r-mes
AUSTIN
ALLEGRO
technisch een fijne wagen
r
5,-
S,
■msi
100 pk wankel
op komst
J
L
J
r
L
i
1
l
nnn
c
l:
n
u
J
■□□□hl
f
n
r
1
r
VW9 Audi
Opel en
Skoda
duurder
en anders
I»fl
Hydragas voor comfortabele vering
trillingen
REMSYSTEEM
LAWAAI
VERBRUIK
vr-
w
m
'29m'
r".
m
mum
r
i:
PRIJSWINNAARS
OPLOSSING PUZZEL
VAN VORIGE WEEK
ZO INSTUREN
NAAM
STRAAT
WOONPLAATS
i «ndigd.
dr. C. M. J. Bal subdealer
Tholen.
de Beule
.V.
I". Fa. Gebr. Vervaet.
.jrw w m m
P i
L* i i B
JQË rib
j>jh n e o
po a o o
I f"
il:L m
'm m
mamma
mmm
m
a
t een keer hebt
ikt wil je 't nooit
missen)
ZATERDAG 6 APRIL 1974
Het hydragas veersysteem
dat British Leyland in de
Austin Allegro toepast is
ontwikkeld uit de hydro-
lastiovering van de Austin
1100/1300 serie. De hydra-
gaselementen zijn in wezen
gclpk aan die van de hy-
drolastie, maar hij het nieu
we systeem geschiedt de ve
ring door middel van vier
hermetisch gesloten, met sa
mengeperste stikstof gevul
de, ballons. Deze vervangen
de bjj het hydrolastic sys
teem toegepaste rubber
kussens. De bij het hydra-
gassysteem behorende
schokdempers zijn inge
bouwd en de elementen
voor de vóór- en achterve
ring zijn door leidingen
met elkaar verbonden. Door
de toepassing van een inert
gas als veringsmiddel werd
een veel zachtere vering
verkregen. De beide wielge-
Ieidingsarmen aan de voor
kant en de veringsdwars
balk achter zijn op rubber
bevestigd hetgeen de ge
luidshinder in de wagen
aanzienlijk reduceert.
ir-mes.
li knol,
en brood
lemmet is
hoonmaken is
e messen zijn
[er mooie
eits keuken-
lagd geschenk, f 57,-
kt alles
ders Telal -V eenendaal
:essen in uw omgeving.
id.
Dc Austin Allegro die In maart
1973 op de Britse markt werd
uitgebracht is inu ook in Ne
derland verschenen, derhalve
precies 12 maanden later en
dut Ijjkt wel een erg ruime
termijn om eventuele kinder
ziekten onder de knie te krij
gen. Maar hoe het zij, de Al
legro is nu ook in Nederland
te koop en na een week met
de 1300 super de luxe te heb
ben gereden kan ik niet anders
doen dan bevestigen wat ik bij
de introductie in maart 1973
al schreef: hier hebben we een
In technisch opzicht erg fijne
uuto in de middenklasse, die
vooral door de hydragas ve
ring (stikstofgas - vloeistof)
hoge ogen gooit ten aanzien
ven veercomfort.
Alvorens nader in te gaan op
de rij-ervaringen die ik met
de Allegro 1300 opdeed eerst
even een opsomming van de
vijf typen die voor Nederland
beschikbaar zijn. Dat zijn de
Allegro 1100 2-deurs de luxe
t 8250,—; de 1300 2-deurs su
per de luxe f 9190,;de 1300
i-deurs supers de luxe 9590;
de 1500 4-deurs super de luxe
10.390,— en de 4-deurs spe
cial f 10.890,—; de Allegro -
met automaat komt (voorlo
pig) niet op de Nederlandse
markt. De Allegro zal wor
den gevoerd (ook voorlopig?)
naast de bestaande 1100-1300
uerie van Austin, die overigens
model stond bij het ontwerpen
van de Allegro, waarbij het er
om ging de goede eigenschap
pen van de 1100-1300 niet al
leen te behouden maar zelfs
te verbeteren, hetgeen met
name gold voor het veersys
teem (hydrolastic) dat toch
bepaald niet het slechtste was
dat in de automobielwereld
bekend is.
De Allegro 1300 SDL waaro-
ver ik een week beschikte fs
uitgerust met een 1275 cc, 57
din pk dwarsgeplaatste motor
die (uiteraard) de voorwielen
aandrijft. Het is een redelij
ke pittige, soepele en geruis-
arme motor die ook in de la
gere toerentallen behoorlijke
trekkracht heeft. Het enige be
zwaar dat ik tegen de motor
kan aanvoeren is dat hij bij
snelheden boven de 100 km.
(waarvoor ik vanzelfsprekend
de Oostgrens over moest)
leidt tot trillingen in de car
rosserie, al kan dat een exem
plarisch verschijnsel zijn. De
koude start met handbedien
de choke (die in verschillende
posities kan worden vastge
zet) is goed, met het pookje
kan vlot geschakeld worden
met korte slagen en directe
aangrijping, al vergt de bedie
ning van de achteruit (naar
rechts en dan optillen) enige
gewenning. De besturing is
zeer licht, opvallend licht
zelfs bij lage snelheden voor
'n voorwielaandrijver, erg di
rect en bevordert het rij ge
noegen in belangrijke mate.
Het bijna vierkante (quartic)
stuurwiel ligt erg fijn in de
hand. Uitbreken, zelfs bij snel
genomen bochten doet de Al
legro niet, hij is bijzonder
koersvast en heeft nagenoeg
geen last van zijwinden.
De bediening is gemakkelijk;
er zijn twee handels, a) voor
lichtsignaal, groot licht, clax
on en richtingaanwijzers, b)
voor ruitewissers (2 snelhe
den) en -sproeiers (2x2 stra
len).
Het remsysteem: schijven
vóór, trommels achter, ge
scheiden systeem en rembe-
krachtiger functioneert uit
stekend en er is slechts wei
nig pedaaldruk nodig om de
remmen effectief te laten
werken waarbij van scheef-
trekken geen sprake is. De
verlichting is over het geheel
genomen goed, alleen kon
m.i. de binnenverlichting wat
sterker.
Het dashboard is aan de so
bere kant, er is geen hand
schoenenkastje, wel zijn er 2
aflegplankjes terwijl ook op
het dashboard een aantal klei
ne vakjes is aangebracht.
De zitpositie voorin is on
danks de naar binnensprin-
gende wielkasten goed waar
bij ook de benen voldoende
ruimte hebben. Zowel voor als
achter is de hoofdruimte
royaal, maar de zit achterin
is toch aan de krappe kant
en zelfs niet al te grote vol
wassenen zien zich genood
zaakt een schuine zitpositie
in te nemen. De stoelen zit
ten goed en zijn behoorlijk
verstelbaar, de achterbank
heeft een wat krappe zitcmg.
Het verwarmings- en ventila
tiesysteem functioneert uit
stekend en het is secuur re
gelbaar, ook al zou ik de voor
keur geven aan wat grote ven-
tilatieroosters aan weerszijden
van het dashboard en mocht
de aanjager in de hoogste van
de twee standen wel wat min
der lawaai produceren.
Maar over lawaai gesproken:
dat blijft bij de Allegro fraai
binnen de grenzen; zowel het
geruis van de motor als van
de radiaal banden is alleszins
aanvaardbaar en de ge
stroomlijnde. vorm van de car
rosserie wekt weinig lucht-
weerstand op. We hebben hier
trouwens te maken met een
geheel stalen carrosserie,
waarvan de onderkant 'n an-
tiroest-behandeling heeft on-
dergaan en waarvan drempels
en kokerbalken tegen roest-
vorming zijn ingespoten.
In de super de luxe uitvoering
ligt tapijt op de vloer, maar
men treft niet aan: dag
nachtspiegel, klok, dag- en
toerenteller, make-up spiegel
tje, geen verlichting van de
koffer, achterin geen hand
grepen, terwijl voorin de arm-
steunen te ver naar achter
zijn geplaatst om als hand
greep te kunnen fungeren.
Voor een super de luxe een
nogal magere uitvoering, ter
wijl ook de afwerking te wen
sen overlaat (zijkanten van
dashboard niet bekleed, rub
ber mat in de koffer te krap
en slordig).
De koffer is met 425 DM3 re
delijk bemeten, maar het klei
ne deksel is bij in- en uitla
den een obstakel waaraan
menigeen in de beginperiode
zijn hoofd zal stoten.
Het benzineverbruik is alles
zins acceptabel: gedurende de
testperiode bedroeg het ge
middeld 1 liter op 13,2 km. en
volgens de fabriek kan het
nog zuiniger. De tank heeft
een inhoud van 47,7 liter, het
gewicht van de 1300 2-deurs
is 810 kg, de buitenafmetin
gen zijn bescheiden; lengte -
3,85 m., 15 cm. langer dan de
1100-1300, breedte 1,61 m.
(7 cm. meer) en hoogte 1,37
m. (2 cm meer), de draalcir-
kel is 10,1 meter, de wielbasi»
2,44 m.
Resumerend: de Allegro ls
(nog eens) technisch een fij
ne auto met prima vering en
weeligging, comfortabel onk,
maar die zeker in de super de
luxe uitvoering wat royaler
van uitrusting mocht zijn en
waarvan de afwerking helaas
te wensen overlaat.
door HEN BOLLEN
Citroën zal spoedig een wagen
met een 100 pk wankelmotor
uitbrengen- De wagen zal van
het type GS zijn en er worden
momenteel reeds 25 exem
plaren per dag gemaakt. De
verkoopprijs zal in Frankrijk
25.000 francs (ongeveer 15.000
gulden) bedragen. Het vermo
gen van de dubbele wankel
motor is vergelijkbaar met
dat van een zuigermotor met
een inhoud van 2 liter. Zowel
de motor als de transmissie en
de automatische versnelling
zijn diagonaal voorin geplaatst.
Citroën is zo zeker van zijn
zaak dat op de wankelmotor
een garantie van 1 jaar wordt
gegeven. De fabriek is overi
gens nog druk doende de
wankelmotor zuiniger te ma
ken.
Nadat sinds vorig jaar juli de
prijzen van VW in Nederland
stabiel zijn gebleven (afgezien
van een tussentijdse revalua
tie-verlaging in september) zijn
deze onlangs voor enkele mo
dellen verhoogd. De prijsver
hoging in Duitsland bedraagt
6,4 °/o, maar in Nederland
blijft de „schade" beperkt tot
3 a 4%%. De typen K 70 en de
nieuwe Scirocco vallen buiten
de prijsverhoging en bepaalde
typen van kever, Passat en 412
zullen, gezien de aanwezige
voorraden, nog tegen de oude
prijzen worden verkocht. Ook
de Audi 80 is in prijs verhoogd
en kost nu evenveel als de
Passat f 11.379,- in de goed
koopste uitvoering). Op de
Duitse markt heeft Opel even
eens de prijzen verhoogd en
wel met 6,5 °/o, waarbij van
fabriekswege is medegedeeld
dat deze verhoging de kosten
stijging niet volledig dekt, zo
dat aangenomen moet worden
dat er nog een verhoging volgt.
Verder zijn ook de Skoda's
met 2 lA in prijs verhoogd,
maar desondanks blijven alle
typen beneden de magische
grenzen van 7000 tot 9000 gul
den.
HORIZONTAAL!
1. bloelwijze
3. kooi voor duiven
5. vaartuig
8. sleepnet
9. speelgoed
11. houten hulpgebouw
13. reeks
15. voorzetsel
16. stad In Brazilië
18. lidwoord
19. opstandje
20. bijbelse stad
22. gedrang
24. idem
25. fabeldichter
27. open maken
29. erg
30. vreemde munt
31. idee
33. kers
35. einde
37. rijknecht
39. brilslang
42. koeiemaag
43. paardje
44. aanwijzend voornaamw.
45. stad in Duitsland
47. studeren
49. alleenrecht
50. inhoudsmaat
52. verkwikken
54. zoon van Jakob
55. deel van een etmaal
57. stellig
59. boei
62. hemellichaam
64. scheepsuitruster
66. rivier in Rusland
68. jong schaap
69. keukengerei
70. laagte
71. toegankelijk
73. schaden
75. Indogermaan
76. deel van de vinger
78. inwendig orgaan
80. wig
81. scheepstouw
82. trachten te vinden
85. omzichtigheid
87. voegwoord
88. schaakstuk
90. Engelse ontkenning
91. web
92. bijwoord
94. rode kleurstof
96. pers. voornaamwoord
97. te keer gaan
99. telwoord
101. weggetje
102. smal dun stuk hout
103. steen
105. gravure
106. vrij koud
VERTIKAAL!
1. reeds
2. zonnegod
3. kever
4. Perzië
6. bijbelse figuur
7. voertuig
8. toiletgerei
10. deksel
11. extra-uitkering
12. statiekoets
13." sprong
14. vliegveld
17. ogenblik
21. kunstmens
22. hartstochtelijk
23. stad in Engeland
24. in ontvangst nemen
26. schaakterm
28. roem
31. edel
32. uitbouw
33. voorbeeld
34. van kruit en kogels voor
zien
35. morsdoekje
36. waterdoorlatend
38. ijzerhoudende grond
40. opening
41. ringvormig koraaleiland
46. rivier in West-Afrika
47. gelooide huid
48. dichterbij
49. schoonvegen
51. deel van een boom
53. ton
56. plaats in Noorwegen
57. reinigen met een zeem
58. vlaskam
59. keukengerei
60. omlaag
61. stop
63. kraan
65. droog en onvruchtbaar
67. oever
i i 1
1
3
4
5
6
8
0
11
12
13
14
15
16
17
18
10
n
ai
23
24
27
20
3Ö
31
32
33
[55
36
37
36
39
40
41
43
44
45
46
47
49
50
51
52
53
54
53
SS
57
38
59
S3
84"
03
06
67
«9
70
72
73
74
75
83
84
85
66
SBC!
»T~
M
19
90~
il
83
84
05
96^
oT
IS
100
t
10»
los
104
105
i
108
72.
naderen
73.
plaat van een handpers
74.
zwarte
75.
stenen
77.
dwaas
79.
huid
83.
boord
84.
schaatsen
85.
aanvang
86.
elektrisch geladen deel-
tjes
89. keukengerei
93. snel
94. honingdrank
95. verharde huid
96. algemeen voorschrift
98. baal
100. vluchtige stof
104. pers. voornaamwoord
105. lengtemaat
1 e Prijs ff 25,-)
2e Prijs (f 15,-)
J- Oggel
Dhr. Roelvink
Noordstraat 38
Rijksweg 119B
AXEL (Zld.)
RIJEN
.QBQEiaairacEii: loaonflnBtaa
coQi ifffimrK :m ;nnnnr nann
'üncücca; :cnti: ;an: mqefi
:üüb: icanr ;ücnn::
öc Kncra Mntfnnt mboeh; :a
gek ;cncitSEEani HÉ ÜCD
eJQ: MDBGEK latJfMnnEl *00
-«anai icnnatir :cnEncr:önn,
'EK Ma Ma: :ÖEH: IHH( MEK ;o
i :ünmni jcnnt :aaa: anon: i
ÖC "MOf 1001 iBHHOQBOMX 10'
höbc iBEnanc iflanNanaHn!
REDACTIE
„DE STEM"
REIGERSTRAAT 16
BREDA
DC mnnc :Bnnnac
□E3EEDC 2EBBL PBÖQËESÖC 2
iüebol :«ec itaiani: ]öBr laciifaj
l^nnr ^nnevir TwniftwwWniMwK
Zet op de enveloppe ln de lin
ker-bovenhoek „Weekendpuz
zel"
Inzenden voor dinsdagmiddag
12.00 uur.
door JAN EDINK
ina-folder. Ik wil over die
méér weten.
f gefrankeerd, opsturen naar:1
ostbus 204, Gouda.)
Het kampioenschap van Noordholland dat eind
I 'Mig jaar werd gespeeld, kreeg een vervolg door
'en herkamp die noodzakelijk werd doordat J.
Goudt, Th. Wemer en J. de Boer gelijk waren ge-
Deze herkamp die onlangs ln Amsterdam werd
ffispeeld is gewonnen door Jeroen Goudt, die won
J, de Boer en remiseerde tegen Th. Wemer,
terwijl de twee laatsten niet verder kwamen dan
remise.
De partijen van het kampioenschap van Noord-
bolland gaven enkele zeer fraaie fragmenten te
I «en:
Ha 41 zetten was in de partij tussen Van Heerde
®a Goudt de navolgende stand ontstaan.
F. Wemer met wit speelde hier 42—38? (Hier
moest natuurlijk 3328) waarna zwart er meteen
een einde aan maakte door de formidabele rondslag
(23—28!) 33x22 (18—23) 29x18 (20x29) 34x23 (25—30)
35x24 (12—17) 22x11 (13x35!) Wit geeft het op.
In de partij tussen J. de Boer en P. v. Heerde
speelde laatstgenoemde in de navolgende stand
12—18?
computer-programmeur Jaap Vogel uit Amsterdam
,en de 23-jarige student in de Scheikunde Arend
van Dop uit Delft hieronder een overwinning.
Wit: J. Vogel. Zwart: C. H. R. Baljon.
Koning-Indische verdediging.
1. d2d4, Pg8—f6; 2. Pgl—f3, g7—g6; 3. g2—g3,
Lf8g74. Lfl—g2, 0—0; 5. 0—0, d7—d6; 6. c2—c4,
Pb8d7; 7. Ddl—c2, e7—e5; 8. Tfl—dl, Tf8—e8;
9. e2e4, e7c6; 10. Pblc3, Dd8c7 (Beter De7
met de bedoeling exd4, Pxd4, Pc5 en wit moet f3
spelen. (Veel is er echter nog niet aan de hand).
11. h2h3, b7b5? (Maar dit is een positionele
fout. Met een bekend soort pionoffer komt wit nu
in het voordeel).
A 10 8 4
f AH651
O 64
75
m
9&P
H
a
BS iLH
As
P
112
72
O v 10 9 4
OHB 73
VB 10
N
W O
1
5
<?B 8 7 2
A 9 8 2
9 8 4 3
srland
pellebrug. Tel. 01140 - 2097
Goes. Tel. 01100-6100
Tel. 01155 - 1628
I* 9 9
!J £3 O
POOI O
s o a e o
Om ym em
O O W O
XBJJI
ITSHSS
Wit won nu fraai door 4034 (29x40) 35x44
(24x35) 25—20 (14x25) 27—21 (26x17) 33—29 (23x34)
28—22 (17x28) 32x51
Tan Heerde met wit, kon hier remise forceren
oor 27—21 (16x27) 32x12 (23x41) 12x23 (19x28)
I'*10 (41—47) 38—32 (28x37) 10—5 (37—42) 25—30
L32- Hij meende door zijn tempivoordeel winst-
|*'ri«n te hebben en speelde: 30—25 (8—12) 39—33
l!"-21) 43—39 (12—17) 40—34 (17—22!) (Zwart
|n,eft nu tempivoordeel). 28x17 (21x12) 33—28
ll. l?) 34—30 (17—21) 38—33 (3—8) 28 -22 (23—290
I £-28 (18—23) 36—31 (8—12) 22—17 (12—18) 17—11
li16*') 27x16 (29—33!) 25—20 (14x43) 28x48 (24J30)
l"*24 (19x30) en wit geeft het op.
t tweede fragment ontstond na 18 zetten in de
i tussen F Wemer en H v We.sterloo.
door CONSTANT ORBAAN
Het zesde Friesche Vlag toernooi om het schaak
kampioenschap van Nederland was het sterkst be-(
zette van de reeks. Verheugend is verder dat er
door iedereen hard is gevochten en dat ook de voor
het grote publiek tamelijk onbekende „namen'
zee: goed uit de but zijn gekomen Van de 25-jarige
12. c4c5d6xc5; 13. d4xe5,Pd7xe5; 14. Pf3xe5,
Dc7xe5; 15. Lelf4, De5e6 (Op h5 staat de dame
evenmin veilig: zwart moet verder rekening houden
met de opmars e5). 16. Tdld6, De6c4 (Na De7
kan wit rustig Txc6 spelen want voor Lb7 ligt Tc7
gereed).: 17. Lg2fl, Dc4b4; 18. a2a3, Db4a5;
19. Td6xc6, Te8e7 (Er dreigde nl. damevangst
door Lc7). 20 Tc6xc5, a7a6 (Zwart is reddeloos
want behalve verlies van een tweede pion dreigt
ook Pd5); 21. Pc3d5i, Pf6xd5; 22. Tc5xc8+ (Wint
eenvoudig een stuk);
Zwart geeft het op.
Wit: A. J. van Dop. Zwart: E. C. Scholl.
Siciliaanse verdediging.
1. e2e4, c7—c5; 2 Pgl—f3, e7—e6: 3. d2—d4.
c5xd4; 4. Pf3xd4, Pb8—c6. 5. Pbl—c3, d7—d6
6. Lel—e3, Pg8—f6; 7. Lfl—e2, Lf8—e7; 8. 0—0
0—0; 9. f2- f4. Dd8- c7; 10 Ddl—el. Pc6xd4
11 Le3xd4, e6—e5. 12 f4xe5, d6xe5: 13 Del-g3,
Le7c5; 14. Ld4xc5. Dc7xc5H-; 15 Kgl- hl
Pf6e8 (Zwart is te snel tot vereenvoudigingen
overgegaan want de f-lijn wordt voor zijn tegen
stander nu een machtige aanvalsbasis). 16. Pc3d5.
Lc8e6; 17 Dg3xe5. Dc5xc2;
18. Le2—dl!, Dc2d3; 19. Ldl—b3, Le6xd5 (Ge
dwongen wegens de dreiging Pe7+, Kh8, Lxe6.
Op Kh8 wint Dxe6! direct); 20. Lb3xd5, Pe8f6
(Wat anders als verdediging?); 21. Tflf3, Dd3c2;
22. Tf3—g3, Dc2—f2 (Er dreigde Dxf6 en op Pe8
volgt Tafl).; 23. De5g5, Pf6—e8 (Of g6, Tf3, Dxb2.
Dxf6 met stukwinst). 24. Tg3f3, Df2xb2; 25.
Talfl, Kg8h8 (Pd6, e5 enz.); 26. e4e5 (Pion
f7 loopt niet weg en zwart kan haast geen vin ver
roeren.); 26Db2b5 (Brengt nog een valstrik
in de stelling). 27. Ld5xf7, Pe8—c7; 28. Dg5—h5,
g7g6 (Er dreigde Lc41, Db4, Ld3 en mat. Op h6
was Tf6! gevolgd: gxf6, Dxh6 mat of Kh7, Txh6+I,
gxh6, Dg6+, Kh8, Dxh6 mat. Na de tekstzet zou
Lxg6 echter falen op Dxfl 1, Txfl, Txfl mat
zie vorige aantekening). 29. Dh5g5, Pc7d5 (Te
gen Df6 mat en als zwart dit d.m.v. zijn dame ver
hindert beslist eveneens wits volgende zet. Hij zal
nog hebben gehoopt op Lxd5??, Dxfl+ en mat);
30. e5e6 (Door Db2 zou zwart het mat kunnen
verhinderen maar dat verliest een paard).
Zwart geeft het op.
Een door Van Dop uitstekend doorgevoerde aanval.
door H. W. FILARSKI
DROEF
Dit is het droeve verhaal van twee zeer sterke
bridgers. De theoretisch bijzonder goed onderlegde
heren mochten in een Frans toernooi waaraan hon
derden paren deelnamen hun krachten beproeven
op het onderstaande spel;
Spelleider
HVB963
V Géén
«V 10 3
AH62
Zuid gever, allen kwetsbaar. Zuid opende met
één schoppen OW pasten noord verhoogde tot
vier schoppen. Zuid vond zijn spel terecht
wel een slempoging waard en vervolgde met; vijf
klaver. Dat gaf klaveraas aan èn sleminteresse.
Noord deed nu zijn plicht met vijf harten
aangevende wél hartenaas te hebben, maar géén
eerste of tweede controle ln ruiten omdat hij die
kleur had overgeslagen. Zuid wist nu dat er ten
minste twee ruitens waren te verliezen en stopte
keurig af op vijf schoppen. West startte met ruiten:
vijf gemaakt voor 650.
Bij de latere uitslagberekening van dit spel bleken
NZ er met een zéér povere score te zijn afgekomen.
Wat was aan vele andere tafels gebeurd? De NZ's
die gewoon vier schoppen hadden geboden, hadden
vrijwel allen 13 slagen gemaakt voor een score
van 710. West had klavervrouw voorgespeeld, zuid
won, ging met troef naar tafel, troefde een har
tentje, ging wéér met troef naar noord en troefde
nogmaals een kleine harten. Hierna klaverheer,
een klaver afgetroefd, waarna harten AH6 drie
slagen opleverden.
Ook bleek talrijke malen zes schoppen geboden
en zeven gemaakt vrijwel niemand was als west
met ruiten uitgekomen.
Nauwkeurigheid betSSlt dus niet altijd in bridge,
er zijn situaties waarin men de tegenstanders beter
niet SI te wijs moet maken. Zoals NZ boden was
het voor west niet moeilijk te weten, dat hij met
ruiten moest starten. De andere wests wisten dat
allemaal niet. U kunt natuurlijk aanvoeren dat Sis
west, ruiten AH gehad zou hebbenInderdaad,
maar „Sis" blijkt in praktisch bridge vaak een
woordje van zéér twijfelachtige waarde. Behoort
u tot de groep van „wiskundige bridgers" dan zult
u het droeve lot van NZ in dit spel wé] betreuren,
behoort u tot de „avontuurlijken" dan hebt u aan
dit gebeuren ongetwijfeld plezier beleefd.