder zijn ook de Skoda's met 2 lA in prijs verhoogd, maar desondanks blijven alle typen beneden de magische grenzen van 7000 tot 9000 gul den. HORIZONTAAL! 1. bloelwijze 3. kooi voor duiven 5. vaartuig 8. sleepnet 9. speelgoed 11. houten hulpgebouw 13. reeks 15. voorzetsel 16. stad In Brazilië 18. lidwoord 19. opstandje 20. bijbelse stad 22. gedrang 24. idem 25. fabeldichter 27. open maken 29. erg 30. vreemde munt 31. idee 33. kers 35. einde 37. rijknecht 39. brilslang 42. koeiemaag 43. paardje 44. aanwijzend voornaamw. 45. stad in Duitsland 47. studeren 49. alleenrecht 50. inhoudsmaat 52. verkwikken 54. zoon van Jakob 55. deel van een etmaal 57. stellig 59. boei 62. hemellichaam 64. scheepsuitruster 66. rivier in Rusland 68. jong schaap 69. keukengerei 70. laagte 71. toegankelijk 73. schaden 75. Indogermaan 76. deel van de vinger 78. inwendig orgaan 80. wig 81. scheepstouw 82. trachten te vinden 85. omzichtigheid 87. voegwoord 88. schaakstuk 90. Engelse ontkenning 91. web 92. bijwoord 94. rode kleurstof 96. pers. voornaamwoord 97. te keer gaan 99. telwoord 101. weggetje 102. smal dun stuk hout 103. steen 105. gravure 106. vrij koud VERTIKAAL! 1. reeds 2. zonnegod 3. kever 4. Perzië 6. bijbelse figuur 7. voertuig 8. toiletgerei 10. deksel 11. extra-uitkering 12. statiekoets 13." sprong 14. vliegveld 17. ogenblik 21. kunstmens 22. hartstochtelijk 23. stad in Engeland 24. in ontvangst nemen 26. schaakterm 28. roem 31. edel 32. uitbouw 33. voorbeeld 34. van kruit en kogels voor zien 35. morsdoekje 36. waterdoorlatend 38. ijzerhoudende grond 40. opening 41. ringvormig koraaleiland 46. rivier in West-Afrika 47. gelooide huid 48. dichterbij 49. schoonvegen 51. deel van een boom 53. ton 56. plaats in Noorwegen 57. reinigen met een zeem 58. vlaskam 59. keukengerei 60. omlaag 61. stop 63. kraan 65. droog en onvruchtbaar 67. oever i i 1 1 3 4 5 6 8 0 11 12 13 14 15 16 17 18 10 n ai 23 24 27 20 3Ö 31 32 33 [55 36 37 36 39 40 41 43 44 45 46 47 49 50 51 52 53 54 53 SS 57 38 59 S3 84" 03 06 67 «9 70 72 73 74 75 83 84 85 66 SBC! »T~ M 19 90~ il 83 84 05 96^ oT IS 100 t 10» los 104 105 i 108 72. naderen 73. plaat van een handpers 74. zwarte 75. stenen 77. dwaas 79. huid 83. boord 84. schaatsen 85. aanvang 86. elektrisch geladen deel- tjes 89. keukengerei 93. snel 94. honingdrank 95. verharde huid 96. algemeen voorschrift 98. baal 100. vluchtige stof 104. pers. voornaamwoord 105. lengtemaat 1 e Prijs ff 25,-) 2e Prijs (f 15,-) J- Oggel Dhr. Roelvink Noordstraat 38 Rijksweg 119B AXEL (Zld.) RIJEN .QBQEiaairacEii: loaonflnBtaa coQi ifffimrK :m ;nnnnr nann 'üncücca; :cnti: ;an: mqefi :üüb: icanr ;ücnn:: öc Kncra Mntfnnt mboeh; :a gek ;cncitSEEani HÉ ÜCD eJQ: MDBGEK latJfMnnEl *00 -«anai icnnatir :cnEncr:önn, 'EK Ma Ma: :ÖEH: IHH( MEK ;o i :ünmni jcnnt :aaa: anon: i ÖC "MOf 1001 iBHHOQBOMX 10' höbc iBEnanc iflanNanaHn! REDACTIE „DE STEM" REIGERSTRAAT 16 BREDA DC mnnc :Bnnnac □E3EEDC 2EBBL PBÖQËESÖC 2 iüebol :«ec itaiani: ]öBr laciifaj l^nnr ^nnevir TwniftwwWniMwK Zet op de enveloppe ln de lin ker-bovenhoek „Weekendpuz zel" Inzenden voor dinsdagmiddag 12.00 uur. door JAN EDINK ina-folder. Ik wil over die méér weten. f gefrankeerd, opsturen naar:1 ostbus 204, Gouda.) Het kampioenschap van Noordholland dat eind I 'Mig jaar werd gespeeld, kreeg een vervolg door 'en herkamp die noodzakelijk werd doordat J. Goudt, Th. Wemer en J. de Boer gelijk waren ge- Deze herkamp die onlangs ln Amsterdam werd ffispeeld is gewonnen door Jeroen Goudt, die won J, de Boer en remiseerde tegen Th. Wemer, terwijl de twee laatsten niet verder kwamen dan remise. De partijen van het kampioenschap van Noord- bolland gaven enkele zeer fraaie fragmenten te I «en: Ha 41 zetten was in de partij tussen Van Heerde ®a Goudt de navolgende stand ontstaan. F. Wemer met wit speelde hier 42—38? (Hier moest natuurlijk 3328) waarna zwart er meteen een einde aan maakte door de formidabele rondslag (23—28!) 33x22 (18—23) 29x18 (20x29) 34x23 (25—30) 35x24 (12—17) 22x11 (13x35!) Wit geeft het op. In de partij tussen J. de Boer en P. v. Heerde speelde laatstgenoemde in de navolgende stand 12—18? computer-programmeur Jaap Vogel uit Amsterdam ,en de 23-jarige student in de Scheikunde Arend van Dop uit Delft hieronder een overwinning. Wit: J. Vogel. Zwart: C. H. R. Baljon. Koning-Indische verdediging. 1. d2d4, Pg8—f6; 2. Pgl—f3, g7—g6; 3. g2—g3, Lf8g74. Lfl—g2, 0—0; 5. 0—0, d7—d6; 6. c2—c4, Pb8d7; 7. Ddl—c2, e7—e5; 8. Tfl—dl, Tf8—e8; 9. e2e4, e7c6; 10. Pblc3, Dd8c7 (Beter De7 met de bedoeling exd4, Pxd4, Pc5 en wit moet f3 spelen. (Veel is er echter nog niet aan de hand). 11. h2h3, b7b5? (Maar dit is een positionele fout. Met een bekend soort pionoffer komt wit nu in het voordeel). A 10 8 4 f AH651 O 64 75 m 9&P H a BS iLH As P 112 72 O v 10 9 4 OHB 73 VB 10 N W O 1 5 <?B 8 7 2 A 9 8 2 9 8 4 3 srland pellebrug. Tel. 01140 - 2097 Goes. Tel. 01100-6100 Tel. 01155 - 1628 I* 9 9 !J £3 O POOI O s o a e o Om ym em O O W O XBJJI ITSHSS Wit won nu fraai door 4034 (29x40) 35x44 (24x35) 25—20 (14x25) 27—21 (26x17) 33—29 (23x34) 28—22 (17x28) 32x51 Tan Heerde met wit, kon hier remise forceren oor 27—21 (16x27) 32x12 (23x41) 12x23 (19x28) I'*10 (41—47) 38—32 (28x37) 10—5 (37—42) 25—30 L32- Hij meende door zijn tempivoordeel winst- |*'ri«n te hebben en speelde: 30—25 (8—12) 39—33 l!"-21) 43—39 (12—17) 40—34 (17—22!) (Zwart |n,eft nu tempivoordeel). 28x17 (21x12) 33—28 ll. l?) 34—30 (17—21) 38—33 (3—8) 28 -22 (23—290 I £-28 (18—23) 36—31 (8—12) 22—17 (12—18) 17—11 li16*') 27x16 (29—33!) 25—20 (14x43) 28x48 (24J30) l"*24 (19x30) en wit geeft het op. t tweede fragment ontstond na 18 zetten in de i tussen F Wemer en H v We.sterloo. door CONSTANT ORBAAN Het zesde Friesche Vlag toernooi om het schaak kampioenschap van Nederland was het sterkst be-( zette van de reeks. Verheugend is verder dat er door iedereen hard is gevochten en dat ook de voor het grote publiek tamelijk onbekende „namen' zee: goed uit de but zijn gekomen Van de 25-jarige 12. c4c5d6xc5; 13. d4xe5,Pd7xe5; 14. Pf3xe5, Dc7xe5; 15. Lelf4, De5e6 (Op h5 staat de dame evenmin veilig: zwart moet verder rekening houden met de opmars e5). 16. Tdld6, De6c4 (Na De7 kan wit rustig Txc6 spelen want voor Lb7 ligt Tc7 gereed).: 17. Lg2fl, Dc4b4; 18. a2a3, Db4a5; 19. Td6xc6, Te8e7 (Er dreigde nl. damevangst door Lc7). 20 Tc6xc5, a7a6 (Zwart is reddeloos want behalve verlies van een tweede pion dreigt ook Pd5); 21. Pc3d5i, Pf6xd5; 22. Tc5xc8+ (Wint eenvoudig een stuk); Zwart geeft het op. Wit: A. J. van Dop. Zwart: E. C. Scholl. Siciliaanse verdediging. 1. e2e4, c7—c5; 2 Pgl—f3, e7—e6: 3. d2—d4. c5xd4; 4. Pf3xd4, Pb8—c6. 5. Pbl—c3, d7—d6 6. Lel—e3, Pg8—f6; 7. Lfl—e2, Lf8—e7; 8. 0—0 0—0; 9. f2- f4. Dd8- c7; 10 Ddl—el. Pc6xd4 11 Le3xd4, e6—e5. 12 f4xe5, d6xe5: 13 Del-g3, Le7c5; 14. Ld4xc5. Dc7xc5H-; 15 Kgl- hl Pf6e8 (Zwart is te snel tot vereenvoudigingen overgegaan want de f-lijn wordt voor zijn tegen stander nu een machtige aanvalsbasis). 16. Pc3d5. Lc8e6; 17 Dg3xe5. Dc5xc2; 18. Le2—dl!, Dc2d3; 19. Ldl—b3, Le6xd5 (Ge dwongen wegens de dreiging Pe7+, Kh8, Lxe6. Op Kh8 wint Dxe6! direct); 20. Lb3xd5, Pe8f6 (Wat anders als verdediging?); 21. Tflf3, Dd3c2; 22. Tf3—g3, Dc2—f2 (Er dreigde Dxf6 en op Pe8 volgt Tafl).; 23. De5g5, Pf6—e8 (Of g6, Tf3, Dxb2. Dxf6 met stukwinst). 24. Tg3f3, Df2xb2; 25. Talfl, Kg8h8 (Pd6, e5 enz.); 26. e4e5 (Pion f7 loopt niet weg en zwart kan haast geen vin ver roeren.); 26Db2b5 (Brengt nog een valstrik in de stelling). 27. Ld5xf7, Pe8—c7; 28. Dg5—h5, g7g6 (Er dreigde Lc41, Db4, Ld3 en mat. Op h6 was Tf6! gevolgd: gxf6, Dxh6 mat of Kh7, Txh6+I, gxh6, Dg6+, Kh8, Dxh6 mat. Na de tekstzet zou Lxg6 echter falen op Dxfl 1, Txfl, Txfl mat zie vorige aantekening). 29. Dh5g5, Pc7d5 (Te gen Df6 mat en als zwart dit d.m.v. zijn dame ver hindert beslist eveneens wits volgende zet. Hij zal nog hebben gehoopt op Lxd5??, Dxfl+ en mat); 30. e5e6 (Door Db2 zou zwart het mat kunnen verhinderen maar dat verliest een paard). Zwart geeft het op. Een door Van Dop uitstekend doorgevoerde aanval. door H. W. FILARSKI DROEF Dit is het droeve verhaal van twee zeer sterke bridgers. De theoretisch bijzonder goed onderlegde heren mochten in een Frans toernooi waaraan hon derden paren deelnamen hun krachten beproeven op het onderstaande spel; Spelleider HVB963 V Géén «V 10 3 AH62 Zuid gever, allen kwetsbaar. Zuid opende met één schoppen OW pasten noord verhoogde tot vier schoppen. Zuid vond zijn spel terecht wel een slempoging waard en vervolgde met; vijf klaver. Dat gaf klaveraas aan èn sleminteresse. Noord deed nu zijn plicht met vijf harten aangevende wél hartenaas te hebben, maar géén eerste of tweede controle ln ruiten omdat hij die kleur had overgeslagen. Zuid wist nu dat er ten minste twee ruitens waren te verliezen en stopte keurig af op vijf schoppen. West startte met ruiten: vijf gemaakt voor 650. Bij de latere uitslagberekening van dit spel bleken NZ er met een zéér povere score te zijn afgekomen. Wat was aan vele andere tafels gebeurd? De NZ's die gewoon vier schoppen hadden geboden, hadden vrijwel allen 13 slagen gemaakt voor een score van 710. West had klavervrouw voorgespeeld, zuid won, ging met troef naar tafel, troefde een har tentje, ging wéér met troef naar noord en troefde nogmaals een kleine harten. Hierna klaverheer, een klaver afgetroefd, waarna harten AH6 drie slagen opleverden. Ook bleek talrijke malen zes schoppen geboden en zeven gemaakt vrijwel niemand was als west met ruiten uitgekomen. Nauwkeurigheid betSSlt dus niet altijd in bridge, er zijn situaties waarin men de tegenstanders beter niet SI te wijs moet maken. Zoals NZ boden was het voor west niet moeilijk te weten, dat hij met ruiten moest starten. De andere wests wisten dat allemaal niet. U kunt natuurlijk aanvoeren dat Sis west, ruiten AH gehad zou hebbenInderdaad, maar „Sis" blijkt in praktisch bridge vaak een woordje van zéér twijfelachtige waarde. Behoort u tot de groep van „wiskundige bridgers" dan zult u het droeve lot van NZ in dit spel wé] betreuren, behoort u tot de „avontuurlijken" dan hebt u aan dit gebeuren ongetwijfeld plezier beleefd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1974 | | pagina 25